Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 83
Offentligt
1322613_0001.png
1322613_0002.png
1322613_0003.png
1322613_0004.png
1322613_0005.png
1322613_0006.png
NotatTil Folketingets Europaudvalg(Kopi til Folketingets Skatteudvalg)J.nr. 13-4936463Den16. december 2013
Proces og AdministrationBL
Revideret grund- og nærhedsnotatNyt notat

Direktivforslag fra Kommissionen med forslag til ændring af momsdi-

rektivet (standardiserede momsangivelser), (KOM (2013) 721)

1. Resumé

Kommissionen har den 23. oktober 2013 fremsat et direktivforslag om ændring af momsdi-rektivet (2006/112/EF), som Kommissionen forventes at orientere ECOFIN om påmødet den 15. november 2013.Direktivforslaget går ud på at indføre standardiserede momsangivelser med henblik på atlette de administrative byrder for det europæiske erhvervsliv med op til 15 mia. EUR omåret.Direktivforslaget indeholder nogle væsentlige ændringer i forhold til den danske proces formomsafregning. Det er foreslået, at den standardiserede momsblanket skal være obligatorisksåledes, at den skal anvendes af alle momspligtige virksomheder uden mulighed for en paral-lel national momsblanket. I direktivforslaget er der foreslået en fælles minimumsfrist forvirksomhedernes angivelse og betaling af moms på 1 måned efter afgiftsperiodens udløb. ForDanmark vil det betyde en forlængelse af betalingsfristen med 5 dage for virksomheder, derafregner moms månedligt. Forlængelsen af betalingsfristen skønnes at medføre et årligt min-dreprovenu efter tilbageløb på ca. 120 mio. kr. (2013-niveau) fra 2017. Det er skønnet, atdet vil koste SKAT ca.10 mio. kr. at implementere direktivet. Dertil kommer udgifter tilfælles elektronisk signatur.Endelig vil der være nye administrative byrder for erhvervene,idet godtgørelse af energi- ogmiljøafgifter ikke længere kan ske sammen med momsafregningen men i en særskilt proces.

2. Baggrund

Momsangivelser foregår i dag i EU-landene efter de enkelte landes nationaleregler og med anvendelse af blanketter og procedurer, der er særegne for detpågældende land. Dette betragtes af erhvervslivet som en væsentlig komplika-tion og administrativ belastning i forhold til det indre marked.1/6
Kommissionen fremlagde den 6. december 2011 en ”Meddelelse om momssy-stemets fremtid”, som indeholder Kommissionens udspil til en strategi forreform af det nuværende momssystem i EU. De grundlæggende kendetegn forfremtidens europæiske momssystem er ifølge Kommissionen et system, somer 1) enkelt, 2) effektivt, 3) solidt og 4) baseret på princippet om beskatning iforbrugslandet (”bestemmelsesprincippet”). For hvert af de fire kendetegn erder i meddelelsen fastsat nogle prioriterede områder. For kendetegn 1) – etenkelt momssystem - er ét af de prioriterede områder standardisering afmomserklæringerne.ECOFIN vedtog på sit møde den 15. maj 2012 rådskonklusioner om det vide-re arbejde i Kommissionen med fremtidens momssystem. For så vidt angårmålsætningen om et mere enkelt momssystem, er konklusionerne bl.a., at Rå-det- ”ANERKENDER ønsket om at forenkle den måde, det nuværende moms-system fungerer på, for at reducere omkostningerne i forbindelse med over-holdelse af momsreglerne og mindske de administrative byrder for både småog store virksomheder, navnlig for dem, der opererer i mere end én medlems-stat…”Standardiserede momsangivelser var genstand for et FISCALIS-seminar i ok-tober 2012, ligesom der er gennemført en forundersøgelse ved PWC, som blevafleveret den 21. januar 2013. Det fremgår heraf at:- Alle EU-lande anerkender nødvendigheden af en standardisering;-Alle EU-lande er meget opmærksomme på, at de standardiserede momsangi-velser ikke vil svare fuldstændigt til deres nuværende momsangivelser;-Nogle EU-lande udtrykker i den forbindelse bekymring for, om de standardi-serede momsangivelser vil indeholde færre oplysninger end deres nuværendeangivelser, hvilket vil betyde, at de mister oplysninger, som i dag anvendes tilbl.a. kontrol og risikovurdering;-Andre EU-lande udtrykker omvendt bekymring for, om de standardiseredemomsangivelser vil indeholde flere oplysninger end deres nuværende angivel-ser, hvilket vil indebære en administrativ byrde.Kommissionens forslag er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113. Det be-tyder, at forslaget skal vedtages med enstemmighed i Rådet efter høring afEuropa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg.I direktivet lægges op til, at Kommissionen skal udstede gennemførelsesbe-stemmelser efter udvalgsproceduren. Det betyder, at de emner, som skal regu-leres ved gennemførelsesbestemmelserne, kan vedtages ved en flertalsbeslut-ning. Gennemførelsesbestemmelserne vil omfatte fastsættelse af fælles defini-tioner og procedurer, detaljerede regler for rettelser og regler om en fælleselektronisk signatur.2/6

