Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 172
Offentligt
1351182_0001.png
1351182_0002.png
1351182_0003.png
1351182_0004.png
1351182_0005.png
1351182_0006.png
1351182_0007.png
1351182_0008.png
1351182_0009.png
1351182_0010.png
1351182_0011.png
Fremsat den xx. maj 2013 af ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale forhold (Manu Sareen)
ForslagTil
Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik(Midlertidig huslejehjælp)
§1I lov om aktiv socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012, som ændret senestved § 1 i lov nr. 166 af 26. februar 2014, foretages følgende ændringer:1.Overskriften før§ 81 aaffattes således:”Midlertidig huslejehjælp”.2.Efter§ 81 aindsættes før overskriften før§ 82:”§81 b.Kommunen kan i op til 6 måneder yde midlertidig hjælp til huslejeudgifter til en personunder 30 år, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller revalideringsydelse, og som er i enudsat boligsituation. Kommunen kan betinge hjælpen af, at personen indgår enadministrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende boligeller deltager i gældsrådgivning el. lign. Kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetales direkte tiludlejeren. Udgiften til hjælpen afholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99, stk. 2.Stk. 2.Stk. 1 kan ikke anvendes til direkte at kompensere for økonomiske sanktioner givet efterdenne eller anden lovgivning vedrørende forsørgelsesgrundlaget.Stk. 3.Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes, hvis personen ikke har økonomisk mulighed for at betalehuslejeudgifterne. Hjælpen kan endvidere kun ydes, hvis personen ikke har mulighed for at flytte tileller blive anvist en bolig med en lavere husleje.”3.I§ 99, stk. 2,ændres ”hjælpen til udsættelsestruede lejere efter § 81 a” til: ”midlertidighuslejehjælp efter § 81 a og § 81 b”.4.I§ 106, 1. pkt.,indsættes efter ”kapitel 10”: ”, jf. dog § 99, stk. 2”.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkningerIndholdsfortegnelse1. Lovforslagets indledning og baggrund2. Lovforslagets indhold2.1. Midlertidig huslejehjælp til unge under 30 år2.1.1 Gældende ret2.2.2 Den foreslåede ordning3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet5. Administrative konsekvenser for borgerne6. Miljømæssige konsekvenser7. Forholdet til EU-retten8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.9. Sammenfattende skema
1. Lovforslagets indledning og baggrundLovforslaget fremsættes som led i udmøntningen af finanslovsaftalen for 2014 mellem dendaværende regering (Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti), Venstreog Det Konservative Folkeparti.Det fremgår af aftalen, at der er behov for en særlig indsats for unge, som er i risiko for hjemløshed.Den daværende regering, Venstre og Det Konservative Folkeparti blev derfor enige om at afsætteen reserve på 20 mio. kr. årligt i 2014-2017.En række kommuner har peget på, at visse grupper af unge har vanskeligheder ved at finde ellerfastholde en bolig, som de har råd til at betale. Der er især tale om unge kontanthjælpsmodtagereunder 30 år, hvor det vurderes, at de maksimalt har råd til en månedlig husleje på ca. 3.000 kr. Deter imidlertid vanskeligt for kommunerne at anvise så billige boliger.Der blev ved aftalen af 26. november 2013 lagt op til, at den konkrete udmøntning af midlerneaftales senere. Der er i marts 2014 indgået aftale mellem regeringen (Socialdemokraterne og DetRadikale Venstre), Socialistisk Folkeparti, Venstre og Det Konservative Folkeparti omudmøntningen af den afsatte reserve til indsats mod hjemløshed blandt unge. Aftalen indebærer, atkommunen får bedre mulighed for at yde midlertidig økonomisk hjælp til unge under 30 år påkontanthjælp, uddannelseshjælp eller revalidering, som er i en udsat boligsituation. En styrketindsats skal sikre stabilitet omkring visse unges boligsituation for derigennem at reducere risikoenfor hjemløshed og bidrage til, at de unge holder fokus på at komme videre i uddannelse eller job.
