Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 91
Offentligt
NotatJ.nr. 11-0296534Den 21. januar 2014
Miljø, Energi og MotorCk
SAMLENOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUD-VALGForslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning omforenklede regler for overførsel i det indre marked af mo-torkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstatKOM(2012)164, som ændret senest ved dokument nr. 16398 af 3. december2013.Forslaget er af formandsskabet omskrevet til et direktiv ved dokument nr. 17680/13 af13. december 2013. Dette notat tager udgangspunkt i dette udkast til et direktiv.Nyt notat
1.Resumé
Europa-Kommissionen har den 4. april 2012 stillet forslag til en forordning om genregistre-ring af køretøjer.Formålet er at styrke det indre marked gennem forenkling og harmonisering af regler foroverførsel af registrerede køretøjer til andre medlemsstater.Europa-Kommissionen har vurde-ret, at forslaget vil kunne resultere i samlede besparelser for borgere, virksomheder og myn-digheder på mindst 1.445 mio. EUR om året.Forslaget omfatter alene køretøjer, der allerede er registreret i en medlemsstat.Forslaget består dels af regler om, i hvilken stat et køretøj kan registreres, dels af regler omprocedurer for genregistrering af køretøjer.
1 / 22
Reglerne om, i hvilken stat et køretøj kan registreres, begrænser medlemsstaternes ret til atregistrere et køretøj, hvor det bruges. Det får blandt andet betydning ved leasing af køretøjer iudlandet og ved tildeling af firmabiler fra virksomheder i udlandet.I og med et køretøj i praksis beskattes i den stat, hvor køretøjet er registreret, og Danmarkhar den højeste beskatning af køretøjer i EU, har forslaget potentiale for betydelige negativestatsfinansielle og miljømæssige konsekvenser i Danmark.Procedurereglerne bygger i det væsentligste på, at medlemsstaterne skal genbruge de oplysnin-ger, der er registreret om et køretøj i eksportlandet, ved genregistrering af køretøjet i import-landet. Dette genbrug skal i vidt omfang ske ved elektronisk dataudveksling mellem med-lemsstaternes registreringsmyndigheder.Procedurereglerne indeholder også forslag til fælles regler for midlertidig registrering ved over-førsel af et køretøj fra en medlemsstat til en anden medlemsstat, og forslag tilfælles regler forprofessionel registrering (svarer til den danske ordning med prøveskilte).Formandsskabet har efter ønske fra en række medlemsstater omskrevet Europa-Kommissionens forslag fra en forordning til et direktiv, jf. dokument nr. 17680 af 13. de-cember 2013.Formandsskabet er på et møde i Coreperden 18. december 2013 bemyndiget til at indledeforhandlinger med Europa-Parlamentet om direktivforslaget,bortset fra den del, der regulerer,i hvilken medlemsstat et køretøj kan registreres (artikel 3).Formandskabet og Europa-Parlamentet tilstræber en hurtig afvikling af disse forhandlinger.Danmark kan, grundet de potentielle betydelige negative statsfinansielle konsekvenser, ikkestøtte forslaget i dets nuværende form. Men udgår bestemmelsen om, hvor et køretøj kanregistreres, kan regeringen støtte forslaget.2.Baggrund
Europa-Kommissionen har den 4. april 2012 stillet forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om forenklede regler for overførsel i detindre marked af motorkøretøjer, der er indregistreret i en anden medlemsstat,jf. KOM(2012)164.Som baggrund for forslaget anfører Europa-Kommissionen:”Uanset den fremadskridende integration af det indre marked udgør pro-blemer med indregistrering af motorkøretøjer fortsat en hindring for detindre marked, både for virksomheder og borgere. Problemerne med indre-gistrering af motorkøretøjer blev fremhævet som et af de 20 største pro-blemområder i det nuværende indre marked på en liste opstillet af Kom-missionen. I rapporten om unionsborgerskab 2010 ”Afskaffelse af hindrin-ger for unionsborgernes rettigheder”1identificerede Kommissionen pro-1
KOM(2010) 603 af 27.10.2010.
2 / 22
blemerne med indregistrering af køretøjer som en af de største hindringerfor borgerne i den daglige udøvelse af deres rettigheder i henhold til EU-lovgivningen og meddelte blandt de planlagte foranstaltninger til fjernelseaf disse hindringer en forenkling af formaliteterne og betingelserne for om-registrering af køretøjer, der allerede har været indregistreret i en andenmedlemsstat (foranstaltning 6 i rapporten om unionsborgerskab 2010).Forpligtelsen til at lade et motorkøretøj, der er registreret i oprindelsesmed-lemsstaten, omregistrere i værtsmedlemsstaten har i mange år givet anled-ning til klager og retssager. Borgere og virksomheder, der køber et motor-køretøj i et andet land og tager det med tilbage til det land, hvor de normaltbor, skal igennem komplekse og tunge registreringsprocedurer og tidskræ-vende ekstra papirarbejde.Som konsekvens heraf har problemerne med registrering af motorkøretøjernegative konsekvenser for den frie bevægelighed for varer, en grundlæg-gende frihed, som er en af hjørnestenene i EU. Dette er understreget i Eu-ropa 2020 – En strategi for intelligent, bæredygtig og inklusiv vækst,2hvoridet blev fremhævet, at erhvervslivet og borgerne hver dag oplever, at derfortsat er flaskehalsproblemer i forbindelse med tværnationale aktiviteter,selv om det indre marked eksisterer retligt.I sin udtalelse af 11. marts 2011 støttede Gruppen af Højtstående Uaf-hængige Interesserede Parter vedrørende Administrative Byrder et eventu-elt kommissionsinitiativ om forenkling af registreringsbetingelser og -formaliteter. Derudover opfordrede gruppen de nationale myndigheder tilat stræbe mod en forbedring af registreringsprocesserne snarest muligt,navnlig vedrørende gensidig anerkendelse af de fornødne oplysninger, ogundlade besværlige anmodninger om supplerende oplysninger.Alle medlemsstater har et registreringssystem for motorkøretøjer. Det ud-gør den administrative tilladelse til ibrugtagning af et køretøj, som omfatteridentificering af køretøjet og tildeling af et registreringsnummer. Oplysnin-ger i køretøjsregistre anvendes ved beskatning af motorkøretøjer. Ved af-slutningen af registreringsproceduren udsteder medlemsstaterne en regi-streringsattest, som attesterer, at køretøjet er registreret i en medlemsstat.Registreringsattesten indeholder også navn og adresse på den person, i hvisnavn et køretøj er registreret (”indehaveren” af registreringsattesten, somikke nødvendigvis er ejeren af motorkøretøjet).Hvis et motorkøretøj er registreret i én medlemsstat og ofte anvendes i enanden medlemsstat, opstår der ofte to vigtige kategorier af problemer:1) Borgere, der flytter til en anden medlemsstat, grænsearbejdere, biludlej-ningsfirmaer og personer, der leaser et motorkøretøj i en anden med-lemsstat, er ofte forpligtet til at registrere køretøjet der, hvor de bor, el-2
KOM(2012) 2020 af 3.3.2010.
