Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 89
Offentligt
1325492_0001.png
1325492_0002.png
1325492_0003.png
1325492_0004.png
1325492_0005.png
1325492_0006.png
1325492_0007.png
1325492_0008.png
1325492_0009.png
NotatJ.nr. 13-6430781Den 21. januar 2014InddrivelseSBT
Offentlige restancer – status pr. oktober 2013IndledningDet er aftalt, at SKAT skal redegøre kvartalsvis om udviklingen i de offentligerestancer for Skatteudvalget. Nærværende notat redegør for restancerne vedudgangen af oktober 2013. Det er første redegørelse efter idriftsættelsen afSKATs nye inddrivelsessystem (EFI) pr. 1. september 2013. Senesteredegørelse er sendt til Skatteudvalget den 28. juni 2013, SAU alm. del,bilag263.
EFI – Et fælles inddrivelsessystem
EFI har til formål at sikre fortsat digitalisering og effektivisering af SKATsopgaveløsning med inddrivelse af offentlig gæld for SKAT og en rækkekommunale og statslige fordringshavere. I alt inddriver SKAT restancer for ca.700 fordringshavere. Ved fuld indfasning forventesEFI at medføreeffektiviseringer på ca. 315 årsværk.Udviklingen af systemet blev igangsat i2006 under den forrige regering.EFI blev idriftsat i september måned 2013. På grund af systemets størrelse ogkompleksitet idriftsættes systemet kontrolleret og trinvist og forventes såledesførst fuldt implementeret med alle funktionaliteteri juli 2014.EFI leveres i 3versioner, 1.0, 1.1 og 1.2. SKATs tidsplan for implementeringen er under pres,da der har været en række fejl, som skulle rettes, før de næste trin iimplementeringen kunne iværksættes. De konstaterede fejl er bl.a. af tekniskkarakter, dvs. fejl som er opstået i forbindelse med ibrugtagning og iforbindelse med dataudveksling. Dertil kommer en række forretningsmæssigefejl, som omfatter en større oprydning og efterbehandling af data fra de gamleinddrivelsessystemer end forventet. Den fulde implementering forventes dogfortsat at være udrullet ultimo juli 2014.Status primo januar 2014 er, at EFI anvendes til inddrivelse af op mod en halvmia. kr. hver måned. Flere automatiske processer er taget i anvendelse,herunder bl.a. afregning til fordringshavere og stop af lønindeholdelse, nårkravet er betalt. Der er desuden igangsat sagsbehandling på en række områder,herunder oprettelse af breve, noter og opgaver i forbindelse med frivilligbetalingsordning, telefoninkasso, afslag på henstand, klagesag m.v. Endvidereer der udsendt rykkere og betalingsordninger på nye krav.Næste trin i opstart af automatik på inddrivelse af ny gæld, er etablering aftræk i skyldnerens løn (lønindeholdelse). Den 15. januar 2014 har EFI sat deførste skyldnerei lønindeholdelse. De næste skridt i den trinvise1/9
implementering er funktionalitetforanstaltninger og udlæg.
vedrørende
forældelsesafbrydende
Projektet har fokus på de resterende oprydningsopgaver samt ajourføring afforældelsesdatoer, da disse er en forudsætning for et retvisende billede af densamlede gæld.Det er forventningen, at EFI 1.0 kører i fuld produktion pr. 1. april 2014.I tilknytning til en trinvis implementering af EFI, leveres systemet som nævnt i3 versioner. Efter EFI version 1.0 er leveret og i produktion, modtog SKATprimo december 2013 en række nye funktioner fra leverandøren svarende tilversion 1.1 og har igangsat test. Version 1.2 af EFI leveres til SKAT ultimofebruar 2014, hvorefter der igangsættes test. Efter modtagelsen af EFI version1.2 i februar 2014 udestår der ikke yderligere leverancer i projektet.Ultimo juli 2014 forventes EFI samlet set at have alle automatiseredefunktioner i drift, hvorefter projektafslutning påbegyndes.
