Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 513
Offentligt
1386289_0001.png
plejehjemstilsynet 2013
2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0002.png
Plejehjemstilsynet 2013
© Sundhedsstyrelsen, 2014. Publikationen kan frit refereres med tydelig kildeangivelse.
Sundhedsstyrelsen
Axel Heides Gade 1
2300 København S
URL:
http://www.sundhedsstyrelsen.dk
Emneord: Plejehjem, embedslægeinstitutioner, tilsyn, medicinhåndtering, sundhedsfaglig
dokumentation, journalføring
Sprog: Dansk
Version: 1.0
Versionsdato: 02.07.2014
Format: pdf
Udgivet af Sundhedsstyrelsen, juli 2014.
Elektronisk ISBN: 978-87-7104-042-5
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
2 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0003.png
Forord
Sundhedsstyrelsen fører tilsyn med de sundhedsmæssige forhold på plejehjem og
lignende boliger. Formålet med tilsynet er at forbedre den sundhedsmæssige ind-
sats over for de svage ældre på plejehjem mv.
Ved tilsynet i 2013 har der generelt set været forbedringer inden for en række af
tilsynets områder. Dermed er den positive udvikling fra de seneste år fortsat. Der er
bl.a. færre plejehjem, som ved tilsynet har fået konklusionen ’fejl og mangler’, ple-
jehjemmene er blevet bedre til at følge op på de krav tilsynet stiller og personalet
følger i højere grad de sundhedsfaglige instrukser, der stilles krav om. Til gengæld
kan der ikke generelt set konstateres forbedringer i forhold til medicinhåndtering
og dokumentation i de sygeplejefaglige optegnelser, som er væsentlige for patient-
sikkerheden.
Det er kommunalbestyrelsen i den enkelte kommune, der har ansvaret for at tilret-
telægge indsatsen for beboere på plejehjem mv. Tilsynet gennemføres af Sund-
hedsstyrelsens regionale embedslægeinstitutioner. Tilsynet omfatter udelukkende
de sundhedsmæssige forhold på plejehjemmet, og omfatter fx ikke en vurdering af,
om beboerne får den rette behandling af egen læge eller under indlæggelse på sy-
gehus. Vurderingen omfatter heller ikke beboernes generelle trivsel.
Som udgangspunkt udfører Sundhedsstyrelsen årlige tilsyn med plejehjemmene.
Tilsynet på et plejehjem kan dog undlades det følgende år, hvis der ved et tilsyns-
besøg ikke konstateres fejl og mangler, der efter Sundhedsstyrelsens skøn har ringe
patientsikkerhedsmæssige konsekvenser. Der går aldrig mere end to år mellem, at
et plejehjem får tilsyn. I 2013 blev 205 plejehjem fritaget for tilsyn i forlængelse af
deres gode resultater fra 2012. Det betyder, at resultaterne fra disse 205 mest vel-
fungerende plejehjem ikke indgår i landsrapporten for 2013. Resultaterne fra denne
rapport stammer altså alene fra de plejehjem, der ikke opfyldte kravene for at blive
undtaget.
Der blev i 2013 gennemført 795 plejehjemstilsyn og i alt indsamlet 2.456 stikprø-
ver hovedsageligt hos beboere med komplekse plejebehov. På de 795 plejehjem,
hvor Sundhedsstyrelsen var på tilsyn i 2013 var der 33.464 beboere, hvorfra stik-
prøverne blev udtaget. Hver stikprøve indeholder 49 målepunkter, som sammen
med 34 målepunkter for det enkelte plejehjem omhandler de fleste af tilsynets om-
råder.
Lovgrundlaget for plejehjemstilsynet er sundhedslovens § 219, stk. 1 og 2, lovbe-
kendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010. Regler vedrørende tilsynet kan findes på
Sundhedsstyrelsens hjemmeside:
www.sst.dk
Anne Mette Dons
Chef for Tilsyn & Patientsikkerhed
Henrik Trykker
Ledende embedslæge
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
3 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Indhold
Erfaring fra tilsynet 2013
5
Sundhedsadministrative forhold
Sundhedsfaglige instrukser
Personalerelaterede forhold; Ansvarsområder og kvalifikationer
8
8
9
Sundhedsfaglige forhold
Sygeplejefaglige optegnelser
Medicinhåndtering
Adgang til sundhedsfaglige ydelser
Patientrettigheder
9
9
11
13
13
Sundhedsrelaterede forhold
Hygiejne
Ernæring
Aktivering og mobilisering
Bygnings- og indeklimaforhold
15
15
16
17
19
Bilagsfortegnelse
20
Tabeloversigt
20
Figuroversigt
20
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
4 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0005.png
Erfaring fra tilsynet 2013
I 2013 blev der gennemført plejehjemstilsyn på
795
plejehjem, se tabel 1.1. Det var
de plejehjem, kommunerne meddelte, skulle have tilsynsbesøg, og som ikke var
undtaget for tilsyn på baggrund af tilsynet i 2012
1
. I forbindelse med tilsynene
blev den sundhedsfaglige dokumentation hos
2.456
beboere med komplekse pleje-
behov gennemgået i form af stikprøver af bl.a. de sygeplejefaglige optegnelser og
medicinhåndteringen.
Tabel 1.1. Antal gennemførte plejehjemstilsyn, 2013
Region Midt- og
Nordjylland
346
Region Hoved-
staden og Sjæl-
land
253
Region Syddan-
mark
196
I alt
795
Der har gennem årene været forbedringer inden for tilsynets områder, og dette
kunne også konstateres ved tilsynene i 2013. Dette medførte, at stigningen i antal
af plejehjem, hvor tilsynet det kommende år blev udeladt, fortsatte fra 2012.
Af figur 1.1 ses, at andelen af plejehjem, hvor tilsynet fandt fejl og mangler, som
indebar patientsikkerhedsmæssige risici, fortsat er faldende. Der er stadig kun få
plejehjem, hvor tilsynet slet ikke giver anledning til bemærkninger, og en mindre
andel (6 %) hvor der blev fundet alvorlige fejl og mangler. Der var to tilsyn med
konklusionen alvorlige fejl og mangler, der gav anledning til væsentlig kritik i
2013. For nærmere beskrivelse af de konklusionskategorier, som bruges ved pleje-
hjemstilsynene, og de forhold og vurderinger, der indgår som baggrund for disse
kategorier, henvises til bilag 4.
De overordnede konklusioner ses i tabel 1.2.
Med ændring af Sundhedsloven i 2008 blev der vedtaget mulighed for såkaldt
graduering af tilsynene. Dvs. at hvis der ved tilsynet et år ikke findes fejl og mang-
ler, eller hvis der kun findes få fejl og mangler, som ikke har patientsikkerheds-
mæssige konsekvenser, kan tilsynet undlades det efterfølgende år.
1
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
5 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0006.png
Figur 1.1. Overordnet konklusion på plejehjemstilsynene, 2011 til 2013
600
500
400
300
200
100
0
2011
2012
2013
Tabel 1.2. Overordnet konklusion på plejehjemstilsynene, 2011 – 2013
Konklusion
2013
2012
2011
Antal
Ingen bemærk-
ninger
Mindre fejl og
mangler
Fejl og mangler
Alvorlige fejl og
mangler
Væsentlig kri-
tik
Totale antal til-
syn
27
334
387
45
2
795
%
3
42
49
6
<1
Antal
32
280
436
61
3
812
%
4
34
54
7
<1
Antal
18
309
491
64
0
882
%
2
35
56
7
0
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
6 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0007.png
De alvorlige fejl og mangler blev især fundet inden for områderne dokumentation i
de sygeplejefaglige optegnelser og medicinhåndtering. I enkelte tilfælde var den
sundhedsfaglige dokumentation så mangelfuld og ustruktureret, at det var vanske-
ligt at få overblik over behandling og pleje og at vurdere kvaliteten af den. I flere
tilfælde var opfølgningen på de anbefalinger, som Sundhedsstyrelsen havde givet
ved tilsynet de foregående år, ikke tilfredsstillende.
Kun på to plejehjem fandt tilsynet så alvorlige fejl og mangler, at det gav anledning
til væsentlig kritik, og til at kommunerne blev kontaktet samme dag. Der blev fore-
taget opfølgende tilsyn på plejehjemmene, og Sundhedsstyrelsen konstaterede, at
der var sket en væsentlig forbedring af patientsikkerheden ved genbesøgene.
Det kunne ved hovedparten af tilsynene konstateres, at plejehjemmene havde ar-
bejdet med at efterkomme de krav, som Sundhedsstyrelsen havde stillet ved tilsy-
net året før. På 77 % af plejehjemmene var der fulgt op på alle krav i 2013, mod 67
% i 2012. På 17 % af plejehjemmene var der kun fulgt delvist op (28 % i 2012).
Som det ses af tabel 1.3, var andelen af plejehjem, hvor de sundhedsfaglige forhold
var så tilfredsstillende, at de kunne undtages fra tilsyn, steget fra 23 % i 2012 til 26
% i 2013.