3 / 22
ler hvor køretøjet anvendes, selv om motorkøretøjet allerede er registre-ret i en anden medlemsstat. Dette er eksempelvis tilfældet, når indehave-re af registreringsattester skifter bopæl og flytter permanent til en andenmedlemsstat med deres motorkøretøj. Men det er dog et besværligt pro-blem for borgere, der bor en del af året i én medlemsstat og resten afåret i en anden, samt for grænsependlere, der i deres egen medlemsstatbruger et motorkøretøj, som er registreret af deres arbejdsgiver i en an-den medlemsstat. I dette tilfælde registreres motorkøretøjet i en af med-lemsstaterne, men indehaveren anmodes ofte af den anden medlemsstatom at lade køretøjet registrere på dets område. Leasingvirksomhederstår også over for registreringsproblemer, i det mindste hvis de er inde-havere af registreringsattesten, og hvis motorkøretøjet anvendes af enperson, der er etableret i en anden medlemsstat. Endelig er biludlej-ningsfirmaer, som ønsker at flytte en del af deres bilpark til en andenmedlemsstat for en kort periode for at efterkomme en sæsonpræget ef-terspørgsel, almindeligvis nødt til at registrere de pågældende motorkø-retøjer i den pågældende medlemsstat.2) Omregistreringsformaliteterne for et motorkøretøj, der overføres fra enmedlemsstat til en anden, er ofte meget besværlige og langvarige. Indfø-relse af et motorkøretøj i en anden medlemsstat for en længere periodemedfører nyt papirarbejde i værtsmedlemsstaten og normalt også ekstrapapirarbejde, når køretøjet skal afmeldes fra registrering i oprindelses-medlems-staten. Den ekstra byrde skyldes hovedsageligt, at registre-ringsmyndighederne i værtsmedlemsstaten kun har få eller ingen oplys-ninger om motorkøretøjet ud over de oplysninger, der findes på regi-streringsattesten. Hvis køretøjet skulle omregistreres i den samme med-lemsstat, kunne registreringsmyndighederne anvende oplysninger i deresnationale databaser.”Europa-Kommissionens udvalg for konsekvensanalyse vurderer i en udtalelseaf 16. december 2011, at forslaget som fremsat vil give betydelige administra-tive forenklinger for virksomheder, borgere og registreringsmyndigheder påmindst 1.445 mio. EUR om året.Forslaget er stillet med hjemmel i TEUF, artikel 114 om harmonisering afmedlemsstaternes lovgivning vedrørende det indre markeds funktion. Detbegrundes med, at de aktuelle problemer og forskelligheder i forbindelse medde administrative regler på nationalt plan for så vidt angår omregistrering afmotorkøretøjer, som er registreret i en anden medlemsstat, hæmmer den friebevægelighed for disse køretøjer inden for EU.Tyskland har den 6. december 2013 i rådsarbejdsgruppen anfægtet dettehjemmelsgrundlag og anført, at hjemlen rettelig bør være TEUF, artikel 91 omfælles regler for transportområdet, jf. MD R 66/13. Rådets Juridiske Tjenesteundersøger spørgsmålet.
4 / 22
En række medlemsstater har påpeget, at et køretøj i praksis beskattes i denstat, hvor køretøjet er registreret, og spurgt om ikke forslaget skal behandlesefter reglerne for beskatning. Rådets Juridiske Tjeneste har tilkendegivet, atforslaget formelt intet har med beskatning at gøre.Det oprindelige forslag fra Europa-Kommissionen havde form af en forord-ning. Dette blev begrundet med, at lovinstrumentet kun ville finde anvendelsei grænseoverskridende situationer inden for EU, hvorfor en forordning vilskabe retssikkerhed og forenkling i det indre marked. Derudover ville en for-ordning ifølge Europa-Kommissionen være et mere effektivt instrument tilorganisering af den elektroniske informationsudveksling mellem de nationaleregistreringsmyndigheder og fjerner risikoen for, at medlemsstater ville indfø-rer særlige genregistreringsregler.Forslaget er nu efter ønske fra en bred kreds af medlemsstater omskrevet til etdirektiv, hvilket betyder, at forslaget skal implementeres gennem national lov-givning. Dette vil øge medlemsstaternes mulighed for at vælge nationale løs-ninger.Forslaget behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF, arti-kel 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.3. Formål og indhold
Forslaget skal ses i sammenhæng med Europa-Kommissionens strategiskeinitiativ til relancering af det indre marked. Målet er at gøre det enklere ogbilligere for borgere og virksomheder at flytte et køretøj fra en medlemsstat tilen anden.Europa-Kommissionen anfører om forslagets formål:”Det generelle formål med dette initiativ er at forbedre det indre markedsfunktion gennem fjernelse af de administrative barrierer, der er forbundetmed omregistreringsprocedurer for motorkøretøjer, og som på nuværendetidspunkt hindrer den frie bevægelighed for varer.De specifikke mål med initiativet er at harmonisere, ensrette og forenkleprocedurer for omregistrering af motorkøretøjer, der er registreret i en an-den medlemsstat, for borgere, arbejdstagere, arbejdsgivere, biludlejnings-og leasingfirmaer og registreringsmyndigheder. Formålet er med dette initi-ativ er desuden at reducere de administrative byrder for alle berørte aktøreruden at hindre trafiksikkerheden eller forebyggelsen af lovovertrædelser el-ler svig.Følgende operationelle mål skal nås gennem initiativet:afgøre, i hvilken medlemsstat et motorkøretøj, som er overført mellemto medlemsstater, bør indregistreresreducere tidsforbruget til omregistreringsprocedurer5 / 22
reducere den administrative byrde for borgere og virksomheder ved atbegrænse antallet af dokumenter, som kræves for at gennemføre omre-gistreringsproceduren, og lette dataudvekslingen mellem de nationale re-gistreringsmyndigheder.”
