Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1319670_0001.png
1319670_0002.png
1319670_0003.png
1319670_0004.png
1319670_0005.png
1319670_0006.png
Folketingets SocialudvalgFolketingets Beskæftigelsesudvalg
07.01.2014
Ang.: Supplerende pension for førtidspensionister
Min hustru, som er førtidspensionist, har været tilmeldt SUPP pensionen siden begyndelsen d. 1.januar 2003.Efter at min hustru og undertegnede i mange år, har gjort opmærksom på at SUPP opsparingen eren meget dårlig pensionsopsparing, har vi nu fået en slutopgørelse fra ATP som tydeligt viser at vihar haft ret i vores klager.Vi sammenligner med ATP opsparingen, som de fleste lønmodtagere ikke har den store tiltro til.Til ATP kontoen er i alt indbetalt pr. 31.12.2013Ved en udbetaling på 769,52 kr. pr mdr. vil:Min egen indbetalingen til ATP kontoen(= 40332,80 kr. delt med 3) være udbetalt i løbet afIndestående på kontoen vil være udbetalt i løbet af(40332,80 kr. delt med 769,52 kr.) =40332,80 kr.
17,47 mdr. =1 år 5,5 mdr.
57,61 mdr. =4 år 4,4 mdr.
Det vil betyde at pensionisten efter 4 år og 4,4 mdr. får gavn af de renter som er optjent påATP kontoen.
Så ser vi på SUPP kontoenTil SUPP kontoen er der i alt indbetalt pr 31.12.2013Ved en udbetaling på 235,48 kr. pr. mdr. vil:Min egen indbetalingen til SUPP kontoen(= 55968,00 kr. delt med 3) være udbetalt i løbet af
55968,00 kr.
79,2 mdr =6 år 7,2 mdr.
Indestående indbetalt på kontoen vil være udbetalt i løbet af(55968,00 kr. delt med 235,48 kr.) =
237 67 mdr.=19 år 8 mdr.
Det betyder at pensionisten først efter mere end 19 år får gavn af de renter der er optjent på SUPPkontoen.Chancen for at pensionisten er død og ikke vil opleve disse renter er stor ifølge ”ATP´s Pensions-og hensættelses grundlag pr 30 juni 2013”.Her står i punkt 4.2.4 SUPP” Der opkræves ingen særskilt præmie for dødsfaldsydelsen, da denfinansieres af den dødelighedsgevinst, der opstår på den løbende pension på grund af SUPP-medlemmers højere dødelighed.”Det er ”flot” at lave en livslang pensionsordning, hvor der er indbygget en ekstra indkomst til ATP,fordi pensionisten dør før det tidspunkt, der ligger til grund for beregningen af pensionen.
1
Der er indbetalt 55968 kr..på SUPP kontoen - som er 15000 kr. mere end på ATP kontoen –alligevel er udbetalingen under en tredjedel af udbetalingen fra ATP kontoen.Det kræver en rigtig god forklaring? Vi håber og ser frem til at få en forklaring.Efter at min hustru har indbetalt til SUPP i 11 år vil hun ved overgang til folkepension få udbetalt235,48kr. pr måned før skat.Det er ikke en prognose, men det endelige beløb.Det betyder at min hustru vil få udbetalt 148,35 kr. pr. måned, efter skat (ved 37% skat).Det betyder at det tager 6,6år før min hustru får sin egen rå indbetaling tilbage.Det tager 19år og 8 mdr. før hun får det beløb udbetalt, som er indbetalt på kontoen, af Kommuneog pensionist.Førtidspensionister har kortere levetid end andre, derfor er det statistisk set ikke sandsynligt at minhustru opnår at få det indbetalte beløb udbetalt.Alt det indbetalte er først udbetalt når hun er 85 år gammel.Følgende står på ATPs hjemmeside:Supplerende arbejdsmarkedspension (SUPP) er en ordning, der giver førtidspensionister mere atleve for, når de når folkepensionsalderen. Den kan lette overgangen fra førtidspension tilfolkepension, fordi du får mere at leve for.SUPP er desværre, på trods af klager, forblevet ved de fine ord og flotte hensigter, men resultateter under al kritik.Det kan vel ikke betegnes som en pensionsordning, når en spærret bankkonto kunne gøre