Tabel 1.3. Antal plejehjem undtaget for tilsyn året efter, 2011 – 2013
2013
2012
2011
Antal
Undtaget fra tilsyn
Antal udførte tilsyn
205
795
%
26
Antal
186
812
%
23
Antal
118
882
%
13
Sundhedsstyrelsen foretog i 2013 tilsyn på 178 plejehjem, som jf. reglerne om gra-
dueret tilsyn var undtaget for tilsyn i 2012 og dermed ikke havde modtaget tilsyn
siden 2011. Oprindelig var 186 plejehjem undtaget for tilsyn i 2012, men 8 af disse
var i mellemtiden blevet lukket.
Sundhedsstyrelsen skal modtage oplysninger fra de plejehjem, der er undtaget for
tilsyn det følgende år, hvis der sker væsentlige ændringer mellem tilsynene, f.eks.
ny daglig ledelse, større personaleudskiftning eller lignende, som kan indebære pa-
tientsikkerhedsmæssige risici, jf. bilag 4.
Sundhedsstyrelsen har ikke konsekvent modtaget disse oplysninger.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
7 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0008.png
Tabel 1.4. Overordnet konklusion på de plejehjemstilsyn, hvor plejehjemmet
havde været undtaget fra tilsyn året før i perioden 2011 - 2013
Konklusion
2013
2012
2011
Antal
Ingen bemærkninger
Mindre fejl og mangler
Fejl og mangler
Alvorlige fejl og mang-
ler
Væsentlig kritik
Totale antal tilsyn
11
91
65
11
0
178
%
6
51
37
6
Antal
9
44
57
6
%
8
38
49
5
0
Antal
7
60
56
8
0
131
%
5
46
43
6
0
0
0
116
Der var i 2013 lidt flere af de tilsyn, der var undtaget i 2012, som i 2013 blev pla-
ceret i konklusionen Mindre fejl og mangler. Andelen, hvor der blev fundet Alvor-
lige fejl og mangler, var uændret fra de tidligere år, og på samme niveau som for de
samlede tilsyn for året.
I det følgende sammenfattes tilsynene indenfor de forskellige dele af tilsynsområ-
derne.
Sundhedsadministrative forhold
Sundhedsfaglige instrukser
Instrukser er et væsentligt arbejdsredskab til at styrke patientsikkerheden. Ved til-
synet vurderer Sundhedsstyrelsen, om der i det fornødne omfang findes skriftlige
instrukser inden for følgende områder:
personalets kompetence, ansvars- og opgavefordeling
personalets opgaver i forbindelse med beboernes behov for behandling
personalets opgaver i forbindelse med smitsom sygdom
føring, opbevaring og adgang til de sygeplejefaglige optegnelser
medicinhåndtering
I 2013 havde 99 % af plejehjemmene instrukser for alle områder mod 98 % i 2012
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
8 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0009.png
og 91 % i 2011. Formkrav til instrukserne, så som dato for ikrafttræden og seneste
ajourføring samt angivelse af, hvem instruksen er skrevet til, og hvem der har skre-
vet den, var overholdt på 98 % af plejehjemmene.
På næsten alle plejehjem (99 %) var instrukserne let tilgængelige for alle medar-
bejdere. Ved interview med personalet blev det vurderet, om instrukserne var kendt
af personalet, og om de blev anvendt i det daglige arbejde.
På 9 % af plejehjemmene var instrukserne enten ikke kendte, eller de blev ikke
fulgt i det daglige arbejde, hvilket var en forbedring fra 2012, hvor instrukserne en-
ten ikke var kendte eller ikke blev fulgt i det daglige arbejde på 28 % af pleje-
hjemmene.
Personalerelaterede forhold; Ansvarsområder og kvalifikati-
oner
Sundhedsstyrelsen vurderer ikke personalets normering, uddannelse og faglige
sammensætning. Såfremt de sundhedsfaglige opgaver ikke synes at blive varetaget
på forsvarlig vis, påpeger Sundhedsstyrelsen de personalerelaterede forhold i for-
bindelse med ansvarsområder og kvalifikationer, herunder delegation.
Ved tilsynet undersøges det, om der er en instruks for personalets kompetence samt
ansvars- og opgavefordeling. På 99 % af plejehjemmene havde man en sådan in-
struks, som på 97 % af plejehjemmene opfyldte Sundhedsstyrelsens krav, hvilket er
uændret fra 2012, se bilag 2.
Sundhedsfaglige forhold
Sygeplejefaglige optegnelser
Formålet med ordnede sygeplejefaglige optegnelser er at sikre kontinuitet, kvalitet
og sikkerhed i forbindelse med pleje og behandling af patienter. Sundhedsstyrel-
sens vejledning
2
indeholder regler for dokumentation af pleje og behandling, som
bl.a. omfatter dokumentation på plejehjem. Kravene indebærer, at der er pligt til at
føre ordnede optegnelser på en række områder, og disse krav til dokumentation er
udtrykt i målepunkterne for plejehjemstilsynet.
De sygeplejefaglige optegnelser blev vurderet ved stikprøver med 21 målepunkter.
Målepunkterne omhandler dels kravene til dokumentation af beboernes fysiske og
psykiske helbredstilstand samt pleje og behandling, dels krav til opbevaring af do-
kumentationen og til personalets måde at dokumentere på.
2
Vejledning om sygeplejefaglige optegnelser, VEJ nr 9019 af 15/01/2013
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
9 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0010.png
Der stilles endvidere krav til dokumentation af information og samtykke i forbin-
delse med pleje og behandling (se afsnit Patientrettigheder), til dokumentation af
medicinhåndteringen (se afsnit Medicinhåndtering) og til dokumentation af ernæ-
ring og træningsaktiviteter (se afsnit Ernæring og Aktivering og mobilisering).
Vejledning om sygeplejefaglige optegnelser præciserer, at der skal foreligge en ak-
tuel beskrivelse af beboernes sundhedstilstand og eventuelle problemer f.eks. ved-
rørende syn, hørelse, hukommelse, balance, kommunikation, vejrtrækning, kreds-
løb mv. (jf. bilag 2, målepunkter vedrørende sygeplejefaglige optegnelser, punkt
2111- 2119 + 21110 - 21111). Det skal fremgå af dokumentationen, om der er ak-
tuelle problemer eller ej. Der er ligeledes krav om, at der skal foreligge dokumenta-
tion for den sundhedsfaglige pleje og behandling af de aktuelle problemer, samt at
der skal være dokumenteret opfølgning og evaluering af indsatsen.
Der har på plejehjemmene været en stigende opmærksomhed på nødvendigheden
af, at samtlige 11 problemområder skal beskrives. Antallet af stikprøver, hvor de
enkelte områder var beskrevet, kan ses af bilag 2. I 2013 var alle problemområder
beskrevet i 70 % af stikprøverne. I 2012 var alle områder beskrevet i 60 % af stik-
prøverne og i 2011 var samtlige problemområder vedrørende beboernes helbreds-
tilstand beskrevet i 68 % af stikprøverne.
Figur 3.1. Andelen af stikprøver hvor alle de 11 sygeplejefaglige problemom-
råder var beskrevet, 2010 – 2013
Alle 11 problemområder
dokumenteret, i %
80
70
60
50
40
30
20
10
0
År 2010
År 2011
År 2012
År 2013
Andel i %
Det er en forudsætning for at kunne udføre den nødvendige pleje og behandling
hos beboerne, at problemområderne er vurderet.
Manglende og usystematisk dokumentation medfører fare for tab af information og
dermed en risiko for, at beboerne ikke får den korrekte behandling og pleje.
Det skal fremgå af dokumentationen, hvilke sygdomme og handikap beboeren har,
samt hvilke aftaler der er indgået med den behandlingsansvarlige læge om kontrol
og opfølgning på disse. Andelen af stikprøver, hvor det fremgik af journalmateria-
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
10 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0011.png
let, hvilke sygdomme og handicap beboeren havde, var 78 %, i 2012 var andelen
på 79 %. I 2013 blev det registreret i 73 % af de relevante stikprøver, hvilke aftaler
der var truffet med den behandlende læge om kontrol og behandling af beboernes
kroniske sygdomme. Oplysningen fremgik i 74 % af stikprøverne i 2012.
Der var en aktuel beskrivelse af den sundhedsfaglige indsats i forhold til alle bebo-
ernes sundhedsfaglige problemer i 83 % af beboernes journaler, hvilket er en for-
bedring fra 76 % i 2012. Resultatet af den pleje og behandling, beboerne modtog,
fremgik af beboernes journaler i 62 % af stikprøverne, i 2012 var andelen 65 %.
Indikationen for den sundhedsfaglige indsats fremgik af 95 % af stikprøverne i be-
boernes journaler, andelen var i 2012 93 %.
