Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 87
Offentligt
1318595_0001.png
1318595_0002.png
1318595_0003.png
1318595_0004.png
1318595_0005.png
1318595_0006.png
1318595_0007.png
1318595_0008.png
1318595_0009.png
Fremsat den {FREMSAT} af social -, børne – og integrationsminister Annette Vilhelmsen
Forslag til folketingsbeslutningom Danmarks ratifikation af den valgfri protokol af 13. december 2006 tilkonventionen om rettigheder for personer med handicap
Folketinget meddeler sit samtykke til, at Danmark ratificerer De Forenede Nationers valgfri protokol tilkonventionen om rettigheder for personer med handicap, som De Forenede Nationers Generalforsam-ling vedtog på sin samling den 13. december 2006.
Valgfri protokol af 13. december 2006 tilkonvention om rettigheder for personer med handicapDe i denne protokol deltagende stater er blevet enige om følgende:Artikel 11.En i protokollen deltagende stat (deltagerstat) anerkender, at komiteen for rettigheder for perso-ner med handicap (”komiteen”) har kompetence til at modtage og behandle henvendelser fra el-ler på vegne af enkeltpersoner eller grupper af enkeltpersoner undergivet dens jurisdiktion, somhævder at være ofre for denne deltagerstats krænkelse af konventionens bestemmelser.Komiteen kan ikke modtage henvendelser, der vedrører en stat, som er deltager i konventionen,men ikke har tilsluttet sig denne protokol.Artikel 2Komiteen skal erklære en henvendelse uantagelig, når:a) henvendelsen er anonym,b) henvendelsen udgør et misbrug af retten til at foretage sådanne henvendelser eller er uforeneligmed konventionens bestemmelser,c) den samme sag allerede er blevet behandlet af komiteen eller har været eller er genstand for be-handling efter andre regler om international undersøgelse eller bilæggelse,d) alle retsmidler, der står til rådighed i hjemlandet, ikke er udtømte. Dette gælder dog ikke, hvor an-vendelsen af retsmidlerne trækker urimeligt i langdrag, eller hvor det er usandsynligt, at de vil føretil en effektiv afhjælpning,e) den er åbenbart ugrundet eller ikke tilstrækkeligt underbygget, eller nårf) de forhold, som er genstand for henvendelsen, fandt sted inden protokollens ikrafttræden for denpågældende deltagerstat, medmindre forholdene fortsatte efter den dato.Artikel 3Med forbehold for bestemmelserne i artikel 2 skal komiteen i fortrolighed gøre den pågældende delta-gerstat bekendt med henvendelser fremsendt til den. Den modtagende stat fremsender inden seks må-neder til komiteen en skriftlig redegørelse eller udtalelse til belysning af forholdet med angivelse af deeventuelle foranstaltninger, staten måtte have truffet.Artikel 41.Komiteen kan på ethvert tidspunkt efter modtagelse af en henvendelse, og inden der træffes enafgørelse om sagens realitet, med begæring om hastebehandling fremsende en anmodning tilden pågældende deltagerstat om, at deltagerstaten træffer sådanne foreløbige foranstaltninger,som måtte være nødvendige for at undgå en eventuel uoprettelig skade for ofret eller ofrene forden påståede krænkelse.
2.
2
2.
