Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 432
Offentligt
1374611_0001.png
Hash som
pædagogisk problem
– i ungdomsuddannelserne
Birgitte Simonsen
pixi_hash.indd 1
10-03-2014 07:54:19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0002.png
Hash som pædagogisk problem
– i ungdomsuddannelserne
1. udgave, 1. oplag 2014
© Erhvervsskolernes Forlag 2014
Dtp: Dorthe Møller
Tryk: Clausen Grafisk
ISBN: 978-87-7082-452-1
Bestillingsnummer: 141001-1
Bogen er sat med ITC Legacy
Bogen er trykt på 115 g Silk
Forord
Forskningsprojektet Hash som pædagogisk problem – i ungdomsuddannelserne, som
foreningen Forum100% har stået for i samarbejde med flere ungdomsuddannelses-
institutioner, er et eksempel på, hvor udbytterigt det kan være for alle uddannelser at
arbejde på tværs af uddannelsesområderne (erhvervsuddannelserne, de gymnasiale
uddannelser, VUC’s uddannelser og produktionsskoler).
Forbrug af hash eksisterer hos unge inden for alle former for ungdomsuddannelser,
hvilket kommer tydeligt frem i denne undersøgelse. Hash har indvirkning på den unges
mulighed for læring og på fysisk og psykisk formåen. Hash kan således have stor be-
tydning for frafaldet på de forskellige uddannelser og for, om udbyttet af uddannelsen
bliver ringere end ellers.
Undersøgelsen bygger på interviews med elever, lærere og ledere fordelt geografisk og
på forskellige uddannelsesområder og er altså ikke et forsøg på at finde eksakte tal frem
om noget så komplekst som forbrug af hash. Ej heller har undersøgelsen haft inten-
tioner om at komme frem til løsningen på problemerne. Vi er i Forum100% blot meget
tilfredse med at medvirke til, at problemerne tages op og drøftes åbent, og at denne
bog med mange interviews af involverede elever, lærere og ledere kan udgives samtidig
med afholdelsen af en konference om emnet. Vi ser dette som et startskud og håber at
få mulighed for at arbejde videre med problematikken.
Forum100% er et tværsektorielt og uafhængigt forum for ungdomsuddannelserne.
Udgangspunkt for foreningen er, at det er et meget stort og alvorligt problem for
samfundet og for den enkelte, at mange unge ikke får uddannelse, eller at de bliver mar-
ginaliserede på anden vis. I Forum100% deltager forskellige aktører inden for ungdoms-
uddannelserne samt forskere med viden om læring, unge og uddannelse. Foreningen
sætter forskning, udvikling og debat i gang på tværs af de enkelte uddannelsesområder.
Ungdomsuddannelserne har behov for faglig og pædagogisk uafhængig og kvalificeret
dokumentation i den offentlige debat. Foreningens idegrundlag bygger på, at der er
brug for et tæt samarbejde og udveksling af viden mellem forskningen og de forskellige
typer af uddannelsesinstitutioner
I alle vores projekter har vi deltagelse af skoler, der bidrager med viden, både via egent-
lig tilmelding til det enkelte projekt med meget aktiv dialog mellem forskere og relevante
personer fra skolerne og via de konferencer, vi afholder som åbne for alle. I vores
projekter vil eleven altid være i centrum, og den pædagogiske proces mellem lærerne/de
voksne og eleverne er derfor kernen i alle vore undersøgelser. Vi ser det endvidere som
en vigtig del i en udvikling af kompetencer (lærer/lederuddannelse).
Vi vil gerne sige stor tak til de skoler, der har bidraget økonomisk og aktivt med viden til
denne undersøgelse, og en særlig tak skal gives til de elever og ansatte, der har brugt tid
på at tale med os.
Alle rettigheder ifølge gældende
lov om ophavsret forbeholdes.
Kopiering fra denne bog må kun
finde sted på institutioner, der
har en aftale om kopiering med
Copydan Tekst & Node, og kun
inden for aftalens rammer: højst
20 sider af en bog til samme
hold/klasse
pr. elev pr. undervisningsår.
Kopier skal tilføjes kildeangivelse:
Forfatter, titel og forlag.
