Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 255
Offentligt
1380116_0001.png
[email protected]
Hej Stine Brix
Det der sker lige nu, er at Frederikshavn Kommune primo 2014 har etableret en visitation til handicap, hvor
alle sager med børn med ADHD revurderes. At alle sagerne revurderes har vi på skrift fra en af de ansatte i
visitationen (kan sendes, hvis du mener det er relevant).
Frederikshavn Kommune er af den opfattelse, at principafgørelse C-55-11 giver mulighed for indsnævring af
personkredsen, der har til handicapkompenserende ydelser efter servicelovens § 41.
Når en kommune skal vurdere om børnene med ADHD opfylder betingelserne for at høre under
personkredsen skal dette gøres i 2 trin (jf. Principafgørelse C-55-11).
1. Først skal der foretages en vurdering af om ophør med medicin vil være akut livstruende eller medføre
umiddelbar risiko for varig eller væsentlig funktionsnedsættelse.
Dette skal gøres for at finde ud af om selve vurderingen af, om børnene har en betydelig og varig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, skal ske
afhængig eller uafhængig
af om de får medicin.
Vurderingen kan nemlig kun foretages uafhængig af den løbende eller varige behandling, hvis IKKE
ophør med den medicinske behandling vil være akut livstruende eller medføre umiddelbar risiko
for varig eller væsentlig funktionsnedsættelse.
2. Herefter skal der afhængig af trin 1, foretages en vurdering af om, børnene har en betydelig og varig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Det vi gerne vil have du stiller som spørgsmål er:
1. Om det er okay/forsvarlig/lovmæssig hjemmel til at socialrågivere og sagsbehandlinger i de her sager,
vurderer om ophør med medicin
vil være akut livstruende eller medføre umiddelbar risiko for varig eller
væsentlig funktionsnedsættelse,
ud fra journaloplysninger fra speciallæge og skoleudtalelser.
Det skal hertil understreges, at der IKKE bliver indhentet svar på, om ophør med medicin vil være
akut livstruende eller medføre umiddelbar risiko for varig eller væsentlig funktionsnedsættelse,
hvis den medicinske behandling ophører. Ligeledes skriver visitationen heller ikke til lægerne, hvad
formålet er med den dokumentation, de indhenter, så lægerne kan vurdere, hvilken information,
der vil være relevant i forhold til vurderingen. Det finder vi er en overtrædelse af vores
retssikkerhed, idet, at der i journaloplysninger er mange fortrolige personfølsomme oplysninger,
der IKKE er relevante for sagsbehandlingen. Ligeledes finder vi, at socialrågiverne/sagsbehandlerne
misbruger deres stilling til at påtvinge børnelæger/psykiaterer til at udlevere vores
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380116_0002.png
journaloplysninger, som visitationen selv vurderer ud fra, jf. . Bekendtgørelse af lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område, § 10a.
”My dighede har a svaret for, at sager, der beha dles efter de e lov, er oplyst i tilstrækkeligt
o fa g til, at y dighede ka træffe afgørelse”,
jf. Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, § 10
Vi har i flere tilfælde erfaret, at kommunen
bevidst
vælger at se bort fra tidligere eller samtidig
indhentede statusattester. Dette gælder især, hvor disse attester ikke understøtter Visitationens
afgørelse. En socialrådgiver har udtalt til os, at i hans regi er det ham der bestemmer, hvilke
oplysninger, han vælger at lægge vægt på i sin afgørelse.
2. Om det er okay, at visitationen anvender journaloplysninger og skoleudtalelser til at vurdere, om
børnene har en betydelig og varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller indgribende kronisk eller
langvarig lidelse.
Det skal hertil siges, at der her heller ikke er bedt om en lægefaglig vurdering af pågældende
spørgsmål. Visitationen vurderer også her selv ud fra journaloplysninger.
(til de to foregående spørgsmål skal der ligeledes henvises til Socialt-Lægelig
samarbejdsaftale mellem KL
og Lægeroganisationen, da der i denne aftale klart er overtrådt flere steder) Bilag 2
3. Om det er okay/er lovmæssig hjemmel til, at Kommunen generelt henviser til pricipafgørelse C-55-11?
I alle de afgørelser vi er bekendt med, henviser Kommunen til denne principafgørelse, med
henvisning til at den er af afgørende betydning for vores sager.
