Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 46
Offentligt
1300026_0001.png
1300026_0002.png
1300026_0003.png
1300026_0004.png
1300026_0005.png
1300026_0006.png
1300026_0007.png
1300026_0008.png
1300026_0009.png
1300026_0010.png
1300026_0011.png
1300026_0012.png
1300026_0013.png
1300026_0014.png
1300026_0015.png
1300026_0016.png
1300026_0017.png
1300026_0018.png
1300026_0019.png
1300026_0020.png
1300026_0021.png
1300026_0022.png
1300026_0023.png
1300026_0024.png
1300026_0025.png
1300026_0026.png
1300026_0027.png
1300026_0028.png
1300026_0029.png
1300026_0030.png
1300026_0031.png
1300026_0032.png
§ 18-REDEGØRELSEN
DET KOMMUNALE SAMARBEJDEMED FRIVILLIGE SOCIALE FORENINGEREn kvantitativ analyse afkommunernes fordeling af § 18-midler- udarbejdet af Ankestyrelsen
KOLOFONUdgivet af Social-, Børne- ogIntegrationsministeriet, november 2013Redaktion:Ankestyrelsen
ISBN.: 87-7546-461-6Layout: Skabertrang | Silkeborg BogtrykPublikationen findes kun ien elektronisk udgave.
INDHOLDSFORTEGNELSE1RESUMÉ2STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE2.12.22.32.42.5UDBETALT § 18-STØTTE OG STATSTILSKUD 2008-2012UDVIKLINGEN I DEN UDBETALTE STØTTEFORSKEL MELLEM KOMMUNERNEUUDNYTTEDE § 18-MIDLERANDEN ØKONOMISK STØTTE4
67881014
3DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER3.13.23.33.4MÅLGRUPPER FOR AKTIVITETERNEDEN GENNEMSNITLIGE ØKONOMISKE STØTTE TIL FRIVILLIGE AKTIVITETERHAR PROJEKTERNE TIDLIGERE MODTAGET STØTTE EFTER § 18?KOMMUNERNES ANVENDELSE AF DOKUMENTATION
1718202121
*BILAGBILAG 1 STATISTIKKENS BAGGRUND OG METODEBILAG 2 UDBETALT STØTTE, BLOKTILSKUD M.V. 2012BILAG 3 UDVIKLINGEN I UDBETALT STØTTE OG ANVENDTE TILSKUD 2004-2012I LØBENDE PRISERBILAG 4 INDBERETNINGSSKEMA OM FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE 2012 EFTERLOV OM SOCIAL SERVICE § 18
2223242728
1RESUMÉKommunerne udbetalte i 2012 mere i støtte til det frivilligesociale arbejde efter servicelovens § 18, end de modtog ibloktilskud. Det var første gang siden 2009, at kommunerneudbetalte mere end det modtagne statstilskud.Det bloktilskud, som staten udbetalte til kommunerne i 2012til det lokale, frivillige sociale arbejde, udgjorde for helelandet 153,5 mio. kr. Kommunerne udbetalte i 2012 156,2 mio.kr. på landsplan. De udbetalte således 2,7 mio. kr. mere i §18-støtte, end de modtog i statstilskud, svarende til 102 pct.af det samlede statstilskud målrettet det frivillige socialearbejde.I mere end en tredjedel af kommunerne blev der udbetaltmere til det frivillige sociale arbejde end kommunerne mod-tog i bloktilskud. Omvendt udbetalte hver fjerde kommunemindre end 50 pct. af statstilskuddet som § 18-støtte.
40 kommuner, svarende til 41 pct. af kommunerne, overførteuudnyttede § 18-midler fra 2012 til 2013, hvilket er en stig-ning i forhold til 2011.Kommunerne udbetalte i alt 81,9 mio. kr. til frivillige aktivi-teter, udover den økonomiske støtte de ydede i henhold tilservicelovens § 18. Dvs., at kommunerne udbetalte i alt 238,1mio. kr. i samlet økonomisk støtte til det frivillige sociale ar-bejde, hvoraf det modtagne bloktilskud udgjorde 153,5 mio.kr. De kommuner, der udbetalte støtte udover § 18-støtte,støttede i gennemsnit med 1,3 mio. kr. pr. kommune. Ni udaf ti kommuner yder desuden andre former for støtte enddirekte økonomisk støtte.
De frivillige aktiviteter rettede sig oftest mod ældre. Ældrevar således målgruppen for indsatsen i 40 pct. af de 5.348frivillige sociale foreninger, kommunerne støttede i 2012.I gennemsnit modtog den enkelte forening 23.847 kr. i støttei 2012, hvilket var en stigning forhold til 2011. Kommunernestøttede i høj grad foreninger, som også tidligere modtogstøtte. I 2012 havde 82 pct. af de støttede foreninger ogsåtidligere modtaget støtte.Som i de seneste tre år er der en vis tendens til, at de kommu-ner, der uddelte en forholdsvis mindre del af statstilskuddeti form af § 18-midler, i lidt højere grad støttede det frivilligesociale arbejde efter anden lovgivning.
FIGUR 1.1Statstilskud og udbetalt støtte 2008-2012 (faste priser, 2012-niveau)
16015014013012011010020082009Udbetalt § 18-støtte
2010
2011Modtaget statstilskud
2012
LOV OM SOCIAL SERVICE§18.Kommunalbestyrelsen skal samarbejde med frivillige sociale organisationer og foreninger.Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal årligt afsætte et beløb til støtte af frivilligt socialt arbejde.Stk. 3. Rammerne for samarbejdet fastlægges af den enkelte kommunalbestyrelse.Stk. 4. Socialministeren fastsætter retningslinjer for kommunalbestyrelsens indsendelse af redegørelserom den lokale udvikling i det frivillige sociale arbejde og retningslinjer for den centrale opfølgning.
RESUMÉ
l
5
2STØTTEN TIL DETFRIVILLIGE SOCIALEARBEJDEStaten tildeler hvert år kommunerne et tilskud til det frivil-lige sociale arbejde som bloktilskud. Kommunernes opgaveer blandt andet at samarbejde med de frivillige sociale for-eninger og at medvirke til at understøtte og styrke det lokalefrivillige sociale arbejde.Der er ikke i lovgivningen krav om, hvor stort et beløb kom-munerne skal udbetale. Mange kommuner supplerer støttentil det frivillige sociale arbejde via andre regler end servicelo-vens § 18. Ud over støtte efter servicelovens § 18, yder mereend halvdelen af kommunerne økonomisk støtte til indsat-ser eller projekter, hvor det frivillige sociale arbejde indgårsom del af aktiviteterne.Samtidig yder godt fire ud af fem kommuner andre formerfor støtte end kontant støtte. Det kan være hjælp til lokaler,sekretariatsbistand, konsulentbistand, annoncering ellerlignende.
