Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 17
Offentligt
1289020_0001.png
1289020_0002.png
1289020_0003.png
1289020_0004.png
1289020_0005.png
1289020_0006.png
1289020_0007.png
1289020_0008.png
1289020_0009.png
1289020_0010.png
1289020_0011.png
1289020_0012.png
1289020_0013.png
1289020_0014.png
1289020_0015.png
1289020_0016.png
1289020_0017.png
1289020_0018.png
1289020_0019.png
1289020_0020.png
1289020_0021.png
1289020_0022.png
1289020_0023.png
1289020_0024.png
1289020_0025.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse – sagsnr. 1303838, dok.nr. 1308844.
UDKAST (Høring 8. oktober 2013)ForslagtilLov om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang indenfor sundhedsvæsenet(Ligestilling mellem psykiatriske og somatiske patienter i forhold til frit sygehusvalg,ret til hurtig udredning i sygehusvæsenet og differentieret ret til udvidet frit syge-husvalg.)
§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli 2010, som ændret senestved § 1 i lov nr. 904 af 4. juli 2013, foretages følgende ændringer:1.I§ 51, stk. 2,ændres »§§ 86-87 d« til: »§§ 86-87«.2.§ 82 b, stk. 4,ophæves.3.§ 86, stk. 3,ophæves.Stk. 4 bliver herefter stk. 3.4.I§ 86, stk. 4,som bliver stk. 3 udgår: »og 3«.5.Kapitel 20 aogkapitel 20 bophæves.6.I§ 87 i, stk. 1,ændres »§ 87, stk. 5« til: »§ 87, stk. 4«, og »§ 87 c og § 87 g,«udgår.7.I§ 90, stk. 1, nr. 2,udgår: », henholdsvis inden for 2 måneder kan tilbydes be-handling efter reglerne i § 87 a, § 87 b, § 87 e og § 87 f«.8.I§ 90, stk. 1, nr. 3 og nr. 6,udgår: »b, 87 e og 87 f«.9.I§ 171, stk. 2,ændres »§§ 86, 87, 87 b og 87 f« til: »§§ 86-87«.10.I§ 262, stk. 1,udgår: »§ 87 b, § 87 f«.
§2I lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendt-gørelse nr. 1113 af 7. november 2011, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 1401, af23. december 2012 og senest ved § 2 i lov nr. 904 af 4. juli 2013, foretages følgen-de ændring:1.§ 6, stk. 1, nr. 4,affattes således:
Side 2
»4) diagnostiske undersøgelser efter § 82 a i sundhedsloven, udredning efter § 82b i sundhedsloven og frit og udvidet frit sygehusvalg efter §§ 86-87 i sundhedslo-ven og regler fastsat med hjemmel heri,«.
§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. september 2014, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Den i sundhedslovens § 82 b, stk. 1 og 2, nævnte frist på 1 måned er i peri-oden fra den 1. september 2014 til den 31. august 2015 to måneder for patienter,der er henvist til psykiatrisk udredning.Stk. 3.For personer henvist før den 1. september 2014 til undersøgelse eller be-handling efter reglerne i kapitel 20 a og 20 b i sundhedsloven finder de hidtil gæl-dende regler anvendelse.
§4Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Lovens § 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne med deændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse1. Indledning ..............................................................................................................32. Lovforslagets baggrund .........................................................................................32.1. Regeringsgrundlaget og aftalerne om regionernes økonomi for 2013 og2014 .......................................................................................................................32.2. Ligestilling mellem psykiatriske og somatiske patienter .................................43. Lovforslaget ...........................................................................................................53.1. Gældende ret ..................................................................................................53.1.1. Frit sygehusvalg .......................................................................................53.1.2. Udvidet ret til undersøgelse og behandling for børn og unge henvist tilpsykiatrisk undersøgelse og behandling ............................................................63.1.3. Udvidet ret til behandling for voksne henvist til psykiatrisk behandling ...63.1.4. Ret til hurtig udredning og behandling for fysisk sygdom ........................63.1.5. Informationer til patienter om rettigheder m.v. .........................................83.1.6. Klage- og erstatningsadgang ...................................................................83.2. Overvejelser og lovforslag ........................................................................... 103.2.1. Ret til hurtig psykiatrisk udredning ........................................................ 103.2.2. Ret til frit sygehusvalg for patienter henvist til psykiatrisksygehusbehandling ......................................................................................... 113.2.3. Differentieret ret til behandling efter det udvidede frie sygehusvalg m.v.for patienter henvist til psykiatrisk sygehusbehandling ................................... 113.3. Afgrænsning af patientgruppen ................................................................... 123.4. Informationer til patienter om rettigheder m.v.............................................. 13
Side 3
3.5. Klage- og erstatningsadgang ....................................................................... 134. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige ......................... 135. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v................... 146. Administrative konsekvenser for borgerne ......................................................... 147. Miljømæssige konsekvenser .............................................................................. 148. Lovforslagets forhold til EU-retten ...................................................................... 149. Hørte myndigheder m.v. ..................................................................................... 1410. Sammenfattende skema................................................................................... 14
1. IndledningSom opfølgning på regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står sammen« fra 2011og aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi for2013 og 2014 fremsætter regeringen dette lovforslag om psykiatriske patienters rettil frit sygehusvalg, hurtig udredning og differentieret ret til udvidet frit sygehusvalg.Det overordnede formål med lovforslaget er at sikre ligestilling i forhold til patient-rettigheder efter sundhedsloven for mennesker med psykiske lidelser og menne-sker med fysiske (somatiske) sygdomme.I forhold til den gældende sundhedslov, jf. lovbekendtgørelse nr. 913 af 13. juli2010 med senere ændringer, vil de foreslåede ændringer indebære:- at begrænsningen i psykiatriske patienters ret til frit sygehusvalg ophæves(forslag til § 86, stk. 3)- at psykiatriske patienter bliver omfattet af de gældende regler om somatiskepatienters ret til hurtig udredning (forslag til § 82 b, stk. 4)- at psykiatriske patienter bliver omfattet af de gældende regler om somatiskepatienters ret til udvidet frit sygehusvalg (forslag til kapitel 20 a og 20 b).De foreslåede ændringer vil endvidere indebære, at sundhedslovens særreglervedrørende psykiatriske patienters rettigheder ophæves. Hvor der i den gældendesundhedslov er tre regelsæt vedr. udredning og behandling (et for somatiske pati-enter, et for psykiske syge børn og unge og et for psykisk syge voksne), vil forsla-get medføre, at der bliver et samlet regelsæt for alle patienter, der henvises til ud-redning og behandling i sygehusvæsenet. Der er med forslaget således også lagtop til regelforenkling på området.
2. Lovforslagets baggrund

2.1. Regeringsgrundlaget og aftalerne om regionernes økonomi for

2013 og 2014

Det følger af regeringsgrundlaget, at psykiske sygdomme skal ligestilles med fysi-ske sygdomme, at danskere, der rammes af en psykisk lidelse, skal tilbydes eneffektiv og hurtigt udredning og behandling, samt at regeringen derfor vil indføre enudrednings- og behandlingsret for psykiatriske patienter.Med henblik på at forberede indførelsen af disse rettigheder blev der med aftalenom regionernes økonomi for 2013 afsat 200 mio. kr. til at påbegynde en kapaci-tetsudbygning i psykiatrien.Der blev fulgt op på denne aftale med aftalen om regionernes økonomi for 2014,hvoraf det fremgår, at udrednings- og behandlingsretten i psykiatrien indføres i to
Side 4
faser; en differentieret behandlingsret (1 måned ved alvorlig sygdom og 2 månederved mindre alvorlig sygdom) samt en udredningsret på to måneder fra 1. septem-ber 2014, og en ret til udredning på én måned fra 1. september 2015 som i restenaf sygehusvæsenet. Både børn og voksne vil være omfattet af udrednings- ogbehandlingsretten.Det fremgår af aftalen, at regionerne har igangsat en omstilling af psykiatrien medfokus på pakkeforløb, centraliseret visitation og introduktion af styringsmodeller,der knytter aktivitet og økonomi tættere sammen med henblik på at tilvejebringekapacitetsmæssige rammer til at indføre udrednings- og behandlingsretten. Detskal ses i lyset af, at analyser af den regionale psykiatri peger på, at der er storeforskelle i tilrettelæggelsen af arbejdet og dermed et potentiale for en bedre pro-duktivitet og prioritering.Det fremgår endvidere, at regeringen og Danske Regioner er enige om, at rettenikke bør føre til udvidelser i behandlingspsykiatriens målgruppe, herunder ændrin-ger i henvisningspraksis til psykiatrien, hvorfor der vil blive fulgt op på udviklingen ihenvisningspraksis. Endelig fremgår det, at der med henblik på at understøtte enensartet høj faglig kvalitet og effektiv ressourceudnyttelse på det psykiatriske om-råde vil blive sat fokus på det psykiatriske område, når der i fællesskab skal træffesbeslutning om nationale kliniske retningslinjer og visitationsretningslinjer.Endelig fremgår det af aftalen mellem regeringen og KL om kommunernes økono-mi for 2014, at indførelsen af en ny udrednings- og behandlingsret i psykiatrienskal følges af en fortsat faglig velbegrundet henvisningspraksis i kommunerne oget fortsat fokus på forebyggelse og støtte til borgeren, samt at der skal følges op påkommunernes indsats.

