17. juli 2012
JAST/LBEJ
2008-5743-00006
Deres sagsnr.: 2010-7013
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter
Med mail af 12. juni 2012 har Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter fremsendt
høringsmateriale vedrørende evaluering af lov af friplejeboliger.
DI Service vil gerne takke for muligheden for at fremkomme med bemærkninger til
evalueringsrapporten og udkastet til ministeriets redegørelse.
Med lov om friplejeboliger får borgerne mulighed for at vælge mellem kommunale
plejehjem, selvejende institutioner og private plejehjem, når de er visiteret til en
plejehjemsplads. En reel valgmulighed er imidlertid betinget af et varieret og
mangfoldigt udbud i hele landet.
Den aktuelle lovgivning giver på papiret borgerne valgmuligheden. Valgmuligheden
er dog mange steder ikke reel, da lovgivningen samtidig indeholder en række krav,
der virker begrænsende for udbuddet af friplejeboliger.
Den overordnede problemstilling set fra de private serviceleverandørers side er, at
loven igen samler boligydelsen og plejeydelsen, idet friplejeboligleverandøren både
skal eje og drive friplejeboligen.
Dermed er vi tilbage i samme situation som før ældreboligloven fra 1987, der netop
havde til formål at adskille boliger og service på ældreområdet, så plejen kunne fø l-
ge den ældre og ikke boligen. Pligten til både at eje og drive friplejebolige n fjerner
muligheden for et samarbejde mellem private serviceleverandører med kompete n-
cer på drift af plejeboliger og finansielle investorer - som for eksempel pensionssel-
skaber. Samtidig står det i skærende kontrast til de reelle vilkår på plejeområdet i
dag, hvor kommunerne kan udlicitere driften af plejeboliger til private aktører sam-
tidig med, at den ældre er lejer hos f.eks. et almennyttigt boligselskab. Til gengæld
tilgodeser lovgivningen de selvejende institutioner på området, f.eks. OK-fonden,
som allerede i dag ejer og driver plejeboliger. Det er ikke hensigtsmæssigt at lov-
givningen ikke sikrer lige adgang til at drive friplejeboliger uanset organisation s-
form.