Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1289255_0001.png
1289255_0002.png
1289255_0003.png
1289255_0004.png
1289255_0005.png
1289255_0006.png
RigsrevisionenAtt.: Einar FoghSt. Kongensgade 451264 København K
30-08-2013Sag nr. 09/1099Dokumentnr.Mikkel LambachTel. 35298212

Opfølgning på Rigsrevisionens beretning om voksnes adgang til psykia-

trisk behandling 2013

Rigsrevisionen har anmodet Danske Regioner om at redegøre for en rækkeinitiativer, der alle har til formål at sikre voksne adgang til psykiatrisk be-handling. Rigsrevisionens anmodning sker som led i den løbende opfølg-ning på Rigsrevisionens beretning om voksnes adgang til psykiatrisk be-handling fra 2009.Danske Regioner er af regionerne blevet gjort opmærksom på, at Rigsrevi-sionen har henvendt sig til de fem regioner og udbedt sig en redegørelseherfra også. Danske Regioner vil således i det følgende alene fokusere påden overordnede status og udmøntning af initiativer samt data på landsplan.Danske Regioner har i samarbejde med regionerne igangsat flere initiativerindenfor psykiatrien, der har potentiale til at styrke den faglige og økono-miske styring. Nogle initiativer er allerede indført, mens andre er under ind-fasning eller planlægning. Initiativerne har et bredt sigte og retter sig bådemod kapacitetsudvidelser, bedre kapacitetsudnyttelse, uddannelse, rekrutte-ring og bedre kvalitet i udredning og behandling indenfor voksenpsykiatri-en. Samlet set er det Danske Regioners forventning, at initiativerne giverbedre og mere strømlinede patientforløb.

Kapacitetsanalyse i psykiatrien

Med afsæt i aftalen om regionernes økonomi for 2013 mellem Regeringenog Danske Regioner har Deloitte gennemført en analyse af kapaciteten tiludredning og behandling på det psykiatriske område, herunder de persona-lemæssige ressourcer. I analysen fremhæver Deloitte en række styrings-mæssige tiltag, som regionerne har taget med henblik på at optimere pro-duktiviteten og kapacitetsudnyttelsen.
E-mail: [email protected]
Deloitte noterer overordnet, at initiativerne tilsammen indebærer en betyde-lig nyorientering af den faglige og økonomiske styring. Deloitte vurdererligeledes, at initiativerne rummer potentiale til et markant opbrud i den hid-tidige styringspraksis inden for psykiatrien, i stil med det der har fundetsted i andre dele af sundhedsvæsnet. Deloittes vurderer endvidere, at regio-nerne med initiativerne har igangsat et omfattende udviklingsprogram, derrummer et stort potentiale for at forbedre kapacitetsudnyttelsen.Nedenfor vil elementer af Deloittes analyse, herunder Deloittes vurderingaf konkrete tiltag blive inddraget.

Den kapacitetsmæssige udvikling i voksenpsykiatrien

Danske Regioner følger løbende udviklingen i kapaciteten indenfor psyki-atriområdet. Det sker for det første i kraft af en årlig benchmark-rapport,der baserer sig på en række centrale nøgletal for aktivitet og kapacitet ipsykiatrien jf. tabel 1. For det andet følges udviklingen i ventelister til ud-redning og behandling kvartalsvist jf. tabel 2. Såvel benchmark som vente-listeopgørelse offentliggøres påwww.regioner.dk.Tabel 1. Centrale aktivitets- og kapacitetstal 2009-2012 (voksenpsyk.)

Aktivitet

2009

2012

Ændring i pct.

Antal patienter91.74296.8696,3Antal udskrivninger38.67541.3776,6Antal ambulante besøg788.628855.0507,8Antal henvisninger47.575*52.4709,4Kilde: Landspatientregistret per 10. marts 2013*Kilde: Danske Regioner. Tallet vedrører 2010
Side 2
Det fremgår af tabel 1, at aktiviteten i voksenpsykiatrien i perioden 2009-2012 på en række centrale aktivitetsparametre er steget mellem 6 og 10procent. I samme periode er udgifterne til voksenpsykiatrien steget 4 pro-cent. (PL-2012). Regionerne har således formået at udvide behandlingska-paciteten indenfor en snæver økonomisk ramme og dermed øget adgangentil udredning og behandling i voksenpsykiatrien.Tabel 2. Ventelister til udredning og behandling i psykiatrien 2009-2013

