Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 300
Offentligt
Marts 2014
Vi har fået nyt navn, som præciserer vores opgave.Vores opgaveVi giver erstatning, hvis en patient får en skade i forbindelse med en behandlingeller alvorlige bivirkninger efter et lægemiddel. Men vi er ikke et forsikringssel-skab, og patienterne skal ikke tegne forsikring. Derfor hedder vi nu Patienterstat-ningen i stedet for Patientforsikringen.Fælles opgaveDet er vores opgave at sikre, at patienterne får den erstatning, som de efter lovenhar krav på, og her har vi en fælles udfordring. Alt for mange får ikke den erstat-ning, de har ret til, fordi de ikke kender erstatningsordningen. Derfor har de brugfor din hjælp.Din opgaveHvis du opdager, at en patient har fået en skade efter en behandling eller alvor-lige bivirkninger efter et lægemiddel, skal du informere om Patienterstatningen.Det har du pligt til efter loven. Det er så vores opgave at se på den anmeldteskade - ikke behandleren - og ud fra et solidt juridisk og lægefagligt fundamentvurdere, om patienten har ret til erstatning.InformationVi har lavet en ny folder, der mere enkelt forklarer, hvornår det giver meningat anmelde en skade. Vi har også fået en online-guide “Tjek din Skade” påpatienterstatningen.dk, hvor patienten ved at svare på nogle få spørgsmål kandanne sig et indtryk af, om der er grundlag for at søge om erstatning. På denmåde håber vi på at undgå nogle af de anmeldelser, som vi alligevel ender medat afvise, og som er til frustration for både patienter og sundhedsvæsenet.Jeg vil opfordre til, at du besøger vores hjemmeside, og jeg håber, at du vil anbe-fale dine patienter at bruge “Tjek din Skade”, inden de anmelder.Hvis du har brug for flere foldere, kan de downloades fra vores hjemme-side, men du er også velkommen til at bestille flere ved at skrive til os på[email protected].Med venlig hilsenKaren-Inger BastDirektør, Patienterstatningen