Skatteudvalget 2013-14
SAU Alm.del Bilag 74
Offentligt
NotatJ.nr. 11-0296295Den19. december 2013
Selskab, Aktionær og ErhvervJLV
Grund- og nærhedsnotat til Folketingets EuropaudvalgEuropa-Kommissionens forslag til Rådets direktiv om ændring af direk-
tiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordning for moder- og datter-
selskaber fra forskellige medlemsstater, KOM(2013) 814 endelig af 25.
november 2013
Notatet sendes til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatte-
udvalg
1. Resumé af forslaget
Kommissionen fremsatte den 25. november 2013 et forslag om ændring af det eksisterendemoder- og datterselskabsdirektiv.Forslaget indeholder tre ændringer af direktivet:1) Det foreslås, at medlemslandene skal beskatte modtagne udbytter, for så vidt sombetalingen er fradragsberettiget for datterselskabet. Dette forslag skal sikre, at di-rektivet ikke fører til situationer med dobbelt ikke-beskatning som følge afmismatch mellem landenes kvalifikationer af hybride finansielle instrumenter.2) Det foreslås, at det bliver obligatorisk for medlemslandene at vedtage en fælles be-stemmelse om bekæmpelse af misbrug.3) Det foreslås, at direktivets anvendelsesområde udvides til nye selskabsformer i Ru-mænien.En vedtagelse af forslaget vil medføre behov for mindre tilpasninger af dansk selskabsskatte-lovgivning.2. Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2013) 814 af 25. november 2013 fremsendtforslag om ændring af direktiv 2011/96/EU om en fælles beskatningsordningfor moder- og datterselskaber fra forskellige medlemsstater. Forslaget er over-sendt til Rådet den 3. december 2013 i dansk sprogversion.Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 115 og kan vedtages af Rå-det med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.Kommissionen varslede det nu fremsatte forslag i dens handlingsplan til styr-kelse af bekæmpelsen af skattesvig og skatteunddragelse, KOM(2012) 722 af 6.december 2012. Det fremgik af handlingsplanen, at Kommissionen i 20131/6
villefremsætte et forslag til revision af Rådets direktiv om moder- og dattersel-skaber fra forskellige medlemsstater til håndtering af mismatch og styrkelse afbestemmelser til bekæmpelse af misbrug.Forslaget skal ses i forbindelse med problemerne med udhuling af selskabs-skattegrundlaget, som står meget højt på den politiske dagsorden i mange EU-lande og lande uden for EU.G20 og OECD har igangsat et initiativ, der sernærmere på udhuling af skattegrundlaget og overførsel af overskud.3. Formål og indhold
Hybride finansielle instrumenterFormålet er at sikre, at anvendelsen af moder- og datterselskabsdirektivet ikkeutilsigtet forhindrer effektive tiltag mod dobbelt ikke-beskatning på områdetfor hybride lånearrangementer.Hybride lånearrangementer er finansielle instrumenter, som har elementer afbåde gæld og egenkapital. Hvis det finansielle instrument skattemæssigt karak-teriseres forskelligt i to medlemsstater (gæld i debitorlandet, hvor datterselska-bet er hjemmehørende, og egenkapital i kreditorlandet, hvor moderselskabeter hjemmehørende), kan det resultere i en utilsigtet dobbelt ikke-beskatning,hvorbetalinger i forbindelse med hybridlånetbehandles som en fradragsberetti-get renteudgift i én medlemsstat (betalerens medlemsstat) og som en skattefriudlodning af udbytte i en anden medlemsstat (betalingsmodtagerens medlems-stat).Medlemsstaterne er - for at løse dette problem - i adfærdskodeksgruppen påerhvervsskatteområdet blevet enig om,at den modtagende medlemsstat skalfølge den samme skattemæssige kvalificering som kildemedlemsstaten for hy-bride lånebetalinger (dvs. der kan ikke gives skattefritagelse for hybride lånebe-talinger, som er fradragsberettigede i kildemedlemsstaten).Kommissionen ønsker med forslaget at sikre, at denne løsning kan implemen-teres på sikker vis under moder- og datterselskabsdirektivet. Kommissionenforeslår derfor, at den medlemsstat, hvor moderselskabet er hjemmehørende,skal beskatte udbyttebetalinger, der modtages fra datterselskabet, i det omfangbetalingen er fradragsberettiget for datterselskabet.Værnsregel til bekæmpelse af misbrugDen 6. december 2012 vedtog Kommissionen en henstilling om aggressivskatteplanlægning, C(2012) 8806. Ihenstillingen siges det bl.a., at medlemssta-terne bør vedtage en generel regel om bekæmpelse afmisbrug for at modvirkeaggressiv skatteplanlægning.Det nuværende moder- og datterselskabsdirektiv indeholder allerede en klau-sul om bekæmpelse af misbrug, som medfører, at medlemsstaterne kan indfø-re værnsregler mod misbrug. Denne klausul er imidlertid efter Kommissionensopfattelse uklar og kan give anledning til forvirring. Ved at indsætte enobliga-torisk værnsregeltil bekæmpelse af misbrug i overensstemmelse med de prin-cipper, der er anført i henstillingen om aggressivskatteplanlægning, vil dissevanskeligheder kunne fjernes.Det vil også sikre, at værnsreglen vil være iove-rensstemmelse med frihedsrettighederne i traktaten, som de er fortolket afDomstolen for DenEuropæiske Union (EU-Domstolen).
