Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 77
Offentligt
NotatJ.nr. 13-0189237Den 7. januar 2013Proces og AdministrationABL
SUPPLERENDE GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT TILFOLKETINGETS EUROPAUDVALGEuropa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af
direktiv 2011/16/EU for så vidt angår obligatorisk automatisk
udveksling af oplysninger på beskatningsområdet, COM(2013) 348
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 12. juni 2013 et forslag om ændring af direktiv2011/16/EU om administrativt samarbejde på beskatningsområdet. Forslaget udvideranvendelsesområdet for automatisk udveksling af oplysninger om andre EU-borgeres kontiog depoter hos banker og andre finansielle institutter. Det vil indebære, at finansielleinstitutter i alle EU-lande skal indberette oplysninger til skattemyndighederne i deres egetlandom flere typer af betalinger til personer i andre EU-lande, herunder om udbytte oggevinst ved afståelse af aktier, og at disse oplysninger automatisk skal videresendes tilskattemyndighederne ipersonernes hjemlande.2. Baggrund
Kommissionen har ved COM(2013) 348 af 12. juni 2013 fremsendt forslag tilRådets direktiv om ændring af direktiv 2011/16/EU for så vidt angårobligatorisk automatisk udveksling af oplysninger på beskatningsområdet.Forslaget er fremsat under henvisning til TEUF, særlig artikel 115, og skalvedtages af Rådet med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.Det indgår i Kommissionens handlingsplan fra 6. december 2012, at den vilfremme automatisk informationsudveksling.Baggrunden for forslagets udformning er blandt andet USA’s indgåelse afbilaterale informationsudvekslingsaftaler til efterlevelse af USA’s lovgivning(Foreign Account Tax Compliance Act) – de såkaldte FATCA-aftaler, somUSA er i gang med at indgå med de enkelte EU-lande og mange andre landepå globalt plan, herunder også skattely. FATCA-lovgivningen forpligter ikke-amerikanske finansielle institutter (dvs. banker mv.) til fra 2015 at afgive enrække oplysninger til det amerikanske skattevæsen om konti og depotertilhørende amerikanske kunder.
1/6
De 5 store EU-lande (Frankrig, Italien, Spanien, Tyskland og UK) har tagetinitiativ til, at automatisk informationsudveksling baseret på FATCA-aftalerneskal være ny international standard (sammen med den nuværende standard,som går ud på, at landene skal udveksle oplysninger efter anmodning).”Femlandeinitiativet” går ud på, at de omfattede lande skal udveksleoplysninger automatisk med hinanden i samme omfang, som de udveksleroplysninger automatisk med USA efter FATCA-aftalerne.3. Formål og indhold
Kommissionens forslag om en styrkelse af direktivet om administrativtsamarbejde er vigtigt, da det er dette initiativ, der skal sikre en EU-ramme omden styrkede automatiske informationsudveksling på europæisk og globaltplan, som det blev besluttet at udvikle på ECOFIN den 14. maj og DER den22. maj.På ECOFIN den 14. maj 2013 vedtog 17 lande, inkl. Danmark, en erklæring,der støtter ”femlandeinitiativet”. Danmark, Sverige og Finland vedtog også enerklæring, der lægger vægt på, at informationsudvekslingen mellem EU-landene samtidig får forankring i en EU-ramme.På sit møde den 22. maj 2013 opfordrede Det Europæiske Råd til at udvideanvendelsen af automatisk informationsudveksling på EU-plan og på globaltplan med henblik på at bekæmpe skattesvig, skatteunddragelse og aggressivskatteplanlægning. Ved denne lejlighed forpligtede Kommissionen sig til atfremsætte forslag i juni 2013 om ændring af direktivet om administrativtsamarbejde. Direktivforslaget er udmøntningen af den påtagne forpligtelse.Automatisk udveksling af skatteoplysninger er i forvejen reguleret dels afdirektiv 2011/16/EU (direktivet om administrativt samarbejde), som foreslåsændret, dels af direktiv 2003/48/EF (”rentebeskatningsdirektivet”).Det nuværende direktiv om administrativt samarbejde indeholderbestemmelser om, at EU-landenes skattemyndigheder har pligt til uopfordretat sende oplysninger til et andet EU-land, i det omfang oplysninger inden fornærmere opregnede kategorier af indkomster eller betalinger forefindes hosden afsendende skattemyndighed. For fem kategorier skal sådan udvekslingførste gang ske i 2015 (fast ejendom, løn, bestyrelseshonorarer, pensioner samtlivsforsikringer, der ikke er omfattet af andre relevante EU-retsakter – dvs.”rentebeskatningsdirektivet”). For tre yderligere kategorier (udbytte,kapitalgevinster og royalties) kan sådan udveksling efter nærmere overvejelseiværksættes senere.Kommissionens nye forslag indebærer, at direktivets artikel 8 om automatiskudveksling af oplysninger ændres. Automatisk udveksling af to kategorier(udbytte og kapitalgevinster) fremrykkes til 2015; der tilføjes tre nye kategorier(enhver anden indkomst fra aktiver, der indestår på en finansiel konto, ethvertandet beløb, som det finansielle institut har indgået en forpligtelse for eller er2/6
