Sundheds- og Forebyggelsesudvalget 2013-14
SUU Alm.del Bilag 111
Offentligt
1297644_0001.png
1297644_0002.png
1297644_0003.png
1297644_0004.png
1297644_0005.png
1297644_0006.png
1297644_0007.png
1297644_0008.png
1297644_0009.png
1297644_0010.png
1297644_0011.png
1297644_0012.png
1297644_0013.png
1297644_0014.png
1297644_0015.png
1297644_0016.png
1297644_0017.png
1297644_0018.png
1297644_0019.png
1297644_0020.png
1297644_0021.png
1297644_0022.png
1297644_0023.png
1297644_0024.png
1297644_0025.png
1297644_0026.png
1297644_0027.png
1297644_0028.png
1297644_0029.png
1297644_0030.png
1297644_0031.png
1297644_0032.png
1297644_0033.png
1297644_0034.png
1297644_0035.png
1297644_0036.png
1297644_0037.png
1297644_0038.png
1297644_0039.png
Kommunal træning af ældre2013En undersøgelse foretaget af TNSGallup for Danske Fysioterapeuter,Danske Handicaporganisationer ogÆldre SagenUdarbejdet af Bia R. J. NielsenSeptember 2013Projektnummer: 59230
1
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.2.3.4.5.6.7.8.9.10.
DATAINDSAMLINGSMETODE OG OPNÅET SAMPLE .....................................3HOVEDKONKLUSIONER....................................................................................6VENTETIDER ......................................................................................................8SPECIALRETTEDE TILBUD .............................................................................11TILTAG DER KAN FORBEDRE TRÆNINGEN I KOMMUNERNE ....................12BEFORDRING OG EGENBETALING................................................................14PRIORITERING AF TRÆNINGSOMRÅDER .....................................................18UDVIKLINGEN 2009 - 2013 ...............................................................................21BILAG 1 SPØRGESKEMA ................................................................................31OVERSIGT OVER FIGURER .............................................................................38
2
1. Dataindsamlingsmetode og opnået sample
Danske Fysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer og Ældre Sagen har ønsket at fågennemført en undersøgelse om træning (genoptræning og vedligeholdelsestræning) forpersoner over 65 år i de danske kommuner. Undersøgelsen er en gentagelse af tilsvarendeundersøgelser som blev foretaget i 2009, 2010, 2011 og 2012. Spørgeskemaet til undersø-gelsen i 2013 er kortere end skemaet til undersøgelsen i 2012, men mange af spørgsmålenei skemaet for 2013 er spørgsmål som også blev stillet i 2012.Målgruppen for interviewene er den ansvarlige for genoptræning i kommunerne eller dennesstedfortræder.Interviewene er foretaget i perioden den 13. maj – 28. juni 2013 og er gennemført af TNSGallups telefoninterviewere (CATI-afdelingen).Interviewene er foretaget ved, at TNS Gallups interviewere har ringet til kommunernes ho-vednummer og bedt om at tale med den ansvarlige for genoptræningsområdet for ældre på65 år og derover. Herigennem er der opnået interview med i alt 85 genoptræningsansvarligeeller stedfortrædere. Undersøgelsen er en totalundersøgelse med en meget høj svarprocentpå 87%.Nedenfor ses en oversigt over kommunernes fordeling på regioner:Tabel 1.1
Region
Antal kommuner
Antal respondenter (kommu-ner) i undersøgelsen241521151085
HovedstadenSjællandSyddanmarkMidtjyllandNordjyllandTotal
291722191198
I rapporten er besvarelserne vist som figurer med procentvis angivelse af kommunernessvar, dels på total- og dels på regionsniveau. Det skal bemærkes, at antallet af kommuner ihver region er forskelligt, og spænder lige fra 10 kommuner i Region Nordjylland til 24 kom-muner i Region Hovedstaden. Dette skal tages i betragtning, når der analyseres på regions-niveau, hvor eksempelvis 2 kommuner i Region Nordjylland svarer til 20 % og 2 kommuner iRegion Hovedstaden svarer til 8%.De procentvise angivelser af kommunernes svar summer ikke altid præcis til 100% vedspørgsmål med kun en svarmulighed, da der er decimaler på datamaterialet.
3
De genoptræningsansvarlige og kommunerne optræder som udgangspunkt som anonyme iundersøgelsen.Respondenterne har dog til sidst i spørgeskemaet haft muligheden for at ophæve kommu-nens anonymitet. Her har 58 svaret, at kommunen ikke behøver at være anonym. I den leve-rede datafil er det muligt at se, hvilke kommuner der har opgivet deres anonymitet, idet dissekommuner er kodet med navn, mens de 27 anonyme kommuner er kodet som ’andre kom-muner’.Alle respondenter har fået tilsendt egne besvarelser til gennemsyn og har haft mulighed forat indsende eventuelle rettelser til TNS Gallup. Dette tiltag indførtes i 2010 for at få en ekstraverificering af besvarelserne forud for offentliggørelsen af resultaterne.Kommuner, der har deltaget i undersøgelsenNedenfor ses en opgørelse af de kommuner, der har deltaget i undersøgelsen i 2012 og2013, som har valgt ikke at være anonyme.Ikke anonyme kommu-Ikke anonyme kom-ner 2013muner 20121418101016141213665861
Antal kommunerRegion HovedstadenRegion SjællandRegion SyddanmarkRegion MidtjyllandRegion NordjyllandTotal291722191198
I 2013 deltog 85 kommuner i undersøgelsen. 2 kommuner som ikke har deltaget i undersø-gelsen i 2013, deltog heller ikke i undersøgelsen i 2012. 95 kommuner deltog i undersøgel-sen i 2012. 68% af kommunerne, der har deltaget i undersøgelsen i 2013, har valgt ikke atvære anonyme. 64% af kommunerne, der deltog i undersøgelsen 2012, var ikke anonyme.
Deltaget i undersøgelsenMere end 100.000 indbyggere100.000 - 50.00150.000 -20.00120.000 og derunderTotal
201362847485
201273053595
2013 %7%33%55%5%100%
2012 %7%32%56%5%100%
Størstedelen af de kommuner, der har deltaget i undersøgelsen i 2012 og 2013 (som ikke eranonyme) er kommuner med 50.000 – 20.001 indbyggere. Kommunerne der har deltaget iundersøgelsen har samme profil som kommunerne, der deltog i undersøgelsen i 2012, setpå kommunestørrelse via indbyggertal.
4
FrafaldsanalyseDet er vigtigt, at der ikke sker et systematisk bortfald i undersøgelsen, som skævvrider un-dersøgelsens samlede resultater. Det optimale er at opnå en høj, og ikke mindst jævn, be-svarelsesprocent. Det bør ikke være sådan, at særlige grupper af kommuner har et markanthøjere frafald end gennemsnittet. Der er foretaget en frafaldsanalyse for undersøgelsen i2013.Frafaldsanalysen er baseret på en analyse af følgende hypoteser:1. Kommuner, der ikke har deltaget i undersøgelsen i 2013, er kommuner med en be-stemt størrelse (baseret på indbyggertal).2. Kommuner, der ikke har deltaget i undersøgelsen i 2013, er i stor udstrækning kom-muner, der deltog i undersøgelsen i 2012 som anonyme.3. Kommuner, der ikke har deltaget i undersøgelsen i 2013, er kommuner, der har sva-ret anderledes på spørgsmålene end gennemsnittet i 2012.Ad 1. De kommuner, der ikke har deltaget i undersøgelsen, omfatter store, mellemstore ogsmå kommuner set på indbyggertal. Der er derfor ikke et mønster, hvor man kan konstatere,at det er en bestemt størrelse kommune, der ikke har deltaget i undersøgelsen i 2013.Ad 2. De kommuner, der ikke har deltaget i undersøgelsen i 2013, er en blandet gruppe, be-stående af kommuner, der ikke var anonyme, var anonyme og kommuner, der heller ikkedeltog i undersøgelsen i 2012.Ad 3. De kommuner, der ikke deltager i undersøgelsen i 2013, svarede overordnet ikke an-derledes end gennemsnittet i undersøgelsen i 2012.På baggrund af ovenstående analyse/hypotesetest er konklusionen, at der ikke er systema-tisk bortfald i undersøgelsen 2013.
5
2. HovedkonklusionerVentetider på genoptræning og vedligeholdelsestræningVentetiden forgenoptræning efter Sundhedslovener i 32% af kommunerne op til 1uge. 60% af kommunerne har en ventetid på mere end 1 uge. 8% af kommunerneved ikke, hvor lang ventetiden er.Ventetiden forgenoptræning efter Servicelovener i 19% af kommunerne op til 1uge. 70% af kommunerne har en ventetid på mere end 1 uge. 11% af kommunerneved ikke, hvor lang ventetiden er.Ventetiden påvedligeholdelsestræning efter Servicelovener i 15% af kommuner-ne op til en uge. 69% af kommunerne har en ventetid på mere end 1 uge. 16% afkommunerne ved ikke, hvor lang ventetiden er.
Specialrettede tilbudAlle kommuner organiserer de specialrettede tilbud i egen kommune.Men derudover organiserer 16% af kommunerne ligeledes specialrettede tilbud gen-nem samarbejde med andre kommuner.
Tiltag, der kan forbedre træningen i kommunerneDe tre hyppigst nævnte tiltag, som kan forbedre kvaliteten af træningen, er normering(41%), tværfagligt samarbejde (36%) og uddannelse (27%). Kommunerne fik fleresvarmuligheder.
Befordring og egenbetaling (brugerbetaling på kørselsordninger)Der er store forskelle mellem kommunerne på størrelsen af egenbetaling for borgere,der anvender kommunernes kørselsordning til genoptræning og vedligeholdelsestræ-ning.I 64% af kommunerne er der egenbetaling for kørselsordning tilgenoptræning efterServiceloven,mens der i 66% af kommunerne er egenbetaling for kørselsordning tilvedligeholdelsestræning efter Serviceloven.Det er primært, når en terapeut har vurderet, at der er et kørselsbehov, at borgerenomfattes af kommunens kørselsordning tilgenoptræning efter Servicelovenogvedligeholdelsestræning efter Serviceloven.I 14% af kommunerne tilbydes der ikke kørselsordning tilgenoptræning efter Ser-viceloven,mens der i 16% af kommunerne ikke tilbydes kørselsordning tilvedlige-holdelsestræning efter Serviceloven.
6
Prioritering af træningsområder67% af kommunerne prioriterergenoptræning efter Servicelovenoggenoptræ-ning efter Sundhedslovenlige højt. 32% af kommunerne prioriterergenoptræningefter Sundhedslovenhøjest.54% af kommunerne prioriterergenoptræning efter Sundhedslovenhøjere endvedligeholdelsestræning efter Serviceloven.40% af kommunerne prioriterer beg-ge områder lige højt.52% af kommunerne prioriterervedligeholdelsestræning efter Servicelovenoggenoptræning efter Servicelovenlige højt. 41% af kommunerne prioriterergenop-træning efter Servicelovenhøjest.
UdviklingVentetider på genoptræning og vedligeholdelsestræningDen reelle ventetid på genoptræning og vedligeholdelsestræning er nogenlundeuændret siden 2010.Der er sket en stigning i antallet af kommuner, der ikke ved, hvor lang ventetiden er.
Befordring og egenbetaling (brugerbetaling på kørselsordninger)Siden 2009 har egenbetalingen til befordring til bådegenoptræning efter Servicelo-venogvedligeholdende træning efter Servicelovenværet stigende.Siden 2009 har andelen af kommuner, der ingen egenbetaling opkræver for befor-dring tilgenoptræning efter Servicelovenogvedligeholdende træning efter Ser-vicelovenværet faldende.Siden 2009 har antallet af kommuner, der ikke har en kørselsordning tilgenoptræ-ning efter Serviceloven,været stigende.
Prioritering af træningsområderSiden 2010 er tendensen, at flere kommuner prioriterergenoptræning efter Sund-hedsloven og Servicelovenlige højt. Hvis kommunerne ikke prioriterer områdernelige højt, er det genoptræning efter Sundhedsloven, der prioriteres højest.Siden 2010 er tendensen, atgenoptræning efter Sundhedslovenprioriteres statio-nært højere endvedligeholdelsestræning efter Serviceloven.Siden 2010 er tendensen, atgenoptræning efter Servicelovenogvedligeholdel-sestræning efter Servicelovenprioriteres stationært lige højt. Hvis kommunerne ik-ke prioriterer områderne lige højt, er detgenoptræning efter Serviceloven,der prio-riteres højest.
7
3. VentetiderI undersøgelsen er der stillet en række spørgsmål om kommunernes ventetider på træning.
Genoptræning efter SundhedslovenFigur 3.1 spørgsmål 4: Hvor lang er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræning efterSundhedsloven?Her tænkes på ventetiden fra kommunen kender behovet til borgeren påbegynder træningenførste gang.

