Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 555
Offentligt
1390611_0001.png
Fredag den 8. august 2014.
Sundhedsstyrelsen
Att. Jette Vind Blichfeldt
[email protected]
Høringssvar vedr. Sundhedsstyrelsens udkast af 2. juni 2014 til
Vejledning om udredning og behandling af transkønnede
LGBT Danmark
finder, at Sundhedsstyrelsens udkast til "Vejledning om udredning og
behandling af transkønnede" er overordentligt formynderisk over for og umyndiggørende
af de transpersoner, som opsøger sundhedsvæsenet med henblik på rådgivning om
kønsidentitet og/eller kønskorrigerende behandling.
Det virker som om udkastet er skrevet ud fra betragtningen: "Vi ved bedst, hvad du er, og
hvad der er bedst for dig." Det er ikke en holdning, som er værdig i dagens Danmark.
Eksempler fra Sundhedsstyrelsens udkast
- Fast multidisciplinært team
I afsnit "1 Udrednings og observationsforløb, henvisning til behandling og behandling af
voksne over 18 år samt opfølgning" anføres
"Udredning og behandling af voksne transkønnede kræver særlig ekspertise
forankret i et fast multidisciplinært team, som består af speciallæger i psykiatri,
gynækologi og plastikkirurgi med særlig viden om transseksuelle. […]".
LGBT Danmark
afviser, at der skal foretages en udredning, men anerkender en
forundersøgelse.
LGBT Danmark
afviser også, at der er behov for et fast multidisciplinært team, f.eks. at
der skulle være det fjerneste behov for kirurgiske kompetencer i forhold til en person, der
ønsker hormonbehandling.
- Pårørendesamtaler
I afsnit "1.1.2 Udrednings- og observationsforløb" anføres
"[…] og inddragelse af pårørende eller andre som er tæt knyttede til patienten, som
har kendt patienten gennem længere tid".
LGBT Danmark
er af den opfattelse, at det er i strid med sundhedslovens bestemmelser
om informeret samtykke og videregivelse af helbredsoplysninger m.v., bekendtgørelse om
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations
NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390611_0002.png








Side
2
af
6
.
information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv., vejledning om
information og samtykke og om videregivelse af helbredsoplysninger mv., vejledning om
sundhedspersoners tavshedspligt dialog og samarbejde med patienters pårørende at
kræve, at pårørende inddrages. Pårørende kan kun inddrages, hvis det sker efter
udtrykkeligt samtykke fra den enkelte transkønnede.
LGBT Danmark
finder det således helt utilstedeligt at kræve, at f.eks. en 45-årig
transkønnets forældre skal inddrages i det være sig et udredningsforløb eller en
forundersøgelse. Der skal foreligge konkrete årsager til at tilsidesætte den transkønnedes
autonomi.
- Samme vurdering forud for vidt forskellige behandlinger
I afsnit "1.1.3 Status for udrednings- og observationsforløb forud for kønsmodificerende
behandling" anføres
Den videre gynækologiske og/eller plastikkirurgiske behandling forudsætter, at der er
gennemført et observationsforløb
Dermed underlægges de behandlinger, der er beskrevet i udkastet til vejledning, med få
undtagelser samme psykiatriske vurdering uanset, at der er vid forskel på f.eks.
henvisning til stemmetræning og på genitalkirurgi.
- Ingen overgangsordning for transkønnede, der allerede er i hormonbehandling
Afsnittet etablerer endvidere ingen overgangsordning for transkønnede, der allerede er i
hormonbehandling, eller transkønnede, der har valgt at selvmedicinere.
LGBT Danmark
bemærker, at Sexologisk Klinik har meddelt, at de har otte måneders
ventetid med den nuværende søgning til klinikken. Med et krav om, at alle transkønnede –
uanset om de er i behandling eller ej – skal have foretaget en psykiatrisk udredning, før en
læge kan behandle eller fortsætte en behandling af dem med kønshormoner, må det
forventes, at en gruppe transkønnede kan stå uden behandling i en lang periode.