De opstillede mål søges primært nået ved at regulere følgende fire forhold:1) Regler for, i hvilken medlemsstat et køretøj kan registreres.2) Regler for anerkendelse af den kontrol, en anden medlemsstat har fo-retaget i forbindelse med registrering af et køretøj.3) Regler for udveksling mellem medlemsstaterne af information om re-gistrerede køretøjer.4) Regler for midlertidige registreringer ved køb af et køretøj i en andenmedlemsstat og regler for erhvervsmæssig køretøjsregistrering (prøve-skilte).Forslaget består således af to hovedelementer. Det ene er en regulering af, ihvilken medlemsstat et køretøj kan registreres. Det andet er en regulering af deprocedurer, der skal følges ved overførsel af et registreret køretøj til en andenmedlemsstat.Et mål for Europa-Kommissionen med reguleringen af, hvor et køretøj kanregistreres, er at udvide adgangen til kørsel i andre medlemsstater uden omre-gistrering, for derigennem at styrke det indre marked. Dette mål skal vurderes ilyset af, at der i EU-området er mindst 28 registreringsmyndigheder, og at etkøretøj i praksis administreres, herunder beskattes i den stat, hvor køretøjet erregistreret.Artikel 1:Forslaget omfatter alene køretøjer, der er eller har været registreret, og regi-streringen skal senest været sket i en anden medlemsstat. Forslaget omfattersåledes ikke køretøjer registreret uden for EU (men forslaget har relevans forEØS-landene).Forslaget omfatter ikke nye uregistrerede køretøjer.Forslaget omfatter nærmere definerede køretøjer, herunder motorkøretøjer ogpåhængskøretøjer.Forslaget begrænser ikke medlemsstaternes ret til at friholde køretøjer fra regi-strering.I lyset af den bekymring, der er i mange medlemsstater, for, hvilken betydningforslaget vil få for statens muligheder for at beskatte køretøjer, er der efterfremsættelsen indføjet bestemmelser om, at forslaget ikke begrænser med-lemsstaternes ret til at beskatte køretøjer eller bekæmpe skatteunddragelse.Artikel 2:6 / 22
Forslaget til, i hvilken medlemsstat et køretøj kan registreres, bygger på, i hvil-ken medlemsstat indehaveren af registreringsattesten er hjemmehørende.Begrebet ”indehaver af en registreringsattest” er i artikel 2, nr. 3, defineret somden person, i hvis navn et køretøj er indregistreret i en medlemsstat, identifice-ret i overensstemmelse med bilag I til direktiv 1999/37/EF om registrerings-dokumenter for motorkøretøjer.Direktiv 1993/37/EF indeholder dog ikke en definition af begrebet, men bloten angivelse af, at den, der efter den enkelte medlemsstats bestemmelse regi-streres som indehaver af registreringsattesten, skal anføres på registreringsatte-sten som sådan.Det er således op til den enkelte medlemsstat at bestemme,hvem der kan registreres som ”indehaver af en registreringsattest”.Artikel 3:Et centralt element i det samlede forslag er en regulering af, i hvilken med-lemsstat et køretøj kan registreres. Herom anføres indledningsvis, at et køretøjkun kan kræves registreret i den medlemsstat, hvor indehaveren af registre-ringsattesten har sin sædvanlige bopæl.Denne regulering skal som nævnt ovenfor om artikel 2 ses i lyset af, at det erop til den enkelte medlemsstat at bestemme, hvem der i den pågældende med-lemsstat er indehaver af registreringsattesten. Eksempelvis kan ejeren af etkøretøj være indehaver af registreringsattesten i en medlemsstat, mens bruge-ren af det samme køretøj kan være indehaveren af registreringsattesten i enanden medlemsstat.Bestemmelsen er dermed ikke en entydig mellemstatslig regulering af,hvor et køretøj kan registreres.Til fastlæggelse af, hvor indehaveren af en registreringsattest har sin sædvanli-ge bopæl, opstilles følgende kriterier,der alle udvider den gældende adgang til at brugeet køretøj i udlandet uden genregistrering:a) ”For et selskab, en forening eller anden juridisk person, den medlems-stat, hvor den centrale administration er etableret.b) For et selskabs eller en forenings filial, agentur eller lignende virksom-hed, den medlemsstat, hvor filialen, agenturet eller den lignende virk-somhed er etableret.c) For en fysisk person, der handler som led i sin erhvervsmæssige virk-somhed, den medlemsstat, hvor den pågældende har etableret sin ho-vedvirksomhed.d) For andre fysiske personer:i.Den medlemsstat, hvor en person sædvanligvis opholder sig, dvs. imere end 185 dage inden for et kalenderår, som følge af sin personli-ge eller erhvervsmæssige tilknytning, eller, når der er tale om en per-son uden erhvervsmæssig tilknytning, som følge af den personlige til-knytning, der viser, at der består en tæt forbindelse mellem personenog dennes bopælssted.
7 / 22
ii.
En person, som ikke har erhvervsmæssigt og privat tilhørsforhold tilsamme medlemsstat, og som derfor er nødsaget til skiftevis at tageophold på forskellige steder i to eller flere medlemsstater, anses dogfor at have sædvanligt opholdssted på stedet for det private tilhørs-forhold på betingelse af, at den pågældende regelmæssigt vender til-bage hertil.
Betingelsen i litra d, (ii), kræves ikke opfyldt, når den pågældende opholdersig i en medlemsstat med henblik på udførelse af en arbejdsopgave af be-stemt varighed. At følge undervisningen på et universitet eller en skolemedfører ikke overflytning af det sædvanlige opholdssted.”Ifølge litra a kan eksempelviset leasingselskablease biler over hele Europa medregistrering i den medlemsstat, hvor leasingselskaber er etableret, hvis leasing-selskabet i den pågældende medlemsstat er indehaver af registreringsattesten.Tilsvarende gælder virksomheder, der stiller firmabiler til rådighed for medar-bejdere i andre stater.Tilknytningskriterierne efter litra d (i) og (ii) for fysiske personer er i vidt om-fang en videreførelse af tilsvarende kriterier i artikel 7 i direktiv 83/182/EØFom afgiftsfritagelse inden for Fællesskabet ved midlertidig indførelse af vissetransportmidler.Direktiv 83/182 indeholder dog en særlig undtagelse for Danmark.Herefterkan Danmark som udgangspunkt opretholde gældende regler for sædvanligtopholdssted, således at alle i direktivet anførte tilfælde anses for at have sæd-vanligt opholdssted i Danmark, hvis den pågældende opholder sig dér et åreller 365 dage inden for en periode på 24 måneder, jf. artikel 9 i direktivet.Artikel 4:Efter forslaget skal der ved flytning af sædvanlig bopæl til en anden medlems-stat ske registrering i tilflytterstaten inden for en periode på 30 dage, regnet fratidspunktet for etableringen af den sædvanlige bopæl.Ved erhvervelse af et køretøj registreret i en anden medlemsstat, gives der enperiode på 30 dagetil omregistreringen. Perioden regnesfra tidspunktet foroverførsel af køretøjet.Efter forslaget skal der ved anmeldelse af et køretøj til genregistrering i enanden medlemsstat alene forevises køretøjets registreringsattest. På det grund-lag skal registreringsmyndigheden i modtagerstaten indhente nærmere angivneoplysninger direkte fra registreringsmyndigheden i den medlemsstat, hvor kø-retøjet hidtil har været registreret. Fysisk kontrol af køretøjet må kun kræves inærmere angivne tilfælde.Efter forslaget skal den medlemsstat, der genregistrerer et køretøj, underretteden medlemsstat, hvor køretøjet hidtil har været registreret, om genregistrerin-8 / 22
gen. Den medlemsstat, hvor køretøjet hidtil har været registreret, skal herefteruden forsinkelse afmelde køretøjet.Artikel 5:Bestemmelsen regulerer, i hvilke tilfælde en medlemsstat kan nægte at genregi-strere et køretøj.Efter forslagetmåen medlemsstat i visse nærmere angivne tilfældeikke genre-gistrere et køretøj, og i andre nærmere angivne tilfældekanen medlemsstatafvise at genregistrere et køretøj.De tilfælde, hvor et køretøj ikke må genregistreres, er tilfælde, hvor ansøgerenikke identificerer sig eller mangler ret til at begære køretøjet genregistreret, ogtilfælde hvor køretøjets registreringsattest ikke fremlægges.Et afslag på genregistrering skal begrundes, og det skal være muligt at klageover et afslag.Artikel 6:Efter forslaget kan enhver, der har købt et køretøj i en anden medlemsstat endhjemstaten, eller hvis indehaveren af en registreringsattest overfører køretøjettil en anden medlemsstat, anmode registreringsmyndigheden i den medlems-stat, hvor køretøjet er registreret, om at udstede en midlertidig registrering foren periode på højst 30 dage med henblik på at overføre køretøjet til den andenmedlemsstat.Efter forslaget skal, henholdsvis kan, en sådan anmodningkun afvises i nær-mere angivne tilfælde.Artikel 7:Efter forslaget skal medlemsstaterne give registreringsmyndighedeni en andenmedlemsstat, der skal genregistrere et køretøj, direkte adgang til nærmere an-givne oplysningerom køretøjet under anvendelse af den fælles softwarestan-dard EUCARIS.De oplysninger, der gives adgang til, er nu i vidt omfang defineret gennemhenvisninger til datasæt fastsat i andre EU-retsakter, og ikke som i det oprin-delige forslag fra Europa-Kommissionen defineret udtømmende i bilaget tilforslaget.Der sondres mellem oplysninger, der skal kunne udveksles, og oplysninger,der kun skal kunne udveksles, hvis de er tilgængelige.Kun registreringsmyndigheder må få direkte adgang til de registrerede oplys-ninger. Registreringsmyndighederne skal beskytte disse data mod misbrug.