Måltal på finansloven
På finansloven fremgår måltal for restanceinddrivelsesopgaven.Måltallet for restanceinddrivelsesopgaven i 2013 udgør 105 iinddrivelsesprocent beregnet som et simpelt gennemsnit for årets måneder.Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre offentlige fordringshavereend SKAT.Ved udgangen af juni 2013 er inddrivelsesprocenten for disse restanceropgjort til 88,5 pct. Det er ikke muligt at opgøre retvisendeinddrivelsesprocenter for månederne juli til oktober 2013.Det skyldeskonvertering af data fra de gamle it-systemer til det nye inddrivelsessystemEFI, returnering af krav til fordringshavere og genfremsendelse af dissetil detnye inddrivelsessystem beriget med nye informationersamt fejlrettelse iforbindelse med implementering af EFI. Det forventes, at datagrundlaget ertilpas robust, således at inddrivelsesprocenten igen kan opgøres for novemberog december 2013, når tal for disse måneder foreligger først i det nye år.Måltallet må således for 2013 opgøres for en kortere periode end 12 måneder.
Ny restancestatistik
SKAT er i færd med at udvikle en ny restancestatistik på baggrund afdatanavne og datastruktur mv. i EFI. Detaljeringsgraden og datastrukturen iEFI, sammenholdt med at alle krav til inddrivelse nu findes i ét it-system modtidligere 4 it-systemer, gør, at det fremover bliver muligt at give bedre og merepræcise restanceoplysninger. Visse statistikker er udviklede, mens andre endnuikke er klar. Ændringen i datanavne og datastruktur mv. betyder imidlertid, atdet ikke i alle sammenhænge er muligt at sammenligne med tidligereopgørelser.
Samlede offentlige restancer
De samlede offentlige restancer udgør ved udgangen af oktober 2013 63,7mia. kr., jf. tabel 1.Det bemærkes dog, at opgørelserne i tabel 1 og i deefterfølgende tabeller skal tages med forbehold. Det skyldes, at der fortsat skerkvalitetssikring og fejlrettelsesom følge af konvertering af data fra de gamlesystemer til EFI og EFI´s idriftsættelse.Derudover er der udfordringer iforbindelse med statistikudvikling, f.eks. i forbindelse med opgørelse af2/9
inddrivelige og ikke inddrivelige restancer for personligt ejede ophørtevirksomheder og restancer, hvor der er flere skyldnere, der hæfter forrestancen.Tabel 1. Samlede offentlige restancerMio. kr. 2013 niveauSkatte- og afgiftsrestancerKommunale restancerUnderholdsbidrag - Udbetaling DanmarkStatslige restancer1Andre offentlige restancer1Samlede offentlige restancerUltimo 201055.4252.5455.54111.023074.534Ultimo 2011 Ultimo 201258.7762.3675.96410.97920978.29559.6702.4465.65811.52523779.536Ultimo okt.201343.3092.6496.20410.0091.57063.741
Anm.: Ved opgørelsen af restancerne ultimo oktober 2013 anvendes en ny opgørelsesmetode.Restanceopgørelserne ultimo oktober 2013 kan derfor ikke direkte sammenlignes med tallene for 2010 til 2012.
Beløbene i tabellenfor perioden 2010 til 2012 kan ikke direkte sammenlignesmed beløbene for oktober 2013. Som nævnt i redegørelsen om offentligerestancer af 28. juni 2013, alm. del bilag 263, er der en række faktorer, sompåvirker restancerne i forbindelse med og efter implementering af EFI. Detdrejer sig om ligningsmæssig henstand, oprydning forud for konvertering tilEFI, inddrivelsesrenter og tilgang af bidragsrestancer fra Udbetaling Danmark.Ligningsmæssig henstand
I SKATs hidtidige it-systemer har krav til opkrævning (dvs. krav som endnuikke skal inddrives efter inddrivelseslovens regler), og krav, der skal inddrives,været opgjort som restancer i begge tilfælde. Det har medført enovervurdering ved opgørelsen af skatte- og afgiftsrestancernes størrelse.Indtil EFI blev idriftsat, har restanceopgørelsen således indeholdt beløb, hvorvirksomheder efter skatteforvaltningslovens § 51 (ligningsmæssig henstand)har fået henstand med betalingen, indtil skattesagen er endeligt afgjort, fordivirksomheden har klaget over skatteansættelsen. Sådanne beløb, der forud forkonvertering af krav til EFI udgjorde 14,3 mia. kr., kan ikke inddrives efterreglerne i inddrivelsesloven. På den baggrund indgår kravene fremadrettet ikkei EFI og i opgørelsen over de samlede restancer, da der lovgivningsmæssigtikke er tale om en restance, før end skatteansættelsen er endelig.Oprydning forud for konvertering til EFI
SKAT har forud for konvertering af egne skatte- og afgiftsrestancer fra degamle it-systemer til EFI gennemført en oprydning. Det er sket med henblikpå at sikre, at alene retskraftige krav blev overført til EFI. Herved er udgåetkrav på omkring 2 mia. kr. som følge af afskrivning af krav fra afsluttedekonkursboer mv.Der henstår fortsat en portefølje på skønsmæssigt 0,3 mia.kr., som teknisk mangler at blive afskrevet og til den tid udgå afrestancestatistikken.
