Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 15
Offentligt
1289579_0001.png
1289579_0002.png
Åbent brev tilFolketingets Børne- og UndervisningsudvalgFolketingets SocialudvalgUndervisningsminister Christine AntoriniSocial-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen
Erhvervsskolereformen bliver en katastrofe for anbragte unge, hvisde ikke sikres 9 års undervisningSamtidig med reformen af erhvervsskolerne bør vi ændre loven, så 9 års undervisning ikke er et tilbudmen en ret, som alle unge har. I dag har anbragte børn store huller i deres undervisning. Alligevel kan derisikere de at få afslag på et ekstra år i 9. klasse eller på at få bevilget et 11. skoleår.Undervisningspligten er ikke en garanti for undervisningMange mennesker tror, at børn og unge har krav på 9 års undervisning, men det har de ikke.Kommunerne har nemlig kun en pligt til attilbydeundervisning i 9 år. Deltager de unge ikke iundervisningen, for eksempel fordi de har reageret med pjæk på problematiske forhold hjemme, så harde ikke ret til at modtage den ekstra undervisning, der skal til, for at de kan klare afgangseksamen frafolkeskolen. Det er et stort problem og det bliver endnu større nu, hvor det ser ud til, at der bliver indførtskærpede krav til deres karakterer for, at de kan blive optaget på erhvervsskolerne.Børn anbringes sent og har store huller i deres undervisningOver halvdelen af de anbragte børn er typisk over 14 år, når de anbringes. Det vil sige at de burde gå i 8.,9. eller 10. klasse. Men det er de ofte slet ikke klædt på til. Mange af dem har nemlig været fraværende ien stor del af deres undervisningstid, nogle i op til to år inden deres anbringelse. Alligevel har en del afdem fået afslag fra kommunerne på at gå 9. klasse om eller få tilkendt et 11. skoleår, når de søger om det.Hvordan skal de anbragte unge klare de skærpede karakterkrav, reformen lægger op til, når de langt frahar modtaget den undervisning, andre unge har modtaget, inden de går til afgangseksamen i folkeskolen?Med tilsynsreformen på det sociale område indføres en kvalitetsmodel, hvor de sociale døgntilbud målespå deres evner til at støtte de unge i at få en uddannelse. Blandt andet fremgår det, at de socialedøgntilbud skal støtte de unge i den undervisningspligtige alder i at opfylde undervisningspligten ved atde gennemfører et grundskoletilbud med undervisning fra børnehaveklasse til 9. klasse. Det vil de socialedøgntilbud gerne støtte de unge i, men det er en urealistisk målsætning, for unge, der først anbringessent og efter længere tids fravær fra folkeskolen; med mindre de kompenseres for den undervisning, deer gået glip af, inden de blev anbragt.Derfor bør de unge udstyres medrettil 9 års reel undervisning. Det må ikke være en tilfældighed, derafgør, om de unge bevilges den undervisning, der skal til for at de kan få folkeskolens afgangseksamen.Vi skal være ambitiøse, og det forudsætter en ret til 9 års undervisning for alle unge95 % af alle børn skal i 2015 gennemføre en ungdomsuddannelse. Et godt og ambitiøst mål. Hvis det målskal nås, skal vi imidlertid også være realistiske om, hvad det kræver.For de anbragte unge kræver det, at de får enrettil at modtage den samme mængde undervisning somandre unge, der ikke har oplevet de store vanskeligheder, som anbragte unge har.
Vores allermest udsatte unge bør, som andre unge, have krav på den undervisning, der skal til for at dekan klare folkeskolens afgangsprøve. Det er ikke kun ret og rimeligt, det er også sund fornuft. Vi skal væreambitiøse også på de anbragte unges vegne.Med venlig hilsenKøbenhavn den 11. 0ktober 2013
Geert Jørgensen