2.1UDBETALT § 18-STØTTE OG STATSTILSKUD 2008-2012I 2012 udbetalte kommunerne 156,2 mio. kr. i støtte til detfrivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18., hvilket er2,7 mio. kr. mere, end de modtog fra staten.Kommunerne udbetalte dermed 8,2 mio. kr. mere til det frivil-lige sociale arbejde i 2012 end i 2011, hvor der samlet set blevudbetalt 148 mio. kr. (PL 2012), jf. tabel 2.1.København og Frederiksberg kommuner udbetalte 22,7 mio.kr. i støtte, svarende til knap 15 pct. af den samlede udbetal-te støtte i 2012. Landets øvrige kommuner anvendte tilsam-men 133,5 mio. kr., hvilket udgjorde lidt over 85 pct.
TABEL 2.1Udviklingen i udbetalt § 18-støtte og modtaget statstilskud i mio. kr. (PL 2012)20082009201020112012
Alle kommuner (ekskl. København og Frederiksberg)Udbetalt § 18-støtteModtaget i statstilskudMerforbrugKøbenhavn og Frederiksberg KommuneUdbetalt § 18-støtteModtaget i statstilskudMerforbrugI altUdbetalt § 18-støtteModtaget i statstilskudMerforbrug151,4153,5-2,1154,4153,50,9147,4153,5-6,1148153,5-5,5156,2153,52,72317,85,222,317,84,522,717,84,922,517,84,722,717,84,9126,3135,7-9,4132,1135,7-3,6124,9135,7-10,8125,4135,7-9,7133,5135,7-2,2
Note: Tabellen viser udviklingen i bloktilskuddet og den udbetalte støtte fra 2008 til 2012 i faste priser. Støttebeløbet til det frivillige sociale arbejde er PL-reguleret iforhold til udviklingen i modtaget statstilskud. Grundlaget – de faktiske beløb – for beregningen kan ses i bilag 3. Grundet afrundinger er ”I alt” ikke altid summen af deto øvrige.
Det bloktilskud, som staten udbetalte til kommunerne i2012 til det lokale frivillige sociale arbejde, udgjorde for helelandet 153,5 mio. kr. Kommunerne udbetalte i 2012 156,2mio. kr. på landsplan. De udbetalte således 2,7 mio. kr. merei § 18-støtte, end de modtog i statstilskud, svarende til 102pct. af det af det samlede statstilskud målrettet det frivilligesociale arbejde.Siden 2008 er det alene i 2009, at kommunerne udbetaltemere i § 18-støtte, end de modtog over bloktilskuddet.
I 2012 udbetalte København og Frederiksberg kommuner 4,9mio. kr. mere, end de modtog i bloktilskud. I de resterendekommuner (København og Frederiksberg ikke medregnet)har der generelt været en vækst i udbetaling af § 18-støtte fra2011 til 2012. Dog udbetaler disse kommuner dvs. alle kom-muner udover København og Frederiksberg i gennemsnitmindre i § 18-støtte, end de modtager via statstilskuddet.Samlet set udbetalte kommunerne (København og Frede-riksberg ikke medregnet) således 2,2 mio. kr. mindre, end demodtog via statstilskuddet, i 2012.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
7
2.2UDVIKLINGEN I DENUDBETALTE STØTTELidt over en tredjedel af kommunerne udbetalte mere til detfrivillige sociale arbejde i 2012, end de modtog i bloktilskud.Andelen af kommuner, der støtter med mere, end de modta-ger i bloktilskud, er derfor i 2012 den højeste siden 2009, jf.tabel 2.2.
TABEL 2.2Kommunernes udbetalte § 18-støtte som andel af statstilskuddet (procent)
2008
2009
2010
2011
2012
Kommuner i pct. der anvender:Under 25 pct.25-49 pct.50-74 pct.75-100 pct.Over 100 pct.I alt119332027100221311432100426241630100426212128100325181836100
2.3FORSKEL MELLEM KOMMUNERNEDer var i 2012 i lighed med tidligere relativt stor forskel på,hvor meget den enkelte kommune udbetalte i tilskud til detfrivillige sociale arbejde pr. indbygger. I 2012 varierede §18-støtten fra 62 kr. pr. indbygger i den kommune, der udbe-talte mest, til 3 kr. pr. indbygger i den kommune, der udbe-talte mindst til foreningerne, jf. kort 2.1.Kommunerne i Region Syddanmark og Region Midtjyllandstøtter de frivillige foreninger med det højeste beløb pr.indbygger, nemlig i gennemsnit med 33 kr. Herefter følgerkommunerne i Region Nordjylland og Region Hovedstaden,der støtter med henholdsvis 25 og 24 kr. pr. indbygger. Kom-munerne i Region Sjælland udbetaler 22 kr. pr. indbygger tildet frivillige sociale arbejde.
8
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
KORT 2.1§ 18-støtte til det frivillige socialearbejde i 2012 pr. indbygger
STØTTE PR. INDBYGGERUnder 15 kr15 - 24 kr.25 - 34 kr.35 kr. og derover
NORDFYN
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
9
§ 18-STØTTE I STØRRE OG MINDRE KOMMUNERDer er tendens til at jo flere indbyggere, der er i kommuner-ne, desto større andel af bloktilskuddet udbetaler kommu-nerne til foreningerne som § 18-støtte. De kommuner, der harflest indbyggere, støtter således det frivillige sociale arbejdemed mere, end de modtager i bloktilskud. De kommuner, derhar færrest indbyggere, udbetaler generelt et mindre beløb i§ 18-støtte end det bloktilskud, de modtager fra staten.
De syv største kommuner med over 100.000 indbyggere an-vendte i 2012 i gennemsnit 139 pct. af bloktilskuddet, hvori-mod de kommuner, der havde færre end 50.000 indbyggere igennemsnit udbetalte 73 pct. til det frivillige sociale arbejde.For landet som helhed udbetalte kommunerne 102 pct. af dettilskud de modtog fra staten i § 18-støtte til foreningerne, jf.tabel 2.3.