9 / 22
Behandling af personoplysninger skal ske i overensstemmelse med direktiv95/46/EF om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling afpersonoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger, og nationallovgivning om databeskyttelse.Oplysninger udvekslet efter dette direktiv må kun anvendes til registrerings-formål og ikke til formål, der er uforenelige hermed.Den medlemsstat, der erhverver oplysninger, skal efter anmodning informereden medlemsstat, der har leveret oplysningerne, om brugen af de modtagneoplysninger.Medlemsstaterne skal sikre, at udleverede oplysninger er korrekte og ikke mereomfattende end nødvendigt.Den enkelte medlemsstat skal bære omkostningerne ved denne dataudveks-ling.Europa-Kommissionen vedtager gennemførelsesretsakter for fælles procedu-rer og tekniske ordninger for funktionaliteten af softwareprogrammet EUCA-RIS. Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter undersøgelsesproceduren iartikel 12, stk. 2.Dette indebærer, at Europa-Kommissionen får til opgave at udstede regler forIT-anvendelse ved udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne efterdenne artikel.Artikel 8:Efter forslaget fastsættes fælles regler for ”Erhvervsmæssig køretøjsregistre-ring” (reglerne kan sammenlignes med den danske ordning med prøveskilte,hvorefter virksomheder kan få udleveret særlige nummerplader til midlertidigeller lejlighedsvis kørsel med uregistrerede køretøjer).Kørsel med ”erhvervsmæssig køretøjsregistrering” efter disse regler skal aner-kendes af de øvrige medlemsstater.En medlemsstat kan udstede ”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” til hjem-mehørende virksomheder, der distribuerer køretøjer eller leverer reparations-,vedligeholdelses-, forsknings- eller prøvningsydelser vedrørende køretøjer.En medlemsstat bevarer retten til at fastsætte nationale regler for ”Erhvervs-mæssig køretøjsregistrering” ved kørsel på statens territorium.Et køretøj med ”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” må kun bruges er-hvervsmæssigt af den, der har fået tilladelsen, og ansatte hos denne.
10 / 22
Køretøjer med ”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” må ikke anvendes, hviskøretøjet er til fare for færdselssikkerheden. Køretøjet må ikke anvendes tiltransport af gods eller personer, uanset om transporten er erhvervsmæssigeller privat.”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” skal ikke anerkendes af andre med-lemsstater, hvis kørslen sker med det formål, at genregistrere køretøjet.Retten til ”Erhvervsmæssig køretøjsregistrering” kan ikke overdrages til enanden virksomhed eller person, der ønsker et køretøj solgt af rettighedsinde-haveren.Artikel 9:Efter forslaget skal hver medlemsstat oprette ét nationalt kontaktpunkt medansvar for dataudveksling efter direktivet.Kommissionen laver et register over medlemsstaternes nationale kontaktpunk-ter.Medlemsstaterne skal sikre, at information om registreringsprocedurer i med-lemsstaten er let tilgængelige for offentligheden.Artiklerne 10-12:Efter forslaget tillægges Europa-Kommissionen beføjelse til at vedtage delege-rede retsakter om revision af bilag I om de oplysninger, der skal være tilgænge-lige for automatisk søgning efter artikel 7.Revision skal ske i lyset af den tekniske udvikling, specielt med det formål attilpasse bilaget til relevante ændringer af unionens retsakter med direkte rele-vans for opdatering af bilaget og dette direktiv.I og med angivelsen af de data, der skal kunne udveksles, nu alt overvejende erbeskrevet gennem en henvisning til datasæt fastsat i andre EU-retsakter, erdelegationskompetencen meget begrænset, om ikke overflødig.Artiklerne 11 og 12 indeholder standardformuleringer om Europa-Kommissionens administration af bemyndigelsen efter artikel 10.Artikel 12a:Efter forslaget skal medlemsstaterne tilvejebringe effektive, proportionale ogafskrækkende sanktioner i tilfælde, hvor indehaveren af registreringsattestenundlader at anmode om genregistrering inden for fristerne i artikel 4.Disse sanktioner kan indebære restriktioner for anvendelse af køretøjet.Artikel 13:Efter forslaget evalueres forordningen efter tre år.11 / 22
Artikel 13a:Efter forslaget får medlemsstaterne 3 år til at implementere direktivet.Artikel 14:Efter forslaget træder forordningen i kraft på tyvendedagen efter offentliggø-relsen i Den Europæiske Unions Tidende. Det skal have virkning tre år deref-ter.Bilag I:Forslaget indeholder som Bilag I ”Datasæt til automatisk søgning af oplysnin-ger i køretøjsregistre som omhandlet i artikel 7.”Bilaget er i den nu foreliggende form reduceret betragteligt som følge af, at deri artikel 7 om dataudveksling nu henvises til datasæt fastsat i andre retsakter.Bilag II:Forslaget indeholder som Bilag II ”Anvendelse af softwareprogrammer somomhandlet i artikel 7.”4. Europa-Parlamentets udtalelser
Der erden 22. juli 2013 afgivet REPORT of The Committee on the InternalMarket and Consumer Protection (IMCO), ved rapporteur ToineManders.I rapporten stilles forslag om 81 ændringer.En række af disse forslag er indar-bejdet i det nu foreliggende forslag til et direktiv. Andre forslag er forældede,idet det samlede forslag er undergået væsentlige ændringer siden juli 2013.Generelt ser komiteen gerne en yderligere harmonisering af registreringsreg-lerne.Komiteen foreslår en ændring af reguleringen af, hvor et køretøj kan registre-res, således at der i højere grad end foreslået af Europa-Kommissionen kanske registrering, hvor et køretøj bruges.Komiteen foreslår, at medlemsstaterne skal tilbyde borgere og virksomhedervalg mellem nationale nummerplader og særlige EU-nummerplader (anderle-des end de nuværende).5. Nærhedsprincippet
Folketinget har modtaget forslaget i dansk sprogudgave den 13. april 2012, jf.Lissabontraktatens protokol nr. 2 om kontrol med nærhedsprincippet.Der er udarbejdet et grund- og nærhedsnotat af 16. maj 2012, der er sendt tilFEU i maj måned 2012.