2/6
Kommissionen foreslår derfor, at medlemslandene skal vedtage en regel, derfjerner direktivets fordele i tilfælde af et kunstigt arrangement eller en kunstigserie af arrangementer, som er tilrettelagt med det hovedformål at opnå enuretmæssig skattefordel og som virker mod målet for, ånden i og formåletmed direktivet.Rumænske selskaber omfattet af direktivetKommissionen foreslår - efter anmodning fra Rumænien – en opdatering af,hvilke rumænske selskabstyper, der skal være omfattet af direktivet.4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i TEUFartikel 115. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.5. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i direktivforslaget, at forslaget er i overensstemmelsemed nærhedsprincippet.Der henvises af Kommissionen til, at initiativets formål ikke i tilstrækkeliggrad kan opfyldes alene af medlemsstaterne. Det ernetop forskellene i nationallovgivning vedrørende skattebehandlingen af hybrid finansiering, som gør, atskatteyderne, især selskabskoncerner, kan benytte grænseoverskridendeskat-teplanlægningsstrategier, som fører til fordrejninger af kapitalstrømme og afkonkurrencen i det indre marked. Kommissionen mener derfor, at de foreslå-ede ændringer er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Den danske regering er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med nær-hedsprincippet. Særligt bemærkes for så vidt angår værnsreglen til bekæmpelseaf misbrug, at der med forslaget skabes klarhed, da det eksplicit vil være angi-vet, hvadmedlemsstaterne skal vedtage. Det vil hermed kunne sikres, at der vilblive en ensartet anvendelse afEU-direktivet uden mulighed for "direktiv-shopping" (dvs. man undgår, at selskaberinvesterer gennem mellemled i med-lemsstater, hvor bestemmelsen om bekæmpelse afmisbrug er mindre stringent,eller hvor der ingen regler er).6. Gældende dansk ret
Hybride finansielle instrumenterImplementeringen af moder- og datterselskabsdirektivet,for så vidt angår desituationer, hvor moderselskabet er hjemmehørende i Danmark, findes i sel-skabsskattelovens § 13, stk. 1, nr. 2. Danske moderselskaber er efter dennebestemmelse ikke skattepligtige af datterselskabsudbytter, når beskatningen afudbytter skal frafaldes eller nedsættes efter bestemmelserne i moder- og dat-terselskabsdirektivet. Dette gælder dog ikkeifølge bestemmelsens 3. pkt., nårdet udbyttegivende selskab har fradrag for udlodningen, medmindre beskat-ningen i udlandet skal frafaldes eller nedsættes efter direktivet.Værnsregel til bekæmpelse af misbrugDer findes ikke en generel lovbestemt værnsregel til bekæmpelse af misbrug idansk skattelovgivning.I dansk ret sker beskatning efter en i (rets)praksis ud-viklet realitetsgrundsætning, hvorefter der foretages en bedømmelse af, hvadder faktisk er sket. Det betyder, at tomme og kunstige skattebetingede disposi-tioner kan tilsidesættes, således at beskatningen i stedet foretages i forhold til3/6
den modstående realitet. Dansk skatteret er altså grundlæggende helt på linjemed internationalt gældende principper om "substance-over-form".Det følger af selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c, at der skal ske kildebe-skatning, medmindre det må konkluderes, at der efter moder- og dattersel-skabsdirektivet er en pligt til at frafalde kildebeskatningI dansk ret og hidtidig praksis er udgangspunktet, at det er afgørende, om enudbyttemodtager er "beneficialowner" i dobbeltbeskatningsoverenskomsternesforstand. Er dette er ikke tilfældet, er der efter de danske myndigheders opfat-telse tale om misbrug, jf. direktivets artikel 1, stk. 2. Det skal bemærkes at derverserer en række sager ved domstolene om dette spørgsmål.Rumænske selskaber omfattet af direktivetEfter selskabsskatteloven skal udbyttebeskatningen frafaldes, når beskatningenskal frafaldes eller nedsættes efter bestemmelserne i moder- og datterselskabs-direktivet. Bestemmelserne opregner ikke de enkelte typer af selskaber.7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenserEn vedtagelse af forslaget vil medføre behov for mindre tilpasninger af danskselskabsskattelovgivning.Selskabsskattelovgivningen indeholder allerede en undtagelse fra skattefrihe-den for datterselskabsudbytter, når datterselskabet har haft fradrag for udbyt-teudlodningen. Bestemmelsen indeholder dog et forbehold for moder- ogdatterselskabsdirektivet, som vil kunne fjernes ved vedtagelse af direktivæn-dringen.Der vil skulle indsættes en værnsregel til bekæmpelse af misbrug af moder- ogdatterselskabsdirektivet. Det vurderes, at en sådan værnsregel vil kunne haveet bredere anvendelsesområde end den nuværende realitetsgrundsætning.Udvidelsen for så vidt angår rumænske selskabstyper vil ikke kræve lovgivning.Statsfinansielle og samfundsøkonomisk konsekvenserForslaget skønnes ikke at have væsentlige provenumæssige konsekvenser.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget skønnes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser forerhvervslivet.8. Høring
