Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 333
Offentligt
1398838_0001.png
An
nkesty
yrelsen unde
ns
ersøge
else af
f
Samarbe et m em
ejde mell
plejef
e familier og ko muner
g omm
r
Delundersøg
gelse 1 Kom
1:
mmune
ernes v
vurder
ring af
f
s
samarb
bejdet med p
plejefa
amilier
r
septe
ember 2014
r
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0002.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
INDHOLDSFORTEGNELSE
Side
Forord
1
 
2
 
Sammenfatning
Opgavefordeling og organisering på plejefamilieområdet
2.1
 
2.2
 
2.3
 
2.4
 
3
 
3.1
 
3.2
 
4
 
4.1
 
4.2
 
4.3
 
4.4
 
4.5
 
4.6
 
5
 
5.1
 
5.2
 
5.3
 
5.4
 
Opgavefordeling
Organisering af myndigheds- og leverandøransvar
Skriftlige retningslinjer for arbejdsdeling
Planlagte organisationsændringer
Vurdering af samarbejdsklimaet
Udvikling i samarbejdsrelationen
Samarbejdsflader med størst risiko for konflikt
Samarbejde om aflønning af plejefamilier
Samarbejde om supervision og efteruddannelse
Samarbejdet mellem plejefamilier og de biologiske forældre
Ændring af anbringelsessted for børn anbragt i plejefamilie
Andre årsager til samarbejdsvanskeligheder
Redskaber til løsning af samarbejdskonflikter
Forudsætninger for det gode samarbejde
Matchning mellem barn og plejefamilie
Handleplan som udgangspunkt for godt samarbejde
Bilag 1 Metode
1
2
5
5
7
8
10
11
11
12
16
16
18
21
23
24
26
27
29
29
30
31
34
Kommunernes generelle vurdering af samarbejdet med plejefamilier
Samarbejdet på konkrete områder
Veje til et godt samarbejde
Titel
Kommunernes vurdering af samarbejdet med
Kontakt
Ankestyrelsen
plejefamilier
Udgiver
Ankestyrelsen, september 2014
ISBN nr
978-87-7811-247-7
Layout
Identitet & Design AS
Teglholmsgade 3, 2450 København SV
Telefon 33 41 12 00
Hjemmeside
www.ast.dk
E-mail
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0003.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
1
Forord
Med Barnets Reform fra 2011 blev det i serviceloven præciseret, at kommunerne, når de
skal vælge anbringelsessted til et barn eller ung i forbindelse med en anbringelse uden
for hjemmet skal vurdere, om anbringelse i en plejefamilie vil være mest hensigtsmæs-
sig. Det har blandt andet betydet, at andelen af børn og unge, som anbringes i plejefami-
lie, har været stigende de seneste år. Det stiller krav til plejefamiliernes kompetencer
samt til samarbejdet mellem plejefamilier og kommuner, som er vigtige forudsætninger
for gode anbringelsesforløb.
På baggrund af det øgede politiske fokus og prioritering samt en række konkrete sager
om kommuners beslutning om at ændre anbringelsessted for børn anbragt i plejefamilie
bad den daværende social- og integrationsminister Ankestyrelsen om at gennemføre en
undersøgelse af samarbejdsrelationen mellem plejefamilier og de kommunale myndighe-
der. Herunder at afdække, om der er samarbejdsvanskeligheder og eventuelle årsager
hertil. Det var endvidere ønsket at få afdækket, hvordan samarbejdet påvirker beslutnin-
ger for det anbragte barn samt at fremhæve eksempler på det gode samarbejde.
Det samlede undersøgelsesarbejde består af fire delundersøgelser:
Delundersøgelse 1:
Delundersøgelse 2:
Delundersøgelse 3:
Delundersøgelse 4:
Kommunernes vurdering af samarbejdet med plejefamilier
Plejefamiliers vurdering af samarbejdet med kommunerne
Praksisundersøgelse om anbragte børn og unge der flytter fra
en plejefamilie til et nyt anbringelsessted
Kortlægning af antal plejefamilier i Danmark
Undersøgelserne belyser samarbejdet mellem plejefamilier og kommuner fra forskellige
vinkler, og rapporterne bør læses samlet for at få et samlet billede af alle aktørers hold-
ninger til samarbejdet.
Denne undersøgelse indeholder resultaterne af delundersøgelse 1, hvor størstedelen af
landets kommuner har besvaret et spørgeskema om deres vurdering af samarbejdet med
de plejefamilier. Der er gennemført uddybende interviews med tre kommuner, som for-
tæller om gode erfaringer i forhold til at understøtte et godt samarbejde mellem aktører-
ne på plejefamilieområdet.
Undersøgelsen er gennemført i slutningen af 2013, hvor dele af plejefamilieområdet var
under omstrukturering i forhold til de nyoprettede socialtilsyn. På den baggrund omhand-
ler undersøgelsen primært de områder, som forsat er kommunens ansvar.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0004.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
2
1
Sammenfatning
Undersøgelsen giver et aktuelt billede af den kommunale opgavefordeling på plejefami-
lieområdet samt af samarbejdsrelationen mellem de kommunale myndigheder og pleje-
familier. Resultaterne bygger på mellem 80 og 90 kommuners besvarelse af et spørge-
skema.
I de fleste kommuner varetages opgaver i relation til plejefamilier af forskellige
medarbejdergrupper, men i samme organisatoriske enhed med samme ledelse
I størstedelen af kommunerne varetages myndighedsopgaver i forhold til det anbragte
barn og leverandøropgaver i forhold til kontakt til plejefamilien af to forskellige medar-
bejdergrupper. Dog varetages opgaverne i to tredjedele af kommunerne af samme enhed
i den kommunale forvaltning, mens opgavevaretagelsen i den resterende del af kommu-
nerne er mere adskilt. Her varetages opgaverne af forskellige enheder med forskellig
ledelse.
Kommunerne begrunder den opdelte opgavevaretagelse med vigtigheden af blandt andet
at adskille støtte og vejledning til de biologiske forældre, som typisk varetages af barnets
sagsbehandler, fra rådgivning og vejledning af plejeforældre, som typisk varetages af en
familieplejekonsulent. Matchningsprocessen bliver af nogle kommuner betragtet som en
specialopgave, som kræver et særligt fokus og særlige kompetencer. Denne opgave va-
retages typisk af familieplejekonsulenter, idet sagsbehandlere med erfaring fra få anbrin-
gelser ikke opnår tilstrækkelig viden om anbringelsesstederne.
På trods af den opdelte opgavevaretagelse understreger mange kommuner, at det er
vigtigt med tæt samarbejde mellem sagsbehandler og familieplejekonsulent for at under-
støtte godt samarbejde med plejefamilierne.
Samlet set tilfredshed med samarbejdet med plejefamilier
Størstedelen af kommunerne vurderer samlet set, at deres samarbejde med plejefamili-
erne forløber tilfredsstillende. Det dækker imidlertid over en forskel, hvor samarbejdet
mellem familieplejekonsulenter og plejefamilier vurderes at være væsentligt bedre end
samarbejdet mellem barnets myndighedssagsbehandler og plejefamilien. Således vurde-
rer 91 procent af kommunerne, at samarbejdet mellem plejefamilier og familieplejekon-
sulenter er meget tilfredsstillende eller tilfredsstillende, mens 55 procent af kommunerne
har samme vurdering for samarbejdet mellem plejefamilier og myndighedssagsbehand-
ler.
Årsagen til den markante forskel skal formentlig findes i den forskellige opgavevaretagel-
se, som familieplejekonsulenter og myndighedssagsbehandlere har i forhold til plejefami-
lierne. Hvor myndighedssagsbehandler har kompetence til at træffe afgørelse i forhold til
barnet og har kontakten til biologiske forældre, er det i de fleste kommuner familiepleje-
konsulentens rolle at varetage kontakten til plejefamilien, yde supervision mv.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0005.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
3
20 procent af kommunerne har gennem de seneste år oplevet en forbedring af samar-
bejdsrelationen med plejefamilier, mens 10 procent har oplevet en forværring af samar-
bejdet. Vederlagsproblematikker angives som årsag i de kommuner, der har oplevet en
forværring.
Barnets samvær med biologiske forældre og genforhandling af vederlag er hyp-
pigste årsager til konfliktfyldt samarbejde
Selvom kommunerne overvejende vurderer samarbejdet som godt, peges der også på
områder, der kan udfordre samarbejdet og give anledning til konflikter. Både sagsbe-
handlere og familieplejekonsulenter peger på, at samarbejde om barnets samvær med
biologiske forældre er den hyppigste årsag til konflikt. Konflikten opstår ifølge kommu-
nerne, når plejefamilier ikke er enige i kommunens beslutning om omfanget af samvær.
Samarbejde om honorering af plejefamilierne kan ligeledes give anledning til konflikter.
Godt 30 procent af kommunerne oplever, at genforhandling/justering af vederlag under
anbringelsesforløbet altid eller ofte giver anledning til konflikt.
Langt de fleste kommuner anvender eller tager udgangspunkt i KL’s vejledende takster
og model for fastsættelse af vederlag, mens et mindre antal har indført ”gennemsnits-
modellen”, som har været afprøvet i Aarhus Kommune siden 2010 og nu efter positiv
evaluering anvendes permanent.
