Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 87
Offentligt
J.nr. 13-5712949Den 21. januar 2014
TilFolketinget – Skatteudvalget
Hermed sendes oversigt over telefoniske og elektroniske henvendelser tilSKAT for perioden fra 1. januar 2013 til 31. december 2013.
Jonas Dahl/Lars Tjærby Rasmussen
1/2
Folketingets Skatteudvalg får en kvartalsvis orientering om antal elektroniskehenvendelser til SKAT i måneden efter udgangen af et kvartal. Orienteringensuppleres med antal telefoniske henvendelser til SKAT.Folketingets Skatteudvalg fik den 18. december 2013 tilsendt den første over-sigt over antallet af telefoniske og elektroniske henvendelser. Oversigten om-fattede perioden 1. januar 2013 til 30. november 2013, jf. SAU 2013-14 Alm.del bilag 66.Nedenfor er en opdateret figur 1, som indeholder data for hele 2013:Figur 1.Telefoniske og elektroniske henvendelser til SKAT i 1.1 – 31.12.2013.
500.000450.000400.000350.000300.000250.000200.000150.000100.00050.000-janfebmaraprmajjunijuliaugsepoktnovdec60.00050.00040.00030.00020.00010.000-
Tilbudte telefonkald (venstre akse)Henvendelser på web, e-mail og fax (højre akse)Anm.: Opgørelsen af telefoniske henvendelser omfatter tilbudte kald, hvilket er summen af kald, der er tabt i kø eller erbesvaret af en medarbejder. Kald, der er tabt i kø, kan fx være tabt, fordi spørgsmålet blev besvaret i et speak, eller fordiventetiden var for lang. Kald, der er tabt ved telefonudbyderen eller i telefonsystemet på grund af manglende kapacitet ipeakperioder, er ikke medregnet.
Det store antal telefoniske og elektroniske henvendelser i marts og april skyl-des fristen (1. maj) for indtastning af ændringer til årsopgørelsen.I juni er der ligeledes et stort antal henvendelser til SKAT forud for fristen (3.juli) for aflevering af den udvidede selvangivelse.Fra oktober til november er der en mindre stigning i antallet afsåvel telefoni-ske som elektroniskehenvendelser. Stigningen skyldes især, at forskudsopgø-relsen for 2014 er blevet tilgængelig på skat.dk.I december har antallet af telefoniske henvendelser ligget på et lavt niveau,daSKATs telefoner har været lukket i juleferien. Antallet af henvendelser påweb, e-mail og fax har også været påvirket af juleferien, men i mindre grad iforhold til de telefoniske henvendelser, idet kanalen ikke har været lukket.
2/2