2. Lovforslagets indhold2.1. Midlertidig huslejehjælp til unge under 30 år2.1.1. Gældende retEfter de gældende regler kan kommunen efter § 81 i lov om aktiv socialpolitik (aktivloven) ydehjælp til rimeligt begrundede enkeltudgifter. Hjælpen kan normalt kun ydes, hvis udgiften er opståetsom følge af behov, der ikke har kunnet forudses, og § 81 kan som udgangspunkt ikke anvendes tilat afholde løbende udgifter, som f.eks. huslejeudgifter.Efter § 81 a om hjælp til udsættelsestruede lejere i lov om aktiv socialpolitik har kommunenmulighed for midlertidigt at yde hjælp til betaling af husleje til en person, der er udsættelsestruetpga. huslejerestancer, hvis det på sigt kan forebygge, at personen udsættes af en bolig. Der er ikkeefter § 81 a mulighed for at yde mere forebyggende hjælp til f.eks. en person, som ikke er akutudsættelsestruet.Kommunen kan betinge hjælpen efter § 81 a af, at personen indgår en administrationsaftale,medvirker til fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende bolig, deltager igældsrådgivning eller lignende, og kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetales direkte tiludlejeren.§ 81 a kan ikke anvendes til direkte at kompensere for økonomiske sanktioner vedrørendeforsørgelsesgrundlaget.Hjælp efter § 81 a kan kun ydes, hvis personen ikke har økonomisk mulighed for at betalehuslejeudgifterne.Anvendelsen af § 81 a er ikke forbeholdt personer, der har været ude for en social begivenhed ellermodtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik. § 81 a kan derfor også anvendes i forhold tilpersoner, der f.eks. har lønindkomst, andet eller intet forsørgelsesgrundlag, og som er i enøkonomisk vanskelig situation.Efter de gældende regler refunderer staten 50 pct. af en kommunes udgifter til hjælp i særligetilfælde efter kapitel 10, jf. aktivlovens § 106. Det er dog den enkelte kommune, der fuldt udafholder udgifterne til hjælp efter § 81 a, jf. aktivlovens § 99, stk. 2.2.1.2. Den foreslåede ordningDet foreslås, at § 81 a i aktivloven om midlertidig hjælp til huslejeudgifter til udsættelsestruedelejere suppleres af en ny bestemmelse i § 81 b om midlertidig hjælp til huslejeudgifter til ungeunder 30 år.Efter den foreslåede nye bestemmelse § 81 b kan kommunen i op til 6 måneder yde midlertidighjælp til huslejeudgifter til en ung under 30 år, der modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp ellerrevalideringsydelse, og som er i en udsat boligsituation.
Med den foreslåede § 81 b vil kommunen få mulighed for at yde forebyggende hjælp tilhuslejebetaling til unge under 30 år, der har vanskeligheder ved at finde eller fastholde en bolig,som de har råd til at betale. Stabilitet omkring den unges boligsituation kan bl.a. bidrage til atfastholde fokus på at komme videre i uddannelse eller job og derigennem reducere risikoen forhjemløshed blandt unge.Kommunen skal foretage en konkret individuel vurdering af, om der er behov for at yde midlertidighjælp til huslejebetalingen ud fra en konkret vurdering af den unges særlige forhold, herunder omder er tale om en udsat boligsituation. Det kan f.eks. være sårbare unge, som ikke har boligmæssigealternativer, er i risiko for hjemløshed, eller som har vanskeligheder ved at finde eller fastholde enbolig, som de har råd til at betale, samt unge forældrepar, der har et begrænset rådighedsbeløb somfølge af høje boligudgifter.Det foreslås, at det er en betingelse for at modtage den midlertidige huslejehjælp, at personen erunder 30 år og modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller revalideringsydelse efter lov omaktiv socialpolitik. Bestemmelsen omfatter således ikke unge med andet forsørgelsesgrundlag, f.eks.studerende, dagpengemodtagere og modtagere af ressourceforløbsydelse, idet