Base n= 85

0%

Alle

20%

32%

40%

47%

60%

80%

100%

11% 1% 8%

1%

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

13%

53%

29%

33%

50%

Op til 1 uge

Op til 5 uger

54%

40%

48%

53%

30%

Op til 2 uger

Op til 6 uger

Op til 3 uger

Over 6 uger

Op til 4 uger

Ved ikke

25%

8%

7%

5% 5%

14%

13%

10%

10%

Figur 3.1 viser, at den reelle ventetid på genoptræning efter Sundhedsloven for 32% afkommunerne er op til en uge. 47% af kommunerne har en ventetid på op til 2 uger, og i 11%af kommunerne er ventetiden på op til 3 uger. 1% af kommunerne har en ventetid på op til 4uger, og 1% af kommunerne har en ventetid på op til 5 uger. 8% af kommunerne har svaretved ikke.For 60% af kommunerne er den reelle ventetid på genoptræning efter Sundhedsloven mereend en uge.I 13% af kommunerne i Region Hovedstaden er ventetiden op til 1 uge. 53% af kommunernei Region Sjælland har svaret det samme.
8
Genoptræning efter Serviceloven
Figur 3.2 spørgsmål 5: Hvor lang er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræning efterServiceloven?Her tænkes på ventetiden fra kommunen kender behovet til borgeren påbegynder træningenførste gang.

