Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 322
Offentligt
1394473_0001.png
Dato: 27. august 2014
Sagsnr. 2014 - 1303
Notat
om
FFL15 for § 15. Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration
og Sociale Forhold
1. Sammenfatning
Dette notat beskriver Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale
Forholds samlede bidrag til forslag til finanslov for finansåret 2015 (FFL15),
herunder bevillinger til ministeriets lovbundne udgifter, tilskudsmidler samt
ministeriets almindelige drift mv. Ministeriets bidrag er samlet under
§ 15.
finanslovsforslaget.
De samlede bevillinger under ministeriets ressort på FFL15 udgør 153,3 mia.
kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Bevillinger for Ministeriet for Børn. Ligestilling, Integration og Sociale Forhold
FFL15
(mio. kr.)*
Fordeling
af bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL14
(mio. kr.)**
Bevillinger under delloftet for indkomstoverførsler
Bevillinger under delloftet for driftsudgifter
Bevillinger uden for udgiftsloft
Bevilling i alt
147.364,2
4.235,3
1.672,1
153.271,6
96,1
2,8
1,1
100,0
4.602,7
37,3
-126,8
4.517,5
Anm: Der er i tabellen tale om nettobevillinger, dvs. udgifter minus indtægter. Endvidere er der under det
statslige delloft for driftsudgifter indarbejdet en mulighed for træk på opsparede bevillinger ud over årets
bevilling på i alt 5,0 mio. kr.
* Bevillingen er opgjort i 2015 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL15 opgjort i 2015 pris- og lønniveau og FL14 opgjort i
2014 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Ministeriets bevillinger er i henhold til budgetloven grupperet således, at visse
bevillinger er placeret under det statslige delloft for driftsudgifter, under det
statslige delloft for indkomstoverførsler eller uden for det statslige udgiftsloft.
Bevillingerne under
det statslige udgiftsloft for indkomstoverførsler
udgør 96,1
procent af de samlede bevillinger på ministeriets område og omfatter udgifter
og indtægter relateret til indkomstoverførsler, som følger af lov eller anden
Side
1
af
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394473_0002.png
bindende regel. Indkomstoverførslerne omfatter bl.a. de store ordninger som
folkepension, førtidspension, boligstøtte og børnetilskud.
Under
det statslige delloft for driftsudgifter
er der placeret bevillinger til driften
af ministeriets institutioner, visse lovbundne bevillinger, som ikke er ind-
komstoverførsler samt tilskudsmidler mv. Bevillinger under det statslige delloft
for driftsudgifter udgør 4.235, 3 mio. kr., svarende til 2,8 procent af ministeri-
ets samlede bevillinger. Der er under delloftet for driftsudgifter indarbejdet en
mulighed for træk på opsparede bevillinger ud over årets bevilling på i alt 5,0
mio. kr. Det betyder, at den samlede forbrugsmulighed under det statslige del-
loft for driftsudgifter er på i alt 4.240,3 mio. kr.
Endeligt er der visse særlige bevillinger, svarende til 1,1 procent af ministeriets
samlede bevillinger, som er placeret
uden for det statslige udgiftsloft.
Der er
her primært tale om udgifter, som følger af den centrale refusionsordning,
hvorefter staten refunderer visse kommunale udgifter til særligt dyre enkeltsa-
ger på det sociale område.
2. Det statslige udgiftsloft for indkomstoverførsler
Budgetteringsramme 3 omfatter bevillinger til ministeriets lovbundne ind-
komstoverførsler. Budgetteringsramme 3 er placeret under det statslige delloft
for indkomstoverførsler.
De samlede bevillinger under budgetteringsramme 3 er på i alt 147,4 mia. kr. i
2015, hvilket er en stigning på 4,6 mia. kr. i forhold til FL14,
jf. tabel 2.