2.2. Ligestilling mellem psykiatriske og somatiske patienter

Det er afgørende for regeringen, at psykiatriske patienter hurtigst muligt får sammeret til hurtig udredning og behandling, som somatiske patienter har.Regeringen ønsker med lovforslaget at sikre, at patienter, der henvises til sygehusmed henblik på udredning og behandling for psykiske lidelser får samme rettighe-der, som patienter, der henvises til udredning og behandling for fysiske sygdomme.Forslaget om udrednings- og behandlingsret for psykiatriske patienter skal ses ilyset af, at somatiske patienter den 1. januar 2013 fik ret til udredning inden for 1måned og fra 1. september 2013 fik en differentieret ret til det udvidede frie syge-husvalg. Dermed har de mest alvorligt syge patienter ret til at vælge behandling påprivate sygehuse eller klinikker 1 måned efter henvisning, hvorimod retten for demindre alvorligt syge først udløses, hvis patienten stilles en ventetid på 2 månederi udsigt.Forslaget om frit sygehusvalg lægger op til en ændring af de gældende regler isundhedsloven, hvor der er hjemmel til at begrænse psykiatriske patienters ret tilfrit sygehusvalg. Forslaget skal give psykiatriske patienter samme ret til selvbe-stemmelse i forhold til valg af behandlingssted, som somatiske patienter har.Forslaget vil indebære, at psykiatriske patienter fra 1. september 2014 får ret tiludvidet frit sygehusvalg og en udredningsret på 2 måneder og fra 1. september
Side 5
2015 får en udredningsret på 1 måned. Herefter er rettighederne for psykiatriskeog somatiske patienter ens. Baggrunden for denne indfasning af rettighederne forpsykiatriske patienter er, at det har været nødvendigt at sikre en opbygning af denkapacitet i det psykiatriske sygehusvæsen, som indførelsen af rettighederne forud-sætter.
3. Lovforslaget