3. Formål og indhold

Forslaget går ud på at indføre en standardiseret momsangivelse, som med-lemsstaterne er forpligtet til at bruge for alle typer virksomheder. Den måmaksimalt indeholde 26 felter og minimum 5 felter. De 5 felter skal udfyldesaf alle virksomheder og skal omfatte indgående moms, udgående moms,moms i alt, omsætningstal for indgående moms og omsætningstal for udgåen-de moms. I en overgangsperiode frem til 2019 skal angivelsen også omfatteEU-leverancer og -erhvervelser, hvorefter medlemsstaterne selv skal findedisse tal i VIES-angivelserne (listeoplysningerne).Momsangivelsen skal kunne indgives digitalt ved filoverførsel og med brug afen fælles international elektronisk signatur.Fristen for indgivelsen af angivelsen og betalingstidspunktet skal være sam-menfaldende, og det er foreslået, at der skal gælde en minimumsfrist for angi-velse og betaling på 1 måned efter afgiftsperiodens udløb og en maksimal fristpå 2 måneder. Afgiftsperioden skal være måneden med mulighed for, at med-lemsstaterne kan fastsætte, at afgiftsperioden skal være længere – op til 1 år.Momsangivelsens felter skal være harmoniserede, så indholdet af et konkretfelt er nøjagtig det samme i alle medlemsstaterne. Der foreslås også fælles reg-ler for korrektion af en tidligere indgivet momsangivelse.

4. Europa-Parlamentets udtalelser

Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Sociale Udvalg skal i henhold tilartikel 113 høres.Europa-Parlamentet og Det Økonomiske og Social udvalghar endnu ikke udtalt sig om direktivforslaget.Europa-Parlamentet har tidligere udtalt sig i forbindelse med den offentligehøring om Kommissionens grønbog om momssystemets fremtid, jf. Europa-Parlamentets beslutning af 13. oktober 2011 om momssystemet fremtid(2011/2082).

5. Nærhedsprincippet

Forslaget har til formål at reducere de administrative byrder og gøre det let forvirksomhederne at overholde momsreglerne. Formålet kan ikke i tilstrækkeliggrad opfyldes af medlemsstaterne, fordi standardiseringen af momsangivelsenkræver ændring af momsdirektivet og forslaget er derfor i overensstemmelse-mednærhedsprincippet.

6. Gældende dansk ret

Efter gældende dansk ret er afgiftsperioderne henholdsvis måneden, kvartaleteller halvåret, hvilket ligger indenfor de foreslåede krav til momsperioder. An-givelses- og betalingsfristen for moms er sammenfaldende. For virksomheder,der afregner moms månedsvis, er fristen den 25. i måneden efter udløbet af3/6
afgiftsperiodens udløb. Øvrige virksomheder har fra 1. januar 2014 en frist på2 måneder til at angive og betale momsen.Efter momsloven kan SKAT under visse betingelser pålægge en virksomhed,der ikke afregner skatter og afgifter rettidigt og er i restance, at angive momsmånedligt. Angivelses- og betalingsfristen er den 15. i måneden efter afreg-ningsperioden. Virksomheden kan afværge denne forkortede afregningsperio-de ved at betale, stille sikkerhedeller indgå en betalingsordning, som virksom-heden overholder.

7. Konsekvenser

En vedtagelse af forslaget kan medføre behov for tilpasning af dansk lovgiv-ning.For virksomheder, der afregner moms månedsvis, betyder forslaget en øgetkredittid på 5 dage, hvilket vil kræve lovændring og have statsfinansielle kon-sekvenser.Tilsvarende betyder direktivets forslag om minimums angivelses- og betalings-frist, at SKAT ikke kan sætte virksomheder på forkortet afregningsperiode.Den danske momsangivelse er relativ simpel, og det vurderes, at de krav tilmomsangivelsen, som SKAT stiller i dag, godt kan rummes i de foreslåedekrav.Den danske momsblanket indeholder ikke kun momsangivelser, idet virksom-hederne også skal angive godtgørelse af energiafgifter over momsangivelsen.Med den standardiserede momsangivelse vil dette ikke længere være muligt.Der skal derfor udvikles en ny momsangivelse uden modregning af godtgørel-se for energiafgifter samt en separat løsning til anmodning om godtgørelse afenergiafgifter.Efter forslaget må medlemsstaterne ikke bede virksomhederne om årlige op-summeringer eller aconto-betalinger. Der er ikke sådanne regler i de danskemomsregler.Momsangivelser skal efter gældende dansk ret indgives digitalt i TastSelv. Derfindes filoverførselsmulighed for rådgivere, der kan indsende flere angivelser isamme overførsel. Der er i dag ingen mulighed for filoverførsel ved enkelt-angivelser. Dette skal udvikles, hvis alle angivelser skal kunne ske ved filover-førsel.I dag kan virksomhederne logge ind med TastSelv-kode eller dansk digitalsignatur. Et krav om, at SKAT skal kunne modtage andet end danske signatu-rer, vil kræve en del ændringer af SKATs systemer.Det er foreslået, at momsangivelses-felter skal være harmoniserede, så indhol-4/6
det er nøjagtig det samme i alle medlemsstaterne. Der foreslås fælles regler forkorrektion af en tidligere indgivet momsangivelse. Endelig er det foreslået, atder skal være en fælles (international) elektronisk signatur. Disse forhold erforeslået nærmere udformet efter udvalgsproceduren, så det kan på nuværendetidspunkt ikke vides, hvad indholdet af disse punkter bliver.Det forventede årlige mindreprovenu ved at forlænge betalingsfristen for allemånedsafregnende virksomheder med 5 dage kan skønnes til ca. 180 mio. kr. iumiddelbar virkning og ca. 120 mio. kr. efter tilbageløb.For så vidt angår SKAT, vil en vedtagelse af direktivforslaget betyde, at derskal afholdes udviklingsomkostninger til tilpasning af SKATs systemer. Det erskønnet, at udgifterne til systemtilretninger vil udgøre 8 mio. kr. Dertil kom-mer 2-3 årsværk til løbende drift af godtgørelsen af energiafgifter.Direktivforslaget vil betyde en administrativ lettelse for de angivelsespligtigevirksomheder.Samtidig indebærer forslaget dog nye byrder for erhvervene idet energi- ogmiljøafgifter ikke længere kan godtgøres i forbindelse med momsafregningen,men skal godtgøres i en særskilt proces. Alle danske virksomheder, bortset fraikke-momsregistrerede virksomheder og virksomheder omfattet af bilaget tilelafgiften, søger i dag om godtgørelse af energi- og miljøafgifter via momsaf-regningen.