debitor for, samt kontosaldi); og det bestemmes, at der ikke skal gælde nogetforbehold for disse kategorier om, at de kun skal udveksles i det omfang deforefindes hos skattemyndigheden i forvejen. Dette kan eventuelt gøre detpåkrævet at indføre nye indberetningspligter for danske finansielle institutter,jf. punkt 7.Baggrunden for forslagets udformning er som nævnt de såkaldte FATCA-aftaler. USA’s FATCA-lovgivning forpligter ikke-amerikanske finansielleinstitutter (dvs. banker mv.) til fra 2015 at afgive en række oplysninger til detamerikanske skattevæsen om konti og depoter tilhørende amerikanske kunder.De FATCA-aftaler, som flertallet af EU-landene har indgået eller agter atindgå med USA, friholder de finansielle institutter for at afgive oplysningerdirekte til det amerikanske skattevæsen, mod at oplysningerne i stedetindberettes til egne skattemyndigheder, og at disse påtager sig at udveksleoplysningerne automatisk med USA. Danmark og USA indgik en sådan aftaleden 15. november 2012.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har i sin Rapport A7-0162/2013 af 2. maj 2013 omkampen mod skattesvig, skatteunddragelse og skattely opfordret til en styrketeuropæisk og international forpligtelse til gennemsigtighed, som bør resultere ien international, bindende, multilateral aftale om automatisk udveksling afoplysninger i skattesager.På Parlamentets plenardebat den 22. maj 2013 udtrykte MEP’erne bred støttetil automatisk udveksling af skatteoplysninger.Parlamentet skal høres om det konkrete direktivforslag i overensstemmelsemed TEUF artikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse herom.Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg har afgivet sin udtalelse den16. oktober 2013. EØSU bifalder forslaget, som efter udvalgets opfattelse skalses i sammenhæng med andre europæiske og internationale initiativer tilstyrkelseafudvekslingenafskatteoplysninger,herunderrentebeskatningsdirektivet (EUSD) og FATCA-aftalerne. EØSU opfordrer til,at automatisk udveksling af oplysninger gøres til international standard, ogfinder, atder bør gøres en indsats for at standardisere de forskellige systemerfor informationsudveksling, der er kendetegnende for de enkelte initiativer, ogoverføre disse til én enkelt ordning. Endeligopfordrer EØSU medlemsstaternetil at sikre, at der bliver stillet de menneskelige, teknologiske og økonomiskeressourcer til rådighed, som er nødvendige for en vellykket gennemførelse afprincippet om automatisk udveksling af oplysninger.5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at målene for dette forslag ikke i tilstrækkelig grad kanopfyldes af EU-landene og derfor på grund af den påkrævede ensartethed ogeffektivitet bedre opnås på EU-plan.3/6
Regeringen finder, i overensstemmelse med sin erklæring på ECOFIN den 14.maj 2013, at nærhedsprincippet er overholdt, idet formålet med forslaget måopfyldes på fællesskabsplan.6. Gældende dansk ret
De danske finansielle institutter er i et vist omfang underlagtindberetningsforpligtelser til SKAT. Disse indberetningsforpligtelser findes iskattekontrollovenogidentilskattekontrollovenhørendeindberetningsbekendtgørelse.7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenserDer pågår i øjeblikket et analysearbejde for at kortlægge, i hvilket omfang detvil være nødvendigt at udvide de danske indberetningsforpligtelser for, atDanmark kan opfylde sine udvekslingsforpligtelser over for USA i henhold tilden dansk-amerikanske FATCA-aftale (BKI nr. 8 af 4. marts 2013).Overvejelser vedrørende direktivforslaget vil blive inddraget i detteanalysearbejde, som foregår med inddragelse af den danske finansielle sektor.Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenserGennemførelse af forslaget vil medføre, at SKAT vil modtage flereoplysninger fra andre EU-lande om danske skattepligtiges konti og depoter ifinansielle institutter i disse lande, sammenlignet med situationen i dag. Dettevil forbedre SKAT’s kontrolmuligheder, hvilket skønnes at medføre etmerprovenu af begrænset størrelse. Det er dog vanskeligt at skønne overstørrelsen heraf.Det bemærkes, at det tidligere er skønnet, at en gennemførelse af FATCA-aftalen med USA (BKI nr. 8 af 4. marts 2013) vil medføreengangsomkostninger på i alt 27,1 mio. kr. og løbende omkostninger på i alt1,2 mio. kr. årligt. Det skønnes, at en udbredelse af ordningen til EU-landesom konsekvens af Kommissionens forslag vil medføre begrænsede yderligereomkostninger. Engangsomkostninger såvel som de løbende omkostningersom følge af Kommissionens forslag afholdes inden for Skatteministerietseksisterende ramme.Administrative konsekvenser for erhvervslivetHenset til, at Kommissionens forslag gør brug af netop de samme typer afoplysninger, som skal indsamles i henhold til FATCA-aftalerne, forventes detikke, at opfyldelse af direktivforslaget isoleret set vil medføre yderligereadministrative konsekvenser for de danske finansielle institutter, når bortsesfra, at de vil skulle indberette oplysningerne om kontohavere i andre lande endUSA.8. Høring
