Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 276
Offentligt
1383036_0001.png
KirKens Korshær i København
Årsberetning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0002.png
ÅRSBERETNING
indhold
Indledning - Bevægelse
Byarbejdet, Christianshavn
Det Sociale Hjælpearbejde i Nordvest
Sct. Nicolai Tjenesten
Kompasset
Mariatjenesten
Fedtekælderen
Varmestuen, Istedgade 100
Varmestuen, Stengade 40
Kvindenødherberget
Kirkens Korshærs Herberg
Kirkens Korshærs Natcafé
Om Kirkens Korshær
Støt Kirkens Korshær
Teksterne er forfattet af det enkelte arbejdssted
Udgivet af Kirkens Korshær - maj 2013
Redaktion: Ingrid Flye, Annemette Nyfoss,
Michael Wulff, Sara Nørholm og
Helle Christiansen (ansvarshavende).
Layout: Andebyreauet
Tryk: Vester Kopi
Oplag 1000
Foto: Vibeke Lind
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0003.png
indledning
Kirkens Korshærs arbejde i København er
mangfoldigt og forskelligartet: Der er forskel
på at være en varmestue, et rådgivningstilbud,
et herberg eller en samtaletjeneste. Men der
er også meget, der er fælles for arbejdet, og
formålet med denne årsberetning er at give
et indtryk af og gøre opmærksom på Kirkens
Korshærs samlede arbejde i København.
Et fællestræk er, at de mennesker, der bruger
Kirkens Korshærs tilbud, på hver deres måde
er i bevægelse. Og ’bevægelse’ er derfor
temaet for de beskrivelser af arbejdet, der er
samlet her.
Årsberetningen indeholder derudover en
beskrivelse af de forskellige arbejdssteder og
en oversigt over tilbuddene med adresser,
åbningstider og en angivelse af, hvor mange
mennesker, der går og kommer – hver uge.
Bevægelse
Bevægelse. Fordi Kirkens Korshærs brugere hele tiden er i bevægelse
hen imod noget andet, og fordi vi som mennesker hele tiden bliver
bevæget i et forhold mod hinanden og fra hinanden i et forsøg på at inde
løsninger på de udfordringer, som vi står i.
Som det formuleres fra Sct. Nicolai Tjenesten, så er det kontinuitet og
kontakt, der fremmer, at en begrænset og fastlåst dagligdag bliver til et
liv med nye muligheder. Og fra Herberget i Hillerødgade tilføjes det, at
livet på gaden er usigeligt hårdt og netop stiller store krav til bevægelse:
Man skal inde stedet med de næste stoffer, og man skal inde nye
metoder til at tjene penge til sit misbrug. Man skal også kunne bevæge
sig i et miljø, hvor alle er på vagt over for hinanden, og i en verden, hvor
ingen vil forstå de problemer, man kæmper med.
Der fortælles fra Nødherberget, at kvinderne kommer fra hele verden,
og situationen i Fedtekælderen beskrives som en transithal: Her sidder
migranterne som rejsende med poser og pakkenelliker, der venter på en
mulig afgang. De kommer med håbet om et lønnet job, men ender som
hjemløse og laskeindsamlere, der roder i skraldespande.
Som medarbejdere bevæges og udfordres vi dagligt. Som det udtrykkes
fra Mariatjenesten er det provokerende lidt, vi gør – men der er ingen
grænser for, hvad vi står klar til.
Tag godt imod disse beretninger, og lad jer bevæge!
Ingrid Flye
Annemette Nyfoss
Michael Wulff
Foto: Vibeke Lind
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0004.png
Christianshavn
Kirkens Korshærs Byarbejde,
K
irkens Korshærs Byarbejde i Torvegade eller ’Genbrug-
sen’, som alle kalder os, er et hus i konstant bevæ-
gelse. Vi har de sidste 20 år bevæget os fra at være en
genbrugsbutik med en ganske lille kaffestue til at være et hus,
der hver dag har besøg af over 100 mennesker i alderen 0-95
år. Vi rummer i dag både genbrugsbutik, varmestue, børnecafe
og lektiecafe, og vi har enkelte brugere, der er 3. generation,
som benytter vores tilbud.
I varmestuen er over halvdelen af vores gæster migranter, en
bevægelse i brugergruppen, der er sket over de sidste par år.
Det giver mange positive oplevelser at få gæster, der kommer
langvejs fra, men det kan også give anledning til frustration,
frygt og vrede blandt de brugere, der før havde alle varmestu-
ens rum til deres rådighed. Vi må hver dag håndtere de udfor-
dringer, det giver, at racismen og intolerancen får frit spil hos
en gruppe brugere, der selv er klemt og har det dårligt. Vi har
fuld forståelse for, at det kan være svært at forstå, at disse nye
brugere får så meget plads, og at de er ligeså velkomne som
alle andre.
Personalet bruger meget tid på at opdrage, vejlede og mægle
brugergrupperne imellem – til tider er det op ad bakke, men
med vedholdenhed og stædighed lykkes det heldigvis for det
meste at inde plads og rum til de leste. På trods af diverse
udfordringer oplever vi, at hverdagen glider nemt og med en
rar og hyggelig stemning. De leste inder deres plads, men
enkelte forlader stedet i vrede og frustration og vælger andre
græsgange. Vi er dog aldrig i tvivl om, at alle er velkomne, og
at det aldrig må blive hudfarven, sproget eller den religiøse til-
knytning, der afgør, om man er velkommen i varmestuen eller ej.
I Børnecafeen ser vi et stigende antal mødre (og enkelte fæ-
dre), der opsøger os og har brug for rådgivning, omsorg og
støtte til at klare tilværelsen som enlig forsørger. Hos os inder
de et netværk, og det er af stor vigtighed for dem at have no-
gen at dele de små og store ting i hverdagen med. Mødrenes
største problemer er økonomien og ensomheden i rollen som
mor, og medarbejderne i børnecafeen bruger meget tid på at
lytte og vejlede.