8. Høring

Direktivforslaget har været sendt i ekstern høring hos relevante organisationer.Høringsfristen var fastsat til den 4. december 2013.Af de indkomne høringssvar har følgende ikke haft bemærkninger til forslaget:Advokatrådet, Dansk Told- og Skatteforbund, KL og Rigsadvokaten.Danmarks Idrætsforbund (DIF) støtter forslagets mål om at forenkle moms-angivelsen, men udtrykker bekymring for, om direktivforslaget reelt vil betydeflere lettelser eller byrder.Dansk Erhverv støtter forslaget og den forlængelse af kredittiden, som forsla-get lægger op til, og har flere specifikke bemærkninger til implementeringen.Dansk Transport og Logistik (DTL) støtter forslagets mål om at forenklemomsangivelsen, men finder det betænkeligt at fjerne medlemsstaternes mu-lighed for at vælge en anden betalingsfrist end tidspunktet for angivelsen. DTLfinder det problematisk og uheldigt, at det efter direktivforslaget ikke længerevil være muligt at godtgøre energiafgifter over momsangivelsen, fordi det ervigtigt, at byrderne ikke blot flyttes, hvis direktivforslaget skal give en reel ogmålbar effekt på de administrative byrder.
5/6
Dansk Industri (DI) støtter forslagets mål om at forenkle momsangivelsen,som, DI vurderer vil gavne danske eksportvirksomheder – særligt de virksom-heder, der endnu ikke har etableret systemer og rutiner til at håndtere moms-registreringer i andre medlemslande. DI mener, at forslaget kan skabe proble-mer for den nuværende danske praksis med godtgørelse af energiafgifter overmomsangivelsen og mener, at der skal findes en løsning herpå.Finansrådet støtter forslaget.FSR-danske revisorer støtter forslaget, og ønsker den nuværende ordning medgodtgørelse af energiafgifter over momsangivelsen opretholdt.

9. Generelle forventninger til andre landes holdninger

På ECOFIN-mødet den 15. maj 2012 udviste EU-landene en forsigtig tilgangtil idéen om en standardiseret momsangivelse.Et medlemsland har oplyst, at det er bekymret for implementeringsomkost-ningerne ved direktivet. Særligt fordi der lægges op til, at de tekniske detaljerskal fastlægges af Kommissionen ved brug af udvalgsproceduren med flertals-beslutninger. Herved kan medlemsstaterne ikke vide, hvad de går ind til. Detangivne medlemsland har også udtrykt bekymring for reguleringen af kreditfri-ster, fordi det begrænser fleksibiliteten for medlemslandene, og medlemslandetformoder, at der vil blive rejst spørgsmål fra medlemsstaterne om suverænitetog nærhedsprincippet.

10. Regeringens foreløbige generelle holdning

Danmark støtter tiltag, der letter virksomhedernes administrative byrder.Danmark arbejder for, at de standardiserede angivelser bliver gennemførtuden fastsættelse af minimumskrav til kreditfristen på 1 måned efter afgiftspe-riodens afslutning på grund af de provenumæssige konsekvenser.Danmark lægger betydelig vægt på, at de implementeringsmæssige omkostnin-ger ved forslaget minimeres.

11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg.

Grund- og nærhedsnotat om forslaget blev sendt til Folketingets Europaud-valg den 30.oktober 2013.Kommissionens meddelelse af 6. december 2011 om momssystemets fremtidhar været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN-mødetden 15. maj 2012. Grund- og nærhedsnotat herom blev oversendt til udvalgetden 30. januar 2012 og opdateret grundnotat med høringssvar blev oversendtden 19. marts 2012.
6/6