Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 114
Offentligt
1297912_0001.png
1297912_0002.png
1297912_0003.png
1297912_0004.png
1297912_0005.png
Emne: Ønsker foretræde for sundhedsudvalgetTil Folketingets Sundhedsudvalg.
Familielægesystemet, som de praktiserende læger i Danmark udgør, er for alvortruet, hvorfor jeg beder om lov til at foretræde for Sundhedsudvalget.
Samtlige partier udtrykker ønske om, at familielægesystemet i Danmark bevares.Derfor ønsker jeg at gøre opmærksom flere ting, der kan synes som små ændringer –men ”liden tue kan vælte stort læs", som I ved.
Jeg har uden held forsøgt at få Lægeforeningen til at kontakte Folketinget ogblandt andet fået bragt dette debatindlæg i Ugeskrift for Læger uge 44 side 63:http://mags.ugeskriftet.dk/laege/534/?page=63
A. Den største "tue", der truer med at vælteHovedstadens beslutning d. 12. marts 2013 omhospitaler. – En lægevagt, som praktiserendedøgnet rundt alle årets 365 dage, som ekstra
familielægesystemet, er Regionsat hjemtage lægevagten til regionenslæger lige nu har pligt til at passearbejde ud over deres praksis.
Beslutningen vil få en række konsekvenser, som det lader til, at ingen umiddelbarttænker på:
1. Regions Hovedstadens familielæger, i alt 1060 praktiserende læger, fritages foralt vagtarbejde. Det betyder, at alt den arbejdskraft og erfaring, som de 1060læger har og bidrager med i lægevagten, bliver tabt for sundhedssystemet. Det erikke fornuftigt i en tid med mangel på læger – specielt familielæger – for arbejdetskal jo laves.
2. Region Hovedstaden bliver den mest attraktive region for mange yngre læger,fordi de nu kan købe praksis her, hvor de ingen vagtforpligtigelse har, modsat alleandre regioner. Især Region Sjælland og Region Nordjylland, der i forvejen harlægemangel, vil lide voldsomt under dette så der kommer ekstra mange "lægeløse"patienter.
3. Region Hovedstaden, som i forvejen er den mest populære region, trækkeryderligere yngre læger til hovedstaden ved at opslå minimum 68 lægestillinger ideres nye akutberedskab, til erstatning for de familielæger som de har fyret. Disse
stillinger er allerede opslået og kan altså komme til at tiltrække læger, derellers skulle have købt familielægepraksis i Udkantsdanmark.
Dette vil totalt ødelægge den spinkle nationale balance, der tidligere har"tvunget" de unge familielæger til også at besætte familielægepraksis i landetsyderområder.
B. Den næststørste "tue" er, at Sundhedsloven blev ændret, så store private firmaersom for eksempel Falck kan drive klinikker.
Det lyder måske godt, men også det har medført nogle ting, som ingen umiddelbarttænker på:
1. Lægerne ansat i de klinikker har ingen vagtforpligtigelse, hvorfor de resterendefamilielæger i regionerne, hvor de etableres, bliver ekstra vagtbebyrdede. Detslider de resterende familielæger i området, så der er større chance for, at deophører, og det vil forværre lægemanglen.
2. Lønnen, der aktuelt tilbydes, er så høj, at det bedre kan betale sig at tage et37-timers job dér end at starte sin egen familielægepraksis med en normalarbejdsbelastning på cirka 50 timer og alle de risici og forpligtelser, detmedfører.
Det danske familielægesystem er blevet forhandlet på plads langsomt og med småændringer ved hver forhandling mellem parterne gennem mange år til at være et afverdens bedste og endda også et af de billigste. (Vores nabolandes systemer er tilsammenligning over dobbelt så dyre).
Familielægerne fungerer som helt nødvendige gatekeepers, der forhindrerhospitalerne i at blive oversvømmet af patienter, der ikke hører til ihospitalsvæsnet. Hvis den funktion forsvinder, er det katastrofalt forsundhedssystemet, og udgifterne vil eksplodere.
Hvis Folketingets partier vil forhindre familielægesystemet for med disse ændringeri at kollapse i nogle regioner, bliver Folketinget nødt til at gribe ind inden d.1. januar 2014 – den dato, hvorfra Region Hovedstaden har opsagt de 1060familielæger og dermed givet dem fri for alt vagtarbejde. Træder den beslutning
først i kraft, så familielægerne bliver fritaget for vagtforpligtigelsen, ja så kandet ikke laves om.
