Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 498
Offentligt
Dato:
25. jun. 2014
Emne: Ringbo og TV2
Kære socialudvalgsmedlem
I går og i dag har TV2 bragt historien om at sindslidende på det socialpsykiatriske bosted Ringbo udnyttes
økonomisk, og at Ringbo ikke gør noget ved det, eller politianmelder kriminelle forhold.
Det er ikke korrekt. I de cases som TV2 fremhæver er der både spærret kontokort, tilbudt hjælp til at
håndtere økonomi, foretaget politianmeldelse og kontakt til pågældendes bank. Det kan dokumenteres.
Situationen
På Ringbo bor der sindslidende, der også har et stofmisbrug. Det er et
(udbredt)
problem på landets
bosteder og institutioner for sindslidende, at mange selvmedicinerer sig med alkohol, hash og andre
stoffer.
På grund af dette misbrug er der nogle gange, mange penge imellem beboerne, de handler og låner, og ind
imellem stjæler de desværre også fra hinanden.
I de cases som TV2 fremhæver, kan vi sige at f.eks. den ene sindslidende har for vane at låne sit hævekort
ud til de andre, at betale sig fra at nogen køber cigaretter til ham, osv. En anden beboer går dagligt i banken
og hæver omkring 1000,- kr. som bruges på værtshuse, hash og mange gæster. I mange situationer starter
et samvær mellem beboerne godt, men som udvikler sig til konflikter, og som de sindslidende fortryder
undervejs.
Ringbo kan dokumentere at de store beløb, der nævnes i TV2, ikke er brugt af de sindslidende på en gang.
Det er mange bække små, og en del af pengene er givetvis brugt til eget forbrug af cigaretter, alkohol og
stoffer. At der er tilfælde af pres og trusler mellem de sindslidende kan ikke udelukkes, da de kan være
meget hårde ved hinanden.
Det kan derfor være meget svært at vurdere for personalet hvor meget der er frivilligt, hvornår der er tale
om udnyttelse af hinanden og hvornår det er kriminelt.
Man skal huske at de sindslidende på Ringbo er myndige mennesker, og hvis ikke de har værger, så har de
friheden til at foretage, også uhensigtsmæssige, økonomiske dispositioner.
Indsatsen
Københavns Kommune kan dokumentere at personalet har handlet gentagne gange, når de har set eller
hørt om beboere der gør uhensigtsmæssige ting eller beder om hjælp. Kontokort bliver spærret utallige
gange, gæster bedes forlade hinandens rum og der ringes til politiet.
Fra 2009 til 2013 er der registreret over 400 henvendelser til politiet. De 90 drejer sig om indbrud, tyveri og
anden økonomisk kriminalitet. Derfor er det lodret forkert når TV2 efterlader et indtryk af at Ringbo ikke
reagerer.
Det er politiet, der afgør om der er materiale nok i en henvendelse til at gå videre, og registrere det som en
politianmeldelse. Langt de fleste gange gør politiet ikke yderligere, men det er ikke Ringbos personale eller
ledelsens afgørelse eller ansvar, det er politiets.
Motivet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Ringbos personale og ledelse er kun optaget af de sindslidendes trivsel og bruger alle deres timer på dette.
Der findes ikke et motiv til at undlade at reagere, hvis de ser at der foregår noget kriminelt. Men ofte er der
tale om modstridende, uklare eller usammenhængende forklaringer, og det er også personalets opgave at
afveje hvornår man skal ringe til politiet. Ofte modsætter beboerne sig at politiets kontaktes.
Med venlig hilsen
Anette Laigaard
Adm. Direktør
Københavns Kommune
Socialforvaltningen