Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 44
Offentligt
1298960_0001.png
1298960_0002.png
1298960_0003.png
1298960_0004.png
Bekendtgørelse om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarigsygdomI medfør af § 41, stk. 5, § 42, stk. 4, og § 43, stk. 5 og 6, i lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 1093 af 5.september 2013, og efter indstilling fra bestyrelsen for Arbejdsmarkedets Tillægspension, fastsættes:Kapitel 1
Merudgiftsydelse

§ 1.

Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af de nødvendige merudgifter til forsørgelse i hjemmet af børn og unge under18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kroniske eller langvarige lidelser.Stk. 2.Med indgribende lidelse forstås, at lidelsen skal være af en sådan karakter, at den har alvorlige følger i den dagligetilværelse.Stk. 3.Med kronisk lidelse forstås sygdomstilfælde o.l. , som fra det tidspunkt, hvor de opstår, normalt vil vare i flere år.Stk. 4.Med langvarig lidelse forstås, at lidelsen normalt skønnes at vare et år eller mere.

§ 2.

Barnet eller den unge skal bo hos forældrene eller andre pårørende. Børn eller unge, der af kommunalbestyrelsen eranbragt uden for hjemmet, anses ikke for hjemmeboende.

§ 3.

Kommunalbestyrelsen skal alene yde hjælp til dækning af nødvendige merudgifter, som er en konsekvens af dennedsatte funktionsevne.Stk. 2.Beløbet til dækning af merudgifter er uafhængigt af forsørgerens indtægt og skattefrit.

§ 4.

Merudgifterne kan fastsættes på grundlag af sandsynliggjorte eller dokumenterede udgifter.
Stk. 2. Hjælp til dækning af merudgifter ydes som udgangspunkt som et kontant tilskud.Kommunalbestyrelsen og ydelsesmodtageren kan dog aftale, at visse ydelser skal afregnes direkte afkommunen med leverandøren.Stk. 3. Den kontante del af ydelsen udbetales i månedlige rater. Beløb, som afregnes direkte af kommunenmed en leverandør, modregnes i det månedlige tilskud.

§ 5.

Der kan ikke ydes dækning af merudgifter, hvis det samlede beløb er mindre end 12 gange 1/8 af standardbeløbetinden for et år.Stk. 2.Særlige diætpræparater til børn med de livsvarige sygdomme phenylketonuri (Føllings sygdom) og Alcaptonoriudleveres af Region Hovedstaden (Kennedy Centeret), som opkræver betaling herfor fra de øvrige regioner.Stk. 3.Hvis der opstår behov for dækning af en enkeltstående merudgift, kan dette ske ved en enkeltstående udbetalinguden regulering af det månedlige beløb. Dette forudsætter, at familien allerede er berettiget til en merudgiftsydelse efter § 41 ilov om social service.Kapitel 2
Tabt arbejdsfortjeneste

§ 6.

Kommunalbestyrelsen skal yde hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barnunder 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.Ydelsen er betinget af, at det er en nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet passes i hjemmet, og atdet er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller faderen, der passer det.Stk. 2.Kravet i stk. 1 om, at barnet skal være forsørget i hjemmet, gælder ikke i forhold til de i stk. 1 nævnte børn, som eranbragt uden for hjemmet efter § 52, stk. 3, nr. 7, i lov om social service, i forbindelse med barnets hospitalsbesøg. Det er enbetingelse, at moderens eller faderens tilstedeværelse på hospitalet er en nødvendig konsekvens af barnetsfunktionsnedsættelse, og at tilstedeværelsen er det mest hensigtsmæssige for barnet.Stk. 3.Hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste er en bruttoydelse, hvoraf der betales A-skat, arbejdsmarkedsbidrag ogATP-bidrag.

§ 7.

Bruttoydelsen fastsættes på baggrund af den tidligere bruttoindtægt, jf. § 8, dog højst med et beløb på 28.443 kr. ommåneden. Maksimumbeløbet reduceres i forhold til den andel, de visiterede timer til tabt arbejdsfortjeneste udgør af densamlede arbejdstid.

§ 8.

Til personer, der opfylder betingelserne for at få hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, fastsættes den tidligerebruttoindtægt ud fra:1) den seneste lønindtægt, som vedkommende har haft inden modtagelse af tabt arbejdsfortjeneste,2) den indtægt, som forsørgeren efter sine forhold i øvrigt ville have kunnet opnå i de tilfælde, hvor vedkommende endnuikke har opnået tilknytning til arbejdsmarkedet,3) dokumenterede indtægtstab på baggrund af regnskab m.v. for en selvstændig erhvervsdrivende eller4) et beregnet beløb på grundlag af den pågældendes hidtidige disponible indkomst i de særlige tilfælde, hvor det ikke ermuligt at tilvejebringe et realistisk beregningsgrundlag for en selvstændig erhvervsdrivende, eller eventuelt udgift til envikar.Stk. 2.Tillæg, som er et integreret led i lønnen, indgår i beregningsgrundlaget, hvis pågældende normalt modtagertillæggene.