I tilfælde, komiteen udøver sit skøn efter stk. 1, indebærer dette ikke en afgørelse om antagelseaf henvendelsen til realitetsbehandling eller om henvendelsens materielle indhold.Artikel 5
Komiteen træder sammen for lukkede døre, når den behandler henvendelser i henhold til denne proto-kol. Efter behandling af en henvendelse fremsender komiteen sine eventuelle forslag og anbefalinger tilden pågældende deltagerstat og til klageren.Artikel 61.Hvis komiteen modtager pålidelige oplysninger, som indikerer, at en deltagerstat alvorligt ellersystematisk krænker de i konventionen anførte rettigheder, skal komiteen opfordre den pågæl-dende deltagerstat til at samarbejde ved undersøgelsen af oplysningerne og med henblik herpåat fremsende bemærkninger med hensyn til de pågældende oplysninger.Idet komiteen tager hensyn til enhver bemærkning, som er afgivet af den pågældende deltager-stat, såvel som enhver anden relevant forhåndenværende oplysning, kan den udpege et eller fle-re af sine medlemmer til at foretage en undersøgelse og rapportere til komiteen herom omgåen-de. Undersøgelsen kan, hvis det er berettiget, og deltagerstaten samtykker, omfatte et besøg tildens territorium.Efter en gennemgang af resultatet af sådan en undersøgelse skal komiteen videresende disseresultater til den pågældende deltagerstat sammen med eventuelle bemærkninger og anbefalin-ger.Den pågældende deltagerstat skal inden seks måneder efter modtagelsen af de resultater, kom-mentarer og anbefalinger, som komiteen har videresendt, fremsende sine bemærkninger til ko-miteen.En sådan undersøgelse udføres i fortrolighed, og samarbejde med deltagerstaten skal søges påethvert trin i sagen.Artikel 71.Komiteen kan opfordre den pågældende deltagerstat til i sin rapport i medfør af konventionensartikel 35 at medtage enkeltheder om de eventuelle foranstaltninger, der er truffet som reaktionpå en undersøgelse i medfør af protokollens artikel 6.Komiteen kan om nødvendigt efter udløbet af den i artikel 6, stk. 4, anførte seks-måneders fristopfordre den pågældende deltagerstat til at underrette komiteen om de foranstaltninger, der ertruffet som reaktion på en sådan undersøgelse.Artikel 8Enhver deltagerstat kan ved undertegnelsen eller ratifikationen af denne protokol eller ved tiltrædelsentil den erklære, at den ikke anerkender komiteens kompetence i henhold til artikel 6 og 7.Artikel 9De Forenede Nationers generalsekretær skal være depositar for denne protokol.
2.
3.
4.
5.
2.
3
Artikel 10Denne protokol kan undertegnes af alle stater og af organisationer for regional integration, der har un-dertegnet konventionen, i De Forenede Nationers hovedsæde i New York fra den 30. marts 2007.Artikel 11Denne protokol skal undergives ratifikation af undertegnende og i denne protokol deltagende stater,som har ratificeret eller tiltrådt konventionen. Den skal formelt bekræftes af undertegnende og i denneprotokol deltagende organisationer for regional integration, som formelt har bekræftet eller har tiltrådtkonventionen. Den står åben for tiltrædelse af enhver stat eller organisation for regional integration,som har ratificeret, formelt har bekræftet eller har tiltrådt konventionen, og som ikke har undertegnetprotokollen.Artikel 121.”Organisation for regional integration” betyder en organisation, som består af suveræne stater ien given region, og til hvilken dens medlemsstater har overført kompetence i forhold, der hørerunder konventionen og denne protokol. Sådanne organisationer skal i deres formelle bekræftel-sesinstrument eller tiltrædelsesinstrument erklære, i hvilket omfang de har kompetence medhensyn til forhold, der hører under konventionen og denne protokol. Efterfølgende skal de un-derrette depositaren om enhver væsentlig ændring i omfanget af deres kompetence.Henvisninger til ”deltagerstater” i denne protokol finder anvendelse på sådanne organisationerinden for rammerne af deres kompetence.Med henblik på artikel 13, stk. 1, og artikel 15, stk. 2, medregnes instrumenter deponeret af enorganisation for regional integration ikke.Organisationer for regional integration kan i forhold, der er omfattet af deres kompetence, ud-øve deres ret til at stemme ved mødet blandt deltagerstater med et antal stemmer svarende til detantal af deres medlemsstater, der deltager i denne protokol. En sådan organisation må ikke ud-øve sin ret til at stemme, hvis nogen af dens medlemsstater udøver deres ret, og omvendt.Artikel 131.Med forbehold for konventionens ikrafttræden træder denne protokol i kraft den 30. dag efterdeponeringen af det 10. ratifikations- eller tiltrædelsesinstrument.For enhver stat eller organisation for regional integration, der ratificerer, formelt bekræfter ellertiltræder denne protokol efter deponeringen af det 10. af sådanne instrumenter, træder protokol-len i kraft på den 30. dag efter deponeringen af statens eller organisationens eget ratifikations-,formelle bekræftelses- eller tiltrædelsesinstrument.Artikel 141.2.Forbehold, som er uforenelige med protokollens hensigt og formål, kan ikke tillades.Forbehold kan til enhver tid trækkes tilbage.