TABEL 2.3Udbetalt § 18-støtte og modtaget bloktilskud. Efter antal indbyggere (2012)
Antal indbyggere pr.kommune100.000 og derover75.000-99.99950.000-74.999Under 50.000Hele landet
Antalkommuner710206198
§ 18-støtteI 1.000 kr.60.14029.63526.90339.540156.218
Bloktilskudi 1.000 kr.43.26023.31632.41254.516153.504
§ 18 støtte i pct. af tilskud(gennemsnit)1391278373102
2.4UUDNYTTEDE § 18-MIDLER40 kommuner, hvilket svarer til 41 pct. af kommunerne, haroverført uudnyttede § 18-midler fra 2012 til 2013. Det er etstørre antal kommuner end i 2012, jf. figur 2.1.Hovedparten af de kommuner, der har overført § 18-midlerfra 2012 til 2013, er mindre kommuner.
10
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
KORT 2.2Vækst eller fald i § 18-støtte i procent afbloktilskud 2010-2012 (PL 2012)
VÆKST ELLER FALD I § 18 STØTTE IPROCENT AF BLOKTILSKUD (PI 2012)Stigning over 10 procentStigning 0-10 procentFald 0-10 procentFald over 10 procent
NORDFYN
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
11
FIGUR 2.1Har kommunerne overført uudnyttede § 18-midler? (antal kommuner)
70605040302010020082009Ja – har overført § 18 midler
2010
2011
2012
Nej – har ikke overført § 18 midler
En væsentlig årsag til, at kommunerne overførte uudnyttede§ 18-midler til 2013 er, at kommunerne ikke har modtaget nokansøgninger, der opfylder støttekriterierne for at modtagestøtte. Ligeledes I alle tilfælde er det kommunernes vurde-ring, at kvaliteten i ansøgningenerne ikke har været tilfreds-stillende, jf. tabel 2.2.
12
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
TABEL 2.2Årsagen til kommunen har overført – uudnyttede § 18-midler2008Pct.Manglende ansøgninger, der opfylder opstillede kriterierKvaliteten i ansøgningerne var ikke tilfredsstillendeAndetI alt5515501002009Pct.3819431002010Pct.3013571002011Pct.4418381002012Pct.371053100
Ud over at der i kommunerne mangler ansøgninger, der op-fylder kriterierne for støtte, er en anden årsag til, at midlerneikke er blevet anvendt fuldt ud i 2012 i lighed med tidligere,at der i støtteperioden har været projekter, der alligevel ikkekom i gang, eller at der var foreninger, som havde et mindreforbrug end først antaget, og som har tilbagebetalt alle ellernogle af midlerne.I flere kommuner er det desuden en fast praksis at gemmeen akutpulje eller restpulje, der kan søges løbende hele året– både til nye initiativer og til akutte behov. Disse kommunerfår ikke altid brugt bevillingen fuldt ud. De afsatte midler,der ikke anvendes, overføres som regel til efterfølgende år.Stort set alle de kommuner, der har overført uudnyttede §18-midler til 2013 oplyser, at midlerne anvendes til frivilligtsocialt arbejde. Udover at bidrage til næste års pulje, er dernogle kommuner, der vælger at vægte særlige indsatser ellerudviklingsprojekter.
Enkelte kommuner vælger at anvende de overførte midlertil etablering af et frivilligsekretariat eller til finansiering afdriften af kommunens frivilligcenter.
TABEL 2.3Hvad anvender kommunen de uudnyttede § 18-midler til?2012 Pct.Finansiering af frivilligcentreFinansiering af frivilligkoordinator/frivil-ligsekretariatAndetI alt10684100
Som det ses af tabel 2.3, ”andet” udgør størstedelen mht.uudnyttede § 18-midler.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
13
2.5ANDEN ØKONOMISK STØTTEKommunerne har oplyst om den samlede økonomiske støtteud over den økonomiske støtte, der ydes efter servicelovens§ 18. Det kan eksempelvis være økonomisk støtte til korte-revarende projekter, bevillinger, der løber over flere år, ellerstøtte, der ydes under kommunens enkelte forvaltnings- el-ler driftsområder. Det kan også være økonomisk støtte tilfrivilligcentre. Det er et krav, at det frivillige sociale arbejdeer en væsentlig del af aktiviteten eller indsatsen.Det svarer til at de kommuner, der udbetalte denne form forstøtte, i gennemsnit udbetalte 1,3 mio. kr. pr. kommune tilfrivilligt socialt arbejde ud over § 18-støtten, jf. tabel 2.3.
TABEL 2.4Har kommunen i 2012 støttet indsatser eller aktiviteter økonomisk, hvor frivilligt socialtarbejde indgår som en væsentlig del af aktiviteterne?AntalJaNejI alt623698Procent6337100Samlet beløb81.885.19881.885.198Gns. pr. kommune1.320.7291.320.729
Note: Tabellen viser økonomiske tilskud ud over den støtte, der er oplyst om i tabel 2.1 om støtte efter servicelovens § 18. Bilag 2 indeholder en oversigt fordelt på kom-muner over de økonomiske tilskud udover § 18-støtten.
Det samlede støttebeløb på 81,9 mio. kr. er en stigning iforhold til 2011, da der i 2011 blev udebetalt 64,2 mio. kr.(Pristals reguleret(PL) 2012).
løn og husleje i forbindelse med selvhjælpsamarbejde med familier og institutioner om primærtbørn med psykiske lidelser.
INDSATSER OG AKTIVITETER, DER MODTAGERANDEN ØKONOMISK STØTTEDe indsatser og aktiviteter, som kommunerne støtter udover servicelovens § 18, og hvor frivilligt socialt arbejdeindgår som et væsentlig element, dækker et bredt område.Nogle af disse indsatser og aktiviteter vil i nogle kommunerogså kunne være omfattet af støtten efter servicelovens § 18.Det er økonomisk støtte til:
SUNDHEDS- OG OMSORGSPROJEKTER:sundhedsfremmende projekter og samarbejde medblandt andet patientforeningerbedre psykiatritilskud til hospiceomsorgsprojekter og aktiviteter for ensomme, socialtudsatte, ældre og handicappederådgivning og hjælp til personer udsat for seksueltmisbrug og voldstøtte til organisationer, der udfører frivilligt socialtarbejde i relation til udsatte børn og voksne, hvorårsagerne er misbrug, ensomhed og sygdompartnerskabsaftale om senioridrætidræt for socialt udsatte, frivillig ordning medmotionsven, sport for overvægtige børnbusture for pensionister med svære handicapsmotion og caféaktiviteter for kræftramte.
