Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14, Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik 2013-14
SUU Alm.del Bilag 353, UUI Alm.del Bilag 79
Offentligt
Dato 25. marts 2014
Sagsnr. 1-1010-59/2
SJE
Erfaringer fra udlandet med ulovliggørelse af reinfibulati-
on efter fødsler foretaget af sundhedspersonale
1. Introduktion
I forbindelse med svar på UUI spm. 509 vedrørende antallet af reinfibulationer efter fødsler
har ministeren oplyst,
at hun vil bede Sundhedsstyrelsen ”se
nærmere på erfaringer fra andre
lande, som har indført et forbud mod reinfibulation efter fødsel med henblik på at få en vur-
dering af, om et forbud mod reinfibulation af ikke-medicinske årsager fx medfører en øget fo-
rekomst af operationer, der udføres under lægefagligt uforsvarlige forhold. Afhængigt af,
hvad Sundhedsstyrelsens erfaringsindhentning mv. viser, vil jeg overveje, om der er grundlag
for at indføre et forbud mod reinfibulation.”
På den baggrund har Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse anmodet Sundhedsstyrelsen
om at undersøge erfaringerne fra Storbritannien, Norge og Sverige med særligt fokus på:
Hvordan er reinfibulation af kvinder lovgivningsmæssigt reguleret i Storbritannien, Norge og
Sverige?
Hvilke sanktioner medfører det i de tre lande, hvis forbuddet overtrædes?
Hvilke overvejelser gjorde man sig i de tre lande i forbindelse med indførslen af forbuddet
mod reinfibulation?
Er det myndighederne i de tre landes vurdering, at forbuddet mod reinfibulation har medført
en øget forekomst af reinfibulationer, der udføres under lægefagligt uforsvarlige forhold (ses
der en stigning i antallet af efterfølgende komplikationer)?
Har forbuddet mod reinfibulation medført andre, væsentlige effekter i de tre lande?
Sundhedsstyrelsen har anmodet myndigheder i Norge, Sverige og Storbritannien om bidrag til
besvarelse af ovennævnte spørgsmål. I de tre lande har myndighederne henvist til indsamling
af supplerende information hos forskere, organisationer, der arbejder med Female Genital
Mutilation (FGM)-problematikker samt sundhedsfaglige eksperter. For alle lande gælder det,
at der ikke findes data, der kan belyse alle de fremsatte spørgsmål, og begrænsningerne her-
ved er beskrevet for de enkelte lande i det følgende.
Sundhedsstyrelsen har i informationsindhentningen lagt vægt på aspekter, der vurderes at ha-
ve betydning for arbejdet med en eventuel revision af dansk lovgivning, eksempelvis de
sundhedsfagliges oplevelser med lovgivningens konsekvenser og måden, hvorpå lovgivnin-
gen fortolkes i praksis. Det betyder, at der nogle steder henvises til personlig kommunikation
med eksempelvis forskere og sundhedsfaglige uden, at disses udsagn nødvendigvis underbyg-
get af konkrete videnskabelige data på området, da sådanne ikke findes. Det er Sundhedssty-
relsens vurdering, at oplysningerne alligevel bidrager til at belyse problemstillingerne.