Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 520
Offentligt
1387156_0001.png
NATIONAL HANDLINGSPLAN FOR ORGANDONATION
PÅ BAGGRUND AF ARBEJDSGRUPPENS FAGLIGE ANBEFALINGER
VEDRØRENDE ORGANDONATION
JULI 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
Forord................................................................................................................................................................. 3
Indledning........................................................................................................................................................... 4
Baggrund – hvor langt er vi? .............................................................................................................................. 5
Hvad vil vi? Handlingsplanens mål og målsætninger ......................................................................................... 7
Arbejdsgruppe vedrørende handlingsplan for organdonation............................................................................. 9
Handlingsplanens initiativer.............................................................................................................................. 10
Bedre anvendelse af eksisterende donorpotentiale .................................................................................... 10
Bedre omsorg for de pårørende til en donor ............................................................................................... 12
Donorpleje tidligere i forløbet hos uafvendeligt døende .............................................................................. 13
Flere donationer fra levende donorer (nyretransplantationer)..................................................................... 13
Organdonation efter hjertedød.................................................................................................................... 14
Fra holdning til handling - vi skal få flere til at tage stilling til organdonation ............................................... 14
Gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning ........................................................................................... 16
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0003.png
Forord
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikal Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten er enige om at styrke transplantationsområdet med en national handlingsplan for organdonation.
Dette skal opnås ved at sikre en fortsat positiv holdning til organdonation og transplantation hos befolkningen
samt ved at sikre stadig opmærksomhed på muligheden herfor.
Der er derfor udarbejdet en handlingsplan med 23. initiativer, som alle vil være med til at styrke transplantati-
onsområdet.
Handlingsplanen baserer sig på anbefalinger fra Sundhedsstyrelsens faglige arbejdsgruppe vedr. handlings-
plan for organdonation.
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikal Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten vil føre disse initiativer ud i livet med henblik på at styrke transplantationsområdet og bidrage til
at sikre, at handlingsplanens målsætninger om dels at øge pårørende accept af donation, dels at øge afdelin-
gernes opmærksomhed på donorer bliver realiseret.
Det forudsætter en målrettet indsats fra de ansvarlige aktører, der skal implementere initiativet og sikre, at det
bliver ført ud i livet.
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikal Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten vil derfor følge op på gennemførelsen af handlingsplanens initiativer og de opstillede målsætnin-
ger, idet Sundhedsstyrelsen vil blive bedt om i 2016 at udarbejde en status på handlingsplanen, herunder på
om handlingsplanens initiativer er gennemført.
Det er en forudsætning, at gennemførelsen af handlingsplanen finder sted inden for eksisterende økonomiske
rammer.
Minister for sundhed og forebyggelse
Nick Hækkerup
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0004.png
Indledning
Over 400 danskere lever i dag med et svigtende organ i håbet om at kunne få transplanteret et nyt. Det er der-
for vigtigt, at vi arbejder målrettet med at forbedre og styrke indsatsen på området.
Målet med en national handlingsplan for organdonation er at styrke transplantationsområdet, sådan at så
mange som muligt med behov for et nyt organ får mulighed for transplantation.
Dette mål skal vi nå ved dels at sikre en fortsat positiv holdning til organdonation og transplantation i befolk-
ningen, dels at sikre stadig opmærksomhed på muligheden for organdonation og transplantation i sundheds-
væsenet.
Handlingsplanens formål er at styrke transplantationsområdet, sådan at så
mange som muligt med behov for et nyt organ får mulighed for transplantation.
Der er allerede en betydelig opbakning til organdonation i befolkningen. Det kommer til udtryk både i forbin-
delse med holdningsundersøgelser og i forbindelse med, at pårørende tager stilling til donation.
Denne positive holdning skal fastholdes – og gerne styrkes. Gennem oplysningsindsats skal vi styrke befolk-
ningens viden om emnet samt anspore til, at man taler med sine pårørende om emnet og tager stilling til do-
nation. Det vil alt andet lige gøre en samtale om organdonation lidt nemmere for de pårørende, som i forvejen
står i en vanskelig situation, hvis de kender afdødes eget ønske.