Ferieturene er en årlig begivenhed, der bliver set frem til med
stor glæde og forventning, for børnene vokser op med hinan-
den og mødes også til vores aftenspisninger. I år går sommer-
turen til Bornholm og efterårsturen til Gråsten. Uger med leg,
god mad, hyggelige stunder og mulighed for at møde nye
kammerater – og ikke mindst at kunne vende hjem med ferie-
oplevelser, som man kan dele med klassekammeraterne efter
sommerferien.
Lektiecafeen åbnede i 2011 og er blevet et veletableret tilbud.
Her kommer børn fra 1. klasse til og med 3. g. Lektiecafeens
frivillige er unge universitetsstuderende, der yder lektiehjælp
på et højt fagligt niveau. Lektiehjælpen spænder fra læsning i
første klasse til matematik på A-niveau i 3. g. Eleverne ser de
frivillige som rollemodeller og synes, at det er sejt at have stu-
derende fra medicin, statskundskab, psykologi og matematik til
at hjælpe med lektierne.
Lektiecaféen. Modelfoto: Flemming Pless
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0005.png
Kirkens Korshærs Sociale Hjælpearbejde,
nordvest
K
irkens Korshærs sociale arbejde på Drejervej er præget
af vores placering i et byområde, hvor der bor mange
forskellige nationaliteter og mange sårbare og udsatte
børn og voksne, som kæmper med følgerne af komplekse soci-
ale forhold og fattigdom. Derfor har det sociale arbejde udviklet
sig til en vifte af tilbud med omdrejningspunkt i en helheds-
orienteret indsats.
I varmestuen Hotel Jens tilbyder vi billig morgenmad og varm
mad seks dage om ugen. Omkring 40 mennesker med hver
deres særlige livsfortælling besøger os alle dagene, mens
mange kigger forbi en gang imellem. Vores kok sørger for, at
maden er sund og velsmagende, og vores andre ansatte og
frivillige er til rådighed for samtale, rådgivning og anden hjælp,
f.eks. betjening af pc og kontakt til myndighederne. Ind imellem
bliver der også tid til et slag kort og en tur i byen.
Tøjuddelingen har åbent ire dage om ugen. Kvinder, mænd
og børn, der er afhængige af de små overførselsindkom-
ster, kan her få udleveret pænt og moderne tøj. Ansatte og
frivillige med lair for tøj og mennesker står for en respektfuld
personlig betjening, så brugerne så vidt muligt får tilgodeset
deres ønsker og behov. Samtidig får brugerne mulighed for
at tale om livet. Mødet med brugerne i tøjuddelingen er ofte
vejen til øvrige tilbud, som bl.a. kan være støttende samtaler,
rådgivning, netværksgrupper for kvinder og børnearbejdet om-
kring Den røde Drage. Sideløbende har vi også en omfattende
aktivitet med indsamling og salg af genbrug af tøj, ting, bøger
og møbler.
Den røde Drage på vej ud i byen. Foto: Kirkens Korshær
Der er røre i Den røde Drage
… når den er fyldt med glade børn i livlig aktivitet,
eller når den kinesiske lampe i bagruden taktfuldt
bevæger sig fra side til side, mens Dragen kører
på vejen. Den røde Drage er nemlig en camp-
ingvogn, som billedkunstneren Olga Reilly smukt
har dekoreret med en rød drage. Samtidig er Den
røde Drage også navnet på det projekt, som vi i
samarbejde med Janne Kjærsgaard fra Heksen,
børne- og dukketeaterværksted på Nørrebro og
med støtte fra Arnes Børne- og Ungdomsfond,
igangsatte tilbage i 2007. Projektet har til formål at
tilbyde sociale og kulturelle aktiviteter for særligt
sårbare, udsatte og traumatiserede børn.
På drageturene tilbyder Janne Kjærsgaard, tillige
med en gruppe dygtige dragepassere, et stort
repertoire af talenter, materialer, fortællinger og
aktiviteter, som altid er tilpasset børnenes behov.
Gennem teater, leg, røverhistorier m.m. skaber
dragefolkene sammen med børnene et frirum fra
en ofte barsk og belastende hverdag og tilbyder
børnene positiv opmærksomhed og en oplevelse
af succes.
I 2012 har Dragen bl.a. besøgt kvinde-krisecen-
trene i København og Helsingør, Rigshospitalet
og udvalgte steder i lokalområdet. I et særskilt
projekt har Dragen desuden sat røre i mange
børn rundt om på Bornholm. Igen i 2013 er Den
røde Drage i bevægelse i Storkøbenhavn, og
som noget nyt er den også åben en lørdag om
måneden på Drejervej for børn og familier med
kontakt til Kirkens Korshærs Sociale Hjælpe-
arbejde.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0006.png
sCt. niColai tjenesten
S
ct. Nicolai Tjenesten er den ældste samtaletjeneste i
Danmark. Hver eneste dag og nat siden oprettelsen i
september 1957 har tjenesten givet mulighed for ano-
nym samtale for enhver, der har brug for det. Der har i alle
årene været åbent hver eneste dag året rundt fra ni morgen til
tre nat på hverdage og fra 13 til tre nat på helligdage.
Det har kun kunnet lade sig gøre, fordi mange forskellige frivil-
lige med meget forskellige forudsætninger gennem årene har
været med i arbejdet og givet af deres tid og opmærksomhed til
de mange – også meget forskellige – mennesker, der benytter
Nicolai Tjenesten.
Man kan henvende sig både telefonisk og personligt. Oprindelig
var de leste henvendelser personlige, men ret hurtigt var de
telefoniske henvendelser i overtal. I dag er kun omkring tre af
de dagligt 74 henvendelser personlige. Tjenesten tilbyder en-
hver, der har brug for det, en lyttende accepterende samtale.
Nogle gange kan det hjælpe videre frem – enten ved at den
anden ser sin situation klarere, eller ved at der oplyses om sam-
fundets øvrige hjælpemuligheder. Andre gange er det vigtigste
lettelsen ved at vide sig hørt af et menneske med tid, ro og
indlevelsesevne. Nogle kontakter Nicolai Tjenesten, fordi det er
et folkekirkeligt arbejde, hvor samtalen kan afsluttes med bøn
og velsignelse.
