Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 346
Offentligt
1353477_0001.png
1353477_0002.png
1353477_0003.png
1353477_0004.png
Fra holdning til handlingHjerteforeningen, Danmarks Lungeforening og Nyreforeningen har som bekendt deltaget iarbejdsgruppen vedrørende handlingsplanen for organdonation. I forhold til handlingsplanensanbefalinger ønsker foreningerne særligt at rette din opmærksomhed mod de anbefalinger, somrelaterer sig til den befolkningsrettede indsats.Den befolkningsrettede indsats danner et vigtigt grundlag for den medicinske indsats, der skalgøres for at fjerne ventelisterne. Uden en stærk befolkningsrettet indsats kan det ikke sikres, atbefolkningens positive holdning til organdonation bevares. Netop den positive holdning tilorgandonation er en afgørende forudsætning for, at danskerne overhovedet vil være organdonorer,og dermed en afgørende forudsætning for at der er det nødvendige donorpotentiale.Aktiv stillingtagen, gennem registrering i Donorregistret, er afgørende for, at processen, omkring dedødsfald der kan føre til organdonation, forløber så smertefrit som muligt for de pårørende. Det erderfor afgørende, at den befolkningsrettede indsats indeholder tiltag, der aktivt og respektfuldtmotiverer borgerne til stillingtagen til organdonation.Det er naturligvis vigtigt, at den befolkningsrettede indsats hviler på et solidt fagligt grundlag.Dansk Center for Organdonation har den nødvendige ekspertise, men mangler midler til atkoordinere en stor kommunikationsopgave.Vi vil med dette paper uddybe vores forslag i forhold til anbefalingerne vedrørende denbefolkningsrettede indsats for organdonation, dvs. anbefalinger vedrørende:KampagneindsatsNudgingStyrkelse af organiseringen ved at overføre Oplysning om Organdonations sekretariatsfunktiontil Dansk Center for OrgandonationDet er vigtigt at pointere, at de tre foreninger anser disse anbefalinger som et samlet hele.Kampagneindsatsen ved donordagen har til formål at bevare danskernes positive holdning tilorgandonation og understøtter dermed nudging-indsatsen. Samtidig er overførslen afsekretariatsfunktionen fra Oplysning om Organdonation til Dansk Center for Organdonation ensikring af det faglige indhold i kampagneindsatsen.Foreningerne vurderer, at de samlede omkostninger til styrkelse af den befolkningsrettede indsatsvil være beskedne. Det skal i en den forbindelse nævnes, at blot én ekstra nyretransplantationgiver en samfundsøkonomisk gevinst på ca. 5 mio. kr. Heri er ikke medregnet, at ennyretransplantation øger sandsynligheden for, at patienten flyttes fra passiv forsørgelse til et aktivtarbejdsliv.I det følgende vil baggrunden for de tre anbefalinger om at styrke den befolkningsrettede indsatsblive nærmere beskrevet.
