Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 300
Offentligt
1341904_0001.png
Til Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets medlemmer3. marts 2014Dokumentnummer:IO-12166
Patientforsikringen har fået nyt navn, og vi hedder nu Patienterstatningen.Vi vil med det nye navn fortælle, at vi er en erstatningsordning for patienter, og at vi tageros af både behandlings- og lægemiddelskader. Vi ved fra forskellige undersøgelser, atmange ikke er opmærksomme på, at man kan søge erstatning for lægemiddelskader. Også vil vi også gerne væk fra ordet ”forsikringen”, fordi vi netop ikke er et forsikringssel-skab.Patienterstatningen benytter navneskiftet til i annoncer og breve at minde om, at sund-hedspersonalet efter klage- og erstatningsloven har pligt til at vejlede om erstatningsmu-ligheden, hvis de mener, at en patient kan have en behandlings- eller lægemiddelskade.Vi anser sundhedspersonalet som de vigtigste samarbejdsparter, fordi den enkelte læge,sygeplejerske mv. er gode til at vejlede patienterne også om erstatning.Vi vil gerne have de rigtige anmeldelser ind, nemlig dem hvor der er udsigt til erstatning.Ingen har glæde af anmeldelser, som ikke fører til erstatning – det er bare nyttesløs sags-behandling.Som led i dette arbejde lancerer vi i forbindelse med navneskiftet guiden ”tjek din skade”på vores hjemmeside, som patienter opfordres til at bruge, inden de beslutter, om de vilanmelde sagen. Vi håber, at guiden kan være med til, at vi ikke får anmeldelser, somklart vil blive afvist.Jeg vedlægger det generelle brev, som er sendt ud til sygehuse, læger mv., og som for-tæller mere om navneskiftet, vores kampagne og vores nye pjece.
Med venlig hilsen
Karen-Inger BastDirektør, Patienterstatningen
NYTORV 5, 3. SAL
1450 KØBENHAVN K
TEL +45 3312 4343
FAX +45 3312 4341
[email protected]
www.patienterstatningen.dk