12 / 22
Kommissionen har ikke medtaget et selvstændigt afsnit om nærhedsprincip-pet, men anfører under overskriften ”Retsgrundlag - retsaktens form” bl.a.:”De aktuelle problemer og forskelligheder i forbindelse med de administra-tive regler på nationalt plan for så vidt angår omregistrering af motorkøre-tøjer, som er registreret i en anden medlemsstat, hæmmer den frie bevæge-lighed for disse køretøjer inden for EU. EU har derfor ret til at handle pågrundlag af artikel 114 i TEUF for at sikre, at det indre marked fungerer,når det gælder brugte motorkøretøjer, som er købt i en anden medlemsstat.Derudover vil dette forslag ligeledes være nyttigt for borgere, der indføreret motorkøretøj i en anden bopælsmedlemsstat, for borgere, der anvenderet motorkøretøj, som er registreret i beskæftigelsesmedlemsstaten, samt forbiludlejningsfirmaer (og i mindre omfang leasingfirmaer), der som følge afregistreringskrav gældende for dem eller deres kunder støder på hindringerfor den grænseoverskridende anvendelse af disse køretøjer.”Regeringen er enig med Kommissionen i, at nationale regler for registrering afkøretøjer udgør en barriere for overførsel af et køretøj fra en medlemsstat tilen anden.Regeringen finder på denne baggrund, at det er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet, at der fastsættes fælles regler for registrering af køretøjer, derer registreret i en anden medlemsstat.6. Gældende dansk ret
Efter lov om registrering af køretøjer skal biler og motorcykler registreres, førde tages i brug på færdselslovens område. Det samme gælder i et vist omfangtraktorer, knallerter, påhængs- og sættevogne, campingvogne, påhængsredska-ber og motorredskaber.Nærmere regler om registrering af køretøjer er fastsat administrativt i be-kendtgørelse nr. 20 af 15. januar 2013 om registrering af køretøjer m.v., somændret ved bekendtgørelse nr. 1273 af 31. oktober 2013, herunder regler for,hvornår et køretøj skal registreres her i landet frem for i udlandet.Efter bekendtgørelsen skal et køretøj registreres her i landet (i Køretøjsregiste-ret), hvis køretøjet har en ejer med bopæl eller hjemsted her i landet. Et køre-tøj kan ikke samtidig være registreret i flere stater.Selv om en ejer af et køretøj har bopæl eller hjemsted her i landet, skal derikke ske registrering i Køretøjsregisteret, hvis 1) der ifølge en skriftlig aftale eren bruger af køretøjet, 2) ejeren i brugsaftalen har givet afkald på brugsrettentil køretøjet i brugsperioden, og 3) brugeren ikke har bopæl eller hjemsted her ilandet.Selv om ingen ejer af et køretøj har bopæl eller hjemsted her i landet, skal derdog ske registrering i Køretøjsregisteret, hvis der er en bruger af køretøjet, ogdenne har bopæl eller hjemsted her i landet. Som bruger anses i denne sam-13 / 22
menhæng en fysisk eller juridisk person, der i 30 dage eller mere råder overkøretøjet på færdselslovens område.En person, der er registreret i Det Centrale Personregister med bopæl her ilandet, anses at have bopæl her i landet. En person, der ikke er registreret iDet Centrale Personregister med bopæl her i landet, anses at have bopæl her ilandet, hvis den pågældende opholder sig her i landet i 185 dage eller mere,eller den pågældende opholder sig her i landet i afbrudte perioder på tilsam-men 185 dage eller mere inden for 12 måneder.Med hjemsted for en virksomhed sidestilles et fast driftssted.I tilfælde, hvor en ejer eller bruger af et køretøj samtidig har bopæl i flere sta-ter mv., anses den pågældende at have bopæl i den stat mv., hvor den pågæl-dende er hjemmehørende. Ved fastlæggelse af, hvor en person er hjemmehø-rende, tages udgangspunkt i de tilknytningskriterier, der er opstillet i direktiv83/182/EØF om afgiftsfritagelse inden for Fællesskabet ved midlertidig ind-førelse af visse transportmidler.Ved tilflytning her til landet skal køretøjet registreres i Køretøjsregisteret inden14 dage efter tilflytningen.En herboende må som udgangspunkt ikke føre et køretøj, der er registreret iudlandet, her i landet.Hvis en herboende indfører et i udlandet registreret køretøj her til landet, skalkøretøjet, hvis det skal registreres i Køretøjsregisteret, anmeldes til registreringi Køretøjsregisteret inden 14 dage efter, at køretøjet er taget i brug på færdsels-lovens område. Dog skal SKAT over internettet underrettes om ibrugtagnin-gen på færdselslovens område inden 24 timer efter, at ibrugtagningen er sket.Den, der anmeldes som ejer af et køretøj, registreres som indehaver af køretø-jets registreringsattest. Registreringsmyndigheden foretager normalt ikke enprøvelse af det civilretlige ejerforhold til køretøjet.I Danmark har vi ordninger med prøveskilte og prøvemærker til midlertidigeller lejlighedsvis kørsel med uregistrerede køretøjer.Prøveskilte udleveres for perioder af 5 år til erhvervsdrivende fysiske eller juri-diske personer, der vedvarende og i et ikke uvæsentligt omfang har brug forprøveskilte i deres erhverv. Prøveskilte må kun anvendes til kørsel med nær-mere angivne formål, og køretøjer med prøveskilte må kun føres af nærmereangivne personer. Danske prøveskilte anerkendes af de nordiske lande ogTyskland.Prøvemærker udleveres til fysiske og juridiske personer, der ikke er berettigettil at få prøveskilte. Prøvemærker må som udgangspunkt ikke anvendes i vide-14 / 22