Se mere på www.copydan.dk
Erhvervsskolernes Forlag
Munkehatten 28
5220 Odense SØ
[email protected]
www.ef.dk
Tlf. +45 63 15 17 00
Fax +45 63 15 17 28
pixi_hash.indd 2
10-03-2014 07:54:19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0003.png
Hash som pædagogisk
problem
– i ungdomsuddannelserne
3
Om undersøgelsen og rapporten
Denne rapport er skrevet på grundlag af en systematisk lands-
dækkende undersøgelse af hash som et pædagogisk problem i
ungdomsuddannelserne. Undersøgelsen er gennemført i løbet af
2013. I alt besøgtes 17 gymnasiale uddannelser, erhvervsuddan-
nelser, produktionsskoleuddannelser samt uddannelser på VUC:
HF/AVU, og der blev gennemført grundige interviews med ledere,
lærere, vejledere, coaches og elever. Desuden blev der efter ¾ år
gennemført opfølgende telefoninterviews med nøglepersoner fra
de enkelte skoler.
Undersøgelsens formål har først og fremmest været at indsamle
øget viden om og forståelse af de unges brug af hash med henblik
på at bidrage til at skabe forudsætninger for udvikling af nogle
forholdsregler og fremgangsmåder, der kan hjælpe lærere, vejle-
dere og ledere til at forholde sig mere hensigtsmæssigt i forhold
til de unge i denne forbindelse. Samtidig kan undersøgelsen
medvirke til at danne bro mellem den eksisterende sundheds- og
rusmiddelforskning, hvor der ligger mange data og erfaringer
på området, og den pædagogiske forskning, som ikke har haft
pixi_hash.indd 3
10-03-2014 07:54:19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0004.png
tradition for at beskæftige sig ret meget med dette område. Det
er vigtigt at begrænse brugen af hash blandt unge, fordi hash er
en alvorlig hæmsko for læring. De forskellige skadevirkninger af
hashbrug hos unge mennesker er veldokumenterede og skal ikke
yderligere i fokus her.
Det må understreges, at der er tale om en kvalitativ pilotunder-
søgelse, der ikke har tilsigtet at fastslå i detaljer, hvor meget hash
der ryges, og hvad der skal gøres, hvis man vil dæmme op for
noget, men derimod at give en bred beskrivelse med realistisk in-
formation om, hvad der egentlig finder sted på dette felt inden for
ungdomsuddannelsernes område, og dermed at lægge op til en
mere velinformeret diskussion om holdninger og forholdsregler.
I stedet for eksakte tal er der således i rapporten medtaget en ret
stor mængde citater, som dels kan illustrere, hvordan de forskel-
lige involverede oplever situationen, og dels tjene som en kvalitativ
dokumentation.
Der er tale om et område, som næsten alle, der har forbindelse
med ungdomsuddannelserne, kender til, men kun meget få ved,
hvad de skal gøre ved. Dette forhold hænger nært sammen med
det vanskelige forhold, at besiddelse og brug af hash formelt er
ulovligt, men alligevel er noget, der i betydeligt omfang bliver ac-
cepteret og tolereret, så der reelt er tale om en gråzone uden faste
retningslinjer. Og dette forhold er også uundgåeligt kommet til at
sætte sit præg på undersøgelsen og rapporten, fordi det velkendte
dilemma mellem videnskabelig dokumentation og anonymitet
bliver voldsomt forstærket, når der er tale om formelt ulovlige
forhold. Denne lille rapport er således på den ene side forsknings-
baseret, men kilderne er fortrolige og kan hverken opspores eller
efterprøves.
4
pixi_hash.indd 4
10-03-2014 07:54:19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0005.png
Undersøgelsen er gennemført for foreningen Forum 100% – www.
forum100.dk – af Birgitte Simonsen, som er professor i ung-
domsforskning, har været leder af Center for Ungdomsforskning i
mere end ti år og nu er uafhængig pædagogisk forsker og konsu-
lent i firmaet Simonsen & Illeris – www.simil.dk. Rapporten er en
udvidet udgave af en artikel, der har været offentliggjort i anto-
logien Læring i Konkurrencesamfundet, redigeret af Knud Illeris,
Samfundslitteratur 2014.
5
Nogle hovedresultater
Selv om det ikke har været undersøgelsens formål at nå frem til
eksakte resultater, har den afdækket en række væsentlige forhold,
som kan opsummeres i følgende hovedpunkter:
Det kan anslås, at 5-10 % af danske unge ryger hash i et omfang,
der reducerer deres uddannelsesmuligheder og -resultater. På en
del uddannelsessteder er andelen betydeligt større.
