Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 48
Offentligt
1300493_0001.png
1300493_0002.png
Kirkens KorshærNikolaj Plads 151067 København KAtt.: Helle Christiansen[email protected]
MinisterenHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 33 92 93 00Fax. 3393 2518E-mail [email protected]www.sm.dk
Kære Helle ChristiansenMange tak for dine breve af 6. juni 2013 om uregistrerede unionsborgeres ad-gang til tilbud omfattet af servicelovens § 110 og af 24. september 2013 om etnorsk tiltag målrettet EU-migranter, der opholder sig på gaden som tiggere. Jegskal starte med at beklage det sene svar.I forhold til henvendelsen af 24. september 2013 bemærkes det, at det nævntenorske tiltag er en prøveordning for 2013. Det norske Justits- og beredskapsde-partementet oplyser i den forbindelse, at ordningen ikke forventes videreført i2014.I brevet af 6. juni 2013 beder I om Social-, Børne- og Integrationsministerietsbekræftelse af, at uregistrerede unionsborgere ikke mister deres opholdsret vedat henvende sig til et § 110 tilbud eller et andet socialt tilbud. I beder også mini-steriet bekræfte, at lederen af et § 110 tilbud ikke skal vurdere, hvorvidt en til-budsmodtagers ophold er ulovligt, men alene skal foretage en socialfaglig vur-dering af, om modtageren falder inden for tilbuddets målgruppe. Derudoverønsker I vejledning om, hvordan der fra udlændingemyndighederne vil blivetaget hånd om de unionsborgere, der opholder sig ulovligt i landet, og som harbrug for hjælp.I forhold til første del af anmodningen hører reglerne om opholdsret efter direk-tiv 2004/38 under Justitsministeriet, og jeg har derfor til brug for svaret indhentetbidrag fra Justitsministeriet herom.Det er korrekt, at det følger af opholdsdirektivet, at unionsborgere har ret til atopholde sig som turister i et andet EU-land i tre måneder og som reelt arbejds-søgende i seks måneder (og herefter så længe, de kan dokumentere, at desøger arbejde og har reelle chancer for ansættelse) under forudsætning af, atDato: 14. november 2013J.nr. 2013-7620
de kan forsørge sig selv og ikke ligger værtslandets sociale system til urimeligbyrde. For ophold af denne karakter er der ikke krav om registrering hos stats-forvaltningen.Det følger af EU-Domstolens praksis, at en førstegangshenvendelse til en soci-al foranstaltning i almindelighed ikke er nok til, at en unionsborger efter EU-retten kan anses for at udgøre en urimelig byrde for værtslandets sociale sy-stem. Opholdsretten fortabes derved ikke alene af den grund. Det beror såledespå en konkret vurdering, om en unionsborger, der har en EU-retlig opholdsretsom beskrevet oven for, udgør en urimelig byrde for det sociale system, hvisden pågældende retter henvendelse til et § 110-tilbud. Der kan til brug for den-ne vurdering blandt andet lægges vægt på, hvor længe den pågældende haropholdt sig her i landet, om den pågældende har midler til sin egen forsørgelseog på formålet med den pågældendes ophold, dvs. om den pågældende f.eks.kan dokumentere at være reelt arbejdssøgende. Det er statsforvaltningen, derhar kompetence til at afgøre, om den pågældende opholdsret er ophørt eller ej.I forhold til besvarelsen af anden del af anmodningen kan jeg oplyse, at en bo-forms leder i forbindelse med, at denne træffer afgørelse om optagelse i et til-bud efter servicelovens § 110 skal vurdere, hvorvidt den pågældende borgertilhører målgruppen for paragraffen. Dertil gælder det generelt for servicelovenstilbud, at man skal have lovligt ophold her i landet for at have ret til hjælp efterdenne lov. Da § 110-tilbud er åbne tilbud - uden visitation og registrering -, kandet f.eks. på grund af sprogproblemer m.m. være vanskeligt at vurdere, om derer tale om personer, der lovligt opholder sig her i landet, og som tilhører mål-gruppen. Der kan derfor være behov for en nærmere undersøgelse af de på-gældendes baggrund og situation, som kan gennemføres indenfor 1-2 dage.I forhold til anmodningen om vejledning om udlændingemyndighedernes rolleved unionsborgere uden lovligt ophold og behov for hjælp oplyser Justitsmini-steriet, at Udlændingestyrelsen under visse betingelser har forsørgelsespligtover for udlændinge, der ikke har lovligt ophold her i landet, og i den forbindelsekompetencen til at vurdere, om den pågældende har ret til forsørgelse efterudlændingeloven.Endelig kan det oplyses, at en udlænding, der ikke har ret til at opholde sig her ilandet, skal udrejse af landet. Udrejser udlændingen ikke frivilligt, drager politietomsorg for udrejsen.Afslutningsvis vil jeg nævne, at jeg ser frem til at mødes med blandt andet Kir-kens Korshær og en række andre private og kirkelige organisationer i dag den14. november 2013, så jeg kan høre mere om jeres erfaringer og anbefalingerom særligt udsatte EU-borgere i Danmark.
Med venlig hilsen
Annette Vilhelmsen2