Om aktivloven § 82 a, der vedrører tilskud til tandbehandling til
kontanthjælpsmodtagere og andre borgere, der modtager
ydelser på kontanthjælpsniveau, og de problemer der er
forbundet med lovens praktiske funktion.
Denne skrivelse vedrørende aktivlovens § 82 a er henvendt til personer og instanser, som
jeg mener, kan have en interesse i at vide noget om de problemer, der er forbundet med
lovens praktiske funktion.
Skrivelsen er derfor sendt til:
Danske Regioner
Kommunernes Landsforening
Tandlægeforeningen
Dansk socialrådgiverforening
Socialdemokraterne
Venstre
Dansk Folkeparti
Social og integrationsministeriet
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen
Folketinget (Socialudvalget)
Overtandlæge Børge Hede, Københavns Kommune
Ydelseskontoret Faaborg-Midtfyn Kommune
Dagbladet Politiken
Dagbladet Jyllands-Posten
Indledning
I 2012 har regeringen og enhedslisten vedtaget en ny lov, der har været gældende fra 1.
januar 2013, ”aktivlovens § 82 a”, og som afløser den hidtidige ”aktivlovens § 82”.
”Aktivlovens § 82 a” vedrører tilskud til tandbehandling til kontanthjælpsmodtagere og
andre borgere, der modtager ydelser på kontanthjælpsniveau.
I følge lovgiverne har intentionen med den nye lov overordnet været at forbedre
tandsundheden og reducere den sociale ulighed i sundhed for ovennævnte klientel.
Som tandlægekonsulent for Faaborg-Midtfyn Kommune er jeg med til at administrere
aktivlovens § 82 a, og mit indtryk af loven er, at den ikke er ordentligt gennemtænkt, f. eks.
mangler der klarhed og enighed om definitionen af flere begreber, der indgår i
formuleringen af loven, og som er væsentlige for fortolkningen af loven. Desuden er loven
tung og dyr at administrere, fordi der i flere henseender mangler mere detaljerede og
præcise (politisk vedtagne) regler for administrationen af loven.