I almindelighed anslår man inden for ungdomsuddannelserne,
at i omkring halvdelen af de tilfælde, hvor en elev falder fra eller
bortvises, er hashrygning en medvirkende og ofte udslagsgivende
årsag.
Det ligger i forlængelse heraf, at den officielle målsætning om,
at 95 % skal gennemføre en ungdomsuddannelse, ikke vil kunne
indfries uden en betydelig indsats på dette område.
Selv om tallene er behæftet med stor usikkerhed, er det klart, at
danske unge med hensyn til hashrygning inden for Europa hører
til dem, der begynder tidligst og ryger mest.
pixi_hash.indd 5
10-03-2014 07:54:19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0006.png
I modsætning til andre frafaldsfaktorer er hashrygningen ikke
direkte forårsaget af eller relateret til uddannelserne, men er
alligevel en vigtig faktor på området, som kun sjældent tages i
betragtning.
Hash findes overalt i samfundet. I relation til ungdomsuddannel-
serne kan man købe hash på eller i nærheden af hver eneste skole,
og der findes hashbrugere og hashmisbrugere i stort set hver ene-
ste klasse i hele landet og på tværs af de forskellige uddannelser.
Generelt er situationen den, at stort set alle unge i 6. klasse tager
afstand fra hash og andre rusmidler – de har ingen planer om at
begynde på sådan noget. Men få år efter er der sket et stort hold-
ningsskred på dette område.
En udbredt myte blandt de yngste rygere er, at de har styr på
det. Efterfølgende kommer typisk en erkendelsesfase, hvor man
langsomt indser, at der er opstået en afhængighed. De helt unge
afprøver hashen, de lidt ældre er mere forskrækkede.
Inden for ungdomsuddannelserne kender alle helt umiddelbart til
hashproblemet. Man ved godt, at der ryges hash, man ved stort
set, hvem der gør det, og hvor og hvornår det finder sted. Men det
er meget forskelligt, hvordan det tackles. Man ved også, at for en
del af dem, der falder fra eller bortvises på grund af fravær, har et
stort forbrug af hash været en medvirkende årsag.
Alle skoler har et regelsæt, der forbyder brug af euforiserende
stoffer, men der er meget store forskelle på, hvordan hashrygning
reelt håndteres. Nogle skoler har kontrolforanstaltninger, nul-to-
lerance og automatisk bortvisning. Andre indtager en rådgivende
holdning, vil ikke skubbe de sårbare ud og forsøger at tilbyde
hjælp. Ingen kan påberåbe sig at have den rigtige løsning.
pixi_hash.indd 6
10-03-2014 07:54:19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0007.png
De to nævnte måder at forholde sig til hash på er yderpoler. På
det store flertal af ungdomsuddannelserne er hashmisbrug ikke
noget, der snakkes ret meget om.
Samtidig er de ansattes kendskab til hashproblematikken, hvad
der sker, og hvordan man kan forholde sig til det, meget uensartet
og i mange tilfælde både mangelfuld og misvisende.
De unge fortæller selv, at hash kan købes alle vegne. Alle ved, hvor
de skal henvende sig, der er altid hash at få ved sociale sammen-
komster og altid også nogle, der ryger.
Uddannelsesinstitutioner, der har taget hashproblemet op, eller
hvor elever har talt åbent om deres hashforbrug, oplever ofte en
stigmatisering i retning af et negativt omdømme, eventuelt negativ
avisomtale samt mere eller mindre direkte henstillinger om at gå
stille med dørene.
Der lægges i Danmark i meget højere grad end i andre lande op
til, at den enkelte skal og bør kunne forvalte sit forhold til rus-
midler fornuftigt – det vil sige ikke være puritansk eller en kedelig
person, men på den anden side have fuld kontrol over forbruget,
så det ikke bliver til et misbrug.
Den hash, der kan købes i dag, har sædvanligvis et betydeligt
større indhold af THC (det aktive stof i cannabis) end den hash,
som forældregenerationen har haft adgang til i deres ungdom.
For de unge selv er det vanskeligste at håndtere den tvetydighed,
de generelt står over for på dette område. Hash er forbudt, men
ryges alligevel alle vegne. Og hash kan være både fornøjeligt og
skadeligt og endda begge dele på en gang. Særligt problematisk er
den glorificerende holdning i retning af, at hashrygning er noget
progressivt og livsbekræftende.