re omfang end prøveskilte. Danske prøvemærker anerkendes af Tyskland.Danmark har ikke regler om midlertidig registrering af køretøjer i forbindelsemed en herboendes køb af et køretøj i udlandet.7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenserSelv om forslaget nu er ændret fra et forslag til en forordning til et forslag til etdirektiv, nødvendiggør en vedtagelse af forslaget kun dansk lovgivning for såvidt angår implementering af bestemmelsen i artikel 12a om sanktioner. Detvil i givet fald blive en ændring af lov om registrering af køretøjerDet vurderes, at implementeringen af de øvrige artikler kan ske administrativt.Statsfinansielle konsekvenserArtikel 3 om registrering af køretøjerDen danske værnsregel, hvorefter herboende som udgangspunkt ikke må føreudenlandske køretøjer her i landet, modvirker, at artikel 3 om kørsel medudenlandsk køretøj uden genregistrering får statsfinansielle konsekvenser.Værnsreglen udgør dog ikke et sikkert værn, da det er usikkert, om reglen kanopretholdes, såfremt forslaget vedtages.Uden denne værnsregelkan artikel 3 potentielt medføre et betydeligt statsligtmindreprovenu. Danmark kan så ikke forhindre, at herboende undgår danskebilafgifter ved fx at lease en bil eller være bruger af en firmabil, som er regi-streret i en anden medlemsstat.På grund af den høje danske bilbeskatning sammenlignet med andre EU-lande, vurderes Danmark at være meget sårbar heroverfor. I fx både Tysklandog Sverige betales der ikke registreringsafgift, og i Tyskland udgør momsenendvidere alene 19 pct. Der er enkelte medlemsstater, der slet ikke beskatterkøretøjer. Det er imidlertid særdeles vanskeligt at vurdere, i hvilket omfangmuligheden vil blive udnyttet. Men tilskyndelsen vil være forholdsvis stor, isærfor de større og dyrere biler, hvor de danske bilafgifter udgør en stor andel afudgiften til bil.Den nuværende danske bilbeskatning har betydelige miljømæssige konsekven-ser. Bliver det muligt fx at lease en udenlandsk indregistreret bil i Danmarkbetydeligt billigere end i Danmark, vil det have negative konsekvenser for mil-jø- og klima i Danmark.Forslagets øvrige elementerForslagets øvrige elementer, ekskl. artikel 3, skønnes med stor usikkerhed atmedføre et umiddelbart mindreprovenu fra bilafgifterne på i størrelsesordnen10 mio. kr. årligt pga. senere registrering af køretøjer i Danmark. Det skyldesprimært den længere frist for registrering ved tilflytning og ordningen medmidlertidig registrering.15 / 22
Samfundsøkonomiske konsekvenserDet vilmed forslaget blive betydeligt enklere at få genregistreret et registreretkøretøj i en anden medlemsstat.Forslaget kan endvidere potentielt give borgere og virksomheder økonomiskelettelser derved, at de i videre omfang end i dag vil kunne anvende udenland-ske køretøjer her i landet, og dermed spare danske køretøjsafgifter.Administrative konsekvenser for erhvervslivetDet vilmed forslaget blive betydeligt enklere at få genregistreret et registreretkøretøj i en anden medlemsstat.Fælles regler for brug af prøveskilte er efterspurgt af erhvervslivet.Administrative konsekvenser for SKATForslaget skønnes foreløbigt med betydelig usikkerhed at medføre administra-tive engangsomkostninger på op til 3 mio. kr. og løbende omkostninger pånetto omkring 16 mio. kr. årligt, jf. tabellen nedenfor.Aktivitet
EngangsomkostningerÆndring af Motorregi-stretNye registreringsattestertil prøveskilteEngangsomkostninger i altLøbende omkostningerRessourceforbrughosSKAT på udveksling afdata med andre landesregistreringsmyndighederOmkostningsskøn
1-2 mio. kr.0,1-1 mio. kr.1,1- 3 mio. kr.Ca. 1 årsværk, sva- Ca. 0,5 årsværk svaren-rende til 0,6 mio. kr. de til 0,3 mio. kr.(i en årrække indtilalle medlemsstaterkan udveksle datauden tekniske pro-blemer)0,1-0,420-25 årsværk sva-rende til 12-15 mio.kr.16 mio. kr.0,3 mio. kr.Skønnet besparelses-
potentiale
--
Øgede it-driftsudgifterØget kontrolindsatsLøbende omkostninger i alt
De bemyndigelser, Europa-Kommissionen er tillagt i forslaget, kan medføreyderligere administrative omkostninger.Eventuelle merudgifter for det offentlige, der følger af forslaget, afholdes in-den for ressortministeriets eksisterende rammer, jf. Budgetvejledningen 2.4.1.8. Høring
16 / 22
Høring af specialudvalgForslaget har i maj 2012 været sendt i høring i Specialudvalget for Transport,Specialudvalget for Konkurrenceevne, Vækst og Forbrugsspørgsmål, og Spe-cialudvalget for Skatter og Afgifter.Der er modtaget høringssvar fra ATP, Danmarks Skatteadvokater, Dansk Ak-tionærforening, Dansk Erhverv (DE), Danske Revisorer (FSR), Datatilsynet,Forbrugerrådet, Forsikring & Pension, og Erhvervsflyvningens Sammenslut-ning (ES), og ITD - Brancheorganisationen for den danske vejtransport.ATP, Dansk Aktionærforening, DE, FSR og ES havde ingen bemærkninger tilforslaget.Danmarks Skatteadvokater (DS) er generelt positive over for forslagets tooverordnede formål om forbedre det indre markeds funktion ved at fjerneadministrative barrierer forbundet med omregistrerings-procedurer samt har-monisere og forenkle procedurer for omregistrering af køretøjer registreret ien anden medlemsstat samt at reducere de administrative byrder for de invol-verede aktører uden samtidig at hindre trafiksikkerheden.DS påpeger, at forslaget mangler stillingtagen til, hvorvidt bruger eller ejersforhold er afgørende i forbindelse med fastlæggelsen af, hvilken stat køretøjetskal registreres i.DS påpeger i øvrigt, at forslaget lægger op til, at hvis et køretøj er registreret ien virksomheds navn i virksomhedens etableringsmedlemsstat, men anvendesaf en arbejdstager med fast bopæl i en anden medlemsstat, så kan den sidst-nævnte medlemsstat ikke stille krav om indregistrering af køretøjets i densområder. Denne retstilstand efter DS opfattelse betænkelig, da det åbner formulighed for, at undgå registrering i medlemslande, herunder Danmark, medhøjt beskatningsgrundlag.Datatilsynet anfører, at danske myndigheders behandling af personoplysningerskal leve op til persondataloven.Tilsynet anfører, at det følger af direktiv 95/46/EF artikel 12, b), at medlems-staterne sikrer enhver registreret ret til hos den registeransvarlige efter om-stændighederne at få oplysninger, som ikke er blevet behandlet i overens-stemmelse med dette direktiv, berigtiget, slettet eller blokeret, navnlig hvis deer ufuldstændige eller urigtige. Bestemmelsen er implementeret ved nationallovgivning, for dansk rets vedkommende i persondatalovens § 37.Tilsynet påpeger, at den danske køretøjsregistreringsmyndighed skal iagttagepersondatalovens regler om oplysningspligt (lovens §§ 28-30), når myndighe-den modtager personoplysninger - herunder fra en anden myndighed.