De formelle krav til de sygeplejefaglige optegnelser såsom opbevaringen og den
måde, notaterne blev skrevet på (angivelse af beboerens navn og personnummer,
dato for notaterne, signering af notaterne og rettelser), var som sidste år opfyldt i
næsten alle stikprøver. Der var fortsat enkelte kommuner og plejehjem, der ikke
havde elektronisk journalføring.
Der var kun få plejehjem, hvor de sygeplejefaglige optegnelser blev ført i flere
journaler. I 2013 var andelen, hvor optegnelserne blev ført i mere end én journal, 3
% af stikprøverne hvilket var uændret fra 2012.
Medicinhåndtering
Kravene til medicinhåndteringen fremgår af Sundhedsstyrelsens vejledning
3
og er
ved tilsynet præciseret i en række målepunkter. Målepunkterne omhandler dels
krav til dokumentationen vedrørende den enkelte medicinordination, dels krav til
opbevaring af medicinen. Endvidere er der krav til ophældning af medicin i dose-
ringsæsker, til mærkning af beholdere med medicin og til identifikation af beboer-
ne i forbindelse med medicingivning.
Ved tilsynene blev medicinhåndteringen vurderet ved stikprøver hos beboere med
komplekse plejebehov. Medicinhåndteringen blev vurderet ved 17 målepunkter for
hver stikprøve.
I 6 % af stikprøverne var der ikke overensstemmelse mellem antallet af tabletter i
doseringsæskerne og antallet af tabletter angivet på medicinskemaet, i 2012 var der
uoverensstemmelse i 5 % af stikprøverne , se figur 3.2. Der var opmærksomhed på
området, og flere plejehjem havde indført egenkontrol for at sikre, at doseringsfejl
blev opdaget. En forskel mellem antallet af tabletter angivet på medicinskemaet og
antallet af tabletter i doseringsæskerne kan betyde, at beboeren ikke får den rette
medicin.
3
Vejledning om ordination og håndtering af lægemidler,
VEJ nr 9429 af
30/06/2006
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
11 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0012.png
Figur 3.2. Andelen af stikprøver hvor der er overensstemmelse mellem antal-
let af tabletter på medicinlisten og antallet af tabletter i doseringsæskerne/-
poserne, 2010 - 2013
Overensstemmelse mellem
medicinliste og antal tabletter, i %
96
95
94
93
92
91
90
89
År 2010
År 2011
År 2012
År 2013
Andel i %
Det blev i 2013 også registreret, om der var overensstemmelse mellem den ordine-
rede medicin og den medicin, der var anført i medicinskemaet, hvilket der var i 92
% af stikprøverne. Dette var uændret fra 2012.
Dokumentation af dato for ordination og seponering, hvem der havde ordineret
medicinen, dosis og tidspunkt for indgift og enkelt og maksimal døgndosis var til
stede i mellem 97 % og 98 % af stikprøverne. Dokumentation for behandlingsindi-
kation med medicinen var opfyldt i 89 % af stikprøverne, og dokumentation af me-
dicinens handelsnavn, dispenseringsform og styrke var opfyldt i 79 % af stikprø-
verne.
Medicinen blev i stort set alle tilfælde opbevaret utilgængeligt for uvedkommende,
og de enkelte beboeres medicin blev opbevaret adskilt fra de øvrige beboeres me-
dicin.
Doseringsæsker og andre beholdere med ophældt medicin var mærket korrekt med
beboerens navn og personnummer i 94 % af stikprøverne mod 91 % af stikprøver-
ne i 2012. Mærkning af ophældt p.n. medicin (medicin givet efter behov), var
overholdt i 73 % af tilfældene mod 68 % af tilfældene i 2012. Der blev set ophældt
p.n. medicin i 402 af de 2456 stikprøver.
I 2011 registreredes det for første gang, hvorvidt aktuel medicin blev opbevaret ad-
skilt fra ikke aktuel medicin. I 2013 blev medicin opbevaret adskilt i 88 % af stik-
prøverne, i 2012 var det tilfældet i 90 % af stikprøverne. Den ordinerede medicin
var at finde i beboerens medicinbeholdning i 93 % af stikprøverne, hvilket var
uændret fra 2011.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
12 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Der blev fundet medicin med overskredet holdbarhedsdato i 7 % af stikprøverne. I
78 % af stikprøverne var der påført en anbrudsdato på medicinske salver, dråber
mv. med begrænset holdbarhed, hvilket er næsten uændret fra 2012, hvor andelen
var på 80 %.
Det fremgik af de sygeplejefaglige optegnelser, hvornår den behandlende læge
havde gennemgået beboerens medicin i 91 % af stikprøverne. Dette var næsten
uændret fra 2012, hvor andelen var 90 %.
Ved tilsynene blev det indskærpet, at det er vigtigt, at det personale, som varetager
medicinhåndteringen, har kompetence hertil og kender instrukserne. Anbefalinger-
ne om, at plejehjemmene jævnligt og systematisk foretager kontrol af medicin-
håndteringen og registrerer og bearbejder fejl og utilsigtede hændelser, så erfarin-
gerne herfra kan anvendes i arbejdet for at forbedre patientsikkerheden, blev oplyst
at være fulgt. Det er kommunens og ledelsens ansvar, at medicinhåndteringen fore-
går forsvarligt, så der ikke er risiko for patientsikkerheden.
Adgang til sundhedsfaglige ydelser
Sundhedsstyrelsen vurderer, om beboernes behov for sundhedsfaglig undersøgelse
og behandling af både akutte og kroniske tilstande bliver tilgodeset. De fleste be-
boere, der i forvejen modtager omfattende pleje, vil ofte ikke selv være i stand til at
kontakte læge mv., og det vil derfor være plejepersonalet, som formidler og vareta-
ger kontakten.
Det er Sundhedsstyrelsens opfattelse, at en del af grundlaget for god praksis vedrø-
rende pleje og behandling er, at plejepersonalet og de praktiserende læger efter
indhentet samtykke fra beboerne udveksler relevante oplysninger om beboernes
pleje og behandling, herunder indgår aftaler om kontrol af beboernes kroniske syg-
domme. På mange plejehjem var der et struktureret samarbejde vedrørende status-
besøg hos beboerne. Plejepersonale og ledelser oplyste, at de praktiserende læger
havde fokus på denne gruppe af patienter og deres kompleksitet. En del lægehuse
havde aftaler om faste møder med sygeplejepersonalet med henblik på aftaler ved-
rørende faglig sparring samt patientsamarbejde. Plejepersonale oplyste endvidere,
at muligheden for elektronisk kommunikation havde medført et bedre samarbejde
med de praktiserende læger.
Ved gennemgang af instrukser, interview med personale og gennemgang af den
sundhedsfaglige dokumentation undersøges det, om personalet har kendskab til
retningslinjer for tilkald af læge eller anden relevant sundhedsperson ved f.eks.
akut opstået sygdom, forværring i kroniske tilstande eller ved tilskadekomst. Det
belyses, hvorvidt beboernes behov for adgang til speciallæge, omsorgstandpleje og
lokale gerontopsykiatriske team tilgodeses, og hvordan samarbejdet med almen
praksis, lægevagten, sygehuse m.v. er tilrettelagt. Resultatet af tilsynet viser samlet
set, at der ikke konsekvent var de nødvendige og relevante oplysninger med ved
udskrivelse fra sygehus. Personalet måtte ofte kontakte den udskrivende afdeling
og indhente disse.
Patientrettigheder
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
13 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0014.png
Beboere, der modtager sundhedsfaglig behandling, pleje mv., er omfattet af sund-
hedslovens bestemmelser om patienters retsstilling. Loven, som indeholder regler
om informeret samtykke, aktindsigt, tavshedspligt og videregivelse af helbredsop-
lysninger mv., skal sikre respekten for det enkelte menneske, dets integritet og
selvbestemmelse.
Sundhedsstyrelsen undersøger, hvordan man på plejehjemmet sikrer det fornødne
informerede samtykke til behandling. Det gælder også beboere, der varigt mangler
evnen til at give informeret samtykke. Det præciseres, at information og samtykke
skal dokumenteres.
Det bliver undersøgt, hvordan beboernes ret til at kræve fortrolighed fra sundheds-
personalets side sikres, og hvordan retten til at bestemme over helbredsoplysninger
forvaltes.
I 83 % af stikprøverne var det dokumenteret, hvem der varetager beboernes hel-
bredsmæssige interesser, og det var en fortsættelse af den fremgang, som blev set i
2012, hvor oplysningen fremgik af 79 % af stikprøverne, se figur 3.3. Fremgangen
vedrørende dokumentation af, at der var indhentet informeret samtykke, var fortsat
til 69 % i 2013 fra 65 % i 2012, se figur 3.4. Oftest oplyste personalet, at samtykke
var indhentet, men det var ikke altid blevet dokumenteret.