Brugerne af Nicolai Tjenesten er meget forskellige. Vi møder
dem, der ikke har økonomiske problemer, og dem der lever på
gaden. Vi taler med den, der har venner og familie, og med den,
der er helt alene. Mange af brugerne er ensomme, mange er
sårbare og psykisk skrøbelige, nogle er svært psykisk syge. Og
så benyttes tjenesten af dobbelt så mange kvinder som mænd.
Emnerne for samtalerne kan spænde vidt: fra selvmordstanker
og eksistentielle problemer over familieproblemer til behovet for
blot at have nogen at tale med om et eller andet, for at høre sin
egen stemme.
Den paradoksale lov om forandring
Formålet med Nicolai Tjenesten er at give mulighed for, at ingen
behøver gå alene med sine sorger og bekymringer. Det kan
lyde af så lidt, men for den, der ingen har at tale med, kan det
være ganske meget, at der er en anden at fortælle til; det kan
betyde alverden, at man føler sig hørt og forstået. Det er vigtigt
at holde fast i dette helt enkle formål. For gør vi det: møder vi
den anden uden planer om at forandre eller lytte, men bare
med ønsket om at være til stede og tale om det, der er vigtigt
for den anden, så sker der noget. Ofte er det ikke de store æn-
dringer, men en hjælp til at holde ud i en hård virkelighed, en
forvisning om ikke at være helt ukendt og alene med det, der er
svært. Andre gange kan vi efter års kontakt se, at den, vi synes,
var fastlåst i en meget begrænset dagligdag, har bevæget sig,
har fået et bedre liv med lere muligheder. Og så er der også
de situationer, hvor den anden inder sin vej efter blot en enkelt
samtale. I alle tilfælde er det vigtigt at huske den paradoksale
lov om forandring, der lyder: ”Ingenting bliver anderledes, før
du accepterer, at det er, som det er ”. At blive hørt og set og få
mulighed for at sætte ord på sin situation kan være det første
skridt til at bevæge sig i anden retning.
Foto: Vibeke Lind
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0007.png
Kompasset
K
ompasset åbnede på Frederikberg den 7. januar 2013
som en rådgivningstjeneste for hjemløse migranter
uden registrering i Danmark, dvs. personer uden for
eksempel udlændinge- eller CPR-nummer. I Kompasset hjælp-
er vi de rådsøgende med at navigere i det danske samfund,
særligt i forbindelse med adgang til arbejdsmarkedet og infor-
mation om rettigheder og registrering.
Kompasset drives af to medarbejdere, som organiserer og
vagtsætter de fagstærke, lersprogede frivilligrådgivere. Til-
sammen taler de ti sprog og repræsenterer en mangfoldig
gruppe med en hverdag som jurastuderende, sosu-assistent,
journalist, socialrådgiver, pensionist eller antropolog. De fri-
villige kaster sig beredvilligt over komplekse problemstillinger,
og hver løst opgave er også en læreproces, hvor alle bliver
klogere.
Kompasset er ikke en varmestue, men omgivelserne er rare
og inviterende. De rådsøgende kan få kaffe, te og/eller en skål
suppe, og under besøget kan de låne computer, bruge Skype,
fotokopiere/printe, oplade mobilen, samt få opbevaret penge
og værdipapirer i alåste skabe.
Rådgivningen har åbent tre dage om ugen tre-ire timer ad
gangen. Der kommer mange forskellige mennesker ind ad
døren, men fælles for dem alle er en målrettet forespørgsel,
der bl.a. omhandler information om arbejdstilladelse, opret-
telse af bankkonto, registrering, sager om arbejdsretlige kræn-
kelser og muligheder for hjemrejse. Hverdagen er desværre
præget af mange nedslående rådgivninger, men de skuffende
beskeder bliver givet grundigt og på en omsorgsfuld måde.
De daglige medarbejdere i Kompasset
Et liv i transit
I Kompasset møder vi mennesker fra hele verden, der alle søger
et bedre liv, end det de har forladt. Som en følge af EU-udvidelsen
mod øst og senest den økonomiske krise, hvor jobsøgende be-
væger sig fra syd mod nord, er et stigende antal udenlandske
migranter det seneste tiår begyndt at søge til Danmark. Det har
skabt et stort pres på varmestuer og natcaféer, hvor medar-
bejderne oplever en storm af spørgsmål, om hvordan og hvor
man kan søge arbejde? Hvor kan man sove? Hvordan anskaf-
fes et skattekort eller et ’yellow card’? Hvor henvender man sig,
hvis alle ens papirer er blevet stjålet?
Brugerne i Kompasset er overvejende EU/EØS-borgere som
i kraft af arbejdskraftens frie bevægelighed har ret til at være
i Danmark og søge arbejde. Men der kommer også en del
vestafrikanere, som har arbejdstilladelse i sydeuropæiske
EU-lande, og som derfor kan rejse rundt i EU en begrænset
periode. For de leste er det en omlakkende, bekymringstyn-
get tilværelse, og mange har været på farten længe, mens
andre først lige er begyndt. Vi oplever et stort low blandt de
søgende arbejdsmigranter, der ofte rejser videre eller væk efter
få måneder. Der er dog ingen tegn på, at der bliver færre fat-
tigdomsmigranter, og desperationen og usikkerheden er stor.
Kompasset er indrettet med gengrugsmøbler og hjemmestrikkede tæpper. Fotos: Jeanne Kornum
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0008.png
mariatjenesten
M
ariatjenesten har til huse i Mariakirken, som ligger
i Istedgade på Vesterbro i København. Mariatjen-
esten er et opsamlingssted for mennesker, som ikke
har andre steder at være.
I dag møder vi mange udenlandske migranter, mennesker der
søger nordpå i håb om at inde et arbejde. Mange kommer
fra Rumænien. I Mariatjenesten kan de inde varme og hvile,
mens de venter på, at tilværelsen åbner sig for dem. Derud-
over ser vi mennesker med misbrug, kvinder fra gaden, og
andre som på den ene eller anden måde er opgivet, overset,
overlødiggjort eller set skævt til.