Donation og transplantationsmuligheden skal samtidig ydes en stadig opmærksomhed i sundhedsvæsenet og
blandt sundhedspersonalet, så det sikres, at der i alle relevante tilfælde tages stilling til donation. Det gælder
både på landets intensivafdelinger, hvor langt de fleste donationsforløb finder sted, men også i resten af
sundhedsvæsenet.
Denne handlingsplan indeholder 23 initiativer til at styrke transplantationsområdet og baserer sig på de faglige
anbefalinger fra arbejdsgruppen vedr. handlingsplan for organdonation.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0005.png
Baggrund – hvor langt er vi?
Der har de senere år været skærpet fokus på at styrke indsatsen for organdonation. Siden hjernedødskriteriet
blev indført i 1990, har der fortløbende været oplysningsindsats i forhold til befolkningen og en indsats i for-
hold til sundhedspersonalet.
Hjernedødskriteriet
I 1990 indførtes hjernedødskriteriet, som betyder, at en person er død ved uopretteligt ophør af al hjerne-
funktion.
En potentiel donor defineres som en patient, der har en dødelig skade i hjernen og som samtidig er bevidst-
løs, uden reaktioner og uden egen vejrtrækning. Så længe behandling af patienten er en mulighed, er fokus
naturligvis udelukkende herpå.
Oplysningsindsats
Oplysningsindsatsen i forhold til befolkningen har omfattet mulighed for dels at erhverve viden om organdona-
tion og transplantation, dels at tilkendegive sin holdning til organdonation. Som borger kan man tilkendegive
sin holdning på tre ligeværdige måder:
ved at tilmelde sig Donorregistret,
ved at bære et donorkort på sig, eller
ved at fortælle de pårørende om sin holdning.
Der er igangsat initiativer, som skal gøre det så let som muligt at tilkendegive sin holdning. Der udsendes do-
norkort sammen med nye sundhedskort, og der udleveres donorkort i forbindelse med nye pas. Endeligt er det
muligt at tilkendegive sin holdning via www.sundhed.dk ved tilmelding til Donorregistret. Det havde 850.088
danskere gjort ved udgangen af 2013.
Indsatsen i forhold til sundhedsvæsenet
Indsatsen i forhold til sundhedsvæsenet og sundhedspersonalet blev intensiveret i 2008 med oprettelsen af
Dansk Center for Organdonation. Det overordnede formål med at etablere centret var at optimere anvendel-
sen af det foreliggende organpotentiale samt at øge og sikre kvaliteten overfor såvel pårørende til organdono-
rer som den indsats, der ydes fra det involverede personale på området. Dette er bl.a. sket gennem er udpeg-
ning af nøglepersoner på alle intensivafdelinger, etablering af organdonations korps, uddannelsestilbud og
aktivitetsmonitorering.
Status er således, at der er:
Udpeget
nøglepersoner
på alle intensivafdelinger, som skal være med til at sikre, at der er fokus på
organdonation, og at der tages stilling til donation i alle relevante tilfælde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0006.png
Etableret et
organdonationskorps,
hvor erfarne læger og sygeplejersker kan træde til med ekstra res-
sourcer og understøtte de opgaver, som den enkelte donorafdeling vurderer at have behov for.
Igangsat en række øvrige
uddannelsesmæssige tiltag
i form af temamøder, møder med de enkelte
sygehuse om deres indsats på området, udarbejdelse af vejledninger og e-learningsprogrammer m.v.
Et særligt fokusområde har været ”den gode samtale om organdonation” for herigennem at optimere
personalets kompetencer i forbindelse med samtalen med de pårørende.
Iværksat
monitorering af donationsaktivitet,
hvor afdelingerne indrapporterer om donoraktivitet.