2.
3.
4.
2.
4
Artikel 151.Enhver deltagerstat kan stille et ændringsforslag til protokollen og indsende det til De ForenedeNationers generalsekretær. Generalsekretæren skal sende ethvert ændringsforslag til deltagersta-terne med anmodning om, at disse meddeler, hvorvidt de ønsker, at deltagerstaterne indkaldestil et møde blandt deltagerstaterne med det formål at behandle og træffe beslutning om forslage-ne. Såfremt mindst en tredjedel af deltagerstaterne inden fire måneder efter datoen for en sådanudsendelse af ændringsforslag fremsætter ønske om et sådant møde, skal generalsekretærenindkalde til mødet i De Forenede Nationers regi. Enhver ændring, der vedtages med to tredjede-les flertal af de deltagerstater, der er til stede og afgiver deres stemme, fremsendes af generalse-kretæren til De Forenede Nationers generalforsamling til godkendelse og derefter til alle delta-gerstater til antagelse.En ændring, der er vedtaget og godkendt i overensstemmelse med stk. 1, træder i kraft den 30.dag, efter at antallet af deponerede godkendelsesinstrumenter har nået to tredjedele af antallet afdeltagerstater på datoen for ændringens vedtagelse. Derefter træder ændringen i kraft for en del-tagerstat på den 30. dag efter den dato, hvor den pågældende stat deponerer sit eget godkendel-sesinstrument. En ændring er kun bindende for de deltagerstater, der har accepteret den.
2.
Artikel 16En deltagerstat kan opsige denne protokol ved skriftlig meddelelse til De Forenede Nationers general-sekretær. Opsigelsen træder i kraft et år efter datoen for generalsekretærens modtagelse af meddelelsen.Artikel 17Teksten til denne protokol skal foreligge i tilgængelige formater.Artikel 18De arabiske, kinesiske, engelske, franske, russiske og spanske sprogudgaver af denne protokol har ligegyldighed.Til bekræftelse herafhar de undertegnende befuldmægtigede, der af deres respektive regeringer er be-hørigt bemyndiget hertil, undertegnet denne protokol.
5
Bemærkninger til forslagetAlmindelige bemærkningerA. Den valgfri protokols forhistorieDanmark har ratificeret FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap (”konventionen”)den 24. juli 2009, jf. beslutningsforslag B 194 af 22. april 2009. Til overvågning af gennemførelsen afkonventionen er der i henhold til art. 34 i konventionen ultimo 2008 nedsat en komité vedrørende ret-tigheder for personer med handicap (”komitéen”), over for hvilken staterne er underlagt rapporterings-pligt. Konventionen er i dag tiltrådt af 137 stater. Konventionen trådte i kraft i Danmark den 24. august2009.Danmark påtog sig ved ratifikationen af konventionen i 2009 en folkeretlig forpligtelse til at indrette sinlovgivning og sin administrative praksis således, at konventionens krav opfyldes. Danmark har endvide-re forpligtet sig til hvert femte år at rapportere til komitéen.Danmark har imidlertid ikke ratificeret den valgfri protokol til konventionen af 13. december 2006 omindividuel klageadgang til handicapkomiteen. Protokollen trådte, samtidig med konventionen, i kraftden 3. maj 2008 og er pr. 3. december 2013 tiltrådt af 79 stater.