Tabel 2. Bevillinger under budgetteringsramme 3
FFL15
(mio. kr.)*
Fordeling
af bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL14
(mio. kr.)**
§ 15.81.01. Folkepension
§ 15.89.01.-04. Førtidspension
§ 15.31.01.-06. Boligstøtte
§ 15.21.11.-14. Børnetilskud
§ 15.88.01. Overførsel fra DSP
Øvrige bevillinger
Budgetteringsramme 3 i alt
123.271,8
21.246,1
9.515,0
2.470,4
-12.290,0
3.150,9
147.364,2
83,7
14,4
6,5
1,7
-
2,1
100,0
4.695,6
-313,7
-42,7
60,9
220,0
-13,1
4.607,0
* Bevillingerne er opgjort i 2015 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL15 opgjort i 2015 pris- og lønniveau og FL14 opgjort i
2014 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under budgetteringsramme 3
samt de væsentligste ændringer heri i forhold til FL14:
§ 15.81.01. Folkepension:
Folkepensionen skønnes i 2015 at ville udgøre 123,3 mia. kr., svarende til
83,7 procent af de samlede lovbundne indkomstoverførsler på ministeriets
område. Udgifterne vurderes at ligge 4,7 mia. kr. højere end ved FL14,
Side 2 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
hvilket hovedsageligt afspejler den demografiske udvikling i Danmark
med et stigende antal ældre borgere, som vil kunne modtage folkepension.
Af den samlede udgiftsstigning skyldes ca. 1,8 mia. kr. pristalsregulering
af ydelserne.
§ 15.89.01.-04. Førtidspension:
Førtidspensionen skønnes i 2015 at ville udgøre 21,2 mia. kr., svarende til
14,4 procent af de samlede lovbundne indkomstoverførsler på ministeriets
område. Der er tale om en nedjustering af skønnet for udgifterne til før-
tidspension i forhold til skønnet ved FL14 på 313,7 mio. kr. Dette skyldes
dels indfasning af førtidspensionsreformen fra 2001, som medfører, at før-
tidspensionister, der har fået tilkendt pension efter 1. januar 2003, får en
lavere gennemsnitlig ydelse end efter den gamle ordning. Der forventes
således et kontinuerligt fald i udgifterne i takt med, at førtidspensionister
på gammel ordning med en relativt højre ydelse overgår til folkepension
og erstattes at nye tilkendte førtidspensioner til en relativt lavere ydelse.
Herudover er der sket en yderligere nedjustering af udgiftsskønnet, som
skyldes færre nye tilkendelser end forventet pga. forsinkelser i implemen-
teringen af reformen af førtidspension og fleksjob fra 2012.
§ 15.31.01.-06. Boligstøtte:
Boligstøtte skønnes i 2015 at ville udgøre 9,5 mia. kr., svarende til 6,5
procent af de samlede lovbundne indkomstoverførsler på ministeriets om-
råde. Der er tale om en nedjustering af skønnet for udgifterne til boligstøt-
te i forhold til skønnet ved FL14 på 42,7 mio. kr. Dette skyldes en nedju-
stering af skønnet for antallet af modtagere af boligydelse til pensionister i
de kommende år, idet ydelsen er afhængig af bl.a. indkomst og formue, og
der forventes en generel forbedring af pensionisternes formueforhold.
§ 15.21.11.-14. Børnetilskud:
Børnetilskud skønnes i 2015 at ville udgøre 2,5 mia. kr. Der er tale om en
opjustering af skønnet for udgifterne til børnetilskud i forhold til skønnet
ved FL14 på 60,9 mio. kr., hvilket afspejler en pristalsregulering af ydel-
serne.
Overførsel fra Den Sociale Pensionsfond (DSP):
I henhold til lov om Den Sociale Pensionsfond dækker fonden fuldt ud de
reelle udgifter i forbindelse med gennemførte pensionsforbedringer. Det
skønnes, at den samlede årlige merudgift til de gennemførte pensionsfor-
bedringer mv., som finansieres gennem overførsel fra den Sociale Pensi-
onsfond i 2015, udgør 12,3 mia. kr., hvilket er 220 mio. kr. mere end be-
villingen i FL14. Den højere bevilling afspejler efterreguleringer fra tidli-
gere år.
Øvrige bevillinger:
Øvrige bevillinger under budgetteringsramme 3 omfatter primært person-
ligt tillæg til pensionister, forskudsvis udbetaling af børnebidrag, tabt ar-
bejdsfortjeneste ved pasning af handicappede børn, hjælp til dækning af
handicappedes merudgifter samt udgifter til hjælp til flygtninge.
Side 3 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394473_0004.png
3. Det statslige delloft for driftsudgifter
Ministeriets bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter udgør i alt
4.235,3 mio. kr. og er grupperet i fire forskellige rammer, herunder driftsram-
me 1 og 2 samt budgetteringsramme 1 og 2,
jf. tabel 3.