Kommunernes afgørelser i forhold til det anbragte barn – særligt afgørelser om ændring
af anbringelsessted og hjemgivelse – kan også give konflikt i samarbejdet. 40 procent af
kommunerne oplever, at det altid eller ofte giver konflikt mellem sagsbehandler og pleje-
familie.
Kommunerne oplever sjældent, at samarbejde om supervision og efteruddannelse giver
anledning til konflikt.
1.1.1
Det gode samarbejde set fra kommunernes vinkel
Kommunerne peger på, at løbende kommunikation og inddragelse af plejefamilier er et
vigtigt udgangspunkt for et godt samarbejde. Herunder at plejefamilierne oplever sig
som samarbejdsparter, og at der er en gensidig respekt mellem kommune og plejefami-
lie. Kommunens tilgængelighed over for plejefamilien bliver også nævnt som en vigtig
faktor for det gode samarbejde.
Forventningsafstemning mellem kommunen og plejefamilien – særligt i forbindelse med
matchningsprocessen – fremhæves som forudsætning for det gode samarbejde og for et
vellykket anbringelsesforløb for både plejebarn og plejefamilie. Handleplanen er her et
vigtigt redskab, hvor forventninger til plejefamiliernes støtte og indsats over for pleje-
barnet bliver præcist beskrevet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0006.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
4
For at understøtte plejefamiliernes oplevelse af kommunens tilgængelighed har Ishøj
Kommune for eksempel oprettet en døgntelefon, hvor plejefamilier kan få kontakt til en
familieplejekonsulent 24 timer i døgnet. Det giver plejefamilierne en tryghed at vide, at
de kan få vejledning og støtte i tilfælde af akutte situationer.
Herning Kommune har god erfaring med at sætte både kortsigtede og langsigtede mål i
handleplanen for barnets anbringelsesforløb. De kortsigtede mål fastsættes på måneds-
basis i samarbejde med plejefamilien, og der følges op på fælles opfølgningsmøder.
Undersøgelsen fremhæver også andre konkrete indsatser, der understøtter det gode
samarbejde på plejefamilieområdet – til gavn for børn og unge, der anbringes i plejefa-
milier.
Rapportens opbygning
I kapitel 2 er kommunernes organisering og opgavefordeling beskrevet. Kapitel 3 viser
resultatet af kommunernes overordnede tilfredshed med samarbejdet, mens kapitel 4
uddyber de enkelte samarbejdsområder. I kapitel 5 fremhæves konkrete eksempler på
indsatser, der understøtter et godt samarbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0007.png
KOMMU
UNERNES VURDERING AF SAM
MARBEJDE MED PLE
E
EJEFAMILI
IER
5
2 Opga
avefo
ordeli
ing og org
o
ganis
sering
g
på pleje
efami
ilieom
mråde
et
2.1
Opgav
veforde
eling
Kommu
unernes org
ganisering på plejefam
p
milieområde er ikke re
et
eguleret i lo
oven. Den typiske
ansvars
sfordeling i kommuner
rne er, at d er to me
der
edarbejdergrupper, de varetage for-
er
er
skellige opgaver i forhold til børn og unge, som an
e
b
nbringes i en plejefam
e
milie.
den primæ
Persone med myn
er
ndighedsan
nsvar er typ
pisk en sagsbehandler som har d
r,
ære
kompet
tence til at træffe besl
lutninger, d vedrøre barnet og barnets fa
der
er
g
amilie. Her
runder
udarbej
jder børnef
faglig undersøgelse, h andleplan, gennemfør børnesa
rer
amtale, træ
æffer
beslutning om sam
mvær melle det anb ragte barn og biologis familie, b
em
sk
beslutter ev
ventu-
elle ændring af an
nbringelsess
sted mv.
Persone med leve
er
erandøransvar vil ofte være en kommunal familiepleje
e
k
f
ekonsulent, som
varetag kontakten til plejef
ger
familien. Le
everandøra
ansvaret kan også vare
retages af en eks-
e
tern lev
verandør. D typiske opgaver vil være at fin
De
o
nde den ret plejefam
tte
milie til barnet, der
skal anbringes, at yde superv
vision og g ive råd og vejleding til plejefami
ilien og i de hele
et
taget st
tøtte plejefamilien i de behov, de opstår undervejs i anbringelse
e
er
a
esforløbet.
Ansvars
sfordelingen kan illust
treres såled
des:
Myndig
ghedsansv
varet
Sags
sbehandle
ere
Leveran
ndøransva
aret
Familieple
ejekonsule
enter
Bio
ologiske
fo
orældre
Plejebar
rnet
Pleje
efamilie
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0008.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
6
Det varierer fra kommune til kommune, hvem der har ansvaret for at udforme kontrakt
med plejefamilien og afgøre aflønning i form af vederlag.
Kommunerne er i denne undersøgelse bedt om at angive, hvilke opgaver henholdsvis
myndighedssagsbehandleren og familieplejekonsulenten varetager.
I 57 procent af kommunerne varetages opgaven med at fastsætte og justere vederlag af
en person med myndighedsansvar, og i 43 procent varetages det af en person med leve-
randøransvar,
se figur 2.1.
Figur 2.1
Opgavefordeling mellem myndighedsperson og leverandør. Angivet i procent
0
Godkendelse af konkrete plejefamilier
Råd og vejledning
Efteruddannelse
Supervision
Matchningsprocessen
Personrettet tilsyn
Vederlagsforhandlinger
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Person med myndighedsansvar
Person med leverandøransvar
Ekstern leverandør
Note: Figuren bygger på besvarelse fra 89 kommuner
Det personrettede tilsyn varetages i størstedelen af kommunerne, svarende til 69 pro-
cent, af personer med myndighedsansvar. Der er 30 procent, der svarer, at opgaven va-
retages af en person med leverandøransvar, mens en enkelt kommune har oplyst, at en
ekstern leverandør varetager opgaven.
Matchning, supervision, efteruddannelse, og vejledning og godkendelse af konkrete ple-
jefamilier foretages oftest af en person med leverandøransvar.
Eksterne leverandører bliver primært anvendt til at varetage udbud af kurser til uddan-
nelse og efteruddannelse af plejefamilier samt til at yde supervision af plejefamilier. Om-
kring 20 procent af kommunerne har uddelegeret ansvaret for de opgaver. Meget få
kommuner anvender eksterne leverandører til at foretage matchning og konkrete god-
kendelser af plejefamilier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0009.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
7
2.2
Organisering af myndigheds- og leverandøransvar
Selv om der er en opsplitning af ansvaret i et myndigheds- og et leverandøransvar, er
det ikke usædvanligt, at begge funktioner placeres i samme enhed i forvaltningen og
med fælles ledelse.
59 kommuner oplyser, at myndigheds- og leverandøransvar varetages af den samme
enhed i forvaltningen, mens det i 26 kommuner varetages af to enheder. 3 kommuner
har uddelegeret leverandøransvaret til ekstern leverandør,
se tabel 2.1.
Tabel 2.1
Organiseringsmodel der bedst beskriver kommunens organisering af plejefa-
milieområdet
Antal
Myndighedsansvar og leverandøransvar varetages af samme enhed i
forvaltningen (under samme ledelse)
Myndighedsansvar og leverandøransvar varetages af forskellige enheder
i forvaltningen (forskellig ledelse)
Myndighedsansvar varetages af forvaltningen og leverandøransvar vare-
tages primært af ekstern leverandør
Andet
I alt
2
90
2
100
3
3
26
29
59
Procent
66
I de tilfælde, hvor myndighedsansvaret og leverandøransvaret varetages af samme en-
hed, indicerer en del besvarelser, at der inden for enheden er en opdeling af opgaverne.
Det vil sige, at selv om man har fælles øverste ledelse, er man organiseret i forskellige
teams med hver sin faglige ledelse.
I kommuner, hvor opgavefordelingen varetages af forskellige enheder, er adskillelsen
mellem myndighed og leverandør skarpt opdelt. Enkelte kommuner har indført en bestil-
ler-udfører model (BUM), hvor myndigheden bestiller familieplejeanbringelsen hos for
eksempel familieplejecenteret.
Selv om myndigheds- og leverandøransvaret varetages af den samme afdeling i kommu-
nen, er det sjældent den samme person, der sidder med opgaven. I 51 ud af de 59
kommuner, hvor begge opgaver er placeret i den samme afdeling, har kommunerne op-
lyst, at det ikke er den samme person, der varetager begge opgaver. I 8 kommuner er
det samme person, som varetager myndighedsansvaret over for barnet samt varetager
al kontakt med plejefamilien,
se tabel 2.2.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0010.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
8
Tabel 2.2
Hvorvidt myndigheds-og leverandøransvar varetages af samme person.
Antal
Ja, myndigheds- og leverandøransvaret varetages af samme person
Nej, myndigheds- og leverandøransvaret varetages ikke af samme per-
son
I alt
59
100
8
51
Procent
14
86
Note: Besvaret for de 59 kommuner, hvor myndigheds- og leverandøransvar varetages af samme enhed
2.3
Skriftlige retningslinjer for arbejdsdeling
Flertallet af kommunerne har skriftlige retningslinjer for arbejdsfordelingen mellem myn-
dighedssagsbehandleren og familieplejekonsulenten,
se figur 2.2.