SOCIALE CAFÉER OG VÆRESTEDER:aktivitets- og værestedervarmestuer og caféerbrugerstyret aktivitetscentermedborgerhusedrift og støtte til frivilligstedertilskud til kvindekrisecentreseniorhus og tilskud til forskellige senioraktiviteterdrift af værested for voksne udsatteældre- og handicapforeningersociale projekter og tilbud for ældre, sindslidende,misbrugere og hjemløseklubordninger for psykisk udsatte
BYDELSPROJEKTER OG BOLIGSOCIALE INDSATSER:boligsociale integrationsprojekterintegrationsarbejde i form af lektiehjælpm.v.aktivitetscentre blandt andet for ældre, fx ældreklubber
14
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
projekter om genhusning af hjemløsevenneforeningerbrugerrådprojekt sundhed og trivsel i boligområder.
Bilag 2 indeholder en oversigt fordelt på kommuneroverudbetalingen af § 18-støtte samt en oversigt over de kommu-ner, der har oplyst om de samlede økonomiske støttebeløb,som ligger ud over de tilskud, kommunerne ydede efter servi-celovens § 18 i 2012.Der kan som i tidligere år ikke ses en direkte sammenhængmellem de kommuner, der i 2012 ydede forholdsvis meget ef-ter § 18 og de kommuner, der benyttede reglerne for tildelingaf økonomisk støtte efter anden lovgivning. Derimod ses entendens til, at de kommuner, der ydede en forholdsvis min-dre del af statsstilskuddet efter § 18, er kommuner, som i lidthøjre grad tildelte støtte efter anden lovgivning.
FRIVILLIGCENTRE OG KOORDINATORER M.V.:oprettelse og drift af frivilligcentrelokaler og aktiviteterløn til frivilligkoordinatorer samt deltidsansatte.
ANDET:etablering af netværkstøtte til selvhjælprådgivning og vejledningmadklub for socialt udsattementorordning for ungepårørendegrupper i psykiatrien.
LOKALER, SEKRETARIATSBISTAND OG ANDENIKKE-ØKONOMISK HJÆLPNi ud af ti kommuner ydede andre former for støtte endøkonomisk støtte, fx støtte til lokaler, sekretariatsbistand,annoncering, konsulentbistand og andet. Andelen af kom-muner, der yder andre former for støtte end kontant støtte,har været stigende siden 2005, jf. tabel 2.4.
TABEL 2.5Har kommunen ydet andre former for støtte end kontant støtte?2008Pct.JaNejI alt75251002009Pct.77231002010Pct.86141002011Pct.87131002012Pct.9010100
De kommuner, der ydede andre former for hjælp end øko-nomisk støtte, støttede især de frivillige foreninger medlokaler. Mere end fire ud af fem kommuner har oplyst, at destiller lokaler til rådighed for de frivillige foreninger, betalerfor huslejen og lignende.Over en tredjedel støtter med sekretariatsbistand og konsu-lentbistand. Endelig hjælper mere end en fjerdel af kommu-nerne med annoncering, jf. tabel 2.5.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
15
TABEL 2.6Andre former for støtte end kontant støtte.2008Pct.LokalerSekretærbistandStøtte til annonceringKonsulentbistandAndet70302433172009Pct.75292341192010Pct.74402743202011Pct.85382644202012Pct.8334294819
Det ses af tabel 2.6, at andelen af kommuner, der i 2012 yderhjælp til lokaler samt sekretærbistand, er faldet i forhold til2011. Samtidig ses en mindre stigning i andelen af kommu-ner, der yder støtte til annoncering, konsulentbistand m.v. iforhold til tidligere.Under kategorien ”Andet” har 19 pct. af kommunerne oplyst,at de har ydet andre former for ”ikke-økonomisk støtte”.Andelen er derfor faldet marginalt i forhold til 2011.Der er tale om hjælp og støtte til aktiviteter og indsatser,som kommunerne også tidligere oplyste, at de støttede,samt til aktiviteter, som i flere tilfælde svarer til dem, somkommunerne har beskrevet ovenfor, i forbindelse medindsatser og projekter med økonomisk tilskud, hvor frivilligtarbejde indgår som en social indsats.Nogle kommuner stiller således lokaler til rådighed, betalerfor eller giver tilskud til drift af væresteder, kontaktstederog frivillige huse. Der er desuden kommuner, der støtter detlokale, frivillige sociale arbejde via fagdage, kompetenceud-vikling og kurser for frivillige.
Kommunerne tilbyder i mange tilfælde rådgivning og vejled-ning til foreningerne, konsulentbistand samt sekretariatsbi-stand. Flere kommuner hjælper med trykning af materiale,markedsføring, PR og andet, der synliggør og informerer omforeningerne. Nogle kommuner fremhæver, at de har ansatfrivilligkonsulenter.En del kommuner holder åbent hus-arrangementer, konfe-rencer, seniormesser eller frivilligmesser.Flere kommuner støtter sociale aktiviteter for frivillige igenbrugsbutikker.Flere kommuner støtter vennekredse og lignende på pleje-hjem og plejecentre. Én kommune hjælper med tilskud tilhistoriefortællere for ældre på plejehjemDer er også flere kommuner, som bidrager til bisiddernet-værk. Andre kommuner peger på frivillige aktiviteter sommentorordninger, folkedans og nørkleklubber. Én kommunenævner støtte til en social- og netværksskabende foreningfor personer med særlige behov.
16
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
3DE STØTTEDEFRIVILLIGEFORENINGERKommunerne har i 2012 oplyst om 5.293 frivillige socialeaktiviteter, der har modtaget økonomisk støtte efter servi-celovens § 18. Det er et stort set uændret antal af aktivitetersammenlignet med 2011, hvor kommunerne oplyste om 5.233frivillige foreninger.