Tabel 3. Bevillinger under det statslige delloft for driftsudgifter
FFL15
(mio. kr.)*
Fordeling
af bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL14
(mio. kr.)**
Driftsramme 1 (Ministeriets driftsinstitutioner mv.)
Driftsramme 2 (Driftstilskud)
Budgetteringsramme 1 (Lovbundne udgifter)
Budgetteringsramme 2 (Tilskudsmidler mv.)
Bevilling i alt
780,9
289,0
1.171,1
1.994,3
4.235,3
18,4
6,8
27,7
47,1
100,0
16,1
-5,4
80,4
-53,8
37,3
* Bevillingen er opgjort i 2015 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL15 opgjort i 2015 pris- og lønniveau og FL14 opgjort i
2014 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Driftsramme 1 og 2 omfatter henholdsvis bevillinger til driften af ministeriets
driftsinstitutioner mv. og driftstilskud til eksterne myndigheder, organisationer
og selvejende institutioner mv. Driftsramme 1 og 2 udgør henholdsvis 18,4 og
6,8 procent af de samlede bevillinger under det statslige delloft for driftsudgif-
ter.
Budgetteringsramme 1 omfatter visse lovbundne bevillinger, som ikke er ind-
komstoverførsler, mens ministeriets tilskudsmidler mv. er placeret under bud-
getteringsramme 2. Budgetteringsramme 1 og 2 udgør henholdsvis 27,7 og
47,1 procent af de samlede bevillinger under det statslige delloft for driftsudgif-
ter.
De enkelte rammer under det statslige delloft for driftsudgifter er gennemgået
nærmere nedenfor.
3.1. Driftsramme 1 (Ministeriets driftsinstitutioner mv.)
Ministeriets samlede driftsbevillinger er samlet under driftsramme 1 og udgør
på FFL15 i alt 780,9 mio. kr. I forhold til FL14 er der tale om en stigning på
16,1 mio. kr.,
jf. tabel 4.
Side 4 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394473_0005.png
Tabel 4. Bevillinger under driftsramme 1
FFL15
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL14
(mio. kr.)**
§ 15.11.01. Departementet
§ 15.11.21. Ankestyrelsen
§ 15.11.30. Socialstyrelsen
§ 15. 72.02. Kofoeds Skole
§ 15.13.01. SFI
§ 15.11.23. Børnerådet
§ 15.11.24. Det Centrale Handicapråd
§ 15.11.20. Rådet for Sociale Udsatte
§ 15.13.07. Frivilligrådet
Øvrige bevillinger
Driftsramme 1 i alt
238,3
243,3
179,6
37,3
36,5
8,7
5,4
4,3
3,1
24,4
780,9
30,5
31,2
23,0
4,8
4,7
1,1
0,7
0,6
0,4
3,1
100,0
4,2
-4,4
16,4
0,7
-1,4
0,7
0,3
-1,9
0,2
1,3
16,1
* Bevillingen er opgjort i 2015 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL15 opgjort i 2015 pris- og lønniveau og FL14 opgjort i
2014 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Bevillingerne under driftsramme 1 er hovedsageligt nettodriftsbevillinger. Det
vil sige, at bevillingen er udtryk for udgifter minus eventuelle indtægter. Disse
nettodriftsbevillinger vil årligt blive justeret i forhold til pris- og lønudviklin-
gen samt underlagt et almindeligt effektiviseringskrav på 2 procent årligt (om-
stillingsbidrag). Herudover er Departementet, Ankestyrelsen, Socialstyrelsen
samt SFI underlagt et besparelseskrav på samlet set 2,3 mio. kr. som følge af 8.
fase af Statens Indkøbsprogram.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under driftsramme 1 samt de
væsentligste ændringer heri i forhold til FL14:
§ 15.11.01. Departementet:
Departementets driftsbevilling udgør 238,3 mio. kr., svarende til 30,5 pro-
cent af den samlede driftsramme 1. Bevillingen til departementet er samlet
set forhøjet med 4,2 mio. kr. i forhold til FL14. Dette dækker over en ræk-
ke modsatrettede effekter. Det skal her fremhæves, at en midlertidig bevil-
ling på 15,0 mio. kr. i 2014 til dækning af aktiviteter i forbindelse med so-
cialøkonomiske virksomheder er bortfaldet. I modsat retning trækker det, at
ministeriet i forbindelse med ressortdelingen af 3. februar 2014 fik over-
draget ligestillingsområdet. Departementets driftsbevilling bliver som følge
heraf forhøjet med 17,0 mio. kr.