- Statusmøder
I afsnit "1.1.3 Status for udrednings- og observationsforløb forud for kønsmodificerende
behandling" og flere andre steder i udkastet" anføres,
at der skal afholdes statusmøder mellem de involverede speciallæger.
LGBT Danmark
finder dels, at det ikke er grundlag for at involvere de mange
speciallæger, og dels at der er ude af proportion at afholde alle disse statusmøder og
udfærdige alle disse statusrapporter.
- Real life experience
I afsnit "1.1.3 Status for udrednings- og observationsforløb forud for kønsmodificerende
behandling" kræves som punkt "3"
"En beskrivelse af patientens ”real life experience".
Mænd og kvinder – herunder transkønnede – udtrykker deres køn på et væld af forskellige
måder.
LGBT Danmark
finder det umuligt for behandlerne på en meningsfuld måde at definere,
hvad det vil sige at leve som kvinde eller at leve som mand. Forsøg herpå viser sig i
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations
NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390611_0003.png








Side
3
af
6
.
praksis at føre til forventninger om, at den enkelte skal reproducere bestemte
kønsstereotyper med indskrænkning af den personlige frihed til følge.
LGBT Danmark
er desuden enig med lovgiverne, der gentagne gange har udtalt, at det
kun er den pågældende selv, der kan definere sin kønsidentitet, og kan derfor ikke tilslutte
sig et krav om Real Life Experience.
- Enighed i det multidisciplinære team
I afsnit "1.1.3 Status for udrednings- og observationsforløb forud for kønsmodificerende
behandling" anføres bl.a.
"[…] Den videre gynækologiske og/eller plastikkirurgiske behandling forudsætter, at
der er gennemført et observationsforløb, og at den for observationsforløbet
ansvarlige psykiater i en status vurderer […] At det multidisciplinære team er enigt i
behandlingstilbuddet".
LGBT Danmark
finder som tidligere anført, at det ikke er grundlag for at involvere de
mange speciallæger, og at det er et voldsomt overdrevet krav at forlange enighed hos
disse mange speciallæger.
- Krav om udredning for indgreb på adamsæble, stemmelæber, stemme- og
kommunikationsterapi samt epilering af hårvækst
I afsnit "1.3 Behandling af adamsæble, stemmelæber m.v." kræves der
en udredning for at få henvisning til indgreb på adamsæble, stemmelæber, stemme-
og kommunikationsterapi samt epilering af hårvækst.
LGBT Danmark
bemærker, at her i mange tilfælde er tale om behandlinger, der i dag
tilbydes transkønnede uden en psykiatrisk udredning, og finder det urimeligt og helt
unødvendigt at kræve en udredning for at få en henvisning til sådanne behandlinger.
LGBT Danmark
bemærker endvidere, at der er tale om behandlinger, som tilbydes
ciskønnede personer uden en psykiatrisk udredning.
LGBT Danmark
finder, at det er ulovlig forskelsbehandling af transkønnede at kræve
psykiatrisk udredning af denne persongruppe forud for disse behandlinger.
- Brystimplantater
I afsnit "1.4.2 Den plastikkirurgiske behandling" kræves,
at der er foretaget en udredning for at en transmand kan få tilladelse til brystfjernelse,
og at en transkvinde kan få tilladelse til brystforstørende operation.
LGBT Danmark
finder, at det er et helt urimeligt krav og ulovlig forskelsbehandling af
transkønnede, at der skal foretages en sådan udredning, når biologisk fødte mænd kan få
fjernet uønsket brystvækst og biologisk fødte kvinder kan få foretaget brystforstørelse
uden en psykiatrisk udredning.
- Sociale forhold
I afsnit "3.2.1 Erklæring fra afdelingen, som har foretaget udrednings- og
observationsforløbet" kræves,
at erklæringen fra den afdeling, hvor udrednings- og observationsforløbet er foretaget
bl.a. skal indeholde oplysninger om sociale forhold og seksuelle udvikling.
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations
NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390611_0004.png








Side
4
af
6
.
