Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 300
Offentligt
Har du fået enbehandlings- ellerlægemiddelskade?Så har du måske rettil erstatning
1
Patientforsikringensælger ikke forsikringer,men givererstatning,hvisen patient får en skade.Derfor hedder vi nuPatienterstatningen.
2
ERSTATNING FOR DIN SKADE
Har du fået en behandlings- eller lægemiddelskade,kan du anmelde den til Patienterstatningen. Det ervores opgave at sikre, at du får den erstatning, du ef-ter loven har ret til. Ordningen omfatter stort set helesundhedsvæsenet.Du kan godt søge om erstatning, selvom din læge vardygtig. Vi vurderer kun skaden – ikke behandleren. Dukan også søge om erstatning, selvom du har sagt ja tilen behandling, som du vidste var risikabel.Du kan også få erstatning for alvorlige bivirkninger,der skyldes den medicin, du har fået.Det er gratis at anmelde en sag, og du behøver ikkeen advokat. Vi sørger for at få alle relevante journa-ler og oplysninger om din skade, inden vi træffer af-gørelse i din sag.Sundhedspersoner har pligt til at fortælle dig om os,hvis de mener, at du måske har en skade, der giverdig ret til erstatning. De skal også hjælpe dig med atanmelde skaden, hvis du har brug for det.Du kan dog altid selv tage initiativet, og du er ogsåvelkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål.
Patienterstatningendriver en erstatningsord-ning. Vi afgør sagerneefter klage- og erstat-ningsloven.Vi har mange lægeligeeksperter tilknyttet, dersammen med vores juri-ster vurderer sagerne. Tildaglig arbejder lægernepå landets hospitaler.Find flere oplysninger omos og dine rettigheder påpatienterstatningen.dk.Her kan du også bliveklogere på din sag ved atgå igennem nogle enkletrin i vores online-guide:”Tjek din skade”. Du kanogså anmelde din sagonline.
3
HVAD ER EN SKADE?
Din skade skal være sket i forbindelse med en behandling eller en un-dersøgelse eller skyldes den medicin, som du har fået.Hvis du falder på din cykel og slår dig, er det ikke en skade, som du kananmelde til os. Men hvis noget går galt i forbindelse med behandlingenaf dig efter dit fald, og du får en yderligere skade, kan du søge om er-statning for behandlingsskaden.Når det gælder skader efter den medicin, du har fået, ser vi på alvorlig-heden af dine bivirkninger. Alle lægemidler har bivirkninger. Det er der-for vores opgave at vurdere, om dine bivirkninger er mere alvorlige, enddu med rimelighed skal acceptere, når du samtidig også skal behand-les for din sygdom.Du kan også få erstatning for fejlagtig eller forsinket diagnose eller formanglende behandling. Det kræver dog, at den forsinkede eller fejl-agtige diagnose eller den manglende behandling har ført til en skade.Donorer og forsøgspersoner kan også søge om erstatning for skader.
4
REGLERNEVi vurderer din sag efter reglerne i klage- og erstatningsloven. De tremest brugte regler er: specialistreglen, rimelighedsreglen og apparatur-reglen.
123
SPECIALISTREGLENHer ser vi på, om en erfaren specialist ville have gjort no-get andet i forbindelse med din behandling, og din skadepå den måde kunne være undgået.Hvis vi vurderer, at din skade kunne være undgået, så vildu have ret til erstatning efter denne regel.
RIMELIGHEDSREGLEN ELLER TÅLEREGLENHer ser vi på alvoren af den sygdom, du blev behandletfor. Jo mere syg du er, jo flere komplikationer efter be-handlingen eller bivirkninger efter medicin skal du tåle,uden det giver dig ret til erstatning.Hvis vi vurderer, at din skade går ud over, hvad du skaltåle i forbindelse med behandlingen af din sygdom, så vildu have ret til erstatning efter denne regel.
APPARATURREGLENHer ser vi på, om din skade skyldes fejl i teknisk appara-tur. Det kan fx være defekte røntgenapparater, sprøjter,proteser eller strålekanoner.Hvis vi vurderer, at din skade skyldes fejl i teknisk appa-ratur, så vil du have ret til erstatning efter denne regel.
5
HER DÆKKER LOVEN IKKESorg og uindfriede forventningerVi kan ikke erstatte den smerte og sorg, efterladte står tilbage med,når de mister en pårørende på grund af en skade. Vi kan kun erstatteøkonomiske tab. Vi kan heller ikke give erstatning, fordi en behand-ling ikke fører til den forventede helbredelse eller for følgerne af densygdom, du blev behandlet for.
ForældelsesfristFra det tidspunkt du finder ud af, at du har en skade, til du anmelder, måder ikke gå mere end tre år. Hvis du anmelder skaden efter fristens ud-løb, kan vi ikke behandle din sag. Er det mere end ti år siden, du blevbehandlet, og har du først nu fundet ud af, at du har en skade, så kanvi heller ikke behandle din sag. I loven er der nemlig en absolut for-ældelsesfrist på ti år.
TandskaderHvis du får en tandskade i forbindelse med en behandling hos en tand-læge, skal du anmelde din sag til Tandlægeforeningens Patientforsikring:www.tf-patientskade.dk.
Psykiske skader efter lægemidlerDu kan ikke få erstatning for en psykisk skade, der er sket på grund afden medicin, du har fået.
Skade i udlandetDu kan kun få erstatning for skader, der er sket i forbindelse med be-handling i udlandet, hvis du er henvist til behandlingen af det danskesundhedsvæsen. Du kan også kun få erstatning for skader efter medicin,der er købt og udleveret i Danmark eller via en dansk hjemmeside.
Mindre skaderVi erstatter kun behandlingsskader, hvis de økonomiske tab oversti-ger 10.000 kr. For lægemiddelskader er det tilsvarende beløb3.000 kr.
6
HVAD ERSTATTES?Hvis din skade bliver anerkendt, bruger vi erstatningsansvarsloven til atudregne din erstatning. Efter denne lov kan vi tildele erstatning, hvis duhar haft en eller flere af følgende tab og udgifter på grund af skaden:••••Helbredsudgifter og andre tabTabt arbejdsfortjenesteSvie og smerteVarigt mén• Tab af erhvervsevne• Tab af forsørger, udgifter tilbegravelse og overgangsbeløb
HVEM BETALER?
Er din skade sket i forbindelse med behandling i sundhedsvæsenet, bli-ver erstatningen betalt af regionerne og forsikringsselskaber. Hvis der istedet er tale om en lægemiddelskade, er det Ministeriet for Sundhedog Forebyggelse, der betaler.
7
Har du fået en behandlingsskadeeller en alvorlig bivirkning af medicin,kan du have ret til erstatning.Læs mere på patienterstatningen.dk
PATIENTERSTATNINGENNYTORV 5, 3. SAL1450 KØBENHAVN KTEL +45 3312 4343FAX +45 3312 4341