§ 15.11.21. Ankestyrelsen:
Ankestyrelsens driftsbevilling udgør 243,3 mio. kr., svarende til 31,2 pro-
cent af den samlede driftsramme 1. Bevillingen er 4,4 mio. kr. lavere i for-
hold til FL14, hvilket afspejler det almindelige omstillingsbidrag på 2 pro-
cent årligt. Der er på FFL15 indbudgetteret en mulighed for Ankestyrelsen
til at trække 15,0 mio. kr. fra opsparede midler. Det betyder, at Ankestyrel-
sens samlede forbrugsmulighed er 15,0 mio. kr. højere end den anførte net-
Side 5 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
todriftsbevilling. Ankestyrelsen vurderes endvidere udover nettodriftsbevil-
lingen at ville have gebyrindtægter i forbindelse med sagsbehandling for
ca. 130,0 mio. kr.
§ 15.11.30. Socialstyrelsen:
Socialstyrelsens driftsbevilling udgør 179,6 mio. kr., svarende til 23,0 pro-
cent af den samlede driftsramme 1. Bevillingen er forhøjet med 16,4 mio.
kr. i forhold til FL14. Forhøjelsen skal ses i forbindelse med udmøntningen
af forebyggelsespakken, som indgik i finanslovsaftalen for 2014 med 70
mio. kr. årligt. Bevillingen til forebyggelsespakken blev oprindelig placeret
under ministeriets budgetteringsramme 2 på
§ 15.26.01. Forebyggende ind-
sats for udsatte børn og unge.
Det er herfra, at der i forbindelse med fi-
nanslovsforslaget er overflyttet bevilling til dækning af Socialstyrelsens
opgavevaretagelse i forbindelse med forebyggelsespakkens gennemførelse.
Midlerne er afsat til formidling af lovændring samt udbredelse og afprøv-
ning af forebyggende indsatser i kommunerne til udsatte børn og unge,
herunder partnerskabsforløb med kommuner om at omlægge og styrke
kommunernes forebyggende arbejde. Socialstyrelsen vurderes udover net-
todriftsbevillingen at ville have indtægter i forbindelse med tilskudsfinan-
sierede aktiviteter for ca. 140,0 mio. kr. primært fra offentlige tilskudsord-
ninger.
§ 15.72.02. Kofoeds Skole:
Kofoeds Skoles driftsbevilling udgør 37,3 mio. kr., svarende til 4,8 procent
af den samlede driftsramme 1. Bevillingen er forhøjet med 0,8 mio. kr. i
forhold til FL14 med henblik på at styrke Kofoeds Skoles arbejde med so-
cial integration af den middelsvært belastede og vanskeligst stillede gruppe
af ledige og socialt udsatte,
jf. Aktstykke 59 af 16. januar 2014.
§ 15.13.01. SFI:
SFIs driftsbevilling udgør 36,5 mio. kr., svarende til 4,7 procent af den
samlede driftsramme 1. Bevillingen er reduceret med 1,4 mio. kr. i forhold
til FL14, hvilket afspejler, at SFIs bevilling i 2014 blev forhøjet midlerti-
digt med 0,5 mio. kr. til klargørelse og registrering af data fra den 6. data-
indsamling i børneforløbsundersøgelserne. Hertil kommer pris- og lønregu-
lering og omstillingsbidrag. SFI vurderes udover nettodriftsbevillingen at
ville have indtægter i forbindelse med tilskudsfinansierede aktiviteter og
indtægtsdækket virksomhed for ca. 90 mio. kr.
§ 15.11.23. Børnerådet:
Børnerådets driftsbevilling udgør 8,7 mio. kr., svarende til 1,1 procent af
den samlede driftsramme 1. Bevillingen er i store træk uændret udover
pris- og lønregulering og omstillingsbidrag.
§ 15.11.24. Det Centrale Handicapråd:
Det Centrale Handicapråds driftsbevilling udgør 5,4 mio. kr., svarende til
0,7 procent af den samlede driftsramme 1. Bevillingen er i store træk uæn-
dret udover pris- og lønregulering og omstillingsbidrag.