Flere kommuner har
retningslinjer på områder, hvor risikoen for samarbejdsvanskeligheder er størst, se kapi-
tel 4. Det gælder eksempelvis konkret godkendelse af plejefamilier, det personrettede
tilsyn og vederlagsforhandling. Omvendt er opgavefordeling i forhold til råd og vejled-
ning, supervision og efteruddannelse ikke så hyppigt nedfældet i skriftlige retningslinjer.
Figur 2.2
Hvorvidt kommunerne har
 skriftlige retningslinjer for opgave‐ og ansvarsfordeling 
mellem myndighedssagsbehandler og familieplejekonsulenter/ekstern leverandør i forhold til for‐
skellige opgaver. Angivet i procent
0
Godkendelse af konkrete plejefamilier
Råd og vejledning
Efteruddannelse
Supervision
Matchningsprocessen
Personrettet tilsyn
Vederlagsforhandlinger
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Ja
Nej
Note: Figuren bygger på besvarelse fra 88 kommuner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0011.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
9
En del af de kommuner, der har svaret, at de ikke har skriftlige retningslinjer, har tilføjet,
at de har retningslinjer, men at de ikke er skrevet ned.
Opgavefordelingen er i de fleste tilfælde skabt for at sikre en klar ansvarsfordeling både
internt og i forhold til plejefamilien. Den biologiske familie har kontakten til myndigheds-
sagsbehandleren og plejefamilien har kontakten til familieplejekonsulenten.
Den klare rollefordeling udspringer imidlertid også af ønsket om kontinuitet i arbejdet
med plejefamilierne, og skal også ses i sammenhæng med, at det kræver særlig viden at
varetage kontakten til plejefamilierne.
Gevinster ved samarbejde mellem myndighedssagsbehandler og familieple-
jekonsulent
Selv om mange kommuner lægger stor vægt på at holde myndigheds-
sagsbehandlerfunktionen og familieplejekonsulentfunktionen adskilt, er der også
gevinster at hente ved at lade dem arbejde tæt sammen. I de kommuner Ankesty-
relsen har interviewet, er det fremhævet, at et tæt samarbejde mellem de to funkti-
oner er afgørende for et godt samarbejde med såvel plejefamilien som den biologi-
ske familie. Kommunerne fremhæver især muligheden for at sparre med den anden
funktion som noget væsentligt. De forskellige vinkler, som hver gruppe bidrager
med, gør ofte, at man når frem til en bedre løsning, end hvis den ene funktion skulle
træffe beslutning alene. Udadtil gør man sig umage med at kommunikere en skarp
opdeling, men internt fungerer man mere som et team med barnet i fokus end som
to funktioner med hvert sit sigte.
Kilde: Interviews med Aarhus, Herning og Ishøj Kommuner
Praksis for udlevering af retningslinjer til plejefamilier
26 kommuner, svarende til en tredjedel af de kommuner, der har svaret, har praksis for
at udlevere retningslinjer om kommunens interne opgavefordeling til plejefamilierne,
se
tabel 2.3.
Tabel 2.3
Om kommunen har praksis for at udlevere retningslinjerne til plejefamilier
Antal
Ja – retningslinjer udleveres
Nej – retningslinjer udleveres ikke
I alt
26
55
81
Procent
32
68
100
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0012.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
10
I de tilfælde, hvor retningslinjerne er udleveret, er det ofte sket som en del af aftalen
mellem kommunen og plejefamilien, men i nogle kommuner fremgår de af hjemmeside
eller intranettet.
Enkelte af de kommuner, som har svaret, at de ikke udleverer retningslinjer, bemærker
dog, at de orienterer plejefamilierne om retningslinjerne på anden måde, eksempelvis
mundtligt eller i form af en folder, som udleveres til plejefamilien.
2.4
Planlagte organisationsændringer
Lidt over halvdelen af kommunerne planlægger ikke organisationsændringer inden for
det næste år med henblik på at forbedre samarbejdet med plejefamilierne. Godt 20 pro-
cent angiver, at der er planlagt ændringer,
se tabel 2.4.
Tabel 2.4
Hvorvidt kommunen planlægger at ændre organiseringen af området i 2014 i
forhold til at optimere samarbejdet mellem kommune og plejefamilie
Antal
Ja – ændringer er planlagt
Nej – ingen ændringer
Der er ikke taget stilling til dette
I alt
18
47
21
86
Procent
21
55
24
100
24 procent af kommunerne har endnu ikke taget stilling til, om man vil foretage omorga-
niseringer på området i 2014. Baggrunden for dette kan være, at kommunerne på besva-
relsestidspunktet stadig har været påvirket af tilsynsreformen i januar 2014. En del
kommuner har derfor været i gang med og været optaget af omorganiseringer efter re-
formen, og har derfor endnu ikke overvejet nye tiltag.
Af de kommuner, der har planlagt nye tiltag, svarer flere, at man ønsker at styrke kon-
takten til plejefamilierne samt klæde dem bedre på i form af mere supervision og opfølg-
ning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0013.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
11
3 Kommunernes generelle vurdering
af samarbejdet med plejefamilier
3.1
Vurdering af samarbejdsklimaet
Kommunerne er blevet bedt om at vurdere, hvordan såvel myndighedssagsbehandlerne
og familieplejekonsulenterne oplever det generelle samarbejdsklima med plejefamilierne.
Godt halvdelen af kommunerne vurderer, at samarbejdet mellem sagsbehandlere og ple-
jefamilier fungerer meget tilfredsstillende eller tilfredsstillende, heraf vurderer 13 procent
af kommunerne, at samarbejdet fungerer meget tilfredsstillende, og 42 procent vurderer,
at samarbejdet er tilfredsstillende. En mindre del af kommunerne – 8 procent – vurderer,
at samarbejdet er utilfredsstillende,
se figur 3.1.
Familieplejekonsulenterne vurderer samarbejdet væsentligt mere positivt, idet 90 pro-
cent af kommunerne har vurderet, at samarbejdet mellem konsulenterne og plejefamili-
erne fungerer tilfredsstillende eller meget tilfredsstillende. Især er der en større andel af
familieplejekonsulenterne end af myndighedssagsbehandlerne, der vurderer samarbejdet
med plejefamilier meget tilfredsstillende,
se figur 3.1.
Figur 3.1
Det generelle samarbejdsklima med plejefamilierne vurderet fra hhv. sagsbe-
handleres og familieplejekonsulenters vinkel. Angivet i procent
0
10
13
43
20
30
40
50
Meget tilfredsstillende
Tilfredsstillende
42
47
Hverken eller
38
9
Utilfredsstillende
8
1
Myndighedssagsbehandler
Familieplejekonsulent
Note: Figuren bygger på besvarelse fra 79 kommuner
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0014.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
12
38 procent af kommunerne har svaret, at de oplever samarbejdet mellem sagsbehandle-
re og plejefamilier som ”hverken eller”
1
– det vil sige, at de ikke vurderer, at det funge-
rer rigtig godt, men heller ikke helt utilfredsstillende.
Selv om de fleste vurderer samarbejdet som tilfredsstillende, så har flere kommuner be-
mærket, at samarbejdet i høj grad kan variere i forhold til de enkelte plejefamilier.
”Samarbejdet kan i høj grad variere i forhold til de forskellige plejefamilier. Samar-
bejdet med én plejefamilie kan fungere særdeles godt (…), mens det med en anden
plejefamilie kan fungere meget utilfredsstillende (…). Det ses, at de fleste social-
rådgivere har erfaringer med begge yderpunkter.”
Flere myndighedssagsbehandlere skriver dog også, at den generelle oplevelse er, at der
er et godt samarbejde, og at det mere er i forhold til enkelte plejefamilier, hvor samar-
bejdet kan være udfordrende.
Familiekonsulenterne opfatter også samarbejdet som rigtig godt. En familieplejekonsu-
lent beskriver eksempelvis samarbejdet med plejefamilierne som:
”…
generelt meget tilfredsstillende - men der kan være plejefamilier, som har svært
ved at rumme opgaverne - og hvor samarbejdet påvirkes af dette.”
På trods af den store tilfredshed med samarbejdet oplever familieplejekonsulenterne, at
der kan opstå perioder med uenighed med enkelte plejefamilier. Dette kan ifølge besva-
relserne eksempelvis skyldes, at plejefamilien ikke er enig i forvaltningens afgørelser om
samvær, eller fordi familien har svært ved at rumme plejebarnet. Det er dog indtrykket
fra kommunernes bemærkninger, at det fortrinsvist er periodevise uenigheder og ikke
længerevarende konflikter, som familieplejekonsulenterne oplever.
3.2
Udvikling i samarbejdsrelationen
Der er i undersøgelsen fokus på, om kommunerne har oplevet en forværring eller forbed-
ring af samarbejdet mellem plejefamilier og kommunen gennem det seneste år. Herun-
der om kommunerne har oplevet, at flere eller færre plejefamilier har opsagt plejekon-
trakter på grund af konfliktfyldt samarbejde med kommunen, samt i hvilket omfang
kommunerne selv har opsagt plejefamilier.
3.2.1
Plejefamilier, der selv har opsagt plejekontrakten
Langt størstedelen af kommunerne har ikke oplevet en ændring i antallet af opsigelser.
