Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 345
Offentligt
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
Til:Dato:
Udvalgets medlemmer28. marts 2014
Med henblik på drøftelse af afvikling af samråd i SUU på mødet den 1. april,omdeles hermed uddrag af ”Vejledning til formænd for Folketingets ståendeudvalg”.Med venlig hilsenAne Elmose,udvalgssekretær
8. SAMRÅDEt udvalg kan bede en minister om at besvare spørgsmål mundtligtunder et samråd i et udvalgsmøde.Det er udvalgsformandens opgave at sørge for, at et samråd afviklesså effektivt som muligt for såvel udvalget som ministeren, og såledesat spørgeren får svar på sit samråds-spørgsmål, og (ved åbne samråd)at tilhørere og seere får et godt udbytte af samrådet.Samrådsspørgsmål kan kun stilles af udvalgets medlemmer.Samrådsspørgsmål skal som udgangspunkt være af holdningsmæssigkarakter. Faktuelle forhold med relation til samrådsspørgsmålet kanofte med fordel afklares ved spørgsmål til ministeren til skriftlig besva-relse, før der indkaldes til samråd.Spørgeren kan efter ønske få sit navn angivet som spørger på sam-rådsspørgsmål. Spørgeren angiver, om samrådet ønskes afholdt forlukkede eller åbne døre. Udgangs-punktet er, at samråd er lukkede. Etmindretal på 3 udvalgsmedlemmer har adgang til at få gennemført etsamråd for åbne døre. I praksis afholdes langt hovedparten af samrådfor åbne døre.
1/4
Samrådsspørgsmål om samme emne (eventuelt stillet af forskelligeudvalgsmedlemmer) bør afvikles i samme samråd.Samrådsspørgsmål stillet til to eller flere ministre i samme sag børbegrænses. Hvis en ministers sagsområde kun udgør en lille andel iden pågældende sag, bør den primære minister kunne besvare sam-rådsspøgsmålet alene med skriftligt bidrag fra den anden minister.Samråd, som vedrører flere udvalgs sagsområder, bør afholdes af detprimære udvalg, som inviterer andre relevante udvalg til at deltage isamrådet.Udvalgssekretæren orienterer udvalgsformanden om samrådsspørgs-mål, da disse indebærer, at udvalget anmoder ministeren om at mødefrem for udvalget i et samråd. Hvis udvalgssekretæren vurderer, at etsamrådsspørgsmål giver anledning til principiel overvejelse, inddragerudvalgssekretæren udvalgsformanden, før samrådsspørgsmålet stil-les.Udvalgssekretæren aftaler tidspunktet for samrådet med ministerse-kretariatet og spørgeren. Samråd afholdes som udgangspunkt på ud-valgets sædvanlige mødetidspunkt (eventuelt på udvalgets alternativemødetids-punkt). Ressortministeren for et udvalg bør, medmindre sær-lige forhold gør sig gældende, være indstillet på at møde i samråd iudvalget på udvalgets sædvanlige (eller alternative) mødetidspunkt,senest 2-3 uger efter et samrådsspørgsmål er stillet, således at sagenikke mister aktualitet. Udvalget kan med fordel generelt afstemme ud-valgets forventninger til ministerens deltagelse i samråd med ministe-ren.Udvalgssekretæren inddrager udvalgsformanden, hvis der ikke kanopnås enighed om tidspunktet for samrådet, eller hvis det viser signødvendigt at afholde samrådet uden for udvalgets normale mødetids-punkt.Det kan være hensigtsmæssigt – generelt eller konkret – at afstemmetidsrammen for samråd mellem udvalg, minister og spørger med hen-blik på at udnytte tiden så effektivt som muligt.Det enkelte udvalg kan eventuelt træffe beslutning om tidsrammer forsamråd og procedurer i udvalget under åbne samråd, så de er tilpas-set udvalgets arbejdsform og de emner, der behandles i udvalget.Udvalgsformanden kan tilstræbe en tidsramme, hvorefter et samrådf.eks. normalt ikke overstiger en times varighed. Det forudsætter, atministerens indledende besvarelse er rimelig kortfattet, så der er godtid til opfølgende spørgsmål fra udvalget.