B. Danmarks ratifikationVed ratifikation af den valgfri protokol anerkender Danmark komitéens kompetence til at modtage ogbehandle individuelle klager samt til at anerkende, at komitéen af egen drift kan foretage undersøgelserunder særlige omstændigheder, jf. afsnit C.[Spørgsmålet om Danmarks ratifikation af den valgfri protokol har været sendt i ekstern høring, hvorrelevante institutioner og organisationer har haft mulighed for at afgive høringssvar. Alle har givet ud-tryk for tilslutning til, at Danmark ratificerer protokollen.For så vidt angår Grønland, kan det oplyses, at xxxxx. For så vidt angår Færøerne, kan det oplyses, atxxx.]
C. Den valgfri protokols indholdProtokollen etablerer en adgang for enkeltpersoner eller grupper af enkeltpersoner til at klage til komité-en over påståede krænkelser af konventionen og giver endvidere komitéen mulighed for at foretage un-dersøgelser på eget initiativ i forbindelse med mulige grove eller systematiske krænkelser af konventio-nen. De med protokollen etablerede procedurer vil kunne yde et bidrag til at virkeliggøre intentionernebag konventionen, som det påhviler deltagerstaterne at gennemføre.
D. Komiteens kompetence til at modtage og behandle klagerKomitéen kan modtage og behandle klager (”meddelelser”) fra enkeltpersoner og grupper af enkeltper-soner, som påstår at være offer for en krænkelse af en eller flere bestemmelser konventionen.Klageadgangen omfatter alle rettigheder, som er indeholdt i konventionen. Det er en forudsætning for, atkomitéen kan realitetsbehandle en klage, at en række klagebetingelser er opfyldt, herunder blandt andetat klagen ikke må være åbenbar grundløs eller utilstrækkeligt underbygget, og at alle nationale retsmid-ler er udtømt, jf. protokollens art. 2.
6
Efter at have realitetsbehandlet klagen skal komitéen underrette sagens parter om sin opfattelse og sineeventuelle anbefalinger i den anledning. Den indklagede stat skal tage komitéens opfattelse og anbefa-linger op til overvejelse og skal fremsende sine skriftlige bemærkninger hertil, herunder om eventuelleforanstaltninger truffet i medfør heraf, jf. protokollens art. 3.Den individuelle klagemekanisme er bygget op på samme måde som de øvrige klagemekanismer, derkendes fra andre FN’s menneskerettighedskonventioner.Der er ikke tale om en retlig proces. Komitéen kan ikke med bindende virkning afgive fortolkninger afkonventionen eller afgøre konkrete sager. Komitéen har heller ikke beføjelser til at gennemføre under-søgelser på en deltagende stats territorium uden statens konkrete samtykke eller til at fastsætte sanktio-ner mod en kontraherende part. Komitéens beføjelser er i individuelle klagesager således begrænset til atfremkomme med forslag og anbefalinger, jf. protokollens art. 5. Komitéen kan under behandlingen af enindividuel klagesag fremkomme med henstillinger vedrørende foreløbige foranstaltninger, jf. protokol-lens art. 3. Af hjemmesiden for FN-komiteen for personer med handicap fremgår det pr. 3. december, atkomiteen i alt har behandlet 4 sager (1 sag mod Sverige, 2 mod Ungarn og 1 mod Det Forenede Konge-rige (UK)). Komiteen har i to sager (mod hhv. Sverige og Ungarn) vurderet i deres udtalelse, at der vartale om brud på FN’s konvention for personer med handicap. 1 sag er afvist (mod UK) og 1 sag (modUngarn) er endnu ikke afsluttet.
