Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 315
Offentligt
1392737_0001.png
15. juli 2014 • Side 1 af 6
Ældre Sagens forslag til temaer på finanslov 2015
Nedenfor beskrives de temaer og forslag, som Ældre Sagen anbefaler, bliver taget op i
forbindelse med finansloven for 2015. Forslagene afspejler, at der er brug for en ekstra
indsats for de svagest stillede, herunder mennesker, der rammes af demenssygdomme.
Vi er naturligvis opmærksomme på behovet for at styre og prioritere de offentlige
udgifter, men meget peger i retning af, at styringsredskaberne de senere år ikke har
været tilstrækkeligt fleksible. Således har det samlede offentlige forbrug i årene 2011-
2013 været i alt næsten 30 mia. kr. lavere end budgetteret – primært som følge af de
skærpede økonomiske sanktioner for budgetoverskridelser i kommunerne. Det er til
skade for vækst og beskæftigelse i dansk økonomi i en situation, hvor der netop bør
være fokus på at øge væksten og skabe flere arbejdspladser.
Dertil kommer, at dansk økonomi er holdbar på langt sigt, også med det stigende antal
ældre. Det er dokumenteret i de seneste vismandsrapporter – bl.a. fordi den stigende
pensionsalder betyder, at der på sigt ikke kommer flere pensionister, selv om der
kommer flere ældre. Desuden klarer dansk økonomi sig godt internationalt. Vi har
meget store overskud på betalingsbalancen, AAA-kreditvurdering af de tre store
kreditvurderingsbureauer, ligesom Danmark ligger højt på en række internationale
økonomiske ranglister – senest er Danmark for 2013 steget fra nr. 9 til nr. 7 på
Verdensbankens opgørelse af BNP pr. indbygger.
Derfor er der ikke modsætning imellem et veludbygget offentligt velfærdssystem og
god international konkurrenceevne i bred forstand. Tværtimod er veludbygget velfærd
med til at understøtte en moderne, konkurrencepræget og internationalt orienteret
økonomi som den danske.
På den baggrund er der efter Ældre Sagens opfattelse både plads til og brug for en
styrkelse af den offentlige indsats på en række udvalgte områder. Den såkaldte
”ældremilliard” på finansloven for 2014 har finansieret mange gode initiativer i
kommunerne, men andre områder kræver fortsat en styrkelse.
Vores forslag sigter ikke imod en generel forbedring af vilkårene for ældre som gruppe,
men er målrettet de svagest stillede borgere – sundhedsmæssigt og/eller økonomisk.
Bl.a. bedre demenssikring og demensindretning af plejeboliger, bedre
omsorgstandpleje for borgere, der ikke selv magter tandpleje længere, forbedret
brilletilskud til pensionister med små indkomster og formuer og nedbringelse af
sagsbehandlingstiden for borgere med sociale sager i Ankestyrelsen.
Ældre Sagen · Nørregade 49 · 1165 København K
Tlf.: 33 96 86 86 · Fax 33 96 86 87 · [email protected] · www.aeldresagen.dk
Gavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler · Giro 450-5050
Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392737_0002.png
15. juli 2014 • Side 2 af 6
Demensboliger og demenssikring
Demens er en voksende udfordring. Levealderen stiger i Danmark, og høj alder er en
risikofaktor for demens. I størrelsesordenen 70.000-100.000 danskere er demente.
Frem til 2030 skønnes antallet at stige med 2.500-3.000 personer om året. Derfor har
Ældre Sagen, FOA, Alzheimerforeningen og PenSam dannet demensalliancen, med det
formål at gøre Danmark til et foregangsland, når det gælder om at skabe ”det bedste
liv med demens”.
Bl.a. som følge af velfærdsteknologien vil flere mennesker med nedsat mobilitet og en
række fysiske lidelser kunne blive boende i eget hjem. Det stigende antal demente vil
derimod som oftest ikke kunne forstå og bruge de nye teknologiske hjælpemidler.
Ældre Sagen mener derfor, at fremtidens plejeboliger især skal opfylde dementes
behov. Allerede i dag er to tredjedele af plejehjemsbeboere demente.
Der er stor mangel på plejeboliger, der er indrettet til demente. Selvom ca. to
tredjedele af beboerne er demente, er kun 6.000 ud af 48.000 plejeboliger
demensindrettede. Kun 10 pct. af plejeboligerne har sensor- og GPS-teknologi.