Base n= 85

0%

Alle

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

19%

8%

20%

19%

20%

40%

Op til 1 uge

Op til 5 uger

Op til 2 uger

Op til 6 uger

33%

47%

52%

60%

30%

Op til 3 uger

Over 6 uger

10%

Op til 4 uger

Ved ikke

10%

20%

40%

45%

25%

60%

13%

8%

7%

80%

4%

6% 1% 2% 11%

4%

10%

8%

5%

13%

13%

14%

20%

10%

100%

13%

Figur 3.2 viser, at på området genoptræning efter Serviceloven er den reelle på op til 1 ugefor 19% af kommunerne. For 45% af kommunerne er ventetiden på op til 2 uger. 13% afkommunerne har en ventetid på op til 3 uger. 6% af kommunerne har en ventetid på op til 4uger. 1% af kommunerne har en ventetid på 5 uger. 4% af kommunerne har en ventetid påop til 6 uger. 2% af kommunerne har en ventetid på over 6 uger. 11% af kommunerne harsvaret ved ikke.I 70% af kommunerne er den reelle ventetid på genoptræning efter Serviceloven mere enden uge.I 8% af kommunerne i Region Hovedstaden er den reelle ventetid på genoptræning efterServiceloven over 6 uger.
9
Vedligeholdelsestræning efter Serviceloven
Figur 3.3 spørgsmål 6: Hvor lang er den reelle ventetid i jeres kommune på vedligeholdelses-træning efter Serviceloven?Her tænkes på ventetiden fra kommunen kender behovet til borgeren påbegynder træningenførste gang.

Base n= 85

0%

Alle

15%

20%

36%

40%

60%

13%

80%

9% 2% 5%

2%

16%

100%

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

8%

20%

14%

13%

30%

25%

40%

38%

47%

25%

17%

7%

5%

14%

7%

8%

7%

5% 5%

17%

20%

19%

7%

13%

10%

20%

40%

10%

Op til 4 uger

Ved ikke

10%

Op til 1 uge

Op til 5 uger

Op til 2 uger

Op til 6 uger

Op til 3 uger

Over 6 uger

Figur 3.3 viser, at den reelle ventetid på vedligeholdelsestræning efter Serviceloven er op tilen uge for 15% af kommunerne. 36% af kommunerne har en ventetid på op til 2 uger, mens13% af kommunerne har en ventetid på op til 3 uger. 9% af kommunerne har en ventetid påop til 4 uger. 2% af kommunerne har en ventetid på op til 5 uger og 2% af kommunerne haren ventetid på op til 6 uger. 5% af kommunerne har en ventetid på over 6 uger. 16% afkommunerne har svaret ved ikke til spørgsmålet.I 69% af kommunerne er ventetiden på vedligeholdelsestræning efter Serviceloven mere enden uge.
10
4. Specialrettede tilbudI undersøgelsen spørges der til, hvordan de specialrettede genoptræningstilbud er organise-ret i kommunerne fx ved tilbud til patienter med apopleksi, KOL eller ryglidelser.Figur 4.1 spørgsmål 8: Hvordan er de specialrettede genoptræningstilbud organiseret i dinkommune, f.eks. tilbud til patienter med apopleksi, KOL eller ryglidelse? (Flere svar muligt)NB: Resultaterne vist nedenfor er omkodede resultater.

Base n= 85

0%

Alle

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

10%

10%

14%

7%

7%

10%

40%

Organiseret i samarbejde med andre kommuner

Andet, notér:

Ved ikke

2%

20%

16%

14%

17%

25%

27%

40%

60%

80%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

100%

Organiseret i egen kommune

Købt på sygehuset

Ingen specialtilrettede tilbud i kommunen

Figur 4.1 viser, at de specialrettede genoptræningstilbud er organiseret i egen kommune ialle kommuner. 16% af kommunerne samarbejder også med andre kommuner. 14% afkommunerne har svaret andet (omkodede resultater), hvilket primært dækker over, at genop-træningstilbuddene er købt hos en privat leverandør.
11
5. Tiltag der kan forbedre træningen i kommunerneRespondenterne er blevet bedt om at vurdere hvilke tiltag, der kan skabe forbedringer indenfor træningsområdet for borgere over 65 år i deres kommune.
Figur 5.1 spørgsmål 11: Hvilke tiltag mener du, der bør til, for at kvaliteten af træning i dinkommune kan forbedres? (Flere svar muligt). NB: Resultaterne vist nedenfor er omkodede re-sultater.

Base n= 85

0%

Normering

Tværfagligt samarbejde

Uddannelse

Fokus på forebyggelse

Faciliteter

Bedre koordinering med regionen, herunder

sygehusene

Befordring

Flere ressourcer til vedligeholdelsestræning

Nedbringelse af ventetiden

Politisk vilje

Andet, notér:

Der er ikke behov for forbedring

Ved ikke

Alle

Hovedstaden

1%

1%

10%

5%

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

0%

1%

10%

20%

20%

21%

30%

40%

41%

40%

38%

36%

38%

50%

60%

54%

50%

47%

60%

70%

20%

27%

13% 21% 29%

47%

30%

25%

21%

40%

24%

33%

24%

21% 27%

19% 27%

30%

22%

13%

13%

10%

53%

40%

9%

4%7%

14% 20%

9%

8%

9% 13%

13%

13%

10%

7%

7%

13%

22%

33%

33%

30%

20%

20%

Sjælland

12
Figur 4.2 viser forskellige tiltag, som respondenterne i undersøgelsen mener, at der skal tilfor at forbedre kvaliteten af træningen i kommunerne. De tre hyppigst nævnte svar blandtrespondenterne er normering 41%, tværfagligt samarbejde 36% og uddannelse 27%.Mange respondenter nævner også fokus på forebyggelse 25%, faciliteter 24% og bedre ko-ordinering med regionen, herunder sygehusene 22%.22% af kommunerne har svaret andet.
13
6. Befordring og egenbetalingKommunerne er blevet spurgt til kørselsordninger og egenbetaling i denne forbindelse.
Kørselsordning til genoptræning efter ServicelovenFigur 6.1 spørgsmål 12: Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning til genoptræning efterServiceloven?