Mariatjenesten består af en afdelingsleder og tre assistenter og
en halvtids korshærspræst, som i sin funktion af korshærspræst
også er leder af Mariatjenesten. Foruden de faste medarbej-
dere er der til Mariatjenesten knyttet 50-60 frivillige.
Mariatjenesten er åben alle hverdage fra kl. 12 til 16 og fra kl.
19.30 til 23. Lørdag og søndag fra kl. 19.30 til 23. Søndag kl.
19.30 er der Korshærsgudstjeneste med efterfølgende kirke-
kaffe. Første onsdag i måneden kl. 12 fejrer vi nadver ude på
kirkepladsen med efterfølgende suppe. Derudover er der åbent
kirkerum med stille musik hver torsdag aften.
Inden for Mariatjenestens åbningstider står døren åben for alle,
der kigger forbi. I hver åbningstid er der tre eller ire medarbej-
dere, som er der for at tage godt imod den, der kommer ind ad
døren. Man kan købe en kop kaffe til to kr., og fra de omkring-
liggende hoteller får vi nogle gange brød, som vi serverer gratis
med smør. Vi har ekstra tøj, hvis der er én, som akut står og
mangler varmt eller tørt tøj. Endelig har vi et vaskerum, hvor
man kan klare det fornødne: en hurtig barbering, børste tænder,
vaske hænder eller få renset et sår. Vores vigtigste rolle er dog
at tage godt imod de mennesker, der kommer ind ad vores dør,
og at have tid og ro og evne til at møde dem i øjenhøjde – også
når de ligger ned.
Gud, du er for meget – nu også fremmed
Du ligger der velfriseret i din pæne jakke og gode sko og sover –
på et stengulv i en kirke. Du kommer – og så lægger du dig. Det
er det første, der sker. Når vi åbner, står du der, du spørger efter
et underlag, får det og lægger dig hen. Tre timer efter vækker
vi dig, du lægger din madras tilbage, vasker dit ansigt, barberer
dig og vasker dine hænder, og stille går du ud ad døren igen.
Hver dag, mange dage. Hvorfor er du så træt, når du kommer?
Hvor mon du tager hen bagefter? Vi ved ikke så meget om dig.
Men du er venlig – nogle gange lidt for venlig, tænker vi, ja – og
også lidt for pæn. Vi er jo et sted, der er blandt de værste. Der
hvor man lugter og råber højt, siger man. Men ingen af delene
kan vi kende dig på. Derimod kommer du til os og spørger,
om du må hvile dig. Det er så provokerende lidt, vi gør. Vi står
med alle vores talenter. Sjælesorg, konlikthåndtering, sårpleje,
en god samfundsdiskussion, ja selv et godt skænderi tager vi
gerne. Der er ikke grænser for, hvad vi står klar til. Men du
kommer bare – spørger efter et liggeunderlag og sover, til vi
lukker igen.
Foto: Vibeke Lind
I Matthæusevangeliet kapitel 25, vers 35 står der: Jeg var fremmed, og
I tog imod mig”. Andet beder du ikke om. Nu kender vi dit ansigt. Du
gemmer dig derinde i lokken af mænd, der kommer til Danmark som
fremmede. Vi kender ikke meget til dig, men vi har set hinanden. Sådan
rigtig set. I kirkens små kroge tilbringer vi timer sammen dag ud og dag
ind. Stadig uden at tale meget sammen, men vi er her, og du er med os.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0009.png
FedteKælderen
F
edtekælderen er smukt beliggende ud til Christians-
havns kanal. Siden 1960 har varmestuen boet gratis
til leje i kælderen af menighedshuset, Stanleys Gaard.
Fedtekælderen har således et tæt samarbejde med de to lokale
kirker, Vor Frelsers og Christians Kirke. Fedtekælderen ik sit
navn, fordi der i gamle dage blev serveret te og fedtemadder til
13 øre i varmestuen.
Fedtekælderen er en dagvarmestue for udsatte mennesker,
som har brug for et fristed. Et helle, hvor man kan puste ud og
komme til hægterne, inden man igen skal ud og møde samfun-
dets krav om normalitet og effektivitet. Det er koldt derude, og
det er et hårdt liv at være ’udenfor’. Fedtekælderens vigtigste
opgave er at invitere dem, der er udenfor, indenfor. Lige så
vigtigt er det dog, at brugerne føler sig velkomne, når de er
kommet ind: at varmestuen opleves som et trygt og hyggeligt
sted at være. Derfor holdes der en god tone, der er duge på
bordene og hjemmegjorte billeder på væggene.
I Fedtekælderen kan brugerne få en at tale med og hjælp til
alt lige fra at få syet en knap i til fængsels- og hospitalsbesøg,
hjælp til at få genoptaget kontanthjælp eller til at beholde lej-
ligheden. Her ud over dækkes basale behov som varme, mad,
hvile og bad. For at gøre hverdagen mere farverig tilbydes med
hjælp fra frivillige også malehold, svømning, udlugter og som-
merlejre
stået renovering, der bl.a. har givet et hvilerum med 10 pladser.
Åbningstiderne er ændrede, så Fedtekælderen nu åbner kl. 7
de leste morgener. Det har der vist sig at være et stort be-
hov for – især hos dem som opholder sig udenfor om natten;
det er tiltrængt at komme indenfor og få serveret en varm skål
havregrød på et tidspunkt, hvor byen ellers kun lige er ved at
vågne op.
Mange nødstedte mennesker med forskellige kulturelle og
sociale baggrunde og problematikker passerer igennem
Fedtekælderen og varmer sig i kortere eller længere tid. En stor
del er på gennemrejse og bevæger sig fra sted til sted i søgen
efter bedre muligheder. Fedtekælderen fungerer for disse men-
nesker som et sted at mellemlande – en slags transithal. Her
sidder de rejsende med deres poser og pakkenelliker og venter
på en mulig afgang. Ofte efter et kortere bekendtskab vinkes
der farvel og ønskes god vind på rejsen.