3.1. Gældende ret

3.1.1. Frit sygehusvalgAdgangen til frit sygehusvalg blev indført ved lov nr. 1024 af 19. december 1992først og fremmest for at tilgodese hensynet til den enkelte patient. Derudover varhensigten at skabe et bedre grundlag for udjævning af ventetider.Retten til frit sygehusvalg er reguleret i § 86 i sundhedslovens kapitel 19. Rettenindebærer, at patienter, der henvises til sygehusbehandling, kan vælge mellembehandling på bopælsregionens sygehuse, andre regioners sygehuse og de priva-te specialsygehuse m.fl., der er nævnt i sundhedslovens § 79, stk. 2, uanset bo-pælsregionens behandlingstilbud og kriterier for sygehusbehandling i bopælsregio-nens sygehusvæsen, jf. lovens § 86, stk. 1.Sygehusene har hjemmel til i et vist omfang at afvise at modtage patienter, derønsker at benytte retten til frit sygehusvalg til behandling på det pågældende syge-hus, jf. sundhedslovens § 86, stk. 2. Bestemmelsen skal tilgodese hensynet tiludviklingen i presset på den enkelte afdelings kapacitet og dermed afdelingensøvrige patienter. De modstående hensyn (patientrettighed vs. kapacitet) berettigersåledes en vis begrænsning i patienternes ret til frit sygehusvalg. Patienterne kandog vælge frit blandt øvrige sygehuse, der varetager den pågældende behandling.Sygehuset kan kun afvise en patient, hvis det kan begrundes i kapacitetsmæssigeårsager, og hvis væsentlige hensyn til personer med bopæl i regionen eller hensyntil specialfunktioner (lands- eller landsdelsfunktioner) ellers ville blive tilsidesat.Således skal der være en væsentligt længere ventetid på den pågældende afde-ling end på tilsvarende sygehusafdelinger andre steder.Udgangspunktet om frit sygehusvalg gælder også i forhold til sygehuse i patientensbopælsregion, jf. § 86, stk. 1, og regionerne kan derfor ikke uden videre afvise enpatients ønske om behandling på et andet af regionens sygehuse, der tilbyder denpågældende behandling, end sygehuset i det optageområde, hvor patienten harbopæl.Som hovedregel har psykiatriske patienter samme ret til at benytte det frie syge-husvalg, som de øvrige patienter i sygehusvæsenet. Imidlertid er der i § 86, stk. 3, isundhedsloven hjemmel til at begrænse psykiatriske patienters adgang til frit syge-husvalg, hvis hensynet til patienten taler for det. Retten til at vælge, hvor en diag-nostisk undersøgelse, jf. sundhedslovens § 82 a skal foretages, kan ikke begræn-ses, med mindre det er begrundet i kapacitetsmæssige årsager, jf. sundhedslo-vens § 86, stk. 2. Det vil bero på en konkret lægefaglig vurdering, om valgfrihedenskal begrænses for en psykiatrisk patient, der har udtrykt ønske om at benytte detfrie sygehusvalg. I vurderingen kan der fx tages hensyn til, at hyppige ønsker om atskifte behandlingssted kan vanskeliggøre den nødvendige kontinuitet i behandlin-gen. Bestemmelsen kan således kun anvendes i undtagelsestilfælde.
Side 6
3.1.2. Udvidet ret til undersøgelse og behandling for børn og unge henvist tilpsykiatrisk undersøgelse og behandlingDen udvidede undersøgelses- og behandlingsret for børn og unge, jf. sundhedslo-vens kapitel 20 a, blev indført ved lov nr. 539 af 17. juni 2008.Det følger af loven, at børn og unge under 19 år, som er henvist til børne- og ung-domspsykiatrisk undersøgelse har ret til at lade sig undersøge på et aftalesygehus,hvis bopælsregionen ikke kan tilbyde undersøgelse inden for 2 måneder. Fristenpå de 2 måneder regnes fra den dag, hvor henvisningen er modtaget på sygehu-set.Det følger endvidere af loven, at børn og unge under 19 år har ret til at lade sigbehandle på et aftalesygehus, hvis den psykiatriske undersøgelse viser, at en per-son har behov for hurtigt at modtage behandling for at undgå forværring af sin syg-dom, og bopælsregionen ikke kan tilbyde behandling inden 2 måneder efter under-søgelsens afslutning.3.1.3. Udvidet ret til behandling for voksne henvist til psykiatrisk behandlingDen udvidede behandlingsret for voksne, jf. psykiatrilovens kapitel 20 b, blev ind-ført ved lov nr. 530 af 12. juni 2009, der trådte i kraft den 1. januar 2010.Det følger af loven, at en person, som er henvist til psykiatrisk behandling, og sompå tidspunktet for henvisningen er fyldt 19 år, har ret til at lade sig behandle på etaftalesygehus, hvis bopælsregionen ikke, inden 2 måneder efter at henvisningen ermodtaget, kan tilbyde behandling. Retten bortfalder, hvis ventetiden til behandlingpå aftalesygehuset overstiger ventetiden hertil på bopælsregionens sygehuse ogsamarbejdssygehuse.3.1.4. Ret til hurtig udredning og behandling for fysisk sygdomRettighederne for patienter henvist til udredning og behandling for somatisk syg-dom blev indført ved lov nr. 1401 af 23. december 2012.Ret til hurtig udredningRetten til hurtig udredning, jf. sundhedslovens § 82 b, som trådte i kraft den 1. sep-tember 2013, indebærer, at alle somatiske patienter inden for 1 måned (30 dage)efter, at henvisningen fra den alment praktiserende læge eller praktiserende speci-allæge, er modtaget på et af regionens sygehuse, skal være udredt eller som mi-nimum have en plan for et videre udredningsforløb, hvis det ikke er fagligt muligt atafslutte udredningen inden for 1 måned.I de situationer, hvor en region ikke inden for fristen kan udrede en patient, skal derinden for 1 måned udarbejdes en plan for det videre udredningsforløb. Planen skaljournaliseres, og patienten skal informeres om den. Regionerne får dermed en pligttil at udrede patienterne inden for fristen, hvis det er fagligt muligt.Begrebet "plan" skal i denne sammenhæng opfattes i en bred betydning. I de flestetilfælde vil det være muligt at give en fyldestgørende plan for det videre undersø-gelsesforløb. I andre tilfælde kan der være så stor usikkerhed om en patientssymptomer og sygdom, at det ikke er muligt at lægge en plan længere end én un-dersøgelse frem, idet det videre forløb vil afhænge af resultatet af den næste un-dersøgelse. I så fald skal patienten have besked om denne næste undersøgelse.
Side 7
Der kan også være tale om, at den behandlingsansvarlige læge har behov for enobservationsperiode for at kunne vurdere, om patientens tilstand er stabil.Hvis udredning inden for fristen ikke kan realiseres på regionens egne sygehuse,indebærer det for regionen en pligt til at søge andre muligheder, herunder på andreregioners sygehuse eller på private sygehuse og klinikker. Private sygehuse m.v.opnår således ikke nogen ret til aftale om at varetage udredningsforløb eller deleheraf, såfremt regionen ikke er i stand til at tilbyde udredning inden for 1 måned.Derimod kan en region indgå aftaler med private institutioner m.v. – f.eks. efterudbud – om at løse udredningsopgaver for regionen, så regionen kan opfylde sineforpligtelser efter bestemmelsen.Bemyndigelsesbestemmelse i § 82 b, stk. 3, giver ministeren for sundhed og fore-byggelse mulighed for at fastsætte nærmere regler om adgangen til udredning ogregionsrådenes forpligtelser i den forbindelse. Bemyndigelsen er udmøntet i kap. 4i bekendtgørelse nr. 1439 af 23. december 2012 om ret til sygehusbehandling m.v.Der er i bekendtgørelsens § 12, stk. 3, fastsat kriterier for indholdet i den udred-ningsplan, som regionen skal udarbejde i medfør af lovens § 82 b, stk. 2. Detfremgår heraf, at planen skal indeholde oplysninger om det planlagte videre udred-ningsforløb, f.eks. oplysninger om indholdet i planlagte undersøgelser samt tid ogsted for disse. Ved uklarhed om det videre udredningsforløb skal planen mindstindeholde oplysninger om indholdet i den næste undersøgelse i udredningsforløbetsamt tid og sted for denne.Det præciseres i lovens § 82 b, stk. 4, at udredningsretten ikke omfatter henvisningtil psykiatrisk udredning.Differentieret ret til behandling efter det udvidede frie sygehusvalgDen differentierede ret til udvidet frit sygehusvalg, jf. sundhedslovens § 87, blevindført den 1. januar 2013.Efter disse regler kan personer, der er henvist til sygehusbehandling og er udredt,vælge at blive behandlet på et af de sygehuse, en af de klinikker m.v., som re-gionsrådene har indgået aftale med efter § 87, stk. 4, (aftalesygehuse) hvis re-gionsrådet ikke inden for 2 måneder (60 dage) efter henvisningen kan tilbyde be-handling. Dog er fristen 1 måned (30 dage) i de tilfælde, hvor personen er henvisttil behandling af alvorlig sygdom.Det er regionsrådet i bopælsregionen, der træffer afgørelse om, hvorvidt en syg-dom er alvorlig ud fra følgende hensyn, og såfremt der ikke er udsigt til spontanbedring:1) Hvorvidt udsigten til væsentlig bedring eller helbredelse forringes betydeligtved udsættelse af behandlingen med yderligere 1 måned.2) Hvorvidt tilstanden er ledsaget af daglige og stærke smerter med behov forstærk smertestillende medicin, og der er udsigt til, at behandling kan lindreeller fjerne smerterne i væsentlig grad.3) Hvorvidt der er daglige svære funktionsnedsættelser, hvor der er udsigt til,at behandling kan bedre eller normalisere funktionsnedsættelsen i væsent-lig grad. I vurderingen af funktionsnedsættelsen kan følgende bl.a. indgå:Manglende mulighed for at bevare beskæftigelse, udføre almindelige og
Side 8
nødvendige personlige gøremål i dagligdagen, personlig hygiejne, fødeind-tagelse, forflytning m.v.En beslutning om, hvornår en patient får ret til udvidet frit sygehusvalg efter 1 må-ned, vil afhænge af en konkret lægefaglig vurdering baseret på ovenstående krite-rier. Der er således fortsat ikke tale om automatisk viderehenvisning til behandlingunder det udvidede frie sygehusvalg. Viderehenvisning kræver et aktivt tilvalg afbehandling på et aftalesygehus fra patienten.Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. § 82 b. Dette vil bl.a.være relevant for patienter, der udredes på samme sygehus, som behandlingentilbydes på. I disse situationer vil der ikke som udgangspunkt blive udarbejdet enhenvisning, hvorfor tidspunktet for udredningen foreslås som tidspunkt for bereg-ning af fristen. Dette omfatter således også de patienter, som ikke er udredt indenfor 1 måned, men i forbindelse med en plan, som de har modtaget for det videreudredningsforløb. I disse situationer vil det således også være tidspunktet for ud-redningen, som er tidspunkt for beregning af fristen.I visse situationer vil en henvisning fra en alment praktiserende læge eller en spe-ciallæge være så klar, at der ikke er behov for et udredningsforløb. I de situationerer udredningsretten efter § 82 b ikke relevant, og patienten vil med det sammevære omfattet af den differentierede ret til udvidet frit sygehusvalg, jf. § 87. I detilfælde vil fristen i medfør af § 87, stk. 1, sidste punktum, skulle regnes fra modta-gelse af henvisningen på regionsrådets sygehus. Hvorvidt henvisningen er så klar,at der ikke er behov for et udredningsforløb, vurderes af det sygehus, som modta-ger patienten.Bemyndigelsesbestemmelse i § 87, stk. 5, giver ministeren for sundhed og fore-byggelse mulighed for at fastsætte nærmere regler om bl.a.- afgrænsning af og vilkår for behandling, der er omfattet af bestemmelserne omudvidet frit sygehusvalg, herunder at fastsætte kriterier for alvorlig og mindrealvorlig sygdom og undtage bestemte behandlingsformer,- regionsrådenes forpligtelser til at oplyse om behandling, der er omfattet af be-stemmelserne om udvidet frit sygehusvalg,- krav til dokumentation m.v. fra de privatejede sygehuse, klinikker m.v., somregionen indgår aftale med i forbindelse med behandling af patienter efter reg-lerne om udvidet frit sygehusvalg.Bemyndigelsen er udmøntet i bekendtgørelse nr. 1439 af 23. december 2012 omret til sygehusbehandling m.v.3.1.5. Informationer til patienter om rettigheder m.v.Det er i sundhedslovens § 90 fastsat, at Regionsrådet senest 8 hverdage efter, atrådets sygehuse har modtaget henvisning af en patient, skal oplyse patienten omdato og sted for påbegyndelse af udredningsforløbet, ligesom patienten senest 8dage efter at være henvist (også inden for samme afdeling) fra udredning til be-handling skal informeres om dato og sted for behandling m.v.3.1.6. Klage- og erstatningsadgangRegionsrådets afgørelser m.v. vedrørende udredning i sygehusvæsenet efter § 82b i sundhedsloven samt det differentierede udvidede frie sygehusvalg, udvidet ret
Side 9
til undersøgelse og behandling for psykisk syge børn og unge og udvidet ret tilbehandling for psykisk syge voksne efter §§ 86-87 h i sundhedsloven og reglerfastsat med hjemmel heri kan påklages til Patientombuddet, jf. 6, stk. 1, nr. 4, i lovom klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelsenr. 1113 af 7. november 2011.I forhold til spørgsmål om erstatning bemærkes det, at dækningsområdet for pati-entforsikringsordningen, jf. kapitel 3 i lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november2011, er afgrænset således, at der ydes erstatning til patienter eller efterladte tilpatienter, som her i landet påføres skade i forbindelse med undersøgelse, behand-ling eller lignende, som er foretaget bl.a. på et sygehus eller på vegne af et syge-hus.Erstatningsansvar pålægges bl.a., hvis blot skaden med overvejende sandsynlig-hed er forvoldt på en måde, som en erfaren specialist må antages at ville haveundgået ved at handle anderledes ved undersøgelse, behandling eller lignende.Også ventetid i undersøgelses- og behandlingsforløbet, som sådanne patientermåtte blive udsat for, vil efter omstændighederne kunne give anledning til erstat-ning. Erstatningsansvar forudsætter, at der efter en konkret, sundhedsfaglig vurde-ring af sagens samlede omstændigheder kan antages at være indtrådt en skade,herunder også psykisk belastning, ved at patientens overlevelsesprognose ellerbehandlingsmulighed er forringet som følge af ventetiden. Erstatningsansvar vilkunne foreligge på grund af ventetid, hvis en erfaren specialist på det omhandledeområde ville have undgået eller begrænset skaden ved f.eks. at have sørget for enhurtigere udredning af patienten.I den nævnte sundhedsfaglige vurdering af, hvor hurtigt en patient bør tilbydesbehandling, indgår der tillige et krav om, at den nødvendige behandling m.v. over-hovedet er til rådighed, jf. ordlyden af § 20, stk. 1, nr. 1, i lov om klage- og erstat-ningsadgang inden for sundhedsvæsenet »under de i øvrigt givne forhold«. Hvisbehandlingen m.v. ikke kan tilbydes eller ikke kan tilbydes i fornødent omfang pågrund af generelle ressourcemæssige begrænsninger i sundhedsvæsenet, er pati-enten ikke berettiget til erstatning efter patientforsikringsordningen.Vurderingen af, om der i en sag pålægges ansvar efter patientforsikringsordningensom følge af manglende overholdelse af de foreslåede regler om ret til hurtig ud-redning, jf. sundhedsloven § 82 b, eller udvidet frit sygehusvalg, jf. sundhedsloven§ 87, vil kunne føre til ansvar i forbindelse med ventetid, som er kortere end defastsatte frister, ligesom erstatningsansvar vil kunne afvises, selv om en patient harventet længere på at blive udredt end foreskrevet i reglerne, eksempelvis hvis hen-synet til patientens helbredstilstand har tilsagt noget andet. En overtrædelse af deforeslåede §§ 82 a og 82 b samt § 87 medfører således ikke uden videre erstat-ning efter de gældende erstatningsregler.Det er endvidere en forudsætning for at pålægge erstatningsansvar i forbindelsemed en forsinket udredning, at det er overvejende sandsynligt, at forlængelsen afventetiden er skyld i patientens fysiske eller psykiske skade eller en forværring afen skade.
Side 10