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l
17
3.1MÅLGRUPPER FOR AKTIVITETERNEÆldre er målgruppen for indsatsen i 40 pct. af de i alt 5.348frivillige sociale foreninger, som kommunerne har belystmed hensyn til målgrupper og støttebeløb i 2012. Sygdoms-grupper er målgruppe for 14 pct. af de støttede aktiviteter.I lidt færre aktiviteter (11 pct.) er målgruppen børn, unge ogfamilier, jf. tabel 3.1.En mindre del af aktiviteterne retter sig mod udvalgtegrupper, som fx personer i krise, misbrugere eller tidligeremisbrugere, hjemløse, sindslidende, ensomme, flygtninge,indvandrere, ofre for vold eller seksuelle overgreb samt pårø-rende til de nævnte grupper. Disse grupper udgør hver 5 pct.eller derunder af de støttede foreninger.De bevillinger, hvor kommunerne har indsendt oplysningerom antallet og målgrupper for de frivillige aktiviteter, beløbsig til i alt 126.224.117 kr. Det svarer til knap 81 pct. af densamlede udbetalte støtte i 2012, jf. tabel 2.1.De største beløb er udbetalt til aktiviteter, hvor målgruppener ældre og til ”Andre”. Disse to grupper har i 2012 modtagetnæsten halvdelen af det samlede udbetalte tilskud. Mindregrupper som hjemløse, ofre for vold eller seksuelle overgrebog pårørende modtog hver især støtte, der svarer til få pct. afdet samlede støttebeløb.
TABEL 3.1Målgrupper for det kommunalt støttede frivillige arbejde i 2012.Samletstøttebeløb29.676.99713.717.1902.667.3117.633.95110.647.8553.587.7488.260.38810.348.3618.673.1362.990.6401.233.5011.205.47025.581.569Støttebeløbi procent2411268378721120
AntalÆldreBørn, unge og familierPersoner i kriseHandicappedeMisbrugere eller tidligere misbrugereHjemløseSindslidendeSygdomsgrupperFlygtninge/indvandrereEnsommeOfre for vold eller seksuelle overgrebPårørende til ovennævnte grupperAndre2.09560787450154492087522571303774393
Antal i procent4011293141452117
18
l
STØTTEN TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
De aktiviteter, som kommunerne har beskrevet under kate-gorien ”Andre”, dækker en række forskellige aktiviteter ogretter sig mod forskellige målgrupper.Flere kommuner oplyser, at de arbejder med andre eller fleremålgrupper end dem, der er angivet på spørgeskemaerne.Det kan være målgrupper som generelle, sociale organisatio-ner, frivilligcentre, frivillighedsformidlinger og selvhjælps-grupper samt aktivitetshuse, væresteder og sociale caféer.Nogle foreninger har fået flerårige bevillinger. Det er nogleaf de aktiviteter, som flere kommuner har oplyst om under”Andre”.Flere kommuner støtter Røde Kors, Frelsens Hær og KirkensKorshær. Der er desuden en del projekter inden for menig-hedspleje og genbrugsforretninger med humanitære formål.
Mange kommuner støtter aktiviteter, hvor sport, motion,krop og sundhed indgår som væsentlige elementer.Natteravnene støttes i flere kommuner. Det samme gældermormor-ordninger, der især drejer sig om pasning af sygebørn.Der kan også være tale om støtte til specifikke foreningersom boligforeninger og husejerforeninger, diabetesforenin-ger, mentorordninger for unge eller særlige og enkeltstå-ende arrangementer som frivilligdage, kulturweekender ogsociale arrangementer.Kommunernes oplysninger tegner et billede af en bred ogmangfoldig frivillig indsats, der retter sig mod mange for-skellige målgrupper.
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGERSAMMENFATNING
l
19
3.2DEN GENNEMSNITLIGE ØKONOMISKE STØTTE TIL FRIVILLIGE AKTIVITETERI gennemsnit modtog den enkelte forening 23.847 kr. i støttei 2012. Det er en stigning i forhold til 2011 på 5,6 pct. I 2011 låden gennemsnitlige støtte på 22.591 kr. pr. bevilling, jf. figur 3.1.
FIGUR 3.1Den gennemsnitlige bevilling til frivillige foreninger fordelt efter målgrupper 2007-2012 (faste priser, 2012)
Gennemsnit I alt
Misbrugere eller tidligere misbrugere
Andre
Hjemløse
Sindslidende
Flygtninge/Indvandrere
Ofre for vold eller seksuelle overgreb
Kvinder eller mænd i krise
Børn, unge og familier
Ensomme
Handicappede
Ældre
Pårørende til ovenfor nævnte grupper
Sygdomsgrupper020.00040.000201260.000201180.0002010100.0002009120.0002008140.000
20
l
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER
De aktiviteter, der retter sig mod misbrugere og tidligeremisbrugere samt ”Andre”, modtog i gennemsnit mest i støttei 2012. Samme tendens har været gældende i de seneste år.Mange af de foreninger, hvor aktiviteterne hovedsageligtretter sig mod et mindre antal personer i forhold til den sam-lede målgruppe for det frivillige arbejde, modtager genereltmere i støtte end gennemsnittet.Det gælder især misbrugere og tidligere misbrugere samtkategorien ”Andre”. Men også foreninger, der retter sig
mod hjemløse og sindslidende, modtager større tilskud endgennemsnittet. Dette gælder i lidt mindre omfang personeri krise, flygtninge og indvandrere og ofre for vold eller seksu-elle overgreb.Omvendt er den støtte, der tildeles de enkelte foreninger forældre, børn, unge og familier samt handicappede og syg-domsgrupper, i gennemsnit mindre end støtten til de øvrigefrivillige aktiviteter. De aktiviteter, som modtog de lavestegennemsnitlige beløb i 2012, var projekter for ældre, pårø-rende og sygdomsgrupper.
3.3HAR PROJEKTERNE TIDLIGERE MODTAGET STØTTE EFTER § 18?Der er en tydelig tendens til, at de foreninger, der får bevil-liget støtte til det frivillige arbejde, er foreninger, som tidli-gere har modtaget støtte. I 2012 var 82 pct. af de foreninger,der modtog støtte, foreninger, som også tidligere har fåetstøtte. I 2011 var det 84 pct. af foreningerne, i 2010 var det 85pct. af foreningerne, jf. tabel 3.2.