Direktivforslaget har været sendt i høring hos Advokatrådet, AE Rådet, ATP,Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, DanmarksSkibskreditfond, Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendoms-mæglerforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Iværksætterforening,Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Fondsmæglerforening,Den danske Skatteborgerforening, DI, DVCA, Ejendomsforeningen Dan-mark, Finansrådet, FSR – danske revisorer, Forsikring & Pension, Investe-ringsForeningsRådet, KL, Kraka, Landbrug & Fødevarer, Lokale Pengeinsti-tutter, Nasdaq OMX Copenhagen A/S, Nationalbanken, Realkreditforenin-gen, Realkreditrådet, SRF Skattefaglig forening og Videnscentret for Land-brug.4/6
Skatteministeriet har modtaget høringssvar fraAdvokatrådet, Danmarks Rede-riforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater, DI, FSR –danske revisorer, Landbrug & Fødevarer og SRF Skattefaglig forening. Dan-marks Rederiforening, Dansk Byggeri, FSR – danske revisorer og SRF Skatte-faglig forening havde ingen bemærkninger for nærværende.Advokatrådet opfordrer til, at forslagets indhold i langt højere grad konkretise-res, specificeres og afgrænses med henblik på at styrke borgernes og virksom-hedernes retssikkerhed og forebygge retstvister. Advokatrådet kan i øvrigterklære sig enig i behovet for en overordnet, hensigtsmæssig indbyrdes tilpas-ning af medlemsstaternes skattesystemer.Dansk Erhverv er overordnet set positivt stemt overfor mere fælles EU-regulering på selskabsskatteområdet. Dansk Erhverv er generelt skeptisk overfor værnsregler, da de ofte rammer bredere end hensigten. Den foreslåedehybrid mismatch model kan imidlertid vise sig at være en fordel for danskevirksomheder, da modellen allerede er gældende dansk ret og udenlandskevirksomheder ikke fremadrettet vil blive bedre stillet end danske. Dansk Er-hverv mener, at det giver meget god mening at ønske en fælles bestemmelseom bekæmpelse af misbrug, da forskellige værnsregler giver retsusikkerhed forvirksomheder, der opererer i flere EU lande.Dansk Erhverv frygter dog forusikkerhed i perioden indtil rækkevidden af værnsreglen er fastlagt.Dansk Advokater mener, at den generelle misbrugsbestemmelse rejser en langrække problemstillinger, herunder retssikkerhedsmæssige overvejelser.DI anerkender, at medlemsstaterne ønsker at sikre direktivet mod dobbeltikke-beskatning. Forslaget tilvejebringer imidlertid ikke i tilstrækkelig gradklarhed og forudsigelighed, men rejser derimod en række afgrænsnings- ogfortolkningsspørgsmål. Dette gælder særligt i forhold til forslaget om den fæl-les bestemmelse om bekæmpelse af misbrug. Det er ifølge DI helt afgørende iforhold til den videre proces – såvel i forhold til direktivet som i forhold tilden efterfølgende implementering – at reglen udformes på en sådan måde, atdet står klart for både myndigheder og virksomheder, hvornår reglen finderanvendelse.Landbrug & Fødevarer mener, at den foreslåede ændring af direktivet er sær-deles positiv. Ændringen vil i høj grad hindre, at grænseoverskridende transak-tioner anvendes til at undslippe beskatning. Endvidere vil ændringen medvirketil at sikre, at koncerner i forskellige medlemsstater og koncerner i sammemedlemsstat får lige vilkår. Endelig er det positivt at det sikres, at der er ensar-tede regler i de enkelte medlemslande, og at de enkelte landes foranstaltningertil bekæmpelse af misbrug ikke hindres af EU-regler.9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at det kan blive vanskeligt af opnå enighed mellem alle med-lemsstater for så vidt angår værnsreglen til bekæmpelse af misbrug. Derimodsynes det realistisk, at der kan opnås enighed for så vidt angår bestemmelsenom finansielle hybride instrumenter og udvidelsen mht. rumænske selskaber.10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark vil deltage aktivt i forhandlingerne af direktivforslaget.
5/6
Danmark vil i den forbindelse have fokus rettet imod, at særligt bestemmelsenvedrørende hybride finansielle instrumenter vedtages hurtigst muligt.11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
6/6