Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 383
Offentligt
1363450_0001.png
1363450_0002.png
1363450_0003.png
1363450_0004.png
1363450_0005.png
1363450_0006.png
1363450_0007.png
Notat til Statsrevisorerne omberetning om sygehusbyggerier
Marts2014
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE1
Opfølgning i sagen om sygehusbyggerier (beretning nr. 3/2011)
21. februar 2014RN 403/14
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om sygehusbyggerier, som blev indledtmed en beretning i 2011.
Sagsforløb for en størreundersøgelseBeretning
KONKLUSIONSundhedsministeriet har taget en række initiativer i forhold til have et tæt tilsyn med,om Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU) lever op til tilsagnsbetingelserne ogdet overordnede formål med kvalitetsfondsbevillingerne. Ministeriet har desuden ta-get initiativ til at sikre, at regionerne lever op til betingelserne for tilsagn. Rigsrevisio-nen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:Sundhedsministeriet har siden starten af 2012 justeret sit tilsyn med DNU fra et al-mindeligt til et tættere tilsyn. Det tættere tilsyn bestod til og med februar 2013 afmånedlige rapporteringer og møder. Tilsynet består nu af kvartalsvise rapporterin-ger og møder. Desuden skal DNU afrapportere på en række emner, som ikke ind-går i den almindelige opfølgning. Ministeriet følger dermed tæt op på, om DNU le-ver op til betingelserne for tilsagn og det overordnede formål med bevillingerne,herunder totalrammeprincippet.Regionsrådet for Region Syddanmark har vedtaget at arbejde på at etablere visi-tation til skadebehandlingen på regionens sygehuse, som dermed vil sikre, at re-gionen lever op til tilsagnsbetingelsen om visiteret adgang.Sundhedsministeriet har i et administrationsgrundlag, en regnskabsinstruks og i etkoncept for kvartalsrapportering til regionerne fastlagt krav til regionerne, der sik-rer, at det er muligt for ministeriet at følge op på, at regionerne lever op til betingel-serne for tilsagn. Ministeriet har oplyst, at ministeriet er opmærksom på, at der lø-bende kan opstå behov for at justere i kravene i takt med udviklingen i kvalitets-fondsprojekterne. Ministeriet har senest i maj 2013 opdateret administrationsgrund-laget og regnskabsinstruksen.Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventueltfortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttesDu kan læse mere omforløbet og de enkelte steppå www.rigsrevisionen.dk
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2011 en beretning om sygehusbyggerier. Beretningenhandlede om, hvordan Sundhedsministeriet og regionerne har forberedt sygehusbyggerier-ne med finansiering fra Kvalitetsfonden. Beretningen viste, at ministeriet og regionerne ikkehavde forberedt byggerierne fuldt ud tilfredsstillende. Det gjaldt især det største af byggeri-erne – DNU. Beretningen viste også, at regionernes byggeplaner for de øvrige projekter, dervar omfattet af undersøgelsen, generelt var i overensstemmelse med de betingelser, somfulgte med tilsagnene. Beretningen viste også, at ministeriet havde tilrettelagt tilsynet medbyggerierne tilfredsstillende, men at der var behov for, at ministeriet konkretiserede tilsynet.Endelig viste beretningen, at der i flere af de byggeprojekter, som var omfattet af undersøgel-sen, var behov for, at regionerne øgede fokus – særligt på risikostyring og opbygning af byg-georganisationer.3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Sundhedsministeriet gavendeligt tilsagn til byggeriet af DNU, inden de grundlæggende forudsætninger for byggerietvar afklaret. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at der fortsat ikke var enighedmellem ministeriet og Region Midtjylland om forudsætninger og rammer for byggeriet. Stats-revisorerne fandt desuden, at Region Midtjyllands tilrettelæggelse af projektet DNU havdeværet utilfredsstillende. Statsrevisorerne bemærkede også, at der især var behov for, at re-gionerne styrkede risikostyringen og byggeorganisationen i flere af projekterne.4. Som svar på beretningen afgav sundhedsministeren en redegørelse til Statsrevisorerne iapril 2012. Heri oplyste ministeren, at Sundhedsministeriet havde konkretiseret tilsynet medbyggerierne i en regnskabsinstruks og en revisionsinstruks. I forhold til DNU-projektet hav-de ministeriet præciseret forudsætningerne for tilsagn i et brev til Region Midtjylland. Ministe-ren oplyste desuden, at ministeriet vil følge byggeriet af DNU tæt gennem månedlige rappor-teringer og statusmøder med henblik på at sikre, at projektet holder sig inden for de præci-serede forudsætninger.5. På baggrund af ministerredegørelsen afgav Rigsrevisionen i maj 2012 et notat i henholdtil rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølgning på be-retningen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2011. Detfremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:Sundhedsministeriets tilsyn med, at DNU lever op til tilsagnsbetingelserne og det over-ordnede formål med kvalitetsfondsbevillingerneSundhedsministeriets arbejde med at sikre, at regionerne lever op til betingelserne fortilsagn.
6. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og påwww.ft.dk/Statsrevisorerne.
3
II.
Sundhedsministeriets initiativer
7. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Sundhedsministeriets initiativer i forhold til deudestående punkter. Gennemgangen er baseret på møde og brevveksling med ministeriet.Sundhedsministeriets tilsyn med, at DNU lever op til tilsagnsbetingelserne og detoverordnede formål med kvalitetsfondsbevillingerne8. Beretningen viste, at der var betydelig risiko for, at Region Midtjylland ikke gennemføreretableringen af DNU inden for tilsagnsrammen. Regionen havde vurderet, at regionens pla-ner for byggeriet indebar et behov for at finansiere 1.215 mio. kr. uden for tilsagnsrammen.Beløbet bestod af udgifter til hovedforsyningsanlæg, herunder vandforsyning, udgifter til om-bygning af og integration med det eksisterende Skejby Sygehus og udgifter til nyanskaffel-ser af medicoteknisk udstyr. Ombygning af og integration med det eksisterende Skejby Sy-gehus var ifølge regionens oprindelige ansøgning om endeligt tilsagn og regionens gennem-gående rådgiver på projektet en betydelig del af realiseringen af DNU og en vital forudsæt-ning for at opnå en funktionel, logistisk og teknologisk sammenhængende hospitalsby.9. Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet i brev af 22. december 2011 præciseredeforudsætningerne for tilsagnet til DNU-projektet. Ministeriet accepterer, at regionen finansie-rer ombygningen af det eksisterende Skejby Sygehus til 443 mio. kr. (2011-priser) uden fortilsagnsrammen med regionens egne anlægsmidler. Accepten er begrundet med, at det ertale om en modernisering, der ikke er en forudsætning for DNU, men en modernisering, derunder alle omstændigheder skulle være foretaget.10. Beretningen viste også, at Sundhedsministeriet gav endeligt tilsagn til DNU-projektet,uden at ministeriet havde sikret sig, at Region Midtjylland kunne realisere byggeriet indenfor tilsagnsrammen.11. Statsrevisorerne bemærkede, at Region Midtjyllands tilrettelæggelse af DNU-projektetvar utilfredsstillende, og kritiserede, at Sundhedsministeriet gav endeligt tilsagn til DNU-pro-jektet, inden de grundlæggende forudsætninger for byggeriet var afklaret og uden at sikresig, at byggeriet kunne realiseres inden for tilsagnsrammen. Statsrevisorerne fandt det des-uden ikke tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet og Region Midtjylland fortsat ikke var eni-ge om forudsætninger og rammer for byggeriet.Af Endelig betænkning 2011 fremgår det, at Statsrevisorerne fandt det problematisk, at derikke er tilstrækkelig klarhed over forudsætningerne for regionernes egenfinansiering ud overden tildelte tilsagnsramme. Dette indebærer risiko for, at pris, kvalitet og betingelser for sy-gehusbyggerierne ikke bliver som forudsat.12. Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet siden starten af 2012 har fulgt DNU-projek-tet tæt. I perioden marts 2012 - marts 2013 har ministeriet benyttet ekstern bistand til at gen-nemgå materiale fra DNU.Den tætte opfølgning bestod til og med februar 2013 herudover af månedlige rapporteringerfulgt op af et møde. Fra marts 2013 består opfølgningen af kvartalsvise rapporteringer fulgtop at et møde. Derudover bliver der også udarbejdet en ”3. øje”-rapport. Alle projekter skalinddrage et ”3. øje”, som er en betegnelse for, at der bliver inddraget en uvildig ekstern byg-gefaglig vurdering af projekterne. ”Det 3. øje” gennemgår projekterne i forhold til økonomi,tid, organisation, kvalitet og risikostyring. I februar 2013 fik DNU igen et eksternt review afprojektet, idet DNU’s ”3. øje” udarbejdede sin første rapport om projektet som led i rappor-teringen for 4. kvartal 2012. Da DNU således igen havde et eksternt review af projektet, valg-te ministeriet derfor at nedsætte den tætte opfølgning til at være kvartalsvis.
