Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 436
Offentligt
1374717_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M
[email protected]
W
sum.dk
Ministeren for sundhed og forebyggelse
Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
Dato: 27. maj 2014
Enhed: Sundhedsjura og læ-
gemiddelpolitik
Sags nr.: 1207928
Dok. nr.: 1460503
Til Folketingets Sundheds- og Forebyggelsesudvalg
I 2004 blesluttede et enstemmigt Folketing, at alle lægemidlers tilskudsstatus
regelmæssigt skal revurderes. Baggrunden herfor er, at de forudsætninger,
som ligger til grund for den oprindelige beslutning om bevilling eller ikke bevil-
ling af lægemidlers tilskud, kan ændre sig over tid.
Revurderingen foretages af Medicintilskudsnævnet, som rådgiver Sundheds-
styrelsen ved beslutninger om tilskud til lægemidler. Ved vurdering af tilskud til
et lægemiddel eller vurdering af tilskudsstatus for en gruppe af lægemidler ud-
arbejder Medicintilskudsnævnet en indstilling til Sundhedsstyrelsen. Styrelsen
sender herefter indstillingen i høring blandt relevante interessenter. Med bag-
grund i nævnets indstilling samt høringssvar fra interessenter laver styrelsen
oplæg til afgørelse af tilskudsstatus. Oplæg til afgørelse sendes i høring, før-
end der træffes endelig afgørelse.
Ved revurderinger vurderes det, om den faktiske anvendelse af et lægemiddel
har bidraget til rationel farmakoterapi og, om de forudsætninger, som lå til
grund for den oprindelige beslutning om bevilling eller ikke bevilling af tilskud,
fortsat er gældende. Såfremt det vurderes, at et lægemiddel med generelt til-
skud ikke længere opfylder de kriterier, der gælder herfor, vil det generelle til-
skud til lægemidlet bortfalde. Dette vil ofte betyde, at nogle patienter skal skifte
medicin, og konsekvenserne heraf har været underbelyste.
./.
Ministeriet besluttede derfor i sommeren 2012 at få udarbejdet en analyse af
revurderingerne af lægemidlers tilskudsstatus bl.a. med henblik på at blive
klogere på konsekvenserne af medicinskift. Forskere fra Forskningsenheden
for Almen Praksis igangsatte analysearbejdet primo 2013 og har nu færdig-
gjort analysen, som hermed sendes til medlemmerne af Sundheds- og Fore-
byggelsesudvalget.
Inden igangsættelsen af analysen har en gruppe af interessenter haft mulig-
hed for at komme med indspark til tilrettelæggelsen og gennemførelsen af
analysen og desuden er interessentgruppen blevet præsenteret for indledende
delresultater på et møde d. 10. juni 2013. Endvidere har forskerne bag analy-
sen præsenteret de endelige resultater for gruppen på et møde i ministeriet d.
26. maj 2014. Der er tale om en omfattende analyse med samkørsel og analy-
se af en række data.
Analysen er foretaget på blodtryksområdet med fokus på ændringerne af til-
skudsstatus for blodtrykssænkende medicin og dets indflydelse på bl.a. com-
pliance dvs. patienters evne og vilje til at følge en ordination, blodtrykskontrol
SUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 436: Orientering om de endelige resultater fra revurderingsanalysen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 2
og antal kontakter til almen praksis og sygehuse. På blodtryksområdet er der
foretaget to revurderinger (i 2009 og i 2010), som er genstand for analysen.
Resultaterne fra analysen viser for det første, at patienternes socioøkonomi
spiller en rolle i forhold til medicinskift. Således skifter patienter med kort ud-
dannelse og lav indkomst oftere fra den dyre til den billige blodtryksmedicin
end patienter med lang uddannelse og høj indkomst. De socioøkonomiske for-
skelle i den medicinske behandling eksisterede allerede forud for revurderin-
gerne, men overordnet set blev disse øget som konsekvens af revurderinger-
ne. Dette kan bl.a. forklares med, at personer med høj indkomst i højere grad
selv vælger at betale merudgiften ved det dyrere ligeværdige præparat i for-
bindelse med revurderingerne.
Hvad angår compliance, viser resultaterne, at denne er forholdsvis ens, når
der ses på behandling med dyr eller billig blodtryksmedicin. Det ser dog ud til,
at et medicinskifte inden for samme præparatgruppe er lettere for patienterne,
målt ud fra deres compliance, end et skifte mellem to forskellige præparat-
grupper.
I forhold til blodtrykskontrol
altså at patientens blodtryk ligger på et hen-
sigtsmæssigt leje - viser resultaterne, at andelen af patienter med blodtryks-
kontrol næsten er uændret. Den mulige sidegevinst ved revurderingerne i form
af, at flere patienter ville komme til kontrol for deres blodtryk og derved blive
velregulerede, synes således ikke at være realiseret.
Resultaterne viser også, at der har været et øget antal kontakter til almen
praksis og sygehusene i forbindelse med revurderingsperioderne. Det var ven-
tet og lignende er set i internationale undersøgelser. Forskerne skønner, at det
øgede antal kontakter har betydet, at der har været merudgifter for kontakter til
almen praksis på omkring 12 mio. kr. og merudgifter for kontakter til sygehu-
sene på omkring 29 mio. kr. ved den første revurdering på blodtryksområdet.
Ved den anden revurdering har der været merudgifter for kontakter til sygehu-
sene på knap 10 mio. kr., mens udgifterne for kontakter til almen praksis faldt
med 22 mio. kr.
Ovenstående merudgifter modsvares af besparelser på medicinudgifter, som i
analysen samlet set estimeres til at være 120 mio. kr. årligt fra år 2011 og
frem. Der har således samlet set været en betydelig besparelse ved revurde-
ringen både for samfundet men også for borgerne, som sparer udgifter egen-
betaling, når medicinens pris er lavere.
Jeg mener, det er en god ting, at vi nu har fået kastet lys over nogle af de kon-
sekvenser, som revurderingerne kan have både for den enkelte patient og i
bredere forstand for samfundet.
Det mest afgørende for mig er, at alle medicinbrugere i dette land kan føle sige
trygge ved, at lægerne ordinerer den medicin, der er den bedste for den enkel-
te. Hverken økonomiske eller uvildighedsmæssige hensyn må spille ind i læ-
gens ordination.
Det er også helt afgørende for mig, at vi til enhver tid opretholder den såkaldte
enkelttilskudsordning, som betyder, at borgere med et særligt behov for en be-
stemt medicin, kan få offentligt tilskud hertil.
SUU, Alm.del - 2013-14 - Bilag 436: Orientering om de endelige resultater fra revurderingsanalysen, fra ministeren for sundhed og forebyggelse
Side 3
Jeg mener ikke, at revurderingsanalysen giver anledning til, at vi skal afskaffe
revurderingerne, men Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse vil nu bruge
analysen som afsæt til at indgå en dialog med lægerne og apotekerne omkring
revurderingsprocessen og særligt de informationer, som Sundhedsstyrelsen
udsender i forbindelse med revurderingerne.
Både lægerne og apotekerne varetager en afgørende rolle i forhold til at skabe
tryghed og sikkerhed for de patienter, der skifter medicin, og derfor er det også
væsentligt, at de er klædt ordentligt på til at løse den opgave.
Med venlig hilsen
Nick Hækkerup