Ventetid

2009

2010

2011

2012

2013

Under 2 mdr.3.5683.4673.6664.6394.837Over 2 mdr.1.2141.3079289501.151

I alt

4.782

4.768

4.594

4.967

5.988

% > 2 mdr.25,427,420,219,119,2Kilde: Danske Regioner
Det ses af tabel 2, at ventelisterne til udredning og behandling er steget si-den 2009. Samtidig med at antallet af personer, der afventer udredning og/eller behandling er steget, er i andelen, der venter mere end to måneder fal-det fra hver fjerde i 2009 til hver femte i 2013. Regionerne har via en mål-rettet indsats for at få folk hurtig udredt nedbragt andelen af patienter, derventer længe på udredning og behandling.Danske Regioner vurderer, at både aktivitets- og kapacitetsudvidelserne så-vel som reduktionen i andelen af patienter, der venter mere end to måneder,er fint i tråd med intentionerne bag de nuværende patientrettigheder jf.sundhedslovens §§ 87h og 90 om udvidet ret til behandling for psykisk sy-ge voksne.

Nye patientrettigheder i psykiatrien

Ovenfor ses et billede af, at aktivitetsudvidelserne er gået hånd i hånd med,at flere henvises, udredes og behandles i voksenpsykiatrien.Med regionernes økonomiaftale for 2014 er det aftalt, at patienter med psy-kisk sygdom skal have samme adgang til udredning og behandling af højkvalitet som somatiske patienter. Derfor indføres en udrednings- og be-handlingsret for såvel børn og voksne med psykisk sygdom.De nye patientrettigheder indføres i to faser. Fra 1. september 2014 indføresen udredningsret på 2 måneder samt en differentieret behandlingsret på énmåned ved alvorlig sygdom og to måneder ved mindre alvorlig sygdom.Fra 1. september 2015 gælder den fulde udrednings- og behandlingsret,hvorefter patienterne skal udredes indenfor én måned.Udrednings- og behandlingsretten indføres med afsæt i en fælles forståelseaf, at regionerne har igangsat en omstilling af psykiatrien med fokus påpakkeforløb, centraliseret visitation og introduktion af styringsmodeller, derknytter aktivitet og økonomi tættere sammen.På det grundlag har Danske Regioner derfor en fælles forståelse med rege-ringen om, at retten ikke må føre til udvidelser i behandlingspsykiatriensmålgruppe, herunder ændringer i henvisningspraksis. Tilsvarende er dermed regeringen enighed om, at sætte fokus på det psykiatriske område, nårder skal træffes beslutning om nationale kliniske retningslinjer og visitati-onsretningslinjer. Det vil understøtte ensartet høj kvalitet og effektiv res-sourceudnyttelse på det psykiatriske område.
Side 3
Det er Danske Regioners vurdering, at de kommende patientrettigheder vilmedføre et yderligere pres på kapaciteten i psykiatrien og udgøre en betyde-lig udfordring for regionerne. Det er i den sammenhæng vigtigt at væreopmærksom på, at de kommende patientrettigheder indenfor psykiatrienudelukkende udgør en skærpelse i forhold til de eksisterende frit-valgs-rettigheder, der først gælder efter to måneders ventetid.Med udsigten til indførelse af nye og skærpede patientrettigheder i psyki-atrien fra 1. september 2014, ser Danske Regioner sig for nuværende ikke istand til at redegøre for, hvornår den gennemsnitlige ventetid forventes atfalde. Med de kommende patientrettigheder vil målestokken for regionernederfor fremadrettet bestå i både ”ventetid til udredning” og ”den gennem-snitlige ventetid på psykiatrisk behandling”.