Andre er på en mere langvarig gennemrejse og kommer i
Fedtekælderen over længere tid. Varmestuen fungerer her som
en slags dagligstue, hvor der læses avis, spises mad og drik-
kes kaffe. Her får medarbejderne mulighed for at følges med
de enkelte et længere stykke ad vejen og lære dem bedre at
kende.
På et mere formelt plan opnåede Fedtekælderen i efter-
året 2012 at blive akkrediteret efter Akkreditering Danmarks
kvalitetsstandard. Det har været en længerevarende proces,
som har skabt læring og givet varmestuen et kvalitetsløft.
Fedtekælderen som transithal
Fedtekælderen har i løbet af det sidste år været i bevægelse
på mange planer. Varmestuen er genåbnet efter en velover-
Røde duge i Fedtekælderen. Foto: Vibeke Lind
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0010.png
Varmestuen,
istedgade 100
V
armestuen i Istedgade 100 har eksisteret siden 1976,
hvor daværende leder af Mariatjenesten, Jens Aage
Bjørkøe ville have et sted til overnatning i ire timer,
når de lukkede. Klientellet har skiftet ansigt mange gange i
de forløbne år: fra misbrugere, psykisk syge, ensomme og nu
migranter fra Østeuropa. Migranterne kommer til vores land
med drømmen om arbejde og et bedre liv – en drøm, der bliver
skiftet ud med titlen: varmestuebruger og hjemløs. I stedet for
et godt lønnet job, bliver laskeindsamling og roden i skralde-
spande deres erhverv. Hos os får de fem timers hvile fra en
stresset hverdag og et godt måltid mad.
Vi har besøg hver dag af imellem 70-90 mennesker i alderen
18-92 år. Der har været og er stadig kontroverser med naboer
pga. de mange, som står og ryger på gaden. Vi prøver at
imødekomme klagerne med åbent sind og følge op på dem ved
som medarbejdere at være synlige uden for varmestuen. Vi har
en aftale med det lokale politi om, at fortovet skal holdes åbent,
så forbipasserende ikke bliver generede.
I det forløbne år har vi holdt forskellige fester for vores brugere
for at kunne give dem en dejlig oplevelse i deres svære liv.
Også i år tager vi på sommerlejr, og sammen med Mariatjen-
esten har vi holdt fest med rumænsk tema og fastelavnsfest.
Der er til stor glæde både for brugere og medarbejdere. Dans
er også bevægelse!
En strøm af mennesker
Varmestuen i Istedgade bevæger sig hele tiden frem og til-
bage med en stadig strøm af mennesker, som har behov for
mad, hvile, en snak og et par timers velfortjent søvn. Strøm-
men af mennesker stopper ikke, de kommer på hverdage og
helligdage i regn, sne og solskin.
Vi har en åben dør, som betyder, at vi tager imod alle uan-
set religion og nationalitet. Det gør arbejdet afvekslende: rigt
og besværligt. Besværligt pga. sprogforviklinger og forskellig
mentalitet. Rigt, fordi det for eksempel fejres med blomster og
chokolade, når medarbejderne fylder år. Vi ved ikke, om det
bliver en dag med glade eller stressede mennesker. Om det
bliver en dag med politibesøg eller en dag, hvor Sigurd, der
har været frivillig igennem 28 år, serverer hjemmebag, så ikke
et øje er tørt.
Denne stadige strøm af forskellige tilstande gør, at medarbej-
derne også må bevæge sig i forhold til brugernes antal og be-
hov. Og gudskelov for det, så vi ikke stagnerer i vores arbejde.
Vi bevæger os og bliver bevægede mange gange, som dagene
går. Vi bevæger os også uden for varmestuen. Anden påske-
dag blev Hellig Kors Kirke besøgt af 20 brugere, som gerne
ville med til gudstjeneste og dejlig hjemmelavet mad. Vi går i
biografen med slik og cola. Fodbolden ruller med en lille lok i al
slags vejr med splinternye fodboldstøvler doneret af Hummel.
Og der er gang i mange lere projekter.
Foto: Vibeke Lind
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0011.png
Varmestuen,
stengade 40
V
armestuen i Stengade på Nørrebro har både et globalt
og et lokalt perspektiv. Vi tager os af dem, der lever på
kanten af samfundet eller helt udenfor.
økonomisk baggrund og ikke mindst genetablere ligeværd og
anerkendelse til et mindretal, der føler sig ekskluderet og ofte
udskældt og kriminaliseret af majoritetssamfundet.
Vi har et kvindeprojekt, der arbejder på at etablere en so-
cialøkonomisk virksomhed på baggrund af en kogebog og et
undervisningsprojekt, og vi har et børneprojekt, der har fodbold
som kernepunkt udvidet med lektielæsning for drenge, som har
svært ved at få støtte hjemmefra. Vi ønsker i det hele taget
at styrke familiernes aktive deltagelse i det offentlige rum og
skabe bedre muligheder for hele familiens trivsel.
I håb om et bedre liv
Har du sagt ja til at arbejde på gadeplan, har du sagt ja til
uforudsigelighed. Alt er i bevægelse, og alt er i spil. Brugerne er
hele tiden på vej, deres bevidsthed arbejder hele tiden på, hvor
de skal tilbringe de næste timer, hvor de kan få det næste måltid
og den næste nats søvn. De er stressede og har følelserne
uden på tøjet. Deres liv er bevæget af et håb om en bedre
fremtid. Folk bevæger sig i et low ud og ind ad døren. Over en
periode ser vi de samme mennesker, men over tid skiftes de
ud. Kun de mest sårbare tilfælde strander; deres bevægen sig
rundt i verden ender her.
Vi har et socialpolitisk sigte med vores arbejde. Vi er fortalere
for de mennesker, som søger hjælp hos os. Det betyder, at
vi ofte er i kritisk dialog med et normalsamfund, der fravælger
mennesker, som ikke er i stand til at bidrage på lige vilkår med
alle andre.
Foto: Vibeke Lind
På det globale plan er der siden 2009 kommet mange migrant-
er til huset. De lever af at samle lasker og lave forefaldende
arbejde. I vintertiden er det en dårlig forretning at samle lasker,
og ofte bliver migranterne snydt for de penge, de har til gode
hos arbejdsgiverne. Mange har derfor ingen penge at betale
mad for eller kun få mønter til at købe smøger for, og derfor er
maden i Nørrebroarbejdet gratis.