Figur 3.3. Andelen af stikprøver hvor det er dokumenteret, hvem der vareta-
ger beboerens helbredsmæssige interesser, 2010 - 2013
Dokumenteret varetagelse, i %
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
År 2010
År 2011
År 2012
År 2013
Andel i %
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
14 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0015.png
Figur 3.4. Andelen af stikprøver hvor det er dokumenteret, at der er indhentet
informeret samtykke til sundhedsfaglig behandling og pleje, 2010 - 2013
Dokumenteret informeret samtykke,
i%
80
70
60
50
40
30
20
10
0
År 2010
År 2011
År 2012
År 2013
Andel i %
Sundhedsrelaterede forhold
Hygiejne
Sundhedsstyrelsen vurderer, om den generelle hygiejniske standard mv. er tilfreds-
stillende og tilstrækkelig til at forebygge helbredsmæssige problemer, herunder
smitsomme sygdomme. Det drejer sig især om, hvilke procedurer der anvendes for
at forhindre spredning af smitsomme sygdomme, og hvilke hjælpemidler pleje-
hjemmet anvender hertil.
Kravene til hygiejne er konkretiseret i 6 målepunkter (bilag 2), der omhandler in-
strukser for arbejdsgange i forbindelse med smitsomme sygdomme, procedurer for
håndhygiejne og hjælpemidler til opretholdelse af almindelig anerkendt hygiejnisk
standard.
På 99 % af plejehjemmene var der en skriftlig instruks for, hvordan de ansatte skal
forholde sig i forbindelse med smitsomme sygdomme. Dette var uændret fra 2012.
På alle plejehjem var der en procedure for instruktion af personalet i håndhygiejne,
og der var næsten alle steder (99 %) mulighed for at vaske og eventuelt afspritte
hænderne i beboernes bolig i forbindelse med pleje af beboerne.
Der var fortsat personale, som bar smykker og ure på hænder og underarme i for-
bindelse med pleje af beboerne og dermed risikerede at overføre smitte. Andelen
var mindre, idet dette forhold blev observeret på 3 % af plejehjemmene mod 5 % i
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
15 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
både 2010, 2011 og i 2012. Der er fortsat brug for fokus på området fra kommuner,
personale og ledelse på plejehjemmene.
Ved tilsynene blev der gjort opmærksom på Statens Seruminstituts e-learning pro-
gram om håndhygiejne, som kan anvendes til indlæring og opretholdelse af en høj
kvalitet af håndhygiejne og dermed forebyggelse af smittespredning.
Ernæring
Ved tilsynene vurderer Sundhedsstyrelsen, om beboernes behov for ernæring tilgo-
deses. Kost, kostplaner og måltidernes tilrettelæggelse m.m. indgår i det kommuna-
le tilsyn og er ikke omfattet af Sundhedsstyrelsens tilsyn. Personalet og beboere
spørges, om beboerne får tilbudt tilstrækkelig mad og væske, og om de får til-
strækkelig hjælp til at spise og drikke. Desuden undersøges det, om beboerne bliver
vejet, om vægten registreres, og om beboere med særlige behov for ernæring får
lagt en kost- eller ernæringsplan. En del af kravene til sikring af beboernes ernæ-
ring er konkretiseret i en række målepunkter, se bilag 2.
I 2011 viste stikprøverne, at 90 % af de beboere, der ønskede og havde mulighed
for at blive vejet, blev vejet ved indflytningen på plejehjemmene. Dette spørgsmål
besvares ikke specifikt i målepunkterne fra 2012 og 2013, idet vejning fra 2012
indgår som element vedrørende ernæring i de 11 problemområder. Det blev under-
søgt, hvorvidt det var dokumenteret i journalerne, at der var foretaget en faglig
vurdering af beboernes ernæringsbehov, herunder vejning. Det fremgik af de syge-
plejefaglige optegnelser, at beboernes ernæringsbehov var vurderet og beskrevet i
92 % af stikprøverne. Dette var en forbedring fra 2012, hvor det fremgik af journa-
lerne i 87 % af stikprøverne.
Hos 83 % af de beboere i stikprøverne, som havde særlige ernæringsmæssige be-
hov, var det dokumenteret, at der var udarbejdet en ernæringsplan, mod 76 % i
2012, se figur 4.1. I de tilfælde, hvor der var dokumentation for, at der var lagt en
ernæringsplan, var denne blevet evalueret i 87 % af stikprøverne, se figur 4.2.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
16 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0017.png
Figur 4.1. Andelen af relevante stikprøver hvor der er dokumenteret ernæ-
ringsplan, 2010 - 2013
Dokumenteret ernæringsplan, i %
84
82
80
78
76
74
72
70
68
År 2010
År 2011
År 2012
År 2013
Andel i %
Figur 4.2. Andelen af relevante stikprøver hvor det er dokumenteret, at ernæ-
ringsplanen er evalueret, 2010 - 2013
Evaluerede ernæringsplaner, i %
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
År 2010
År 2011
År 2012
År 2013
Andel i %
Aktivering og mobilisering
Sundhedsstyrelsen har ved tilsynet set på dokumentationen af beboernes fysiske
funktionsniveau og dokumentation af beboernes behov for træning. Det er en for-
udsætning for at kunne foretage en faglig vurdering af beboernes behov for træ-
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
17 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0018.png
ning, at deres fysiske funktionsniveau er beskrevet. Beboernes behov for træning
var vurderet og beskrevet i 87 % af stikprøverne, hvilket var uændret fra 2012.
Blandt de beboere, der havde et behov for træning, forelå der et dokumenteret til-
bud i 86 % af stikprøverne, hvilket var uændret fra 2012, se figur 4.3. Effekten af
træningen var beskrevet i 78 % af de tilfælde, hvor beboerne modtog træning, hvil-
ket er fortsættelse af den stigning til 75 %, som blev set i 2012, se figur 4.4. Mang-
lende dokumentation giver risiko for tab af information og hermed risiko for for-
ringet eller forkert behandling.
Det blev i 2011 og 2012 påpeget, at den manglende dokumentation nogle steder
skyldes, at terapeuterne dokumenterer træningen i deres egne optegnelser. Det er
fortsat et problem flere steder, men der er opmærksomhed på forholdet, samt på
personalets ansvar for at sikre sig fyldestgørende og opdateret viden om den sam-
lede sundhedsfaglige indsats, der pågår hos beboerne.
Figur 4.3. Andelen af relevante stikprøver hvor der er dokumenteret en træ-
ningsplan, 2010 - 2013
Dokumenteret træningsplan, i %
100
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
År 2010
År 2011
År 2012
År 2013
Andel i %
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
18 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0019.png
Figur 4.4. Andelen af relevante stikprøver hvor det er dokumenteret, at træ-
ningsplanen er evalueret, 2010 – 2013
Dokumenteret evaluering, i %
90
80
70
60
50
40
30
20
10
0
År 2010
År 2011
År 2012
År 2013
Andel i %
Vurdering og behandling af beboere med risiko for udvikling af tryksår var doku-
menteret i 85 % af stikprøverne i 2013 mod 84 % i 2012.
Bygnings- og indeklimaforhold
Såfremt Sundhedsstyrelsen ved tilsynene konstaterede bygnings- og indekli-
mamæssige forhold, som ud fra en sundhedsfaglig vurdering skønnedes at kunne
medføre konkrete helbredsmæssige problemer for beboerne, f.eks. om der var for-
hold, som medførte særlig risiko for ulykker, herunder faldulykker, blev dette på-
peget i tilsynsrapporten.