Hermed har jeg givet en skitse over, hvad jeg vil orientere FolketingetsSundhedsudvalg om. Jeg ser frem til mødet, hvor jeg meget gerne uddyber despørgsmål, I måtte have.
Hvis jeg ikke bliver hørt, føler jeg alligevel nu, at jeg har gjort min pligt somlæge ved at gøre jer opmærksom på dette alvorlige problem.
Med venlig hilsen,Jan VærnetAmagerCentrets Læger
PS. Tidligere fremsendt:
Åbent brev til Folketingets sundhedsudvalg og Sundhedsministeren.
Regionernes indbyrdes kamp om lægernes arbejdskraft bør styres centralt fra,således at lægemanglen i yderområderne ikke forværres.
Fakta: ingen er uenige om, er der er stor mangel på Speciallæger, specieltSpeciallæger i Almen medicin og at der i mange år er uddannet alt for få, trods rådog advarsler fra Lægeforeningen.
Aktuelt er der så meget mangel på Speciallæger i Almen medicin (praktiserendelæger) at der ikke kan skaffes Familielæger(praktiserende læger) bla. til regionNordjylland.Derfor er det et katastrofalt og groft forvridende tiltag, som Region Hovedstadenspolitikere vedtog i marts 2013.
Region Hovedstaden vil pr. 1/1-2014 skabe et nyt behov og ansætte ca. 68speciallæger, blandt andet speciallæger i Almen medicin, i deres nye 1813 akut
tiltag, i stedet for den nuværende velfungerende lægevagt. Det er læger som ikkefindes og hvis de fandtes, burde de skulle fordeles ligeligt hvor der er behov fordem i de forskellige regioner.
Jeg syntes det er et kæmpe problem at Region Hovedstaden skaber dette kunstige ogunødvendige behov. Derfor mener jeg Folketinget burde kunne gribe ind over for detstraks, for at beskytte de andre regioner mod denne "konkurenceforvridning".
Allerede nu hvor planerne kun er udmeldt, kan man se virkningerne, da mangeSpeciallæger i Almen medicin undlader at søge jobbene uden for Region Hovedstaden.
Region Hovedstaden vil ændre det ellers velfungerende lægevagtssystem, ved at"hjemtage det" modsat alle andre regioner, hvor det påhviler de praktiserende lægerat passe lægevagten kl. 16-08 alle hverdage og døgnet rundt i weekender oghelligdage alle årets 365 dage.Det geniale ved dette system er, at det udnytter en ekstra arbejdskapacitet hos depraktiserende læger der allerede har en praksis i regionen. Dette merarbejde depræsterer ud over at passe deres praksis er de aftaleretligt forpligtet til,merarbejdet de yder svarer til minimum 68 praktiserende lægers fuldtids års-arbejde/pr år alene i region Hovedstaden.
Denne ekstra arbejdsindsats er meget vigtigt i en tid med lægemangel.
Dette arbejde fritager Region Hovedstaden nu de praktiserende læger fra, som deneneste Region i Danmark.
Endvidere er det et tiltag, der er et extra incitament for yngre praktiserendelæger, til at søge til Region Hovedstaden, - man kan nu få en praksis udenvagtforpligtigelse. Det vil være en lækkerbisken for læger, der har mindre børn,typisk yngre læger på vej til at købe en praksis.
Derfor bør Folketinget gribe ind snarest, da der ellers frem til d. 1/1-2014trækkes ca. 68 speciallæger til Region Hovedstadens nyetablerede stillinger, somlæger i deres 1813 system.
Disse yngre speciallæger i almen medicin, som er mangelvare, og er uddannet iKøbenhavn foretrækker at blive i Region Hovedstaden, hvor de er uddannet, og det
får de rig lejlighed til med dette tiltag, envidere vil det trække læger til, frade andre regioner.Dette med den fatale følge for yderområderne, at man med sikkerhed vil se enmarkant nedgang i antallet af ansøgere stillingerne der slås op i yderområderne iDanmark, således vil der blive extra mange "lægeløse patienter".
Derfor er konkurrencen mellem regionerne ødelæggende, og den bør reguleres centraltfra, så en region ikke kan ændre konkurencevilkårene så fundamentalt udengodkendelse fra Folketinget, hvor der er politikere fra hele landet.
Med en venlig grøn hilsenJan VærnetSpeciallæge i Almen medicin,AmagerCentrets Læger.