To procent af kommunerne har oplyst, at der har været et stigende antal opsigelser. In-
gen kommuner har registreret et fald i antallet af opsigelser,
se tabel 3.1.
1
Se metodebilag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0015.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
13
Tabel 3.1
Hvorvidt kommunerne har registreret en ændring i antal plejefamilier, som
inden for det seneste år selv har opsagt deres kontrakt på grund af et konfliktfyldt sam-
arbejde med kommunen
Antal
Ja, der har været et stigende antal opsigelser
Ja, der har været et faldende antal opsigelser
Nej, antallet af plejefamilier der har opsagt deres kontrakt har været uændret
I alt
2
0
82
84
Procent
2
0
98
100
De fleste kommuner understreger, at det er meget sjældent, at de oplever, at plejefami-
lierne opsiger deres kontrakt på grund af konfliktfyldt samarbejde. Det skyldes oftere
personlige problemer hos plejefamilien såsom skilsmisse, sygdom eller lignende. En en-
kelt kommune bemærker, at de har oplevet en svag stigning i antallet af opsigeler, som
skyldes, at plejefamilien finder plejeopgaven for vanskelig.
3.2.2
Plejefamilier, der er opsagt af kommunen
Lidt flere kommuner har oplevet en stigende tendens i forhold til at opsige en plejekon-
trakt med en plejefamilie på grund af samarbejdsvanskeligheder.
5 kommuner har svaret, at der har været et stigende antal opsigelser på grund af sam-
arbejdsvanskeligheder i det seneste år, mens 1 kommune har registret et fald i antallet
af opsigelser. 78 kommuner har ikke registreret nogen ændringer i antallet af opsigelser,
se tabel 3.2.
Tabel 3.2
Om kommunen har registreret en ændring i antal plejefamilier, som inden for
det seneste år er blevet opsagt af kommunen på grund af et konfliktfyldt samarbejde
Antal
Ja, der har været et stigende antal opsigelser
Ja, der har været et faldende antal opsigelser
Nej, antallet af opsigelser har været uændret
I alt
5
1
78
84
Procent
6
1
93
100
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0016.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
14
For de kommuner, der har oplevet en stigning i antallet af opsigelser, angives årsagen til
stigningen at være strid om vederlag og en vurdering af manglende faglighed hos pleje-
familien.
For de øvrige kommuners vedkommende har man enten ikke opsagt nogen plejefamilier i
flere år eller også drejer det sig kun om få tilfælde.
3.2.3
Ændringer i samarbejdsklimaet
Kommunerne er spurgt, om de har oplevet en ændring i det generelle samarbejdsklima i
positiv eller i negativ retning.
20 procent af kommunerne har svaret, at samarbejdsklimaet er forbedret, mens 10 pro-
cent af kommunerne har oplevet et forværret samarbejdsklima. De resterende 70 pro-
cent har ikke oplevet nogen ændring i samarbejdsklimaet, se
figur 3.2.
Figur 3.2
Om kommunen har oplevet en ændring i det generelle samarbejdsklima mel-
lem kommunen og plejefamilier inden for de seneste to år. Angivet i procent
0
10
20
30
40
50
60
70
80
Nej, samarbejdsklimaet
har været uændret
70
Ja, samarbejdsklimaet
er forværret
10
Ja, samarbejdsklimaet
er forbedret
20
Note: Figuren bygger på besvarelse fra 86 kommuner
I de kommuner, hvor samarbejdet er blevet forbedret, angiver kommunerne, at det skyl-
des øget fokus på:
Efteruddannelse af plejefamilier
Supervision og andre former for støtte til plejefamilien
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0017.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
15
At kommunens medarbejdere opleves som mere tilgængelige
At plejefamilierne oplever anerkendelse af deres indsats
I de kommuner, hvor samarbejdsklimaet opleves som forværret, angives vederlagspro-
blematikker som årsag til forværringen. Besparelser på området med deraf følgende gen-
forhandling af familieplejekontrakter og vederlagsnedsættelser har ifølge svarene ført til
det forværrede samarbejde.
De kommuner, der ikke har oplevet nogen ændring i samarbejdsklimaet, anfører i deres
bemærkninger, at selv om der ikke er registreret nogen ændringer i det generelle sam-
arbejdsklima, har man dog en opfattelse af, at plejefamilierne er blevet mere opmærk-
somme på deres rettigheder, og det har givet mere modspil til kommunerne i forhand-
lingssituationer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0018.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
16
4
4.1
Samarbejdet på konkrete områder
Samarbejdsflader med størst risiko for konflikt
Selvom der overordnet set er tilfredshed med samarbejdet, så er der samarbejdsområ-
der, som kan udfordre det gode samarbejde. Kommunerne er bedt om fra både sagsbe-
handleres vinkel og fra familieplejekonsulenters vinkel at vurdere, i hvilket omfang de
enkelte samarbejdssituationer giver anledning til konflikt.
2
De situationer, hvor der især opstår konflikter mellem kommunen og plejefamilierne, er
blandt andet vedrørende plejefamiliernes rammer og vilkår, forhandling om vederlag,
supervision, samarbejdet med de biologiske forældre og afgørelser vedrørende det an-
bragte barn.
40 procent af kommunerne vurderer, at samarbejde omkring barnets samvær med de
biologiske forældre altid eller ofte giver anledning til konflikt i samarbejdet. Det gælder
både i relationen mellem sagsbehandlere og plejefamilier og mellem familieplejekonsu-
lenter og plejefamilier. Det er således den hyppigste årsag til konflikt i samarbejdet.
Næsten lige så hyppigt vurderer kommunerne, at genforhandling af vederlag under an-
bringelsesforløbet giver anledning til konflikt,
se figur 4.1 og 4.2.
Kommunerne oplever sjældent konflikter i forhold til omfang og indhold af råd og vejled-
ning, omfang og indhold af supervision og tildeling af uddannelse/efteruddannelse. Når
der er uenigheder, drejer det sig om, at plejefamilierne ønsker mere vejledning, supervi-
sion og efteruddannelse.
Kategoriseringen af de enkelte samarbejdsområder, hvor der er risiko for konflikt, er blandt andet fundet på baggrund af
præinterview med kommuner og organisationer, som har bidraget med at kvalificere det spørgeskema, som kommunerne har
besvaret.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0019.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
17
Figur 4.1
I hvilken grad myndighedssagsbehandlere oplever, at følgende situationer er
årsag til et konfliktfyldt samarbejde med plejefamilien. Angivet i procent.
0
Barnets samvær med biologiske forældre
Afgørelser om flytning af barn fra plejefamilie
Genforhandling af vederlag undervejs i forløbet
Kommunikationsvanskeligheder med biologiske…
Afgørelser om hjemgivelse af barn
Vederlagsforhandling ved indgåelse af kontrakt
Omfang af støtte til plejebarnet
Forvaltningens informationsniveau
Omfang og indhold af råd og vejledning
Omfang og indhold af supervision
Tildeling af uddannelse/efteruddannelse
Aldrig/sjældent
Nogle gange
Ofte/Altid
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Figur 4.2
I hvilken grad familieplejekonsulenter oplever, at følgende situationer er årsag
til et konfliktfyldt samarbejde med plejefamilien. Angivet i procent.
0
Barnets samvær med biologiske forældre
Genforhandling af vederlag undervejs i forløbet
Afgørelser om flytning af barn fra plejefamilie
Afgørelser om hjemgivelse af barn
Kommunikationsvanskeligheder med biologiske…
Forvaltningens informationsniveau
Omfang af støtte til plejebarnet
Vederlagsforhandling ved indgåelse af kontrakt
Omfang og indhold af råd og vejledning
Tildeling af uddannelse/efteruddannelse
Omfang og indhold af supervision
Aldrig/sjældent
Nogle gange
Ofte/Altid
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Nedenfor vil de enkelte samarbejdsområder blive uddybet, og der vil blive suppleret med
forslag til initiativer, som kan understøtte det gode samarbejde mellem kommunerne og
plejefamilierne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0020.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
18
4.2
Samarbejde om aflønning af plejefamilier
De kontraktlige forhold mellem plejefamilier og kommune og dermed niveauet for afløn-
ning af plejefamilier er ikke reguleret i lovgivningen. KL har i imidlertid udarbejdet en
række vejledende standardsatser, som kommunerne kan vælge at følge. Den konkrete
aflønning aftales herefter individuelt mellem kommunen og plejefamilien i forbindelse
med indgåelse af plejeaftalen.
8 procent af kommunerne oplyser, at de anvender Aarhusmodellen/ gennemsnitsmodel-
len (se afsnit 4.2.1), og 55 procent har svaret, at de anvender en anden fast model. 37
procent svarer, at de slet ikke anvender nogen model,
se tabel 4.1.
Tabel 4.1
Om kommunen anvender en fast model for fastsættelse af vederlag