TABEL 3.2Andel af foreninger, der tidligere har modtaget § 18-midler.2008Pct.Har tidligere modtaget § 18-midlerHar ikke tidligere modtaget § 18-midlerI altNote: 2012-tallene bygger på svar fra 98 kommuner.
2009Pct.8020100
2010Pct.8515100
2011Pct.8416100
2012Pct.8218100
8020100
3.4KOMMUNERNES ANVENDELSE AF DOKUMENTATIONNæsten 70 pct. af kommunerne indsamler systematisk infor-mation om, hvilke aktiviteter der faktisk gennemføres for debevilgede § 18-midler, og mere end 75 pct. af kommunerneindsamler systematisk dokumentation for bl.a. at se om, §18-midlerne anvendes i overensstemmelse med de ansøgnin-ger, som har ført til bevillingen.
DE STØTTEDE FRIVILLIGE FORENINGER
l
21
*BILAG
BILAG 1
STATISTIKKENS BAGGRUND OG METODErelsen også rettet telefonisk henvendelse – især med henblikpå at korrigere økonomioplysningerne om § 18-støtten.Derudover har Ankestyrelsen tillige rettet henvendelse tilde kommuner, hvor støtten til det frivillige sociale arbejdeer ændret væsentligt fra 2011 til 2012. Der har været tale omkommuner, hvor støtten er oplyst at være faldet eller stegetbetydeligt. Henvendelserne er sket for at verificere oplysnin-gerne og har omfattet ca. 20 pct. af kommunerne.De opgørelser fordelt på kommuneniveauover støtten til detfrivillige sociale arbejde i 2012 fremgår af kort 1 og bilag 2. Vedsammenligning af de enkeltes kommuners støtte til det frivil-lige sociale arbejde i bilag 2 skal der gøres opmærksom på, atretningslinjerne for kontering af udgifterne til frivilligt socialtarbejde rummer en vis frihed for kommunerne. Kommunernekan således vælge at opføre udgifterne til fx frivilligcentre un-der konto 5.99.003, hvilket vil sige frivilligt socialt arbejde efterservicelovens § 18, eller de kan vælge at placere udgifterne påandre konti, hvor det lokalt findes mest hensigtsmæssigt.Det betyder, at den direkte sammenligning af kommunernesstøtte til det frivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18må tages med denne form for forbehold. Omkring halvdelenaf kommunerne har fx et eller flere frivilligcentre i kommu-nen, hvor konteringen således kan variere.
BAGGRUND OG METODEEfter aftale med Social-, Børne- og Integrationsministeriethar Ankestyrelsen oprettet en statistik om det frivilligesociale arbejde, der erstatter de tidligere årligt tilbageven-dende survey-undersøgelser.Baggrunden for etableringen af statistikken er især, at deoplysninger, som Ankestyrelsen for 2010 og fremover skalindsamle om det frivillige sociale arbejde, i det væsentligsteer basisoplysninger om ressourcer, herunder økonomi. Dissespørgsmål har været tilbagevendende i de senere år, og detforventes, at de skal gentages for at gøre det muligt at følgeudviklingen i støtten til det frivillige sociale arbejde over tid.Rammerne for § 18-statistikken er fastsat af en arbejds-gruppe bestående af Frivilligrådet, KL samt Social-, Børne- ogIntegrationsministeriet. De indhentede data er indsamlet påbaggrund af en landsdækkende spørgeskemaundersøgelse.
SPØRGESKEMAETAnkestyrelsen udsendte i april 2013 et spørgeskema tillandets kommuner. Herefter er de kommuner, der ikke over-holdt svarfristen, blevet rykket for oplysninger både via mailog ved telefoniske henvendelser. De sidste besvarelser ersendt til Ankestyrelsen i august 2013.Undersøgelsen indeholder svar fra 98 kommuner og besva-relsesprocenten er derfor 100 pct.Det er ikke alle kommuner, der har besvaret samtlige spørgs-mål, og det er heller ikke alle kommuner, der nødvendigvis skalbesvare samtlige spørgsmål. Derfor kan antallet af svarkom-muner variere i rapportens tabeller og figurer. Antallet af be-svarelser kan aflæses i forbindelse med de enkelte tabeller m.v.I nogle af tabellerne har decimalafrundinger medført, atprocenten ikke summer til 100.
DE STØTTEDE FORENINGERKommunerne har oplyst om 5.348 frivillige sociale foreningersamt fordelingen i forhold til målgrupper af den § 18-støttede modtog i 2012.Det skønnes, at de frivillige aktiviteter, som kommunernehar oplyst om, udgør ca. 85 pct. af det samlede antal støttedeaktiviteter. De aktiviteter, som kommunerne har belyst i for-hold til blandt andet målgrupper, vurderes at være tilstræk-keligt grundlag til at give et retvisende billede af fordelingenaf støtten mellem de forskellige målgrupper.
UDGIFTERNE TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDEUndersøgelsen beskriver blandt andet kommunernes tilskudtil det frivillige sociale arbejde.I de kommuner, hvor Danmarks Statistiks opgørelse over udgif-terne til frivilligt socialt arbejde i 2012 varierede mest, i forholdtil de oplysninger Ankestyrelsen har modtaget, er der sendtindividuelle e-mails til de pågældende kommuner med henblikpå verificering af oplysningerne. I nogle tilfælde har Ankesty-
HENT SELV OPLYSNINGER I TAL FRAANKESTYRELSENFlere af de oplysninger, der indgår som grundlag for statistik-ken om det frivillige sociale arbejde, er offentliggjort underTal fra Ankestyrelsen på Ankestyrelsens hjemmeside:www.ast.dk/tal_fra_ankestyrelsen. Søg: Statistik > Frivilligtsocialt arbejde.Her er det også muligt at hente data på kommuneniveau.