1. Kampagneindsats
Anbefaling 5.3Indstiftelse af en årlig organdonations dag som platform for en årlig kampagne med det formål atskabe dialog og debat om organdonation.En årligt tilbagevendende, befolkningsrettet kampagne, som, koblet sammen med nudging (senæste anbefaling) via offentlige hjemmesider, vil lede til en øget stillingtagen og registrering idonorregisteret. Hjerteforeningen, Danmarks Lungeforening og Nyreforeningen anbefaler ifællesskab at gennemføre nedenstående forslag.Indstiftelse af en årlig OrgandonationsdagHvert år markeres organdonationsdagen med en landsdækkende kampagne, som mobilisererfrivillige, der går på gaden med budskaber om organdonation. Budskaber kan varieres fra år til år.Med inspiration fra andre temadage, fx ”Humor mod Aids”, kunne der fx identificeres kendteambassadører, arrangeres events, tændes lys rundt om i større, danske byer til minde om donorer,arrangeres koncerter, flash mobs og meget andet.Sociale medier (YouTube, instagram, twitter, Facebook, blogs og lign.)De sociale medier kan formidle den personlige fortælling, fortalt af mennesker som har oplevetorgandonation i egen familie som giver eller som modtager af et organ. Filmklip kan ogsåperspektivere konsekvenserne ved at være på ventelisten til et nyt organ – en svæven mellem livog død.Offensiv pressestrategiØnsker man at sætte dagsorden i den offentlige debat, må man også påvirke opinionsdannere,beslutningstagere og befolkning med relevant viden og holdninger. Medieomtale er derfor vigtig forkampagnen. Pressestrategien lægges fælles for patientforeninger og Sundhedsstyrelsen, så dissekan gå ud sammen og dokumentere vigtigheden af, at flere giver deres holdning til kende ved atregistrere sig i organregisteret.Strategisk placerede bannerannoncerAdwords på google samt andre annoncer, som placeres eksempelvis på brede informationskanalersom tv2.dk, dr.dk, pol.dk, b.dk, kristeligt-dagblad.dk, jp.dk, eb.dk og bt.dk.Den samlede målgruppe er 18+. Budskaberne kan differentieres, så de på demokratisk vistilpasses to segmenter:Tvivlerne som har brug for mere viden og dialog, før de kan beslutte sig. Den kan opnås viakampagnebudskaber, som opfordrer til dialog og stillingtagen.De afklarede, der allerede har taget stilling, men ikke har registreret sig. De kunne guides meredirekte ind på fx Sundhed.dk via et handlingsanvisende budskab.
Aktiviteter i forbindelse med en årlig Organdonationsdag er forbundet med skalerbare udgifter. Denårlige kampagnes omfang og indhold vil således afhængige af, hvor mange midler der kan tilføres.Organdonationsdagen, indsats på de sociale medier og en presseindsat vil kunne afvikles isamarbejde mellem Sundhedsstyrelsen og patientforeninger.
2
2. Nudging
Anbefaling 5.1Ibrugtagning af nudging for borgernes tilkendegivelse af stillingtagen til organdonation. Dekonkrete muligheder for etablering af nudging undersøges.Et nudge skal forstås som et venligt puf i den rigtige retning. Studier viser, at vores daglige adfærdofte afviger systematisk fra vores gode og velbegrundede intentioner. Nudging er initiativer, derstøtter den handlingsbærende del af ens personlige holdninger uden at fratage folk deresvalgmuligheder eller ændre afgørende ved handlingsalternativernes omkostninger (økonomi, tid,besvær, sociale sanktioner, mm.).Det bør understreges, at nudging ikke er en metode til at påvirke personers holdning til et giventspørgsmål, men et værktøj til at understøtte omsætningen af holdning til handling ioverensstemmelse med personlige, reflekterede præferencer. Succesfuld nudging er derforbetinget af, at der samtidig gennemføres jævnlige informationskampagner.Hjerteforeningen, Danmarks Lungeforening og Nyreforeningen anbefaler, at nudging knyttes op tilen årlig organdonations dag/kampagne, således at borgerne får ét nudge årligt ogkampagneindsatsen skaber en ramme, hvor det er naturligt for borgerne at blive opfordret tilstillingtagen.Foreningerne foreslår en elektronisk løsning, da det dels skønnes mest omkostningseffektivt ogsamtidig ligger i tråd med strategien om, at kontakten mellem borgere og offentlige myndighederskal foregå elektronisk.Konkret anbefaler foreningerne en løsning, der benytter sig af e-boks, da alle borgere skal have ene-boks og borgernes brug af e-boks bliver en mere naturlig del af borgernes hverdag i takt med atal korrespondance fra offentlige myndigheder foregår via e-boks.Den foreslåede model ser således ud:1) I forbindelse med den årlige donorkampagne informeres borgerne om, at de på en givendato vil modtage en mail i deres e-boks, hvor de vil blive opfordret til at tage stilling tilorgandonation.2) Sundhedsstyrelsen udsender e-mailen én gang om året til alle borgere, som ikke erregistret i Donorregistret.3) Sammen med udsendelse af mails via e-boks tilbydes let adgang til uddybende information.4) Brugervenligheden skal styrkes så det bliver lettere at tilmelde sig Donorregistret viasundhed.dk og der gives mulighed for registrering via mobil og tablets.Ovenstående model har den fordel, at borgerne selv bestemmer, om de vil tage stilling.Modellen svarer til at udsende trykte Donorkort til hele befolkningen og må formodes at havenogenlunde samme effekt. Omkostningerne anslås dog at være betydeligt mindre ved enelektronisk løsning særligt fordi teknologien allerede eksisterer. Dog vil der være udgifter tilvedligehold og styrkelse af brugervenlighed.
