Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 322
Offentligt
1348784_0001.png
1348784_0002.png
Til Folketingets SundhedsudvalgJeg har netop med stor interesse fulgt høringen om funktionelle lidelser. Siden 2008 har jeg selvværet sygdomsramt uden at min diagnose dog er ’ramt’ af TERM-modellen.Jeg har især i det seneste år lyttet til utallige beretninger om, hvad sygdomsramte udsættes for i detkommunale system. Og jeg håber intenst, at høringen i dag vil munde ud i en større tilbageholden-hed med, at gøre fysiske lidelser til psykiske og dermed give det kommunale system den mulighed,at sygdomsramte i al evighed kan kastes rundt i systemet, fordi der stadig opfindes yderligerebehandlingsmuligheder.Min grund til at skrive her er dog primært en bemærkning fra mødelederen Karen Klint. Den lødsådan her: ”Vi kan ikke lovgive os til, at folk bliver raske”.Det er ellers netop det indtryk man får af de lovmæssige tiltag over for sygdomsramte.Vi betegnes konsekvent ’sygemeldte’, som om sygdommen er ligegyldig – det er kun det, atvi er sygemeldte, der er et problem.Vi er placeret under beskæftigelsesministeriet, fordi det vigtigste er at få os tilbage påarbejdsmarkedet – ikke at få os raske.Vi oplever, at kommunernes kassetænkning grundet refusionsordninger gør det favorabeltfor dem, at holde sygdomsramte på kontanthjælp år efter år uden nogen helbredsmæssigtrelevant indsatsVi udelukkes næsten totalt fra den mulighed, at få førtidspension. Jeg oplevede selv vedmøde med Mette Frederiksen i december 2013, at spørgsmålet om, hvad der skulle gøres forde sygdomsramte, der absolut ingen restarbejdsevne har, blev afvist med bemærkning om, atdet jo var at lægge fokus på det negative.Min opfordring til Sundhedsudvalget er derfor, at udvalget frem over skalArbejde for ændring af refusionsordningerne, så det ikke længere vil være attraktivt forkommunerne, at fastholde sygdomsramte på kontanthjælp uden andre tiltag end debeskæftigelsesrettede.Arbejde for at lovbrud i kommunernes sagsbehandling på jobcentrene sanktioneres medbøder til en erstatningsfond og med en erstatning til den sygdomsramte, der IKKE måmodregnes i fremtidige ydelser eller medregnes i formue.Arbejde for at kommunerne kun tilkender fleksjob, som der er reel mulighed for at densygdomsramte faktisk kan få.Arbejde for at de kommunale sagsbehandlere (inklusive en eventuel lægekonsulent) ikkekan tiltage sig lægelige behandlerkompetencer og ignorere erklæringer fra den sygdoms-ramtes speciallæger.Jeg er klar over, at nogle af disse spørgsmål bevæger sig ind på andre ministeriers område. Menmener dog, at Sundhedsudvalget bør have eller tiltage sig stor indflydelse på disse emner.Kassetænkning og deraf følgende lovbrud i kommunerne er dræbende for en hensigtsmæssig ind-sats for sygdomsramte. Eksemplerne er utallige og strækker sig fra manglende sagsbehandling tildirekte sygdomsforværrende tiltag. Og fra dokumentfalsk over mistænkeliggørelse til inkompetenceog rådvildhed hos sagsbehandlerne.
Som stifter af ’Aktion syg i Danmark’* kan jeg levere dokumenterede cases på alle disse lovbrud.Og jeg står gerne til rådighed med min viden og yderligere oplysninger.Med venlig hilsenRie Grenaa, Toksværd32 12 55 55[email protected]* Aktion syg i Danmark er en Facebook-gruppe, der med sine 850 medlemmer samt yderligerelokalgrupper i omkring halvdelen af landets kommuner søger at skabe fokus på sygdomsramtesvilkår ved forskellige aktioner.