På de fleste plejehjem gav bygnings- og indeklimaforholdene ikke anledning til
bemærkninger.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
19 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilagsfortegnelse
Bilag 1:
Bilag 2:
Bilag 3:
Bilag 4:
Målepunkter
Tilsynets gennemførelse
Grundlaget for overordnet konklusion på tilsynet
Kriterier for at undlade plejehjemstilsyn
Tabeloversigt
Tabel 1.1:
Tabel 1.2:
Tabel 1.3:
Tabel 1.4:
Antal gennemførte plejehjemstilsyn, 2013
Overordnet konklusion på plejehjemstilsynene, 2011-2013
Antal plejehjem undtaget for tilsyn året efter, 2011 – 2013
Overordnet konklusion på de plejehjemstilsyn, hvor tilsynet hav-
de været undtaget for tilsyn året før i perioden 2011-2013
Figuroversigt
Figur 3.1:
Andelen af stikprøver hvor alle de 11 sygeplejefaglige problem-
områder var beskrevet, 2010-2013
Andelen af stikprøver hvor der var overensstemmelse mellem an-
tallet af tabletter på medicinlisten og antallet af tabletter i dose-
ringsæskerne/-poserne, 2010-2013
Andelen af stikprøver hvor det er dokumenteret, hvem der vare-
tager beboerens helbredsmæssige interesser, 2010-2013
Andelen af stikprøver hvor det er dokumenteret, at der er indhen-
tet informeret samtykke til behandling og pleje, 2010-2013
Andelen af stikprøver hvor der er dokumenteret ernæringsplan,
2010-2013
Andelen af relevante stikprøver hvor det er dokumenteret, at er-
næringsplaner er evalueret, 2010-2013
Andelen af relevante stikprøver hvor der er dokumenteret en
træningsplan, 2010-2013
Andelen af relevante stikprøver hvor det er dokumenteret, at
træningsplanen er evalueret, 2010-2013
Figur 3.2:
Figur 3.3:
Figur 3.4:
Figur 4.1:
Figur 4.2:
Figur 4.3:
Figur 4.4:
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
20 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0021.png
Bilag 1: Målepunkter
Generelle data 2013
Antal gennemførte tilsyn
Antal undladte tilsyn i 2013
Antal indsamlede stikprøver
Antal kommuner
Hele landet
795
205
2.456
98
Gennemførte plejehjemstilsyn i 2013
Embedslægeinstitutio-
nen Nord
(Region Nordjylland og
Region Midtjylland)
Embedslægeinstitutio-
nen Syd
(Region Syddanmark)
Embedslægeinstitutio-
nen Øst
(Region Hovedstaden og
Region Sjælland)
I alt
346
196
253
795
Overordnet konklusion på tilsynet fordelt på antal plejehjem (%)
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Antal
Tilsynet har ikke fundet anledning til
bemærkninger
Tilsynet har fundet fejl og mangler,
som samlet kun indebærer meget
ringe risiko for patientsikkerheden
Tilsynet har fundet fejl og mangler,
som indebærer patientsikkerheds-
mæssige risici, men ikke alvorlige
fejl og mangler
Tilsynet har fundet alvorlige fejl og
mangler
Tilsynet har fundet anledning til al-
vorlig kritik
27
%
3
2012
N = 812
Antal
32
%
4
2011
N = 882
Antal
18
%
2
2010
N = 892
Antal
11
%
1
334
42
280
34
309
35
244
27
387
49
436
54
491
56
565
63
45
6
61
7
64
8
70
8
2
<1
3
<1
0
0
2
<1
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
21 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0022.png
I alt
795
812
882
891
Tallene i venstre side af nedenstående tabeller er identifikationsnumre, svarende til
målepunkterne i det afrapporteringsskema, som udfærdiges i forbindelse med tilsy-
nene.
Opfølgning på tidligere tilsyn fordelt på antal plejehjem (%)
2013
1010
Der er fulgt op på tidligere
tilsyn
Ja
Delvist
Nej
Ikke aktuelt (Nye plejehjem)
I alt
Antal
%
2012
Antal
%
2011
Antal
%
609
138
13
35
795
77
2
4
17
100
548
233
19
23
812
67
29
1
3
100
543
306
23
-
882
62
35
3
-
100
Krav fordelt på antal plejehjem (%)
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Antal
1011
1012
1013
1014
1015
1016
1017
1018
Instrukser
Sygeplejefaglige optegnelser
Medicinhåndtering
Adgang til sundhedsfaglige
ydelser
Patientrettigheder
Hygiejne
Ernæring
Fysisk aktivitet og mobilise-
ring
155
687
678
9
%
20
86
85
1
2012
N = 812
Antal
326
712
675
8
%
40
88
83
1
2011
N = 882
Antal
316
757
785
18
%
36
86
89
2
494
49
297
343
62
6
37
43
549
76
355
322
68
9
44
40
626
81
359
359
71
9
41
41
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
22 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0023.png
1019
Bygningsforhold og indekli-
ma
Kvalitetssikring og egenkon-
trol
-
-
12
1
18
2
1020
31
4
20
2
35
4
Nedenstående tabeller angiver antallet af svaret JA på de anførte spørgsmål. De
enkelte spørgsmål kunne besvares med ja, nej eller ikke aktuelt. Tallene i venstre
side af tabellerne er identifikationsnumre, svarende til målepunkterne i det afrap-
porteringsskema, som udfærdiges i forbindelse med tilsynene.
Antal plejehjem, hvor der blev foretaget tilsyn, var 812 i 2012, 882 i 2011, 892 i
2010 og 1040 i 2009.
A.
Personalets kompetence, ansvars- og opgavefordeling - In-
struks
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Ja
Der er en skriftlig instruks for per-
sonalets kompetence, ansvars- og op-
gavefordeling
Den skriftlige instruks beskriver per-
sonalets kompetence, ansvar og opga-
ver
Den skriftlige instruks beskriver vika-
rers kompetence, ansvar og opgaver
%
2012
N = 812
Ja
%
2011
N = 882
Ja
%
2010
N = 892
Ja
%
414
790
99
803
99
866
98
868
97
411
791
99
781
96
860
98
862
97
412
783
98
794
98
841
95
811
91
413
Den skriftlige instruks beskriver regler
for delegation af sundhedsfaglige op-
gaver
791
99
794
98
850
96
833
93
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
23 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0024.png
B.
Personalets opgaver i forbindelse med beboernes behov for
behandling - Instruks
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Ja
Der er en skriftlig instruks for perso-
nalets opgaver i forbindelse med be-
boernes behov for behandling
Den skriftlige instruks beskriver,
hvordan personalet skal forholde sig i
forbindelse med akut opstået sygdom
eller ulykkestilfælde, herunder tilkald
af læge
Den skriftlige instruks beskriver,
hvordan personalet skal forholde sig i
forbindelse med kronisk sygdom og i
forbindelse med døende, herunder til-
kald af læge
Den skriftlige instruks beskriver,
hvordan personalet skal forholde sig i
forbindelse med terminal behandling
af beboerne, herunder tilkald af læge
%
2012
N = 812
Ja
%
2011
N = 882
Ja
%
2010
N = 892
Ja
%
513
787
99
807
99
859
97
838
94
511
788
99
802
99
851
96
841
94
512
781
98
784
97
837
95
808
91
514
769
97
793
98
819
93
811
91
C.
Personalets opgaver i forbindelse med smitsom sygdom -
Instruks
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Ja
Der er en skriftlig instruks for, hvor-
dan personalet skal forholde sig ved
smitsomme sygdomme
%
2012
N = 812
Ja
%
2011
N = 882
Ja
%
2010
N = 892
Ja
%
611
788
97
806
99
845
96
845
95
D. Hygiejne – Generelt
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
24 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0025.png
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Ja
612
Der er procedurer for instruktion af
personalet i håndhygiejne
Personalet undlader at bære smykker
/ure på hænder/underarme
Der er mulighed for at vaske og af-
spritte hænderne
Der er engangshåndklæder til rådig-
hed
Der er engangshandsker til rådighed
794
%
100
2012
N = 812
Ja
807
%
99
2011
N = 882
Ja
876
%
99
2010
N = 892
Ja
884
%
99
613
768
97
772
95
840
95
839
94
617
789
99
796
98
872
99
883
99
615
616
792
795
100
100
803
809
99
99
871
877
99
99
872
891
98
100
E.
Føring, opbevaring og adgang til de sygeplejefaglige opteg-
nelser – Instruks
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Ja
Der er en skriftlig for føring, opbeva-
ring og adgang til de sygeplejefaglige
optegnelser
Den skriftlige instruks beskriver per-
sonalets opgaver og ansvar i forbin-
delse med dokumentation i de syge-
plejefaglige optegnelser
Den skriftlige instruks beskriver krav
til indhold og systematik i de sygeple-
jefaglige optegnelser
Den skriftlige instruks beskriver op-
bevaring af de sygeplejefaglige op-
tegnelser
%
2012
N = 882
Ja
%
2011
N = 882
Ja
%
2010
N = 892
Ja
%
244
790
99
801
99
861
98
832
93
241
788
99
800
98
854
97
826
93
242
789
99
800
98
844
96
774
87
243
787
99
799
98
851
96
816
91
F.
Føring, opbevaring og adgang til de sygeplejefaglige opteg-
nelser – Generelt
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
25 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0026.png
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Ja
221
De sygeplejefaglige optegnelser føres
ét sted (i én journal)
Personale, der deltager i observation,
behandling og pleje, har adgang til at
indføre notater i de sygeplejefaglige
optegnelser
774
%
97
2012
N = 812
Ja
783
%
96
2011
N = 882
Ja
828
%
94
2010
N = 892
Ja
806
%
90
227
795
100
807
99
876
99
873
98
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
26 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0027.png
G.
Medicinhåndtering - Instruks
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Ja
168
Der er en skriftlig instruks for medi-
cinhåndtering
Den skriftlige instruks beskriver ple-
jepersonalets kompetence i forbin-
delse med medicinhåndtering
Den skriftlige instruks beskriver do-
kumentation af medicinordinationer,
herunder telefonordinationer, ordi-
nationsændringer, receptfornyelse
og ophør med medicin
Den skriftlige instruks beskriver,
hvordan medicin dispenseres
Den skriftlige instruks beskriver
medicinadministration, herunder in-
strukser for identifikation af beboe-
ren og beboerens medicin
Den skriftlige instruks beskriver
modtagelse af medicin, herunder
kontrol og dokumentation af at me-
dicinen er i overensstemmelse med
ordinationen
Den skriftlige instruks beskriver
håndtering af dosisdispenseret medi-
cin
De skriftlige instrukser beskriver
samarbejdet med de behandlende
læger vedr. medicinordinationer
794
%
100
2012
N = 812
Ja
808
%
99
2011
N = 882
Ja
878
%
100
2010
N = 892
Ja
883
%
99
161
793
100
807
99
877
99
880
99
162
794
100
807
99
869
99
864
97
165
788
99
807
99
874
99
871
98
163
794
100
805
99
873
99
875
98
164
791
100
802
99
870
99
868
97
166
779
98
787
97
842
95
815
91
167
792
100
807
99
863
98
870
98
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
27 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0028.png
H.
