Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 16
Offentligt
1289585_0001.png
1289585_0002.png
1289585_0003.png
1289585_0004.png
1289585_0005.png
Åbent brev til
Folketingets SundhedsudvalgFolketingets SocialudvalgSundhedsminister Astrid KragSocial-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen
Syv punkter til en styrket indsats omkring medicinhåndtering på sociale døgntilbudI LOS ser vi to primære formål med medicinhåndteringen på opholdssteder og botilbud. Fordet første skal medicinhåndteringen sikre, at den enkelte beboer til enhver tid modtager detpræparat og den dosis medicin, som en speciallæge, psykiater eller en almen praktiserendelæge har vurderet, er den rigtige. For det andet skal medicinhåndteringen indgå som en delaf den pædagogiske indsats i relation til den enkelte beboer. At skabe en forståelse for atmedicin kan være med til skabe et godt hverdagsliv, kan være med til, at det giver meningfor den enkelte beboer at vælge medicinen til og ikke fra. Det er blandt andet med til atsikre, at ellers gode helhedsorienterede behandlingsforløb ikke afbrydes af unødvendigeindlæggelser, fordi beboerne fravælger medicinen.Et styrket fokus på medicin og medicinhåndtering er således meget vigtig for brugerne påsociale døgntilbud.For at sikre en bedre medicinhåndtering for borgere på de sociale døgntilbud anbefaler LOS:1. Udarbejdelse af en kort, klar og tydelig beskrivelse af hvem der er ansvarlig forhvad og hvornår, når medicin håndteres2. Tydelige formelle retningslinjer for medicinhåndtering3. E-learning og eksamen i medicinhåndtering for ansatte, der håndterer medicin4. Tilbud om undervisning til ansatte på døgntilbud, der huser udsatte borgere5. Klare retningslinjer for ansatte på døgntilbuddene når de har mistanke omovermedicinering6. Fokus på medicinpædagogik7. Økonomisk kompensation til de private tilbud, samt ligestilling med offentligetilbudDe syv forslag til bliver uddybet i vedhæftede notat: Ansvarlig håndtering af medicin til voresudsatte borgere. Jeg håber, at forslagene vil blive positivt modtaget og fulgt op på af derespektive myndigheder.Med venlig hilsenEmdrup den 11.oktober 2013
Geert JørgensenDirektørBilag: Notat, Ansvarlig håndtering af medicin til vores udsatte borgere
Ansvarlig håndtering af medicin for vores udsatte borgereLOS – De private sociale tilbud byder ind med 7 punkter til en styrket indsats.For at sikre en bedre medicinhåndtering for borgere på de sociale døgntilbud anbefaler LOS:8. Udarbejdelse af en kort, klar og tydelig beskrivelse af hvem der er ansvarlig forhvad og hvornår, når medicin håndteres9. Tydelige formelle retningslinjer for medicinhåndtering10. E-learning og eksamen i medicinhåndtering for ansatte, der håndterer medicin11. Tilbud om undervisning til ansatte på døgntilbud, der huser udsatte borgere12. Klare retningslinjer for ansatte på døgntilbuddene når de har mistanke omovermedicinering13. Fokus på medicinpædagogik14. Økonomisk kompensation til de private tilbud, samt ligestilling med offentligetilbud
I LOS ser vi to primære formål med medicinhåndteringen på opholdssteder og botilbud. For detførste skal medicinhåndteringen sikre, at den enkelte beboer til enhver tid modtager det præparatog den dosis medicin, som en speciallæge, psykiater eller en almen praktiserende læge harvurderet, er den rigtige. For det andet skal medicinhåndteringen indgå som en del af denpædagogiske indsats i relation til den enkelte beboer. At skabe en forståelse for at medicin kanvære med til skabe et godt hverdagsliv, kan være med til, at det giver mening for den enkeltebeboer at vælge medicinen til og ikke fra. Det er blandt andet med til at sikre, at ellers godehelhedsorienterede behandlingsforløb ikke afbrydes af unødvendige indlæggelser, fordi beboernefravælger medicinen.LOS oplever imidlertid en lang række problemer på området. Det vil LOS gerne ændre på, ogderfor har vi en række forslag til, hvordan vi kan forbedre indsatsen. Nedenfor følger en nærmerebeskrivelse af LOS’ enkelte anbefalinger.1. Klarhed om ansvarsfordelingLOS anbefaler, at Sundhedsstyrelsen udarbejder en kort, klar og tydelig beskrivelse af, hvem derer ansvarlig for hvad og hvornår, når medicin håndteres.Når sundhedssektoren overlader det til bl.a. opholdssteder og botilbud at håndtere medicin påderes vegne, er der tale om uddelegering af en opgave. I forbindelse