detmeget bedre.Bankkontoens indestående ville være til rådighed for pensionisten ved 65 år.Ved død bliverhelebankkontoen overført til boet, både før og efter de 65 år. (Ikke kun 50.000 kr.)En god ven udtalte spontant, da han så vores dokumentation:Det er statsautoriseret bondefangeri.I et brev til Velfærdsminister Karin Jespersen i 2008 gjorde min hustru og jeg tydeligt opmærksompå at ordningen var lavet forkert og aldrig ville leve op til politikernes intentioner.I ministerens svar i brev af 11. september 2008, skriver Karen Jespersen bl.a. at:”formåletmed den Supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister at giveførtidspensionister mulighed for at sikre sig et supplement til folkepensionen. Derved kanførtidspensionister ligesom lønmodtagere, der sparer op i en arbejdsmarkedspension, sikresig et supplement til deres folkepension.”At man nu, efter 11års opsparing, vil udbetale 148,35 kr. og kalde det et supplement tilfolkepensionen er mildt sagt uartigt.Når en førtidspensionist overgår til folke-pension, bliver vedkommende rask fra den ene dag til denanden. De tillæg man har fået på grund af sine handicap forsvinder.For førtidspensionisterne betyder det en nedgang i indkomst på flere tusinde kr. om måneden.
2
Derfor var indlysende fornuftigt i 2003 at indføre en pensionsordning til førtidspensionister, såledesat overgangen til folkepension ikke blev så voldsom.Men de førtidspensionister der troede på SUPP pensionens herligheder, vil stadig være fattigesom folkepensionister, også efter den nye lov i 2012.Når staten laver en pensionsordning for at gøre overgangen til folkepension økonomisk lettere erdet en hån, at det tager over 6 år før man har fået udbetalt det man selv har indbetalt til SUPP.Efter at have gjort opmærksom på problemet i DR P1 samme år, med Mogens Rubinstein, hvormine argumenter blev skammeligt nedgjort af ATP, og hvor Socialudvalgets top sagde at de villese på sagen.Skete der ingenting.I 2009 skrev min hustru og jeg til Folketingets Socialudvalg og igen dokumenterede, at det var endårlig pensionsordning.Politikerne lovede at man ville evaluere ordningen.Men ingenting blev ændret.
I Lov nr. 1380 af 23/12/2012 blev SUPP pensionsordningen ændret.Som vi kan se i den nye lov, påstår man at SUPP er overført til ATP-kontoen for at få nedsatSUPPs administrationsomkostninger, som var på et urimeligt stort beløb.Dette blev allerede under lovens behandling i 2002 foreslået (af ATP), men desværre ikke indført.Det er en fejl at det påstås et at SUPP indbetalingerne er overført til ATP-kontoen, fordi denopgørelse som min hustru har fået, har en konto for ATP og en konto for SUPP.Det er i øvrigt umuligt at gennemskue hvad der er foregået med SUPP-kontoen efter dennye lov er indført, både angående administrationsomkostninger og indestående beløb påkontoen.
Men man har ikke fjernet den største og mest uforståelige og ulogiske omkostning, som erarbejdsmarkedsbidraget.At ordningen fra starten kun hed enpension til førtidspensionisterblev, lige pludseligt og udenpolitisk begrundelse, ændret til en arbejdsmarkedspension til førtidspensionister. Dette kan ses afhøringssvar fra lovbehandlingen i 2002. (F&P side5)At det blev til en arbejdsmarkedspension er uforståeligt og ulogisk, fordi en førtidspensionist intethar med arbejdsmarkedet at gøre.Førtidspensionister betaler heller ikke AM bidrag af deres førtidspension.Men staten får med denne navneændring på pensionen, 8% tilbage i kassen, uden en fornuftiggrund. Det er stadigvæk i 2013 en af de største svagheder ved SUPP opsparingen.