Antal
Ja, gennemsnitsmodellen/Aarhusmodellen
Ja, anden fast model
Nej – ingen fast model anvendes
I alt
7
47
32
86
Procent
8
55
37
100
Både de kommuner, der har svaret, at de anvender en anden model eller ikke anvender
en fast model, har dog uddybet, at de i praksis anvender KL’s vejledende takster for fast-
sættelse af vederlag. Det betyder, at 92 procent af kommunerne anvender KL´s model,
se tabel 4.1.
Der er dog variationer af de forskellige modeller, og enkelte kommuner har tilpasset KL’s
retningslinjer således, at den kan bruges i forhold til de specialiserede plejeopgaver, som
man er begyndt at lægge ud i plejefamilierne. Enkelte kommuner overvejer andre former
for tildeling af vederlag i stil med Aarhusmodellen.
Forhandlingen af vederlag ved indgåelse af kontakten giver sjældent anledning til pro-
blemer. En enkelt kommune peger på, at plejefamilierne sjældent stiller store krav ved
indgåelse af kontrakten, og at kommunens indstilling derfor ofte bliver fulgt.
Til gengæld kan genforhandlingen af vederlaget være grobund for konflikter, og ifølge
kommunerne er dette særlig aktuelt, når vederlaget foreslås nedsat.
En familieplejekonsulent bemærker, at en nedsættelse af vederlag som resultat af gen-
forhandling
”… kan skabe konflikter, når plejefamilien oplever, at de går ned i løn jo bed-
re de udfører deres arbejde.”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0021.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
19
4.2.1
Modeller for fastsættelse af vederlag
Kommunerne peger på, at der med genforhandlingen er en risiko for, at en families ind-
tægtsgrundlag delvist forsvinder, og det kan være demotiverende for plejefamiliernes
indsats. Vederlag fastsættes typisk på baggrund af barnets problemstillinger og det kan
ske, at antallet af plejevederlag nedsættes i takt med, at barnet bliver mindre plejekræ-
vende.
For at forebygge disse problemer har enkelte kommuner i samarbejde med KL forsøgt sig
med alternative modeller for tildeling af vederlag. Et alternativ er den såkaldte ”Aarhus-
model”, som Aarhus Kommune anvender – i første omgang blev modellen anvendt i to år
på forsøgsbasis og siden 2010 på permanent basis.
Aarhusmodellen
Aarhusmodellen, som også kaldes ”gennemsnitsmodellen”, indebærer, at vederlaget
fastsættes ved aftalens indgåelse, og derefter fastholdes det igennem hele anbrin-
gelsesforløbet. Der sker altså ikke genforhandling af vederlaget. Antallet af vederlag
fastsættes ud fra en vurdering af, hvor mange ressourcer plejefamilien i gennemsnit
vil bruge på plejebarnet. Det betyder, at der i perioder vil blive brugt flere ressourcer
i forhold til vederlagt og i perioder vil der blive brugt færre, men det har ikke indfly-
delse på vederlagets størrelse.
Hvis opgaven viser sig at være meget større end forventet, kan vederlaget i særlige
tilfælde sættes op, men det bliver aldrig sat ned.
Målet med modellen er at skabe ro om vederlaget og undgå de konflikter, der ofte
opstår i forbindelse med genforhandling. Hermed sikres, at plejefamilierne får mulig-
hed for at fokusere på barnets ressourcer frem for dets vanskeligheder.
Kilde:”
Evaluering af forsøgsprojekt med ny honoreringsmodel ”Gennemsnitsmodellen””,
KL, september 2010
Aarhus Kommune udtrykker tilfredshed med modellen. Plejefamilierne har også i forbin-
delse med evaluering af ordningen udtrykt tilfredshed med modellen. Den giver ro og
sikkerhed for plejefamilien, og fordi der ikke er incitament til at gøre barnets situation
værre af frygt for at miste vederlag, får kommunen et retvisende billede af, hvordan bar-
net har det. Sagsbehandlerne får frigivet ressourcer, fordi de ikke løbende skal tage stil-
ling til vederlagsproblematikker.
En udfordring ved modellen er, at der ved anbringelsens start skal tages kvalificeret stil-
ling til, hvordan barnet vil udvikle sig, indtil det bliver 18 år. Der vil være perioder, hvor
barnet er mere plejekrævende end antallet af vederlag tilsiger, og der vil være perioder,
hvor plejefamilier får et højt antal vederlag for en begrænset indsats. En sagsbehandler
udtrykker det således:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0022.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
20
”Som rådgiver kan man ikke helt lade være med at tænke på, at der er nogle
steder, hvor det ikke helt passer, men sådan er det nok, når man laver en gen-
nemsnitsmodel”
Det vurderes dog, at det kun er i få tilfælde, at der ikke sker en udligning over tid, og
ordningen er i følge Aarhus Kommune udgiftsneutral.
Evaluering af Aarhusmodellen
Det er ikke kun medarbejderne i Aarhus Kommune, der er tilfredse. Efter at forsøgs-
perioden udløb i 2010 gennemførte KL en endelig evaluering af modellen.
Konklusionen i den endelige evaluering viste, at projektets mål om øget fokus på
barnets ressourcer og ro omkring barnet blev nået. Det blev fremhævet, at den nye
honoreringsmodel har en incitamentsstruktur, der gør, at plejefamilierne i højere
grad end tidligere efter den traditionelle model fokuserer på barnets ressourcer frem
for dets vanskeligheder. Dertil kommer, at der samtidig er en oplevelse af, at den
nye models honoreringsform skaber mere ro omkring det anbragte barn.
Det blev således konkluderet, at den nye model er til plejefamiliernes fordel. Hono-
reringen er ikke til forhandling og kan ikke ændres. Plejefamilien kan se en fast ind-
tægt, der fastsættes ved plejeforholdets start og som ikke efterfølgende kan æn-
dres. Risikoen for, at der opstår konfliktfyldte situationer mellem kommune og pleje-
forældre, er således mindsket, og plejefamilierne bliver ikke sat ned i vederlag, hvis
barnet eller den unge får det bedre. Dette er med til at sikre ro for plejebarnet, og
sikre at fokus i samarbejdet mellem kommune og plejefamilie udelukkende rettes
mod barnets udvikling og behov for støtte.
Kilde:”
Evaluering af forsøgsprojekt med ny honoreringsmodel ”Gennemsnitsmodellen””,
KL, september 2010
På trods af udfordringer om fastsættelse af vederlag og forsøg med alternative modeller
anvender flertallet af landets kommuner dog stadig KL’s vejledende satser for fastsættel-
se af vederlag, med mulighed for genforhandling, når det skønnes nødvendigt.
4.2.2
Ledelsesinddragelse ved vederlagsfastsættelse
I mange kommuner inddrages ledelsen i vederlagsforhandlingerne. Således svarer 64
procent af kommunerne, at de altid eller ofte inddrager ledelsen i vederlagsforhandlin-
gerne. 24 procent inddrager ledelsen nogle gange, mens 12 procent sjældent eller aldrig
inddrager ledelsen,
se figur 4.3.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0023.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
21
Figur 4.3
Hvor ofte ledelsen inddrages i vederlagsforhandlinger. Angivet i procent.
0
Altid
10
20
30
40
41
Ofte
23
Nogle gange
24
Sjældent
11
Aldrig
1
Note: Figuren bygger på besvarelse fra 88 kommuner
Det er forskelligt, hvordan ledelsesinddragelsen forgår, men i de tilfælde, hvor ledelsen
altid inddrages, sker det oftest ved, at myndighedssagsbehandleren udarbejder en ind-
stilling om fastsættelse af vederlag, som herefter godkendes af ledelsen. I de tilfælde,
hvor ledelsen ofte eller nogle gange inddrages, sker det enten på ad hoc basis, hvis der
er behov, eller hvis antallet af vederlag overstiger en vis grænse.
4.3
Samarbejde om supervision og efteruddannelse
Hverken myndighedssagsbehandlerne eller familieplejekonsulenterne vurderer samarbej-
det omkring supervision, råd og vejledning og efteruddannelse som konfliktfyldt.
Det nævnes i besvarelserne, at når der opstår problemer i samarbejdet, kan det skyldes
uenighed om definitionen af supervision eller omfang af supervision.
Besvarelserne anfører dog, at det er sjældent, at der opstår konflikter.
Eksempler på supervision, der understøtter det gode samarbejde
I Aarhus Kommune er det familieplejekonsulenterne, der står for supervision af plejefa-
milierne. Supervision prioriteres højt, og omfanget justeres efter, hvor stort et behov den
enkelte plejefamilie har.
I det første halve år af et anbringelsesforløb i en plejefamilie yder Aarhus Kommune su-
pervision en gang om måneden. Dette forløb kan forlænges op til yderligere et halvt år,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0024.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
22
hvis der er behov for det. Er der særlige problemstillinger, bliver plejefamilierne tilbudt
psykologhjælp.
I Herning Kommune, hvor der ud over den hyppige opfølgning i Sverigesprogrammet,
som bliver beskrevet yderligere i kapitel 5, tilbydes supervision hver 6. uge i det første
halve år efter en ny anbringelse. Ud over det arbejder kommunen med fire niveauer eller