3.2. Overvejelser og lovforslag

3.2.1. Ret til hurtig psykiatrisk udredningMed lovforslaget indføres en ny rettighed for patienter henvist til psykiatrisk udred-ning, der indebærer, at alle psykiatriske patienter inden for 1 måned (30 dage)efter, at henvisningen er modtaget på et af regionens sygehuse, skal være udredt,hvis det er fagligt muligt. I de situationer, hvor en region ikke inden for fristen kanudrede en patient, skal der inden for samme måned udarbejdes en plan for detvidere udredningsforløb.Regionerne får dermed en pligt til at udrede de henviste patienter inden for fristen,hvis det er fagligt muligt. Hvis regionen ikke kan realisere dette på regionens egnesygehuse, indebærer det en pligt til at søge andre muligheder, herunder på andreregioners sygehuse eller på private sygehuse og klinikker. Private sygehuse m.v.opnår således ikke nogen ret til aftale om at varetage psykiatriske udredningsforløbeller dele heraf, såfremt regionen ikke er i stand til at tilbyde psykiatrisk udredninginden for 1 måned. Derimod kan en region indgå aftaler med private institutionerm.v. - f.eks. efter udbud - om at løse udredningsopgaver for regionen, så regionenkan opfylde sine forpligtelser efter bestemmelsen.Den foreslåede ret til hurtig psykiatrisk udredning inden for 1 måned, jf. sundheds-lovens § 82 b, skal samtidig danne grundlag for sygehusets efterfølgende vurde-ring af behandlingsbehovet, og for hvornår patienten skal tilbydes behandling. Deter således hensigten, at vurderingen af, om patienten kan vente 1 måned eller 2måneder på behandling, skal baseres på den gennemførte udredning.I visse situationer vil en henvisning fra en alment praktiserende læge eller praktise-rende speciallæge være så klar, at der ikke er behov for et udredningsforløb. I desituationer er udredningsretten efter § 82 b ikke relevant, og patienten vil med detsamme være omfattet af den differentierede ret til udvidet frit sygehusvalg, jf.sundhedslovens § 87. Hvorvidt henvisningen er så klar, at der ikke er behov for etudredningsforløb vurderes af det sygehus, som modtager patienten.I ventetiden på 1 måned medregnes en eventuel forundersøgelse, hvis den er endel af udredningsforløbet, jf. sundhedslovens § 82 b. Indgår en forundersøgelsesom led i behandlingsforløbet, indgår denne derimod i ventetiden på 1 eller 2 må-neder, jf. nærmere herom i afsnit 3.2.3. om differentieret ret til udvidet frit sygehus-valg m.v.Henvisning af børn og unge til den regionale psykiatri foregår oftest via almenpraksis (ca. halvdelen af henvisningerne). Omkring 20 pct. kommer fra pædago-gisk-psykologiske rådgivning (PPR) og socialforvaltning. Derudover kommer hen-visningerne fra det øvrige sygehusvæsen og praktiserende børne- og ungdoms-psykiatere. Retten for såvel børn som voksne til hurtig udredning tilsigter ikke atmedføre ændringer i henvisningsmønsteret i almen praksis, speciallægepraksiseller kommunernes PPR. Mange diagnostiske forløb for en patient kan og bør fort-sat ske i regi af almen praksis eller med nødvendig adgang til undersøgelse påsygehuse i overensstemmelse med hidtidig praksis.
Side 11
3.2.2. Ret til frit sygehusvalg for patienter henvist til psykiatrisk sygehusbe-handlingMed henblik på at ligestille psykiatriske og somatiske patienter foreslås det at op-hæve hjemlen i § 86, stk. 3, til at begrænse psykiatriske patienters adgang til atvælge behandlingssted.Det vil indebære, at patienter, der henvises til psykiatrisk sygehusbehandling, kanvælge mellem bopælsregionens sygehuse og andre regioners sygehuse uansetbopælsregionens behandlingstilbud og kriterier for sygehusbehandling i sit syge-husvæsen. Som hidtil vil gælde, at en patient kan afvises, hvis det kan begrundes ikapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige hensyn til personer med bopæl iregionen ellers ville blive tilsidesat.For så vidt angår frit sygehusvalg i forhold til patienter, der er frihedsberøvet påpsykiatrisk afdeling efter psykiatriloven, vil sygehusvalget gælde således, at der erret til at vælge en afdeling på samme sikkerhedsniveau som den, patienten er ind-lagt på, herunder f.eks. en lukket afdeling.Der vil fortsat, jf. § 86, stk. 4, som foreslås ændret til stk. 3, være mulighed for be-grænsning i adgangen til frit sygehusvalg for personer1) der er optaget i Kriminalforsorgens institutioner,2) der er anbragt i institution i henhold til retsplejeloven, kapitel 11 i lov om fri-hedsberøvelse og anden tvang i psykiatrien (anbringelse af ekstraordinært far-lige personer) eller straffeloven,3) der er anbragt på sikret afdeling i henhold til lov om social service, eller4) der er frihedsberøvet, eller deres handlefrihed i øvrigt er undergivet begræns-ninger i henhold til udlændingeloven.Denne begrænsning er nærmere reguleret i bekendtgørelse nr. 1439 af 23. de-cember 2012 om ret til sygehusbehandling m.v., hvoraf det fremgår, at en sådanbegrænsning kan ske af sikkerhedsmæssige hensyn eller af hensyn til retshånd-hævelsen. Det fremgår endvidere, at det er den myndighed, der meddeler tilladelsetil udgang m.v., der træffer afgørelser om retten til at vælge sygehus.3.2.3. Differentieret ret til behandling efter det udvidede frie sygehusvalg m.v.for patienter henvist til psykiatrisk sygehusbehandlingMed forslaget om udvidet frit sygehusvalg for patienter henvist til psykiatrisk syge-husbehandling sættes, som på det somatiske område, fokus på de mest alvorligtsyge patienter og samtidig fastholdes akutbehandlingen for psykiske lidelser.Formålet med at differentiere ventetiden under det udvidede frie sygehusvalg er atprioritere de mest alvorligt syge patienter før de mindre alvorligt syge, og at give depsykiatriske sygehuse større fleksibilitet i tilrettelæggelsen af behandlingen. Patien-ter med akut behandlingsbehov skal fortsat behandles akut i overensstemmelsemed hidtidig praksis.Forslaget indebærer, at der for patienter henvist til psykiatrisk sygehusbehandlingindføres en differentiering af, hvornår retten til udvidet frit sygehusvalg i den regio-nale psykiatri skal indtræde. Efter forslaget skal retten til udvidet frit sygehusvalgindtræde, hvis patienten skal vente mere end 2 måneder (60 dage).
Side 12
For at tage hensyn til patienter med mere alvorlige psykiske lidelser indtræder ret-ten til udvidet frit sygehusvalg efter forslaget imidlertid allerede efter en ventetid på1 måned (30 dage) for patienter med mere alvorlige psykiske lidelser eller tilstan-de. Vurderingen sker på grundlag af lidelsens alvorlighed, funktionshæmning m.m.Fristen regnes fra tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. sundhedslovens § 82 b. Ide tilfælde, hvor patienten ved henvisningen er udredt, regnes fristen fra modtagel-sen af henvisningen på regionsrådets sygehus.De nærmere regler herom fastsættes ved bekendtgørelse. Sundhedsstyrelsen viludarbejde vejledende kriterier for, hvornår en patient med psykiske lidelser får rettil udvidet frit sygehusvalg efter 1 måned med udgangspunkt i god klinisk praksis.Det vil fremgå af de vejledende kriterier, at retten til psykiatrisk sygehusbehandlinginden for 1 måned kan udløses, såfremt et eller flere af nedenstående vejledendefaglige kriterier er opfyldt, og såfremt der ikke er udsigt til spontan bedring:1. Udsigten til væsentlig bedring eller helbredelse forringes betydeligt ved udsæt-telse af behandlingen med yderligere 1 måned2. Tilstanden er ledsaget af daglig og svær psykisk forpinthed, og der er udsigt til,at behandling kan lindre eller fjerne symptomerne i væsentlig grad. Ved sværpsykisk forpinthed forstås en tilstand, hvor patienten er præget af fortvivlelse,angst eller indre uro som følge af en tilgrundliggende psykisk lidelse.3. Daglige svære funktionsnedsættelser, hvor der er udsigt til, at behandling kanbedre eller normalisere funktionen i væsentlig grad. For eksempel manglendemulighed for at varetage beskæftigelse, udføre almindelige og nødvendigepersonlige gøremål i dagligdagen, personlig hygiejne, fødeindtagelse m.v.Sådanne kriterier ændrer ikke ved regionernes forpligtelse i forhold til at tilbydebehandling inden for en tid, der er lægefagligt forsvarlig eller i henhold til psykiatri-loven. Det kan betyde, at en konkret patient skal tilbydes behandling akut ellerhurtigere end 1 måned. Hvorvidt en konkret patient herudover i en given situationbør tilbydes behandling snarest muligt og inden for 1 måned, vil altid bero på enkonkret faglig vurdering og stillingtagen, som foretages af en læge med relevantekompetencer.