Den nationale handlingsplan for organdonation tager afsæt i og bygger videre på denne indsats.
Fakta om organdonation
Ved udgangen af 2012 stod næsten 400 personer aktivt på venteliste til et nyt organ. Ved udgangen af
2013 stod ca. 420 personer aktivt på venteliste til et nyt organ. 27 personer døde i 2013, mens de stod på
venteliste til et nyt organ.
I 2012 var der 150 personer, som donerede organer. I 2013 165 personer.
I 2013 blev der i alt foretaget 305 transplantationer, jf. også tabellerne nedenfor.
Antal donorer
Fra afdøde
Fra levende
I alt
2012
73
77
150
2013
58
107
165
Transplanterede organer
Hjerte
Nyre - fra afdøde
Nyre - fra levende
Lever
Lunge
I alt
2012
26
137
77
48
30
318
2013
17
108
107
42
31
305
I Danmark har man sammenlignet med andre lande en forholdsvis lav donorrate (målt som antal donorer
per million indbyggere), men en relativ høj udnyttelsesgrad af organer. En afdød organdonor afgav således
i gennemsnit 3,4 organer i 2012 og 3,7 organer i 2013.
I Danmark kan organdonation foretages på alle landets pt. 44 intensivafdelinger, men 2/3 af donationsfor-
løbene finder sted på de fire neurointensive afdelinger på Odense Universitetshospital, Rigshospitalet, Aar-
hus Universitetshospital og Aalborg Universitetshospital.
Organtransplantationer finder sted på et af landets tre transplantationscentre (Rigshospitalet, Aarhus Uni-
versitetshospital og Odense Universitetshospital).
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0007.png
Hvad vil vi? Handlingsplanens
mål og målsætninger
Regeringens (Socialdemokraterne og Radikal Venstre), Venstres, Dansk Folkepartis, Socialistisk Folkepartis
og Enhedslistens mål med en national handlingsplan for organdonation er at styrke transplantationsområdet,
sådan at så mange som muligt med behov for et nyt organ får mulighed for transplantation.
Dette mål skal opnås ved:
at sikre en fortsat positiv holdning til organdonation og transplantation hos befolkningen samt
at sikre stadig opmærksomhed på muligheden for organdonation og transplantation i sundhedsvæ-
senet.
Befolkningens holdning og sundhedsvæsenets opmærksomhed i forhold til donation kan bl.a. måles ved hjælp
af de mål, som Dansk Center for Organdonation har sat til donorafdelingerne om, at 80 pct. af de pårørende
giver tilladelse til donation, og at det i højst 5 pct. af tilfældene accepteres, at afdelingerne overser, at en pati-
ents tilstand kan føre til hjernedød.
Målsætningen vedr. de pårørendes accept på 80 procent blev nået i 2012. For dette mål fastsættes derfor en
højere målsætning på 85 procent. Hensigten er at øge pårørendes accept af donation til 85 procent frem mod
2020. Målsætningen vedr. afdelingernes opmærksom på donorer fastholdes uændret.
Handlingsplanens målsætninger:
Målsætning
Øge pårørendes accept af donation
85%
≥ 5%
Resultat (2012)
80%
Øge afdelingernes opmærksomhed på
Donorer (tilfælde hvor det accepteres, at
afdelingerne overser, at en patients tilstand
kan føre til hjernedød)
10%
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikal Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten ønsker, at Dansk Center for Organdonation i samarbejde med den nedsatte styregruppe følger
og vurderer udviklingen i målopfyldelse for begge mål, og herunder overvejer hvorvidt der kan og bør sættes
nye mål for afdelingernes opmærksomhed på donorer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0008.png
Arbejdsgruppe vedrørende
handlingsplan for organdonation
Ministeren for sundhed og forebyggelse nedsatte i vinteren 2013 en arbejdsgruppen med det formål at udar-
bejde en handlingsplan for organdonation.