Base n= 85

0%

Alle

5%

21%

20%

40%

56%

60%

80%

14%

100%

1%

2%

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

13%

7%

10%

7%

21%

40%

67%

93%

40%

30%

20%

58%

33%

19%

4% 4%

5%

20%

10%

Borgere, der selv vurderer, at de ikke selv kan transportere sig til træning

Borgere som visitationsenheden vurderer, ikke selv kan transportere sig til træning

Borgere som en terapeut vurderer, ikke selv kan transportere sig til træning

Andre

Kommunen har ikke kørselsordning på området

Ingen

Ved ikke

Figur 6.1 viser, at i 56% af kommunerne er de borgere som af en terapeut vurderes til ikkeselv at kunne transportere sig til træning, der er omfattet af kommunens kørselsordning tilgenoptræning efter Serviceloven. I 21% af kommunerne er det de borgere, som visitations-enheden vurderer ikke selv kan transportere sig til træning. 14% af kommunerne har ikkenogen kørselsordning på området.33% af kommunerne i Region Sjælland har ikke nogen kørselsordning på området. Allekommuner i Region Midtjylland har kørselsordning på området.
14
Figur 6.2 spørgsmål 13: Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunens kør-selsordning til genoptræning efter Serviceloven?

Base n= 70 (Kun svar fra kommuner, der har kørselsordning på området)

0%

Alle

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

7%

20%

25%

13%

10%

26%

32%

10%

13%

57%

Der er ingen egenbetaling

Maksimalt 25 kr. retur pr. træningsgang

35-50 kr. retur pr. træningsgang

Ved ikke

10%

13%

20%

30%

3% 7%

40%

19%

18%

14%

30%

31%

40%

29%

13%

50%

60%

20%

14%

25%

7%

14%

70%

80%

16%

23%

30%

6%

7%

90%

100%

10%

Maksimalt 15 kr. retur pr. træningsgang

Maksimalt 35 kr. retur pr. træningsgang

Over 50 kr. retur pr. træningsgang

Figur 6.2 viser, at der i 26% af kommunerne ingen egenbetaling er for kørselsordning til gen-optræning efter Serviceloven. I 64% af kommunerne er der en egenbetaling for kørselsord-ningen. Figuren viser endvidere, at egenbetaling for borgere, der anvender kommunens kør-selsordning til genoptræning efter Serviceloven er forskelligt fra kommune til kommune. Ek-sempelvis er der i 57% af kommunerne i Region Nordjylland ingen egenbetaling, hvorimodder i Region Midtjylland er 7%, der ikke har egenbetaling.I 30% af kommunerne i Region Sjælland er egenbetalingen på over 50 kr. retur pr. trænings-gang.
15
Kørselsordning til vedligeholdelsestræning efter ServicelovenFigur 6.3 spørgsmål 14: Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning til vedligeholdelses-træning efter Serviceloven?

Base n= 85

0%

Alle

5%

20%

22%

40%

51%

60%

80%

2%

16%

100%

1%

2%

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

13%

7%

10%

7%

40%

25%

40%

48%

87%

30%

20%

5%

58%

33%

29%

4%

5% 5%

7%

20%

10%

Borgere, der selv vurderer, at de ikke selv kan transportere sig til træning

Borgere som visitationsenheden vurderer, ikke selv kan transportere sig til træning

Borgere som en terapeut vurderer, ikke selv kan transportere sig til træning

Andre

Kommunen har ikke kørselsordning på området

Ingen

Ved ikke

Figur 6.3 viser, at i 51% af kommunerne er det de borgere som af en terapeut vurderes tilikke selv at kunne transportere sig til træning, som er omfattet af kommunens kørselsordningtil vedligeholdelsestræning efter Serviceloven. I 22% af kommunerne er det borgere somvisitationsenheden vurderer ikke selv kan transportere sig til træning, der er omfattet af kør-selsordningen. I 16% af kommunerne er der ingen kørselsordning på området.
16
Figur 6.4 spørgsmål 15: Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunens kør-selsordning til vedligeholdelsestræning efter Serviceloven?

Base n= 68 (Kun svar fra kommuner, der har kørselsordning på området)

0%

Alle

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

8%

7%

10%

19%

22%

20%

15%

13%

13%

57%

Der er ingen egenbetaling

Maksimalt 25 kr. retur pr. træningsgang

35-50 kr. retur pr. træningsgang

Ved ikke

10%

20%

3% 7%

17%

10%

38%

40%

29%

30%

40%

19%

13%

50%

60%

21%

13%

30%

31%

13%

7%

70%

80%

16%

35%

30%

8%

7%

14%

90%

15%

100%

Maksimalt 15 kr. retur pr. træningsgang

Maksimalt 35 kr. retur pr. træningsgang

Over 50 kr. retur pr. træningsgang

Figur 6.4 viser, at der i 19% af kommunerne ingen egenbetaling er for kørselsordning til ved-ligeholdelsestræning efter Serviceloven. I 66% af kommunerne er der en egenbetaling forkørselsordningen. Figuren viser endvidere, at egenbetalingen for borgere, der anvenderkommunens kørselsordning til vedligeholdelsestræning efter Serviceloven er forskelligt frakommune til kommune.I 57% af kommunerne i Region Nordjylland er der ingen egenbetaling. I 40% af kommunernei Region Midtjylland er egenbetalingen på maksimalt 35 kr. retur pr. træningsgang. I 38% afkommunerne i Region Syddanmark er egenbetalingen på området 35-50 kr. retur pr. træ-ningsgang.35% af kommunerne i Region Hovedstanden har svaret ved ikke til spørgsmålet.
17
7. Prioritering af træningsområderKommunerne er blevet bedt om at vurdere, hvilket træningsområde der bliver prioriteret hø-jest i kommunen. Respondenterne er blevet bedt om at sammenholde tre forskellige områ-der, fordelt på tre spørgsmål. De tre områder ergenoptræning efter Sundhedsloven, gen-optræning efter Servicelovenogvedligeholdelsestræning efter Serviceloven.Hvis kommunerne har svaret, at et område bliver prioriteret højere end et andet, har de efter-følgende fået spørgsmålet om, hvordan de oplever dette.Prioritering af genoptræning efter Serviceloven i forhold til genoptræning efter Sund-hedsloven
Figur 7.1 spørgsmål 18: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen?