med at medicinhåndteringenuddelegeres, er både den delegerende og den, der modtager delegationen underlagt et ansvar iforbindelse med opgaven. LOS erfarer dog, at der i praksis er tvivl om, hvor grænserne går iforhold til selve ansvarsfordelingen mellem personalet i sundhedssektoren og socialsektoren. LOSmener, det vil være hensigtsmæssigt, at det klart og tydeligt beskrives, hvad speciallægerne,herunder psykiaterne er ansvarlige for, hvad lederen af et døgntilbud er ansvarlig for og hvad de,der er daglige ansvarlige for medicinhåndtering, er ansvarlig for osv.2. Tydeligere retningslinjerLOS anbefaler, at vejledningen og bekendtgørelsen om medicinhåndtering gøres mere klar, og atder tilknyttes en tjekliste, der umiddelbart kan benyttes i praksis, så det, som stederne somminimum skal efterleve, altid huskes.Kravene til, hvad døgntilbud skal leve op til i forbindelse med håndtering af medicin, er fastlagt i”Vejledning om ordination og håndtering af lægemidler” samt i ”Bekendtgørelse om autoriserede
sundhedspersoners benyttelse af medhjælp”. LOS’ erfarer dog, at en del steder oplever, atSundhedsstyrelsens materiale umiddelbart er nemt at læse, men når det skal omsættes i praksis,står den konkrete betydning af Sundhedsstyrelsens ønsker alligevel ikke klart. LOS mener på denbaggrund, at der er behov for, at bekendtgørelse og vejledning gøres mere klar og direkteanvendelig for praktikere.3. E-leaning og eksamen i medicinhåndteringLOS anbefaler, at der udarbejdes et e-learning system om medicinhåndtering. Til systemet knyttesen obligatorisk eksamination, som udløser et medicinhåndteringsbevis ved bestået eksamen.Systemet og eksaminationen kan med fordel lade sig inspirere af det system, der er bygget opomkring de elektroniske tests for hygiejnekursus.LOS ønsker, at vi i højere grad forebygger fejl og mangler i forbindelse med medicinhåndtering. Imange tilfælde er de personer, der varetager medicinhåndteringen, ikke specifikt uddannet til det.For at sikre, at de steder, der varetager medicinhåndtering gøres bevidste om deres ansvar, menerLOS, at der bør indføres et krav om, at stederne skal kunne dokumentere en basisviden påområdet. Frem for at indføre mere kontrol, mener LOS at denne basisviden bedre opnås ogdokumenteres via uddannelse og en bestået eksamen. For at sikre en ensartet basisviden, menerLOS, at der skal være et fastlagt pensum. Da nogle steder har tilknyttet sundhedsfagligt personalemed mulighed for at undervise øvrige medarbejdere, mener LOS ikke, at kursusdeltagelse skalvære obligatorisk. Der bør være metodefrihed i forhold til undervisningen, så længe denafsluttende eksamen bestås.For at tage højde for, at medarbejderne har forskellig viden og uddannelsesbaggrund, mener LOS,at der med fordel kan være tale om et e-learning system. Det giver mulighed for, at den enkelteselv kan vælge undervisningstempo og tidspunkt for den afsluttende eksamen.4. Undervisning i medicinhåndteringLOS anbefaler, at Sundhedsstyrelsen gøres ansvarlig for, at der løbende tilbydes formaliseredekurser målrettet personalet på de sociale døgntilbud. Undervisningen kan med fordel udbydes iAMU-regi, der er et formaliseret system kendt blandt praktikere. Undervisningen bør baseres påpensum i det foreslåede e-learning system, så deltagerne ender med at være klædt på til denforeslåede eksamination.Sundhedsstyrelsens rapport ”Tilsyn med medicinering på landet botilbud og plejecentre/hjem” fra2012” viser, at der er et stort ønske og efterspørgsel på undervisning i medicinhåndtering. Ogsåblandt LOS’ medlemmer er der et stort ønske om og efterspørgsel efter kurser imedicinhåndtering, og LOS udbyder derfor løbende sådanne kurser til vores medlemmer.Reglerne på området forudsætter ofte, at der foretages en konkret vurdering på de enkelte stederom, hvad stedet skal gøre for at leve op til kravene. Derudover skal reglerne håndteres afpersonale uden specifik erfaring på området. Undervisning kan være med til at tage højde fordisse forhold og dermed forebygge fejl og mangler i medicinhåndteringen.5. Reaktionsmuligheder for ansatte på døgntilbuddene, når de har mistanke omovermedicineringLOS anbefaler, at der tages stilling til, hvordan ansatte på de sociale døgntilbud kan og skalreagere på mistanke om overmedicinering, og at dette beskrives og indgår i vejledningen ogbekendtgørelsen vedrørende medicinhåndtering.