Ældre Sagen foreslår, at der på landsplan bygges 1.400 nye demensindrettede
plejeboliger om året de næste 10 år.
At det bliver et lovkrav, at alle nybyggede plejeboliger skal være indrettet til
demente.
Forslaget betyder en investering i nybyggeri på ca. 2 mia. kr. om året og en
beskæftigelseseffekt på ca. 3.000 fuldtidsbeskæftigede. Forslaget kan evt.
”skaleres”.
At der derudover afsættes en pulje på 500 mio. kr. til kommunerne til
demensindretning af eksisterende plejeboliger.
Forbedring af omsorgstandplejen
I forliget om finansloven for 2013 indgik et ”serviceeftersyn” af omsorgstandplejen:
http://www.sum.dk/~/media/Filer%20-%20Publikationer_i_pdf/2014/Serviceeftersyn-
af-aeldreplejen-tand-marts-2014/Rap-om-serviceeftersyn-sundhedslovens-krav-
omsorgstandplejen.ashx
På basis af forslagene i dette eftersyn vil Ældre Sagen pege på en række tiltag til
forbedring af omsorgstandplejen, jf. nedenfor.
Bedre muligheder for at komme i klinik: befordring og ledsagelse
Ret til ledsagelse til tandlæge-/plejerbesøg og ret til befordring også til
tandlæge/omsorgstandpleje (der er i dag er ret til befordring til læge/hospital)
Økonomiske konsekvenser: Den samlede omkostning ved forbedret transport og
ledsagelse i forbindelse med omsorgstandpleje skønnes til knap 30 mio. kr.
årligt under forudsætning af, at alle nuværende og 60 % af de potentielle
Ældre Sagen · Nørregade 49 · 1165 København K
Tlf.: 33 96 86 86 · Fax 33 96 86 87 · [email protected] · www.aeldresagen.dk
Gavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler · Giro 450-5050
Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392737_0003.png
15. juli 2014 • Side 3 af 6
brugere, der ikke i dag gør brug af omsorgstandplejen, vil gøre brug af
muligheden for transport og ledsagelse.
Bedre forebyggelse
Plejehjemsbeboere får ret til individuel tand- og mundplejeplan (som anbefalet i
rapporten fra SUM)
Tandplejefagligt personale tilknyttes plejehjem med henblik på undervisning af
personalet i hjælp til tandbørstning og evt. direkte hjælp til beboere til
tandbørstning.
Tandplejefagligt personale tilknyttet f.eks. medicinske afdelinger, geriatriske
teams, hjemmeplejen etc.
Forebyggelsespakke om tandsundhed udarbejdet af Sundhedsstyrelsen
De økonomiske konsekvenser af tilknytning af tandplejefagligt personale til
plejehjem afhænger selvsagt af omfanget heraf. Evt. kan man som første skridt
lave forsøg på 5-10 plejehjem for at finde frem til den konkrete model, der giver
det bedste resultat for tand- og mundsundheden. Omkostningerne ved
tandplejefagligt personale tilknyttet f.eks. medicinske afdelinger afhænger
ligeledes af indsatsens omfang – også her kan evt. igangsættes
forsøgsordninger.
Bedre visitation/information/tidlig opsporing
Påmindelsesbrev til alle over 65, som har sprunget f.eks. tre tandlægebesøg
over, med information om forebyggelse, tandpleje og visitation til
omsorgstandpleje – inspireret af breve med invitation til forebyggelse/screening
for kræft.
Tidlig opsporing via de ”opsporingsredskaber”, som er udarbejdet for ældre
medicinske patienter, og som KL arbejder på at udbrede for ældre medicinske
patient.
Privatpraktiserende tandlæger får bedre mulighed for at henvise til
omsorgstandplejen
Tandsundhed skal indgå i de forebyggende hjemmebesøg, via medicinske
afdelinger og i den almindelige visitation af hjemmehjælpsmodtagere
Alle beboere på plejehjem og i plejebolig tilbydes automatisk ordningen, da de
jo allerede er visiteret og må forventes at have nedsat funktionsniveau
De økonomiske konsekvenser af ovenstående forslag er generelt beskedne – få
millioner kr.
Samlede økonomiske konsekvenser:
-
-
Transport og ledsagelse til omsorgstandpleje: ca. 30 mio. kr. årligt
Tandpleje-personale på plejehjem, medicinske afdelinger mv.: afhænger af
omfanget, men forsøgsordninger kan igangsættes inden for en ramme på 5-10
mio. kr.