BILAG
l
23
BILAG 2Område
UDBETALT STØTTE, BLOKTILSKUD M.V. 2012Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.156.21841.63218.8003.928423513842.982620611.1878405226951.1463972661.0431982673009101.8466012653774065367551.080585Bloktilskudi 1000 kr.153.50446.93215.1442.6161.3921.0203361.8961.8006007688401.4641.3441.4161.0926241.1163729725641.0441.7641.2606481.4521.0201.1889001.0681.212§ 18-støttei procent afbloktilskud1028912415030502515734101551003652813643935327538710548412640458410148Øvrig støttei 1000 kr.1)81.88525.46512.000-1.0573923.748-1.100330-500-1.17123648080363-270250-1.051454421.1023407540-392Indbyggere i20112)5.573.8231.711.183547.087100.02547.97434.07513.67572.38065.24121.64126.59127.81450.58348.05453.12736.86921.09541.15614.55438.25524.02439.53361.48148.17624.35854.48541.81744.33730.95640.55641.264
Hele landet1084101147151153155157159161163165167169173175183185187190201210217219223230240250260270400Region HovedstadenKøbenhavnFrederiksbergBallerupBrøndbyDragørGentofteGladsaxeGlostrupHerlevAlbertslundHvidovreHøje-TaastrupLyngby-TaarbækRødovreIshøjTårnbyVallensbækFuresøAllerødFredensborgHelsingørHillerødHørsholmRudersdalEgedalFrederikssundHalsnæsGribskovBornholms kommune
24
l
BILAG
Område
Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.18.0082898401940864181.2804082.1971.1783.4972273482511.1642.242876768Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.39.4061.1607561.6212673756.5642.0089523021311.1957342.5667754.6881971.0437139171.7035.5605.181
Bloktilskudi 1000 kr.22.7521.2481.5482.1485289361.9329601.4049122.2565768166481.5242.1961.8001.320Bloktilskudi 1000 kr.33.5761.0201.1641.4286369005.3881.6328164081921.5967082.1481.1523.288961.3561.1881.6921.4282.4362.904
§ 18-støttei procent afbloktilskud7923549016456643156129155394339761024958§ 18-støttei procent afbloktilskud11711465114424212212311774687510411967143205776054119228178
Øvrig støttei 1000 kr.1)7.867459-1.1607040058580-850-1005651.1722501.268908-Øvrig støttei 1000 kr.1)25.015---1045516.0002.008952--1.288--966100131.818559448705--
Indbyggere i20112)817.28747.90557.27683.04921.15832.63169.30435.07048.59433.10877.25821.84829.38826.86445.23080.97461.84945.781Indbyggere i20112)1.200.37037.59641.42551.61723.76631.474191.43458.54029.32913.0956.62456.15126.21875.91739.044115.0103.24550.13442.76259.55550.15589.331107.948
1085253259265269306316320326329330336340350360370376390
Region SjællandGreveKøgeRoskildeSolrødOdsherredHolbækFaxeKalundborgRingstedSlagelseStevnsSorøLejreLollandNæstvedGuldborgsundVordingborgOmråde
1083410420430440450461479480482492510530540550561563573575580607621630
Region SyddanmarkMiddelfartAssensFaaborg-MidtfynKertemindeNyborgOdenseSvendborgNordfynLangelandÆrøHaderslevBillundSønderborgTønderEsbjergFanøVardeVejenAabenraaFredericiaKoldingVejle
BILAG
l
25
Område
Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.42.3032.3892.9741.3905826247505166281832.6272.9481501.76115.3708701.8768952.8782.892Udbetalt§ 18-støttei 1000 kr.14.8685901.7756611.681494457698821.1445.6091.219
Bloktilskudi 1000 kr.34.2482.3282.3161.5246126241.1041.0921.2245762.6282.3521081.4888.5321.1041.5961.2121.3202.508Bloktilskudi 1000 kr.15.9966361.2729841.7401.080607441.1641.0685.3881.860
§ 18-støttei procent afbloktilskud1241031289195100684751321001251391181807911874218115§ 18-støttei procent afbloktilskud9393140679746751037610710466
Øvrig støttei 1000 kr.1)15.2731.200250500-----1461.3092.472-9696.870374924-22040Øvrig støttei 1000 kr.1)8.265---------1.6656.600
Indbyggere i20112)1.265.60583.53686.27457.11521.36722.08741.80237.85647.09121.74595.71189.2613.88357.990314.09440.60857.84446.00447.61293.725Indbyggere i20112)579.37821.45744.88435.73261.11937.5111.89628.89442.36438.595200.79066.136
1082615657661665671706707710727730740741746751756760766779791
Region MidtjyllandHorsensHerningHolstebroLemvigStruerSyddjursNorddjursFavrskovOdderRandersSilkeborgSamsøSkanderborgÅrhusIkast-BrandeRingkøbing-SkjernHedenstedSkiveViborgOmråde
1081773787810813820825840846849851860
Region NordjyllandMorsøThistedBrønderslev-DronninglundFrederikshavnVesthimmerlandLæsøRebildMariagerfjordJammerbugtAalborgHjørring
26
l
BILAG
BILAG 3
UDVIKLINGEN I UDBETALT STØTTE OG ANVENDTE TILSKUD2004-2012 I LØBENDE PRISERKøbenhavn og Frederiksberg kommuner udbetalte 22,7 mio.kr. i støtte, hvilket er en stigning i forhold til 2011 på 0,7 mio.kr. De øvrige kommuner anvendte 133,5 mio. kr., som er enstigning på 11 mio. kr. i forhold til 2011.Kommunerne modtog i 2012 i alt 153,5 mio.kr. i bloktilskudfra staten til det frivillige arbejde. Kommunerne anvendtedermed 2,7 mio. kr. mere, end de modtog i statstilskud, hvil-ket svarer til, at kommunerne samlet anvendte 101,8 pct. afbloktilskuddet.
I tabellen nedenfor vises i løbende priser det materiale, derligger til grund for rapportens tabel 2.1 om udbetalt støtteog statstilskud i perioden 2002 til 2011. Tabel 2.1 er opgjorti faste priser PL2012, mens nedenstående opgørelse er iløbende priser.I 2012 udbetalte kommunerne 156,2 mio. kr. i støtte til detfrivillige sociale arbejde efter servicelovens § 18, hvilket i lø-bende priser var en stigning på 12,3 mio. kr. i forhold til 2011.
TABEL 3.3Udviklingen i udbetalt støtte og modtaget statstilskud – løbende priser (mio. kr.)