Overmedicinering ses desværre, og har store menneskelige konsekvenser for de borgere detvedrører. LOS erfarer, at en del af vores medlemmer ikke ved hvad de skal og/eller kan gøre, nårde har en mistanke om, at beboere er overmedicineret. Ligeledes erfarer LOS, at en del stederoplever, at de enten taler for døve ører, eller at det kan medføre samarbejdsproblemer med denansvarlige psykiater, hvis stedet påpeger at de oplever, at en borger opleves som overmedicineret.LOS erfarer desuden, at selv om det er den autoriserede sundhedsperson, der har ansvaret forordinationen af medicinen, så stiller det driftsorienterede tilsyn nogle af stederne til regnskab foreventuelt overmedicinering. LOS mener derfor, det er nødvendigt at få fastslået og beskrevet,hvem der har ansvaret for hvad, når der er mistanke om overmedicinering, Herunder skal detbeskrives, hvad stedet henholdsvis har pligt til at gøre, og hvad man kan vælge at gøre.Tilbuddene er naturligvis omfattet af den skærpede underretningspligt i medfør af serviceloven ogreglerne for indberetning af utilsigtede hændelser, i det omfang tilbuddets ansatte er autoriseredesundhedspersoner, eller fungerer som disses medhjælpere i medfør af sundhedsloven og”Bekendtgørelse om autoriserede sundhedspersoners benyttelse af medhjælp” (delegation afforbeholdt sundhedsfaglig virksomhed). Ikke desto mindre mener LOS, at det bør fastlægges klartog entydigt, om det udelukkende er disse kanaler, der skal anvendes, eller om der skal oprettes etsupplerende system, så tilfælde af overmedicinering kan overvåges mere systematisk.6. MedicinpædagogikLOS anbefaler, at der i højere grad sættes fokus på medicinpædagogik.Mange steder arbejder målrettet med medicinpædagogik for at sikre et kontinuerligt oghelhedsorienteret behandlingsforløb, der giver mening for borgeren. LOS erfarer imidlertid, atmange af vores medlemmer har oplevelsen af, at omverdenen alene mener, medicinhåndteringhandler om kontrol og processer for de, der håndterer medicinen. LOS mener, at der også børvære fokus på pædagogikken i forbindelse med håndteringen af medicinen i relation til borgeren.Det kan være med til at forhindre, at borgere vælger medicinen fra, fordi det ikke opleves sommeningsfuldt at tage den. Det kan også være med til forhindre, at der sker unødvendigeindlæggelser på for eksempel psykiatriske afdelinger.Overordnet set drejer medicinpædagogik sig om at støtte en proces, hvor brugen af medicin bliveret middel til fremgang for beboeren og ikke et mål i sig selv.Ifølge Socialstyrelsen er målet med medicinpædagogik følgende:At brugeren af medicin får indsigt i egen medicinanvendelse samt opnårmedansvar for og medindflydelse på egen medicinAt opnå en behandling, hvor medicinen bliver et redskab i tilværelsen og et middeltil et meningsfuldt hverdagsliv frem for et mål i sig selvAt medvirke til at styrke et ligeværdigt samarbejde mellem psykiatribrugeren,socialpsykiatriske medarbejdere og medarbejdere i behandlingspsykiatrienAt anerkende psykiatribrugeren som ekspert på sin egen medicin
Medicinpædagogik giver mulighed for:At man som socialpsykiatrisk medarbejder har redskaber og metoder til at støttebrugere i at anvende medicin, der giver mening for den enkelteAt man som psykiatribruger får mulighed for at anvende medicin på en måde, derstøtter i at leve en hverdag, som man ønsker detAt man som psykiater kan omsætte den specialiserede indsats i forhold tildiagnose og behandling på en måde, der imødekommer brugerens ønsker ogforventninger til sin medicin.