4
Region Midtjylland har samtidig siden den godkendte udbetalingsanmodning rapporteret ef-ter det koncept, der er aftalt mellem Danske Regioner og Sundhedsministeriet, og som alleregioner skal følge. Konceptet består af kvartalsvise og årlige rapporteringer og af faserap-porteringer ved centrale faseovergange. Ligesom regionerne skal afrapportere særligt på ef-fektiviseringskravene.Ministeriet har benyttet de månedlige og kvartalsvise møder til at få sat fokus på en rækkeemner, som ligger ud over det almindelige tilsyn, jf. tabel 1.

Tabel 1. Almindeligt tilsyn og tættere opfølgning

Almindeligt tilsynHyppighedKvartalsvis rapporteringTættere opfølgning i 2012Månedsvis rapporteringMånedlige møderKonsolideringReservetrækRisikostyringGennemsigtighed, syste-matik og kvalitetssikringIt, udstyr, apparatur mv.5-punktsplanenKapacitetsforudsætningerTættere opfølgning i 2013Kvartalsvis rapporteringKvartalsvise møderKonsolideringReservetrækRisikostyringGennemsigtighed, syste-matik og kvalitetssikringIt, udstyr, apparatur mv.5-punktsplanenKapacitetsforudsætningerForbrugFremdriftRapporteringstidspunktFra udbetalingsanmod-ning, som blev godkendtden 10. april 2012I perioden fra januar 2012til og med februar 2013Fra 2. kvartal 2013
Indhold
Risici og reserverØkonomiFremdriftKvalitet og indhold
Ministeriet har oplyst, at ministeriet ved flere af emnerne under den tætte opfølgning gentag-ne gange har været nødt til at indskærpe og påpege en række forhold over for regionen. Fxkunne ministeriet under emnet ”konsolidering” konstatere, at der ikke konsekvent har væ-ret sammenhæng mellem m�, økonomi og tid, så ændringer på en parameter som udgangs-punkt også fører til ændringer på de øvrige parametre. Under emnet ”reservetræk” kunne mi-nisteriet konstatere, at reservestrategien ikke afspejlede, at reserven bør forventes anvendttil uforudsete udgifter. Under emnet ”gennemsigtighed, systematik og kvalitetssikring” kun-ne ministeriet konstatere, at der har været inkonsistens mellem materiale sendt til ministeri-ets tættere opfølgning og materiale sendt til regionsrådet.13. Sundhedsministeriet kunne på et møde med Region Midtjylland den 5. november 2013konstatere, at der er usikkerhed om, hvorvidt regionen anvender ombygningsmidler til onko-logifunktionen i kvalitetsfondsprojektet. Dette rejser efter ministeriets opfattelse tvivl om, hvor-vidt regionen dermed overholder totalrammeprincippet.Ministeriet har oplyst, at ministeriet den 17. januar 2014 har holdt møde med Region Midt-jylland, hvor der var enighed om, at der bliver foretaget en ekstern kvalificeret gennemgangaf udvalgte forhold ved projektet.
5
14. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at der fortsat er væsentlige problemer med DNU. Rigs-revisionen finder det dog tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet har iværksat et tæt tilsynmed DNU og løbende giver regionen tilbagemeldinger i forhold til statusrapporteringerne. Mi-nisteriet udfører dermed et risikoorienteret tilsyn, som intensiverer tilsynet med DNU-projek-tet.Sundhedsministeriets arbejde med at sikre, at regionerne lever op til betingelsernefor tilsagnVisiteret adgang15. Beretningen viste, at Region Syddanmark planlagde med uvisiteret adgang til akutmod-tagelserne, hvilket ikke er i overensstemmelse med tilsagnsbetingelserne.16. Det fremgik af sundhedsministerens redegørelse til Statsrevisorerne i april 2012, at Re-gion Syddanmark oplyste, at regionen fortsat planlægger med uvisiteret adgang til akutmod-tagelserne. Det skyldes et politisk ønske i regionsrådet om at give borgerne en bedre servi-ce ved at give fri adgang til skadestuerne for at kompensere for, at regionen reducerer an-tallet af akutmodtagelser. Regionen forventer med en række tiltag at kunne nedbringe hen-vendelserne til akutmodtagelserne til det samme niveau, som gælder i regioner med visita-tion.17. Sundhedsministeriet har oplyst, at det fremgår af økonomiaftalen for 2013 mellem rege-ringen og Danske Regioner, at ”Regeringen og Danske Regioner er enige om frem mod for-året 2014 gradvist at indfase visiteret adgang til landets fælles akutmodtagelser”. Ministeri-et har oplyst, at det er