Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 5
Offentligt
1287700_0001.png
1287700_0002.png
1287700_0003.png
1287700_0004.png
Gevinst ved Shaqo i tal
I forbindelse med arbejdet med at forankre vores resultater i kommunerne får vi rigtig meget anerkendelseaf, at vi opnår unikke resultater, men vi støder ofte på bemærkninger som, at selvom de anerkender, at vifår mange tunge borgere flyttet til hel eller delvis selvforsørgelse, så er deres budgetter meget lave, så degennemfører kun den lovpligtige indsats. ”Der følger ikke penge med den nye kontanthjælpsreform” er etdirekte citat fra en jobcenterchef. Vi ved, at vi ud over den direkte gevinst, som er medtaget her, også red-der familier fra kaos. Det kan være tvangsfjernelser, kriminalitet og den tunge sociale arv, som vi er med tilat lette for nogle og ikke mindst alle de store sociale udgifter, det kan medføre.Disse frustrerende ”kassetænknings” argumenter har medført, at vi har lavet nedenstående beregninger,som viser gevinsten for Aarhus Kommune og nedenfor den statslige gevinst ved den indsats, vi reelt hargennemført og med resultater, som stiger uge for uge..8.10.2013
Gevinst for Aarhus Kommune – 7.10.2013BemærkningerBeregningsgrundlag se tabel over kommu-nal gevinst s. 41.Shaqo 2011-2013: Deltagere flyttet fra of-fentlig forsørgelse til helt eller delvist selv-forsørgelse – se bilag med beregnngerOpgjort 1.8. – flere er på vej til selvforsør-gelse! Fordelt på 3 år.Deltagere på SU er ikke medregnet i gevin-sten, og deltidsansatte er omregnet til fuld-tidsbeskæftigede. Tillæg til overførselsind-komst er ikke medregnet.OverskriftGevinstAarhus Kommu-ne i alt2011 - 2013GevinstAarhus Kom-mune pr. år
Skat af løn og spa-ret andel af forsør-gelse
11.690.000 kr.
3.896.666 kr.
2.Hertil kommer en gevinst for Aarhus Kom-mune i forhold til de 215 deltagere som blevhelt eller delvist selvforsørgende i Shaqo2008 projektet - direkte besparelse ca.15mio kr. pr. år, som ikke er medregnet her
3.18 mio. som eksterne bevillinger – 75 %udbetalt som løn til medarbejdere bosid-dende i Aarhus Kommune fra 2008 - 2013
Kommunal skatte-gevinst af denneløn – 24,4 %
2.948.8621kr.
589.772 kr.
4.

Samlet gevinst for Aarhus Kom-

14.638.862 kr. 4.879.620 kr.

3.000.000 kr.