7
pixi_hash.indd 7
10-03-2014 07:54:19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0008.png
Set i en større sammenhæng indgår spørgsmålet om hashryg-
ning som et ret vigtigt element i de unges identitetsudvikling. Der
findes i dag et uomgængeligt krav om, at man skal udvikle sin
helt egen identitet, man skal selv finde ud af, hvem man vil være,
hvordan man kan blive det og tage ansvar for det. Betydningen af
spørgsmålet om hash kan kun forstås fuldt ud i dette perspektiv.
Projekterfaringer
Denne rapport handler om unge og hashrygning, men kommer
dermed også til at handle om det danske samfunds ambivalente
forhold til det at bruge rusmidler. Hovedsigtet med rapporten er
ikke at få slået fast i detaljer, hvor meget hash der ryges, og hvad
der skal og kan gøres, hvis man vil dæmme op for noget, men
derimod at give en realistisk information om, hvad der egentlig
finder sted på dette felt inden for skole- og uddannelsesområ-
det, og dermed at lægge op til en mere velinformeret diskussion
om holdninger og forholdsregler over for unges brug og misbrug
af hash og andre cannabisholdige stoffer som fx marihuana og
skunk.
Et felt, hvor Danmark topper statistikkerne
Danske unge har ligesom danske voksne et relativt stort forbrug
af alle former for rusmidler. Hvad enten det drejer sig om alkohol
eller illegale stoffer, viser statistikkerne, at danske unge er blandt
dem i Europa, der begynder tidligst, drikker mest og ryger mest
hash (Sundhedsstyrelsen 2012, EMCDDA 2013). Men tallene er
behæftet med stor usikkerhed, for misbrug er svært at få afdæk-
ket.
Overordnet set drejer det sig om, at der i Danmark er den grund-
læggende holdning, at der helst ikke skal reguleres med forbud fra
statens side, ja knap nok fra skolernes side.
8
pixi_hash.indd 8
10-03-2014 07:54:19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0009.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0010.png
ved drikker for meget, og de ved også, at de sandsynligvis bliver
alkoholikere. Dette er svært at tage hånd om, fordi drukkulturen
er så omfattende, men der er dog i det mindste en mulighed for at
tale om det. Der er opgørelser over, hvilke grupper af unge der er
særligt udsatte, og der er masser af muligheder for rådgivning og
kampagner, fx fra Sundhedsstyrelsen. Problemet er stort, og det er
ulykkesfrekvensen også, men det er ikke ukendt eller uomtalt. De
fleste skoler har en alkoholpolitik.
Et forhold, der afgørende adskiller Danmark fra andre lande på
dette område, er, at vi grundlæggende accepterer, at unge drik-
ker meget. Det er jo noget, vi opfatter som fornøjeligt. Vi voksne
gør det også, og vi betragter det fra en meget tidlig alder som
de unges eget ansvar. Forældre er ofte mere bange for, at deres
børn skal blive holdt uden for kammeratskabet, end for, at de
skal drikke for meget. Situationen er velbelyst, der er jævnligt tv-
udsendelser, som viser meget fulde unge, eller udsendelser om,
hvad der sker, når man drikker alkohol, og hvor skadeligt det er.
Der er også oplysninger og viden om, hvor mange voksne der har
alkoholproblemer, og hvor hårdt det rammer. Men alligevel er
holdningen og stemningen omkring alkohol helt overvejende po-
sitiv. Der skal snarere gode forklaringer til, hvis man ikke drikker
alkohol, for det hører med i mange former for socialt samvær, og
unge lærer at drikke sammen med de voksne.
På visse områder er der inden for de seneste årtier sket en vis
regulering omkring brug af alkohol. Der drikkes ikke mindre, men
det er mindre acceptabelt at drikke på arbejdspladserne, og der
drikkes også mindre i skoletiden. På ungdomsuddannelserne
reguleres og forbydes alkohol i højere grad. For eksempel tolererer
man ikke længere, at 18 års fødselsdage fejres før og i skoletiden,
og der snakkes mere om, at det ikke er så godt at drikke for me-
get. Dette betyder bestemt ikke, at der ikke drikkes i fritiden – der
drikkes rigtig meget, og det accepteres som en del af det at være
10
pixi_hash.indd 10
10-03-2014 07:54:19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0011.png
ung. Tømmermænd opfattes ofte af de unge som noget, man kan
prale med, men det er bestemt ikke smart at være alkoholiker eller
bare i nærheden af en afhængighed.