17 / 22
Tilsynet anfører, at det fremgår af forslagets artikel 7, stk. 4, at Kommissionenvedtager gennemførelsesretsakter for at fastsætte fælles procedurer og specifi-kationer for det i stk. 2 omhandlede software-program. Datatilsynet opfordrertil, at man fra dansk side sikrer sig, at sikkerheden i den anvendte løsning skalleve op til persondataloven og sikkerhedsbekendtgørelsen.Tilsynet forudsætter, at adgangen til systemet tilrettelægges i overensstemmelsemed persondataloven. Dette medfører navnlig, at de enkelte brugeres adgangskal begrænses til de oplysninger, som det er nødvendigt for dem at få adgangtil, og som de lovligt må behandle.Tilsynet er af den opfattelse, at der er behov for sporbarhed med hensyn tilvideregivelserne, herunder at det bl.a. registreres, hvilke oplysninger der ervideregivet og til hvem.Forbrugerrådet ser sig ikke i stand til at forholde sig til forslaget på grund afden korte svarfrist.Forsikring & Pension har kun den bemærkning, at det må anses for en forud-sætning, at der til enhver tid er tilknyttet en lovpligtig ansvarsforsikring til detpågældende motorkøretøj.ITD - Brancheorganisationen for den danske vejtransport er overordnet posi-tiv over for forslagets intentioner om administrative lettelser såvel ved over-førsel af motorkøretøjer mellem medlemsstaterne som ved eventuel omregi-strering af disse. ITD anfører dog, at organisationen ikke oplever de nuværen-de nationale procedurer på området som værende specielt komplicerede ellerbureaukratiske for tunge køretøjer vedkommen.ITD hilser enhver harmonisering af reglerne omkring midlertidig registrering,leje og leasing velkommen. Hvad angår overførelse af køretøjer mellem med-lemsstaterne, såvel nye som brugte, f.eks. i forbindelse med specialopbygningeller ved almindelig handel, imødeses enklere procedurer for midlertidig regi-strering eller lignende løsninger med glæde af store dele af erhvervet. Der erligeledes et bestående ønske om gensidig anerkendelse af prøveskilte, på tværsaf EU's grænser, eventuelt alene for tunge køretøjer, der ikke medfører godseller passagerer.ITD ser positivt på forslaget om øget adgang til andre landes registreringsda-tabaser og udveksling af køretøjsdata i øvrigt, hvis datasikkerhed, retssikkerhedmv. sikres.Høring af interesseorganisationerForslaget har i den 29. maj 2012 været sendt i høring hos brancheorganisatio-ner.Der er modtaget høringssvar fra Advokatrådet, CAD-Brancheorganisationen18 / 22
for værksteder, DAF-Danmarks Automobilforhandler Forening, Danske Bi-ludlejere, DBFU-Dansk Bilforhandler Union, DI, DTL-Dansk Transport ogLogistik, ERFAgruppen-bilsyn, FDM, Motorcykel Importør Foreningen ogMotorhistorisk Samråd.Advokatrådet, DI, og Motorcykel Importør Foreningen havde ingen bemærk-ninger til forslaget.CAD-Brancheorganisationen for værksteder vurderes samlet set, at forslagetpotentielt vil få stor betydning for ikke blot foreningens medlemmer, menogså for registreringssystemet.Organisationen anfører, at forslaget synes at være et hensigtsmæssigt tiltag, omend der udtrykkes betydelig bekymring for rækkevidden og betydningen afindførelsen af erhvervsmæssige registreringsattester og de afgiftsmæssige kon-sekvenser af en tilflytterregistreringsfrist på 6 måneder.DAF-Danmarks Automobilforhandler Forening vurderer, at forslaget til artik-lerne 6-8 vil gøre det lettere for foreningens medlemmer at ind- og udførekøretøjer.Organisationen udtrykker bekymring for forslaget til artikel 4, stk. 1, om enfrist på 6 måneder ved tilflytning her til landet, der kan medføre, at trafik- ogmiljøskadelige køretøjer kan anvendes her i landet uden kontrol af trafiksik-kerhed for forureningsniveau.Organisationen foreslår, at artikel 3 suppleres med en bestemmelse om, atmedlemsstaterne ex officio udveksler oplysninger om køretøjer, der er betingetgodkendt eller ikke er godkendt ved syn i registreringslandet. Det bør ikkevære muligt ”at gemme sig” i et andet medlemsland med et køretøj, der ikke eri færdsels- og miljømæssigt forsvarlig stand, ligesom det skal være muligt foren medlemsstats myndigheder på en nem måde at undersøge, om et konkretkøretøj er godkendt ved syn i registreringslandet.Organisationen anfører, at det i relation til artiklerne 3 og 4 bør sikres, at med-lemsstaternes niveau for færdselssikkerhed og forurening vedrørende køretøjerligger på tilnærmelsesvis samme niveau, såfremt den kontrol, der er foretaget iforbindelse med registrering i ét medlemsland skal kunne anerkendes i et andetmedlemsland.Danske Biludlejere anfører, at biludlejningsvirksomhederne generelt ser for-slaget som en forbedring af selskabernes forhold, når det drejer sig om inter-national biludlejningsvirksomhed inden for EU-området.Organisationen anfører, med henvisning til bemærkningerne til artikel 1 om atmedlemsstaterne fortsat frit kan udøve deres beskatningskompetence, at føl-gende to forhold i forslaget kan være er tvivlsomme:19 / 22
Hvis et køretøj med udenlandsk registrering anvendes i Danmark tiludlejning til borgere fra 3. lande, er der ikke nogen overensstemmelsemellem forslaget og de danske registreringskrav. Problemet vil opstå iden situation, hvor et udenlandsk registreret køretøj anvendes til ud-lejning til herboende og dansk skattepligtige. Skal man forstå forslagetsåledes, at bilen kan registreres i et andet medlemsland, men blive be-skattet i Danmark?Ved overførsel af et køretøj fra en medlemsstat til en anden, bør detumiddelbart være muligt at omregistrere køretøjet i det medlemsland,hvor køretøjet fremover skal anvendes. Betyder indslaget eksplicit, atbiludlejningsselskabet skal anmode den stat, hvorfra køretøjet ekspor-teres, om en refusion af registreringsafgiften og efterfølgende foretageen ny registrering i Danmark efter de danske afgiftsregler?