Udover migranter ser vi en gruppe ensomme ældre mennesker
og en lok gamle misbrugere, som er helt opgivet af det of-
fentlige system. Vi tilbyder sygepleje, basale fornødenheder
som bad og tøj, rådgivning, muligheden for en c/o adresse,
omsorg og netværk. Det er betegnende, at de mennesker, der
benytter Nørrebroarbejdets tilbud, er i krise: De lever på gaden,
har ingen rettigheder, fordi de ikke besidder det gule syge-
sikringskort, som er et lurmærke til det danske samfund, eller
også magter de ikke at stille op til de krav, samfundet udstikker.
De hjemløse kender alle sammen Stengade 40. Når man an-
kommer til Hovedbanen, om det er fra Jylland eller Sydeuropa,
opsøger man som regel vores hus inden for de første døgn.
Nørrebroarbejdet har også et lokalt fokus og forsøger at pla-
cere sig som en lokal institution, der skaber et alternativ til
de kommunale mål- og rammestyrede tilbud. Arbejdet har til
hensigt at støtte og facilitere lokale initiativer, at skabe større
forståelse mellem folk på Nørrebro, der har forskellig kulturel og
Stengade 40 bliver dermed et vidne på den måde, samfun-
det behandler fattige og udsatte mennesker på. Stengade 40
er blevet affaldsplads for en gruppe af Europas fattigste. De
oplever sig som ’trash’ og bliver behandlet som skrald. De
har ingen rettigheder i Danmark, og de har intet håb om en
fremtid her. Alligevel knokler de på og samler lasker og må
tage det mest beskidte arbejde ofte til en luset løn.
I Cairo, Egypten ligger ’Garbage Village’. Her bor de fattige
kristne som udstødte af samfundet. De leste er uden uddan-
nelse, men selv dem med uddannelse må bukke under i deres
forsøg på at skabe sig en bedre fremtid og acceptere et liv som
skraldesamlere og at bo i alt skraldet. De bliver ikke betragtet
som ligeværdige mennesker.
Stengade 40 er ’garbage house’ i København. Her er der
heller ingen bevægelse til fordel for fattigdom eller fattige eu-
ropæiske arbejdssøgende – hverken i dansk eller europæisk
politik. Tværtimod går bevægelsen mod at holde dem ude og
holde dem væk fra vores territorier.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0012.png
Kvindenødherberget
K
Kvindenødherberget i Valdemarsgade drives i et sam-
arbejde mellem Mariatjenesten og Diakonissestif-
telsen og er et lille hyggeligt sted: to værelser med
plads til seks kvinder, der hver har deres egen seng. Der er et
badeværelse til kvinderne og en fælles opholdsstue, hvor der
bliver drukket kaffe, te og spist boller.
Nødherberget er et sted for nødstedte kvinder, der ikke har
andre steder at sove. Man kan ikke reservere en seng, og al
bagage skal tages med om morgenen, når man forlader her-
berget.
Der er åbent alle dage fra kl. 21 til 9. Der er ca. 30 frivillige
kvinder, der har en vagt ca. hver 14. dag. Der skal altid være to
frivillige på vagt, og vi søger derfor hele tiden efter nye frivillige.
I det sidste år har der været ca. tre-fem brugere hver nat, og de
kommer fra hele verden; særligt fra Østeuropa, men også fra
Afrika, Caribien og Skandinavien.
Lidt efter kl. 21 kommer de første kvinder. Hvis de har været
der før, får de den seng, de sov i natten før, og ellers får de en
ren seng. Man kan komme hele natten, men de leste kommer
mellem kl. 21 og 22.
En aften og nat i herberget
Klokken er 21.15, da det ringer på døren. Der står ire
rumænske kvinder udenfor, som bliver lukket ind. De taler
højlydt sammen og går ind på værelserne med deres ting.
Lidt efter kommer de ind i stuen og får kaffe og te. Den ene
kvinde ser dårlig ud og gør med fagter opmærksom på, at
hun har ondt i maven. Hun får to panodil og går i seng. De
andre kvinder ryster på hovedet og gør tegn til, at hun drik-
ker for meget – det gør kvinder altså ikke, der hvor de kom-
mer fra. De drikker deres kaffe og sidder lidt og snakker. Et
par af kvinderne går i bad, og kl. 23.30 er alle gået i seng.
Nu er klokken 01, og kvinden med mavesmerterne er vågnet.
Hun har det rigtig dårligt nu. Medarbejderne bliver hurtigt enige
om, at hun skal på hospitalet. Der bliver ringet efter Falck. En
tager med, mens den anden bliver med de tre andre. På hos-
pitalet er det svært at kommunikere, da kvinden hverken kan
dansk eller engelsk. Kvinden får fat i sin søn, som kan lidt en-
gelsk, og hun bliver undersøgt. Man konkluderer, at det ikke er
alvorligt. Og kvinden bliver lukket ud på gaden igen. Heldigvis
har hun det lidt bedre.
I Kvindenødherberget er kl. 8, og kvinderne bliver vækket. Der
er varm kaffe på kanden og et dækket morgenbord. De nyder
den sidste ro og varme, inden de igen skal ud og se dagen i
øjnene.
Foto: Vibeke Lind
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0013.png
KIRKENS KORSHæRS
herberg
H
erberget i Hillerødgade er en institution for hjemløse fra
København og resten af landet. Der er åbent 24 timer
i døgnet året rundt.
Institutionen er gadeplansvisiterende, det vil sige, at man kan
henvende sig direkte uden nogen form for visitation og få et
værelse, hvis der er et ledigt. Man kan bo på herberget og få
socialfaglig hjælp til at tage hånd om de problemer, der har ført
til hjemløshed. Der skal under opholdet betales husleje fast-
sat af Københavns Kommune til 2.900,- kr. mdl. Man kan også
vælge at bruge natcaféen, der er gratis, men hvor man kun
kan være der om natten, og hvor muligheden for socialfaglig
bistand er mindre.