Arbejdsgruppen bestod af Sundhedsstyrelsen (formand), Dansk Center for Organdonation, Dansk Transplan-
tations Selskab, Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intern Medicin, Dansk Neurokirurgisk Selskab, Hjerte-
foreningen, Nyreforeningen, Danmarks Lungeforening, Danske Regioner og Ministeriet for Sundhed og Fore-
byggelse.
Arbejdsgruppen afrapporterede i januar 2014.
Arbejdsgruppens rapport indeholder 23 konkrete anbefalinger til at styrke transplantationsområdet. Disse an-
befalinger fordeler sig på følgende seks områder:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Bedre anvendelse af eksisterende donorpotentiale
Bedre omsorg for pårørende
Donorpleje tidligere i forløbet hos uafvendeligt døende
Mulighed for flere levende donorer (nyretransplantationer)
Transplantation af organer fra hjertedøde donorer
Initiativer for at få flere til at tage stilling til organdonation
Den nationale handlingsplan baserer sig på arbejdsgruppens anbefalinger og vurderinger.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0009.png
Handlingsplanens initiativer
Handlingsplanen indeholder 23 initiativer til at styrke indsatsen på transplantationsområdet.
De første 9 initiativer har til formål at sikre en mere effektiv anvendelsen af det eksisterende donorpotentiale.
De resterende initiativer i handlingsplanen vedrører, hvordan en eventuel udvidelse af det eksisterende do-
norpotentiale kan finde sted
enten
ved tidligere pleje i forløbet hos uafvendeligt døende, flere donationer fra
levende donorer, brug af hjertedøde donorer
eller
ved at flere har taget stilling til organdonation, og at samta-
len med de pårørende til en potentiel donor bliver lettere for alle.
Bedre anvendelse af eksisterende donorpotentiale
Sammenlignet med andre lande har vi i Danmark en relativt lav donationsrate (forstået som antal donorer per
million indbyggere). Der er derfor behov for at sikre en mere effektiv anvendelse af det eksisterende donorpo-
tentiale.
Udnyttelse af donorpotentiale
I 2012 indberettede intensivafdelingerne 2.868 dødsfald, heraf havde 619 af patienterne pådraget sig en
hjerneskade af en sådan karakter, at de risikerede at hjernedø. Af de 619 patienter var der 345 tilfælde,
hvor patienternes tilstand ikke opfylde betingelserne for at hjernedø. I alt var således 274 patienten potenti-
elle donorer, heraf blev 81 accepteret til donation.
I de tilfælde, hvor organdonation ikke blev gennemført – dvs. i 193 tilfælde – skyldes 60 procent en læge-
faglig vurdering af, at organerne ikke var egnet til donation. 20 procent af tilfældene var manglende samtyk-
ke fra donor eller pårørende, og manglende angivelser udgjorde de sidste 20 procent.
Mere viden om, hvorfor potentielle organdonerer og organer ikke udnyttes i dag
Der er i Danmark ikke systematisk indsamlet detaljerede oplysninger om årsager til, at transplantationscentre-
ne afviser potentielle donorer eller enkelte organer. Der er derfor behov for en styrket monitorering på området
med henblik på at sikre et robust vidensgrundlag.
Handlingsplanens initiativer til at opnå større viden om, hvorfor potentielle organdonorer og organer ikke ud-
nyttes i dag:
1.
2.
Transplantationscentrene udarbejder fælles retningslinjer for registrering af data i forbindelse med
donortilmelding fra intensivafdelingerne til transplantationscentrene,
Transplantationscentrene etablerer i samarbejde med Dansk Center for Organdonation en national
monitorering vedrørende frafald af donorpotentiale på transplantationscentrene samt retningslinjer for
opfølgning på monitoreringens resultater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0010.png
Styrket organisering af indsatsen og forankring af ledelsesansvar
Det er vigtigt, at vi på sundhedsområdet løbende sikrer, at ny viden og gode løsninger udbredes. Det gælder
også i forhold til organdonation. For at minimere tabet af egnede donororganer er der derfor behov for at af-
dække ”best practice” for de hospitaler, der har en god udnyttelse af donorpotentialet, så de gode løsninger og
erfaringer kan udbredes til alle landets hospitaler.