Organisationen anfører vedrørende artikel 3, hvorefter en virksomhed, der eretableret i en medlemsstat, kan registrere alle sine køretøjer i denne stat, selvom nogle af dens ansatte har deres sædvanlige bopæl og anvender køretøjet ien anden medlemsstat. Organisationen forstår forsalget således, at sådannekøretøjer vil skulle betale delregistreringsafgift for den periode, hvor køretøjetanvendes i Danmark i henhold til gældende regler. Problemet i forhold tilEU’s grundlæggende princip om vare- og tjenesteydelsers fri bevægelighedopstår i forhold til afgiftsbetalingen, idet det pågældende køretøj kan værepålagt afgift allerede i det land, hvor det er registreret. Ved også at betaledansk afgift pålægges den EU-baserede virksomhed således dobbelt beskat-ning af deres køretøjer.Organisationen spørger vedrørende artikel 6 om midlertidig registrering vedeksport, om køretøjet i de 30 dage ikke kræves særskilt forsikret, således atkøretøjet forsikres af medlemsstaterne?Organisationen anfører, at forslaget, der lemper mulighederne for at anvendeudenlandsk registrerede køretøjer i andre medlemsstater, kan indebære et al-vorlig konkurrencemæssigt problem for danske biludlejningsfirmaer, i det om-fang køretøjerne udlejes til herboende, jf. de danske regler om afgiftsfri ud-lejning til valutaudlændinge.DBFU-Dansk Bilforhandler Union ser positivt på forslaget.Organisationen lægger særlig vægt på, at samhandelen med brugte biler indenfor EU gøres lettere ved at harmonisere reglerne for midlertidig registrering afkøretøjer.Organisationen anfører, at der i større udstrækning bør tages højde for, at derikke hersker ensartede regler i de enkelte medlemsstater for godkendelse afkøretøjer ved periodisk syn, ligesom det er almindelig kendt, at der i vissemedlemsstater kan opnås en synsgodkendelse vis bestikkelse, hvorfor vi kan20 / 22
risikere at se dansk registrerede køretøjer med en væsentlig ringere sikker-hedsmæssig stand end nu.DTL-Dansk Transport og Logistik spørger, om det også omfatter transport-virksomheder, når forslaget slår fast, at for en medarbejder med firmabil, hvormedarbejderen er bosiddende i en anden stat end virksomhedens hjemsted, såkan der ikke stilles krav om, at køretøjet skal registreres i medarbejderenshjemland?DTL spørger endvidere, om hvilken sammenhæng der er til forordning1071/2009 om adgang til erhvervet, hvor det kræves, at man er etableret medet hjemsted, hvor køretøjerne ligeledes er indregistreret?ERFAgruppen-bilsyn modtager forslaget positivt, idet forslaget må anses somet konstruktivt tiltag i forbindelse med forenkling, ensretning og harmonise-ring af regler vedrørende dette område inden for EU.Organisationen forudsætter, at det i forslaget omtalte softwareprogram til ud-veksling af oplysninger om køretøjer er noget registreringsmyndighedernepåtager sig at håndtere, og at det dermed ikke er et tiltag, der vil medføre ud-gifter for de virksomheder, der fungerer som nummerpladeoperatører.Organisationen anfører, med henvisning til at forslaget angives at ville givebetydelige besparelser som følge af en nedbringelse af den administrative byr-de, at forslaget inden for bilsynsområdet vil få den betydning, at størstedelenaf de syn i forbindelse med import af biler, der foretages i dag, vil forsvinde.Organisationen anfører, med henvisning til at syn af et køretøj i et EU-landskal anerkendes i et andet EU-land, at medlemslandene i et vist omfang natio-nale regler for køretøjer. Sådanne nationale regler kan gøre det nemmere atsyne og registrere køretøjer i ét medlemsland frem for et andet medlemsland.Sådanne forskelle kan primært give problemer ved import af biler fra 3. lande,hvor import gennem ”nemme” medlemslande vil være attraktivt. Organisatio-nen anfører på den baggrund, at det må være målet, at reglerne for køretøjerharmoniseres i bredere omfang end tilfældet er i dag.FDM finder det positivt, at der arbejdes for at gøre det simplere at indføre etmotorkøretøj til en anden medlemsstat, da det nuværende system til tider kanvirke unødigt komplekst og tidskrævende.Organisationen anfører, at det vil være en fordel for alle, at behovet for dob-belt indregistrering fjernes, og at der indføres klare og enkle regler, fx. At derkun kræves indregistrering iden medlemsstat, hvor man har sin sædvanligebopæl, og at firmabiler skal indregistreres i firmaets hjemland i stedet for ar-bejdstagers hjemland.
21 / 22
Organisationen anfører, at det vil lette hverdagen for borgere, der flytter til etandet EU-land, at der gives en frist på 6 måneder til at få omregistreret bilen.På samme måde vil en harmonisering af reglerne for midlertidig registrering oggensidig accept af prøveplader betyde, at et praktisk behov for mange borgerevil blive opfyldt.Organisationen anfører, at det er prisværdigt, at man søger at begrænse mulig-hederne for svig med motorkøretøjer generelt ved at sikre, at eksempelvis klo-nede køretøjer ikke kan indregistreres i andre lande.Motorhistorisk Samråd kan tilslutte sig forslaget, dog med den bemærkning, atde eksisterende lempelige regler for afgiftsberigtigelse mv. af veteranmotorkø-retøjer bibeholdes.Organisationen mener, at artikel 6, stk. 1, er uklar, idet der henvises til køretø-jer uden registreringsattest. Organisationen spørger, om der hermed blot for-stås køretøjer, der er afmeldt fra registrering, eller køretøjer, der (slet) ikke haren registreringsattest.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Under forslagets behandling i Arbejdsgruppen for Teknisk Harmonisering harmange medlemsstater afgivet mange skriftlige bemærkninger. Der er derforforetaget en del ændringer i forhold til det forslag, Europa-Kommissionenfremsatte i april 2012.Det vurderes, at der er almindelig opbakning til forslaget. Der er dog en ud-bredt bekymring over artikel 3.Flere af de store lande anfægter skønnet over administrative besparelser formyndighederne, idet de er bekymrede for udgifterne ved at gennemføre denforeslåede dataudveksling.10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter intentionen om at forenkle procedurerne for genregistre-ring af køretøjer i EU.Regeringen støtter, at forslaget omskrives fra en forordning til et direktiv,hvorved der skabes manøvrerum for at tilpasse de fælles genregistreringspro-cedure til de enkelte medlemsstaters registreringsordninger.Regeringen lægger afgørende vægt på, at forslaget til artikel 3 ikke vedtagessom foreslået af Europa-Kommissionen. Køretøjer bør kunne registreres,hvor de bruges.De øvrige dele af forslaget gør det meget enkelt at få genregi-streret et køretøj, hvilket mindsker behovet for, at køretøjer skal kunne brugesi udlandet uden genregistrering.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
FEU har i maj 2012 fået tilsendt et grund- og nærhedsnotat af 16. maj 2012.22 / 22