På herberget kan der komme mænd, kvinder og par. Man kan
også have en hund med, hvis det er et behov. Herberget har
en sygeafdeling med tilknyttet sygeplejerske, et særligt botil-
bud til psykisk syge misbrugere (dobbeltdiagnosticerede) og
en række eksterne bofælleskaber og lejligheder.
Herberget har 75 døgnpladser inklusive sygeafdelingens fem
pladser, 16 pladser i eksterne boliger, 12 pladser til psykisk
syge misbrugere og 30 pladser i stedets natcafé – selvom der
som regel i praksis er ca. 50 overnattende.
Dagligdagen
Herberget er en institution i konstant bevægelse. Der arbejdes
hele tiden målrettet på at ’tage temperaturen’ på det omgiv-
ende samfund for at søge at opdage nye problemområder for
de hjemløse, så der kan skabes tilbud, der modsvarer behov-
ene – kort sagt: prøve at undgå, som man siger, ’at kaste brøn-
den til efter barnet er faldet i den’.
Herbergets medarbejdere er i konstant bevægelse for at
dygtiggøre sig, arbejde med etik og udvikling for derigennem
hele tiden at blive bedre rustet til samarbejdet med de hjem-
løse, der søger institutionen.
Beboerne er i konstant bevægelse for at overleve i et samfund,
der ringeagter dem og overser dem og ikke hverken kan eller
vil forstå deres problemer. Men beboerne er også i bevægelse
for at følge og ledes på vej af medarbejderne i bestræbelserne
på at inde veje, der kan lede ud af hjemløshed og misbrug og i
retning af en mindre truende og uforudsigelig tilværelse.
Livet som hjemløs er usigeligt hårdt og stiller utrolig store krav
til bevægelse: Man skal inde det næste sted, hvor der kan
købes stoffer. Man skal inde metoder til at tjene penge nok til
at overleve med sit misbrug. Man skal kunne bevæge sig i et
miljø, hvor alle er på vagt over for hinanden, og man skal kunne
bevæge sig i en verden, der hverken kan eller vil forstå én, og
de problemer, man kæmper med. Med andre ord: Man skal
være en sand overlever.
Foto: Vibeke Lind
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0014.png
Kirkens Korshærs
natCaFé
atcaféen har adresse på Nørrebro i Stengade 40 og
har siden sin oprettelse i 1995 taget imod de men-
nesker, som banker på vores dør i tidsrummet mel-
lem kl. 23 og 8. Vi blev til på den daværende socialministers
initiativ og har siden været inansieret igennem forskellige
puljer, men vi er et af Kirkens Korshærs arbejdssteder, og det
har stor betydning for vores værdisæt, som i særdeleshed han-
dler om, at her kan man komme anonymt.
Vi har i 2012 haft glæde af at kunne tage et helt nyrenoveret
hus i brug, idet vi i årets begyndelse fuldførte en omfattende
renoveringsproces, som såvel vores brugergruppe som med-
arbejderstaben har været meget glade for. Vi har ikke fået
meget mere plads, men forholdene er nu tidssvarende, og vi
har fået en førstesal med kontorer og mødelokaler.
Foto: Andreas Bergmann Steen
N
Medarbejderstaben består af otte fuldtidsansatte og en stab
af både timelønnede vikarer og engagerede frivillige. Vi kan
tage imod ca. 40 brugere pr. nat, og de 13 heldige, som får
en seng i et af vores soverum, kan få en rimelig nats søvn.
De resterende må tage til takke med et liggeunderlag, eller de
kan sidde ved borde, hvis de for eksempel ønsker at benytte
vores bruger-pc eller spille spil. Som den vigtigste ydelse på
denne tid af døgnet drager vi omsorg for de mennesker, som
kommer, bl.a. gennem at være sammen med dem, servere et
enkelt måltid mad, give mulighed for et bad, nødtørftig tøjvask
og ellers ved at give tryghed og rum for at kunne hvile sig og få
indhentet ny energi. Mest hårdt er det hver nat at måtte afvise
dem, som ikke nåede frem, før alt var optaget.
Ét er sikkert: Ingenting er sikkert
Det seneste år har været præget dels af uvished om stedets
fremtid, dels af den store tilstrømning og gennemstrømning
af især migranter. De kommer her, fordi vi er det eneste sted,
som året rundt tager imod anonymt og uden registrering.
Sådan har vi altid arbejdet, men udviklingen i det danske
samfund har ført til et stigende ønske om dokumentation af
hvem, der kommer hvor. En udfordring for en arbejdsplads,
som ønsker at holde fokus på det enkelte menneskes behov
– her og nu.
Da Natcaféen i 2012 havde antropolog Jakob Jakobsen i huset,
blev det klart for os – som det også blev lagt frem i en kronik
og en rapport, se:
www.kirkenskorshaer.dk/nyheder/afrikanske-
i-fare-synke-til-bunds
– at gennemstrømningen er langt større
end tilstrømningen.
Op mod 90 % af vores brugergruppe er udskiftet over en peri-
ode på få måneder. Med denne indsigt i baghovedet har vi i
resten af 2012 kunnet se, at tendensen fortsætter. Det bety-
der dog ikke, at vi ikke også genser en del af vores målgruppe
efter noget tid, især de dansktalende. Hele tiden bekræftes vi
i, at én ting er sikkert, og det er, at ingenting er sikkert. Vores
beskedne tilbud fortsætter, for vi er kommet på Finansloven i
2013 og 2014, og vi bliver dermed ved med at tilbyde overlev-
elseshjælp og lave omsorgsarbejde, mens der rundt om os er
mange forhold, som forandres uafbrudt.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0015.png
KIRKENS KORSHæR
København
Adresser, åbningstider, antal brugere, ansatte og frivillige medarbejdere
Foto: Vibeke Lind
Kirkens Korshærs Byarbejde
Torvegade 53, 1400 Kbh. K.,
tlf. 32 57 71 44
Varmestuen er åben: mandag, onsdag,
torsdag og fredag kl. 10-16,
tirsdag kl. 11-16
60 brugere om dagen, 100 forskellige
brugere om ugen
Børnecaféen er åben: mandag, torsdag
og fredag kl. 10-14, tirsdag kl. 11-14
20 - 30 brugere, 40 forskellige brugere
om ugen
Lektiecaféen er åben: tirsdag og tors-
dag kl. 15-18
10-15 brugere, 20 forskellige brugere
om ugen
Fem ansatte og i alt 27 frivillige medar-
bejdere
Kirkens Korshærs Sociale
Hjælpearbejde
Drejervej 6, 2400 Kbh. NV.,
tlf. 35 81 28 80
Varmestuen Hotel Jens er åben:
søndag til fredag kl. 9.30 – 13.30
Tøjuddelingen er åben: mandag, tirs-
dag, torsdag og fredag kl. 9.30 – 11
Møbel- og bogsalg er åbent: tirsdag kl.