Øvrige forslag skønnes at have beskedne økonomiske konsekvenser.
-
Ældre Sagen · Nørregade 49 · 1165 København K
Tlf.: 33 96 86 86 · Fax 33 96 86 87 · [email protected] · www.aeldresagen.dk
Gavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler · Giro 450-5050
Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392737_0004.png
15. juli 2014 • Side 4 af 6
Borgerrettigheder - kortere sagsbehandlingstid i Ankestyrelsen
Lige nu er den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for sager under lovgivning om sociale
forhold i Ankestyrelsen 43 uger, hvilket er langt over målsætningen på 26 uger i 2014
og 19 uger i 2016 og 2017. Det har givet kritik fra Statsrevisorerne: "Statsrevisorerne
beklager, at omstruktureringen af statsforvaltningerne har forringet betjeningen af
borgerne, især på grund af de stigende sagsbehandlingstider for klagesagerne"
(Statsrevisorernes rapport af 25. juni 2014). Da klagesager vedrørende sociale forhold
ofte er af meget stor betydning for borgerens daglige tilværelse er 43 uger uacceptabel
lang tid.
Der er ingen lovfastsatte tidsfrister for sagsbehandlingstiden. Det eneste lovkrav der er
på det sociale områder er i retssikkerhedslovens § 3, hvoraf ”hurtighedsprincippet”
fremgår. Herefter skal Ankestyrelsen behandle sociale klagesager så hurtigt som muligt
med henblik på at afgøre, om sagen skal stadfæstes, ændres eller hjemvises.
Ankestyrelsen har fået mulighed for at bruge 15 millioner kroner af sine opsparede
midler, svarende til 25 medarbejdere, hvilket skønnes at betyde, at der kan afsluttes
op til 5.000 sager mere end ellers. Der er 17.000 verserende sager, men trods
etablering af en ekstraordinær taskforce til at afvikle sagsbunkerne, er man fortsat
langt fra at være i mål.
Derfor foreslår Ældre Sagen,
at der afsættes yderligere 25 mio. kr. på finansloven for
2015 til at få afviklet sagspuklen. Denne afvikling skal ses som første skridt i retning af
at få fastsat en maksimal sagsbehandlingstid på 12 uger.
(Det kan bemærkes, at i Aftalen om en vækstpakke er der afsat midler til at nedbringe
sagsbehandlingstiden for erhvervsrettede myndighedsopgaver – miljøgodkendelser,
patentansøgninger mv. Dette udmærkede initiativ for erhvervslivet kunne således
suppleres med et tilsvarende initiativ for sociale sager fra borgerne).
Modernisering af tilskud til briller
Ældre Sagens Rådgivning hører fra mange borgere, der får meget små og nærmest
ubetydelige tilskud (ned til 100 kr. for en brille) på briller. I realiteten medfører nogle af
de gældende rabataftaler mellem kommuner og optikere på meget lave priser (få
hundrede kroner), at tilskud til briller reelt er fjernet. Der er dog meget forskellige
prisaftaler – og dermed tilskud - fra kommune til kommune: fra ca. 100 til ca. 1.500 kr.
Der gives kun tilskud til briller med læsefelt – og det er en forældet type briller, som
bl.a. ikke er egnet til ude-aktiviteter, dagligdags gøremål mv. Briller med læsefelt
produceres stort set ikke længere. I dag er en ”brugbar” brille i langt de fleste tilfælde
med glidende overgang.
Ældre Sagen foreslår,
at reglerne for tilskud ændres, således at der kan gives tilskud til
brille af en tidssvarende kvalitet, dvs. en ”brugbar brille” med flerstyrkeglas.
Det skønnes, at udgiften ved moderniseringen af brilletilskuddet er på ca. 45 mio. kr.
årligt.
Ældre Sagen · Nørregade 49 · 1165 København K
Tlf.: 33 96 86 86 · Fax 33 96 86 87 · [email protected] · www.aeldresagen.dk
Gavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler · Giro 450-5050
Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392737_0005.png
15. juli 2014 • Side 5 af 6
Effektivisering af ordningen med lån til betaling af ejendomsskatter til
pensionister - staten/Udbetaling Danmark overtager administrationen
Der er ikke offentliggjort præcise tal for, hvor stort et beløb kommunerne har udlånt til
pensionister betaling af ejendomsskatter og tilskrevne renter, ligesom der ikke findes
tal for antallet af låntagere eller kommunernes tab på evt. misligholdte lån.