3.3. Afgrænsning af patientgruppen

Udrednings- og behandlingsretten i psykiatrien omfatter elektive patienter, dvs.patienter, der ved henvisning vil komme på en venteliste. Det vil ikke være relevantat have akutte patienter omfattet af retten, idet disse vil blive undersøgt og behand-let i forbindelse med indlæggelsen.Også subakutte patienter håndteres uden for venteliste. Det skal i den forbindelsebemærkes, at patienter, der tvangsindlægges på røde papirer (farlighedskriterium),henhører under gruppen af akutte patienter, mens patienter, der tvangsindlæggespå gule papirer (behandlingskriterium), kan henhøre under gruppen af subakuttepatienter eller patienter, der skal indlægges hurtigt. For disse patientgrupper er dennye ret ikke relevant, idet de under alle omstændigheder og som hidtil skal be-handles hurtigt. Det skal i den forbindelse bemærkes, at anvendelse af tvang ipsykiatrien alene kan ske på offentlige, psykiatriske afdelinger.
Side 13
Retspsykiatriske patienter (patienter omfattet af lov om retspsykiatrisk behandling)vil ikke være omfattet, idet disse patienter indlægges/anbringes/behandles i hen-hold til dom, og da det er af Sundhedsstyrelsens vejledning vedr. behandlingsdøm-te patienter fremgår, at disse skal have påbegyndt behandling inden 14 dage eftermeddelelse af dommen. Patienter henvist til ambulant mentalundersøgelse er hel-ler ikke omfattet, idet disse ikke foretages inden for sundhedslovens rammer menhovedsageligt efter aftale mellem Justitsministeriet og regionerne.

3.4. Informationer til patienter om rettigheder m.v.

Med forslaget om, at patienter henvist til udredning og/eller behandling skal omfat-tes af de samme regler, som gælder for somatiske patienter, vil psykiatriske patien-ter blive omfattet af regionernes oplysningspligt vedr. den foreslåede ret til udred-ning, frit sygehusvalg og udvidet frit sygehusvalg.Den foreslåede ophævelse af kapitel 20 a og kapitel 20 b vil indebære en konse-kvensændring af sundhedslovens § 90, stk. 1, nr. 4, således at henvisningen tilreglerne i kapitel 20 a og kapitel 20 b udgår.Regionsrådet skal således senest 8 hverdage efter, at rådets sygehuse har mod-taget henvisning af en patient, oplyse patienten om dato og sted for påbegyndelseaf udredningsforløbet, ligesom patienten senest 8 dage efter at være henvist (ogsåinden for samme afdeling) fra udredning til behandling skal informeres om dato ogsted for behandling m.v.