De unge skal således ligesom med så meget andet lære at finde
deres helt individuelle balance i forhold til et alkoholforbrug, der
passer til de sociale normer, men ikke må udvikle sig til et fysisk
eller psykisk skadeligt alkoholmisbrug. Der må gerne være lejlig-
hedsvise kontroltab, det giver gode historier, men et mere om-
fattende kontroltab er dybt stigmatiserende – kontroltabet skal
være under kontrol. Det forventes, at man i løbet af ganske få år
lærer at administrere, hvordan man kan være en person, der kan
drikke og være munter ved festlige lejligheder og samtidig målret-
tet i hverdagslivet og ikke mindst i uddannelsessystemet. Og det
forventes, at de unge gennemfører dette gennem deres egen indre
kontrol og i overensstemmelse med ydre forbud og restriktioner.
Set i en lidt større sammenhæng er der her tale om et ret vigtigt
element i kravet til de unges identitetsudvikling. Man skal udvikle
sin helt egen identitet, man skal selv finde ud af, hvem man vil
være, og hvordan man kan blive det. Det er det overordnede kul-
turelle krav til unge i dag. Enhver er sin egen lykkes smed, og man
har selv ansvaret for at navigere i et samfund, der tilsyneladende
har grænseløse muligheder, selv om de ikke altid er lige tilgæn-
gelige for alle (Illeris mfl. 2009). Også på alkoholområdet er det
lettere at finde sin balance, hvis ens forældre har styr på det.
11
Hash – det skjulte problem
Samtidig skal de unge også lære at forholde sig til hash, og det er
helt anderledes. Hash findes også overalt i samfundet. Inden for
ungdomsuddannelserne kan man købe hash på eller i nærheden
af hver eneste skole, og der findes hashbrugere og hashmisbrugere
i stort set hver eneste klasse i hele landet og på tværs af de forskel-
lige uddannelser.
pixi_hash.indd 11
10-03-2014 07:54:20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0012.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0013.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0014.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0015.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0016.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0017.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0018.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0019.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0020.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0021.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0022.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0023.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0024.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0025.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0026.png
unge nu synes er vigtigt. Når jeg kalder disse historier for myter, er
det, fordi de er næsten enslydende og aldrig drejer sig om nogen,
de unge kender personligt, men kun om nogen, de har hørt om.
Noget om hashmisbrugernes baggrund
Skolerne og de unge oplever, at hashrygning langt hen ad vejen er
”en drengeting”. Det anslås, at 70-80 % af rygerne er drenge. År-
sagerne til dette kræver særskilt belysning og yderligere dokumen-
tation. Og der skal naturligvis også fokus på de piger, der ryger.
Noget tyder på, at nogle udsatte piger i højere grad end drengene
også bruger andre stoffer. Men herudover synes hashrygerne at
komme fra alle mulige forskellige baggrundsforhold. Her er nogle
få typiske cases, der er konstrueret ud fra undersøgelsen.
Den ubekymrede og urealistiske
Niklas er 21 år og kommer fra et arbejdermiljø. Hans mor er enlig
forsørger, han har mange papsøskende, og hans mor trækker på
smilebåndet af, at han ryger hash. Niklas har røget siden 9. klasse
og er glad for at ryge. Han har gået 2�½ år i gymnasiet uden at
fuldføre, og der, hvor han går nu, ryger han hver dag flere gange
om dagen. Han oplever ikke selv, at han har et misbrug. Han
siger, at han kender konsekvenserne, og at de er milde og ikke
noget, der skræmmer ham. Og så alligevel kan han godt efter-
lyse nogle mere autoritære rammer, ville gerne ville have haft et
forbud. Han skelner mellem dem, der kan tåle at ryge, og dem,
hvor rygningen giver problemer som psykoser og paranoia. Niklas
har kreative interesser, vil gerne mixe lyd og har mange gode ideer.
Han fortæller, at han egentlig godt ved, at de ideer, han får, når
han har røget, måske ikke er så gode endda – tankerne bliver inde
i hovedet. Han mener ikke, at hash er så farligt, man kan måske
ikke passe et job, men derfor kan man jo godt have et godt liv.