Base n= 85

0%

Alle

20%

32%

40%

60%

67%

80%

100%

1%

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

33%

47%

29%

20%

30%

Genoptræning efter Serviceloven

De bliver prioriteret lige højt

67%

80%

67%

53%

5%

70%

Genoptræning efter Sundhedsloven

Ved ikke

Figur 7.1 viser, at genoptræning efter Serviceloven og genoptræning efter Sundhedslovenbliver prioriteret lige højt i 67% af kommunerne. 32% af kommunerne prioriterer genoptræ-ning efter Sundhedsloven højest. Ingen kommuner prioriterer genoptræning efter Servicelo-ven højest.Flere kommuner henviser til, at eksistensen af kommunale kvalitetsstandarder, faglige vej-ledninger, servicemål og/eller sundhedsaftaler gør, at genoptræning efter Sundhedslovenprioriteres højere end genoptræning efter Serviceloven. At borgere med genoptræningspla-ner oftere henvises til akut genoptræning efter Sundhedsloven end efter Serviceloven angi-ves også som en årsag.
18
Prioritering af vedligeholdelsestræning efter Serviceloven i forhold til genoptræningefter Sundhedsloven
Figur 7.2 spørgsmål 19: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen?

Base n= 85

0%

Alle

20%

54%

40%

60%

40%

80%

100%

6%

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

40%

54%

47%

57%

67%

38%

53%

33%

27%

60%

8%

10%

7%

Vedligeholdelsestræning efter Serviceloven

De bliver prioriteret lige højt

Genoptræning efter Sundhedsloven

Ved ikke

Figur 7.2 viser, at 54% af kommunerne prioriterer genoptræning efter Sundhedsloven højest,mens 40% af kommunerne prioriterer vedligeholdelsestræning efter Serviceloven og genop-træning efter Sundhedsloven lige højt. Ingen kommuner prioriterer vedligeholdelsestræningefter Serviceloven højest.Flere kommuner henviser til, at eksistensen af kommunale kvalitetsstandarder, faglige vej-ledninger, servicemål og/eller sundhedsaftaler gør, at genoptræning efter Sundhedslovenprioriteres højere end vedligeholdelsestræning efter Serviceloven. At borgere med genop-træningsplaner oftere henvises til akut genoptræning efter Sundhedsloven end til vedligehol-dende træning beskrives også som en årsag.
19
Prioritering af vedligeholdelsestræning efter Servicelov i forhold til genoptræning ef-ter Servicelov
Figur 7.3 spørgsmål 20: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen?

Base n= 85

0%

Alle 1%

20%

41%

40%

60%

52%

80%

100%

6%

Hovedstaden

Sjælland

Syddanmark

Midtjylland

Nordjylland

7%

38%

27%

52%

53%

30%

Vedligeholdelsestræning efter Serviceloven

De bliver prioriteret lige højt

54%

67%

38%

40%

70%

Genoptræning efter Serviceloven

Ved ikke

8%

10%

7%

Figur 7.3 viser, at 52% af kommunerne prioriterer vedligeholdelsestræning efter Servicelovenog genoptræning efter Serviceloven lige højt. 41% af kommunerne prioriterer genoptræningefter Serviceloven højest. Få kommuner 1% prioriterer vedligeholdelsestræning efter Ser-viceloven højest.7% af kommunerne i Region Sjælland prioriterer vedligeholdelsestræning efter Servicelovenhøjest.Blandt de kommuner, der har svaret, at genoptræning efter Serviceloven prioriteres højest,henviser flere til, at behovet for hurtig genoptræning ofte er større end behovet for vedlige-holdende træning, da borgerens situation kræver mere akut behandling. Genoptræning tilde-les et større forbedringspotentiale end vedligeholdende træning.
20
8. Udviklingen 2009 - 2013I det følgende vises figurer, hvor besvarelserne fra 2013 sammenlignes med besvarelsernefra de øvrige år. Herved fås et indblik i udviklingen fra 2009 til 2013.
Figur 8.1 spørgsmål 4: Hvad er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræning efterSundhedsloven?NB: Her sammenlignes kun 2010, 2011, 2012 og 2013 da svarkategorierne ikke var 100% identi-ske i 2009.

Base 2010 n= 98, base 2011 n= 97, base 2012 n= 95, base 2013 n= 85

0%

Alle 2013

10%

20%

32%

30%

40%

50%

47%

60%

70%

80%

90%

100%

1%

11% 1% 8%

Alle 2012

33%

52%

1%

11% 2%2%

Alle 2011

32%

53%

9%

4% 1%

1%

Alle 2010

36%

Op til 1 uge

Op til 5 uger

Op til 2 uger

Op til 6 uger

45%

Op til 3 uger

Over 6 uger

Op til 4 uger

Ved ikke

13%

2% 2%

1%

1%

Figur 8.1 viser, at ventetiden for genoptræning efter Sundhedsloven stort set er uændret si-den 2010. Den reelle ventetid på genoptræning efter Sundhedsloven er i de fleste kommunerfortsat op til 2 uger. Der er dog flere kommuner, der har svaret ved ikke til spørgsmålet i2013 end i de andre år.
21
Figur 8.2 spørgsmål 5: Hvad er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræning efter Ser-viceloven?NB: Her sammenlignes kun 2010, 2011, 2012 og 2013, da svarkategorierne ikke var 100% iden-tiske i 2009.

Base 2010 n= 98, base 2011 n= 97, base 2012 n= 95, base 2013 n= 85

0%

Alle 2013

10%

19%

20%

30%

40%

45%

50%

60%

70%

13%

80%

90%

11%

100%

4%

6% 1% 2%

Alle 2012

18%

49%

17%

1%

4%2%2% 6%

Alle 2011

19%

42%

23%

3%

9% 1% 3%

Alle 2010

20%

Op til 1 uge

Op til 5 uger

41%

Op til 2 uger

Op til 6 uger

Op til 3 uger

Over 6 uger

19%

Op til 4 uger

Ved ikke

7% 2% 6% 4%

Figur 8.2 viser, at den reelle ventetid på genoptræning efter Serviceloven fortsat er op til 1uge eller op til 2 uger for over halvdelen af kommunerne. Færre kommuner svarer op til 3uger i 2013 end de andre år. Flere kommuner svarer ved ikke til spørgsmålet i 2013 end deandre år.
22
Figur 8.3 spørgsmål 6: Hvad er den reelle ventetid i jeres kommune på vedligeholdelsestræningefter Serviceloven?NB: Her sammenlignes kun 2010, 2011, 2012 og 2013, da svarkategorierne ikke var 100% iden-tiske i 2009.

Base 2010 n= 98, base 2011 n= 97, base 2012 n= 95, base 2013 n= 85

0%

Alle 2013

10%

15%

20%

30%

36%

40%

50%

60%

13%

70%

9%

80%

2% 5%

2%

90%

16%

100%

Alle 2012

19%

38%

16%

6% 3% 3%

1%

14%

Alle 2011

20%

31%

25%

11%

3%3% 5% 2%

Alle 2010

16%

Op til 1 uge

Op til 5 uger

30%

Op til 2 uger

Op til 6 uger

20%

Op til 3 uger

Over 6 uger

16%

Op til 4 uger

Ved ikke

2% 5%

2%

8%

Figur 8.3 viser, at den reelle ventetid for vedligeholdelsestræning efter Serviceloven fortsat erop til en eller op til to uger for halvdelen af kommunerne. Flere kommuner har svaret ved ikkei 2013 end i de foregående år.
23
Befordring
Figur 8.4 spørgsmål 12: Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning til genoptræning efterServiceloven?