§ 9.

Kommunalbestyrelsen skal beregne bidrag til pensionsordning af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Bidrag tilpensionsordning beregnes alene for personer, der umiddelbart før overgangen til hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjenestehavde en arbejdsgiverfinansieret pensionsordning. Der kan ikke ydes kompensation for andre ydelser, der kommer til udbetalingi fremtiden, herunder lønstigninger, også som følge af skift til andet arbejde.Stk. 2.Bidrag til pensionsordning udgør 10 pct. af bruttoydelsen fastsat efter §§ 7 og 8, dog højest et beløb svarende til dethidtidige arbejdsgiverbidrag. For personer ansat i staten med tjenestemandspensionsordning anses et pensionsdækningsbidragpå 15 pct. som arbejdsgiverbidraget i relation til servicelovens § 42. Et sådant pensionsdækningsbidrag udgør således enovergrænse for det kommunale pensionsdækningsbidrag, jf. servicelovens § 42, stk. 3, 4. pkt.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen skal så vidt muligt indsætte bidraget til pensionsordning på kontoen i modtagerenspensionskasse, eller kommunalbestyrelsen kan efter aftale med den pågældende oprette en pensionsopsparing for denpågældende, fx i Kommunernes Pensionsforsikring. Udbetalingstidspunktet afhænger af de enkelte pensionskassersbestemmelser. Er en statslig eller kommunal ansættelsesmyndighed, hvor ydelsesmodtageren er ansat, indstillet på at indbetaleet samlet pensionsdækningsbidrag til den ansattes pensionsordning, indbetaler kommunalbestyrelsen et bidrag tilpensionsordningen til ansættelsesmyndigheden.

§ 10.

Ved beregning af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste skal der tages hensyn til de besparelser, somarbejdsophøret medfører, dog ikke besparelser vedrørende fagforeningskontingent og bidrag til arbejdsløshedsforsikring.Stk. 2.Fradrag sker i den nettoydelse, som fremkommer efter, at der er foretaget beregning af skat, arbejdsmarkedsbidragsamt ATP-bidrag.

§ 11.

Der kan ikke ske udbetaling af hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste under ferie i det omfang, modtagerensamtidig får feriegodtgørelse eller ferietillæg for optjent ferie, og der herved opstår dobbeltforsørgelse.
Regulering

§ 12.

Beløbet på 28.443 kr., der er nævnt i § 7, samt bruttoydelsen fastsat efter §§ 7 og 8 reguleres en gang årligt pr. 1.januar med 2,0 pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det pågældende finansår, jf. lov om ensatsreguleringsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste kronebeløb.
Tillæg til ferieformål

§ 13.

Til personer, der modtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, skal kommunalbestyrelsen ved årsskiftetberegne et tillæg til ferieformål på 1 pct. af bruttoydelsen i det foregående kalenderår. Beløbet udbetales pr. 1. maj.

§ 14.

Til personer, der ophører med at modtage hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, skal kommunalbestyrelsenudbetale et tillæg på 12,5 pct. af bruttoydelsen i det foregående kalenderår. Tillæg beregnet efter § 13 indgår ikke iberegningsgrundlaget.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal endvidere beregne et tillæg på 12,5 pct. af bruttoydelsen i det kalenderår, hvor ophøretfinder sted. Beløbet udbetales til personen ved ferieårets start.
Afviklingsperiode

§ 15.

Kommunalbestyrelsen skal udbetale hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste i 3 måneder efter udgangen af denmåned, hvor betingelserne for at modtage hjælpen er bortfaldet.Stk. 2.Reglen i stk. 1 gælder ikke, når modtageren har truffet aftale med kommunalbestyrelsen om, at hjælpen ydes i en påforhånd fastsat periode, eller når afviklingsperioden efter modtagerens ønske fastsættes til en kortere periode.Stk. 3.Opnår modtageren i afviklingsperioden en arbejdsindtægt, ophører udbetalingen af hjælp i det omfang, indtægtenmodsvarer den ydede hjælp.Kapitel 3
Særlig supplerende ydelse ved ledighed

§ 16.