Medicinhåndtering - Generelt
2013
N = totale antal tilsyn
N = 795
Ja
123
Reglen om, at der ikke må forefindes
fælles medicin, bliver overholdt
Udlevering af medicin sker på grund-
lag af identifikation af beboeren enten
ved navn og personnummer eller fød-
selsdato og -år eller ved sikker gen-
kendelse
Personalet sikrer, at beboerens identi-
tet er i overensstemmelse med angi-
velse af navn og personnummer på
doseringsæsken eller anden medicin-
beholder
793
%
100
2012
N = 812
Ja
808
%
99
2011
N = 882
Ja
872
%
99
2010
N = 892
Ja
880
%
99
141
794
100
808
99
879
100
892
100
143
794
100
805
99
874
99
886
99
I.
Sundhedsfaglige instrukser - Generelt
N = totale antal tilsyn
2013
N = 795
Ja
%
99
2012
N = 812
Ja
806
%
99
2011
N = 882
Ja
863
%
98
2010
N = 892
Ja
867
%
97
311
De skriftlige instrukser er let tilgæn-
gelige for alle medarbejdere
De skriftlige instrukser er kendte og
følges af personalet
De skriftlige instrukser er daterede,
signerede og forsynet med dato for
ikrafttrædelse og seneste ajourføring,
samt indeholder en præcisering af den
personalegruppe, instrukserne er
skrevet for
785
312
725
91
580
71
670
76
804
90
313
781
98
798
98
856
97
871
98
Stikprøver
Nedenstående tabeller angiver antallet af svaret JA på de anførte spørgsmål. De
enkelte spørgsmål kunne besvares med ja, nej eller ikke aktuelt. Procenterne er ud-
regnet alene ud fra det antal sager, hvor spørgsmålet var relevant. Tallene i venstre
side af tabellerne er identifikationsnumre, svarende til målepunkterne i det afrap-
porteringsskema, som udfærdiges i forbindelse med tilsynene.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
28 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0029.png
Antal stikprøver var 2535 i 2012, 2729 i 2011, 2821 i 2010, 3226 i 2009 og 3282 i
2008.
Sygeplejefaglige optegnelser
De sygeplejefaglige optegnelser indeholder som minimum en beskrivelse
af, hvorvidt beboeren har aktuelle eller potentielle problemer inden for
følgende problemområder
2013
n = det totale antal stikprøver
n = 2456
Ja
2111
2112
2113
2114
2115
2116
2117
2118
2119
21110
Aktivitet (ADL)
Sanseindtryk, inkl. syn og hørelse
Kommunikation, inkl. hukommelse
og sprogfunktion
Smerter
Bevægeapparat, inkl. balance og
faldtendens
Vejrtræning og kredsløb
Søvn og hvile
Psykosociale forhold, inkl. stimula-
tion og intellektuel funktion
Hud og slimhinder
Udskillelse af affaldsstoffer, herun-
der inkontinens og obstipation
2374
2195
2362
2232
2306
2113
2334
2304
2279
2260
2274
%
97
89
96
91
94
86
95
94
93
92
93
2012
n = 2535
Ja
2331
2194
2316
2210
2303
2067
2259
2238
2231
2231
2214
%
92
87
91
87
91
82
89
88
88
88
87
2011
n = 2729
Ja
2557
2417
2535
2325
2529
2331
2394
2524
2358
2457
2521
%
94
89
93
85
93
85
88
92
86
90
92
2010
n = 2821
Ja
2452
2370
2429
2124
2464
2215
2244
2399
2183
2395
2413
%
87
84
86
75
87
79
80
85
77
85
86
21111 Ernæring, inkl. vægt
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
29 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0030.png
Sygdomme, pleje og behandling
2013
n = det totale antal stikprøver
n = 2456
Ja
De sygeplejefaglige optegnelser inde-
holder en beskrivelse af beboernes
sygdomme og handikap
Hos beboere med kroniske sygdomme
er det beskrevet, hvilke aftaler der er
med den behandlende læge om kon-
trol af de kroniske sygdomme
De sygeplejefaglige optegnelser inde-
holder en aktuel beskrivelse af pleje
og behandling
De sygeplejefaglige optegnelser inde-
holder en beskrivelse af resultatet af
pleje og behandling
Indikation for behandling fremgår af
de sygeplejefaglige optegnelser
%
2012
n = 2535
Ja
%
2011
n = 2729
Ja
%
2010
n = 2821
Ja
%
216
1909
78
1997
79
2066
76
1829
65
217
1804
77
1807
74
1870
72
-
-
212
2032
83
1924
76
2134
78
1655
59
214
1523
62
1580
63
1766
65
-
-
213
2343
95
2365
93
2526
93
2499
89
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
30 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0031.png
Formelle krav til de sygeplejefaglige optegnelser
2013
n = det totale antal stikprøver
n = 2456
Ja
Beboerens navn og personnummer er
anført på alle ark i de sygeplejefaglige
optegnelser
Der er dato (dag, måned, år) på alle
notater i de sygeplejefaglige opteg-
nelser
Alle notater i de sygeplejefaglige op-
tegnelser er signerede
Rettelser i de sygeplejefaglige opteg-
nelser foretages således, at den oprin-
delige tekst fremgår, og rettelserne er
signerede
De sygeplejefaglige optegnelser op-
bevares utilgængeligt for uvedkom-
mende
Nej
2012
n = 2535
Ja
%
2011
n = 2729
Ja
%
2010
n = 2821
Ja
%
222
2439
99
2494
99
2687
98
2737
97
223
2435
99
2481
98
2673
98
2644
94
224
2445
100
2501
99
2668
98
2637
93
225
1568
98
1407
97
2092
98
2264
99
226
2454
100
2475
98
2684
98
2758
98
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
31 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0032.png
Medicinhåndtering
Ved en medicinordination, herunder dosisdispenseret medicin, skal føl-
gende dokumenteres i de sygeplejefaglige optegnelser
2013
n = det totale antal stikprøver
n = 2456
Ja
1112
Dato for ordinationen (dag, måned,
år) og/eller seponering
Den ordinerende læges
navn/sygehusafdeling
Præparatets navn, dispenserings-form
(f.eks. tabletter, mikstur) og styrke
Dosis, herunder tidspunkt for indgift
Enkeltdosis og maksimal døgndosis
for p.n. medicin
Behandlingsindikation
2405
%
98
2012
n = 2535
Ja
2480
%
98
2011
n = 2729
Ja
2666
%
98
2010
n = 2821
Ja
2688
%
95
1113
2412
99
2493
99
2624
96
2650
94
1114
1115
1116
1117
1938
2383
2233
2193
79
98
96
90
2094
2414
2258
2193
83
96
95
87
2163
2580
2363
2302
79
95
93
85
2485
2559
2395
2348
88
91
91
83
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
32 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0033.png
Ledelsen sikrer, at medicinen opbevares forsvarligt. Personalet sikrer, at
der forefindes medicin til beboeren i overensstemmelse med medicinor-
dinationerne, og at medicinen ikke er for gammel
2013
n = det totale antal stikprøver
n = 2456
Ja
121
Medicinen opbevares utilgængeligt
for uvedkommende
Hver enkelt beboers medicin opbeva-
res adskilt fra de øvrige beboeres
medicin
Doseringsæsker, og andre beholdere
med ophældt medicin, er mærket med
beboerens navn og personnummer
Aktuel medicin opbevares adskilt fra
ikke aktuel medicin
Den ordinerede medicin findes i be-
boerens medicinbeholdning
Ophældt p.n. medicin er doseret i or-
dinerede doser og mærket med bebo-
erens navn, personnummer, præpara-
tets navn, styrke og dosis samt dato
for ophældning
Holdbarhedsdatoen på beboerens
medicin er i orden
Der er anbrudsdato på medicinske
salver, dråber mv. med begrænset
holdbarhed
2436
%
100
2012
n = 2535
Ja
2512
%
99
2011
n = 2729
Ja
2720
%
100
2010
n = 2821
Ja
2782
%
100
122
2438
100
2513
99
2715
100
2768
99
124
2282
94
2289
91
2533
94
2570
93
125
126
2014
2272
88
93
2133
2403
90
95
2296
2563
88
95
-
-
-
-
127
402
73
359
68
512
78
636
92
128
2259
93
2363
94
2501
93
-
-
129
726
78
810
80
967
81
-
-
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
33 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0034.png
Plejepersonalet sikrer, at der er overensstemmelse mellem den ordinerede
og den ophældte medicin