Base 2009 n = 98, base 2010 n= 98, base 2011 n= 97, base 2012 n= 95, base 2013 n= 85

0%

Alle 2013

Alle 2012

5%

3%

10%

21%

26%

26%

36%

38%

20%

30%

40%

50%

56%

49%

53%

41%

46%

60%

70%

80%

90%

14%

1% 12%

2%

100%

1%

2%

3% 5%

3%

1%

3%

Alle 2011 3%

Alle 2010

7%

13%

2% 10%

3%

Alle 2009 2%

10% 1%

Borgere, der selv vurderer, at de ikke selv kan transportere sig til træning

Borgere som visitationsenheden vurderer, ikke selv kan transportere sig til træning

Borgere som en terapeut vurderer, ikke selv kan transportere sig til træning

Andre

Kommunen har ikke kørselsordning på området

Ingen

Ved ikke

Figur 8.4 viser, at det fortsat primært er en terapeut og visitationen, der foretager vurderingenaf kørselsbehovet i forbindelse med genoptræning efter Serviceloven. I 2013 er det dog hyp-pigere er en terapeut, der vurderer kørselsbehovet, end i de andre år. Lidt flere kommunerhar ikke nogen kørselsordning på området i 2013 sammenlignet med de andre år.
24
Figur 8.5 spørgsmål 13: Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunens kør-selsordning til genoptræning efter Serviceloven?

Base 2009 n= 87, base 2010 n= 87, base 2011 n= 81, base 2012 n= 76, base 2013 n= 70

0%

Alle 2013

Alle 2012

Alle 2011

Alle 2010

Alle 2009

10%

26%

26%

27%

32%

38%

Der er ingen egenbetaling

Maksimalt 25 kr. retur pr. træningsgang

35-50 kr. retur pr. træningsgang

Ved ikke

20%

30%

3% 7%

3%

2%

6%

14%

21%

21%

11%

16%

40%

19%

16%

17%

20%

15%

50%

60%

20%

14%

16%

9%

70%

80%

16%

16%

7%

5%

90%

100%

10%

11%

9%

8%

10%

3% 6%

Maksimalt 15 kr. retur pr. træningsgang

Maksimalt 35 kr. retur pr. træningsgang

Over 50 kr. retur pr. træningsgang

Figur 8.5 viser, at der fra 2009 til 2013 er sket et fald i andelen af kommuner, som angiver, atder ingen egenbetaling er for borgere, der anvender kommunens kørselsordning til genop-træning efter Serviceloven. Den viser endvidere, at egenbetalingen for borgere, der anven-der kommunens kørselsordning til genoptræning efter Serviceloven siden 2009 har væretstigende for egenbetalingen fra maksimalt 35 kr. til over 50 kr. retur pr. træningsgang.
25
Figur 8.6 spørgsmål 14: Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning til vedligeholdelses-træning efter Serviceloven?

Base 2009 n= 98, 2010 n= 98, base 2011 n= 97, base 2012 n= 95, base 2013 n= 85

0%

Alle 2013

5%

10%

20%

22%

28%

28%

38%

37%

30%

40%

50%

51%

44%

44%

34%

43%

60%

70%

80%

2%

3%

5%

5%

1%

90%

16%

13%

13%

12%

15%

100%

1%

2%

3% 6%

1%5%

4%2%

2%

Alle 2012 2%

Alle 2011 3%

Alle 2010

5%

Alle 2009 2%

Borgere, der selv vurderer, at de ikke selv kan transportere sig til træning

Borgere som visitationsenheden vurderer, ikke selv kan transportere sig til træning

Borgere som en terapeut vurderer, ikke selv kan transportere sig til træning

Andre

Kommunen har ikke kørselsordning på området

Ingen

Ved ikke

Figur 8.6 viser, at det fortsat primært er en terapeut og visitationen, der foretager vurderingenaf kørselsbehovet i forbindelse med vedligeholdelsestræning efter Serviceloven. I 2013 erdet dog hyppigere en terapeut, der vurderer kørselsbehovet, end i de tidligere år.
26
Figur 8.7 spørgsmål 15: Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunens kør-selsordning til vedligeholdelsestræning efter Serviceloven?

Base 2009 n= 81, base 2010 n= 83, base 2011 n= 78, base 2012 n= 74, base 2013 n= 68

0%

Alle 2013

Alle 2012

Alle 2011

Alle 2010

Alle 2009

10%

19%

18%

19%

25%

28%

Der er ingen egenbetaling

Maksimalt 25 kr. retur pr. træningsgang

35-50 kr. retur pr. træningsgang

Ved ikke

20%

3% 7%

5%

3%

15%

21%

6%

10%

23%

22%

30%

40%

19%

16%

21%

19%

17%

50%

60%

21%

18%

15%

70%

80%

16%

16%

9%

11%

11%

6%

90%

15%

12%

13%

10%

4% 7%

100%

Maksimalt 15 kr. retur pr. træningsgang

Maksimalt 35 kr. retur pr. træningsgang

Over 50 kr. retur pr. træningsgang

Figur 8.7 viser, at der fra 2009 til 2013 er sket et fald i andelen af kommuner, som angiver, atder ingen egenbetaling er for borgere, der anvender kommunens kørselsordning til vedlige-holdelsestræning efter Serviceloven. Den viser endvidere, at egenbetalingen for borgere, deranvender kommunens kørselsordning til vedligeholdelsestræning efter Serviceloven siden2009 har været stigende fra maksimalt 35 kr. til over 50 kr. retur pr. træningsgang.
27
Prioritering af genoptræning efter Serviceloven i forhold til genoptræning efter Sund-hedsloven
Figur 8.8 spørgsmål 18: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen?

Base 2010 n= 98, base 2011 n= 97, base 2012 n= 95, base 2013 n= 85

0%

Alle 2013

10%

20%

32%

30%

40%

50%

60%

67%

70%

80%

90%

100%

1%

Alle 2012

39%

61%

Alle 2011

45%

55%

Alle 2010

44%

54%

2%

Genoptræning efter Serviceloven

De bliver prioriteret lige højt

Genoptræning efter Sundhedsloven

Ved ikke

Figur 8.8 viser, at over halvdelen af kommunerne prioriterer genoptræning efter Servicelovenog genoptræning efter Sundhedsloven lige højt. Tendensen er, at flere kommuner prioritererde to træningstyper lige højt, men at der fortsat er en stor andel af kommunerne, der priorite-rer området genoptræning efter Sundhedsloven højest.
28
Prioritering af vedligeholdelsestræning efter Serviceloven i forhold til genoptræningefter Sundhedsloven
Figur 8.9 spørgsmål 19: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen?