I tilfælde af ledighed skal kommunalbestyrelsen udbetale en særlig supplerende ydelse til personer, der modtagerhjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste, i op til 3 måneder efter udgangen af den måned, hvor ledigheden indtræffer.Betingelsen for udbetaling af ydelsen er, at personen:1) er arbejdsløshedsforsikret,2) ikke er berettiget til at modtage dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,3) ikke er selvforskyldt ledig,4) ikke har et rimeligt tilbud om ansættelse i et deltidsarbejde og5) ikke modtager andre ydelser til forsørgelse efter anden lovgivning.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal udbetale den særlig supplerende ydelse uden hensyn til modtagerens og ægtefællensindtægts- og formueforhold.Stk. 3.Ydelsen udgør et beløb svarende til højeste dagpengebeløb, jf. § 50, stk. 1, i lov om sygedagpenge. Ydelsen kan doghøjest udbetales med et beløb, der udgør 90 pct. af personens arbejdsfortjeneste i det tidligere arbejde. Den særligesupplerende ydelse nedsættes med det beløb, som den ansatte eventuelt modtager fra arbejdsgiveren eller fra LønmodtagernesGarantifond i forbindelse med ophør af ansættelsen.Kapitel 4
Det samlede ATP-bidrag

§ 17.

Kommunalbestyrelsen skal indbetale bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension for personer, der er fyldt 16 år, dermodtager hjælp til dækning af tabt arbejdsfortjeneste. Kommunalbestyrelsen skal ligeledes indbetale ATP-bidrag for depågældende personer, når de modtager den særlige supplerende ydelse.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal betale det bidrag, der er fastsat efter § 15 i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.Størrelsen af det ATP-bidrag, kommunalbestyrelsen skal betale, afhænger af det antal timer, som den pågældende personmodtager hjælp for i den enkelte udbetalingsperiode.
ATP-medlemmets del af ATP-bidraget

§ 18.

Modtageren af en ydelse som nævnt i § 17 betaler 1/3 af det samlede ATP-bidrag efter § 17.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal tilbageholde ydelsesmodtagerens andel af ATP-bidraget ved udbetaling af den ydelse, derligger til grund for beregning af ATP-bidraget.
Kommunens del af ATP-bidraget

§ 19.

Kommunalbestyrelsen skal betale 2/3 af det samlede ATP-bidrag efter § 17.Stk. 2.Staten skal refundere 50 pct. af kommunalbestyrelsens del af ATP-bidraget ved udbetaling af hjælp til dækning aftabt arbejdsfortjeneste. Kommunalbestyrelsen skal endeligt afholde kommunens del af ATP-bidraget i forbindelse medudbetaling af hjælpen.
Kommunalbestyrelsens indbetaling og indberetning af ATP

§ 20.

Det samlede ATP-bidrag opgøres kvartalsvis af kommunalbestyrelsen. Kommunalbestyrelsen kan vælge at betalebidraget via eget lønsystem eller et lønservicebureau. Ved begge betalingsmuligheder skal der enten anvendes NetsOverførselsservice, Dataløn eller Letløn. Hvis kommunalbestyrelsen ikke betaler via en af de nævnte muligheder, bliver beløbetopkrævet via Nets Betalingsservice ved automatisk træk, elektronisk indbetalingskort eller fysisk indbetalingskort.Opkrævningen sendes af Arbejdsmarkedets Tillægspension.Stk. 2.Bidragene efter § 17 forfalder til betaling den 1. maj, 1. august, 1. november og 1. februar. Kommunalbestyrelsenskal betale det samlede bidrag til Arbejdsmarkedets Tillægspension senest den 7. i forfaldsmåneden. Indbetalingen skal skeunder det SE-nummer, der anvendes til udbetaling af ydelserne.Stk. 3.Hvis kommunalbestyrelsen ikke indbetaler bidraget rettidigt, ifalder den ansvar for betaling af renter for forsinketindbetaling. Renten opkræves af Arbejdsmarkedets Tillægspension og udgør 1½ pct. af det samlede bidrag for hver påbegyndtmåned regnet fra kvartalets udløb.

§ 21.

Kommunalbestyrelsen skal en gang månedligt under det SE-nummer, som er nævnt i § 20, stk. 2, indberette detsamlede ATP-bidrag, der er indbetalt for hver enkelt ydelsesmodtager, til Arbejdsmarkedets Tillægspension. Indberetningensker til indkomstregisteret efter § 3, stk. 1, nr. 7, i lov om et indkomstregister.
Tilbagebetaling af ATP-bidrag

§ 22.

Hvis en ydelsesmodtager skal tilbagebetale en ydelse, der er nævnt i denne bekendtgørelse, skal indbetalte ATP-bidrag af denne ydelse overføres fra Arbejdsmarkedets Tillægspension til kommunen.
Ikrafttræden, overgangsordning m.v.

§ 23.

Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. januar 2014.Stk. 2.Bekendtgørelse nr. 649 af 25. juni 2012 om tilskud til pasning af børn med handicap eller langvarig sygdom ophæves.Stk. 3.For personer, der har fået udbetalt tabt arbejdsfortjeneste i løbet af 2010, fastsættes ydelsen uanset § 7 efter de før1. januar 2011 gældende regler.