for tidligt at vurdere, om den visiterede adgang er fuldt implemente-ret i hele landet. Regionsrådet for Region Syddanmark har den 25. februar 2013 vedtaget,at der arbejdes videre med at etablere visitation til skadebehandlingen på regionens syge-huse, og at der arbejdes videre med en hybridmodel, hvor sygeplejersker visiterer i praksis-tiden, og hvor vagtlæger visiterer i vagttiden.18. Rigsrevisionen kan konstatere, at Region Syddanmark arbejder på at få etableret visita-tion til akutmodtagelserne, som dermed vil sikre, at regionen kan leve op til tilsagnsbetingel-sen.Sundhedsministeriets generelle opfølgning19. Sundhedsministeriet har oplyst, at det væsentligste sigte med ministeriets tilsyn er atkontrollere og følge op på, at de statslige midler fra Kvalitetsfonden anvendes til formålet ogi overensstemmelse med tilsagnsbetingelserne. Ministeriet fokuserer i den forbindelse isærpå, at de specifikke tilsagnsbetingelser overholdes.Generelt har ministeriet i administrationsgrundlaget, i regnskabsinstruksen og i koncept forkvartalsrapportering til regionerne fastlagt krav til regionerne, der sikrer, at det er muligt forministeriet at følge op. Ministeriet har oplyst, at ministeriet er opmærksom på, at der løben-de kan opstå behov for at justere i disse i takt med udviklingen i kvalitetsfondsprojekterne.Ministeriet har senest i maj 2013 opdateret administrationsgrundlaget og regnskabsinstruk-sen.20. Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet baserer tilsynet på regionsgodkendte rap-porteringer fra regionerne og deres rådgivere. Regionens rådgivere inkluderer et ”3. øje”,men ministeriet har dog oplevet, at ikke alle ”3. øje”-vurderingerne forholder sig til alle de op-mærksomhedspunkter, som ministeriet vurderer er relevante. Ministeriet har behov for at si-kre, at disse opmærksomhedspunkter bliver gennemgået, og overvejer derfor, hvordan mi-nisteriet kan stille krav til indholdet i rapporteringerne, ligesom ministeriet overvejer igen atinddrage ekstern bistand til at vurdere projekterne og kvalificere tilsynet.
6
Ministeriet har udarbejdet en tjekliste til ministeriets sagsbehandlere, der skal sikre, at kvar-tals- og årsrapporteringerne bliver gennemgået på en fyldestgørende og ensartet måde, ogat der er gennemsigtighed i vurderingen af regionernes styring af projekterne. Ministeriet harogså udarbejdet en skabelon for, hvilke forhold ministeriets sagsbehandlere skal gennemgå,når projekterne søger om udbetaling af kvalitetsfondsmidler.21. Sundhedsministeriet har videre oplyst, at ministeriet er opmærksom på at identificereeventuelle uklarheder hos regionerne i forhold til regelgrundlaget, så uklarheder kan hånd-teres tidligst muligt. Ministeriet er derfor opmærksom på, at det ofte kan være tale om prin-cipielle beslutninger med præcedens for alle kvalitetsfondsprojekterne. Senest har der væ-ret uklarhed vedrørende forsyningsfunktioner i kvalitetsfondsprojekterne, herunder specieltkøkkenfunktionerne, hvor ministeriet har fundet behov for at klarlægge reglerne for området.Ministeriet er derfor i gang med at fastlægge de endelige retningslinjer ud fra hovedprincip-pet om, at de endelige tilsagn for projekterne har forudsat, at der inden for totalrammen skalopføres et fuldt funktionsdygtigt sygehus.22. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet har tilrettelagt en rap-porteringsstruktur, hvor ministeriet får oplysninger fra regionerne, der kan betrygge ministe-riet i, at byggerierne lever op til formålet og opfylder tilsagnsbetingelserne og dermed sikrer,at regionerne opfører fuldt funktionsdygtige sygehuse. Rigsrevisionen finder ministeriets til-tag tilfredsstillende.III.Afslutning
23. Rigsrevisionens opfølgning på sagen om sygehusbyggerier har vist, at Sundhedsmini-steriet har taget en række initiativer i forhold til have et tæt tilsyn med, om DNU lever op tiltilsagnsbetingelserne og det overordnede formål med kvalitetsfondsbevillingerne. Ministeri-et har desuden taget initiativ til at sikre, at regionerne lever op til betingelserne for tilsagn.Rigsrevisionen finder ministeriets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afslut-tes.
Lone Strøm