ydelser af supervision, der tilpasses plejefamiliens behov. Ydelserne er ikke statiske, og
hvis en plejefamilie er placeret på et niveau, kan der ske op- eller nedregulering alt efter
hvilke behov, plejefamilien måtte have på det pågældende tidspunkt.
I Herning Kommune kan familieplejekonsulenterne godt mærke, at den tætte opfølgning,
som er en del af Sverigesprojektet, betyder, at behov for supervision er faldende. Som
en familiekonsulent siger:
”… nogle plejefamilier har faktisk ringet og sagt, at de synes, de får besøg af os
for tit!”
Både Aarhus Kommune og Ishøj Kommune tilbyder gruppesupervision, der varetages af
en ekstern konsulent eller psykolog. Begge kommuner har gode erfaringer med gruppe-
supervision, og Ishøj Kommune oplever, at det er en fordel, at plejefamilierne møder
familier i samme situation, som de kan spejle sig i. Flere af gruppesupervisionsforløbene
er mundet ud i, at plejefamilierne selv har dannet netværksgrupper uden kommunens
deltagelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0025.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
23
Tilbud om fagligt netværk i Roskilde
I lighed med Aarhus og Ishøj Kommune har Roskilde Kommune også lagt anvendelse
af netværksgrupper i faste rammer.
I Roskilde Kommune indgår alle specialiserede plejefamilier i faglige netværk. Det
blev startet op i begyndelsen af 2013, og netværket ses som en samlet ramme for
læring og erfaringsudveksling. Netværksmøderne ledes af en ekstern netværksfacili-
tator og en erfaren familieplejekonsulent.
Netværket beskrives som en mulighed, hvor plejefamilierne kan dele viden og sparre
med hinanden. Det vurderes som en stor positiv gevinst for plejefamilierne, at de
kan bruge hinanden og drøfte genkendelige udfordringer og positive oplevelser i rol-
len som plejefamilie til børn med særlige behov.
Det har vist sig vigtigt, at netværksgruppen har en vis størrelse (12 plejefamilier er
tilknyttet). Det betyder, at det trods fravær fra enkelte af deltagerne har været mu-
ligt at opretholde en god dynamik og aktivitet i netværket.
Kilde:
”Specialiserede plejefamilier: Viden- og inspirationskatalog”,
Socialstyrelsen 2014
4.4 Samarbejdet mellem plejefamilier og de biologiske
forældre
Plejefamiliens samarbejde med de biologiske forældre er et område, der kan føre til kon-
flikter – også kommunen og plejefamilierne imellem. Det gælder især i forhold til barnets
samvær med de biologiske forældre. Næsten 40 procent af kommunerne vurderer, at
samværsproblematikker altid eller ofte giver anledning til konflikt i samarbejdet mellem
plejefamilien og barnets sagsbehandler.
Konflikten opstår ifølge kommunerne, når plejefamilier oplever, at barnet efter et sam-
vær reagerer negativt og ikke er enige i kommunens beslutning om omfanget af samvær.
En del plejefamilier har ifølge kommunerne vanskeligt ved at forstå, at barnet skal have
kontakt til de biologiske forældre. Plejefamilierne kan have den opfattelse, at der fokuse-
res for meget på de biologiske forældres behov og mindre på, hvad barnet har brug for.
Kommunikationen mellem de biologiske forældre og plejefamilien kan være svær og det-
te kan fylde meget i kommunens kontakt med plejefamilien. Uenigheder kan, ifølge
kommunen, opstå ved manglende forståelse for modpartens situation. De biologiske for-
ældre føler sig truet i forældrerollen af plejefamilierne, hvorimod plejefamilien skal aner-
kende og håndtere de biologiske forældres situation. Det nævnes også, at plejefamilien
nogle gange forventer for meget af de biologiske forældre.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0026.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
24
Omvendt angives det også, at mange plejefamilier er rigtig gode til at rumme de biologi-
ske forældre.
Tiltag, der understøtter det gode samarbejde med biologiske forældre
I Herning Kommune er der gennemført forsøg med konfliktmægling mellem plejefamilier
og biologiske forældre. Mæglingen er varetaget af en familieplejekonsulent, som ikke
normalt arbejder med familien. Ordningen er stadig i startfasen, men kommunen har
oplevet, at det har fungeret godt de gange, hvor det er anvendt.
Ishøj Kommune tager spøgsmålet om samarbejdet med de biologiske forældre op allere-
de ved anbringelsen af barnet. Man forsøger at forebygge, at problemerne ikke kommer
som en overraskelse for nogen af parterne. Plejefamiliens holdning til samværet er lige-
ledes en afgørende parameter i forbindelse med matchningen.
Kommunens erfaring er, at hvis der ikke sker en forventningsafstemning med plejefami-
lien, kan det føre til konflikter, der kan fortsætte i mange år. Får man derimod afstemt
forventningerne, vil det komme til at fylde meget mindre.
Ved anbringelsens start i de første tre måneder forsøger kommunen at holde samværet
på et minimum og derefter tildele mere tid til samværet med de biologiske forældre, når
barnet har fundet sig til rette i den nye familie.
Roskilde Kommune har i et udviklingsprojekt haft fokus på samarbejdssamtaleforløb,
som skal styrke samarbejdsrelationen mellem biologiske forældre og plejefamilie. Forlø-
bet bliver faciliteret af to rådgivere og/eller familieplejekonsulenter, der begge er uddan-
net samarbejdskonsulenter. Samarbejdssamtalerne fungerer som et konfliktløsende red-
skab mellem de biologiske forældre og plejefamilien, og skal sikre, at det anbragte barn
ikke inddrages i en konflikt mellem de voksne. Formålet er, at ”plejebarnet ikke skal væ-
re barn mellem to familier, men af to familier” og at skabe større fælles viden mellem
biologiske forældre og plejefamilie
3
.
4.5 Ændring af anbringelsessted for børn anbragt i ple-
jefamilie
Når kommunen træffer afgørelser om, at et barn anbragt i en plejefamilie skal flytte fra
plejefamilien, kan det skabe konflikt i samarbejdet med plejefamilien, hvis plejefamilien
ikke er enige i beslutningen. Omkring 40 procent af kommunerne vurderer, at afgørelser
om ændring af anbringelsessted ofte eller altid giver konflikt i samarbejdet med sagsbe-
handler,
se afsnit 4.1.
3
”Specialiserede plejefamilier – viden- og inspirationskatalog”,
Socialstyrelsen, 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0027.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
25
Inden kommunen træffer afgørelse om at ændre anbringelsessted, skal der afholdes en
samtale med barnet eller den unge og det er et lovkrav at indhente en udtalelse fra ple-
jefamilien forinden en ændring af anbringelsessted.
For at sikre det bedst mulige grundlag at træffe beslutningen på, kan det være relevant
at inddrage andre personer i barnets familie og netværk. Det kan være barnets øvrige
familie, familieplejekonsulenten eller det professionelle netværk omkring barnet.
70 procent af kommunerne angiver, at de har retningslinjer for, hvem der skal inddrages
ved ændring af anbringelsessted.
Som det ses i figur 4.4, bliver barnet, de biologiske forældre og altid plejefamilien ind-
draget. Familieplejekonsulenten inddrages også tit, hvorimod de professionelle netværk
og barnets øvrige familie inddrages mindre ofte.
Figur 4.4
Hvem der ifølge kommunens retningslinjer skal inddrages i processen ved æn-
dring af anbringelsessted. Angivet i procent.
0
Plejefamilie
Barnet/den unge
Biologiske forældre
Familieplejekonsulent/
ekstern leverandør
Professionelle netværk
(PPR, skole, daginstitution mv.)
Barnets øvrige familie/netværk
Andre
18
34
75
92
20
40
60
80
100
100
98
98
Note: Figuren bygger på besvarelse fra 61 kommuner
Flere af kommunerne peger på, at det er en meget individuel vurdering, hvem der ind-
drages i processen ud over de obligatoriske personer. Kommunens medarbejder vil ofte
undersøge, hvilke personer i barnets netværk, der har betydning for barnet, og derefter
afklare konkret hvem der bør inddrages.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0028.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
26
4.6
Andre årsager til samarbejdsvanskeligheder
Interviewkommunerne peger på, at nogle konflikter med plejefamilier kan skyldes, at
plejefamilierne modtager plejebørn fra andre kommuner, og at det ofte er tilfældigt, om
kommunen bliver kontaktet, hvis en anden kommune ønsker at anbringe et barn hos en
plejefamilie, hvor kommunen allerede har anbragt et barn.
At der anbringes endnu et barn hos plejefamilien, kan udfordre samarbejdet, idet det kan
rykke ved balancen i plejefamilien og dermed udgangspunktet for matchningen. Da en
uhensigtsmæssig matchning kan være årsag til, at en anbringelse bryder sammen, kan
det påvirke barnet, der allerede er anbragt hos familien, i negativ retning.