disse grupper måforventes i højere grad selv at kunne håndtere deres boligsituation og i et vist omfang at havemuligheder for at skaffe supplerende indtægter til huslejebetalingen. Kommunen vil dog fortsathave mulighed for at yde midlertidig hjælp til rimeligt begrundede huslejeudgifter efter § 81 a tilpersoner i disse grupper, i det omfang de er udsættelsestruede på grund af huslejerestancer.Hjælp efter § 81 b målrettes således til unge under 30 år, som ikke er konkret udsættelsestruede,men som har behov for en forebyggende hjælp til huslejebetaling på grund af en konkret vanskeligøkonomisk situation, bl.a. på grund af høj husleje, og som ikke aktuelt har mulighed for at ændrederes boligsituation. Der er tale om midlertidig hjælp i op til maksimalt 6 måneder, med henblik påat der fastholdes et fokus på at finde en mere varig løsning i forhold til bolig, job eller uddannelse.Kommunen skal konkret tage stilling til, hvor længe den unge kan ydes hjælp, dog maksimalt i 6måneder. Hjælpen ophører, hvis den unges økonomiske eller boligmæssige situation ændrer siginden for de 6 måneder, således at den unge ikke længere opfylder betingelserne for at modtagehjælp. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den unge får arbejde eller påbegynder en uddannelse, ogdermed bliver SU-berettiget.Hjælpen kan som udgangspunkt kun ydes én gang til den unge. Hvis den unge på ny kommer i enudsat boligsituation, må kommunen foretage en konkret vurdering af, om den unges situation erændret så meget, at der er tale om en ny situation, der giver kommunen mulighed for igen at ydemidlertidig hjælp til huslejeudgifter. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis den unge efter en periodemed arbejde, uddannelse el. lign. igen modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp ellerrevalideringsydelse.Muligheden for at modtage hjælp til betaling af husleje efter § 81 b foreslås forbeholdt unge, der haret relativt lavt rådighedsbeløb som følge af høje huslejeudgifter. Modtagere af hjælpen skal ikkestilles bedre rent økonomisk end unge i en tilsvarende økonomisk situation med en billig husleje.Der kan derfor som udgangspunkt kun ydes hjælp efter den foreslåede § 81 b til den del afhuslejeudgiften, dvs. ekskl. udgifter til varme, el mv., der overstiger en billig husleje på aktuelt ca.3.000 kr. om måneden, når anden hjælp, herunder boligsikring, er trukket fra.
Det foreslås, at kommunen – ligesom efter § 81 a – kan betinge hjælpen efter § 81 b af, at personenindgår en administrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan for flytning til en merepassende bolig, deltager i gældsrådgivning eller lignende. En administrationsaftale forudsætter, atder i øvrigt er hjemmel hertil ifølge lov om aktiv socialpolitik eller anden lovgivning. Det foreslåsogså, at kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetales direkte til udlejer.Den foreslåede bestemmelse kan - ligesom efter § 81 a - som udgangspunkt ikke anvendes tildirekte at kompensere for nedgang i forsørgelsesgrundlaget som følge af en sanktion på grund aff.eks. manglende rådighed, jf. den foreslåede § 81 b, stk. 2.Hvis personen har fået en sanktion på grund af f.eks. manglende rådighed, kan hjælpen ikkeanvendes til direkte at kompensere for denne nedgang i forsørgelsesgrundlaget. Hvis kommunenvurderer, at personens økonomiske forhold betyder, at der ville kunne ydes hjælp efter § 81 b,uanset konsekvenserne af en sanktion, kan der ydes hjælp samtidig med sanktioner. Det foreslåedestk. 