Der er generelt gode erfaringer med nøglepersonordningen, men der er behov for en formaliseret forankring af
nøglepersonsordningen
samt
en fælles hospitalsindsats på området med et tæt samarbejde mellem intensiv-
afdelingen og de øvrige involverede afdelinger på hospitalet.
For at dette skal lykkes, er der samtidig behov for en tydeligere forankring af opgaven med organdonation på
ledelsesniveau. Hospitalsledelserne har derfor også en række vigtige opgaver.
Handlingsplanens initiativer til at styrke organiseringen af indsatsen og ledelsesansvaret omkring organdona-
tion:
3.
Hospitalsledelserne, intensivafdelingernes ledelser og Dansk Center for Organdonation afdækker
’best practice’ for hospitalernes anvendelse af donorpotentiale samt målrettet deling af ’best practice’
mellem hospitalerne og de enkelte afdelinger.
4.
Dansk Center for Organdonation, Sundhedsstyrelsen samt de involverede hospitals- og afdelingsle-
delser reviderer nøglepersonsordningen på intensivafdelingerne med udgangspunkt i afdækningen af
’best practice’, samt beskrivelse af en funktion som donationsansvarlig hospitalsnøgleperson, som
skal understøtte det tværgående arbejde med organdonation inden for samme hospital.
5.
Sundhedsstyrelsen indskriver nøglepersonsordningen i specialevejledningen for anæstesiologi ved
specialegennemgangen i 2014 sammen med minimumskrav til intensivafdelingernes beredskab for
at gennemføre organdonation.
6.
Regionerne, hospitalsledelserne og afdelingsledelserne formaliserer kvalitetsudvikling af området via
ledelsesopfølgning fra hospitalsledelsen og regionerne i forbindelse med rapportering fra Organdona-
tionsdatabasen.
Standardisering af procedurer og retningslinjer – fra patient til donor til modtager
Ophør af behandling af døende patienter med omfattende skader i hjernen bør ikke ske før muligheden for
organdonation er undersøgt. Det er derfor vigtigt, at der er et ensartet og klinisk beslutningsgrundlag i form af
relevante vejledninger på området. Det skal dog samtidig understreges, at der aldrig må opstå tvivl om, at fo-
kus udelukkende er på behandling af patienten, så længe behandling er en mulighed.
Handlingsplanens initiativ til at standardisere procedurer og retningslinjer:
7.
De relevante vejledninger fra Dansk Neurokirurgisk Selskab, Dansk Selskab for Anæstesiologi og In-
tensiv Medicin, Dansk Neurologisk Selskab skal medvirke til at skabe en praksis, så ophør af be-
handling af døende patienter med omfattende skader i hjernen ikke sker, før muligheden for organ-
donation er undersøgt.
Personalets ansvar for at spørge de pårørende om organdonation
Det er afgørende for optimal anvendelse af donorpotentialet, at sundhedspersonalet er opmærksomt på mu-
ligheden for organdonation, når det vurderes, at en patient med hjerneskade ikke kan overleve. Det er også
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0011.png
vigtigt, at det afklares, om der er samtykke til organdonation med henblik på at sikre sundhedslovens formål
om respekt for det enkelte menneske, dets integritet og selvbestemmelse.
Handlingsplanens initiativer til at forpligte personalet til at spørge de pårørende om organdonation:
8.
Sundhedsstyrelsen reviderer vejledning nr. 101 af 08/12/2006 om samtykke til transplantation fra af-
døde personer med henblik på at tydeliggøre, at lægen forud for behandlingsophør altid bør under-
søge afdødes og/eller de pårørendes stillingtagen til organdonation i tilfælde, hvor en patients tilstand
gør, at donation kan blive relevant.