mune i perioden og pr. år

5.Hertil kommer:Skøn:At én familie bliver reddet fra enmassiv kommunal indsats pr. år medtvangsfjernelse og andre ukontrollerbare ogkostbare indsatser.Skønnet er lavt sat
6.Hertil kommer:Skøn:At én ung bliver reddet fra kriminali-tet og en massiv indsats pr. år.Skønnet er lavt sat
5.000.000 kr.
1
Skattegevinsten anslås højere i praksis end det angivne, da der regnes med 2013 fradrag for hele perioden. Fradraget udgør 5år x 22.300 x 3 medarbejdere – i alt 334.500,- Dertil kommer AM bidrag på 8%
1
Gevinst ved Shaqo i tal
Gevinst for Staten – 7.10.2013BemærkningerBeregningsgrundlag se tabel over statsliggevinst s. 41.Shaqo 2011-2013: Deltagere flyttet fra of-fentlig forsørgelse til helt eller delvist selv-forsørgelse – se bilag med beregnngerOpgjort 1.8. – flere er på vej til selvforsør-gelse! Fordelt på 3 år.Deltagere på SU er ikke medregnet i gevin-sten, og deltidsansatte er omregnet til fuld-tidsbeskæftigede. Tillæg til overførselsind-komst er ikke medregnet.2.Hertil kommer en gevinst for Staten i forholdtil de 215 deltagere som blev helt eller del-vist selvforsørgende i Shaqo 2008 projektet3.18 mio. som eksterne bevillinger – 75 %udbetalt som løn til medarbejdere4.Statslig skattege-vinst af denne løn –16,7 %OverskriftGevinstStaten i alt2008 - 2013GevinstStaten pr. år
Skat af løn og spa-ret andel af forsør-gelse
4.285.900 kr.
1.428.633 kr.
2.018.2782kr.6.304.178 kr.
403.655 kr.1.832.288 kr.
Samlet gevinst staten i peri-oden og pr. år
Gevinst for Staten og Aarhus Kommune – 7.10.2013BemærkningerBeregningsgrundlag se beregninger forAarhus Kommune og Staten1.Gevinst Aarhus Kommune2.Gevinst staten3. Samlet gevinst for Aarhus Kommune ogstaten i perioden og pr. år4. Hertil kommer:Skøn:At én familie bliver reddet fra enmassiv kommunal indsats pr. år medtvangsfjernelse og andre ukontrollerbare ogkostbare indsatser.Skønnet er lavt sat5. Hertil kommer:Skøn:At én ung bliver reddet fra kriminali-tet og en massiv kommunal indsats pr. år.Skønnet er lavt satOverskriftGevinst2008 - 2013Gevinstpr. år
Samlet gevinst oggevinst pr årSamlet gevinst oggevinst pr år
14.638.862 kr.6.304.178 kr.20.943.040 kr.
4.879.620 kr.1.832.288 kr.6.711.908 kr.3.000.000 kr.
5.000.000 kr.
2
Skattegevinsten anslås højere i praksis end det angivne, da der regnes med 2013 fradrag for hele perioden. Fradraget udgør 5år x 22.300 x 3 medarbejdere – i alt 334.500,- Dertil kommer AM bidrag på 8%
2
Gevinst ved Shaqo i tal
Beregningsgrundlag: Tabel over kommunal gevinst – tillæg ikke medregnet – 7.10.2013Forsørgelsesgrund-lag inden jobKommunenssparede netto-udgift pr. fuld-34tidsmodtagerKommunens skat-teindtægt vedegen-forsørgelse(mindsteløn på117kr. x 37 X 52= 225.100 kr. pr.år)41.000,-41.000,-41.000,-Kommunensgevinst pr bor-ger flyttet tilselvforsørgelseAndel afborgere detnuværendeShaqo harfået i arbej-de pr.07.10.13.3971228SamletkommunalgevinstgrundetShaqo
KontanthjælpDagpengeLedighedsydelse
91.000,-79.500,-141.000,-
132.000,-6120.500,-182.000,-
5
5.148.000,-1.446.000,-5.096.000,-
Beregningsgrundlag: Tabel over statslig gevinst – tillæg ikke medregnet – 7.10.2013Forsørgelsesgrundlaginden jobStatens sparedenettoudgift pr.fuldtidsmodtagerStatens skatte-indtægt vedegen-forsørgelse(mindsteløn på117kr. x 37 x 52= 225.100 kr. pr.år)30.400,-30.400,-Statens gevinstpr borger flyttettil selvforsør-gelseAndel afborgere detnuværendeShaqo harfået i arbej-de pr.07.10.1339101228Samlet stats-lig gevinstgrundet Sha-qo
KontanthjælpDagpengeLedighedsydelse
27.300,-9???1142.300,-
8
57.700,-72.700,-
2.250.300,-2.035.600,-
3
Tallene vedr. kommunens nettoudgifter pr borger er hentet i bilag 6.-1 analyse af ikke styrbare udgifter(http://www.aarhus.dk/da/politik/kommunens-oekonomi/budget/budget-2013/forslag-til-budget-2013.aspx )4Tallene er ekskl. ekstra tillæg til overførselsindkomsten. Det vil sige, at kommunen reelt tjener mere, end tabellen angiver. Dethar dog ikke været muligt, at give tal på disse tillæg pr. borger, da disse er afhængige af socioøkonomisk status og derfor indivi-duelle.5Kommunens gevinst er reelt højere, idet kommunen får ekstra refusion, når borgere kommer i job6Kommunens gevinst er reelt højere, idet kommunen får ekstra refusion, når borgere kommer i job7Da vi har ti på supplerende dagpenge, har vi lagt fem fuldtidsselvforsørgende til de oprindelige 7 dagpengemodtagere, der erkommet i job8Ved den laveste statslige refusion til kommunen på 30%9Ikke gennemskuelige tal10Da vi har ti på supplerende dagpenge, har vi lagt fem fuldtidsselvforsørgende til de oprindelige 7 dagpengemodtagere, der erkommet i job11Ved statslig refusion på 30%
3
Gevinst ved Shaqo i tal
4