2, er heller ikke til hinder for, at kommunen yder hjælp efter stk. 1 i de tilfælde, hvor detefterfølgende viser sig, at sanktionen ikke skulle være givet. Hvis personen allerede modtager hjælpeller ville kunne modtage hjælp efter § 81 b og derefter sanktioneres, vil hjælpen efter § 81 b ikkebortfalde på grund af sanktionen, da hjælpen efter § 81 b ikke gives for at kompensere forsanktionen.Hjælpen kan - ligesom efter § 81 a - kun ydes, hvis personen ikke har økonomisk mulighed for atbetale huslejeudgifterne, jf. den foreslåede § 81 b, stk. 3. Dette indebærer, at kommunen ikke kanyde hjælp, hvis ansøgeren har indtægter eller formue, som kan dække udgiften. Bestemmelsen ertrangsbestemt, og det er f.eks. ikke tilstrækkeligt for at opnå midlertidig hjælp til huslejeudgifter forunge under 30 år, at ansøgeren modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller revalideringsydelse.Hjælpen efter den foreslåede § 81 b forudsætter, at den unge ikke umiddelbart har mulighed for atflytte til eller blive anvist en bolig med en lavere husleje. Hjælpen skal derfor som udgangspunktvære begrundet i boligforsyningsmæssige begrænsninger i den pågældende kommune.Hjælp efter den foreslåede § 81 b kan ydes til betaling af husleje uanset om der f.eks. er tale om lejeaf en lejlighed, et enkeltværelse, kollegieværelse eller en ungdomsbolig. Det er ikke afgørende, omden unge kan anses som lejer i boligstøttelovens forstand, og om vedkommende i det konkretelejemål er berettiget til at modtage boligstøtte efter lov om individuel boligstøtte.Hjælpen efter den foreslåede § 81 b er subsidiær i forhold til hjælp i øvrigt efter aktivloven ellerefter anden lovgivning, herunder efter lov om individuel boligstøtte. Den foreslåede bestemmelsesupplerer den gældende §§ 81 og 81 a og er dermed en udvidelse af mulighederne for at yde hjælpefter de gældende bestemmelser, herunder også særlig støtte til høje boligudgifter efter aktivlovens§ 34.Det foreslås, at udgiften til hjælp efter den foreslåede § 81 b afholdes fuldt ud af kommunen, hvilkettillige gælder for huslejeudgifter efter § 81 a om udsættelsestruede lejere.Hjælpen er ikke skattepligtig og er omfattet af den gældende ordlyd i § 7, stk. 1, nr. 9, i lov ompåligningen af indkomstskat til staten (ligningsloven).
Hjælpen efter § 81 b foreslås – ligesom efter § 81 a – omfattet af aktivlovens almindeligebestemmelser om tilbagebetaling efter lovens kapitel 12.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentligeForslaget til den nye bestemmelse § 81 b giver kommunerne mulighed for at yde midlertidig hjælptil betaling af huslejeudgifter til unge under 30 år, uanset boligform. Der henvises til de almindeligebemærkninger om de nærmere vilkår for ydelse af hjælp til husleje.Forslaget indebærer, at kommunerne kan yde hjælp til betaling af huslejeudgifter i en kortereperiode på maksimalt 6 måneder og som udgangspunkt kun én gang. Hjælpen ydes alene til betalingaf huslejeudgifter, og der kan som udgangspunkt kun ydes hjælp til den del af huslejeudgiften, dvs.ekskl. udgifter til varme, el mv., der overstiger en husleje på aktuelt ca. 3.000 kr. om måneden, nåranden hjælp, herunder boligsikring, er trukket fra.Fuldt indfaset i 2015 skønnes huslejehjælpen udbetalt til op mod 2.000 personer forstået som antalpersoner, der modtager hjælpen i løbet af et kalenderår. Den afsatte ramme til ordningen tagerudgangspunkt i en hjælp på gennemsnitligt knap 2.000 kr. månedligt, der i gennemsnit udbetales icirka fem måneder pr. modtager. Kommunerne afholder udgiften fuldt ud og kompenseres via enregulering af det årlige bloktilskud.Der er tale om en ny ordning, som skønnes at medføre administrative merudgifter i kommunerne på0,3 mio. kr. i 2014 og 0,6 mio. kr. årligt herefter.Der er afsat en samlet ramme på 10 mio. kr. i 2014 og 20 mio. kr. fra 2015 og frem. Forslagetindebærer, at kommunerne får udgifter til midlertidig huslejehjælp på 20 mio. kr. (2014-pl),jf. tabel1.
