Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 513
Offentligt
1386287_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelse
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 2. juli 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sags nr.: 1403284
Dok. nr.: 1478950
Jeg fremsender vedlagt til udvalgets orientering to dokumenter fra Sundheds-
styrelsen om henholdsvis de tilbagevendende tilsyn med registrerede private
behandlingssteder og det såkaldte plejehjemstilsyn.
Tilsyn med registrerede private behandlingssteder
Jeg er af Sundhedsstyrelsen blevet orienteret om, at Sundhedsstyrelsen ikke
forventer at kunne gennemføre de tilbagevendende tilsyn med alle registrere-
de private behandlingssteder, jf. sundhedslovens § 215 a, indenfor tre år efter
den gebyrfinansierede registrerings- og tilsynsordnings ikrafttræden den 1. ja-
nuar 2012.
./.
Jeg vedlægger Sundhedsstyrelsens notat af 6. juni 2014.
Det følger af forarbejderne til registrerings- og tilsynsordningen vedr. private
sygehuse, klinkker og praksis, at det er Sundhedsstyrelsens intention, at de
faste tilbagevendende tilsyn normalt skal finde sted hvert tredje år.
Jeg har noteret mig, at forsinkelsen skyldes arbejdet med etablering af grund-
laget for registrerings- og tilsynsordningen. Sundhedsstyrelsen forventer, at al-
le registrerede behandlingssteder vil have modtaget første tilbagevendende
tilsynsbesøg senest i første halvår af 2015.
Jeg har videre noteret mig, at det er Sundhedsstyrelsens forventning, at næste
runde af tilbagevendende tilsyn vil blive gennemført inden for 3 år og således
vil være afsluttet ved udgangen af 1. halvår 2018.
Jeg kan oplyse, at følger af forarbejderne til registrerings- og tilsynsordningen,
jf. sundhedslovens § 215 a, at ordningen skal evalueres tre år efter ordningens
ikrafttræden. Jeg kan i den forbindelse henvise til mit brev af 10. juni 2014 til
Folketingets Sundhedsudvalg hvoraf det fremgår, at det som led i denne eva-
luering kan være relevant at inddrage EPSOs overvejelser og anbefalinger
vedrørende Sundhedsstyrelsens tilsynsvirksomhed og rammerne herfor.
Tilsyn med plejehjem m.v.
Jeg har fra Sundhedsstyrelsen modtaget endelige udkast til landsrapport for
tilsynet med plejehjem m.v., jf. sundhedslovens § 219.
./.
Jeg vedlægger Sundhedsstyrelsens udkast til landsrapport, som forventes of-
fentliggjort den 3. juli 2014. Indtil da vil jeg bede udvalgets medlemmer be-
handle rapporten som et udkast.
Sundhedsstyrelsen oplyser i rapporten sammenfattende, at der i 2013 blev
gennemført 795 plejehjemstilsyn, og i forbindelse med tilsynene blev den
sundhedsfaglige dokumentation hos 2.456 beboere med komplekse plejebe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
hov gennemgået i form af stikprøver af bl.a. de sygeplejefaglige optegnelser
og medicinhåndteringen. I 2012 blev der gennemført 812 plejehjemstilsyn.
Sundhedsstyrelsen bemærker, at der gennem årene har været forbedringer
inden for en række af tilsynets områder, og at dette også kunne konstateres
ved tilsynene i 2013. Dette medførte, at stigningen i antal af plejehjem, hvor
tilsynet det kommende år blev udeladt, fortsatte fra 2012.
Der er stadig kun få plejehjem, hvor tilsynet slet ikke giver anledning til be-
mærkninger (3 pct. mod 4 pct. i 2012).
Andelen af plejehjem, hvor tilsynet fandt mindre fejl og mangler, er steget lidt
(42 pct. mod 34 pct. i 2012).
Andelen af plejehjem, hvor tilsynet fandt fejl og mangler, som indebar patient-
sikkerhedsmæssige risici, er fortsat faldende (49 pct. mod 54 pct. i 2012).
På en mindre andel af plejehjemmene blev der fundet alvorlige fejl og mangler
(6 pct. mod 7 pct. i 2012).
Der var to tilsyn med konklusionen alvorlige fejl og mangler, der gav anledning
til væsentlig kritik i 2013 (mindre end 1 pct.) (3 tilsyn i 2012).
De alvorlige fejl og mangler blev især fundet inden for områderne: Dokumenta-
tion i de sygeplejefaglige optegnelser og medicinhåndtering (det samme som i
2012).
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup / Mads Kirkegaard