Beløbene for ”Statslige restancer” og ”Andre offentlige restancer” skal ses under ét, idetgrupperingen i EFI er forskellig fra grupperingen i de hidtidige statistikker, som baserede sigpå de gamle inddrivelsessystemer.3/91
Inddrivelsesrenter
I forbindelse med idriftsættelse af EFI blev der indført en lovbestemtfradragsberettiget inddrivelsesrente til erstatning for en ikke fradragsberettigetopkrævningsrente, jf. § 5, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige.Der blev samtidig indført en lovbestemt dækningsrækkefølge,hvorefterindbetalinger først afskrives på inddrivelsesrenter og derefter påhovedfordringen. Ved indbetaling og afdrag på en restance sker der derforrenteberegning, men hvis betalingen ikke dækker renten, opstår der en skyldiginddrivelsesrente. I tabel 1 indgårsådanne skyldige inddrivelsesrenter på 10mio. kr.Inddrivelsesrenter vedrørende fordringer, hvor der ikke er sketbetaling, er endnu ikke tilskreveti restancestatistikken. Det sker fremovermåned for måned.Det ikke tilskrevne rentebeløb er ultimo oktober 2013opgjort til0,8 mia. kr.og indgår således ikke i statistikken.Tilgang af bidragsrestancer fra Udbetaling Danmark
I perioden efter at Udbetaling Danmark overtog opgaven den 1. oktober 2012med udbetaling og genopkrævning af underholdsbidrag mv., var der et fald ioversendelsen af bidragsrestancer til inddrivelse. Udbetaling Danmark har imaj og juni 2013 oversendt en større portefølje af krav på i alt 0,4 mia. kr. tilinddrivelse.Yderligere forhold af betydning for restancerne
Udenlandske kravI restancetallene for de tidligere årindgår restancer, som udenlandskemyndigheder har sendt til inddrivelse i Danmark. Fremover vises i tabel 1restancer, som danske myndigheder har til gode, således at det alene er detdanske samfunds restancetilgodehavender, der vises. Krav fra udenlandskemyndigheder, som er til inddrivelse i Danmark, udgør0,4 mia. kr. vedudgangen af oktober 2013.Periodeforskydning – manuelle korrektionerRigsrevisionen har afgivet en supplerende oplysning i Beretning tilStatsrevisorerne om revisionen af statsregnskabet for 2012i november 2013.Det fremgår, at de samlede offentlige restancer, der ved udgangen af 2012 iSkatteministeriets årsrapport er oplyst til 79,1 mia. kr. (79,5 mia. kr. i 2013niveau), mere sandsynligt udgør 81,1 mia. kr. Denne difference på 2 mia. kr.omhandler alene SKATs egne krav og er ikke med i restancestatistikken afsystemtekniske grunde. I forbindelse med månedsafslutningen foretages dermanuelle korrektioner af inddrivelige restancer, som i realiteten er ikkeinddrivelige f.eks. som følge af konkurs eller ligningsmæssig henstand. Dissekorrektioner falder af tekniske grunde først endeligt på plads i efterfølgendemåned. Det giver den pågældende periodeforskydning på 2 mia. kr.Denne uhensigtsmæssighed er nu elimineret ved idriftsættelsen af EFI, ogproblematikken er derfor løst forud for årsafslutningen for 2013.
