Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 195
Offentligt
1360893_0001.png
1360893_0002.png
jeg sender denne mail af flere omgange, da de vedhæftede filer fylder for meget at sende samlet i en fil.Jeg skriver til dig, for at gøre opmærksom på, at der er en stor ullighed, når det gælder hvem der kan fåtildelt Trafikselskabernes handicapkørsel - herunder også movia handicapkørsel.Det er en selvfølge at kørestolsbrugere kan få tildelt handicapkørsel.Er man blind eller stærkt svagsynet, er der kun få kommuner som høje Tasstrup, viborg, skive og nogle fåandre kommuner, der har fået målgruppen blinde og stærkt svagsynede til også at være omfattet afhandicapkørselsordningerne.Jeg er selv helt blind og har efter nogle kampe fået tildelt movia handicapkørsel fordi jeg har nogle dårligeled, der gør, at jeg ikke kan anvende en mobilitystok - den lange hvide stok som blinde færdes med, ilængere tid ad gangen.Jeg kan gå 100 meter, hvilket jo ikke er langt.Jeg overvejer nu at ansøge om førerhund, hvilket jeg har haft tidligere for 3 år tilbage.Jeg er dog ret sikker på, at jeg så vil få frataget min bevilling på Movia handicapkørsel hvilket gør, at jegmeget er tvunget til, at overveje hvorvidt jeg tør ansøge om førerhund, på trods af, at dette hjælpemiddel formig vil være en stor hjælp i min dagligdag.der hvor jeg stadig vil have et behov for movia handicapkørsel er i følgende situationer:Hvis førerhunden er ramt af sygdom, og jeg ikke kan medtage den.hvis der er steder hvor jeg ikke kan eller må have min førerhund med, det kan være til koncerter, til privatefester hvor det ikke er muligt at have en førerhund liggende, det kan være hvis jeg er hos nogle som harallergi overfor kæledyr.Blinde og stærkt svagsynede har som andre behov for motion og det er min største grund til, at jeg vilansøge om en førerhund hvor jeg vil kunne bruge den i stort omfang i mit nærområde, til lange gåture, nårjeg skal handle ind her kan førerhunden naturligvis ikke hjælpe med at finde varerne, men den kan hjælpemig med at komme fra a. til b.Det vil dog altid være sådant, at den blinde aldrig kan færdes et ukendt sted, heller ikke selv om man har enførerhund da brugeren skal give førerhunden kommandoer på, hvor man skal hen.Førerhunden fører den blinde udenom forhindringer, stopper ved kanter, trapper mv. hvilket også er en storhjælp og det gør, at den blinde væsentligt lettere kan færdes frit i trafikken, uden at komme til skade.på perroner er førerhunden også en stor hjælp, da den sørger for at den blinde ikke kommer for tæt påkanten og falder ned på skinderne.Det at blinde og stærkt svagsynede ikke er omfattet af målgruppen, der kan tildeles trafikselskabernesbefordringsordning, er en meget stor barriere i forhold til, det at kunne færdes på egen hånd udenforhjemmet.Det gør, at flere ender i stor isolation.Havde jeg ikke movia handicapbefordring ville jeg ikke kunne besøge venner og familie som bor langt væk.jeg ville ikke kunne deltage i forskellige fritidsaktiviteter.Jeg er også tildelt en ledsager §97 med 15 timers ledsagelse om måneden, hvilket jeg også gør stor brug af,men ledsagerordningen bruger jeg eksempelvis når jeg skal ud og handle tøj, her er det nødvendigt for migat have en seende med for at få noget vejledning i valg af farver mv.det samme gælder når jeg skal købe møbler og andet til boligen.Jeg anvender også min ledsagerordning, når jeg skal handle ind, da jeg jo ikke kan se hvad der står påvarerne, holdbarhed, fedtprocent mv.og så bruger jeg ledsagerordningen hvis jeg skal til koncerter mv. og her vil en førerhund eksempelvis ikkekunne hjælpe mig i de nævnte situationer.Derimod vil det være en stor hjælp, at jeg kan benytte movia handicaptrafik da jeg så ikke er afhængig af,om ledsageren kan på den pågældende dag, om der nu er ledsagertimer nok til rådighed og jeg kan tageafsted på egen hånd uden at være afhængig hvilket er et stort plus.Jeg er bekendt med, at dansk Blindesamfund i 2009 havde et forsøgsprojekt kørende i Østsjælland samt iStorstrøms amt, hvor det viste sig, at tilslutningen til Movia handicapkørsel ikke var stor, men jeg er sikker påat en af årsagerne er, at muligheden ikke blev kendt nok.Desuden er der også kommet ændringer når det gælder hvor mange busser der kører i yderområderne ogher har blinde og stærkt svagsynede ikke blot mulighed for, at finde alternative stoppesteder.I flere kommuner er der inført flexkørsel, hvilket er en stor hjælp for rigtig mange.problemet med flextur i forhold til blinde og svagsynede er blot, at her kan man ikke blive afhentet vedgadedøren men her er princippet fra kantsten til kantsten, her er det ikke altid muligt at vide hvor chaufførenholder henne og er man ikke kendt det sted, hvor bilen holder er man på herrens mark.
