Her får du to historier. Så kan du sammenligne og vurdere om der er en af disse der er bedre end den
anden.
Historie 1.
Kvinde 55 år pædagog lærer forettningsuddannet. I dag på Arbejdsmarkedsydelse.
Historie 2
Kvinde 55 år arbejder som lærer på en skole.
Hvordan er disse to kvinder endt hver sit sted. Forklaringen følger her:
Kvinde 1
Adopterer i 1999 to børn
–
bliver senere skilt og
bliver dermed enlig forsørger.
Datteren er ikke normalt fungerende, hendes liv
har bevirket at hun ikke deltager aktivt i livet.
Skolepsykologen finder at hun scorer 0 i alle
tests, fordi hun ikke svarer på hans spørgsmål.
Kvinden vælger at varetage sin forælderrolle og
datteren bor hjemme.
I 2012 vælger moderen at datteren skal på
efterskole for unge med særlige behov.
I 2013 optages datteren på Asserbølgård
Kostskole.
Undervejs har kvinden måttet skifte erhverv for
at finde arbejdstider der er i overensstemmelse
med datterens behov
–
blev meritlærer, men
arbejdslivet er underlagt datterens
funktionsevne. Alle aktiviteter efter kl. 15.30 er
afhængige af om datteren kan deltage eller om
der findes relevant pasning.
Ved sygdom, mødevirksomhed, undersøgelser
eller andet forventes det at forældrene deltager
og er aktive.
Det er svært at finde et arbejde der accepterer
disse vilkår. Fx brugte familien hvad der svarer til
en hel arbejdsuge på at undersøge og opsøge
forskellige opholdssteder til pigen efter afslutning
af 10 år i specialklasserækken. For øvrigt uden at
lærerne følte de havde undervist hende.