E. Komiteens undersøgelsesprocedureProtokollen etablerer med henblik på den effektive gennemførelse af konventionen også en undersøgel-sesprocedure i lighed med den, som Danmark har anerkendt ved ratifikation af FN-konventionen af 10.december 1984 mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller strafsamt FN-konventionen om afskaffelse af alle former for diskrimination mod kvinder af 18. december1979.Hvis komitéen modtager troværdig information om alvorlige eller systematiske overtrædelser, har komi-téen således mulighed for at indlede en generel undersøgelse og i den forbindelse anmode en kontrahe-rende part om at samarbejde, jf. protokollens art. 6. Undersøgelsen kan blandt andet omfatte besøg tilden pågældende deltagerstat, men kun såfremt deltagerstaten måtte ønske at modtage besøg. Den ind-klagede stat er derefter forpligtet til at fremsende sine bemærkninger til komitéens opfattelse, herunderom eventuelle foranstaltninger truffet i medfør heraf indenfor en tidsfrist på seks måneder, jf. protokol-lens art. 6.Komiteen har derefter mulighed for at bede den indklagede stat om at inkludere sin opfølgning på komi-teens bemærkninger i afrapporteringerne, som alle medlemsstater er forpligtet til at indsende hvert 5. år imedfør af konventionens artikel 35, jf. protokollens art. 7.Der er ved tiltrædelse af protokollen mulighed for at erklære, at man ikke anerkender komitéens kompe-tence på dette område, hvorefter komiteen ikke vil have mulighed for at foretage nævnte landeundersø-gelser, jf. protokollens art. 8. Danmark agter ikke at gøre brug af denne mulighed.F. Regeringens behandling af komitéens udtalelserDet bemærkes, at komiteens udtalelser ikke er retligt bindende, og at komiteen ikke har domstolslignen-de karakter. Regeringen vil derfor fra sag til sag tage stilling til, om komitéens udtalelser skal tillæggesbetydning for retstilstanden i Danmark. For at skabe den fornødne klarhed for de retsanvendende myn-digheder vil regeringens beslutninger herom fremgå af Social -, Børne – og Integrationsministerietshjemmeside.
G. Afsluttende bestemmelser
7
Forbehold over for protokollen, som er uforenelige med protokollens hensigt og formål, er ikke tilladt,jf. protokollens art. 14.Enhver deltagerstat kan når som helst stille et ændringsforslag til protokollen og indsende det til DeForenede Nationers generalsekretær, jf. protokollens art. 15.Enhver deltagerstat kan når som helst med 1 års varsel opsige protokollen ved en skriftlig meddelelsestilet til FN s generalsekretær, jf. protokollens art. 16.
Økonomiske konsekvenserPositive konsekven-ser/mindre udgifterIngenNegative konsekvenser/merudgifterGennemførelsen af forslaget vil kun-ne medføre visse økonomiske og ad-ministrative konsekvenser for detoffentlige. Omfanget heraf vil afhæn-ge af klagernes indhold og antal samthvorvidt regeringen vælger at efterle-ve udtalelserne. Det bemærkes, atman i forbindelse med dansk ratifika-tion af FN’s konvention om rettighe-der for personer med handicap vurde-rede, at Danmark allerede opfyldteforpligtelserne i konventionen. Det erderfor forventningen, at evt. merud-gifter ikke afviger fra den vurdering,der blev foretaget i forbindelse medratifikation af konventionen.Herudover vil forslaget kunne inde-bære udgifter som følge af indførelsenaf en adgang til at yde retshjælp tilbehandling af klagesager for interna-tionale menneskerettighedsorganer, jf.lov nr. 940 af 20. december 1999 omretshjælp til indgivelse og førelse afklagesager for internationale klageor-ganer i henhold til menneskerettig-hedskonventioner. Loven vil i følgebemærkningerne kunne medføre ud-gifter for det offentlige til retshjælpsamt til behandling af ansøgninger omretshjælp. I bemærkningerne anføres,at loven omfatter fremtidige individu-elle klagesystemer.Eventuelle administrative merudgifterafholdes inden for de berørte ministe-riers nuværende økonomiske rammer.Eventuelle merudgifter til retshjælpfinansieres desuden gennem ompriori-teringer inden for de involverede mi-nisteriers respektive bevillingsmæssi-
Økonomiske og admini-strative konsekvenser forstat, kommuner og regio-ner
Kommentar [F1]:JM er på FM’sforanledning ved at udarbejde et skøn ovdisse udgifter.
8
ge rammer.
Økonomiske og admini-strative konsekvenser forerhvervslivetMiljømæssige konsekven-serAdministrative konse-kvenser for borgerneLigestillingsmæssige kon-sekvenserForholdet til EU-retten
Ingen
Ingen
IngenIngenIngenIngen
IngenIngenIngenIngen
9