Han har urealistiske drømme – han vil fx gerne passe en café,
mens han bygger sig et lydstudie (det er forestillingen om arbej-
det som en fritidsinteresse, der er ret udbredt blandt nogle unge
26
pixi_hash.indd 26
10-03-2014 07:54:21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0027.png
i dag.). Nu er han ved at flytte hjemmefra ind i en lejlighed med
nogle andre, der ryger, heriblandt hans kæreste. Tiden går for
ham, han kommer ingen vegne, og efter sommerferien skal han
igen til at begynde på et nyt uddannelsesforløb af samme slags
som det, han har været i gang med før.
Den bekymrede og urealistiske
Eskil er 20 år og blev student for et år siden. Han røg gennem
hele gymnasieforløbet og siger, at han er helt klarsynet omkring
virkningerne. Han husker dårligere og har sværere ved at lære.
Han skal starte på universitetet nu og er pivskræmt ved tanken.
Han har lige erkendt, at han faktisk er afhængig, men han snyder
kæresten, som ikke vil have, at han ryger, ved at ryge i smug på al-
tanen, ellers kan han ikke sove. Han er meget ked af sin afhængig-
hed og optaget af, at hans yngre bror ikke skal komme i samme
situation. Hans højtuddannede far ved godt, at han ryger – det
var sammen med faren, han røg sin første joint som 14-årig. Hans
far ryger en sjælden gang, og det beundrer Eskil, at han kan. Selv
er han jo et helt andet sted. Han vil gerne have hjælp, men vil ikke
ind i noget system og slet ikke ind i noget med psykiatri. Han er
meget ambivalent, fordi han på den ene side er bange for sin egen
afhængighed, men på den anden side ikke er klar til at se sig selv
som en, der ikke kan klare sig uden hjælp fra andre.
Den glade hippie
Carlo er 20 år og tumler rundt i uddannelsessystemet uden at
tage noget alvorligt. Han synes, at det er helt uproblematisk, og
at han har god tid. Han har fået meget vejledning, og mange
har snakket med ham i de forløb, han har været igennem. Carlo
ryger rigtig meget, i hvert fald tre gange om dagen, men kun det
grønne, som gør fjollet og sulten (han har dog også prøvet alt
muligt andet). Han er en glad dreng og vil fortsætte med at ryge.
Han har en far, som han ikke har boet sammen med, siden han
var otte år, men som er hans store forbillede. Faren er kunstner,
27
pixi_hash.indd 27
10-03-2014 07:54:21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0028.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0029.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0030.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0031.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0032.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0033.png
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0034.png
hash forbudt, selv om alle ved, at der er et omfattende både brug
og misbrug af hash.
Der er generelt i dag – hos forældre, i uddannelsessystemet og
i samfundet generelt – en uklar og dobbelttydig holdning til
hash, en manglende vilje til at erkende hashmisbrugets omfang
og rækkevidden af dets virkninger. Der mangler i meget høj grad
forskning på området, og det er meget svært at nå frem til præcise
forskningsresultater, ikke mindst fordi hashbesiddelse er ulovligt,
og brugerne derfor er tilbageholdende med oplysninger samtidig
med, at der ofte indgår selvbedrag i retning af, at man ikke helt
erkender sin egen situation.
Men hvis det er rigtigt, hvad lærere og ledere på ungdomsuddan-
nelserne synes at være ret enige om, at hashmisbrug er en medvir-
kende og ofte udslagsgivende årsag til omkring halvdelen af det
frafald på ungdomsuddannelserne, som vi har kæmpet med i tre
årtier, og som er større i Danmark end i andre sammenlignelige
lande, så betyder det, at et sted mellem 5 og 10 % af danske unge
er hashmisbrugere, og det synes også at være den størrelsesorden,
som den meget begrænsede forskning på området antyder.
Dette indebærer, at der i forbindelse med alle de utallige reformer
og foranstaltninger, hvormed man med ret ringe held har forsøgt
at reducere frafaldet på ungdomsuddannelserne, indgår en meget
gennemslagskraftig faktor, som man ikke forholder sig til – og at
dette meget vel kan være en hovedårsag til de skuffende resultater.