3.5. Klage- og erstatningsadgang

Med forslaget om, at patienter henvist til udredning og/eller behandling skal omfat-tes af de samme regler, som gælder for somatiske patienter, vil psykiatriske patien-ter blive omfattet af der relevante klageregler på området.Den foreslåede ophævelse af kapitel 20 a og kapitel 20 b vil indebære en konse-kvensændring af 6, stk. 1, nr. 4, i lov om klage- og erstatningsadgang inden forsundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011.Det indebærer, at regionsrådets afgørelser m.v. om udredning efter § 82 b i sund-hedsloven og udvidet frit sygehusvalg efter § 87 kan påklages til Patientombuddet.Som hidtil kan psykiatriske patienter også klage over regionsrådets afgørelservedr. retten til frit sygehusvalg, jf. sundhedslovens § 86.Som hidtil vil psykiatriske patienter også med de foreslåede rettigheder være om-fattet af erstatningsreglerne, jf. kapitel 3 i lov om klage- og erstatningsadgang in-den for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentli-geRegeringen og Danske Regioner afsatte med økonomiaftalen for 2013 200 mio. kr.til at påbegynde en kapacitetsudbygning i psykiatrien med henblik på at forberedeindførelse af en udrednings- og behandlingsret.Regionerne har samtidig igangsat en omstilling af psykiatrien med fokus på pakke-forløb, centraliseret visitation og introduktion af styringsmodeller, der knytter aktivi-tet og økonomi tættere sammen. Regeringen og Danske regionerne var med øko-
Side 14
nomiaftalen for 2014 enige om, at denne omstilling vil tilvejebringe kapacitetsmæs-sige rammer til at indføre en ret til hurtig udredning og behandling i sygehusvæse-net. I forbindelse med økonomiforhandlingerne for 2015 drøftes status for fremdriftog rammerne, herunder de økonomiske, for implementering af udrednings- ogbehandlingsretten.Forslaget forventes at være udgiftsneutralt for Patientombuddet, idet psykiatriskepatienters gældende klagemuligheder i forhold til såvel udvidet ret til undersøgelseog behandling for psykisk syge børn og unge, som udvidet ret til behandling forpsykisk syge voksne erstattes af klagemuligheder i forhold til ret til hurtig udredningog udvidet frit sygehusvalg.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetm.v.Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervs-livet.
6. Administrative konsekvenser for borgerneLovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Lovforslagets forhold til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Rettigheder i medfør af EU-rettenfinder anvendelse sideløbende med de rettigheder, der indføres med forslaget.
9. Hørte myndigheder m.v.Lovforslaget har været i høring hos følgende myndigheder, organisationer m.v.:BEDRE PSYKIATRI – landsforeningen for pårørende, Brancheforeningen for Pri-vathospitaler og Klinikker, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog Forening,Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeple-jeråd, Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter,Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd, Det Etiske Råd, Det Sociale Net-værk, Ergoterapeutforeningen, Fagligt Selskab for Psykiatriske Sygeplejersker,FOA, Region Hovedstaden, Region Sjælland, Region Syddanmark, Region Midtjyl-land, Region Nordjylland, Institut for Menneskerettigheder, KL, LAP - Landsfor-eningen Af nuværende og tidligere Psykiatribrugere, Landsforeningen SIND, Læ-geforeningen, Patientforsikringen, Patientombuddet, Psykiatrifonden, Rådet forSocialt Udsatte og Statsforvaltningen.
10. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser /mindreudgifterIngenNegative konsekvenser /merudgifterIngen
Økonomiske og admini-strative konsekvenser fordet offentligeØkonomiske og admini-strative konsekvenser for
Ingen
Ingen
Side 15
erhvervslivetAdministrative konse-kvenser for borgerneMiljømæssige konse-kvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
IngenIngen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1Til nr. 1 (§ 51, stk. 2)Den foreslåede ændring af er en konsekvens af forslaget om at ophæve kapitel 20a, som indeholder §§ 87 a - 87 d.Det følger af sundhedslovens § 51, stk. 2, at patientkontorerne skal informere prak-tiserende læger og speciallæger om reglerne om frit og udvidet frit sygehusvalgm.v. og om deres patienters valgmuligheder i sygehusvæsenet, jf. §§ 86-87 d.Med forslaget om ophævelse af kapitel 20 a vil patientkontorernes informationspligtfremover omfatte mere enkle regler, idet psykiatriske patienter vil blive omfattet afde gældende regler for somatiske patienter om frit og udvidet frit sygehusvalg m.v.og om patienters valgmuligheder i sygehusvæsenet, jf. §§ 86-87. Informationsplig-ten vil dermed ikke omfatte særregler for psykiatriske patienter.Til nr. 2 (§ 82 b, stk. 4)Med den foreslåede ophævelse af § 82 b, stk. 4, vil patienter henvist til psykiatriskudredning på sygehus blive omfattet af § 82 b.Dermed får patienter henvist til psykiatrisk udredning på et af regionsrådets syge-huse ret til udredning inden for 1 måned (30 dage) efter henvisningen er modtagetaf sygehuset, såfremt det er fagligt muligt.Såfremt det ikke er muligt at udrede patienten inden for 1 måned, skal regioneninden for samme periode udarbejde en plan for det videre udredningsforløb, jour-nalisere denne og informere patienten herom. Begrebet "plan" skal i denne sam-menhæng opfattes i en bred betydning. I de fleste tilfælde vil det være muligt atgive en fyldestgørende plan for det videre undersøgelsesforløb. I andre tilfældekan der være så stor usikkerhed om en patients symptomer og sygdom, at det ikkeer muligt at lægge en plan længere end én undersøgelse frem, idet det videre for-løb vil afhænge af resultatet af den næste undersøgelse. I så fald skal patientenhave besked om denne næste undersøgelse.Situationer, hvor det ikke er fagligt muligt at udrede inden for 1 måned kan f.eks.være, at der som led i udredningen skal udføres en række undersøgelser i forlæn-gelse af hinanden, eller at den behandlingsansvarlige læge har behov for en ob-servationsperiode for at kunne vurdere, om patientens tilstand er stabil.
Side 16
Forslaget vil indebære en pligt for regionen til at tilbyde udredning ved sit sygehus-væsen, andre regioners sygehuse eller private sygehuse og klinikker, som regio-nen har indgået aftale med, jf. sundhedslovens § 75, stk. 2.Til nr. 3 (§ 86, stk. 3)Efter den nugældende bestemmelse i § 86, stk. 3, kan adgangen til frit sygehus-valg begrænses for psykiatriske patienter, hvis hensynet til patienten taler for det.Den foreslåede ophævelse af § 86, stk. 3, vil medføre, at begrænsningen i psykia-triske patienter adgang til frit sygehusvalg ophæves.Det indebærer, at patienter, der henvises til psykiatrisk sygehusbehandling, kanvælge mellem på bopælsregionens sygehuse, andre regioners sygehuse, uansetbopælsregionens behandlingstilbud og kriterier for sygehusbehandling i bopælsre-gionens sygehusvæsen, jf. lovens § 86, stk. 1.Sygehuset kan, jf. sundhedslovens § 86, stk. 2, afvise en patient, hvis det kan be-grundes i kapacitetsmæssige årsager, og hvis væsentlige hensyn til personer medbopæl i regionen ellers ville blive tilsidesat. Således skal der være en væsentligtlængere ventetid på den pågældende afdeling end på tilsvarende sygehusafdelin-ger andre steder.Adgangen til at vælge, hvor en diagnostisk undersøgelse, jf. § 82 a, skal foretages,vil fortsat være til stede for psykiatriske patienter.Til nr. 4 (§ 86, stk. 4)Den foreslåede ændring er en konsekvens af den foreslåede ophævelse af § 86stk. 3. Den nugældende bestemmelse i § 86, stk. 4, videreføres dermed som § 87,stk. 3.Til nr. 5 (kapitel 20 a og 20 b)Det foreslås, at sundhedslovens kapitel 20 a og dermed §§ 87 a - 87 d ophæves,samt at sundhedslovens kapitel 20 b og dermed §§ 87 e - 87 h ophæves.Hermed vil psykiatriske patienter få samme ret til udvidet frit sygehusvalg, sompatienter, der er henvist til behandling for somatisk behandling, har efter sundheds-lovens § 87, stk. 1 og 2.Det indebærer, at patienter henvist til psykiatrisk sygehusbehandling - i lighed medgældende regler for patienter henvist til somatisk sygehusbehandling - får ret til detudvidede frie sygehusvalg, hvis ventetiden i det offentlige sygehusvæsen er mereend 2 måneder (60 dage), når patienten er henvist til behandling af mindre alvorligsygdom, og hvis ventetiden er mere end 1 måned (30 dage), når patienten er hen-vist til behandling af alvorlig sygdom.En beslutning om, hvorvidt der er tale om mindre alvorlig eller alvorlig sygdom, jf. §87, foretages af den sygehusafdeling, som modtager den færdigudredte patientmed henblik på behandling.Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor patienten er udredt, jf. § 82 b. I tilfælde hvorpatienten ved henvisningen fra en alment praktiserende læge eller en speciallæge
