Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 214
Offentligt
FolketingetsSundheds- og Forebyggelsesudvalg
Erhvervsuddannelsesreform svækker kvalitet i social og sund-social-hedsuddannelsenKære medlemmer af Sundheds og Forebyggelsesudvalget.Sundheds-Vi vil først og fremmest kvittere for et godt og konstruktivt møde itorsdags den 12. december mellem FOAs social og sundhedssektor ogsocial-udvalget, hvor mange interessante synspunkter blev udvekslet og drøf-f-tet.Efterfølgende modtog vi en mail den 16. december fra udvalget, hvor Istiller et spørgsmål, om hvorvidt uddannelsen til social og sundheds-social-assistent som led i erhvervsuddannelsesreformen vil blive forringet?erhvervsuddannelsesreformen,JA – set fra et FOA synspunkt vil de have store konsekvenser.detDet vil vi gerne illustrere med et par case-eksempler.Jasmin har lige afsluttet grundskolen og vil gerne være social ogsocial-sundhedshjælper med det for øje, at læse videre til social og sund-social-hedsassistent. For at bliver lidt mere sikker i sit valg, vælger Jasmin attage et rengøringsjob på et plejehjem et halvt års tid inden hun går ittid,gang med uddannelsen.Jasmin vil efter en reform få 17 skoleuger mindre end eleverne i dag.Det er et eksempel på situation 2), som er illustreret i det vedlagteskema.Camilla, 30 år og har arbejdet som ufagufaglærtinden for detailhandel ogønsker at blive social- og sundhedshjælper og muligvis læse videre tilsocial- og sundhedsassistent.assistent.Camillavil efter en reform få minimum 9 skoleuger mindre end elevernevili dag. Camilla er et eksempel på situation 4) i vedlagt skema.vedlagteRegeringen vil ifølge reformforslagetreformforslagetfastholde det faglige niveau og defaglige mål på alle erhvervsuddannelsererhvervsuddannelser.Det tror FOA bliver svært, når skoleugerne reduceres så meget for fler-r-tallet af kommende elever.FOA er bekymret for, at en reform lægger så snævre rammer om de er-hvervsrettede velfærdsuddannelser, at især social og sundhedsuddannel-social-sens trin 1 til social- og sundhedshjælper ikke længere vil kunne leve op tilarbejdsmarkedets krav til kvalificeret arbejdskraft.Uddannelsen til social- og sundhedshjælper er det første trin på uddanneuddannel-sen til social- og sundhedsassistent. Når det faglige niveau på trin 1 bliver
Dato:
17.12.2013Ref.:
KAS/lom/chn
FOAStaunings Plads 1-31790 København VTelefonTelefaxKontonr.4697 26264697 23005301-0476807
-2-
sat under stort pres, så risikerer det atfåen afsmittende effekt på social- ogsundhedsuddannelsens trin 2 til social og sundhedsassistent.social-FOA sætter derfor et stort spørgsmålstegn ved, omman efter en reform viltommankunne bevare de slutkompetencer, der skal nås som nyuddannet social ogsocial-sundhedsassistent.Social- og sundhedsassistenterrne er på baggrund af deres uddannelseauto-o-riserede sundhedspersoner, som arbejder under ansvar inden for sund-er,hedsloven.De løser en bred vifte af grundlæggende sygeplejeopgaver inden for bådedet somatiske og psykiatriske sygehusområde, baseret på klinisk observa-tion og sikre færdigheder, der kræver solid faglig viden og kompetence.Eksempler på sygeplejeopgaver er medicinadministration, kliniske plejeoplejeop-gaver til patienter med fx sonder, katetre, drops; sårskifte, støttende sy-gepleje til psykotiske patienter, vejledningsopgaver om fx ernæring ellerom hvordan patienten så vidt mulig undgår genindlæggelse samt koordine-me-ringsopgaver, så patientforløbene glider optimalt - hertil kommer genereltsopgaver,et udstrakt krav til dokumentation af sygeplejen.
Med de nævnte opgaver in mente, ser FOA med stærk bekymring ppåreformen af erhvervsuddannelserne og dens konsekvenser for socialsocial-og sundhedsuddannelsen. Det kan blive mere end vanskeligt at fafast-holde det faglige niveau først og fremmest hos social og sundheds-social-hjælperne, men også hos social og sundhedsassistenterne.social-Glædelig jul og godt nytår.Med venlig hilsen
Karen Stæhr, formand for FOAs social og sundhedssektorsocial-
-3-
Social- og sundhedshjælperuddannelsen før og efter erhvervsud-dannelsesreformen+/ skole efter+/-reform
Målgrupper
Før reformen
Efter reformen
1)Unge direkte fra folke-skolen2)Unge op til 25 år, der idag har behov for etgrundforløb3)Unge op til 25 år, der idagikkehar behov foret grundforløb4)Voksne fra 25 år mederhvervs- og uddannel-seserfaring (men ikkekrav om relevant erfa-ring)
44 uger skole+ praktik44 uger skole+ praktik24 uger skole+ praktik
57 uger skole+ praktik
+ 13 uger skole(+ 23 %)
27 ugerskole+ praktik27 uger skole+ praktik
- 17 uger skole(- 39 %)+ 3 uger skole(+ 11 %)
24 uger skole+ evt. praktik
max.15 uger skole+ evt. praktik
- 9 uger skole(- 38 %)