7. Økonomisk kompensation til de private tilbudLOS anbefaler, at opholdssteder og botilbud kompenseres for deres udgift i forbindelse med, at depåtager sig opgaven med medicinhåndtering, samt at private og offentlige tilbud stilles lige iindholdet af og udgiften til tilsynetNår de private tilbud håndterer medicin, påtager de sig en opgave, som hjemmeplejen ellers skulletage sig af. De steder, der håndterer medicin, har overtaget denne opgave uden nogen økonomiskkompensation. Derudover bliver de steder, der af Sundhedsstyrelsen for tiden pålægges at lade sigregistre i medfør af sundhedsloven § 215a, pålagt en årlig udgift på kr. 22.000 kr. for et tilsyn, derforegår hvert tredje år. Dette tilsyn pålægges alene de private tilbud. Det er en yderligereøkonomisk byrde for de private tilbud og i øvrigt også konkurrenceforvridende, fordi dette tilsynog udgiften hertil ikke pålægges de offentlige sociale tilbud.For steder, der påtager sig opgaven med håndtering af medicin, betyder både det, at de overtageropgaven fra hjemmeplejen, samt det at de pålægges at lade sig registrere i medfør afsundhedsloven, at deres takst for en beboer bliver dyrere end de offentlige tilbud og de tilbud, dervælger ikke at håndtere medicin. LOS mener, at det giver god faglig og pædagogisk mening, at deprivate sociale tilbud håndterer medicin, men dette bør ikke medføre øgede økonomiske ogadministrative byrder, der reelt stiller dem ringere end offentlige tilbud, og de tilbud, der vælger atlade hjemmeplejen udføre opgaven.
BaggrundAf Sundhedsstyrelsens rapport om tilsyn med medicineringen på landets bosteder, plejecentre ogplejehjem dateret 8. august 2012 fremgår det, at der er behov for øget fokus påmedicinhåndteringen på de sociale tilbud efter servicelovens regler.Med den nylige ændring af sundhedsloven blev der med § 215a indført et krav om registreringaf og tilsyn med den sundhedsfaglige virksomhed med visse private sygehuse, klinikker ogpraksis. LOS mener ikke, at private sociale tilbud er eller bør være omfattet afsundhedslovens ændring, men LOS er enig i, at der er behov for øget fokus på området forbedre at kunne sikre beboernes retssikkerhed i de tilfælde, hvor de sociale tilbudadministrerer og håndterer beboerens medicin. Denne problemstilling er rejst for FolketingetsSundhedsudvalg på et foretræde den 4. juni 2013. Folketingets Sundhedsudvalg udbad iforlængelse heraf ministeren om en redegørelse. Af ministerens redegørelse fremgår atSundhedsministeriet i samarbejde med Sundhedsstyrelsen snarest vil drøfte, om der er behovfor at tilpasse Sundhedsstyrelsens administration af registrerings- og tilsynsordningen.Derudover fremgår det af ministerens redegørelse, at registrerings- og tilsynsordningen skalevalueres i 2015 og i den sammenhæng vil også registrerings- og tilsynsordningensrækkevidde kunne tages op. LOS har noteret sig, at folketingsmedlem Benedikte Kiær (KF)efterfølgende den 17. september 2013 har stillet 8 konkrete spørgsmål til Sundhedsministerenom § 215a’s rækkevidde i forhold til de sociale døgntilbud. (Der henvises til SUU, Alm. delspørgsmål 948 – 955 – Folketingets hjemmeside – Sundhedsudvalget.)
På baggrund af Sundhedsstyrelsens rapport, ændringen af sundhedsloven og ikke mindst depraktiske erfaringer LOS’ medlemmer har med medicinhåndtering, offentliggør LOS sine 7punkter til en forbedret indsats for medicinhåndtering.