2/4
Udvalgssekretariatet udgiver en nyhed om samrådet på Folketingetshjemmeside, når tidspunktet for samrådet er fastlagt. Nyheden inde-holder en gengivelse af samråds-spørgsmålet og praktiske oplysningervedrørende afholdelsen af samrådet.Udvalgsformanden leder afviklingen af samrådet på udvalgsmødet ogfordeler ordet.Ved åbne samråd oplyser udvalgsformanden indledningsvis kort omemnet for samrådet, og hvem der har indkaldt til samrådet, og at sam-rådet bliver tv-transmitteret. Samrådet kan i så fald følges direkte påFolketingets tv-kanal og internettet. Hvis der ikke er tv-kapacitet tilsamrådet, bliver det kun lyd-optaget.Udvalgsformanden bør tilstræbe, at tiltaleformen under de åbne sam-råd nærmer sig tiltaleformerne i Folketingssalen. Udvalgsmedlemmerbør omtales ved fornavn og efternavn og ministre ved deres ministerti-tel.Udvalgsformanden giver først det udvalgsmedlem, som har stillet sam-rådsspørgsmålet, mulighed for kort at begrunde samrådet.Udvalgsformanden giver herefter ministeren ordet for besvarelse afsamrådsspørgsmålet. Hvis der er stillet flere samrådsspørgsmål tilsamme samråd, vil udvalgssekretæren forud for samrådet have aftaltmed spørgeren og ministersekretariatet, om ministeren skal besvaresamrådsspørgsmål et ad gangen eller kan besvare samrådsspørgsmå-lene samlet. Tilsvarende gælder, hvis et samrådsspørgsmål undtagel-sesvis er stillet til flere ministre. Udgangspunktet er, at ministeren,medmindre særlige forhold gør sig gældende, indledningsvis kan be-svare alle samrådsspørgsmål under et.Efter ministerens indledende besvarelse af samrådsspørgsmålet styrerudvalgsformanden med god og effektiv mødeledelse afviklingen afopfølgende spørgsmål fra udvalgets medlemmer. Udvalgsmedlem-mernes indlæg under samrådet bør være rimelig kortfattede og skalsom udgangspunkt formuleres som et spørgsmål til ministeren, menkommentarer, som ikke indeholder spørgsmål, kan også forekomme.Spørgsmål skal holdes inden for emnet for samrådsspørgsmålet. Ud-valgsformanden kan vælge at lade flere (f.eks. 3) udvalgsmedlemmerstille spørgsmål, før udvalgsformanden giver ministeren ordet for be-svarelse. Ministerens besvarelse af de stillede spørgsmål bør værerimelig kortfattet.Samrådet forsætter, indtil der ikke er flere udvalgsmedlemmer, sombeder om ordet, og ministeren har besvaret de stillede spørgsmål. Ud-valgsformanden bør afslutte samrådet, hvis udvalgsmedlemmers
3/4
spørgsmål eller ministerens svar ikke bidrager med nyt til samrådet,f.eks. hvis spørgsmål og svar bliver gentaget. Udvalgsformanden kantilstræbe, at et samråd som udgangspunkt ikke over-stiger ca. en time.Udvalgsformanden kan eventuelt henvise udvalgsmedlemmer til atfølge op på samråd med spørgsmål til skriftlig besvarelse eller med atindkalde til nyt samråd.Udvalgsformanden spørger efter samrådet – når ministeren og tilhø-rerne har forladt lokalet – om samrådet giver udvalget anledning tilbemærkninger eller ønsker om opfølgning i udvalget, f.eks. i form afspørgsmål til ministeren.Udvalgssekretæren sørger for, at eventuel aftalt opfølgning sker, her-under at der stilles spørgsmål, hvor ministeren anmodes om at over-sende et eventuelt talepapir til brug for samrådet.Samråd er som udgangspunkt af orienterende karakter. Hvis udvalget– hvad der i praksis sker yderst sjældent – efter ønske fra ministereneller et eller flere udvalgsmedlemmer træffer en beslutning i tilknytningtil samrådet, skal udvalget orientere ministeren herom og beslutningenføres ind i udvalgs-protokollen. Folketingets Ombudsmand kan ikkebehandle en sag, som der er truffet beslutning om i Folketinget. Om-budsmanden er ikke udelukket fra at behandle en sag, når et samrådherom har været orienterende.Tv- eller lydoptagelse af et åbent samråd bliver efter samrådet lagt udpå Folketingets hjemmeside.
4/4