Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 307
Offentligt
1391189_0001.png
Fra:
[email protected]
[mailto:[email protected]]
Sendt:
10. august 2014 17:34
Til:
[email protected]
Cc:
[email protected];
Linda Kubasiak Johansen; Gro Iversen;
[email protected]; [email protected];
[email protected];
'Rene Nielsen DR Nyheder'
Emne:
Principsag - Sagsbehandlingstider i Ankestyrelsen og overholdelse af EU menneskerettighederne
artikel 6 i forhold til retslig prøvelse INDENFOR RIMELIG TID
Til Ankestyrelsens Direktion,
Kopi:
Socialministeren
Folketingets Socialudvalg
Folketingets ligestillingsudvalg
Folketingets medlemmer
Ombudsmanden
Pressen
PRINCIPSAG
Det er i Folketingets socialudvalg oplyst at Ankestyrelsen har gennemsnitlige sagsbehandlingstider på 8.6
måneder, hvortil kommer ofte længere sagsbehandlingstider i alvorlige børne- og socialsager, hvor der kan
være tale om fejlbehandling f.eks. om et barns bopæl og forældremyndighed. Den europæiske
menneskerettighedskonvention foreskriver samtidig, at der skal være mulighed for retslig prøvelse af
borgerlige rettigheder INDENFOR RIMELIG TID.
Artikel 6
Stk. 1. Enhver har ret til en retfærdig og offentlig rettergang
inden en rimelig frist
for en uafhængig og
upartisk domstol, der er oprettet ved lov, når der skal træffes afgørelse enten i en strid om hans borgerlige
rettigheder og forpligtelser eller angående en mod ham rettet anklage for en forbrydelse. Dommen skal
afsiges i et offentligt møde, men pressen og offentligheden kan udelukkes helt eller delvis fra
retsforhandlingerne af hensyn til sædeligheden, den offentlige orden eller den nationale sikkerhed i et
demokratisk samfund, når det kræves af hensynet til mindreårige eller til beskyttelse af parternes privatliv,
eller under særlige omstændigheder i det efter rettens mening strengt nødvendige omfang, når offentlighed
ville skade retfærdighedens interesser.
Foreningen Far skal på denne baggrund spørge:
1.
2.
Hvad er Ankestyrelsens juridiske definition af rimelig tid?
Finder Ankestyrelsen at der sker overholdelse af den europæiske menneskerettighedskonvention
artikel 6 i forhold til de borgerlige rettigheder om retslig prøvelse INDENFOR RIMELIG TID i børns
samværsager og socialsager generelt?
På hvilket konkret juridisk grundlag finder Ankestyrelsen at dette er tilfældet?
Er det korrekt at Ankestyrelsen ikke oplyser borgerne om muligheden for retslig prøvelse? … hvor står
det i givet fald?
Hvem skal forældre og borgere som i givet fald er uenige med Ankestyrelsen anlægge retslig sag imod
med angivelse af juridisk kontaktadresse?
Finder Ankestyrelsen at teksten som er anført i forældreansvarsloven §41 om klagemuligheder er klar
og fyldestgørende for forældre og borgere jfr. nedenstående?
3.
4.
5.
6.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1391189_0002.png
7.
Vil Ankestyrelsen i samarbejde med Socialministeriet foranledige at sager om børns
forældremyndighed, bopæl og samvær indenfor rimelig tid kan prøves retsligt og lave lovændringen om
der skete i 2012 i forhold til behandling af børns samværssager i Danmark?
8. Hvordan og vil dette i givet fald ske konkret?
Klage m.v.
§ 41.
Statsforvaltningens afgørelser efter denne lov kan påklages til social- og integrationsministeren, jf.
dog stk. 2-4.
Stk. 2.
En klage over en midlertidig afgørelse om forældremyndighed eller barnets bopæl efter § 26
eller en afgørelse om ændring heraf efter § 30 afvises, hvis sagen om forældremyndighed eller barnets
bopæl er indbragt for retten efter § 40.
Stk. 3.
Afgørelser efter § 37, afgørelser om at afvise en anmodning om ændring af forældremyndighed
eller barnets bopæl efter § 39, stk. 1, afgørelser efter § 40, stk. 1 og 2, afgørelser om at imødekomme
en anmodning efter § 40, stk. 3, og afgørelser om afvisning af at behandle en sag om
forældremyndighed eller barnets bopæl efter § 46, stk. 2, jf. stk. 1, kan ikke påklages.
Stk. 4.
Den forælder, der ikke har forældremyndigheden, kan påklage en afgørelse efter § 23, stk. 2, til
statsforvaltningen. Dette gælder dog ikke afgørelser truffet af sundhedsvæsenet. Statsforvaltningens
afgørelse kan ikke indbringes for højere administrativ myndighed. Social- og integrationsministeren kan
dog efter anmodning optage en sag til behandling, når det skønnes, at den har principiel eller generel
betydning.«
Link:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=81462
http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/05/20/190448.htm
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=141905
Med venlig hilsen
Jesper Lohse, Landsformand
Foreningen Far
Mobil 26229730