2013
n = det totale antal stikprøver
n = 2456
Ja
Der er overensstemmelse mellem den
ordinerede medicin og den i medicin-
skemaet anførte medicin
Der er overensstemmelse mellem an-
tallet af tabletter på medicinskemaet
og antallet af tabletter i doserings-
æskerne
Det fremgår af de sygeplejefaglige
optegnelser hvornår den behandlende
læge har gennemgået beboerens me-
dicin
%
2012
n = 2535
Ja
%
2011
n = 2729
Ja
%
2010
n = 2821
Ja
%
130
2261
93
2345
93
2487
92
-
-
131
2289
94
2375
95
2500
93
2503
91
132
2218
91
2262
90
2163
80
-
-
Patientrettigheder
De sygeplejefaglige optegnelser indeholder oplysninger om information
til beboerne eller til de pårørende om planlagt pleje og behandling af
beboeren og beboerens eller de pårørendes tilkendegivelse herpå (in-
formeret samtykke)
2013
n = det totale antal stikprøver
n = 2456
Ja
Det fremgår af de sygeplejefaglige
optegnelser, i hvilket omfang beboe-
ren er i stand til at varetage sine hel-
bredsmæssige interesser, eller om dis-
se varetages af pårørende eller værge
Det fremgår af de sygeplejefaglige
optegnelser, at der er indhentet infor-
meret samtykke til behandling og ple-
je
%
2012
n = 2535
Ja
%
2011
n = 2729
Ja
%
2010
n = 2821
Ja
%
911
2045
83
1993
79
1975
72
1611
57
914
1649
69
1586
65
1562
60
1314
49
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
34 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0035.png
Ernæring
Beboeren sikres tilstrækkelig ernæring
2013
n = det totale antal stikprøver
n = 2456
Ja
Beboerne bliver vejet ved indflytnin-
gen, under forudsætning af beboernes
samtykke
Det fremgår af de sygeplejefaglige
optegnelser, at beboerens ernærings-
behov er vurderet og beskrevet
Hvis beboeren har særlige ernæ-
ringsmæssige behov, er der lagt en
kost- eller ernæringsplant
Kost- eller ernæringsplanen bliver
evalueret regelmæssigt, herunder kon-
trol af beboerens vægt
%
2012
n = 2535
Ja
%
2011
n = 2729
Ja
%
2010
n = 2821
Ja
%
711
-
-
-
-
2401
90
2183
80
714
2249
92
2180
87
2316
88
-
-
712
1154
83
1131
76
1294
79
1315
74
713
1078
87
1051
83
1154
80
1129
69
Målepunkt 711 er udeladt i 2012 og 2013, idet det forudsættes i målepunkt 21111 (se tabel
side 28), at dette kun er opfyldt, hvis der er oplysning om vægt eller tilbud om vejning.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
35 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1386289_0036.png
Fysisk aktivitet og mobilisering
Der forligger en vurdering af beboernes behov for vedligeholdelsestræ-
ning og/eller genoptræning, og der er tilbud om træning ved trænings-
behov
2013
n = det totale antal stikprøver
n = 2456
Ja
811
Beboernes aktuelle funktionsniveau er
beskrevet
Beboerens behov for træning er vur-
deret og beskrevet
Hos beboere med behov for træning
foreligger der et dokumenteret tilbud
herom
Effekten af træningen er dokumen-
teret
Vurdering og behandling af beboere
med risiko for udvikling af tryksår er
dokumenteret
-
%
-
2012
n = 2535
Ja
-
%
-
2011
n = 2729
Ja
2565
%
94
2010
n = 2821
Ja
2511
%
90
812
2133
87
2197
87
1979
82
-
-
813
818
86
900
86
1033
79
871
70
814
591
78
581
75
763
74
539
54
815
906
86
1000
84
1098
82
837
75
Målepunkt 811 er udeladt i 2012 og 2013, idet det forudsættes vurderet under må-
lepunkterne 2111 om aktivitet (ADL) og målepunkt 2115 om beboernes bevæge-
apparat (se tabel XX), hvor oplysninger om f.eks. balance og faldtendens skal være
inkluderet.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
36 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 2: Tilsynets gennemførelse
Tilsynet omfatter udelukkende de sundhedsmæssige forhold på plejehjemmet og
omfatter således ikke en vurdering af, om beboerne får den rette behandling af egen
læge eller under indlæggelse på sygehus.
Tilsynet indledes med en samtale med lederen af plejehjemmet eller dennes sted-
fortræder. Herunder gennemgås de sundhedsmæssige forhold på plejehjemmet, og
det afklares i hvilket omfang, der er fulgt op på anbefalingerne fra sidste års tilsyn.
Skriftligt materiale i form af plejehjemmets instrukser vedrørende sundhedsfaglige
forhold gennemgås ved behov. Herefter besigtiger Sundhedsstyrelsen plejehjemmet
og interviewer beboere, plejepersonale og evt. pårørende. Der tages stikprøver hos
mindst tre tilfældigt udvalgte beboere med komplekse plejeproblemer med det
formål at undersøge, om de sundhedsmæssige forhold er i orden.
Sundhedsstyrelsens Vejledning om tilsyn med plejehjem mv. beskriver, hvilke for-
hold der skal vurderes, og ved tilsynet gennemgås:
Sundhedsadministrative forhold:
Vejledninger og instrukser for personalet, så plejen og behandlingen kan
foretages sundhedsmæssigt forsvarligt.
Sundhedsfaglige forhold:
Medicinhåndtering
Den sygeplejefaglige dokumentation
Beboernes adgang til sundhedsfaglige ydelser
Plejehjemmets håndtering af beboernes patientrettigheder
Samarbejdet med den øvrige sundhedssektor
Sundhedsrelaterede forhold:
Hygiejne
Ernæring
Aktivering og mobilisering
Bygnings- og indeklimaforhold, der kan medføre helbredsmæssige pro-
blemer for beboerne
For de fleste af tilsynets områder er der udarbejdet målepunkter, som undersøges
ved interview og ved stikprøver.
Med anvendelsen af målepunkterne tilstræber Sundhedsstyrelsen en standardise-
ring af tilsynets vurderinger. Formålet er at konkretisere de gældende krav, for der-
igennem at tydeliggøre kravene og sikre en ensartet vurdering af de sundhedsmæs-
sige forhold.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
37 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ved afslutningen af besøget bliver lederen af plejehjemmet, eller dennes stedfor-
træder, underrettet om Sundhedsstyrelsens foreløbige konklusioner. Såfremt Sund-
hedsstyrelsen finder anledning til at komme på genbesøg, orienteres lederen om
tidsrammen for dette. Hvis der ved tilsynet findes meget kritisable forhold, oriente-
res tillige de kommunale myndigheder umiddelbart efter besøget.
Tilsynene foretages af embedslæger og afdelingslæger, af fastansatte oversygeple-
jersker samt af specielt kvalificerede sygeplejekonsulenter, som er ansat med hen-
blik på at varetage denne opgave.
Efter tilsynet udarbejder Sundhedsstyrelsen en rapport, som sendes til plejehjem-
met med henblik på eventuelle bemærkninger. Herefter sendes rapporten til de
kommunale myndigheder med kopi til plejehjemmet.
Vurderingen af, om der foreligger fejl og mangler, bygger på en faglig vurdering
af, om gældende vejledninger, retningslinjer mv. vedrørende de sundhedsmæssige
forhold er overholdt. Eksempelvis vurderes om kravene til medicinhåndtering og
sygeplejefaglige optegnelser er opfyldt, om gældende hygiejniske retningslinjer
følges mv.
Såfremt der ved tilsynet findes fejl og mangler, indeholder rapporten et antal krav.
Det forventes, at plejehjemmet følger kravene.
Sundhedsstyrelsen følger op på, om kravene er fulgt, f.eks. ved at anmode pleje-
hjemmet om at fremsende handleplaner, der beskriver, hvordan og hvornår kravene
bliver imødekommet. Foreligger der alvorlige fejl og mangler, foretages genbesøg
efter nogle måneder. I de fleste tilfælde foretages opfølgningen ved det efterføl-
gende uanmeldte besøg året efter.