For at imødegå disse situationer har interviewkommunerne taget forskellige tiltag. I Ishøj
Kommune er der indført en bestemmelse i aftalen med plejefamilien om, at Ishøj Kom-
mune skal høres, såfremt en plejefamilie påtænker at tage et nyt barn ind fra en anden
kommune. Aarhus Kommune har informeret plejefamilierne om, at kommunen skal hø-
res, såfremt familien ønsker endnu et plejebarn.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0029.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
27
5
Veje til et godt samarbejde
Kommunerne er blevet bedt om at svare på, hvilke redskaber, de anvender til at under-
støtte deres samarbejde med plejefamilierne.
Som det ses i figur 5.1, anvender kommunerne et bredt spektrum af redskaber til at un-
derstøtte samarbejdet med plejefamilierne, men især jævnlig/løbende kommunikation
med plejefamilierne er noget, der bruges meget. Ved 79 af 82 besvarelser, svarende til
96 procent, angives det, at man bruger jævnlig/løbende kommunikation med plejefamili-
erne som redskab.
48 kommuner udleverer endvidere retningslinjer for plejefamiliernes ansættelsesforhold.
Retningslinjer udleveres enten i form af en håndbog eller det sker mundtligt på et af
kommunens besøg hos plejefamilien.
Figur 5.1
Om kommunen anvender nogle af følgende indsatser/redskaber til at under-
støtte samarbejdet med plejefamilier. Angivet i procent
0
Jævnlig/løbende kommunikation med plejefamilier
Udlevering af retningslinjer for plejefamiliens
ansættelsesforhold
Netværksgruppe for plejefamilier
Samarbejdsaftaler ml. plejefamilie
og biologisk familie
Hjemmeside
Gruppesupervision
Nyhedsbrev til plejefamilier
Udleveret retningslinjer for opgaver og
ansvarsfordeling i kommunen til plejefamilier
Ja
Nej
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Note: Figuren bygger på besvarelse fra mellem 82 kommuner
Ud over den løbende kommunikation med plejefamilierne anvender kommunerne også
andre redskaber. Således svarer 44 kommuner, at de anvender netværksgrupper og 33
kommuner svarer, at de anvender gruppesupervision.
En enkelt kommune nævner også, at netværksgrupper fungerer bedst, hvis der er en
konsulent til stede for at optimere udbyttet og den konstruktive dialog.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0030.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
28
Der er tegn på, at mange kommuner gerne vil kommunikere med plejefamilierne i form
af nyhedsbreve og især hjemmesider, men mange er stadig i opstartsfasen. Således sva-
rer flere, at man er i gang med at udarbejde en ny hjemmeside, eller at der er planer om
det i løbet af året.
Flere kommuner anvender også andre redskaber end dem, der er blevet spurgt til. Flere
kommuner arbejder med efteruddannelse, temadage, fyraftensmøder samt børnegrupper
i samarbejde med Børnehjælpsdagen. Andre forsøger at sidestille fuldtidsplejefamilierne
med kommunens øvrige ansatte, blandt andet ved at huske dem ved mærkedage og jul.
Dette er i håb om at styrke plejefamiliernes oplevelse af at blive værdsat og anerkendt.
Kommunerne er også blevet bedt om at vurdere, i hvilket omfang de anvendte redskaber
bidrager til samarbejdet mellem kommunerne og plejefamilierne. Det ses i figur 5.2, at
der er et vist sammenfald mellem, hvad man anvender og hvad kommunerne mener, der
virker. Således angiver 80 procent af kommunerne, at jævnlig/løbende kommunikation i
meget høj grad bidrager til at understøtte samarbejdet med plejefamilierne.
Figur 5.2
I hvilket omfang bidrager indsatserne til samarbejdet. Angivet i procent. Sor-
teret efter hvilke redskaber, der vurderes bedst.
0
Jævnlig/løbende kommunikation
med plejefamilier
Netværksgruppe for plejefamilier
Gruppesupervision
Samarbejdsaftaler ml. plejefamilie
og biologisk familie
Udlevering af retningslinjer for plejefamiliens
ansættelsesforhold (håndbog)
Udleveret retningslinjer for opgaver og
ansvarsfordeling i kommunen til plejefamilier
Nyhedsbrev til plejefamilier
Hjemmeside
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Bidrager i meget høj grad
Bidrager i høj grad
Bidrager i et vist omfang
Bidrager lidt
Bidrager slet ikke
Det ses også, at 58 procent af kommunerne finder, at gruppesupervision bidrager i høj
grad eller i meget høj grad til samarbejdet på trods af, at kun 39 procent benytter dette
som et redskab.
På trods af at flere kommuner har planer om at oprette hjemmesider og udsende ny-
hedsbreve, er det ikke noget, som vurderes til at være særlig effektivt. 23 procent af
kommunerne angiver, at en hjemmeside i høj grad eller i meget høj grad understøtter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0031.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
29
samarbejdet med plejefamilierne, hvorimod 28 procent har den samme opfattelse angå-
ende nyhedsbreve.
5.1
Redskaber til løsning af samarbejdskonflikter
Kommunerne er bedt om at beskrive, hvilke konkrete redskaber de anvender til at løse
eventuelle samarbejdskonflikter, der kan opstå mellem plejefamilien og kommunen.
Hovedparten anfører, at de anvender ledelsesinddragelse som det primære redskab. Det
kan enten ske ved, at ledelsen inddrages som mægler eller til sparring for kommunens
medarbejdere.
En del besvarelser anfører endvidere, at de anvender forskellige andre former for kon-
fliktmægling med inddragelse af en uvildig tredjemand som mægler. Denne uvildige tred-
jemand kan være en psykolog, anbringelseskonsulent eller en anden konfliktmægler.
Flere nævner endvidere, at man ikke har konkrete procedurer for konflikthåndtering i
forhold til plejefamilierne. Dette kan hænge sammen med, at en del af kommunerne har
svaret, at det er sjældent, at der opstår konflikter mellem kommunen og plejefamilierne.
5.2
Forudsætninger for det gode samarbejde
På trods af at myndighedssagsbehandlerne og familieplejekonsulenterne har forskellige
berøringsflader i forhold til plejefamilierne, så viser det sig, at de er ret enige om, hvad
der virker, i forhold til hvilke midler der understøtter det gode samarbejde.
En stor del af kommunerne svarer, at medarbejderne bør vise interesse for arbejdet og
anse plejefamilierne som ligeværdige samarbejdspartnere. Gensidig respekt nævnes som
en vigtig faktor for samarbejdet. Hvis plejefamilierne oplever problemer eller har
spørgsmål, skal de føle, at de bliver taget alvorligt, og at de får den nødvendige støtte.
Fokus bør være på en god, løbende dialog, hvor familieplejekonsulenterne er tilgængeli-
ge, når plejefamilierne har behov for det. Samarbejdet skal være præget af ærlighed,
lydhørhed og anerkendelse af det arbejde, som plejefamilierne udfører.
Endelig peger mange af kommunerne på vigtigheden af kontinuitet i kontakten mellem
plejefamilie og kommune. Det vil sige, at det, så vidt muligt, er de samme repræsentan-
ter for kommunen, der følger familien igennem hele forløbet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0032.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
30
Tilgængelighed - døgntelefon
Også i Ishøj Kommune anser man en god og løbende kommunikation som vigtig for
et godt samarbejde med plejefamilierne. Der lægges især vægt på, at kommunen er
tilgængelig for familierne. Det betyder, at familieplejekonsulenten har telefonen
åben 24 timer i døgnet alle ugens dage. Hvis telefonen ikke bliver taget, kan pleje-
familien forvente at blive ringet op i løbet af samme dag.
Dette giver plejefamilierne en følelse af tryghed og at kommunen står klar til at
hjælpe, hvis behovet skulle opstå.
Ordningen har ikke ført til en stigning i antallet af henvendelser. Tværtimod har den
haft den effekt, at plejefamilierne ringer ganske sjældent.
Ud over hyppig og åben dialog nævner besvarelserne især forventningsafstemning mel-
lem plejefamilien og kommunen – særligt i forbindelse med matchning - som forudsæt-
ning for et godt samarbejde. Det fremhæves, at det er vigtigt at plejefamilien er klædt
godt på før barnet flytter ind, så plejefamilien ikke overvældes af barnets vanskeligheder
og af samarbejdet med de biologiske forældre. Samtidig er det vigtigt, at plejefamilien er
fortrolig med opgavefordelingen mellem myndighedssagsbehandleren og familieplejekon-
sulenten.
Endelig nævnes det, at den interne organisering er vigtig. Flere nævner klare snitflader
mellem myndighedsrådgiveren og familieplejekonsulenten som en vigtig faktor for det
gode samarbejde med plejefamilierne. Andre har nævnt tillid, loyalitet og et godt samar-
bejde mellem familieplejekonsulenten og sagsbehandleren.
5.3
Matchning mellem barn og plejefamilie
Ishøj Kommune har stort fokus på at foretage det rette match mellem barnet eller den