Side 17
er udredt, regnes fristen fra modtagelsen af henvisningen på regionsrådets syge-hus, jf. lovens § 87, stk. 1, sidste punktum.Regionsrådene er efter den nugældende § 87, stk. 4, som videreføres som stk. 3,pålagt at indgå aftaler med de private sygehuse, klinikker m.m., der er en forud-sætning for det udvidede frie sygehusvalg. Det samme vil med den foreslåedeændring gælde i forhold til aftaler med private sygehuse, klinikker m.m., der er enforudsætning for det udvidede frie sygehusvalg for patienter henvist til psykiatriskbehandling.Til nr. 6 (§ 87 i, stk. 1)Den foreslåede ændring af er en konsekvens af den foreslåede ophævelse afsundhedslovens kapitel 20 a og 20 b, samt en konsekvens af ændringen i sund-hedslovens lov nr. 1401 af 23. december 2012 om ændring af sundhedsloven oglov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, hvormed § 87blev nyaffattet.Forslaget indebærer, at henvisningen til §§ 87 c og 87 g i sundhedslovens § 87 i,stk. 1, udgår, samt at henvisningen til § 87, stk. 5, ændres til § 87, stk. 4.Til nr. 7 (§ 90, stk. 1, nr. 2)Den foreslåede ændring af er en konsekvens af den foreslåede ophævelse afsundhedslovens kapitel 20 a og 20 b.Forslaget indebærer, at henvisningen til §§ 87 a, 87 b, 87 e og 87 f i sundhedslo-vens § 90, stk. 1, nr. 2, udgår.Det er i sundhedslovens § 90 fastsat, at Regionsrådet senest 8 hverdage efter, atrådets sygehuse har modtaget henvisning af en patient, skal oplyse patienten omdato og sted for påbegyndelse af udredningsforløbet, ligesom patienten senest 8dage efter at være henvist (også inden for samme afdeling) fra udredning til be-handling skal informeres om dato og sted for behandling m.v.Til nr. 8 (90, stk. 1, nr. 3 og nr. 6)Den foreslåede ændring af er en konsekvens af den foreslåede ophævelse afsundhedslovens kapitel 20 a og 20 b.Forslaget indebærer, at henvisningen til §§ 87 b, 87 e og 87 f i sundhedslovens §90, stk. 1, nr. 3 og nr. 6, udgår.Til nr. 9 (§ 171, stk. 2)Den foreslåede ændring af er en konsekvens af den foreslåede ophævelse afsundhedslovens kapitel 20 a og 20 b.Forslaget indebærer, at henvisningen til § 87 b og § 87 f i ministerbeføjelsen isundhedslovens § 171, stk. 2, udgår.Til nr. 10 (§ 262, stk. 1)Den foreslåede ændring af er en konsekvens af den foreslåede ophævelse afsundhedslovens kapitel 20 a og 20 b.
Side 18
Forslaget indebærer, at henvisningen til § 87 b og § 87 f i sundhedslovens § 262,stk. 1, udgår.
Til § 2Til nr. 1 (§ 6, stk. 1, nr. 4)Den foreslåede nyaffattelse af § 6, stk. 1, nr. 4, i lov om klage- og erstatningsad-gang inden for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november2011, er en konsekvens af den foreslåede ophævelse af sundhedslovens kapitel20 a og 20 b, hvormed patienter henvist til psykiatrisk udredning og behandlingbliver omfattet af sundhedslovens §§ 82 b og 87.Forslaget indebærer, at henvisningen til § 87 a - § 87 h i § 6, stk. 1, nr. 4, i lov omklage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet udgår.
Til § 3Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. september 2014, dog således at fristenpå 1 måned i sundhedslovens § 82 b, stk. 1 og 2, i perioden fra den 1. september2014 til den 31. august 2015 er 2 måneder for patienter, der er henvist til psykia-trisk udredning.For personer henvist før den 1. september 2014 til undersøgelse eller behandlingefter reglerne i kapitel 20 a og 20 b i sundhedsloven finder de hidtil gældende reg-ler anvendelse.
Til § 4Denne bestemmelse fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde. I medfør af§ 4, stk. 1, finder loven ikke anvendelse for Grønland og Færøerne, jf. sundhedslo-vens § 278, jf. dog den foreslåede § 4, stk. 2, hvorefter lovens § 2 kan sættes ikraft for Færøerne ved kongelig anordning m ed de ændringer, som færøske for-hold tilsiger, jf. § 64 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæ-senet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7. november 2011.
Side 19
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelsenr. 913 af 13. juli 2010, som ændretsenest ved § 1 i lov nr. 904 af 4. juli2013, foretages følgende ændringer:
§ 51.---Stk. 2.Patientkontorerne skal informerepraktiserende læger og speciallægerom reglerne om frit og udvidet frit syge-husvalg m.v. og om deres patientersvalgmuligheder i sygehusvæsenet, jf.§§ 86-87 d.§ 82 b.---Stk. 4.Bestemmelserne i stk. 1 og 2omfatter ikke henvisning til psykiatriskudredning.§ 86, stk. 3.---Stk. 3.For psykiatriske patienter kanadgangen til at vælge efter stk. 1 be-grænses, hvis hensynet til den pågæl-dende taler herfor. Adgangen til at væl-ge, hvor en diagnostisk undersøgelse,jf. § 82 a, skal foretages, kan dog ikkebegrænses, jf. dog stk. 2.§ 86, stk. 4.---Stk. 4.Ministeren for sundhed og fore-byggelse kan efter forhandling medjustitsministeren og velfærdsministerenfastsætte regler om, at personer ikkehar ret til selv at vælge sygehus i hen-hold til stk. 1 og 3, når1) de er optaget i Kriminalforsorgensinstitutioner,2) de er anbragt i institution i henholdtil retsplejeloven, kapitel 11 i lov omfrihedsberøvelse og anden tvang ipsykiatrien eller straffeloven,
1.I§ 51, stk. 2,ændres »§§ 86-87 d«til: »§§ 86-87«.
2.§ 82 b, stk. 4,ophæves.
3.§ 86, stk. 3,ophæves.Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
4.I§ 86, stk. 4,som bliver stk. 3 udgår:»og 3«.
Side 20
3) de er anbragt på sikret afdeling ihenhold til lov om social service, el-ler1. 4) de er frihedsberøvet, eller dereshandlefrihed i øvrigt er undergivetbegrænsninger i henhold til udlæn-dingeloven.Kapitel 20 aUdvidet ret til undersøgelse og be-handling for psykisk sygebørn og unge§ 87 a.Personer, som ikke er fyldt 19år ved henvisning til psykiatrisk under-søgelse eller behandling, kan vælge atblive undersøgt og behandlet efter be-stemmelserne i §§ 87 b-87 d.§ 87 b.En person, som er henvist tilpsykiatrisk undersøgelse, kan vælge atblive undersøgt på et af de sygehuse,klinikker m.v., som har indgået aftalemed regionsrådene efter § 87 c, stk. 1(aftalesygehuse), hvis regionsrådet ibopælsregionen ikke inden 2 måneder,efter at henvisningen er modtaget, kantilbyde undersøgelse ved egne sygehu-se eller et af de i § 79 nævnte sygehu-se, som regionsrådet samarbejder medeller sædvanligvis benytter (samar-bejdssygehuse).Stk. 2.Viser den psykiatriske undersø-gelse, at en person har behov for hur-tigt at modtage behandling for at undgåforværring af sin lidelse, kan vedkom-mende vælge at blive behandlet på etaftalesygehus, hvis bopælsregionenikke kan tilbyde behandling inden 2måneder efter undersøgelsens afslut-ning.Stk. 3.Selv om bopælsregionen tilbyderbehandling inden 2 måneder, kan enperson, der efter stk. 1 er blevet under-søgt på et aftalesygehus, og som harbehov for hurtig behandling, jf. stk. 2,vælge at blive behandlet på det aftale-sygehus, hvor personen er blevet un-dersøgt, hvis aftalesygehuset kan tilby-de behandling i umiddelbar forlængelseaf undersøgelsen.Stk. 4.Retten efter stk. 1 og 2 til atvælge at blive undersøgt og behandlet5.Kapitel 20 aogkapitel 20 bophæ-ves.
Side 21