4/6
Direktivforslaget vil blive sendt i høring hos Advokatsamfundet,Børsmæglerforeningen, CEPOS, CEVEA, Danmarks Skibskreditfond, DanskAktionærforening, Danske Advokater, Datatilsynet, Den DanskeFondsmæglerforening, DVCA, Erhvervsstyrelsen, Finans & Leasing,Finansrådet, Finanstilsynet, Forsikring & Pension, FSR-danske revisorer,Indskydergarantifonden, InvesteringsForeningsRådet, Lokale Pengeinstitutter,Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforeningen,Realkreditrådet, SKAT og SRF Skattefagligt.Forsikring & Pension har afgivet et samlet høringssvar til direktivforslaget ogdet ovennævnte forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og forskelligeandre love (Opfølgning på aftale mellem Danmark og Amerikas ForenedeStater om øget efterrettelighed vedrørende international beskatning samtophævelse af visse bagatelgrænser m.v.), nu fremsat den 13. november 2013som lovforslag L 67.Forsikring & Pension støtter, at der globalt indføres automatiskinformationsudveksling med henblik på at minimere skatteunddragelse – givetat dette gennemføres med et kritisk blik for, hvor risikoen forskatteunddragelse er reel, og tilsvarende med sans for, at de administrativeomkostninger skal være rimelige set i forhold til resultatet.Manglende koordinering af de nuværende initiativer giver imidlertid i sig selven betydelig risiko for administrativt ressourcespild i meget stor skala.De pålagte administrative omkostninger har karakter af en eksternalitet, somskal bæres af kunderne gennem højere præmier, lavere pensioner m.v.Forsikring & Pensions overordnede synspunkter er:Støtter overordnet, at der internationalt gennemføres øgetinformationsudveksling med henblik på at minimereskatteunddragelse.Støtter OECD’s initiativ til at udvikle en international standard påområdet.Foreslår, at Skatteministeriet ved kommende internationaleforhandlinger arbejder for,oat opnå opbakning til færdiggørelse af OECD-standarden,herunder at denne bliver så administrativt enkel at leve op tilsom muligtoat andre initiativer, herunder i EU, søges gennemført vedindarbejdelse i denne standardoat ambitioner i EU om løbende igangsættelse af ændringer idirektiver så vidt muligt søges sat på hold, hvis de indebærerdobbeltimplementering i den finansielle sektor set i forhold tilden forventede gennemførelse af den globale OECD-standard.Støtter dermed også, at regeringen med lovforslagsudkastet harformuleret rammebetingelser i skattekontrolloven med det formål atkunne sikre den fremtidige implementering.5/6
InvesteringsForeningsRådet henviser til sit høringssvar til forslag til lov omændring af skattekontrolloven og forskellige andre love (Opfølgning på aftalemellem Danmark og Amerikas Forenede Stater om øget efterrettelighedvedrørende international beskatning samt ophævelse af visse bagatelgrænserm.v.),nu fremsat den 13. november 2013 som lovforslag L 67.InvesteringsForeningsRådet finder, at den foreslåede bestemmelse iskattekontrolloven er langt bredere formuleret, end det er nødvendigt afhensyn til, at Danmark kan opfylde FATCA-aftalen med USA. Det foreslås, atbestemmelsen skræddersys til at opfylde forpligtelserne i forhold til aftalenmed USA. Folketinget skal så inddrages på ny, hvis der i EU og OECD opnåsenighed om at indføre lignende regler på EU- eller verdensplan.InvesteringsForeningsRådet har derudover en række kommentarer tillovforslagets nærmere udformning.Følgende har meddelt, at de ikke har kommentarer til direktivforslaget: DanskAktionærforening, DI, SRF Skattefaglig Forening og VP Securities A/S.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Henset til vedtagelserne på ECOFIN den 14. maj 2013 og Det EuropæiskeRåd den 22. maj 2013 forventes alle EU-lande overordnet at støtte forslaget.På ECOFIN den 21. juni, hvor Kommissionen præsenterede sit forslag, varder bred opbakning til forslaget blandt EU-landene.10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter styrket automatisk informationsudveksling på europæisk ogglobalt plan ogkan overordnet støtte forslaget. Regeringen støttede såledesogså de to erklæringer, som blev vedtaget på ECOFIN den 14. maj, der delsstøtter udviklingen af en global standard for udvidet automatiskinformationsudveksling, jf. femlandeinitiativet, dels lægger vægt på, at deninterne informationsudveksling mellem EU-landene baseres på en EU-ramme.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg den 18. juni 2013 forud forECOFIN den 21. juni 2013.Grund- og nærhedsnotat om forslaget blev sendt til FolketingetsEuropaudvalg den 8. juli 2013.
6/6