Hej Stine Brix
Det der sker lige nu, er at Frederikshavn Kommune primo 2014 har etableret en visitation til handicap, hvor
alle sager med børn med ADHD revurderes. At alle sagerne revurderes har vi på skrift fra en af de ansatte i
visitationen (kan sendes, hvis du mener det er relevant).
Frederikshavn Kommune er af den opfattelse, at principafgørelse C-55-11 giver mulighed for indsnævring af
personkredsen, der har til handicapkompenserende ydelser efter servicelovens § 41.
Når en kommune skal vurdere om børnene med ADHD opfylder betingelserne for at høre under
personkredsen skal dette gøres i 2 trin (jf. Principafgørelse C-55-11).
1. Først skal der foretages en vurdering af om ophør med medicin vil være akut livstruende eller medføre
umiddelbar risiko for varig eller væsentlig funktionsnedsættelse.
Dette skal gøres for at finde ud af om selve vurderingen af, om børnene har en betydelig og varig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, skal ske
afhængig eller uafhængig
af om de får medicin.
Vurderingen kan nemlig kun foretages uafhængig af den løbende eller varige behandling, hvis IKKE
ophør med den medicinske behandling vil være akut livstruende eller medføre umiddelbar risiko
for varig eller væsentlig funktionsnedsættelse.
2. Herefter skal der afhængig af trin 1, foretages en vurdering af om, børnene har en betydelig og varig
nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse.
Det vi gerne vil have du stiller som spørgsmål er:
1. Om det er okay/forsvarlig/lovmæssig hjemmel til at socialrågivere og sagsbehandlinger i de her sager,
vurderer om ophør med medicin
vil være akut livstruende eller medføre umiddelbar risiko for varig eller
væsentlig funktionsnedsættelse,
ud fra journaloplysninger fra speciallæge og skoleudtalelser.
Det skal hertil understreges, at der IKKE bliver indhentet svar på, om ophør med medicin vil være
akut livstruende eller medføre umiddelbar risiko for varig eller væsentlig funktionsnedsættelse,
hvis den medicinske behandling ophører. Ligeledes skriver visitationen heller ikke til lægerne, hvad
formålet er med den dokumentation, de indhenter, så lægerne kan vurdere, hvilken information,
der vil være relevant i forhold til vurderingen. Det finder vi er en overtrædelse af vores
retssikkerhed, idet, at der i journaloplysninger er mange fortrolige personfølsomme oplysninger,
der IKKE er relevante for sagsbehandlingen. Ligeledes finder vi, at socialrågiverne/sagsbehandlerne
misbruger deres stilling til at påtvinge børnelæger/psykiaterer til at udlevere vores