9.
Regionerne følger systematisk op på anvendelsen af den reviderede vejledning på de enkelte hospi-
taler samt har fokus på ledelsesansvaret for, at der i relevante tilfælde altid bliver taget stilling til or-
gandonation.
Bedre omsorg for de pårørende til en donor
Som pårørende til en potentiel donor er det en stor og svær beslutning at tage stilling til organdonation midt i
sorgen over at skulle miste en af sine nærmeste. Det er derfor vigtigt, at de pårørende sikres gode rammer for
en værdig afsked. I 2010 udarbejdede en national arbejdsgruppe under Dansk Center for Organdonation en
strategi for udviklingen af pårørendeområdet. Et særligt fokus punkt var ”den gode samtale om organdonation”
på hospitalerne.
”Den gode samtale”
omfatter følgende:
Hvad vil det sige at være hjernedød
Hvad sker der under donoroperationen
Hvad sker der inden operationen
Muligheden for at tage afsked
Dansk Center for Organdonation har udviklet et omfattende læringsmateriale til hospitalerne om ”den gode
samtale” og samarbejder også med hospitalerne om at udvikle omsorgen for de pårørende. Heri indgår etab-
lering af bedre muligheder for, at familien kan være til stede på afdelingen i et skærmet miljø, markering af
dødens indtræden, opfølgning efter afsluttet donation og afsked.
Der findes dog ikke i Danmark tilbud om ensartet og formaliseret opfølgning overfor de pårørende,
efter man
har forladt hospitalet.
Det er der behov for, da pårørende ofte sidder tilbage med en række ubesvarede spørgsmål, som typisk først
dukker op, når sorgen er kommet på afstand, og der ikke længere er kontakt til hospitalet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0012.png
Handlingsplanens initiativer til at styrke omsorgen for de pårørende til en donor:
10. Hospitalsledelserne og afdelingsledelserne tilbyder alle donorpårørende en opfølgende samtale med
den afdeling, hvor afdøde var organdonor.
11. Dansk Center for Organdonation og patientforeningerne etablerer et pårørendeforum på nettet og et
årligt netværksmøde, hvor pårørende får mulighed for at få informationer og komme i dialog med an-
dre, der har været pårørende i et donationsforløb. I dette arbejde skal indarbejdes en officiel aner-
kendelse af villigheden til at donere. Pårørende skal endvidere tilbydes at blive inddraget i den videre
udvikling af pårørendeområdet.
12. Hospitalsledelserne og afdelingsledelserne standardiserer metoden for tilbagemelding og information
til de pårørende, så det altid er enkelt at få information om, hvordan det er gået med modtagerne,
uanset hvor lang tid, der er gået siden donationen.
13. Dansk Center for Organdonation udvikler informationsmateriale til børn, som er pårørende i et dona-
tionsforløb.
14. Regionerne sikrer, at pårørende ikke har udgifter i tilknytning til overflytning af en patient med henblik
på diagnosticering af hjernedød og gennemførelse af organdonation. Udgifterne afholdes af regio-
nerne pr. kulance for at undgå, at der opstår tilfælde, hvor pårørende undlader at gennemføre dona-
tion af økonomiske grunde.
Donorpleje tidligere i forløbet hos uafvendeligt døende
Mange af de valg, der træffes for patientbehandling, inden patienten ankommer til en intensivafdeling på et
hospital og bliver indlagt, har betydning for, om en patient med en potentielt dødelig skade i hjernen, ender
med at blive en potentiel organdonor.
For at belyse om der i Danmark er et uudnyttet donorpotentiale på det præhospitale område, er der behov for
en nærmere undersøgelse af bl.a. den behandlingsmæssige praksis i det præhospitale forløb i Danmark.
Dansk Center for Organdonation har i 2013 iværksat et projekt, der har fokus på patientforløb
uden for de in-
tensive afdelinger.
Projektets formål er netop at afdække, om der er potentielle organdonorer, som ikke bliver
realiseret samt årsagerne hertil. Projektet afsluttes medio 2015.