Renten på lån til betaling af indefrosne ejendomsskatter fastsættes en gang årligt.
Lånet svarer på denne måde til et F1 lån. Renten på lån til betaling af indefrosne
ejendomsskatter er imidlertid markant højere end renten på F1-lån, og har været det
siden ændringen af renten til såkaldt markedsrente.
Renten på lån til betaling af ejendomsskatter er også højere end omkostningen på et
F1-lån, når man tager højde for udgift til tinglysning og bidrag til realkreditinstituttet.
Hvis kommunerne ikke opnår en fortjeneste ved at yde lån til pensionister, må det
enten skyldes en dyr administration eller betydelige tab. På trods af, at
realkreditinstitutterne opnår en fortjeneste ved at yde F1-lån til en lavere pris end
kommunerne låner ud til, forlyder det fra kommunerne, at de ikke tjener på ordningen.
Det foreslås derfor
at effektivisere administrationen af ordningen ved at lade den
overgå til staten/Udbetaling Danmark. Staten har endnu lavere
finansieringsomkostninger end kommuner (og almindelige realkreditlånere). Samtidig
kan lån til betaling af ejendomsskatter med fordel centraliseres, fordi tinglysningen er
digitaliseret og adgangen til lån er objektiv. Det er netop denne type opgaver,
Udbetaling Danmark er oprettet til at udføre. Der må derfor forventes opnået en
administrativ besparelse ved at lade Udbetaling Danmark overtage opgaven.
Besparelsen kan evt. anvendes til at nedsætte renten på indefrysningslånene.
Ophævelse af aldersgrænsen på 65 år for merudgiftsydelse
(handicapkompenserende ydelser)
Kommunerne kan yde dækning af nødvendige merudgifter ved forsørgelse til personer
mellem 18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Formålet med
ydelsen er at medvirke til, at en person med varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne og dennes familie kan leve så normalt som muligt på trods af den
nedsatte funktionsevne. Ydelsen kan bl.a. dække udgifter til diætkost til
insulinkrævende diabetikere og merudgift til glutenfri kost til ansøgere med cøliaki.
Sidstnævnte udgør en væsentlig del af modtagergruppen.
Merudgiftsydelsen ophører, når man opnår ret til folkepension. Merudgifterne ophører
imidlertid ikke. Samtidig vil den gruppe, der modtager ydelsen, typisk slet ikke eller
kun i beskedent omfang have optjent supplerende pensioner (netop på grund af deres
handicap), og har derfor små indkomster. Udgifterne kan derfor tynge deres budget
ganske betydeligt. I gennemsnit får modtagerne af merudgiftsydelsen godt 20.000 kr.
pr. år til dækning af merudgifterne. En del af udgifterne – men langt fra dem alle – vil
evt. for pensionister kunne dækkes af helbredstillægget. Der skal naturligvis ikke kunne
gives ”dobbeltdækning” af udgifterne.
Ældre Sagen · Nørregade 49 · 1165 København K
Tlf.: 33 96 86 86 · Fax 33 96 86 87 · [email protected] · www.aeldresagen.dk
Gavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler · Giro 450-5050
Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1392737_0006.png
15. juli 2014 • Side 6 af 6
Det foreslås på ovenstående baggrund, at retten til ydelsen bevares efter overgangen
til folkepension – evt. gradueret efter den personlige tillægsprocent, således at det kun
er pensionister med beskedne indkomster, der kan bevare tillægget. Det skønnes, at
ca. 200-250 personer pr. årgang modtager merudgiftsydelsen. Merudgiften skønnes til
ca. 4-5 mio. kr. årligt pr. årgang, der bevarer ydelsen efter folkepensionsalderen.
Efterhånden som flere årgange får ret til ydelsen som folkepensionister vil
merudgifterne stige, og kan skønsmæssigt nå op på i størrelsesordenen 40-50 mio. kr.
årligt.
Ældre Sagen · Nørregade 49 · 1165 København K
Tlf.: 33 96 86 86 · Fax 33 96 86 87 · [email protected] · www.aeldresagen.dk
Gavebeløb til Ældre Sagen kan fratrækkes efter gældende skatteregler · Giro 450-5050
Protektor: Hendes Majestæt Dronning Margrethe II