Status for igangsatte initiativer

Danske Regioner og regionerne har indenfor de senere år igangsat en rækkeinitiativer, der har til hensigt at øge behandlingskapaciteten i psykiatrien.Nedenfor følger en kort status på de væsentligste. Desuden henvises til re-gionernes egne tilbagemeldinger på Rigsrevisionens henvendelse.Pakkeforløb i psykiatrien og central visitationFor sikre en mere ensartet udredning og behandling af høj kvalitet er der fra1. januar 2013 indført standardiserede ambulante pakkeforløb for ni ikke-psykotiske diagnoser i voksenpsykiatrien samt en udredningspakke. På detbørne- og ungdomspsykiatriske område er der indført fire udredningspak-ker, der i løbet af efteråret 2013 følges op af fire behandlingspakker.Pakkeforløbene i både voksenpsykiatrien og børne- og ungdomspsykiatrienmonitoreres, så der kan følges op, om udredning og behandling af patien-terne lever op til de faglige krav fastsat i pakkerne.Til at understøtte en faglig og kapacitetsmæssig fornuftig anvendelse afpakkeforløbene har alle regioner centraliseret deres visitation af patienter.Central visitation skal sikre, at udrednings- og behandlingsindsatsen igang-sættes ud fra ensartede kriterier og fælles retningslinjer for, hvilke faggrup-per der varetager hvilke opgaver.Deloitte har vurderet, at central visitation og pakker vil bidrage til den fort-satte udvikling af styringen af kvaliteten af behandlingen samt aktivitetenper enhed og behandler. Dette skal ses i sammenhæng med, at pakkerne vilvære drivende for en harmonisering af behandlingsindsatsen og for et større
Side 4
fokus på afslutning af forløb. Deloitte noterer videre, at begge initiativersom udgangspunkt er fagligt begrundede, men rummer også et væsentligtpotentiale for effektivisering. F.eks. sikrer det centrale overblik hos dencentrale visitation, at patienter henvises til det rette sted, og at kapacitetenkan udnyttes mere effektivt og fleksibelt.Implementering af pakkeforløb sammenholdt med central visitation anserDanske Regioner for helt afgørende for, at regionerne fremadrettet kan ned-bringe ventetiderne til udredning og behandling. Som før nævnt er det afstor vigtighed, at de kommende patientrettigheder ikke medfører et indika-tionsskred og en utilsigtet tilstrømning af nye patienter. Nationale kliniskeretningslinjer skal bidrage hertil.Uddannelsen til specialpsykologDanske Regioner har i samarbejde med regionerne etableret en ny special-uddannelse for psykologer i psykiatrien. Med uddannelsen styrkes psykolo-gernes kompetencer indenfor udredning, diagnosticering og behandling.Uddannelsen øger og kvalificerer psykologernes bidrag til den samlede ud-rednings- og behandlingsindsats i psykiatrien, og uddannelsen tjener såle-des til at styrke den samlede behandlingskapacitet i en tid, hvor de er udsigttil fortsat mangel på speciallæger i psykiatri.Uddannelsen er 4-årig og består af 2 forløb, et 1-årigt introduktionsforløb(I-forløb) og et 3-årigt hovedforløb (H-forløb). Der er tale om decideredeuddannelsesstillinger, som opslås en gang årligt til besættelse i regionerneFormelt krav er dansk autorisation som psykolog.Uddannelsen til specialpsykolog i henholdsvis psykiatri og børne- og ung-domspsykiatri kører nu på andet år. Der er aktuelt tre uddannelseshold igang, to hold indenfor psykiatri og et hold indenfor børne- og ungdomspsy-kiatri. Et nyt hold indenfor begge specialer igangsættes henholdsvis 1. sep-tember 2013 og 1. december 2013.Der er pr. maj 2013 godkendt henholdsvis 33 specialpsykologer i voksen-psykiatri og 27 specialpsykologer i børne- og ungdomspsykiatri. Frem mod2017 forventes der at blive færdiguddannet yderligere 74 specialpsykologeri voksenpsykiatri og 32 specialpsykologer i børne- og ungdomspsykiatri.De igangværende uddannelsesforløb afspejler en årlig normering på 30 for-løb i voksenpsykiatri og 15 forløb i børne- og ungdomspsykiatri.
Side 5
Det er Danske Regioners forventning, at de nye specialpsykologer vil med-føre et betydeligt kapacitetsmæssigt og kvalitetsmæssigt løft i udredningenog behandlingen af mennesker med psykisk sygdom.Shared careRegionerne er i gang med at udrulle en samarbejdsmodel kaldet Shared Ca-re mellem psykiatrien og almen praksis. Internationale erfaringer viser, atshared care via en tidlig indsats forebygger mange svære sygdomsforløb ogindlæggelse samt øger kvaliteten af den behandling, der udgår fra praksis-sektoren.Der er afsat 100 millioner kroner i satspuljen for 2012-2015, som regioner-ne hver især har ansøgt og i fællesskab for så vidt angår en fælles evalue-ring og undersøgelse af effekten. Den forskningsmæssige undersøgelse harfokus på effekten af shared care.Shared care indebærer et samarbejde med almen praksis. Det forudsætterderfor, at der indgås aftaler om honorering af de praktiserende læger. Pågrund af forårets konflikt med PLO er shared care forsøgene blevet forsin-ket.Shared care har på sigt store perspektiver i forhold til at sikre hurtig og ef-fektiv udredning og behandling af mennesker med psykisk sygdom, lige-som shared care bidrager til at sikre indsatser LEON-princippet (LavesteEffektive Omkostnings Niveau). Men det er samtidig vigtig at være op-mærksom på, at shared care aktuelt befinder sig projektniveau, og der fornuværende ikke er udsigt til implementering i fuld skala.
Side 6
Med venlig hilsen
Mikkel Lambach