Side 6 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394473_0007.png
§ 15.11.20. Rådet for Socialt Udsatte:
Rådet for Socialt Udsatte udgør 4,3 mio. kr., svarende til 0,6 procent af den
samlede driftsramme 1. Det skal bemærkes, at Rådet for Socialt Udsattes
bevilling falder med 1,9 mio. kr. fra 2014 til 2015, hvilket afspejler en mid-
lertidig satspuljebevilling bortfalder.
§ 15.13.07. Frivilligrådet:
Børnerådets driftsbevilling udgør 3,1 mio. kr., svarende til 0,4 procent af
den samlede driftsramme 1. Bevillingen er i store træk uændret udover
pris- og lønregulering og omstillingsbidrag.
Øvrige driftsbevillinger:
Øvrige bevillinger under driftsramme 1 udgør reserver og budgetregule-
ringskonti.
3.2. Driftsramme 2 (Driftstilskud)
Driftsramme 2 omfatter driftstilskud til en række organisationer, myndigheder
samt selvejende institutioner under ministeriets ressort. Samlet set udgør disse
driftstilskud 289,0 mio. kr. på FFL15, hvilket er et fald på 5,4 mio. kr. i forhold
til FL14,
jf. tabel 5.
Tabel 5. Bevillinger under driftsramme 2
FFL15
(mio. kr.)*
Fordeling
af bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL14
(mio. kr.)**
§ 15.75.73. Driftstilskud til brugerorganisationer mv.
§ 15.11.52. Udbetaling Danmark
§15.75.08. Særtilskud til Københavns Kommune
Øvrige driftstilskud
Driftsramme 2 i alt
102,3
69,3
57,5
59,9
289,0
35,4
24,0
19,9
20,7
100,0
0,6
-2,6
0,5
-3,9
-5,4
* Bevillingen er opgjort i 2015 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL15 opgjort i 2015 pris- og lønniveau og FL14 opgjort i
2014 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau. Bevillinger for 191,3 mio. kr. er fra 2015 og frem flyttet fra budgette-
ringsramme 2 til driftsramme 2. I tabellen er disse bevillinger medregnet under driftsramme 2 for 2014.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under driftsramme 2 samt de
væsentligste ændringer heri i forhold til FL14:
§ 15.75.73. Driftstilskud til brugerorganisationer mv.:
Driftstilskud til en lang række brugerorganisationer på det sociale område
udgør 102,3 mio. kr., svarende til 35,4 procent af den samlede driftsramme
2. Som eksempel på brugerorganisationer kan bl.a. nævnes Linien – når
sindet gør ondt, Landsforeningen af nuværende og tidligere psykiatribruge-
re, Reden i København, Odense og Århus, Børn Unge og Sorg. Disse
driftstilskud er holdt uændrede i forhold til FL14 ud over den almindelige
pris- og lønregulering. På FL14 var disse tilskud placeret under budgette-
ringsramme 2.
Side 7 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394473_0008.png
§ 15.11.52. Udbetaling Danmark:
I 2013 blev ansvaret for en række statslige myndighedsopgaver efter for-
skellige ydelseslove overført fra Pensionsstyrelsen til Udbetaling Danmark.
Til varetagelse af de overførte opgaver betaler staten et administrationsbi-
drag til Udbetaling Danmark, som i 2015 er fastsat til 69,3 mio. kr. Der er
tale om en reduktion i bevillingen på 2,6 mio. kr. i forhold til FL14, hvilket
afspejler det effektiviseringskrav på 3 procent årligt, som er aftalt med Ud-
betaling Danmark i forbindelse med opgaveoverdragelsen.
§ 15.75.08. Særtilskud til Københavns Kommune:
Der er afsat bevilling til særtilskud til Københavns Kommune til generelt
udsatte grupper på i alt 57,5 mio. kr. Denne bevilling er holdt uændret i
forhold til FL14 udover den almindelige pris- og lønregulering. Bevillingen
var på FL14 opført under budgetteringsramme 2.
Øvrige driftstilskud:
Der er afsat bevilling til driftsstøtte til en række selvejende institutioner
mv. på ministeriets område, herunder bl.a. Møltrup optagelseshjem, Center
for frivilligt socialt arbejde, Center for selvmordsforskning, Livslinien,
Døvefilm samt tilskud til en række organisationer mv. på handicap- og
børneområdet. En række af disse bevillinger var på FL14 placeret under
budgetteringsramme 2, svarende til bevillinger for i alt 32,6 mio. kr. De øv-
rige driftsbevillinger er holdt uændrede udover den almindelige pris- og
lønregulering. Dog er enkelte midlertidige bevillinger ophørt.