Det må medtænkes, at mange unge ryger hash, fordi de ikke ser
nogen grund til at lade være, og de forventer, at der kommer
noget positivt ud af det. Cannabis har en særstatus, det beskrives
positivt, som et muligt tilvalg, helt i modsætning til de hårde stof-
fer. Denne glorificering må medtænkes i det oplysende og forebyg-
gende arbejde. Misbrugseksperter som Henrik Rindom (2010)
34
pixi_hash.indd 34
10-03-2014 07:54:22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0035.png
og Søren Holm (2012) argumenterer på hver deres måde for
forebyggelsesinitiativer, der sikrer en kontinuerlig tilstedeværelse af
voksne, som forsøger at komme i dialog med de unge med hensyn
til deres opfattelse af cannabis. Der er behov for en opkvalifice-
ring af de voksne, der allerede er en del af de unges hverdag. De
skal kunne indgå på en måde, der ikke skaber modstand, og være
med til at skabe et troværdigt alternativ til glorificeringen, også på
nettet. Der mangler en national forebyggelsesstrategi på området
hash i uddannelsessystemet. Hvor er ”den fornuftige voksne” på
nettet? Vi overlader ansvaret til de unge selv – hash er fedt og
sjovt, men selvfølgelig skal du kunne styre det. Sådan er indholdet
i det uformulerede budskab.
35
Resultater fra opfølgende interviews:
Cirka trekvart år efter det første besøg og et halvt år efter et
midtvejsseminar foretog jeg telefoninterviews med alle de besøgte
skoler. Overordnet set har mit første besøg ikke overraskende
medvirket til, at der de fleste steder er kommet mere fokus på
hashrygende unge, og det er meget inspirerende at iagttage den
vifte af initiativer, der finder sted: Alle vegne er der tale om nogle
processer, der er startet op, men ikke har kørt særligt længe. Der
sker det, som lokalt er muligt sammen med dem, man kender eller
kan finde frem til. Nogle steder etableres der samarbejde med
SSP, andre steder med misbrugscentre. Man får de foredragshol-
dere ud, det nu er muligt at få. Nogle sender medarbejdere på
etårig efteruddannelse. Nogle kontakter praktiksteder, hvis nød-
vendigt tilkaldes vagtværn. Samarbejde med elevsammenslutnin-
ger er godt, men skal implementeres i hverdagen.
Der er ingen standarder eller procedurer, hvilket har både fordele
og ulemper. Aktiviteterne bliver på denne måde lokalt sensitive,
men også båret af enkelte ildsjæle og initiativtagere. De ligger som
enkeltprojekter, der skal sættes i gang igen og igen.
pixi_hash.indd 35
10-03-2014 07:54:22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1374611_0036.png
Becker, H.S. (1953). Becoming a Marihuana User.
American Journal of Socio-
logy,
59 (3): 235-245.
EMCDDA (2013).
European Drug Report 2013.
Lissabon: European Monito-
ring Centre for Drugs and Drug Addiction.
Holm, S. (2012).
Cannabiskulturens legitimerende funktion.
Aarhus: Aarhus Uni-
versitet, Center for Rusmiddelforskning, masteropgave.
Illeris, K., N. Katznelson, J.C. Nielsen, B. Simonsen og N.U. Sørensen.
Ungdomsliv – mellem individualisering og standardisering.
København: Samfundslit-
teratur.
Järvinen, M. og J. Demant (2009). The normalization of cannabis use among
young people: Symbolic boundary work in focus groups.
Health, Risk & Soci-
ety,
13 (2): 165-182.
Orbe, D. (2010).
Fra labyrinten – del I. Om unge i behandling i U-turn, Københavns
Kommunes tilbud til unge, der har problemer med stoffer.
København: U-turn
Parker, H., J. Aldridge og F. Maesham (1998).
Illegal Leisure: The normalization
of adolescent recreational drug use.
London: Routledge.
Parker, H., L. Williams og J. Aldridge (2002). The Normalization of ’Sensi-
ble’ Recreational Drug Use: Further evidence from the North West England
Longitudinal Study.
Sociology,
36 (4): 941-964.
Pedersen, Willy (2009). Cannabis Use: Subcultural Opposition or Social
Marginality? A Population-Based Longitudinal Study.
Acta Sociologica,
52:
135-148.
Rindom, Henrik (2010). ”Intet ungdomsliv uden rusmidler”. I J.C. Nielsen og
N.U. Sørensen (red.).
Den svære ungdom. København: Center for Ungdomsforsk-
ning.
Sundhedsstyrelsen.
Narkotikasituationen i Danmark 2012.
København: Sund-
hedsstyrelsen.
Sundhedsstyrelsen & Kræftens Bekæmpelse (2009).
Unges Livsstil og Dagligdag
2008.
København: Sundhedsstyrelsens Publikationer, MULD rapport nr. 7.
www.misbrugsportalen.dk
36
pixi_hash.indd 36
10-03-2014 07:54:22