Base 2010 n= 98, base 2011 n= 97, base 2012 n= 95, base 2013 n= 85

0%

Alle 2013

10%

20%

30%

40%

50%

60%

70%

80%

90%

100%

54%

40%

6%

Alle 2012 2%

54%

40%

4%

Alle 2011

61%

38%

1%

Alle 2010

59%

Vedligeholdelsestræning efter Serviceloven

De bliver prioriteret lige højt

36%

5%

Genoptræning efter Sundhedsloven

Ved ikke

Figur 8.9 viser, at der er minimal forskel i kommunernes svar fra 2010-2013 på spørgsmåletom prioritering af vedligeholdelsestræning efter Serviceloven og genoptræning efter Sund-hedsloven. Lidt over halvdelen af kommunerne prioriterer fortsat genoptræning efter Sund-hedsloven højest. Dernæst prioriterer kommunerne begge områder lige højt.
29
Prioritering af vedligeholdelsestræning efter Serviceloven i forhold til genoptræningefter Serviceloven
Figur 8.10 spørgsmål 20: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen?

Base 2010 n= 98, base 2011 n= 97, base 2012 n= 95, base 2013 n= 85

0%

Alle 2013 1%

10%

20%

41%

30%

40%

50%

60%

70%

52%

80%

90%

100%

6%

Alle 2012 1%

38%

56%

5%

Alle 2011 1%

46%

49%

3%

Alle 2010

3%

35%

Vedligeholdelsestræning efter Serviceloven

De bliver prioriteret lige højt

58%

Genoptræning efter Serviceloven

Ved ikke

4%

Figur 8.10 viser, at ca. halvdelen af kommunerne fortsat prioriterer vedligeholdelsestræningefter Serviceloven og genoptræning efter Serviceloven lige højt. Dernæst er det fortsat gen-optræning efter Serviceloven, der bliver prioriteret højest i kommunerne.
30
9. Bilag 1 SpørgeskemaSpørgeskema for genoptræningsundersøgelse 2013Opringning til kommunens hovednummer: Goddag, du taler med….. Jeg ringer fra Gallup,hvor vi er i gang med at lave en undersøgelse omkring genoptræning i kommunerne. Jegskal i den forbindelse bede om at tale med den person i forvaltningen, som er ansvarlig fordette område, er det muligt at træffe ham/hende (svarende til ledende fysioterapeut)?Standard startskærm med mulighed for følgende oplysninger:Notér kommune – der skal indsættes en variabel, der beregner regionen, så denne kommermed ud i data, der skal flettes indbyggertal på fra listeNotér postnummer – der skal være tjek på at kommune og postnummer passer sammenNotér navn på personNotér evt. direkte telefonnummerNotér evt. aftale, hvis personen ikke er til stedeNår den rigtige respondent er i røret:Indledning: Goddag, du taler med… Jeg ringer fra Gallup. Jeg ringer på vegne af DanskeFysioterapeuter, Danske Handicaporganisationer og Ældre Sagen, fordi vi er ved at lave enlandsdækkende undersøgelse af styrker og svagheder i den kommunale ældretræning. Detre organisationer og Ergoterapeutforeningen foretog en lignende undersøgelse 2012. De treorganisationer ønsker nu at følge op med en undersøgelse i 2013. 95 kommuner deltog iundersøgelsen sidste år.Det er vigtigt, at så mange kommuner som muligt deltager i undersøgelsen, fordi det giverden største viden. Både du og din kommune deltager anonymt i undersøgelsen. Det tagerca. 6 minutter at deltage i undersøgelsen.Må jeg have lov at stille dig nogle spørgsmål om den kommunale ældretræning?Ja – begynd interviewEvt. notering af aftale på et andet tidspunktNej – afslut interviewVores samtale kommer både til at handle om træning, der gives efter Sundhedsloven og ef-ter Serviceloven. Jeg er klar over, at kommunerne også varetager træning af yngre menne-sker, men i vores samtale vil jeg bede dig fokusere på personer over 65 år.SP 1Hvad er din stillingsbetegnelse?Notér stillingsbetegnelse
31
SP 4 [Ventetider]Hvor lang er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræning efter Sundhedsloven?Her tænkes på ventetiden fra kommunen kender behovet til borgeren påbegynder træningenførste gang.1.2.3.4.5.6.7.8.SP 5Hvor lang er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræning efter Serviceloven? Hertænkes på ventetiden fra kommunen kender behovet til borgeren påbegynder træningenførste gang.1.2.3.4.5.6.7.8.SP 6Hvor lang er den reelle ventetid i jeres kommune på vedligeholdelsestræning efter Servicelo-ven? Her tænkes på ventetiden fra kommunen kender behovet til borgeren påbegynder træ-ningen første gang.1.2.3.4.5.6.7.8.Op til 1 ugeOp til 2 ugerOp til 3 ugerOp til 4 ugerOp til 5 ugerOp til 6 ugerOver 6 ugerVed ikkeOp til 1 ugeOp til 2 ugerOp til 3 ugerOp til 4 ugerOp til 5 ugerOp til 6 ugerOver 6 ugerVed ikkeOp til 1 ugeOp til 2 ugerOp til 3 ugerOp til 4 ugerOp til 5 ugerOp til 6 ugerOver 6 ugerVed ikke
32
SP 8Hvordan er de specialtilrettede genoptræningstilbud organiseret i din kommune, f.eks. tilbudtil patienter til apopleksi, KOL eller ryglidelser?(Flere svar er muligt)1.2.3.4.5.6.Organiseret i egen kommuneKøbt på sygehusetOrganiseret i samarbejde med andre kommunerAndet, notér:Ingen specialtilrettede tilbud i kommunenVed ikke
SP 11Hvilke tiltag mener du, der bør til, for at kvaliteten af træning i din kommune kan forbedres?(INT: Hvis der siges ressourcer eller økonomi, så prøv at probe for at få det konkretiseret,evt. som normering eller faciliteter).(Flere svar muligt)1. Normering2. Faciliteter3. Tværfagligt samarbejde4. Uddannelse5. Politisk vilje6. Fokus på forebyggelse7. Befordring8. Flere ressourcer til vedligeholdelsestræning9. Bedre koordinering med regionen, herunder sygehusene10. Nedbringelse af ventetiden11. Der er ikke behov for forbedringer12. Andet, notér:13. Ved ikke
SP 12 [Befordring]Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning til genoptræning efter Serviceloven?1.2.3.4.5.Borgere, der selv vurderer, at de ikke selv kan transportere sig til træningBorgere som visitationsenheden vurderer, ikke selv kan transportere sig til træningBorgere som en terapeut vurderer, ikke selv kan transportere sig til træningAndreKommunen har ikke kørselsordning på området
33
6. Ingen7. Ved ikke
Filter 1 start: Hvis svarmulighed 5,6,7 i sp. 12, skal sp. 13 ikke stillesSP 13Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunens kørselsordning til genoptræ-ning efter Serviceloven?(Svarmulighederne læses ikke op)1.2.3.4.5.6.7.Der er ingen egenbetalingMaksimalt 15 kr. retur pr. træningsgangMaksimalt 25 kr. retur pr. træningsgangMaksimalt 35 kr. retur pr. træningsgang35-50 kr. retur pr. træningsgangOver 50 kr. retur pr. træningsgangVed ikke
Filter 1 slut
SP 14Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning til vedligeholdelsestræning efter Servicelo-ven?1.2.3.4.5.6.7.Borgere, der selv vurderer, at de ikke selv kan transportere sig til træningBorgere som visitationsenheden vurderer, ikke selv kan transportere sig til træningBorgere som en terapeut vurderer, ikke selv kan transportere sig til træningAndreKommunen har ikke kørselsordning på områdetIngenVed ikke