3.3. Budgetteringsramme 1 (Lovbundne udgifter)
Budgetteringsramme 1 omfatter lovbundne bevillinger, som ikke er karakteri-
seret som indkomstoverførsler. Samlet set udgør disse lovbundne bevillinger
1.171,1 mio. kr. i 2015, hvilket er en stigning i forhold til FL14 på 80,4 mio. kr.
jf. tabel 6.
Tabel 6. Bevillinger under budgetteringsramme 1
FFL15
(mio.
kr.)*
Fordeling
af bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL14
(mio. kr.)**
§ 15.78.01. Grundtilskud
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem
Øvrige lovbundne bevillinger
Budgetteringsramme 1 i alt
564,7
541,3
65,1
1.171,1
48,2
46,2
5,6
100,0
97,3
-10,1
-6,8
80,4
* Bevillingerne er opgjort i 2015 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL15 opgjort i 2015 pris- og lønniveau og FL14 opgjort i
2014 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under budgetteringsramme 1
samt væsentligste ændringer heri i forhold til FL14:
Side 8 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394473_0009.png
§ 15.78.01. Grundtilskud:
Grundtilskud for flygtninge og familiesammenførte udlændinge dækker so-
ciale merudgifter og generelle udgifter til integration af nyankomne i
kommunen. Der skønnes en samlet udgift på 564,7 mio. kr. i 2015, svaren-
de til 48,2 procent af de samlede bevillinger under budgetteringsramme 1.
Der er tale om en stigning i udgiftsskønnet på 97,3 mio. kr. i forhold til
FL14, hvilket skyldes en forventet stigning i antallet af flygtninge og fami-
liesammenførte baseret på Justitsministeriets integrationsprognoser.
§ 15.72.01. Generelle udgifter vedrørende forsorgshjem:
Bevillingen omfatter den statslige refusion af kommunernes udgifter til de
forsorgshjem og kvindekrisecentre mv., som kommunerne er forpligtet til
at oprette og drive i henhold til servicelovens § 109 og § 110. Den statslige
refusion skønnes til 541,3 mio. kr. i 2015, svarende til 46,2 procent af de
samlede bevillinger under budgetteringsramme 1. Der er tale om et fald på
10,1 mio. kr. i forhold til FL14, hvilket skal ses i lyset af et realiseret min-
dreforbrug i 2013 samt den foreløbige prognose for 2014, som også peger
på et lavere udgiftsniveau.
Øvrige lovbundne bevillinger:
Øvrige bevillinger under budgetteringsramme 1 omfatter bl.a. udgifter i
forbindelse med repatriering af udlændinge, tab på garantier for flygtninges
fraflytningsudgifter, udgifter som følger af, at lovgivningen i visse situatio-
ner giver borgere ret til advokatbistand samt bevilling til at oppebære ind-
tægter i forbindelse med gebyrer ved navneændring og kommunernes
takstbetaling for unges ophold i Kriminalforsorgens institutioner. Faldet i
de øvrige lovbundne bevillinger i forhold til FL14 kan henføres til udgifter
til repatriering, hvor en ny fordeling af udbetalingstidspunkterne for hjælp
til repatriering indfases som følge af ændring af repatrieringsloven.
3.4. Budgetteringsramme 2 (Tilskudsmidler mv.)
Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold administrerer,
fordeler og udbetaler en lang række tilskudsmidler mv. De samlede bevillinger
under budgetteringsramme 2 udgør 1.994,3 mio. kr. på FFL15,
jf. tabel 7.
Tabel 7. Bevillinger under budgetteringsramme 2
FFL15
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL14
(mio. kr.)**
§ 15.75.05. Løft af ældreområdet
§ 15.11.31. Rådgivning og udredning
Øvrige tilskudsmidler
Budgetteringsramme 2 i alt
1.010,0
245,1
739,2
1.994,3
50,6
12,3
37,1
100,0
10,0
104,4
-168,2
-53,8
* Bevillingerne er opgjort i 2015 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL15 opgjort i 2015 pris- og lønniveau og FL14 opgjort i
2014 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau. En række bevillinger for i alt 191,3 mio. kr. er fra 2015 og frem flyttet fra
budgetteringsramme 2 til driftsramme 2. I tabellen er disse bevillinger ikke medregnet under budgetterings-
ramme 2 for 2014. Omvendt er den tidligere budgetteringsramme 4 på 45,9 mio. kr., som nu er sammenlagt
med budgetteringsramme 2, medregnet under budgetteringsramme 2 for 2014.
