Socialudvalget 2013-14
SOU Alm.del Bilag 120
Offentligt
1327924_0001.png
1327924_0002.png
1327924_0003.png
Dato: 28-01-2014Holmens Kanal 22, 1060 København KTlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]Sagsnr. 2013-3938
Til myndigheder og organisationer, jf. vedlagte høringsliste________________________________________________________________

Høring over forslag til lov om opfølgning på evaluering af kommunalreformen vedrørende det

specialiserede socialområde og den mest specialiserede specialundervisning

Social, - Børne – og Integrationsministeriet sender hermed udkast til forslag til lov om opfølgning påevaluering af kommunalreformen vedrørende det specialiserede socialområde og den mest speciali-serede specialundervisning til høring.Lovforslaget udmønter dele af aftalen om en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov somRegeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Liberal Alliance og Det Konservative Folkepartiindgik den 13. november 2013.Baggrunden for lovforslaget er evalueringen af kommunalreformen og rammeaftalen af 26. juni 2013om justering af kommunalreformen mellem Regeringen, Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten,Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, der baserer sig på Regeringens udspil ” Bedre kvalitetog samarbejde af 1. juni 2013. Initiativerne skal bidrage til en smidigere og mere effektiv offentlig sek-tor med et tættere og mere velfungerende samarbejde mellem kommuner, regioner og stat. Aftale omen kvalificeret indsats for grupper med særlige behov bidrager til at udmønte rammeaftalen på detmest specialiserede socialområde og området for den specialiserede specialundervisning. Lovforsla-get udmønter de dele af aftalen, der forudsætter lovændringer.

Lovforslagets hovedelementer

1) Styrket vidensopbygning og bedre samarbejde vedrørende det mest specialiserede socialområdeog den mest specialiserede specialundervisning.Aftale om en kvalificeret indsats for grupper med særlige behov indebærer etablering af en ny dialog-baseret koordinationsstruktur og vidensopbygning på det mest specialiserede socialområde og områ-det for den mest specialiserede specialundervisning, som forankres i Socialstyrelsen. I forhold til denmest specialiserede specialundervisning deles kompetencen mellem Socialstyrelsen og Under-visningsministeriet. Koordinationsstrukturen skal udvikles løbende og være fuldt implementeret den 1.juli 2015. Social-, børne, og integrationsministeren vil følge udviklingen af den nationale koordinati-onsstruktur i tre år efter den første udmelding 1.november 2014. Koordinationsstruktur forslås, at in-deholde følgende hovedelementer:OvervågningSocialstyrelsen skal overvåge udviklingen i målgrupper, tilbud og ydelser. Overvågningsfunktionenskal gradvist skabe et nationalt overblik over de mest specialiserede målgrupper, tilbud og indsatser.Central udmeldingSocialstyrelsen får kompetence til at udmelde målgrupper eller særlige indsatser, hvor der er behov forøget koordination eller planlægning på tværs af kommunerne og regionerne for at sikre og videreuvik-
2le den mest specialiserede indsats. Kommunalbestyrelserne skal i forbindelse med de årlige ramme-redegørelser forholde sig til disse centrale udmeldinger. Den første centrale udmelding foretages 1.november 2014.Anmodning om fornyet behandlingSocialstyrelsen får beføjelse til – på baggrund af afrapporteringer fra kommunalbestyrelserne i hverregion – at anmode kommunalbestyrelserne i hver region eller flere regioner om, at foretage en forny-et behandling af deres tilrettelæggelse og organisering af indsatsen i forhold til de centralt udmeldtemålgrupper og indsatser.DriftspålægSocialstyrelsen får beføjelse til at give driftspålæg. Et driftspålæg indebærer, at en kommune ellerregion pålægges et driftsansvar, og tilbudsstrukturen på et område dermed fastlægges af Socialstyrel-sen. Beføjelsen forudsættes kun anvendt undtagelsesvist i helt særlige tilfælde. Driftspålæg skal led-sages af en aftale mellem relevante kommunalbestyrelser om en finansieringsordning for tilbuddet.Socialstyrelsen kan i sidste ende træffe afgørelse om en fiansieringsmodel. Et pålæg kan højst løbe i2 år.2) Øget synergi på området for den mest specialiserede specialundervisningDen nationale videns- og specialrådgivningsorganisation (VISO) i Socialstyrelsen skal sørge for attilvejebringe de specialrådgivningsydelser, der gives i henhold til folkeskoleloven eller lov om special-undervisning for voksne, og som i dag hører under de lands- og landsdelsdækkende undervisningstil-bud. Det skal ske gennem leverandørnetværk, således at der fortsat er tilknytning til praksis.3) Længere planlægningshorisont for de regionale tilbudBeliggenhedskommunernes muligheder for at overtage regionale tilbud justeres, således at det kunkan ske én gang i hver valgperiode.4) Revision af takstreglerne på det sociale områdeRevision af takstreglerne på det sociale område, således at der indføres mulighed for at finansiere tilgennem fleksible aftaleformer.

Øvrige elementer i lovforslaget

De foreslåede lovændringer medfører konsekvensændringer i lov om almene boliger m.v. og bekendt-gørelse om anvisning af statsrefusion, statstilskud, regnskabsaflæggelse og revision på det sociale ogbeskæftigelsesmæssige område m.fl. I forlængelse af ressortomlægningen mellem ministerierne vedKgl. Resolution af 3. oktober 201 foreslås en ændring af hjemlen for udstedelse af bekendtgørelsen.Forslaget forventes fremsat marts 2014.Eventuelle bemærkninger til udkastet skal være Social -, Børne – og Integrationsministeriet i hændesenest den 25. februar kl. 14.00.Høringsvar sendes elektronisk til[email protected]og[email protected]Eventuelle spørgsmål kan rettes til Stine Hildebrandt på tlf. nr. 41851338.
3
Med venlig hilsenStine Hildebrandt