Filter 2 start: Hvis svarmulighed 5,6,7 i sp. 14, skal sp. 15 ikke stillesSP 15Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunens kørselsordning til vedligehol-delsestræning efter Serviceloven?(Svarmulighederne læses ikke op)1. Der er ingen egenbetaling2. Maksimalt 15 kr. retur pr. træningsgang3. Maksimalt 25 kr. retur pr. træningsgang
34
4.5.6.7.
Maksimalt 35 kr. retur pr. træningsgang35-50 kr. retur pr. træningsgangOver 50 kr. retur pr. træningsgangVed ikke
Filter 2 slut
SP 18Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen?1.2.3.4.Genoptræning efter ServicelovenGenoptræning efter SundhedslovenDe bliver prioriteret lige højtVed ikke
Filter 3 start: Hvis svar: Genoptræning efter Serviceloven eller Genoptræning efter Sund-hedsloven, stilles SP18A.
SP 18AHvordan oplever du dette?Notér:______
Filter 3 slut
SP 19Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen?1.2.3.4.Vedligeholdelsestræning efter ServicelovenGenoptræning efter SundhedslovenDe bliver prioriteret lige højtVed ikke
Filter 4 start: Hvis svar i SP 19 er: ”Vedligeholdelsestræning efter Serviceloven” eller ”Genop-træning efter Sundhedsloven”, stilles SP 19A.SP 19AHvordan oplever du dette?
35
Notér:______Filter 4 slut
SP 20Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen?1.2.3.4.Vedligeholdelsestræning efter ServicelovenGenoptræning efter ServicelovenDe bliver prioriteret lige højtVed ikke
Filter 5 start: Hvis svar i SP 20 er: ” Vedligeholdelsestræning efter Serviceloven” eller ”Gen-optræning efter Serviceloven”, stilles SP 20A.SP 20AHvordan oplever du dette?Notér:______Filter 5 slut
SP 25Afslutning fra GallupHer til sidst vil jeg høre, om du stadig ønsker, at din kommune er anonym, eller om vi måvideregive svarene for den netop gennemførte undersøgelse, sammen med kommunensnavn til Ældre Sagen (dit navn vil ikke blive videregivet).I så fald er det muligt, at undersøgelsens resultater vil blive offentliggjort med angivelse afsvarene fra de enkelte kommuner.
Efter interviewet vil du have mulighed for at få dine svar til gennemsyn.1. Ja til at videregive resultater og kommunens navn2. Nej, ønsker at være anonymDu vil lige efter vores interview få sendt en mail med alle besvarelserne på spørgsmålene, sådu kan se dem igennem en ekstra gang. Hvis du har eventuelle indsigelser skal vi have mod-taget dem senest om 1 uge fra i dag.Det eneste, du skal gøre er at klikke på linket i mailen.Så vil du få adgang til at gennemgå og rette dine svar.
36
Notér mailadresse. INT: Efter indtastning: Læs e-mailen tydeligt op og spørg om den er kor-rekt.
Ønsker ikke at modtage mail
Tak for hjælpen
37
10.
Oversigt over figurer
Figur 3.1 spørgsmål 4: Hvor lang er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræningefter Sundhedsloven? ........................................................................................................... 8Figur 3.2 spørgsmål 5: Hvor lang er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræningefter Serviceloven? ................................................................................................................ 9Figur 3.3 spørgsmål 6: Hvor lang er den reelle ventetid i jeres kommune påvedligeholdelsestræning efter Serviceloven? ........................................................................10Figur 4.1 spørgsmål 8: Hvordan er de specialrettede genoptræningstilbud organiseret i dinkommune, f.eks. tilbud til patienter med apopleksi, KOL eller ryglidelse? ............................11Figur 5.1 spørgsmål 11: Hvilke tiltag mener du, der bør til, for at kvaliteten af træning i dinkommune kan forbedres? . ...................................................................................................12Figur 6.1 spørgsmål 12: Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning til genoptræningefter Serviceloven? ...............................................................................................................14Figur 6.2 spørgsmål 13: Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunenskørselsordning til genoptræning efter Serviceloven? ............................................................15Figur 6.3 spørgsmål 14: Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning tilvedligeholdelsestræning efter Serviceloven? ........................................................................16Figur 6.4 spørgsmål 15: Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunenskørselsordning til vedligeholdelsestræning efter Serviceloven? ............................................17Figur 7.1 spørgsmål 18: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen? ..18Figur 7.2 spørgsmål 19: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen? ..19Figur 7.3 spørgsmål 20: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen? ..20Udviklingen for 2009 - 2013Figur 8.1 spørgsmål 4: Hvad er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræning efterSundhedsloven?...................................................................................................................21Figur 8.2 spørgsmål 5: Hvad er den reelle ventetid i jeres kommune på genoptræning efterServiceloven? .......................................................................................................................22Figur 8.3 spørgsmål 6: Hvad er den reelle ventetid i jeres kommune påvedligeholdelsestræning efter Serviceloven? ........................................................................23Figur 8.4 spørgsmål 12: Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning til genoptræningefter Serviceloven? ...............................................................................................................24Figur 8.5 spørgsmål 13: Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunenskørselsordning til genoptræning efter Serviceloven? ............................................................25
38
Figur 8.6 spørgsmål 14: Hvem er omfattet af kommunens kørselsordning tilvedligeholdelsestræning efter Serviceloven? ........................................................................26Figur 8.7 spørgsmål 15: Hvad er egenbetalingen for borgere, der anvender kommunenskørselsordning til vedligeholdelsestræning efter Serviceloven? ............................................27Figur 8.8 spørgsmål 18: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen? ..28Figur 8.9 spørgsmål 19: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen? ..29Figur 8.10 spørgsmål 20: Hvilket område vurderer du bliver prioriteret højest i kommunen? 30
39