12.30 – 14.30
80 brugere om dagen, 120 forskellige
brugere om ugen
15 ansatte og 15 frivillige medarbejdere
Sct. Nicolai Tjenesten
Nikolaj Plads 15, 1067 Kbh. K., tlf. 33
12 14 00
Åben for telefonisk og personlig henv-
endelse alle dage kl. 9-03
74 samtaler om dagen, 500 om ugen
Fire ansatte og 258 frivillige medarbej-
dere
Kompasset
Worsaaesvej 15 B, kld. th., 1972
Frederiksberg C., tlf. 23 35 62 81
Åbningstid: Mandag og onsdag kl. 10-
14, torsdag kl. 17-20.
5 brugere om dagen, 15 forskellige
brugere om ugen.
To ansatte og 26 frivillige medarbejdere
Mariatjenesten
Mariakirken, Istedgade 20,
1650 Kbh. V.
Tlf. 33 24 50 50
Mandag-fredag kl. 12-16 og kl. 19.30-
23. Lørdag og søndag kl. 19.30-23.
100 brugere om dagen, 130 forskellige
brugere om ugen
Fem ansatte og 60 frivillige med-
arbejdere
Fedtekælderen
Overgaden oven Vandet 6A, 1415
Kbh. K., tlf. 32 54 56 08
Åbningstid: mandag, tirsdag, onsdag og
fredag kl. 7-13.30, torsdag kl. 10-13.30
80 brugere om dagen, 250 forskellige
brugere om ugen
Fem ansatte og 15 frivillige medarbej-
dere
Varmestuen Istedgade 100
1650 Kbh. V., tlf. 33 31 39 18
Åbningstider: mandag-fredag kl. 14-19,
søndag kl. 16-20
80 brugere om dagen, 200 forskellige
brugere om ugen.
Fem ansatte og otte frivillige medar-
bejdere.
Varmestuen, Stengade 40
2200 Kbh. N., tlf. 35 36 78 45
Varmestuen er åben: mandag, tirsdag
og torsdag kl. 13-19, onsdag og fredag
kl. 10-16, lørdagskøkken (så længe
frivillige haves): kl. 12-15
100 brugere om dagen, 250 forskellige
brugere om ugen
Kaffestue for kvinder med udenlandske
rødder mandag-fredag kl. 11-17, fodbold
og klub for drenge med udenlandske
rødder – åbent efter behov
fem ansatte og 15 frivillige medarbej-
dere
Mariatjenestens og
Diakonissestiftelsens
Nødherberg for Kvinder
Valdemarsgade 89, 1665 Kbh. V
Tlf. 33 21 75 24
Åbent mandag-fredag kl. 21-09
To ansatte og 30 frivillige medarbejdere
Tre-fem brugere pr. nat
Natcafeén
Stengade 40, 2200 Kbh. N.,
tlf. 40 28 50 84.
Åben kl. 23-08
37 brugere pr. nat, 250 forskellige
brugere om ugen
Otte ansatte og fem frivillige medarbej-
dere
Kirkens Korshærs Herberg
Hillerødgade 62-64, 2200 Kbh. N., tlf. 38
34 81 25
Herberget er døgnåbent
Natcaféen er åben: mandag-fredag kl.
20.15-10, lørdag-søndag: 20.15-7.15
150 brugere pr. døgn, 200 forskellige
brugere om ugen
42 ansatte
KKUC, Kirkens Korshærs
Udviklings- og Behandlings-
center
Bremerholm 18, 1069 Kbh. K
Tlf. 33 36 65 10
Åbningstid: mandag-torsdag kl. 9-16,
fredag kl. 9-14
90 brugere om dagen, 400 forskellige
brugere om ugen
Fire ansatte og 30 frivillige medarbej-
dere
29
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0016.png
støt KirKens Korshær
Kirkens Korshær er en social og folkekirkelig hjælpeorganisation, der
har sit virkeområde blandt samfundets marginaliserede og udstødte
grupper: ensomme, hjemløse, psykisk syge og misbrugere. Kirkens
Korshær blev stiftet i 1912 og har på landsplan omkring 400 ansatte og
8000 frivillige medarbejdere. Arbejdet støttes af stat og kommuner, men
drives grundlæggende for privat indsamlede midler. Der er lere måder
at støtte arbejdet på, og i Kirkens Korshær takker vi for ethvert bidrag.
du kan for eksempel støtte os på en af følgende tre måder
du kan sende en sms med teksten kk til 1231.
For hver sms du sender, støtter du Kirkens Korshær
med 100 kr.
på vores hjemmeside kan du nemt og sikkert
støtte det sociale arbejde med kontante beløb.
der er også mulighed for at oprette månedlige
donationer.
du kan også støtte med større beløb via netbank
eller med giroindbetaling til Kirkens Korshærs konto,
reg. nr. 9541, konto nr. 5401429
du kan kan læse mere om Kirkens Korshær og
mulighederne for at støtte på www.kirkenskorshaer.dk
Foto: Vibeke Lind
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1383036_0017.png
Foto: Vibeke Lind
Udgivet af Kirkens Korshær,
Nikolaj Plads 15, 1067 København K
Tlf. 33 12 16 00
[email protected]
www.kirkenskorshaer.dk