Handlingsplanens initiativ til at styrke donorplejen tidligere i forløbet hos uafvendeligt døende:
15. Dansk Center for Organdonation fremlægger efter afslutningen af projektet en besvarelse af kom-
missoriets spørgsmål for styregruppen for Dansk Center for Organdonation med henblik på evt. initie-
ring af ændringer i organiseringen af opgaver forud for og i forbindelse med organdonation.
Flere donationer fra levende donorer (nyretransplantationer)
Transplantation fra levende donorer er primært relevant i forhold til nyrepatienter. I slutningen af 2013 stod
ca. 420 patienter aktivt på venteliste til et organ, heraf 347 til en nyre. 107 patienter modtog i 2013 en nyre fra
en levende donor. Nyretransplantationer fra levende donorer indebærer dog risici for donor – risici som ikke er
tilsted ved brug af en afdød donor. For at dække behovet for nyrer til meget syge nyrepatienter er der dog be-
hov for også at se på mulighederne for at gennemføre flere transplantationer med nyrer fra levende donorer.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Antallet af nyretransplantationer fra levende donorer er steget i Danmark i de seneste år. Udviklingen dækker
dog over store forskelle transplantationscentrene i mellem.
Handlingsplanens initiativer til at sikre flere donationer fra levende donorer:
16. Transplantationscentrene indfører ensartede pakkeforløb, der sikrer et optimalt tidsforløb (hverken
for hurtigt eller for langsomt) for donationer fra levende donorer.
17. Transplantationscentrene udviser større åbenhed i tilgangen til, hvem der kan være donorer.
18. Transplantationscentrene etablerer tilbud fra transplantationscentrene om at understøtte patienternes
henvendelse til eget netværk om muligheden for at donere en nyre. Tilbuddet skal gives til de patien-
ter, der ønsker det.
Organdonation efter hjertedød
Et stigende antal lande er begyndt at anvende organer, som er udtaget efter hjertedød. Baggrunden er, at be-
hovet for organer til transplantation er højere end antallet af donororganer, der er til rådighed fra hjernedøde.
Samtidig vil antallet af patienter, som afgår ved hjernedød, falde i takt med, at sundhedspersonalet på inten-
sivafdelingerne blive bedre til at forebygge, diagnosticere og behandle neurokirurgiske hovedskader.
En væsentlig årsag til, at donation efter hjertedød ikke har været praktiseret i større omfang, er, at procedu-
rerne i forbindelse med denne form for organdonation indebærer, at organer er uden ilttilførsel i en periode
efter ophør af hjertefunktion, og til dødens indtræden kan konstateres. Manglende ilt påvirker organerne, og
øger risikoen for nedsat eller manglende funktion af organet efter transplantation.
Handlingsplanens anbefaling i forhold til organdonation efter hjertedød:
19. Transplantationscentrene iværksætter for nuværende
ikke
generelt initiativer med henblik på at
transplantere organer fra hjertedøde donorer. Transplantationer med lunger fra hjertedøde donorer
kan overvejes, såfremt den teknologiske udvikling giver nye muligheder for at anvende lunger, som
har været uden ilttilførsel og uden nedkøling i en længere periode efter, at dødens indtræden er kon-
stateret.
Fra holdning til handling - vi skal få flere til at tage stilling til organdonation
Siden 1990, hvor hjernedødskriteriet blev indført, er der sket en stor og positiv udvikling i befolkningens hold-
ning til organdonation. I den sidste holdningsundersøgelse fra 2006 udtrykker 87 procent af danskerne en po-
sitiv holdning overfor organdonation mod 30 procent i 1995. Den positive holdning giver sig også udslag i, at
80 procent af de adspurgte pårørende i dag siger ja til, at organer fra deres pårørende må anvendes til dona-
tion.