jeg er også bekendt med, at folketinget ønsker at få oplyst hvor mange der er tale om, når vi taler om, atmålgruppen blinde og stærkt svagsynede bør omfattes af trafikselskabernes befordringsordning, jeg har ikkeet nøjagtigt tal på, hvor mange det drejer sig om, men her er mit spørgsmål også:Har man foretaget samme analyse når det gælder om hvorvidt kørestolsbrugere skulle være omfattet afbefordringsordningerne?Kørestolsbrugere har også mulighed for at få invalidebil, hvilket der også er et behov for, jeg mener ikke atder er den nødvendige viden om, hvad det betyder at have et synshandicap og det at skulle færdes itrafikken betyder.Er man blind eller stærkt svagsynet, har man også et færdenshandicap.Man bør i højere omfang se på, hvorvidt Danmark overholder FN's handicapkonvension i forhold til, at alleskal have lige mulighed for at færdes og for at have et liv på så lige vilkår som det er muligt.Med f.eks. movia handicapbefordring betaler brugeren også selv en del af udgiften, hvilket også er rimeligtog hvilket vi gør med glæde.
Af lov om trafikselskaber §11 fremgår det, at:§11 Trafikselskaberne skal for svært bevægelseshæmmede over 18 år etablere individuelhandicapkørsel, som rækker ud over transport til behandling terapi, og lign.Stk. 2. Individuel handicapkørsel skal1) som minimum pr. år omfatte 104 enkeltture så tæt til gadedør som muligt.Det fremgår endvidere af forarbejderne til lov om trafikselskaber at:"Ved svært bevægelseshæmmede forstås kørestolsbrugere og personer der brugerganghjælpemidler som krykkestokke, gangbukke o. lign. Svært bevægelseshæmmede derhar behov for, men - fx på grund af et synshandicap - ikke anvender et ganghjælpemiddel,er også omfattet af ordningen. Personer der har invalidevogn, er ikke udelukket fraordningen. Det samme gælder plejehjemsbeboere."Her mener flere af kommunernes visitatore, at blinde og stærkt svagsynede ikke er omfattet af målgruppenfor tildeling af handicapkørsel.Jeg er også bekendt med, at en kommune som Egedal kommune ikke tildeler handicappede dennødvendige befordring på trods af, at de er omfattet af målgruppen, hvilket må siges at være lovbrud.jeg håber derfor at det er et punkt du vil medtage overfor socialministeren.Da jeg mener at der er en meget stor ullighed på området, hvor meget af det skyldes sagsbehandlernesuvidenhed og kendskabet til, hvad det vil sige at være synshandicappet.Desuden bør det skrives ind i paragraffen at blinde og stærkt svagsynedeskal kunne tildeles trafikselskabernes befordringsordning.Jeg har vedhæftet en pjece som Dansk Blindesamfund har udgivet hvori det meget fint beskrives hvad det erfor barriere, blinde og stærkt svagsynede har, når de skal færdes udenfor hjemmet.Jeg håber meget på din forståelse og uddyber gerne nærmere hvis der er behov herfor.Mange venlige hilsenerjeannette voer, søndermarken 80 1. th.3060 EspergærdeTlf.: 44 99 13 31