LGBT Danmark
finder det problematisk, at sådanne forhold inddrages, da de i
almindelighed kun må inddrages i administrative beslutninger, når særlige grunde
foreligger, og finder det i strid med Sundhedslovens bestemmelse om let og lige adgang til
sundhedsvæsenet at forskelsbehandle på baggrund af sociale forhold og seksuel
udvikling.
Der er sket en stor udvikling i holdningen til og forståelsen for transpersoner og disses
vilkår.
Herhjemme har Folketinget vedtaget en yderst fremsynet lovgivning om juridisk kønsskifte,
som bringer Danmark frem i front internationalt. Den respekt for individet og individets
evne og ret til at definere sig selv, som kommer til udtryk her, genfindes på ingen måde i
udkastet.
Sundhedsloven anfører alene, at
en person efter ansøgning kan få tilladelse til kastration som led i kønsskifte, hvis
ansøgeren har fået stillet diagnosen transseksualitet, har et vedholdende ønske om
kastration og kan overskue konsekvenserne heraf, og at ansøgningen skal indgives
til Sundhedsstyrelsen.
Politikerne har gentagne gange forud for og i forbindelse med vedtagelse af lovgivningen
om juridisk kønsskifte givet udtryk for, at det kun er den enkelte selv, der kan definere sin
kønsidentitet.
Da transseksualitet er betegnelsen om en person, hvis kønsidentitet ikke svarer til det ved
fødslen tildelte køn, men som føler sig som tilhørende det modsatte køn, er den enkelte
den nærmeste til at definere sig som transseksuel.
For at opfylde sundhedslovens bestemmelse om en diagnose, og i erkendelse af, at den
enkelte er den eneste, der kan definere sin kønsidentitet, og for at følge intentionerne fra
lovgivningen om juridisk kønsskifte om enkelthed og overskuelighed, respekt for individet
og individets evne og ret til at definere sig selv, så er det alt tilstrækkeligt, at en læge
afgiver en erklæring om, at den pågældende er transseksuel, har et vedholdende ønske
om kastration som led i kønsskifte og kan overskue konsekvenserne heraf.
LGBT Danmark
gør opmærksom på, at der i forbindelse med juridisk kønsskifte opereres
med en refleksionsperiode på et halvt år netop med henblik på at sikre, at ansøgerens
ønske er vedholdende.
LGBT Danmark
anbefaler desuden, at Sundhedsstyrelsen skeler til sit eget udkast til
Vejledning om sterilisation, hvori visse personer underlægges en refleksionsperiode på et
halvt år forud for tilladelse til det irreversible indgreb, som sterilisation betegnes som, men
i øvrigt ikke underlægges et længerevarende psykiatrisk udredningsforløb.
I udkastet til Vejledning om sterilisation fremgår desuden, at den praktiserende læge
vurderer om patienten er habil, eller om det er betænkeligt at lade personen selv anmode
om det irreversible indgreb.
Det er således kendt indenfor lovgivningen og i Sundhedsstyrelsen at lade vedholdenhed
dokumentere igennem en refleksionsperiode og lade habilitet (evnen til at overskue
konsekvenserne) dokumenteres af den praktiserende læge.
LGBT Danmark
finder derfor, at erklæringen forud for kønskorrigerende behandling
udmærket kan udarbejdes af ansøgerens alment praktiserende læge.
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations
NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390611_0005.png








Side
5
af
6
.
LGBT Danmark
finder grund til at erindre om, at "Specialeplanlægning
og lands- og
landsdelsfunktioner i sygehusvæsenet"
her i 2014 er under revision.
Specialeplanlægningen har for så vidt angår transforhold ikke undergået nogen ændring
under nogen af revisionerne og må betegnes som helt ude af trit med nutiden.
Alene på grund af ændringen af sundhedslovens § 115, men også og ikke mindst på
grund af den udvikling, der er sket i holdningen til og forståelsen for transpersoner og
disses vilkår, vil det være hensigtsmæssigt at underkaste alle afsnit omkring transforhold
en nytænkning og en grundig revision.