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikal Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten ønsker at fortsætte denne udvikling, så den positive holdning fastholdes og også gerne forbed-
res – samt at vi får endnu flere til at tage stilling til organdonation. Et sikkert kendskab til afdødes holdning let-
ter de i forvejen vanskelige situationer, hvor spørgsmålet om organdonation rejses i forbindelse med et døds-
fald, og hvor tvivlen om afdødes holdning kan afholde nogle pårørende fra at sige ja til organdonation.
Det er derfor vigtigt at tage stilling til organdonation. Det kan man gøre på tre ligeværdige måder:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1387156_0014.png
Ved at tilmelde sig i Donorregistret Ved at udfylde et donorkort og bære det på sig eller
Ved at fortælle sine nærmeste om sin beslutning.
Donorregistret
Samtidig med hjernedødskriteriets indførelse oprettede Sundhedsstyrelsen et donorregister, hvor borge-
re, der har taget stilling til organdonation kan registrere sig. Donorregistret er det eneste måleredskab,
der viser, hvor mange mennesker, der med sikkerhed har taget stilling. Dertil kommer de personer, der
bærer et donorkort på sig og/eller har fortalt sin familie og nærmeste om sin beslutning om organdonati-
on. Med udgangen af 2013 havde 850.088 danskere tilmeldt sig Donorregistret. Man kan tilmelde sig
Donorregistret på
www.sundhed.dk,
eller ved at indsende blanketten i donorfolderen.
Handlingsplanens initiativer til at få flere til at tage stilling til organdonation:
20. Sundhedsstyrelsen undersøger ibrugtagning af nudging for borgernes tilkendegivelse af stillingtagen
til organdonation, herunder undersøges de konkrete muligheder for etablering af nudging på hhv.
borger.dk, sundhed.dk, og e-boks.
21. Sundhed.dk og Sundhedsstyrelsen sikrer større brugervenlighed ved tilmelding til Donorregistret via
sundhed.dk samt mulighed for at tilmelde sig via mobil eller tablet.
22. Sundhedsstyrelsen, Patientforeningerne og Dansk Center for Organdonation indstifter en årlige Or-
gandonationsdag som platform for en årlig kampagne med det formål at skabe dialog og debat om
organdonation.
23. Dansk Center for Organdonation og patientforeningerne styrker sammenhængskraften i kommunika-
tionen om organdonation ved gennemførelse af en strukturel ændring således, at Oplysning om Or-
gandonations sekretariatsfunktion overføres til Dansk Center for Organdonation.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Gennemførelse af
handlingsplanen og opfølgning
Handlingsplanen beskriver 23 initiativer, der er anbefalet af den faglige arbejdsgruppe vedr. organdonation.
Disse initiativer vil Regeringen (Socialdemokraterne og Radikal Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Sociali-
stisk Folkeparti og Enhedslisten føre ud i livet med henblik på at styrke transplantationsområdet og bidrage til
at sikre, at handlingsplanens målsætninger om dels at øge pårørende accept af donation, dels at øge afdelin-
gernes opmærksomhed på donorer bliver realiseret.
Det forudsætter en målrettet indsats fra de ansvarlige aktører, der skal implementere initiativet og sikre, at det
bliver ført ud i livet. De relevante aktører har selv siddet med i den faglige arbejdsgruppe, hvilket sikrer en for-
ankring af initiativerne.
Regeringen (Socialdemokraterne og Radikal Venstre), Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten vil samtidig følge op på gennemførelsen af handlingsplanens initiativer og de opstillede målsæt-
ninger.
For det første vil Dansk Center for Organdonation i samarbejde med den nedsatte styregruppe blive anmodet
om at følge og vurdere udviklingen i målopfyldelse for de to målsætninger.
For der andet vil Sundhedsstyrelsen i 2016 udarbejde en status på handlingsplanen, herunder på om hand-
lingsplanens initiativer er gennemført.
Det er en forudsætning, at gennemførelsen af handlingsplanen finder sted inden for eksisterende økonomiske
rammer.