Rolf Heitmann
Handicaphjælper, musiker, Ph.D.
20 84 34 70
Ikast 2/10 2014
Ny spørgeundersøgelse: Overenskomst til
handicaphjælpere?
En spørgeundersøgelse blandt handicaphjælpere ansat i BPA-ordning (Borgerstyret Personlig
Assistance) viser, at en overvældende majoritet på 85 % af hjælpere ønsker overenskomst,
men at kun 20 % faktisk har overenskomstsikrede løn- og arbejdsforhold. (Se den fulde
undersøgelse her:
https://da.surveymonkey.com/results/SM-XSFSWRJL/).
Denne tydelige statistik giver anledning til at spørge, hvorfor 80 % af en faggruppe på flere
end 5000 lønmodtagere ikke skal have adgang til arbejdsmarkedsrettigheder, der af så godt
som alle danskere opfattes som en fuldstændig selvfølgelighed og som en grundpille i den
danske model.
Discount-overenskomst for dyr
Årsagen til at kun en femtedel af de BPA-ansatte handicaphjælpere har overenskomst er, at 80
% af landets kommuner ikke vil lægge nok i lønningsposen til, at hjælpere og arbejdsgivere
(dvs. de handicappede eller deres BPA-administrationsfirma) kan tiltræde den eksisterende
handicaphjælperoverenskomst. Dette på trods af at denne overenskomst er en discount-
overenskomst, der ikke engang er så dyr som overenskomsten for uuddannet social- og
sundhedspersonale, som er den lavest lønnede gruppe i det kommunale lønsystem
(lønramme 11). FOA har opgjort, at de fleste kommuner, alt efter hvor i landet man bor,
aflønner deres BPA-hjælpere 4,7-6,1 % lavere end uuddannet social- og sundhedspersonale i
lønramme 11. Handicaphjælpere ansat i BPA tjener altså mindre end dem, der tjener mindst i
kommunen, selvom de arbejder med landets sværest handicappede borgere og dagligt skal
løse plejeopgaver, der er mere ansvarsfulde og kompetencekrævende end dem, uuddannet
social- og sundhedspersonale (normalt uuddannede hjemmehjælpere) skal og må løse.
Indirekte ansat
Denne kommunale løndumping på BPA-området er mulig, fordi BPA-hjælperen officielt ikke
er ansat af kommunen, selvom det er kommunen, der betaler hjælperens løn. I en BPA-
ordning udbetaler kommunen handicaphjælpernes løn som et ”kontant tilskud” til den
handicappede borger, der har fået bevilliget BPA’en. Det er så borgeren selv, et
administrationsfirma eller en forening, som borgeren entrerer med, der udbetaler lønnen til
de ansatte og fungerer som arbejdsgiver. Dette skaber en kompliceret konstruktion, hvor der
er fire instanser på spil i hjælperens arbejdsliv i stedet for de normale to (arbejdsgiver og
ansat): den ansatte (hjælperen), BPA-indehaveren (den handicappede), arbejdsgiveren (BPA-
administrationsfirmaet) og betaleren (kommunen). Hvordan skal handicaphjælperne opnå