unge og plejefamilien. Både Ishøj Kommune, men også Aarhus og Herning Kommuner,
nævner, at matchningen mellem plejebarn og plejefamilie er afgørende for et succesfuldt
anbringelsesforløb. Det er kommunens indtryk, at når en anbringelse ikke fungerer, skyl-
des det ofte, at der er fortaget et dårligt match.
Matchning af barn og plejefamilie foregår i Ishøj Kommune i et tæt samarbejde mellem
sagsbehandler og konsulent. Ishøj Kommune foretager en grundig undersøgelse af bar-
nets netværk, og besøger gerne barnet i dets dagtilbud. Man inddrager barnet, og hører
hvad det gør sig af tanker om placeringen. Familiekonsulent og sagsbehandler holder
møde med potentielle plejefamilier, før man vælger den familie, man vil gå videre med.
Denne familie holder man flere møder med, hvor de biologiske forældre og barnet også
inddrages.
En så grundig matchning kan tage op til flere måneder, og da barnet på det tidspunkt
allerede har ventet længe, kan det komme på tale at placere barnet på institution, indtil
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0033.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
31
den rigtige familie er fundet. I Ishøj er man dog af den opfattelse, at dette er bedst for
barnet:
”Vores tommelfingerregel er - hellere et skift mere for barnet og så være sikker
på, at det er det rigtige match, i stedet for at sende barnet i en plejefamilie, vi
ikke kender godt nok.”
5.4
de
Handleplan som udgangspunkt for godt samarbej-
Det er et lovkrav, at kommunen skal udarbejde en handleplan for anbringelsesforløbet,
inden der træffes afgørelse om anbringelse af et barn eller ung uden for hjemmet. Hand-
leplanen skal blandt andet indeholde konkrete mål for den indsats, der skal til for at opnå
formålet med anbringelsen.
5.4.1
Eksempler på brug af handleplanen
I Herning Kommune har man gode erfaringer med arbejdet om handleplanen i forhold til
at sikre et godt samarbejde med plejefamilien. Handleplanen deles op i to dele, hvor den
ene del indeholder de længerevarende, mere overordnede mål, og den anden del mere
kortsigtede mål. Et mål kan eksempelvis være, at barnet selv skal prøve at tage bussen
hjem. Målene fastsættes fra måned til måned og fastsættes af kommunen i samarbejde
med plejefamilien på deres fælles opfølgningssamtaler. Herefter arbejder barnet og ple-
jefamilien med målene, og der følges op på den kommende opfølgningssamtale.
Det er muligt at arbejde med sådanne kortsigtede mål, fordi Herning Kommune, som led
i Sverigesprojektet, holder statusmøder hver måned. Det betyder, at hvis kommunens
medarbejder bliver opmærksom på en problematik under mødet, så fastsætter man
sammen et mål for den kommende periode. På den måde kan man håndtere problemer
inden de vokser sig store.
Samarbejdet om de konkrete mål har endvidere den fordel, at man opnår tættere sam-
arbejde og større tillidsforhold mellem kommune og plejefamilie.
Pædagogiske planer i Ikast-Brande
I Ikast-Brande Kommune har man også gode erfaringer med at anvende konkrete mål-
sætninger i forhold til plejefamilierne. Her bruger man en pædagogisk plan som et red-
skab til at understøtte de kommunale plejefamiliers daglige arbejde med de behandlings-
krævende børn eller unge. Den pædagogiske plan vil dog også kunne finde anvendelse i
forbindelse med almindelige plejefamilier. Kommunen udarbejder den pædagogiske plan
sammen med plejefamilierne på deres regelmæssige supervisionsmøder. Formålet med
den pædagogiske plan er at omsætte de mere abstrakte mål fra handleplanen til konkre-
te anvisninger, som plejefamilierne kan bruge i deres hverdag.
4
4
”Specialiserede plejefamilier – Viden- og inspirationskatalog”,
Socialstyrelsen, 2014
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0034.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
32
Sverigesprojektet i Herning Kommune
Med inspiration fra den svenske kommune Borås har Herning Kommune med opstart
1. januar 2013 iværksat det såkaldte ”Sverigesprojekt”. Sverigesprojektet foregår i
udvalgte distrikter i Herning Kommune og varer fire år frem til 2016. Hvis projektet
bliver succesfuldt er det planen, at det skal implementeres i hele kommunen.
Projektet indebærer blandt andet en tæt opfølgning i sagerne. Det er forventningen,
at den tætte opfølgning medfører kortere anbringelsesforløb, der i højere grad mat-
cher barnets behov. Det er således målet, at man i forhold til det enkelte barn kom-
mer så langt ned af indsatstrappen som muligt og anvender den mindst muligt ind-
gribende foranstaltning. På den måde opnår man, at barnet hele tiden er så tæt på
familien og dermed normallivet som muligt.
En tæt opfølgning bliver muliggjort af, at hver socialrådgiver har mellem 20 og 25
børnesager i stedet for de normale 40-45 sager. Det er forventningen, at sagsbe-
handleren får tid til følge barnet eller den unge tættere end normalt. Man vil dermed
få bedre mulighed for at vurdere, hvilken indsats der er den rigtige for barnet på det
givne tidspunkt.
Da hver rådgiver har færre børnesager, har projektet medført en opnormering af
medarbejderantallet på fire socialrådgivere, således at der i dag er otte socialrådgi-
vere i Sveriges-teamet. Herudover består teamet af tre sundhedsplejersker og tre
psykologer fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR). På trods af opnormering
forventes, at de kortere, mere målrettede forløb vil medføre en samlet besparelse på
4,5 mio. kr. over de fire år, som projektet varer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0035.png
Ankestyrelsens undersøgelse af
september 2014
BILAG
Titel
Kommunernes vurdering af samarbejdet med
Kontakt
Ankestyrelsen
plejefamilier_Bilag
Udgiver
Ankestyrelsen, september 2014
ISBN nr
Fejl! Ingen tekst med den anførte typografi i
dokumentet.
Layout
Identitet & Design AS
Amaliegade 25, 1256 København K
Telefon 33 41 12 00
Hjemmeside
www.ast.dk
E-mail
[email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0036.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
34
Bilag 1 Metode
Spørgeskema
Resultaterne i undersøgelsen er indhentet via et spørgeskema, som er udsendt til alle
landets kommuner. Mellem 80 og 90 kommuner ud af 97 mulige
5
har svaret på hele eller
dele af spørgeskemaet. Det fremgår ved de enkelte figurer og tabeller, hvor mange
kommuner resultatet omfatter. Kommunerne har haft mulighed for at uddybe deres be-
svarelse af de enkelte spørgsmål.
I hovedparten af de stillede spørgsmål er der blevet spurgt til kommunernes samlede
vurdering, men i enkelte afsnit har det været et krav, at spørgsmålet er besvaret af en
repræsentant for sagsbehandlere med myndighedsansvar for børn og unge. Ligeledes er
der bedt om, at enkelte andre spørgsmål er besvaret af en repræsentant for kommunens
familieplejekonsulenter eller en person med en tilsvarende funktion. Hvem der har sva-
ret, fremgår af de enkelte resultater.
På spørgsmål om kommunens samlede tilfredshed med samarbejdet, set fra sagsbehand-
leres og familieplejekonsulenters vinkel, er kommunerne bedt om at vurdere samarbej-
det på en skala fra 1-5. Kommunerne er i spørgeskemaet oplyst om, at 1 svarer til ”me-
get tilfredsstillende” og 5 svarer til ”meget utilfredsstillende”. Der er i afrapporteringen
valgt følgende oversættelse af kategoriseringerne:
1: Meget tilfredsstillende
2: Tilfredsstillende
3: Hverken eller
4+5: Utilfredsstillende
Kategoriseringen ”hverken eller” dækker over, at kommunen hverken vurderer samar-
bejdet som positivt eller som negativt.
Møder med organisationer mv.
Til kvalificering af spørgeskemaet er der gennemført præinterviews med Holbæk, Køben-
havn og Slagelse Kommuner. Der er endvidere afholdt møde med KL, Plejefamiliernes
Landsforening, Socialrådgivernes Landsforening og FABU (en sammenlægning af tre fa-
milieplejeorganisationer). Desuden er der holdt møde med Joan Schroeder, som er ple-
jemoder og medforfatter til bogen ”Svigtet ingen vil se”, der beskriver udfordringer på
plejefamilieområdet.
Ishøj og Vallensbæk Kommuner har indgået forpligtende samarbejde på området for børn og unge med særlig behov for
støtte
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1398838_0037.png
KOMMUNERNES VURDERING AF SAMARBEJDE MED PLEJEFAMILIER
35
Kommuneinterviews
Der er gennemført interviews med tre kommuner – Aarhus, Herning og Ishøj Kommuner
- som har arbejdet med initiativer til at understøtte det gode samarbejde med plejefami-
lier. Ud over disse interviews er der foretaget telefoninterview med Ikast-Brande Kom-
mune og indhentet skriftligt materiale fra Roskilde Kommune.
Kommunerne er udvalgt på baggrund af møder med kommune- og plejefamilieorganisa-
tioner.
Indsæt næste bilag her