Ved fremsættelse af lovforslag L53 i 2012 blev følgende argumenter anvendt:Med ændringerne opnår SUPP-medlemmerne i Arbejdsmarkedets Tillægspension følgende fordele- Højere forventede alderspensioner- Lavere administrations- og investeringsomkostninger pga. stordriftsfordele
3
- Højere forventet afkast, når SUPP-ordningens aktiver investeres sammen med ATP-ordningens- Mere balanceret dødsfaldsdækning, der aftrappes i 5 år efter folkepensionen- Mere sikkerhed omkring alderspensionens størrelse gennem hele opsparingsforløbetDe foreslåede ændringer af den supplerende arbejdsmarkedspension for førtidspensionister(benævnt SUPP) udmønter disse punkter i aftalen.Det er tydeligt at man nu, med alle de ovenstående argumenter, indrømmer at SUPP frastarten har været en dårlig pension.Men at Socialministeren, Socialministeriet, Folketingets Socialudvalg m.fl. ikke har lyttet tilindsigelser og undersøgt om den fremlagte dokumentationen var rigtig, er utilgiveligt.Det blev tydeligt sagt i 2008, at man nu efter 5 år ville give ordningen et eftersyn.Men man gjorde ingenting. Det er som borger trist at blive ignoreret.Man påstår at vi har et demokrati hvor man altid kan komme til orde – men hvad hjælper det?Nu står min hustru med et tilskud til folkepensionen på 148,35 kr. samtidigt med at hun går fleretusinde ned i indkomst.Er det fair?Det er nu op til politikerne om de kan leve med at have ført mere end 76.000 førtidspensionisterbag lyset, med forhåbning om at få et tilskud til folkepensionen og derefter blive svigtet på grov vis.Forhåbentligt vil politikerne indrømme fejlen og give en efterbetaling, på grund af uredeligadministration og på trods af tydelige advarsler.Det vil være rimeligt at de førtidspensionister, som er faldet for de gyldne lovord indtil 2012, bliverkompenseret med et beløb som svarer til de omkostninger som urimeligt er indkrævet igennem desidste 10 år. Det er de store administrationsomkostninger og især arbejdsmarkedsbidrag der børrefunderes.Igen - Førtidspensionister betaler ikke Arbejdsmarkedsbidrag af deres pension og har ikke nogetmed arbejdsmarkedet at gøre.I øvrigt er det ikke en rigtig arbejdsmarkedspension ifølge Forsikring og Pensions høringssvar.(Høringssvar vedhæftes.)SUPP ordningen har en begrænsning i forhold til en pensionsordning på det almindeligearbejdsmarked. Det beløb der indsættes på SUPP er et fast beløb, som er politisk bestemt, ogførtidspensionisten har ikke mulighed for selv at indbetale yderligere beløb og derved minimereomkostningerne.Det kan man på en almindelig arbejdsmarkedsordning.En normal arbejdsmarkedspension kan være en kapital pension.Den behøver heller ikke at være livslang, men kan blive udbetalt i løbet af en kort årrække ( f.eks.5 -10 år).Det kan en SUPP pension desværre heller ikke.Når SUPP kontoen er et meget lille beløb, hvorfor giver man så ikke mulighed for at pensionistenfrivilligt kan vælge om udbetalingen skal udbetales i løbet af en kortere årrække.For de fleste førtidspensionister er livslang udbetaling ikke en relevant løsning, fordi beløbet ertydeligt for lille til at gøre en forskel ved overgang til folkepension.
