Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Dato:
19. juni 2014
Orienteringsnotat vedr. arbejdsgruppen for udviklingen af ny videreuddan-
nelse for sygeplejersker med fokus på kronikerområdet
Den daværende regering nedsatte i 2010 en arbejdsgruppe, der skulle udarbejde
en model for en ny videreuddannelse for sygeplejersker med fokus på
kronikerområdet som følge af beretning over forslag til folketingsbeslutning om
kliniske ekspertsygeplejersker (B215 af 21. september 2010). Arbejdsgruppen
bestod af Danske Regioner, KL, Undervisningsministeriet (nu Uddannelses- og
Forskningsministeriet) , FTF, Dansk Sygeplejeråd, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet (nu Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse) samt
Sundhedsstyrelsen.
Den nedsatte arbejdsgruppe, der først havde formandskab af Sundhedsstyrelsen
og senere formandskab af Undervisningsministsreiet (nu Uddannelses- og
Forskningsministeriet) afsluttede det faglige arbejde i efteråret 2013.
Arbejdsgruppens arbejde bestod af to dele. Først skulle arbejdsgruppen
udarbejde anbefalinger for en model for en ny videreuddannelse. Dernæst skulle
arbejdsgruppen udvikle moduler til selve videreuddannelsen.
Arbejdsgruppens anbefalinger vedr. model kom i 2011, og her fremgik blandt
andet, at den teoretiske del skulle tilrettelægges som moduler inden for
diplomrammen udbudt af professionshøjskolerne og med hjemmel i
bekendtgørelse om diplomuddannelser (diplomrammen). Udannelsens varighed
skulle svare til 60 ECTS, fordelt på teoretiske moduler svarende til 35 ECTS og
kliniske moduler (praktik) svarende til 25 ECTS.
Herefter gik arbejdsgruppen i gang med at udarbejde moduler til den egentlige
videreuddannelse. Der kunne dog ikke i arbejdsgruppen opnås enighed om finan-
siering og tilrettelæggelsen af den kliniske del (praktikken). Derimod blev der i regi
af arbejdsgruppen udviklet teorimoduler, der kan anvendes inden for diplomram-
men.
Om der udvikles en ny retning inden for den sundhedsfaglige diplomuddannelse
med brug af de udviklede teorimoduler er op til professionshøjskolerne. Optagelse
af studerende på en evt. ny retning inden for diplomuddannelsen
1
baseret på teo-
rimodulerne afhænger af, om kommuner og regioner efterspørger uddannelsen til
de kommunalt og regionalt ansatte sygeplejersker.
1
Finansiering af aktivitet på diplomuddannelserne er aktivitetsafhængig. Det betyder, at såfremt der
udvikles en retning
–
og regioner og kommuner efterspørger uddannelsen, dvs. at der er studerende,
der optages på retningen
–
udbetales taxameter.