Samlede restancer til inddrivelse i EFI
Når der tages hensyn til ovennævnte forhold,kan restancerne ultimo oktober2013 opgøres som vist i nedenstående tabel 2. Først når restancetallene fornovember og december foreligger endeligt, kan restanceudviklingen for hele2013 opgøres. Restancetallene med udgangen af december 2013 vil i vidtomfang også være præget af de samme forbehold, som oktober-tallene. Det4/9
gælder både som følge af kvalitetssikring og de ekstraordinære forhold nævntunder tabel 2.Tabel 2.Sammenhæng mellem gammel og ny opgørelsesmetodeMio. kr.Restance ultimo 2012 faste 2013 priserManglende manuelle korrektioner, jf. Rigsrevisionens bemærkning til regnskab for 2012Ligningsmæssig henstand SFL § 51Skønnet oprydningUdenlandske krav, ca. (oktober 2013 tal)Korrigeret restance pr. 31.12.2012Restancestatistik oktober 2013Ikke tilskrevet inddrivelsesrenteRestancestatistik oktober 2013 inkl. ikke tilskrevne inddrivelsesrenter79.5362.117-14.342-2.000-38764.92463.74184664.587
Anm.: Det bemærkes, at der skal tages forbehold for ekstraordinære forhold, der medfører, at alle krav endnuikke er sendt til inddrivelse i EFI. Hertil kommer, at en portefølje på ca. 0,3 mia. kr.mangler at blive afskrevet ogdermed udgå af restancestatistikken i 2014 og frem.
Ekstraordinære forhold, der vil påvirke restancebeholdningen i 2014
Restancebeholdningen som opgjort i tabel 2 er helt ekstraordinært påvirket af,at SKAT som fordringshaver endnu ikke på væsentlige områder harsendt kravtil inddrivelse i EFI.-Som følge af fejl og leveranceudfordringer hos en af SKATs IT-leverandører har der endnu ikke kunnet ske renteberegning, rykning ogoversendelse af nye krav på virksomhedsskatter til EFI. Der er tale omet endnu ikke endeligt opgjort milliardbeløb, som skønnes at udgøre 5til 8 mia. kr., herunder foreløbige fastsættelser på 0,9mia. kr.I forbindelse med kvalitetssikring og videreudvikling af SKATs it-systemer i forbindelse med systemmoderniseringen er der endvidereca. 1,7 mia. kr. i personskatter og0,6 til 0,8 mia. kr. i motorafgifter,som der ikke er rykket for i opkrævningsfasen.
-
Der er ikke tale om restancer, men om krav der ikke er betalt. Istørrelsesordenen 60-75 pct. af disse krav vil erfaringsmæssigt ikke blive betaltefter rykning og vil derefter komme til inddrivelse i EFI. Disseinddrivelseskrav vil herefter indgå i kommende restancestatistikker, hvorvedden samlede restancebeholdning potentielt vil kunne stige til over 70 mia.kr.Forholdene vedrørende virksomhedsskatterne og personskatterne forventes atfalde på plads i januar 2014, mens krav vedrørende motorafgifter overføres tilskattekontoen i tredje kvartal 2014. For så vidt angår store restancekravvedrørende motorafgifter sker der manuel inddrivelse af gælden.Der henstår endelig – som nævnt ovenfor – fortsat en portefølje fra før EFIblev idriftsat på skønsmæssigt 0,3 mia. kr., som teknisk mangler at bliveafskrevet og til den tid udgå af restancestatistikken.
Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
Med idriftsættelsen af EFI er det muligt at give en bedre vurdering end hidtilaf inddrivelige og ikke inddrivelige restancer. Af totalrestancen på 63,7 mia.kr.er 34,4 mia. kr. opgjort sominddrivelige, mens 29,4 mia. kr. eropgjort somikke inddrivelige.5/9
Totalrestancen med fradrag af ikke inddrivelige restancer udgør de inddriveligerestancer. De ikke inddrivelige restancer udgøres af:----Restancer, hvor personlige skyldnere ikke har betalingsevne(lavindkomstgruppe)Restancer, hvor betalingsevnen er mindre end rente- eller andenløbende tilvækst, dvs. restancen stiger selvom der afviklesRestancer, der er under bobehandling, bortset fra personlig konkursSkyldnere som er udvandret mv. med ukendt adresse
