Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 34
Offentligt
1296819_0001.png
Tavshedspligt til eftertanke!
Ja, vi ved alle, at vi har tavshedspligt om specifikke personer, som offentlig ansat. Det er der ingen
tvivl om. Tænker dog at den personlige politianmeldelse af kollega her i valgkampens hede havde
set anderledes ud, hvis det have været en socialist, der havde brudt tavshedspligten, hvilket jeg
faktisk har et konkret eksempel på. I sin tid var det vigtigere at bakke
hjemmeplejepersonaleledelsen op, der holdt et menneske i sengen mod sin vilje og unødvendigt for
at få indopereret en medicinpumpe, der viste sig ikke at have nogen gavnlig effekt. Og sørme om
hjemmeplejen ikke fik lov til at køre på manden i 3 måneder, hvorefter han blev erklæret uegnet
som arbejdsgiver og underlagt administration af selvsamme hjemmepleje. Og ledelsen, ja de sidder
endnu! Men sådan er der jo så meget og Anker Boye, ja du sidder sørme endnu, selvom du bruger
løs af kommunekassen, og det ikke er på projekter til mest mulig gavn for flest mulige borgere, og
slet ikke de svageste i kommunen, ej heller kommende valgberettigede borgere. Vi havde faktisk en
rådmand for ældre og handicap, der var SF'er og nuværende borgmester, samt konen til en kendt (S)
folketingspolitiker var såmænd forgangskvinde for medicinpumpetvangen. Skal de så også
politianmeldes? Tænker at Anker Boye gør klogt i at trække politianmeldelsen tilbage i forhold til
sin kollega i Byrådssalen, da man mangler at nedfælde kriterier på Folketingsplan for, hvornår man
så skal bryde tavshedspligten for at opretholde go' morale. Man kan sige, at man som hovedregel
skulle tilføje en undtagelse omkring, at den må brydes, når det er til fare for befolkningen, eller som
i mit eksempel, når der sker magtmisbrug fra offentlige instanser.