Side 9 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nedenfor er gengivet de væsentligste bevillinger under budgetteringsramme 2
samt ændringerne heri i forhold til FL14:
§ 15.75.05. Løft af ældreområdet:
Som led i finanslovsaftalen for 2014 blev der afsat 1,0 mia. kr. årligt til et
varigt løft af ældreområdet. Midlerne fordeles efter ansøgning mellem
kommunerne efter en objektiv fordelingsnøgle for udgiftsbehovet på æld-
reområdet. Bevillingen er forhøjet med 10,0 mio. kr. i forhold til FL14,
hvilket skyldes pris- og lønregulering.
§ 15.11.31. Rådgivning og udredning:
Der er afsat en bevilling på 245,1 mio. kr. til specialrådgivning og udred-
ning i de mest specialiserede og komplicerede sager på socialområdet. Ak-
tiviteterne er forankrede i VISO (den nationale Videns- og Specialrådgiv-
ningsorganisation på det sociale område og i specialundervisningen). Be-
villingen er forhøjet med 104,4 mio. kr., idet VISO overtager ansvaret for
at tilvejebringe de specialrådgivningsydelser, der i dag hører under de
lands- og landsdelsdækkende undervisningstilbud samt koordinering af vi-
densudvikling på området,
jf. ”Aftale om en kvalificeret indsats for grupper
med særlige behov” af 13. november 2013 som opfølgning på rammeafta-
len om justering af kommunalreformen.
Bevillingsforhøjelsen finansieres
gennem en tilsvarende reduktion af det kommunale bloktilskud.
Øvrige tilskudsmidler:
Øvrige tilskudsmidler under budgetteringsramme 2 er hovedsageligt et re-
sultat af udmøntningen af tidligere års satspuljer. På FFL15 er disse til-
skudsbevillinger 168,2 mio. kr. lavere end ved FL14. Dette skal ses i lyset
af, at satspuljerne på Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Soci-
ale Forholds del af FFL15 alene omfatter puljer fra tidligere år. Udmønt-
ningen af satspuljen for 2015 finder sted som led i finanslovsforhandlin-
gerne i efteråret 2014. Når finanslovsforhandlingerne er endeligt afsluttet,
fremsættes der et ændringsforslag til forslag til finanslov for 2015, herun-
der også resultatet af årets satspuljeforhandlinger.
4. Uden for det statslige udgiftsloft
Under ministeriets finanslovsparagraf findes der visse bevillinger af særlig
karakter, som er holdt uden for det statslige udgiftsloft. Samlet set er der tale
om bevillinger for 1.672,1 mio. kr., hvoraf den centrale refusionsordning udgør
langt hovedparten,
jf. tabel 8.
Side 10 af 11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1394473_0011.png
Tabel 8. Bevillinger under overførselsramme 1
FFL15
(mio. kr.)*
Fordeling af
bevilling
(procent)
Ændring i
forhold til
FL14
(mio. kr.)**
§ 15.15.03. Den centrale refusionsordning
Øvrige bevillinger
Overførselsramme 1 i alt
1.670,0
2,1
1.672,1
99,9
0,1
100,0
-130,0
3,2
-126,8
* Bevillingerne er opgjort i 2015 pris- og lønniveau.
** Ændringen er udregnet som forskellen mellem FFL15 opgjort i 2015 pris- og lønniveau og FL14 opgjort i
2014 pris- og lønniveau. Ændringen medregner således den automatiske opskrivning af bevillingerne som
følge af ændret pris- og lønniveau.
I henhold til den centrale refusionsordning refunderer staten en del af kommu-
nernes udgifter til særligt dyre enkeltsager om hjælp og støtte til personer under
67 år. Afhængig af størrelsen af den kommunale udgift til en sag yder staten
enten 25 eller 50 procent refusion af den del af udgiften, der overstiger et vist
beløb.
Side 11 af 11