4
Det er ikke rimeligt at lovgiverne er 10år om at indse at en pensionsordning, for den dårligst stillededel af befolkningen, ikke er i orden. Især ikke når man for adskillige år siden er blevet gjortopmærksom på fadæsen. Det er utilgiveligt og ”en ommer”.Når politikerne/embedsmændene så ikke har ændret SUPP til en socialt fornuftig pension, er detsvært at se en tryg fremtid for førtidspensionister, når de bliver folkepensionister.SFI har lavet en rapport i 2011 om SUPP på 96 sider. Den dokumenterer minutiøst hvorfor og hvormange der ikke har tilmeldt sig SUPP ordningen.Rapporten har overskriften: Hvorfor vælger eller fravælger førtidspensionister ordningen?SFI roser og anbefaler SUPP ordningen selvom over halvdelen af de forespurgteførtidspensionister, ikke mente at det var økonomisk til fordel for dem.SFI og også ATP reklamerer med at er en god ordning, når kommunen betaler to kr. nårpensionisten betaler en kr. til pensionen.SFI har fra starten erklæret at det var en pensionsordning til fordel for førtidspensionisterne udenat SFI har undersøgt om SUPP er økonomisk til fordel for førtidspensionisterne og i øvrigt ervæsentligt dårligere end ATP pensionen.Men SFI har i sin rapport behændigt undgået at tage stilling til om det kunne være atpensionsordningen økonomisk var for dårlig.Selvom SFI er klar over at førtidspensionister har kortere levetid end almindelige borgere og at derer nogle af dem der dør før folkepensionsalderen, så holder man sig ikke tilbage for at anbefale atman automatisk skal tilmeldes SUPP, når man får tilkendt førtidspension.At Forskningsleder i SFI Jørgen Søndergaard, som også har skrevet forordet til rapporten,også er formand for ATP’s bestyrelse, formand for ATP’s repræsentantskab og formand forATP’s forretningsudvalg, kan vel umuligt have haft nogen betydning.SFI hedder i daglig tale – DET NATIONALE FORSKNINGSCENTER FOR VÆLFÆRD.Så må en førtidspensionist spørge sig selv ” HVIS VÆLFÆRD”.
Det er politisk bestemt at førtidspensionister bliver raske, når de bliver folkepensionister og dereftermister mange af deres tilskud. Bl.a. Invaliditets ydelse og erhvervsudygtigheds ydelse som er enstor del af deres indkomst.De ekstra udgifter som førtidspensionisten på grund af deres handicap, forsvinder desværre ikkefra den ene dag til den anden, selv om man politisk regner med det.Derfor er det vel naturligt at man håber på, at man politisk fjerner eller kompenserer for dennemærkelige regel, som er fra meget gamle dage.Man bør også tage i betragtning at behovet for en kompensation er blevet større siden dengangreglen blev indført, fordi levealderen, trods alt, også er blevet længere for førtidspensionister.Det kan gøres enten ved, som allerede sagt, at fjerne ordningen - som gør dem raske - eller ved atgive en SUPP pension, som i væsentlig grad opvejer nedgangen i indkomst for førtidspensionister,når de bliver folkepensionister.
5
Det giver vel stof til eftertanke at førtidspensionisterne havde været bedre stillet hvis indbetalingentil SUPP, var blevet indbetalt til en spærret bankkonto.Det kunne være en ordning der ligner en børneopsparing.Her kræver Staten underligt nok ikke, at der skal betales Arbejdsmarkedsbidrag.Man bør tilgodese de førtidspensionister der har deltaget fra starten indtil 2012, med enkompensation, der bør være med tilbagevirkende kraft, i lighed med andre fejltagelser, sompolitikere har begået og senere har indrømmet.Selvom man tillægger ATP udbetalingen forbliver nedgange i indkomst stadigvæk så voldsom, atførtidspensionisten bliver fattig som folkepensionist.Førtidspensionisterne har ikke været årsag til den nuværende krise og den bør derfor ikkeanvendes af politikerne som undskyldning for ikke at gøre noget.Der er vedhæftet dokumentation for de omtalte oplysninger og yderligere oplysninger ogdokumentation, kan fremsendes, hvis det ønskes.Min hustru og jeg står selvfølgelig til rådighed med forslag til ændringer, der gør SUPP til denpensionsordning der politisk var lagt op til i 2002.
Kopi af dette brev bliver bl.a. sendt til Finanstilsynet og Danske medier.
Med venlig hilsen
Linda og Flemming BruunSvinget 14 st th2300 København STlf: 3257 9925 – 2388 9925Email: [email protected]
N.B.Bilag 1. Er personlige oplysninger. Breve, Opgørelser m.m.Bilag 2. Er Høringssvar, Bekendtgørelse m.m.SFI Rapport ”Supplerende arbejdsmarkedspension” - på 96 sider - findes på www.sfi.dkRadioudsendelserne findes på DR eller kan skaffes af os.
6