Tabel 1Økonomiske konsekvenser af midlertidig huslejehjælp efter § 81 b (2014-pl)Mio. kr.2014201520162017Huslejehjælp9,719,419,419,4Administration0,30,60,60,6Udgifter i alt10,020,020,020,0Kilde: Egne skønForslagets økonomiske konsekvenser skal forhandles med kommunerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Administrative konsekvenser for borgerneForslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenserForslaget vurderes ikke at have miljømæssige konsekvenser.7. Forholdet til EU-rettenLovforslaget vurderes ikke at have EU-retlige konsekvenser.8. Hørte myndigheder og organisationerEt udkast til lovforslaget har i perioden fra den 26. marts til den 9. april 2014 været sendt i høringhos følgende myndigheder og organisationer:Ankestyrelsen, Boligselskabernes Landsforening, Danmarks lejerforeninger, Danske Advokater,Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Det Centrale Handicapråd,Ejendomsforeningen Danmark, Foreningen af danske skatteankenævn, Foreningen af KommunaleSocial-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Huslejenævns- ogBeboerklagenævnsforeningen, Kommunernes Landsforening (KL), Lejernes Landsorganisation iDanmark, Rådet for socialt udsatte, SAND, Udbetaling Danmark og Ungdomsboligrådet.Den afsatte reserve til indsats mod hjemløshed blandt unge blev aftalt ved Finanslovsaftalen for2014. Der blev ved aftalen af 26. november 2013 lagt op til, at den konkrete udmøntning afmidlerne skulle aftales senere. På den baggrund blev der i marts 2014 indgået en endelig aftalemellem Regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre), Socialistisk Folkeparti, Venstreog Det Konservative Folkeparti om udmøntningen af den afsatte reserve, hvilket begrunder denkorte høringsfrist.
9. Sammenfattende skema
Økonomiskekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerAdministrativekonsekvenser forstat, kommuner ogregionerØkonomiskekonsekvenser forerhvervslivetAdministrativekonsekvenser forerhvervslivetMiljømæssigekonsekvenserForholdet til EU-retten
Positive konsekvenser/mindreudgifterIngen
Ingen
Ingen
Negative konsekvenser/merudgifterKommunale merudgifterpå 9,7 mio. kr. i 2014 ogpå 19,4 mio. kr. årligt fraog med 2015.Kommunale merudgifterpå 0,3 mio. kr. i 2014 og0,6 mio. kr. årligt fra2015.Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1Som konsekvens af forslaget om indførelse af § 81 b, foreslås overskriften før § 81 a ændret.Herefter omfatter den både midlertidig hjælp til udsættelsestruede lejere efter § 81 a og midlertidighjælp til unge under 30 år efter forslaget til den nye bestemmelse i § 81 b, jf. forslagets § 1, nr. 2.Det foreslås derfor, at overskriften før § 81 a ændres fra ”Udsættelsestruede lejere” til ”Midlertidighuslejehjælp”.Til nr. 2Efter § 81 a i lov om aktiv socialpolitik kan kommunen yde midlertidig hjælp til betaling af huslejetil en person, der er udsættelsestruet pga. huslejerestancer, hvis det på sigt kan forebygge, atpersonen udsættes af en bolig. Hjælp efter § 81 a forudsætter et akut behov for hjælp i en situation,hvor personen er udsættelsestruet.Forslaget til den nye bestemmelse § 81 b om midlertidig huslejehjælp til huslejeudgifter til ungeunder 30 år udgør et supplement til de gældende regler om hjælp efter aktivloven, herunder hjælpefter § 81 a.Det foreslås i § 81 b, stk. 1, at kommunen har mulighed for at yde midlertidig hjælp tilhuslejeudgifter i op til 6 måneder til en ung under 30 år. Det er en betingelse for hjælpen, at denunge modtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller revalideringsydelse og er i en udsatboligsituation. Hjælpen kan f.eks. ydes til sårbare unge, som ikke har boligmæssige alternativer, er irisiko for hjemløshed, eller som har vanskeligheder ved at finde eller fastholde en bolig, som de harråd til at betale, eller til unge forsørgere, der har et begrænset rådighedsbeløb som følge af højeboligudgifter. For at fastholde fokus på at finde en varig løsning kan hjælpen maksimalt ydes i 6måneder.Bestemmelsen giver kommunerne mulighed for at hjælpe den unge tidligere, end § 81 a givermulighed for, idet hjælpen kan bevilges, før den unge er konkret udsættelsestruet.Muligheden for at modtage hjælp efter § 81 b, foreslås forbeholdt unge, der har et relativt lavtrådighedsbeløb som følge af høje huslejeudgifter. Modtagere af hjælp skal ikke stilles bedre rentøkonomisk end unge med en billig husleje. Der kan derfor som udgangspunkt kun ydes hjælp efter§ 81 b til den del af huslejeudgiften, dvs. ekskl. udgifter til varme, el mv., der overstiger en billighusleje på aktuelt ca. 3.000 kr. om måneden når anden hjælp, herunder boligsikring, er trukket fra.Det foreslås i stk. 1, 2. pkt., at kommunen kan betinge hjælpen af, at personen indgår enadministrationsaftale, medvirker til fastsættelse af en plan for flytning til en mere passende bolig,deltager i gældsrådgivning eller lignende. En administrationsaftale forudsætter, at der i øvrigt erhjemmel hertil ifølge lov om aktiv socialpolitik eller anden lovgivning.Endvidere foreslås det i stk. 1, 3. pkt., at kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetales direkte tiludlejeren. Tilsvarende gælder i forhold til midlertidig hjælp til udsættelsestruede lejere efter § 81 a.
I stk. 2, foreslås det, at hjælpen ikke kan anvendes til direkte at kompensere for økonomiskesanktioner givet efter lov om aktiv socialpolitik eller efter anden lovgivning vedrørendeforsørgelsesgrundlaget. Bestemmelsen svarer til gældende regler i § 81 a, stk. 2, omudsættelsestruede lejere, jf. de almindelige bemærkninger i afsnit 2.2.2.Det foreslås i stk. 3, 1. pkt., at hjælp til huslejeudgifter kun kan ydes, hvis personen ikke harøkonomisk mulighed for at betale huslejeudgifterne. Bestemmelsen svarer til § 81 a, stk. 3. Detforeslåede § 81 b, stk. 3, indebærer, at kommunen ikke kan yde hjælp, hvis ansøgeren ellerægtefællen har indtægter eller formue, som kan dække udgiften. Hjælp efter § 81 b er såledestrangsbestemt, og det er f.eks. ikke tilstrækkeligt for at opnå hjælp efter § 81 b, at ansøgerenmodtager kontanthjælp, uddannelseshjælp eller revalideringsydelse.Det foreslås i stk. 3, 2. pkt., at det skal være en forudsætning for at få hjælp efter stk. 1, at den ungeikke har mulighed for at flytte til eller blive anvist en bolig med en lavere husleje. Hjælpen skalsåledes som udgangspunkt være begrundet i boligforsyningsmæssige begrænsninger i denpågældende kommune.Til nr. 3Det foreslås, at kommunen – ligesom efter § 81 a - fuldt ud afholder udgifterne til hjælpen efter denforeslåede § 81 b.Til nr. 4.Aktivlovens § 106 regulerer statens refusion af kommunernes udgifter til hjælp i særlige tilfældeefter aktivlovens kapitel 10. Det foreslås derfor, at der i § 106 henvises til § 99, stk. 2, der er enundtagelse til reglerne om statslig refusion. Den gældende § 99, stk. 2, fastsætter, at kommunenfuldt ud afholder udgifterne til midlertidig hjælp efter § 81 a. Det foreslås tillige, at kommunen fuldtud afholder udgifterne til midlertidig huslejehjælp efter den foreslåede § 81 b, jf. lovforslagets § 1,nr. 3.