på et aftalesygehus bortfalder, hvisventetiden til undersøgelse eller be-handling på aftalesygehuset overstigerventetiden hertil på bopælsregionenssygehuse og samarbejdssygehuse.§ 87 c.Regionsrådene i forening indgåraftale med de privatejede sygehuse,klinikker m.v. i Danmark og sygehuse,klinikker m.v. i udlandet, som ønsker atindgå aftale om undersøgelse og be-handling efter §§ 87 a og 87 b.§ 87 d.Ministeren for sundhed og fore-byggelse fastsætter nærmere regler omudvidede undersøgelses- og behand-lingsrettigheder efter dette kapitel, her-under om krav til dokumentation m.v. tilaftalesygehusene, jf. § 87 c, stk. 1, ogom proceduren for henvisning af patien-ter m.v.Kapitel 20 bUdvidet ret til behandling for psykisksyge voksne§ 87 e.Personer, der på tidspunktet forhenvisning til psykiatrisk behandling erfyldt 19 år, kan vælge at blive behandletefter bestemmelserne i §§ 87 f-87 h.§ 87 f.En person, som er henvist tilpsykiatrisk behandling, kan vælge atblive behandlet på et af de sygehuseeller en af de klinikker m.v., som harindgået aftale med regionsrådene efter§ 87 g, stk. 1 (aftalesygehuse), hvisregionsrådet i bopælsregionen ikke,inden 2 måneder efter at henvisningener modtaget, kan tilbyde behandlingved egne sygehuse eller et af de i § 79nævnte sygehuse, som regionsrådetsamarbejder med eller sædvanligvisbenytter (samarbejdssygehuse).Stk. 2.Retten efter stk. 1 til at vælge atblive behandlet på et aftalesygehusbortfalder, hvis ventetiden til behandlingpå aftalesygehuset overstiger venteti-den hertil på bopælsregionens sygehu-se og samarbejdssygehuse.§ 87 g.Regionsrådene i forening indgåraftale med de privatejede sygehuse,klinikker m.v. i Danmark og sygehuse,klinikker m.v. i udlandet, som ønsker atindgå aftale om behandling efter §§ 87
Side 22
e og 87 f.§ 87 h.Ministeren for sundhed og fore-byggelse fastsætter regler om den ud-videde behandlingsret efter dette kapi-tel, herunder om krav til dokumentationm.v. til aftalesygehusene, jf. § 87 g, stk.1, og om proceduren for henvisning afpatienter m.v.§ 87 i.Hvis der opstår tvist mellemregionsrådene i forening og de privat-ejede sygehuse, klinikker m.v. i Dan-mark eller sygehuse, klinikker m.v. iudlandet om vilkårene for en aftale omundersøgelse og behandling efter § 87,stk. 5, § 87 c og § 87 g, kan sygehuse-ne, klinikkerne m.v. hver især eller iforening indbringe tvisten for et vold-giftsnævn.§ 90.Regionsrådet skal senest 8 hver-dage efter, at et af rådets sygehuse harmodtaget henvisning af en patient ellerhar udredt en patient, jf. § 82 b, oplysepatienten1) om dato og sted for undersøgelseeller behandling,2) om patienten kan tilbydes diagno-stisk undersøgelse, jf. § 82 a, udred-ning, jf. § 82 b, eller behandling efterreglerne i § 87, stk. 1 og 2, inden forden gældende frist, henholdsvis indenfor 2 måneder kan tilbydes behandlingefter reglerne i § 87 a, § 87 b, § 87 e og§ 87 f,3) om retten til at vælge sygehus efter§§ 86-87 b, 87 e og 87 f,4) om ventetiden på behandling vedregionens egne og andre regionerssygehuse samt ved de i § 79, stk. 2,nævnte private specialsygehuse m.fl.,5) om, at patienten ved henvendelse tilsygehuset kan få oplyst antal behand-linger, der foretages på de i nr. 4 nævn-te sygehuse, og6) om, at sygehuset tilbyder at henvisepatienten til et andet sygehus efter §§86-87 b, 87 e og 87 f.§ 90.Regionsrådet skal senest 8 hver-dage efter, at et af rådets sygehuse har6.I§ 87 i, stk. 1,ændres »§ 87, stk. 5«til: »§ 87, stk. 4«, og »§ 87 c og § 87g,« udgår.
7.I§ 90, stk. 1, nr. 2,udgår: », hen-holdsvis inden for 2 måneder kan tilby-des behandling efter reglerne i § 87 a, §87 b, § 87 e og § 87 f«.
8.I§ 90, stk. 1, nr. 3 og nr. 6,udgår:»b, 87 e og 87 f«.
Side 23
modtaget henvisning af en patient ellerhar udredt en patient, jf. § 82 b, oplysepatienten1) om dato og sted for undersøgelseeller behandling,2) om patienten kan tilbydes diagno-stisk undersøgelse, jf. § 82 a, udred-ning, jf. § 82 b, eller behandling efterreglerne i § 87, stk. 1 og 2, inden forden gældende frist, henholdsvis indenfor 2 måneder kan tilbydes behandlingefter reglerne i § 87 a, § 87 b, § 87 e og§ 87 f,3) om retten til at vælge sygehus efter§§ 86-87 b, 87 e og 87 f,4) om ventetiden på behandling vedregionens egne og andre regionerssygehuse samt ved de i § 79, stk. 2,nævnte private specialsygehuse m.fl.,5) om, at patienten ved henvendelse tilsygehuset kan få oplyst antal behand-linger, der foretages på de i nr. 4 nævn-te sygehuse, og6) om, at sygehuset tilbyder at henvisepatienten til et andet sygehus efter §§86-87 b, 87 e og 87 f.§ 171.---Stk. 2.Ministeren for sundhed og fore-byggelse fastsætter nærmere reglerom, i hvilke tilfælde og i hvilket omfangpersoner i øvrigt har ret til befordringeller befordringsgodtgørelse til syge-husbehandling, herunder i hvilket om-fang ret hertil tilkommer personer, derefter eget valg behandles på et syge-hus uden for bopælsregionen i henholdtil reglerne i §§ 86, 87, 87 b og 87 f.§ 262.Opholdsregionen afholder udgif-ter til befordring eller befordringsgodt-gørelse til sygehusbehandling efterreglerne i §§ 79-83, 86, § 87, stk. 1-3, §87 b, § 87 f og § 89, når betingelserneherfor er opfyldt, jf. § 171. Dog afholdesudgiften til befordring fra et sygehusuden for bopælsregionen til fortsat ind-læggelse på et sygehus i bopælsregio-nen af sidstnævnte region.9.I§ 171, stk. 2,ændres »§§ 86, 87,87 b og 87 f« til: »§§ 86-87«.
10.I§ 262, stk. 1,udgår: »§ 87 b, § 87f«.
§2
Side 24
I lov om klage- og erstatningsadganginden for sundhedsvæsenet, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 1113 af 7. november2011, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr.1401, af 23. december 2012 og senestved § 2 i lov nr. 904 af 4. juli 2013, fore-tages følgende ændring:§ 6.Regionsrådets afgørelser m.v. kanpåklages til Patientombuddet, når devedrører1) tolkebistand efter § 50 i sundheds-loven og regler fastsat med hjem-mel heri,2) behandling i praksissektoren efter §60 og §§ 64-72 i sundhedsloven ogregler fastsat med hjemmel heri,3) vilkår for en persons ret til syge-husbehandling efter § 81 i sund-hedsloven og regler fastsat medhjemmel heri,4) diagnostiske undersøgelser efter §82 a i sundhedsloven, udredningefter § 82 b i sundhedsloven og fritog udvidet frit sygehusvalg samtudvidet ret til undersøgelse og be-handling for psykisk syge børn ogunge og udvidet ret til behandlingfor psykisk syge voksne efter §§86-87 h i sundhedsloven og reglerfastsat med hjemmel heri,5) maksimale ventetider for behand-ling af livstruende sygdomme efter§ 88 i sundhedsloven og reglerfastsat med hjemmel heri,6) behandling i udlandet efter § 89 isundhedsloven og regler fastsatmed hjemmel heri, for så vidt angårretlige forhold,7) regionernes oplysningspligt efter §90 i sundhedsloven og regler fast-sat med hjemmel heri,8) kontaktperson på sygehuset efter§§ 90 a-c i sundhedsloven og reg-ler fastsat med hjemmel heri,9) beløb til personlige fornødenhederefter regler fastsat med hjemmel i §91 i sundhedsloven,10) tilskud til ernæringspræparater efter§ 159 i sundhedsloven og regler1.§ 6, stk. 1, nr. 4,affattes således:4) diagnostiske undersøgelser efter §82 a i sundhedsloven, udredning efter §82 b i sundhedsloven og frit og udvidetfrit sygehusvalg efter §§ 86-87 i sund-hedsloven og regler fastsat med hjem-mel heri,
Side 25
11)
12)
13)
14)
15)
16)
fastsat med hjemmel heri,hjemtransport af afdøde patienterefter § 160 a i sundhedsloven ogregler fastsat med hjemmel heri,tilskud til tandpleje efter § 166 isundhedsloven og regler fastsatmed hjemmel heri,tilskud til ydelser i et andetEU/EØS-land efter § 168 i sund-hedsloven og regler fastsat medhjemmel heri,vilkår for en persons ret til befor-dring og befordringsgodtgørelseved sygehusbehandling efter § 171i sundhedsloven og regler fastsatmed hjemmel heri,kørselsgodtgørelse til læger efter §175 i sundhedsloven og regler fast-sat med hjemmel heri ellerrefusion af udgifter til sygehusbe-handling i et andet EU/EØSland ef-ter regler fastsat med hjemmel i §76 i sundhedsloven.§3Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. sep-tember 2014, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Den i sundhedslovens § 82 b,stk. 1 og 2, nævnte frist på 1 måned er iperioden fra den 1. september 2014 tilden 31. august 2015 to måneder forpatienter, der er henvist til psykiatriskudredning.Stk. 3.For personer henvist før den 1.september 2014 til undersøgelse ellerbehandling efter reglerne i kapitel 20 aog 20 b i sundhedsloven finder de hidtilgældende regler anvendelse.§4Stk. 1.Loven gælder ikke for Færøerneog Grønland, jf. dog stk. 2.Stk. 2.Lovens § 2 kan ved kongeliganordning sættes i kraft for Færøernemed de ændringer, som de færøskeforhold tilsiger.