Tilsynets overordnede konklusion udtrykkes i rapporterne i 2012 som:
Tilsynet har ikke fundet anledning til bemærkninger
Tilsynet har fundet fejl og mangler, som samlet kun indebærer meget ringe ri-
siko for patientsikkerheden
Tilsynet har fundet fejl og mangler, som indebærer patientsikkerhedsmæssige
risici, men ikke alvorlige fejl og mangler
Tilsynet har fundet alvorlige fejl og mangler
Tilsynet har fundet anledning til alvorlig kritik
Tilsynets overordnede konklusion er fra 2013 ændret i formuleringen til:
Tilsynet har ikke fundet anledning til bemærkninger
Tilsynet har fundet fejl og mangler, som samlet kun indebærer meget ringe ri-
siko for patientsikkerheden
Tilsynet har fundet fejl og mangler, som indebærer risiko for patientsikkerhe-
den
Tilsynet har fundet alvorlige fejl og mangler, som indebærer risiko for patient-
sikkerheden
Tilsynet har fundet alvorlige fejl og mangler, som indebærer risiko for patient-
sikkerheden, og som har givet anledning til væsentlig kritik
Hvis tilsynet konkluderer, at der foreligger alvorlige fejl og mangler eller meget
kritisable forhold, kan det dreje sig om enkelte alvorlige fejl og mangler, men ofte
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
38 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
drejer det sig om en kombination af flere fejl og mangler. Hvis de samme fejl og
mangler er påvist flere år i træk, og der ikke er gjort en kvalificeret indsats for at
rette forholdene, indgår det ligeledes i vurderingen. I nogle tilfælde medfører det,
at Sundhedsstyrelsen henvender sig direkte til kommunen. Se Bilag 4, Grundlag for
konklusionen.
Oprindelig foretog Sundhedsstyrelsen et årligt sundhedsfagligt tilsyn på alle pleje-
hjem. Med ændring af Sundhedsloven i 2008 blev det vedtaget, at tilsyn kan undla-
des det efterfølgende år, hvis der ved et tilsynsbesøg ikke konstateres fejl eller
mangler, eller hvis der alene konstateres få fejl og mangler, som efter Sundhedssty-
relsens skøn ikke har patientsikkerhedsmæssige konsekvenser. Siden 2009 er det
således blevet vurderet hvilke plejehjem, der ikke skal have tilsyn det følgende år.
De nærmere regler for at undlade tilsyn findes i bilag 5.
Der er siden 2003 hvert år valgt et tema, hvor der ud over det vanlige årlige tilsyn
sættes særligt fokus på et område. I 2003 blev der gennemført et tema om medicin-
håndtering, i 2004 et tema om dokumentation, i 2005 et tema om hygiejne og smit-
teforebyggelse og i 2006 et tema om aktivering og mobilisering. Med indførelsen
af nye målepunkter i tilsynsåret 2007 fandt Sundhedsstyrelsen det hensigtsmæssigt
at undlade at gennemføre et særligt tema sideløbende hermed. I 2008 handlede te-
maet om plejehjemmets samarbejde med den praktiserende læge, i 2009 var temaet
registrering af og opfølgning på fejl og mangler inden for medicinhåndteringen, og
i 2010 omhandlede temaet den sundhedsfaglige dokumentation. I 2011 handlede
temaet om genoptræning og vedligeholdelsestræning, og i 2012 plejehjemmenes
sikring af oplysninger om beboernes sygdomme og handikap. Der var ikke et tema
i 2013.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
39 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 3: Grundlag for overordnet kon-
klusion på tilsynet
Sundhedsstyrelsen konkluderer efter hvert tilsyn, hvilken af de beskrevne fem
kategorier det enkelte plejehjem tilhører. Nedenstående danner udgangspunkt
for vores vurdering. Der er i sidste ende altid tale om et samlet skøn.
Tilsynet har ikke fundet anledning til bemærkninger
Konklusionen anvendes, hvis alle krav fra sidste års tilsyn er blevet fulgt, og der
ikke bliver stillet nogen krav.
Tilsynet har fundet mindre fejl og mangler, som samlet kun indebærer meget
ringe risiko for patientsikkerheden.
Konklusionen anvendes, hvis følgende 4 punkter er opfyldt:
der kun er stillet få krav, dvs. normalt ikke over fem krav
der er fulgt op på sidste års tilsyn, dvs. plejehjemmet har konstruktivt ar-
bejdet med alle kravene, men er ikke nødvendigvis nået i mål med enkelte
af dem
de fundne fejl og mangler er som hovedregel lokaliseret på forskellige til-
synsområder. Fejlene skal ikke være gennemgående i alle stikprøver
fejlene/manglerne kan umiddelbart korrigeres, normalt indenfor tre uger
F.eks. er det et patientsikkerhedsmæssigt problem, hvis personalet bærer smykker
eller ure på hænder og underarme. Derfor vil et sådant krav normalt medføre, at
konklusionen bliver fejl og mangler, som indebærer patientsikkerhedsmæssige risi-
ci. Drejer det sig om, at et enkelt personalemedlem ved en fejl har glemt at tage
ringen af og straks fjerner den, i det øjeblik de bliver gjort opmærksomme på fej-
len, behøver det ikke i sig selv at medføre, at konklusionen bliver fejl og mangler,
som indebærer patientsikkerhedsmæssige risici.
Tilsynet har fundet fejl og mangler, som indebærer risiko for patientsikker-
heden
Der er fundet fejl og mangler, ofte flere, men det drejer sig ikke om alvorlige fejl.
Også enkelte fejl med stor betydning for patientsikkerheden kan medføre denne
konklusion.
Hvis medicinen er doseret forkert, vil plejehjemmet altid komme i denne kategori,
eller i kategorien alvorlige fejl og mangler. Det har betydning, om plejehjemmets
kontrol med medicinen ved udleveringen ville have opfanget fejlen. Hvis det er til-
fældet, vil plejehjemmet sandsynligvis tilhøre denne kategori. Hvis fejlen ikke ville
blive opfanget i forbindelse med udlevering, vil det altid blive kategoriseret under
alvorlige fejl og mangler.
Tilsynet har fundet alvorlige fejl og mangler, som indebærer risiko for pati-
entsikkerheden
Alvorlige fejl og mangler forekommer, hvis fejlene kan medføre fare for beboerens
helbred. F.eks.:
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
40 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvis der mangler vigtige oplysninger som grundlag for pleje og behandling
hvis ordineret pleje og behandling ikke er blevet udført
hvis der ikke bliver reageret på væsentlige ændringer i beboernes tilstand
hvis der ikke bliver reageret på manglende effekt af en given behandling
eller pleje
hvis der stilles krav på alle eller næsten alle tilsynets områder
hvis de samme krav er stillet to år i træk eller mere, og der på tidspunktet
for tilsynet ikke er iværksat tiltag, der skal sikre, at kravene opfyldes.
Tilsynet har fundet alvorlige fejl og mangler, som indebærer risiko for pati-
entsikkerheden, og som har givet anledning til væsentlig kritik
Der er fare for patientsikkerheden i en sådan grad, at det er nødvendigt, at der om-
gående gribes ind. Kommunen bliver derfor straks orienteret.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
41 / 42
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Bilag 4: Kriterier for at undlade pleje-
hjemstilsyn
Lov nr. 538 af 17. juni 2008 om ændring af sundhedsloven m.v. vedrørende bl.a.
gradueret plejehjemstilsyn blev vedtaget den 12. juni 2008.
Dette indebærer, at Sundhedsstyrelsen fremover kan undlade tilsyn hvert andet år
på de bedst fungerende plejehjem, såfremt det ikke giver anledning til patientsik-
kerhedsmæssige problemer. De herved frigjorte ressourcer anvendes til et intensi-
veret tilsyn på de dårligst fungerende plejehjem.
Kriterier for at undlade tilsyn:
1. Tilsynet har ikke fundet anledning til bemærkninger og alle anbefalinger fra sid-
ste års tilsyn er blevet fulgt
og
der blev ikke givet nogen anbefalinger
2. Tilsynet har fundet fejl og mangler, som samlet indebærer meget ringe risiko for
patientsikkerheden og
der er kun givet få anbefalinger og
alle anbefalinger fra sidste års tilsyn er blevet fulgt og
de fundne fejl og mangler er som hovedregel lokaliseret på forskellige til-
synsområder
Fejlene/manglerne skal herudover korrigeres indenfor de næste 3 uger, og pleje-
hjemslederen bekræfter skriftligt overfor embedslægerne, at fejlene/manglerne er
rettet.
Såfremt fejlen/manglen undtagelsesvis ikke kan rettes indenfor denne frist, skal
plejehjemmet angive en tidsfrist, som Embedslægerne skal kunne tiltræde.
Herudover skal følgende altid være opfyldt:
der har ikke været klagesager på plejehjemmet, eller disse har været af
åbenlys grundløs karakter/bagatelagtige (ingen patientsikkerhedsmæssige
risici)
der har ikke været faglige tilsynssager
kommunen har ikke meddelt Embedslægerne, at der er fundet alvorlige
problemer, som kan have betydning for de sundhedsfaglige forhold
kommunen har ikke meddelt Embedslægerne, at der er sket væsentlige æn-
dringer siden sidste tilsyn, f.eks. ny daglig ledelse, større personaleudskift-
ning eller lignende, som kan indebære patientsikkerhedsmæssige risici.
Plejehjemstilsynet – landsrapport 2013
42 / 42