Til § 2Det foreslås at loven træder i kraft den 1. juli 2014.
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget§1I lov om aktiv socialpolitik, jf.lovbekendtgørelse nr. 190 af 24. februar 2012,som ændret senest ved § 1 i lov nr. 166 af 26.februar 2014, foretages følgende ændringer:1.Overskriften før§ 81 aaffattes således:Udsættelsestruede lejere”Midlertidig huslejehjælp”.
§ 81 a.Kommunen kan yde hjælp til rimeligtbegrundede midlertidige huslejeudgifter til enperson, der er udsættelsestruet på grund afhuslejerestancer, hvis det på sigt kan forebygge,at personen udsættes af boligen. Kommunen kanbetinge hjælpen af, at personen indgår enadministrationsaftale, medvirker til fastsættelseaf en plan for flytning til en mere passende boligeller deltager i gældsrådgivning el.lign.Kommunen skal særlig rette hjælpen tilbørnefamilier og socialt udsatte borgere.Kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetalesdirekte til udlejeren. Udgiften til hjælpenafholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99, stk. 2.Stk. 2.Stk. 1 kan ikke anvendes til direkte atkompensere for økonomiske sanktioner givetefter denne eller anden lovgivning vedrørendeforsørgelsesgrundlaget.Stk. 3.Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes, hvispersonen ikke har økonomisk mulighed for atbetale huslejeudgifterne.
2.Efter§ 81 aindsættes før overskriften før§82:”§81 b.Kommunen kan i op til 6 måneder ydemidlertidig hjælp til huslejeudgifter til en personunder 30 år, der modtager kontanthjælp,uddannelseshjælp eller revalideringsydelse, ogsom er i en udsat boligsituation. Kommunen kanbetinge hjælpen af, at personen indgår enadministrationsaftale, medvirker til fastsættelseaf en plan for flytning til en mere passende boligeller deltager i gældsrådgivning el. lign.Kommunen kan bestemme, at hjælpen udbetalesdirekte til udlejeren. Udgiften til hjælpenafholdes fuldt ud af kommunen, jf. § 99, stk. 2.Stk. 2.Stk. 1 kan ikke anvendes til direkte atkompensere for økonomiske sanktioner givetefter denne eller anden lovgivning vedrørendeforsørgelsesgrundlaget.Stk. 3.Hjælp efter stk. 1 kan kun ydes, hvispersonen ikke har økonomisk mulighed for atbetale huslejeudgifterne. Hjælpen kan endviderekun ydes, hvis personen ikke har mulighed forat flytte til eller blive anvist en bolig med enlavere husleje.”
Finansiering m.v.§ 99.Kommunen afholder endeligt udgifternetil vejledning, sagsbehandling, opfølgning og til
administration i øvrigt, herunderlægeerklæringer m.v.Stk. 2.Kommunen afholder fuldt ud udgifternetil hjælpen til udsættelsestruede lejere efter § 81a.§ 106.Staten refunderer 50 pct. af enkommunes udgifter til hjælp i særlige tilfældeefter kapitel 10. Staten refunderer 50 pct. af enkommunes udgifter til efterlevelseshjælp efterkapitel 10 a.
3.I§ 99, stk. 2,ændres ”hjælpen tiludsættelsestruede lejere efter § 81 a” til:”midlertidig huslejehjælp efter § 81 a og § 81b”.
4.I§ 106, 1. pkt.,indsættes efter ”kapitel 10”: ”,jf. dog § 99, stk. 2”.