Der pågår fortsat kvalitetssikring af den tekniske opgørelsesmetode.Detskønnes, at de opgjorte ikke inddrivelige restancer er fejlbehæftede for så vidtangår restancer vedrørende personligt ejede virksomheder, hvor virksomhedener ophørt og restancer hvor, der er flere skyldnere, der hæfter for restancen.Af de 29,4 mia. kr. ikke inddrivelige restancer kan ca. 22,8 mia. kr. henføres tilca. 200.000 personlige skyldnere, som ikke har betalingsevne, dvs. hvor SKATefter lovgivningen kun har meget begrænsede inddrivelsesmuligheder. Disseskyldnere er under maskinel overvågning, og inddrivelsen genoptages, hvisskyldneren får betalingsevne.Sker dette, flyttes restancernefra ikke inddriveligetil inddrivelige restancer.Ca. 5,6 mia. vedrører skyldnere, der er under bobehandling, f.eks. selskaberunder konkursbehandling, hvor SKAT kun kan afvente konkursbehandlingensafslutning med normalt en meget lav eller ingen dividende. Når boet afsluttes,afskrives den del af restancen, som ikke bliver dækket.Den resterende knap 1 mia. kr. af de ikke inddrivelige restancer omfatterforskellige forhold, bl.a. skyldnere der er udvandret til udlandet, hvor adressener ukendt. Disse skyldnere er løbende under overvågning i bl.a. cpr. registret iop til 10 år.I nedenstående tabel 3 er restancerne opdelt på inddrivelige og ikkeinddrivelige restancer i hovedgrupper ved udgangen af oktober 2013.Efterhånden, som der foreligger historiske data fra EFI, vil det være muligt atfølge udviklingen mere præcist i de inddrivelige og ikke inddrivelige restancer.Tabel 3. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancerOktober 2013Mio. kr. i 2013 niveauSkatte- og afgiftsrestancerKommunale restancerUnderholdsbidrag - Udbetaling DanmarkStatslige restancerAndre offentlige restancerSamlede offentlige restancerInddrivelige23.9911.3533.6494.57382234.388Ikke inddrivelige19.3181.2962.5555.43674829.353Total43.3092.6496.20410.0091.57063.741
Anm.: På grund af afrundinger kan tallene i tabel 3 ikke direkte afstemmes med tallene i tabel 4 til 7.Hertilkommer, at de statslige krav i tabel 6 er en sum af ” Underholdsbidrag - Udbetaling Danmark” og ”Statsligerestancer”.
6/9
I nedenstående tabeller 4 til 7 fremgår inddrivelige og ikke inddriveligerestancer opdelt på fordringstyper:Tabel 4. SKATs kravInddriveligeRestancer5.2881.1567102297.383OktoberIkke inddriveligerestancer5.3299587482027.237
Mio. kr.PersonskatPersonskat - restskat mv.Personskat - b-skatAM-bidrag - restbidrag mv.AM bidrag –acontoI altVirksomhedsskatterMomsA-skatSelskabsskat- og fondsskatPunktafgifterAM-bidragLønsumToldØvrige skatte- og afgiftskravI altVægtafgiftVægtafgiftI altRenterOpkrævningsrenteInddrivelsesrenteI altCivilretlige kravCivilretlige kravOpkrævningsrente civilGebyr, retsafgift mv.I altSKAT i alt
Total10.6172.1141.45843114.620
4.1651.2821.673312183112922.11110.029
4.1331.420331726582118187.175
8.2982.7021.676629448195032.92917.204
4343
4141
8484
6.31576.322
4.68314.684
10.998811.006
8
3
110
20821623.993
17918219.319
38739843.312
7/9
Tabel 5. Kommunale kravOktoberMio. kr.BoligstøtteDaginstitution mv.Ejendomsskat mv.Kontanthjælp mv.ParkeringsafgiftØvrige kommunale kravOpkrævningsrenteInddrivelsesrenteCivilretlige kravOpkrævningsrente civilGebyr, retsafgift mv.I alt801.353691.296Inddrivelige restancer325661333204523785161Ikke inddriveligerestancer51765402433721666043Total84213117356382453151110401492.649
Tabel 6. Statslige kravOktoberMio. kr.UnderholdsbidragPolitibøderStatsgaranteret studielån og formegetudbetalt studiestøtteStatslån/garanti fra erhvervGæld til fiskeribankenParkeringsafgiftØvrige statslige kravOpkrævningsrenteInddrivelsesrenteCivilretlige kravOpkrævningsrente civilGebyr, retsafgift mv.I alt308.222287.992Inddrivelige restancer3.6492.1771.54917662277445154Ikke inddriveligerestancer2.5553.0681.63614159260419024Total6.2045.2453.185317121413786417805816.214
8/9
Tabel 7. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.OktoberMio. kr.Licensgæld fra DRGæld til A-kassenKontrolafgifter personbefordringGæld til regionerForsyningsselskaberØvrige offentlige kravOpkrævningsrenteInddrivelsesrenteCivilretlige kravOpkrævningsrente civilGebyr, retsafgift mv.I alt3882239748Inddrivelige restancer3141271211122581013Ikke inddriveligerestancer29383180163165023Total607210301218561460360771.570
9/9