LGBT Danmark
er endvidere ikke enig med Sundhedsstyrelsen i, at "Vurdering af
indikation for kønsskifteoperation", hvilket jf. sundhedsloven vil sige, "om en person er
transseksuel, har et vedholdende ønske om kastration og kan overskue konsekvenserne
heraf", er en højt specialiseret funktion, som anført i specialevejledningerne.
For at et behandlingssted kan opnå betegnelsen højt specialiseret indenfor områderne
gynækologi, plastikkirurgi og psykiatri kræves bl.a., at behandlingsstedet har kompetencer
indenfor niveau 3-anæstesi, thoraxkirurgi, hjerte/karkirurgi samt mulighed for akut
psykiatrisk bistand.
LGBT Danmark
finder ikke, at der er fagligt belæg for at stille sådanne krav til
behandlingssteder, der ønsker at tilbyde vurdering af "om en person er transseksuel, har
et vedholdende ønske om kastration og kan overskue konsekvenserne heraf" og/eller
ønsker at tilbyde hormonbehandling af transkønnede.
LGBT Danmark
er helt opmærksom på, at der skal udvises ekstra omhu, når det drejer
sig om unge under 18 år.
Vedrørende voksne myndige personer er det LGBT Danmarks klare opfattelse, at de har
gjort sig store overvejelser, og at langt de fleste er afklarede om deres kønsidentitet, og
hvad de ønsker.
Vejledningen skal derfor inden for gældende lovgivning tage udgangspunkt i de enkelte
transpersoner, deres eventuelle problemer og deres ønsker, og i, at sundhedssystemet i
videst muligt omfang skal rådgive og støtte dem.
LGBT Danmarks ønsker overordnet,
at transpersoner, der er afklarede om deres
kønsidentitet skal have adgang til kønsmodificerende behandling herunder kastration som
led i kønsskifte, hvis de ønsker det.
Personer, der ikke er afklarede eller i øvrigt har problemer med at definere deres
kønsidentitet, skal tilbydes råd og vejledning med henblik på at få afklaret deres
kønsidentitet, således at den enkelte selv bliver i stand til at træffe en kvalificeret
beslutning om eventuelt ønske om kønsmodificerende behandling herunder kastration
som led i kønsskifte.
Denne rådgivning og vejledning skal ikke udmunde i nogen erklæring, men alene bidrage
til at gøre den enkelte i stand til selv at træffe kvalificeret beslutning om behandling og
overskue konsekvenserne heraf.
LGBT Danmark
kan på baggrund af de beskrevne problemer ikke acceptere
Sundhedsstyrelsens udkast til "Vejledning om udredning og behandling af transkønnede".
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations
NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1390611_0006.png








Side
6
af
6
.
./.
LGBT Danmark
har som følge af foranstående udformet vedlagte udkast til "Vejledning
om rådgivning, støtte og behandling af transkønnede, forundersøgelse og tilladelse til
kastration som led i kønsskifte", som landsforeningen ønsker erstatter
Sundhedsstyrelsens udkast, og ønsker desuden at specialevejledningerne ændres i
overensstemmelse hermed.
LGBT Danmark
finder det også hensigtsmæssigt, at der i vejledningen er anført en
ordliste,
der klart og tydeligt definerer de forskellige ord/begreber.
LGBT Danmark
beder Sundhedsstyrelsen oplyse, om styrelsen deler landsforeningens
definitioner af de ord/begreber som er anført i medsendte bilag til landsforeningens udkast
til vejledning.
Hvis dette ikke er tilfældet, ønskes Sundhedsstyrelsens definitioner oplyst.
Med venlig hilsen
Vibe Grevsen
Transpolitisk talsperson
Søren Laursen
Forperson
LGBT Danmark
Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
LGBT Danmark
– Landsforeningen for bøsser, lesbiske, biseksuelle og transpersoner
NGO in special consultative status with the economic and social council of the United Nations
NYGADE 7 • POSTBOKS 1023 • 1007 KØBENHAVN K • TLF. 33 13 19 48
[email protected]
WWW.LGBT.DK