3
3. Styrkelse af organiseringen
Anbefaling 5.4Styrkelse af sammenhængskraften i kommunikationen om organdonation ved gennemførelse afstrukturel ændring således, at Oplysning om Organdonation slås sammen med Dansk Center forOrgandonation.Hjerteforeningen, Danmarks Lungeforening og Nyreforeningen finder denne anbefaling helt centrali arbejdet med at samle viden om og erfaring med området i forhold til at optimereoplysningsarbejdet og understøtte de befolkningsrettede indsatser som nudging og kampagner.Dansk Center for OrgandonationI 2007 etableredes Dansk Center for Organdonation ved Aarhus Universitetshospital, Skejby.Centrets virke er rettet mod hospitalerne med det formål at styrke sygehusvæsenets arbejde medorgandonation. Centret indsamler og genererer ny faglig viden om organdonationsområdetnationalt og internationalt, og har en monitorerings- og dokumentationsfunktion i forhold tilsundhedssystemet. Centret besidder således faglig viden om organdonation på højt niveau.Oplysning om OrgandonationOplysning om Organdonation, tidligere kendt som Transplantationsgruppen, har eksisteret siden1990 og har som opgave at stå for den befolkningsrettede oplysning om organdonation. Oplysningom Organdonations vigtigste formål er, som navnet antyder, at oplyse om organdonation ogappellere til danskerne om stillingtagen til organdonation. Oplysning om Organdonation hardeltaget i flere nationale donorkampagner. Derudover informerer Oplysning om Organdonationløbende om organdonation gennem informationsstande, foredrag, patient-til-patient kontakt,presse, hjemmeside, sociale medier og informatørkorpset.Styrket kommunikationsindsats ved sammenlægning af de to organerDansk Center for Organdonation og Oplysning om Organdonations kommunikationsindsats erhenvendt til forskellige målgrupper. Hjerteforeningen, Danmarks Lungeforening og Nyreforeningenmener, at Oplysning om Organdonations sekretariat bør overføres til Dansk Center forOrgandonation. Denne sammenlægning vil betyde en øget koordinering og vidensdeling i arbejdet.Det vil endvidere give mulighed for at anvende de nuværende ressourcer mere hensigtsmæssigt.Hverken Dansk Center for Organdonation eller Oplysning om Organdonation har på nuværendetidspunkt ressourcer til at ansætte en kommunikationsmedarbejder, der kan sikre den nødvendigekommunikation med de forskellige aktører. Der har i gennem længere tid været et ønske i beggefora, om at styrke kommunikationsindsatsen, hvorfor Hjerteforeningen, Nyreforeningen ogDanmarks Lungeforening mener, at der bør tilføres et årsværk til det fælles sekretariat, således atder kan ansættes en kommunikationsmedarbejder på fuld tid. Denne styrkelse afkommunikationsindsatsen vil være nødvendig i forbindelse med indførelsen af nudging og øgetinformationsaktivitet.Februar 2014
4