Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 181
Offentligt
1356542_0001.png
1356542_0002.png
Minister for børn, integration, ligestilling og sociale forhold,Manu Sareen ogbeskæftigelsesminister Mette Frederiksen
Dato 8. april

Kære Manu Sareen og Mette Frederiksen

Som bekendt bliver det obligatorisk for alle borgere over 15 år at blive tilsluttetoffentlig digital post fra den 1. november 2014, medmindre man har enfritagelsesgrund. Som et led i forberedelsen til, at loven træder i kraft, harrepræsentanter fra Rådet for Socialt Udsatte deltaget i møder medDigitaliseringsstyrelsen, hvilket Rådet sætter stor pris på. Som følge af møderne harDigitaliseringsstyrelsen meddelt, at de vil understøtte overgangen til digital post, for demest udsatte borgere ved at udarbejde fakta-ark og plakater samt afholde toinformationsmøder.Rådet vil med dette brev gerne gøre opmærksom på, at der også er en række praktiskeudfordringer som Rådet finder det hensigtsmæssigt, at der findes holdbare løsningerpå, inden bestemmelsen bliver en realitet.For det første er det problematisk for hjemløse borgere at modtage et NemID, når deikke har en postadresse. Derfor bør det overvejes, hvor NemID alternativt kan sendeshen på en sikker måde. Alternativet for de udsatte borgere, der ikke har en fastadresse eller et andet sikkert sted, som de kan få tilsendt NemID til, er nemlig at mødepersonligt op på borgerservice el.lign. og fremvise gyldig billedlegitimation og dervedfå et NemID. Problemet herved er, at mange udsatte borgere ikke har et billed-ID ogikke har råd til at anskaffe sig et. Der bør findes en løsning, som sikrer, at alle borgerehar mulighed for at få et gratis billed-ID.For det andet er der behov for at finde holdbare løsninger på, hvordan et nøglekortkan opbevares, når man ikke har eget hjem eller af anden grund har vanskeligt ved atopbevare sine ejendele. Det kunne overvejes, om der skal tilbydes gratis adgang til enslags ’bankboks’ på steder, som udsatte borgere har nem og tryg adgang til, og hvor dekan opbevare vigtige ejendele, herunder nøglekort. Det kræver, at der findes løsningerpå bl.a. ansvarsforhold, så relevante kommunale og frivillige sociale tilbud får mulighedfor at indrettet sådanne tilbud med begrænset ansvarspådragelse.Med satspuljen for 2012 blev der over en 4-årig periode afsat 8 mio. kr. til enansøgningspulje i Socialministeriets regi. Fra puljen kunne der opnås projektstøtte til atgøre it-marginaliserede borgere i stand til at møde samfundets stigende krav omdigital kommunikation. 17 projekter fik støtte, og de er udbredt til 17 forskellige
1
kommuner og løber til og med 2015 (for nogle projekters vedkommende til og med2014). Da behovet for at kunne støtte udsatte borgere med at håndtere de digitaleløsninger er til stede i alle landets kommuner, er der behov for at udbredemulighederne for at få projektstøtte – ikke mindst set i lyset af offentlig digital post.Hvis der er behov for en yderligere drøftelse af udfordringerne for socialt udsatte iforhold til offentlig digital post mm., stiller Rådet for Socialt Udsatte sig naturligvisgerne til rådighed.
Med venlig hilsen
Jann SjursenFormand
CC til: Folketingets Beskæftigelsesudvalg og Folketingets Socialudvalg
2