Det skal hertil siges, at der IKKE i nogen af vores sager er tale om børn i normalklasse, men
udelukkende børn i specialklasse (strukturklasse)
Ligeledes er børnene i langt de fleste tilfælde visiteret til en specielfritter, hvor de samme
betingelser for at være visiteret til et sådan et dagstilbud er identiske de samme som for at tilhøre
personkredsen i Servicelovens § 41. Begge dele hører under Serviceloven, hvorfor der her er tale
om en og samme lovgivning.
I Servicelovens kapitel 7 omkring dagtilbud til børn, står der følgende i § 32:
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om hjælp til børn, der på grund af
betydelig og varigt
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
har behov for hjælp eller særlig støtte. Hjælpen kan
tilrettelægges i særlige dagtilbud, jf. stk. 3, i særlige klubtilbud, jf. § 36, eller i forbindelse med andre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1380116_0003.png
tilbud efter denne lov eller efter dagtilbudsloven. Hjælpen kan også udføres helt eller delvis af
forældrene i hjemmet, jf. stk. 6-8.
Stk. 3. Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i særlige
dagtilbud til børn, der på grund
af betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne
har
et særligt behov for støtte, behandling m.v., der ikke kan dækkes gennem ophold i et af de
almindelige dagtilbud eller fritidshjem efter dagtilbudsloven
4. Er det rimeligt at medicin og kompensation til handicappede børn, gøres indkomstafhængig?
I og med at Frederikshavn Kommune har udelukket børnene fra personkredsen, henviser de til at vi
kan søge hjælp til medicinudgifter under Aktivlovens § 81 og 82, som er ydelser man kan søge i
særlige tilfælde og som er indkomstafhængige.
Danmark har tiltrådt
De Europæiske Me eskerettighedsko ve tio , FN’s ko ve tio o
ar ets
rettigheder sa t FN’s ko ve tio o rettigheder for perso er ed ha di ap. Servicelovens
bestemmelser er udformet i overensstemmelse med konventionerne, og loven skal ligeledes
administreres i overensstemmelse med konventionerne
jf.
Vejledning om særlig støtte til børn og
unge og deres familier (Vejledning nr. 3 til serviceloven)
Vi vil ligeledes benytte lejligheden til at ytre vores bekymringer om vores børns fremtidsudsigter
Hvis såfremt det lykkes Frederikshavn Kommune at udelukke vores børn fra personkredsen, der kan
modtage handicapkompenserende ydelser (deriblandt medicinbevilling) i henhold til servicelovens § 41, så
vil det få den konsekvens, at mange af børnene med ADHD ikke længere vil få medicin, da ikke alle forældre
har råd til at opretholde den store udgift selv.
Hvis 3 elever ud af 6 i en specialklasse bliver frataget sin medicin, vil det ikke alene gå ud over disse børns
undervisning, men alle i klassen. Hvis såfremt samme børn (uden medicin skal inkluderes i
normalklasserne), ja så går det ud over hele undervisningen i disse klasser.
Derudover er det ved flere studier bevist, at en ubehandlet ADHD for langt størsteparten vil medføre
signifikant risiko for depressioner, angst og stofmisbrug. Er det virkelig rigtigt, at vores børn skal udsættes
for det? Kan det virkelig passe, at man af økonomiske årsager, vælger at udelukke børnene fra
personkredsen, velvidende hvilke konsekvenser dette kan få på lang sigt?
Ligeledes skal man tage i betragtning at ADHD er en arvelig sygdom, hvilket betyder, at mange af
forældrene også selv har ADHD. Disse forældre har ikke klageressourcer til at lave en anke over deres
afgørelse. Ligeledes er der mange forældre, som har troen på at vores system er indrettet på den måde, at
de afgørelser der bliver truffet er korrekte og derfor ikke anker.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Vi kender til flere sager, hvor forældrene ikke har anket afgørelsen, da de enten ikke har klageressourcerne
til at tage kampen op eller ikke har været klar over, at måden hvorpå visitationen behandler sagerne på er
yderst kritisabel.
Jeg håber alt dette giver mening og jeg har formået at skitsere det på en overskuelig måde. Det er nogle
meget komplekse problemstillinger der er tale om og hvis du har yderligere spørgsmål eller har brug for en
uddybning eller dokumentation, er du velkommen til at kontakte mig på tlf 26 81 50 66
På forældrenes vegne
Lotte Pedersen