2008
2009
2010
2011
2012
Alle kommuner (ekskl. København og Frederiksberg)Udbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug113,3124-10,7123,8130,3-6,5120,7131,9-11,2122,5132,9-10,4133,5135,7-2,2
Københavns Kommune og Frederiksberg KommuneUdbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug20,613,76,9I altUdbetalt § 18- støtteModtaget i statstilskudMerforbrug135,8137,7-1,9144,7143,90,8142,5148,4-5,9144,5149,9-5,4156,2153,52,720,913,67,321,916,55,422,017,05,022,717,84,9
BILAG
l
27
BILAG 4Kommune:Kontaktperson:Telefonnummer:E-mail:
INDBERETNINGSSKEMA OM FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE2012 EFTER LOV OM SOCIAL SERVICE § 18
SPØRGSMÅL OM STØTTEN1.OPLYS DET UDBETALTE STØTTEBELØB TIL FRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE I KR.- JF. SERVICELOVENS § 18:a. Regnskab 2012
2.
HAR KOMMUNEN OVERFØRT EVT. UUDNYTTEDE § 18-MIDLER FRA 2012 TIL 2013?Ja eller nej:JaLNejL
2.AHVIS „JA“ I SPØRGSMÅL 2, HVILKET BELØB HAR KOMMUNEN OVERFØRT FRA 2012 TIL 2013?Beløbet i hele kr.
2.BHVIS „JA“ I SPM. 2, HVAD ER ÅRSAGEN TIL AT KOMMUNEN HAR OVERFØRTUUDNYTTEDE § 18-MIDLER FRA 2012 TIL 2013?Markér det eller de relevante feltera. Manglede ansøgninger, der opfyldte opstillede kriterierb. Kvaliteten i ansøgningerne var ikke tilfredsstillendec. AndetHvis markering i „c. Andet“, oplys hvad:
LLL
2.CHVAD ANVENDER KOMMUNEN DE UUDNYTTEDE § 18-MIDLER TIL?Hvis kommunen har overført uudnyttede § 18-midler fra 2011 til 2012 oplys kort hvad midlerne anvendes /påtænkes anvendt til:
28
l
BILAG
3.
HAR KOMMUNEN I 2012 STØTTET INDSATSER ELLER PROJEKTER MED ØKONOMISKE TILSKUD, HVORFRIVILLIGT SOCIALT ARBEJDE INDGÅR SOM EN SOCIAL INDSATS OVER FOR UDSATTE BORGERE?Der ønskes oplysninger om det samlede økonomiske tilskud udover den støtte, der er oplyst i spørgsmål 1 om støtte efterservicelovens § 18. Tilskuddet kan eksempelvis omfatte økonomisk støtte til korterevarende projekter, bevillinger der løberover flere år eller støtte, der ydes under kommunens enkelte forvaltningsområder / driftsområder, men også økonomiskstøtte til eksempelvis frivilligcentre. Der ønskes alene oplysninger om indsatser, hvor frivilligt socialt arbejde er involveretsom del af aktiviteten / indsatsen.Ja eller nej:JaLNejL
3.AHVIS „JA“ I SPØRGSMÅL 3, ANGIV DEN SAMLEDE STØTTE FOR ÅRET 2012:Hvis det præcise beløb ikke kendes, kan der anvendes et kvalificeret skønBeløbet i hele kr.
3.BBESKRIV KORT HVILKE STØTTEDE AKTIVITETER, DER ER TALE OM:Beskrivelse af støttede aktiviteter:
4.
HAR KOMMUNEN YDET ANDRE FORMER FOR STØTTE END KONTANT ØKONOMISK STØTTE I 2012(F.EKS. STILLET LOKALER TIL RÅDIGHED)?Markér det relevante feltJa eller nej:JaLNejL
4.AHVIS „JA“ TIL SPØRGSMÅL 4, OPLYS HVILKE ANDRE FORMER FOR STØTTE END KONTANT ØKONOMISKSTØTTE, KOMMUNEN HAR YDET I 2012:Markér det eller de relevante feltera. Lokalerb. Sekretærbistandc. Støtte til annonceringd. Konsulentbistande. Andet
LLLLL
Hvis markering i „e. Andet“, angiv hvilken:
BILAG
l
29
STØTTEN FORDELT PÅ FORENINGERNE5.HVOR MANGE FRIVILLIGE SOCIALE FORENINGER MODTOG § 18-STØTTE I 2012?Antal frivillige sociale foreninger
6.
MÅLGRUPPERNE I DEN FRIVILLIGE INDSATSOplys om det samlede antal foreninger inden for hver af de enkelte målgrupper og den udbetalte § 18-støtteAntal foreninger og samlet støttebeløba. Ældreb. Børn, unge og familierc. Kvinder eller mænd i krised. Handicappedee. Misbrugere eller tidligere misbrugeref. Hjemløseg. Sindslidendeh. Sygdomsgrupperi. Flygtninge/indvandrerej. Ensommek. Ofre for vold eller seksuelle overgrebl. Pårørende til ovennævnte grupperm. AndreHvis oplysning i „m. Andre“, angiv hvem:
30
l
BILAG
7.
I HVILKET OMFANG HAR AKTIVITETERNE TIDLIGERE FÅET STØTTE VIA § 18:Kendes den præcise procentfordeling ikke, kan der anvendes et kvalificeret skønProcenta. Aktiviteter, der ikke tidligere har fået støtteb. Aktiviteter, der tidligere har fået støtte

I alt

(a+b)=100 pct.

100

8.
HVIS KOMMUNEN HAR UDPEGET EN SÆRLIG KONTAKTPERSON TIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE,OPLYS NAVN OG E-MAIL PÅ KONTAKTPERSON:Kontaktperson:E- mail:
9.
INDSAMLER KOMMUNEN SYSTEMATISK INFORMATION OM, HVILKE AKTIVITETER DER FAKTISKGENNEMFØRES FOR DE BEVILLIGEDE § 18-MIDLER?Markér det relevante feltJa eller nej:JaLNejL
9.AINDSAMLER KOMMUNEN SYSTEMATISK DOKUMENTATION FOR BL.A. AT PÅSE, OM § 18-MIDLERNEANVENDES I OVERENSSTEMMELSE MED DE ANSØGNINGER, HVOREFTER MIDLERNE ER BEVILLIGET?Ja eller nej:JaLNejL
EVENTUELLE BEMÆRKNINGER TIL BESVARELSEN AF SKEMAET KAN NOTERES HER:
BILAG
l
31
Social-, Børne- og IntegrationsministerietHolmens kanal 221060 København K[email protected]32STØTTENwww.sm.dkTIL DET FRIVILLIGE SOCIALE ARBEJDE
l